Yusif Səmədoğlu - ölümdən
sonrakı həyat
Qusar meşəsinin ortasında balaca bir evdi. Nağıllarda
təsvir olunan daxmalara bənzəyirdi. Dörd
dövrəsi ağacdı. Dəniz uzaqdadı, çox
uzaqda...
Ona görə gecənin bir aləmi dalğaların səsinə
yuxudan ayılanda qorxumdan nə edəcəyimi bilmirdim?! Külək
qalxdıqca "dəniz" ləpələnir, mənsə
vahimələnirdim. Heç kəsi
oyadıb narahat eləmək istəmirdim. Birtəhər
sabahı gözlədim, səhər açılan kimi bizi
qonaq eləmiş ev yiyəsindən ötən
gecəki "dəniz"i xəbər alanda xeyli sadə
cavabdan təəccübləndim. Dalğaların
səsini yaradan yarpaqlar imiş. Külək əsəndə
yarpaqların xışıltısı dəniz ləpələrinin
səsini andırırmış...
Onda
uşaq idim! Yusif Səmədoğlunu
oxumamışdım. Amma illər keçdi, ilk dəfə
"Qətl günü" romanını oxuyanda həmin o
uşaqlığımda qalmış gecəni, ruhumu
sarmış vahiməni xatırladım:
"...hərdən
qoşa vələsin kəlləsində ləpədöyənin
səsinə bənzər bir səs qopurdu, deyirdin, yaxınlıqda
dəniz var, amma bu səsdən adam diksinirdi".
Bu dəfə də təsirləndim, amma başqa səbəbdən;
həyatın, gerçəkliyin belə dəqiq, həm də
yüksək bədiliklə yazılmasından. Yusif Səmədoğlu
yaradıcılığı ədəbiyyatın klassik tərifinə
tam uyğundur; ədəbiyyat həyatı obrazlı şəkildə
əks etdirən söz sənətidir. Bu
tərif Yusif Səmədoğlunun yaratdığı ədəbiyyata
birbaşa aiddi. Onun bütöv irsini - bir neçə
hekayəsini, "Qətl günü" romanını və
yarımçıq qalmış "Deyilənlər gəldi
başa" əsərini ümumilikdə məhz belə səciyyələndirmək
olar: "Həyat və zaman haqqında hekayət". Bu mənada
yazıçının yazaraq yaratdığı həyat həm
gerçək, yəni hamımızın
yaşadığı həyatdı, həm də bir az da özünün uydurduğudu. O,
reallığı daha dəqiq, daha dolğun, tərifdə
deyildiyi kimi - "obrazlı şəkildə"
çatdırmaq üçün edir bütün bunları:
mistik qəhrəmanlar, sürealist süjetlər, irreal səhnələr
hamısı bu gerçək həyatın dərin
qatlarına enməkdən, fəlsəfəsini anlamaqdan,
anlatmaqdan ötrüdü. Və bu əsərlərin
demək olar ki, hamısında yazıçı mövqeyinin
duyulmaması, müəllifin xeyirə pərəstişinin,
şərə nifrətinin, müsbət-mənfi qəhrəman
bölgüsünün açıq-aşkar hiss olunmaması
da fərqli məqamdı. Müəllif
sadəcə həyatı göstərir, öz
üsulları, öz vasitələriylə adi gözlə
görünməyən həqiqəti üzə
çıxarır, nəticə isə oxucuya qalır.
lll
Yusif Səmədoğlu 1935-ci ildə dünyaya gəlib. Yaşasaydı,
80 illik yubileyi qeyd olunacaqdı. 80
yaşlı yazıçının bu günü
müşahidə edib nələr yaza biləcəyini
düşünürəm. Və bu fikirlə
əsərlərini, romanını yenidən oxuyub
görürəm ki, əslində o çağdaş
zamanı yazıb artıq. "Qətl
günü" təkcə Yusif Səmədoğlu
yaradıcılığının deyil, bütöv Azərbaycan
nəsrinin müasir terminlə ifadə etsək,
"brend"i sayıla bilər. Üç
fərqli zaman təsvir edilmiş bu romanı elə
yüngülvari araşdıranda görürsən ki, əsər
bütün dövrlər və zamanlar barədədir,
bütün dövrlərin və zamanların qanunları, bu
qanunlar içərisində yaşamaq uğrunda mübarizə
aparan insan haqqındadır. Birinci dövr
- təxminən XVIII əsr Azərbaycanı, ikinci dövr -
XX əsrin 30-40-cı illəri, üçüncü dövr
- yenə də təxminən 70-80-ci illər. Bu üç zamanda baş verən hadisələr həm
bir-birindən uzaqdır, qəhrəmanlar fərqlidir, həm
də bir-biriylə bağlıdı, qəhrəmanların
taleyi oxşardır, biri digərinin davamıdır.
Əsərin
qəlizliyi, çətin qavranılması, təhlilə gəlməməsi
haqda müxtəlif fikirlər var. Amma bir az
diqqətlə, peşəkar yanaşanda açarın elə
mətnin özündə olduğunu başa düşürsən.
Yazıçının "Dərd də azar
kimi gələndə batmanla gəlir." - priyomu çox şey deyir. Əsərin
müxtəlif məqamlarında "qonq" kimi səslənən
bu fikir əsas qayəni ifadə edir. Müəllif hər üç
dövrü birləşdirən dərdlərdən
danışır əslində və buna qəhrəmanın
düşüncələri vasitəsiylə eyham vurur: "Və
birdən Mahmudun ağlına bir fikir gəldi: adamları
bir-birinə bağlayan dərddir. Dərd uzun bir kəndirdi
ki, dünyanın belinə toqqa kimi dolanıb, hamı bu kəndirdən
yapışıb bir-birinə sarı gəlir..." Bəs bu dərd nədi,
nədən ibarətdi? Məsələn, XVIII əsrdə
yaşayan Xacə Ənvərlə 70-ci illərin sadə kənd
sakini Tatar Temirin ümumi dərdi ola bilərmi?
Yazıçının öz təbiriylə
desək, "dünyanın belinə toqqa kimi dolanan" dərd
hansı yerdə, hansı məqamda birləşdirir bu
adamları? Bu sualların da cavabı mətnin
özündədir:
"Fikirləşdi ki, bu zəmanədə heç bəndəyə
"dərd görməmisən" demək olmaz, bu, ağ
yalan olar. Hərənin çiynində dağ boyda dərdi
var, biri bu ağırlığa dözür, Temir demişkən,
bir yanın boş qoyur, o biri qatlanır, dördayaq olub
ulaya-ulaya dağa-daşa düşür".
Yəni əslində bu zəmanədə
yaşamağın özü artıq "dərd çəkmək"
- deməkdi. Və hərənin çiyninə düşən,
ömrü boyu daşımalı olduğu "dağ boyda dərd"in
adı da ZAMANdı. Əsərdən
çıxan çoxlu nəticələrdən biri də
budur ki, zaman hələ indiyə kimi heç vaxt insanın tərəfində
olmayıb. Dövrlər bir-birini əvəz
etdikcə amansız qanunların şəkli dəyişir,
mahiyyət dəyişmir. Ədalətli,
xoşbəxt cəmiyyət isə utopiyadır.
Amansızlıqla edam olunmuş şairin əlyazmalarını
qaçıran təlxək (!) Üfləmə
Qasım qan tökülməyən, baş kəsilməyən
məmləkət axtarır. Amma məgər
beləsi varmı, varsa hardadı? Yazıçı
özü də əsərdə bu sualı açıq
qoyur:
"Amma
getməliydi, lazım olsa xortdanın özün qucaqlayıb
onunla bir yerdə bu meşədə gecələməliydi:
şairin əlyazmalarını uzaqlara, qan tökülməyən,
baş kəsilməyən bir yerə aparıb orda
çörəyi halal adamların diyarında otun-ələfin
altından gün işığına
çıxarmalıydı. Amma təlxək
qüssəli-qüssəli xəzan yarpaqlarına bir də
baxıb düşündü ki, görən, bu dünyada
çörəyi halal olan adamların diyarı
hardadı?"
"Qətl
günü" romanının az qala hər
cümləsi ideyaya xidmət edir. Yazıçı
bəzi məqamlarda Çexovsayağı eyhamlarla - qəhrəmanların
tamam başqa, bəlkə də adi məişət məsələlərini
müzakirə etdiyi anlarda qısa "atmacalarla" bu
ideyanı (yaxud ideyaları) göstərir.
"Xatirələr
üstünə gələndə, kilidli qapılardan biri
açılıb, boğazından içinə qaynar
qurğuşun töküləndə, ürəyinə də
damcı-damcı ağrı axanda, gərək ya fit
çalıb, göz vurub özünü səfehliyə
qoyasan, ya əllərini qaldırıb təslim olasan. Başqa yol yoxdur. Çünki
keçmiş həmişə pusqudadır, fürsət
düşən kimi tətiyi çəkir. Vay o gündən ki, güllə səni tapa".
"Keçmiş həmişə pusqudadır". Həm
xalqın keçmişi; ona görə yazıçı dərdi
keçmişdən üzübəri təsvir edə-edə
gəlir. Həm də ayrı-ayrı qəhrəmanların
keçmişi; ona görə Zülfüqar kişi
ölüm ayağında illər öncə yuxarıdan gələn
əmrlə öldürdüyü Sarıca oğlu Məhəmmədi
xatırlayır. Yazıçının əsas
uğuru bütün zamanları, bütün dövrləri
qarışdırıb bir bütöv "zaman"
yaratmasıdı. Yəni, burda keçmiş, gələcək
yoxdu əslində, hər şey indi baş verir - müəllifin
hadisələri qələmə aldığı vaxtda və
bu "İNDİ" bütün zamanların və cəmiyyətlərin
içərisini göstərir: hökmdarla Salahovu əsrlər
ayırır. Amma Salahov hökmdarın mənəvi
varisidi, əsrlərin bu üzündəki obrazıdı,
şərin simvoludu.
Yüzillərin bu tərəfində şairləri
meydanda edam eləmirlər, dərisin
soymurlar, dilin kəsmirlər, amma yenə də zaman, mühit
sənətkara qarşıdı - Sədi Əfəndi kimi
ziyalıları cəmiyyət bir tərəfdən
sıxışdırır, "yuxarılar" başqa tərəfdən.
Xalq mütləq hakimiyyət
qarşısında acizdi, qorxu insanların mənəviyyatına
qənim kəsilib. Yeganə azad adam,
şair Millətin gözü önündə edam olunur, bir kəs
cınqırını çıxarıb etirazını
bildirmir. Yazıçı bu məqamı hökmdarın
dilindən şərh edir:
"Bu məmləkətin xanını edam etdik, kəndini-kəsəyini
oda verdik, qolunda təpər qalmış erkəklərinin
hamısını qılıncdan keçirib qanına qəltan
elədik və bir kimsə qorxmadı və yerli camaatdan da bir
kimsə artıq-əskik danışmadı. İndi bir dılğır
şairin üstündə, mənim zəbt etdiyim məmləkətin
camaatı, yəni öz hökmdarının üzünə
ağ olacaq?!"
...Alqış
nidaları elçilər otağının mərmər
sütunlarını, bər-bəzəkli divarlarını
yalayıb ərşə dirəndi..."
Məgər bu sözlər, bu şərh yalnız o dövrəmi aiddi? Mərmər sütunları lərzəyə gətirən alqışlar sonralar totalitar rejimin də simvollarından birinə çevrildi. Hətta ictimai əsaslarla "çəpikçilər ştatı" da yarandı idarələrdə. Yazıçı bu cür kiçik və böyük detallardan istifadə edərək yaltaqlığı, riyakarlığı, qorxaqlığı simvollaşdırır. Bu mənada əsər həm də informasiya verir. Çağdaş dövr gənclərinin, yəni o zamanı görməyənlərin Sovet sistemi gerçəkliklərini təsəvvür etməsi üçün zəngin material var romanda. Bu mənada xəstənin düşüncələri, xatirələri xeyli təsirlidir:
"Xəstəliyimin mənə xeyri də bu oldu ki, daha məni tez-tez yoldaş Filankəsovun yanına iclasa-filana çağırmırlar. İçirəm dərmanlarımı, yatıram yorğan-döşəyimdə. Nə məni çağırırlar, nə də mən onlara zəng vururam. Dünyada görəsən can rahatlığından yaxşı şey ola bilərmi?"
Tək elə gətirdiyim bu kiçik parçadan xeyli dərin mətləbləri əxz etmək olar. Həyat o qədər qəliz, qanunlar o qədər sərtdir ki, xəstəlik, yorğan-döşək "can rahatlığı" sayılırmış. Təki səni yoldaş Filankəsovun yanına çağırıb çək-çevirə salmasınlar...
Müəllifin bütün bu incə mətləblərdən xəbərdar olması, bəlkə də elə real həyatda baş vermiş hadisələri qələmə alması təbiidi. Mühitin necə deyərlər, ortasında, Səməd Vurğunun ailəsində dünyaya gəlmiş adamın bunları bilməsində qeyri-adi bir şey yoxdu. Qeyri-adi olan bu reallıqların necə yazılmasıdı. Bəzən real həyat hadisələri elə yazılır ki, əhvalatlar xronika, personajlar yazıçı əlində "marianetka" təsiri bağışlayır. Amma Yusif Səmədoğlunun yüksək nasir peşəkarlığı böyüyüb boya-başa çatdığı mühiti, az qala evinin içində gedən söhbətləri son dərəcə bədii şəkildə qələmə almağa imkan verib.
Əsərin əsas məziyyətlərindən biri də dilidir. Yazıçı müxtəlif dövrləri fərqli dillərdə təsvir edir. Və bununla dil tariximizi də, dilin keçdiyi inkişaf yolunu da canlı səhnələrlə, əyani şəkildə göstərmiş olur. XVIII əsr hadisələri daha ağır, qəliz, sanki əruzun "rəməl"ində olduğu kimi ləngərli dildə, 30-40-cı illər, Sədi Əfəndinin gündəlikləri Sultan Məcid Qənizadənin, Mirzə Cəlilin, Əbdürəhim bəy Haqverdiyevin dilində, bir az daha müasir zaman isə çağdaş, anlaşıqlı, sadə üslubda qələmə alınıb. Bu bəddi məziyyətləri vurğulayınca bir məsələni də xüsusi qeyd etmək istərdim. Yusif Səmədoğlu bu romanla ədəbiyyatımıza yeni forma gətirib, üç fərqli üslubu bir əsərdə birləşdirib, amma mənə görə "Qətl günü"nün digər bir üstünlüyü də şəhər nəsri - kənd nəsri "qarşıdurması"nın mənasızlığını göstərməsidi. Yazıçı Sədi Əfəndinin gündəliklərindəki şəhər ab-havasını, yaxud xəstənin mərkəzdəki mənzilini, şəhər əhlinin həyat tərzini nə qədər dəqiqliklə, canlı, koloritli səhnələrlə təsvir edirsə, kür qırağındakı balaca kəndi, kənd adamlarının məişətini, xarakterini, ləhcəsini də o qədər səlis çatdırır. Yəni bu əsərlə Yusif Səmədoğlu eyni yazıçının həm kənd, həm şəhər mədəniyyətini, həm kitabdan gəlmə yazı texnikası, peşəkarlığı, həm də həyatdan gələn ruhu, koloriti özündə birləşdirə biləcəyini sübut edir.
Tənqidçi alim, professor Vaqif Yusifli "Yusif Səmədoğlu - böyük nəsr ustası kimi" məqaləsində yazıçının xarakter yaratmaq bacarığından söz açaraq yazır: "Yusif Səmədoğlu Xarakter ustası idi. İstənilən bir nəsr əsərinə ya da ssenariləri əsasında çəkilən filmlərə baxın. Şəksiz ki, istər nəsr əsəri olsun, istərsə də bədii film - bu əsərlərdə Yusif Səmədoğlu istedadlı bir sənətkar olduğunu sübut edir - bütün yazıçı mədəniyyəti, xüsusilə təsvir üsulunun özünəməxsusluğu və rəngarəngliyi ilə... Bu mənada "Qətl günü" romanını zəngin xarakterlər qalareyasına bənzətmək olar".
Bu zəngin qalereyada Salahov, Kərimli, Xəstə, Sədi Əfəndi kimi həlledici, dərin, çoxqatlı xarakterlər də var, Tatar Temir, feldşer Mahmud, Moşu kimi sadə, ilk baxışda adi adamlar da... Zəminə kimi ərinin qayğısını çəkən, onun sağalmasıyçün gecəsini gündüzünə qatan qadınlar da var, Marqo kimi fəlakət, Səlimə xanım kimi qəribə qadınlar da...
Və bu yerdə, ümumilikdə Yusif Səmədoğlu nəsrinin qadın qəhrəmanlarından danışanda "İncə dərəsində yaz çağı" hekayəsindəki Sayalını yada salmaq yerinə düşər. Məhz klassik azərbaycanlı xanımı - qısaca ifadə eləsək, əriylə nəfəs alan qadın obrazları Yusif Səmədoğlu ruhuna daha yaxındı desək, yanılmarıq. Yazıçı bu cür xanımları xüsusi sevgiylə təsvir edir. Hətta bəzi məqamda onların qayğıkeşliyindən təsirlənir də... "Qətl günü"ndə uzun sürən xəstəlikdən sonra Xəstənin ilk dəfə eşiyə çıxması məqamında müəllif məhz Zəminənin xarakterini, həlimliyini, mehribanlığını göstərir:
"Blokun qapısından həyətə çıxan kimi bir-iki addım qabağa atıb başımı yuxarı qaldırdım, beşinci mərtəbənin kəllə-çarxındakı balkonumuza və balkonda dayanıb sevinə-sevinə mənə əl eləyən Zəminəyə baxdım. Mən də əlimi plaşımın cibindən çıxarıb ona əl elədim, Zəminə aşağı əyilib çığırdı:
-Urra!
Mən də
sevincək ona cavab verdim:
- Urra! -
Yaxşı ki həyətdə heç kəs yoxdu, bizim bu qəribə
"urra"-larımızı eşidən olmadı. -
Qayıt otağa, soyuq dəyər.
Zəminə
yenə çığırdı:
-
Çox uzaqlarda hərlənmə! Evə gələndə
pilləkənləri ehmal-ehmal qalx! - Sonra əli
ilə ürəyini göstərdi".
Ağır, çoxtərəfli, qəliz süjetin
içərisində belə sadə səhnələr adamda
ilıq, "şirin" hisslər oyadır. Eyniylə "İncə dərəsində
yaz çağı" hekayəsində olduğu kimi; Səlimə
arvadın şəhərdən gələn həkimdən dərman
alması, sağalacağına sadəlövh bir inam bəsləməsi
adamı bu cür təsirləndirir:
"Əlini qoynuna salıb pulları
çıxartdı. Vertolyotun yönəldiyi səmtə
sarı qaçmağa başladı. Sayalı
arvadın müsibətli səsi vertolyotun uğultusuna
qarışdı:
- Əylə,
başına dönüm, əylə, ay doxtur! İncəli
Çərkəz ölüm ayağındadır. Başına dönüm, ay doxtur. O da hökumət
adamıdır, kolxoz qurub, bandit tutub! Əylə!...
Sayalı arvad çox qaçdı, amma vertolyota
çata bilmədi. Üzüqoylu çəmənliyə
yıxıldı".
Yazıçı adi bir kənd qadınının nəcib,
insani hisslərini səxavətlə təsvir edir. "İki
ayaqlı" bəndələrin içərisində belələrinin
də varlığını göstərir. Dünya təkcə Salaxovlardan, Kərimlilərdən
ibarət deyil.
... Bir də
Baba Kaha var axı! Ədalət tərəzisini
yeri gələndə tənzimləyir, qəzəblənir
"kökünüz kəsilsin, ay ikiayaqlı bəndələr"
- deyib "batmanla dərd" göndərir. Romanda iki
simvolik qəhrəman var: Kirlikir və Baba Kaha. Mənə
görə Kirlikir yazıçının həyata, zamana
ironiyasıdır və bütün həqiqətlərin məhz
Kirlikirin dilindən verilməsi təsadüf deyil. Kirlikir Həqiqətin simvoludu. Və
yazıçı bununla o təsvir etdiyi bütöv ZAMANda həqiqətin
harda olmasını, kir içində itib batmasını
göstərir.
Baba Kahanı isə Allahın, taleyin, qədərin
simvolu hesab etmək olar. Çünki məhz
"ikiayaqlı" bəndələr bəd əməllər
törədəndə, yalan, pislik ayaq açıb yeriyəndə
Baba Kaha hirslənir və yazıçı onun qəzəbini
küləklə simvollaşdırır.
Zülfüqar
kişi Sarıca oğlu Məhəmmədi güllələyəndə,
hökmdar şairin edamı haqqında danışanda, Səlimə
xanımla Xəstə Sədi Əfəndi haqda telefonda
söhbət edəndə və başqa bu cür həlledici,
simvolik məqamlarda külək əsir, qopur, uğuldayır.
Ən böyük qisası isə Baba Kaha - külək
hökmdardan alır:
"Yuxarıda elə bil nəsə partladı, daş
daşa dəydi, qaya qayaya toxundu, uğultu-vıyıltı
qulaqlarına dolub beyinlərini eşim-eşim eşdi və hər
ikisi eyni zamanda başa düşdü ki, bu səs - küləyin
həmləsinə davam etməyib, uçub yerlə-yeksan
olmuş saray divarlarının səsidir. Hökmdar daha
heç nə demədi, hökmdarın xacə Ənvərin
yanında ilk dəfə gözləri doldu, xacə Ənvər
onun əllərindən öpdü".
Yazıçının
təsvir etdiyi hər üç zamanın sonluğundan
çıxan nəticələr eynidir: bütün zalım
hökmdarların sonu faciəli ölümdür, sənətkarın,
şairin yeganə "qazancı" dünyada qoyub getdiyi
"heç zaman yanmayan, itməyən" əlyazmalarıdır,
heç nə itmir, heç nə yaddan çıxmır,
tarixə qovuşmur, hər kəs gec ya tez keçmişinə
görə cavab verməli olacaq...
lll
Bir daha yazımın əvvəlindəki fikrə
qayıdıb vurğulamaq istəyirəm ki, Yusif Səmədoğlunun
nəsri, ələxüsus "Qətl günü"
romanı həyatın özü qədər
çoxqatlıdır, rəngarəngdir,
işıqlıdır. Bəli, yazıçı
reallığı yazır, qəddar qanunlardan
danışır, amma həm də bir işıq, ümid, inam
yeri göstərir. Anar "Həqiqət
günü" adlı məqaləsində yazır:
"Romanda ağır, faciəvi söhbətlər var.
Finalı da yalançı, saxta gümrahlıqdan uzaqdır.
Amma "Qətl günü" bir oxucu
kimi məndə ən işıqlı, xoş duyğular
oyatdı".
Məncə, Anarın bu fikirlərini Yusif Səmədoğlunun
bütün əsərlərinə aid etmək olar. İlk gənclik
romantikasıyla yazılmış "220-ci otaq",
uğursuz, sadə sənət adamlarının kədərli
həyatını təsvir edən
"Bayatı-Şiraz", "Foto-Fantaziya",
"zülüm ölümlərdən" danışan
"Astana" hekayəsində də o işıq göz qamaşdırır.
Və görünür bu işıq
yazıçının özünün parlaq şəxsiyyətindən
gəlir. Yazıçı haqqında "Yusifli,
Yusifsiz günlər" adlı xatirələr
kitabını oxuduqca bu orijinal, parlaq insanın cizgilərini müxtəlif adamların
xatirələrində daha aydın görmək olur. Və onun haqqında eşitdiyim, oxuduğum xatirələrdən,
məqalələrdən çıxardığım nəticə
budur ki, o əsərlərində gerçək həyatı
yazdığı kimi, real həyatın özünü də
"ədəbiyyat" kimi yaşayıb. Yəni sənətlə həyat ondan ötəri
bir məhfum, bir bütöv "varlıq"dı. Bu məqamda "Azərbaycan" jurnalının
baş redaktoru İntiqam Qasımzadənin səfərlərimizdən
birində danışdığı xatirə yadıma
düşür. O söyləyir ki, "bir gün
redaksiyaya gəlib otağa girəndə gördüm ki, Yusif
(onda Y.Səmədoğlu dərginin baş redaktoru idi) pəncərənin
önündə əyilib nəsə edir. Yaxınlaşanda
heyrətləndim, əlindəki çörəyi ovub balaca
siçan balalarını yemləyirdi. Məni
görüb pıçıltıyla "Səs eləmə,
Kirlikirin uşaqlarıdı, yemək verirəm" - dedi və
bunu deyəndə çox ciddi idi. Mən sakitcə
geri çəkilib otaqdan çıxdım".
Yusif Səmədoğlu həyatının son illərində
quşlar, balıqlar saxlayırmış. Müsahibələrində
deyirdi ki, hər şeydən yorulanda, bezəndə evinin
içindəki "təbiət"də, "heyvanlar aləmi"ndə
rahatlıq tapır. Yarımçıq
qalmış "Deyilənlər gəldi başa"
romanını oxuyanda məndə belə fikir yarandı ki, bu
əsər, ümumiyyətlə yaradıcı proses onun digər
"sığınacağı" olub. Bəlkə elə
ona görə Yusif Səmədoğlu yazmağı mütəmadi
məşğuliyyət, iş
saymadığı üçün,
yazıçılığı peşə hesab etmədiyi
üçün az yazıb. Sadəcə
yaşayıb və yazmaq da bu yaşayışın, həyatın
tərkibi olub. Haqqında çəkilmiş televiziya
filmində həyata və sənətə münasibətini
çox sadə ifadə edir:
"İndi başa düşmüşəm ki, insan
niyə görə yaşayır. İşdən gəlirsən,
nəvə gəlib qucağında oturur və sən başa
düşürsən ki, boş yerə doğulmamısan.
İnsanın ən ümdə vəzifəsi
odur ki, özündən sonra gözəl bir nəsil qoyub
getsin!"
Qəribə bir ölümqabağı ovqat var bu
sözlərdə. Həm də təvazökarlıq. Ən gözəl Azərbaycan romanlarından birini
yazmış sənətkar iddiasızdı. Amma axı
özünün ideyası budur ki, heç nə unudulmur,
keçmiş heç vaxt KEÇMİR... Ona görə də
Yusif Səmədoğlunun bənzərsiz əsərləri
oxucularının, Milli Azadlıq Hərəkatı zamanı
meydanda etdiyi çıxışlar minlərlə insanın
zarafatları, qayğıkeş hərəkətləri,
mehriban münasibəti dostlarının,
doğmalarının, ailə üzvlərinin
yaddaşlarında buraxılmış mirasdı... Və bu
mirasın özünün də ayrıca taleyi, həyatı
var. Yusif Səmədoğlu ölümündən, bu
dünyadakı cismani varlığının sona yetməsindən
sonra məhz bu həyatı yaşayır...
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2015.-25 dekabr.- S.7