Sənətin ziyalılıq zirvəsi:
Cahangir Zeynalov
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Cahangir Zeynalov səhnədə əvvəllər əsasən
Sultanməcid Qənizadə və Həbib bəy Mahmudbəyovun
hazırladıqları tamaşalarda oynayıb. XIX əsrin
sonlarında isə sənət və məslək dostu, aktyor
Əbülfət Vəlinin qardaşı Nəcəfqulu Vəliyevlə
birgə tamaşalar hazırlayıblar. 1900-cü
ildə Müsəlman (Azərbaycan - İ.R.) dram artistləri
dəstəsinin ("Şirkət" də deyilib) təşkilində
ustad sənətkarın müstəsna rolu olub. "Nicat" (1906), "Səfa" (1912), "Nəşri-maarif"
mədəni-maarif cəmiyyətləri nəzdindəki teatr
truppalarında əsasən aktyorluq edib və həm də
müxtəlif janrlı əsərlərə quruluş verib.
1896-cı
ildə Bakı milyonçusu Musa Nağıyev bir sıra
istedadlı, ümidverən, münəvvər gənclərin
təhsil almalarına, yaxud ilkin həyat fəaliyyətlərinə himayədarlıq edirdi. Həmin gənclərin sırasında Cahangir
Zeynalov da vardı. Bu gənclər ildə
bir neçə dəfə, yəni bayramdan bayrama teatr
tamaşaları hazırlayıb oynayırdılar. Həmin gənclərdən ömrünün sonuna
qədər səhnədən ayrılmayan yalnız Cahangir
Zeynalov olub. Burada bir məsələni qeyd
etmək lazımdır ki, həmin tamaşalardan əldə
olunan gəlirin böyük qismi qiraətxanaya və kasıb
şagirdlərə xərclənib. Görünür
Cahangir Zeynalovun xarakterini zinətləndirən xeyirxahlıq,
ziyalı alicənablığı, maarifpərvərlik kimi keyfiyyətləri həmin
illərdə daha da formalaşıb.
Maraqlı olan bir də budur ki, XX əsrin sonlarında
çıxan mətbuat nümunələrində (məsələn,
"Tərcüman", rus dilində "Kaspi" qəzetləri)
Cahangir Zeynalov oxuculara çox istedadlı, əsl peşəkar
aktyor kimi təqdim olunurdu. Hətta onun müxtəlif
tamaşalardakı maraqlı, məzmunlu, ifadəli və təbii
oyunu başqalarına örnək göstərilirdi.
"Səfa" mədəni-maarif cəmiyyəti
1910-cu ildə təşkil edilib. İki il sonra isə
onun nəzdində eyniadlı teatr truppası yaranıb və
onun həm təşkilində, həm də
formalaşmasında Cahangir Zeynalov misilsiz xidmətlər
göstərib. Adi bir faktı yada salım.
1914-cü ilin ilk günlərində "Səfa"
cəmiyyətinin ümumi iclası keçirilib. Cahangir Zeynalov 41 səslə teatr heyətinə sədr
seçilib. O dövrdə kifayət qədər məşhur
olan Hacıağa Abbasov 33 səslə, Abbasmirzə Şərifzadə
29 səslə üzvlüyə seçiliblər. Bu fakt da Kərbəlayi Cahangirin necə hörmət
və nüfuz sahibi olduğunu bir daha göstərir.
Qabaqcıl təhsil ocaqlarından olan "Səfa" məktəbində
Səməd Mənsur, Abbasmirzə Şərifzadə, Cəfər
Bünyadzadə ilə yanaşı Cahangir Zeynalov da dərs
demişdir.
O, dəfələrlə "Səfa" cəmiyyəti
teatr bölməsi idarə heyətinə seçilmişdi.
Bir daha təkrar
edirəm ki, Cahangir Zeynalov birinci Azərbaycan aktyorudur ki, teatr
ictimaiyyəti ona təntənəli yubiley ("Yomi ali") keçirib. Səhnə fəaliyyətinin
25 illiyi münasibətilə "Nicat" cəmiyyətinin
Qurban bayramı günündə (30 noyabr 1910-cu il) Tağıyev teatrında keçirdiyi
yubiley təntənəsi iki hissədən ibarət olb. Rəsmi hissədə "Nicat"ın sədri
aktyor haqqında məruzə edib. Sonra
aktyorun ünvanına göndərilmiş təbrik
teleqramları oxunub, müxtəlif mədəni-ictimai
qurumların nümayəndələri
çıxışlar ediblər. Fasilədə
tanınmış xanəndələr və sazandələr
çalıb-oxuyublar. Əsl bayram təntənəsinə
çevrilən mərasimin ikinci hissəsində Mirzə Fətəli
Axundzadənin "Lənkəran xanının vəziri"
komediyası oynanılıb. Vəzir Mirzə
Həbib rolunu Cahangir Zeynalov ifa edib.
Yubiley
münasibətilə "Günəş",
"Nicat", "Səda", "Bakı",
"Bürhani Tərəqqi", rus dilində çıxan
"Kaspi", "Kavkazskaya
kopeyka" qəzetləri geniş və məzmunlu məqalələr
yazıblar. Həmin məqalələrdə sənətkarın
yaradıcılığının canı-cövhəri,
milli teatrımızın inkişafındakı misilsiz xidmətləri
barədə geniş, dəyərli və əhatəli fikirlər
söylənilib. Mətbuat öz səhifələrində
Nəriman Nərimanovun, Mehdi bəy Hacınskinin, Bakıda fəaliyyət
göstərən Boyarskinin teatr truppası
aktyorlarının, müxtəlif redaksiya heyətlərinin təbriklərini
çap etmişdi. Bu yazıların əsas dəyəri
orasında idi ki, onları oxuyanda Cahangir Zeynalovun
yaradıcılığının bədii-estetik mahiyyəti,
şəxsiyyətinin xarakterik keyfiyyətləri bütün
canlılığı, təbiiliyi, dolğunluğu,
ziyalılığının dolğunluğu, şəxsiyyətinin
kamilliyi və əzəməti, ləyaqətinin
ucalığı bütün incəlikləri ilə gözlərimiz
önündə canlanır.
Təntənəli
gecədə "Nicat" tərəfindən Səməd bəy
Acalov, gürcü nəşri-maarif cəmiyyətindən
Nasidze, bütün Azərbaycan dram artistləri adından
Qulamrza Şərifzadə, "Maloposs", "Kulturnıy
soyuz", "Prosvita", "İttihad", "Nəşri-maarif"
(İranın), "Yəhudilər" cəmiyyətləri,
"Yeni Fyuzat", "Molla Nəsrəddin" məcmuələri,
"Səda", "Tərcüman" qəzetləri
aktyoru təbrik etmişlər, yubilyara qiymətli hədiyyələr
bağışlamışlar. Onların
içərisində qızıl cib və qol saatları da
vardı. Edilən
çıxışların əksəriyyətinin mətnlərinin
məğzi mətbuatda verilib və burada aktyorun sənətkarlığı,
təşkilatçılıq bacarığı, şəxsi
inşani keyfiyyətləri barədə dəyərli fikirlər
söylənilib. Buradan da
açıq-aydın görünür ki, Cahangir Zeynalovun
yaradıcılıq yubileyi geniş mənada Bakı teatr
mühitinin bayram təntənəsinə çevrilib. Bu, ilk növbədə müxtəlif millətlərdən
mədəniyyət işçilərindən ibarət elit təbəqədə
sənətkarın hörmət və izzətinin çox
uca tutulduğuna dəlalət edir.
Cahangir
Zeynalovun ev teatrı bir növ həm də
kiçik studiya-emalatxana idi. Burada ustaddan sənətin
sirlərini öyrənən səhnə həvəskarlarının
əksəriyyəti sonralar şan-şöhrət sahibi
oldular, müxtəlif fəxri adlara layiq görüldülər,
teatr sənətimizin tərəqqisində möhtəşəm
uğurlar qazandılar. Əlbəttə
burada uzun siyahı vermək olar, ancaq məsələnin əsas
mahiyyət və dəyəri sayda deyil,
görülmüş işin dəyərindədir.
Təxminən 40-45 yaşlarından Cahangir Zeynalovun
hörmət-izzəti teatr ictimaiyyətində çox uca
tutulurdu və ağsaqqallıq səlahiyyətini
qazanmışdı. O, "Nicat", "Səfa" cəmiyyətləri
teatr dəstələrinin, Müsəlman artistləri
ittifaqının, Hacıbəyli qardaşlarının
"Müdiriyyət" teatr truppası arasındakı
xoşagəlməz ləcliyi, mənasız çəkişmələri
aradan qaldırmış, onları ümumi mədəniyyətimizin
tərəqqisi naminə birləşməyə
çağırmışdır. Ağa
Cahangir "Nicat"la Üzeyir bəy Hacıbəyli
arasında məhkəmə həddinə çatmış
konflikti aradan qaldırmışdı.
Cahangir Zeynalov xeyli müddət "Nicat" mədəni-maarif
cəmiyyəi idarə heyətinin fədakar üzvlərindən
olub. 1909 -
1910-cu illərdə cəmiyyətin sədri İsa bəy
Aşurbəyli olduğu dövrdə "Nicat"ın fəaliyyətində
ciddi qüsurlar da vardı və həmin nöqsanlar əsasən
qurumun sədrinin səhvlərindən irəli gəlirdi. Həmin səhvləri cəsarətlə cəmiyyətin
idarə heyətinin iclasında kəskin tənqid edən
ağa Cahangir idi. Məhz onun kəskin
çıxışındam sonra "Nicat"ın fəaliyyətində
xeyli səmərəli dəyişiklik olub. "Nicat"ın teatr bölümünün Üzeyir
bəy Hacıbəylinin operalarına qarşı ədalətsiz
mövqeyi xeyli yumşalıb.
Məlumdur ki, milli peşəkar teatrımız təşəkkül
tapdığı 1873-cü ildən 1920-ci illərin əvvəllərinə
qədər aktrisa yoxluğuna məruz qalıb. Ona görə
də qadın rollarını kişilər, XX əsrin əvvəllərində
həm də azərbaycanca az-çox danışa bilən əcnəbi
xanımlar ifa ediblər. Səhnəmizdə
qadınların olmamasından həmişə
rahatsızlıq keçirən Cahangir Zeynalov
qızını aktrisa görmək istəmişdir. Aktyorun bu arzusu reallaşdı, ancaq amansız
ölüm sənətkara bunu görməyə imkan vermədi.
Onun qızı Nəsibə xanım Zeynalova
atasının bünövrəsini qoyduğu realist aktyor məktəbi
ənənələrini ləyaqətlə davam etdirən
qüdrətli sənətkarlarından oldu. Cəsarətlə deyə bilərəm ki, Nəsibə
xanımın adı milli teatr tariximizin klassikləri ilə
bir sırada çəkilir.
1903-cü
il oktyabr ayının 27-də
Tağıyev teatrında Mirzə Fətəli Axundzadənin
"Hacı Qara" tamaşası oynanılıb. Bu səhnə əsəri komediyanın
yazılmasının 50 illiyinə həsr edilib. Quruluşçu rejissoru dramaturq Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev olan tamaşada baş rolu Cahangir Zeynalov ifa
edib. Premyeradan iki gün sonra "Kaspi"
qəzetinin yazdığına görə "Hacı
Qara" tamaşası böyük uğur qazanıb. Bu uğuru təminatlandıran əsas ifaçı
məhz ağa Cahangir idi ki, onun dadlı-duzlu,
yumorlu-ironiyalı oyunu dəfələrlə alqışlarla
qarşılanıb.
Elə buradaca qeyd edim ki, 1896 - 1904-cü illərdə
ifası dönə-dönə alqışlarla
qarşılanan aktyorların arasında birincilik daim Cahangir
Zeynalovun qismətinə düşüb.
Məşhur maarifçi qələm sahibləri Hüseyn Minasazov, Mehdi bəy Hacınski, Rəhim bəy Məlikov, Seyid Hüseyn, Hacı İbrahim Qasımov, Cəmo bəy Hacınski, Nəriman Nərimanov, Məmmədsadıq Axundov və başqaları Cahangir Zeynalovun 1900 - 1918-ci illəri əhatə edən səhnə obrazları, aktyorluq məharəti, yüksək peşəkarlığı, uğurlu rejissor quruluşları haqqında məqalələr yazıblar. Həmin məqalələri illərin ardıcıllığı ilə oxuduqca sənətkarın yaradıcılığının yüksəliş mənzərəsi gözlərimiz önündə parlaqlıqla canlanır.
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin təşəbbüsü, Cahangir Zeynalovun xərci və rəhbərliyi ilə 1903-cü ildə Mərdəkanda, Şüvələnda, Buzovnada pulsuz "Müsyö Jordan və dərviş Məstəlişah", "Lənkəran xanının vəziri" (Mirzə Fətəli Axundzadə), "Ayı" (Anton Çexov) tamaşaları göstərilib. Sənət əsərinə dəvət alan imkanlı xeyirxah adamlar könüllü şəkildə xeyriyyəçilik ediblər. Onların topladıqları pul xaricdə təhsil alan kasıb tələbələrə verilib. Bu fakt çağdaş günümüz üçün də örnək xarakteri daşıyır.
Bakının teatr ictimaiyyəti mütəfəkkir-dramaturq Mirzə Fətəli Axundzadənin anadan olmasının 100 illik yubileyinə 1911-ci ildən hazırlaşırdı. Həmin il dekabrın 2-də Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin Mirzə Fətəliyə həsr etdiyi "Xəyalət" dramı tamaşaya qoyulub və Tağıyev teatrında göstərilib. Cahangir Zeynalov həmin tamaşada Dərviş rolunu oynayıb. Bu, öz yerində. Rəsmi hissədə dördüncü çıxış edən ağa Cahangir olub. O, Axundzadənin dramaturji yaradıcılığı, onun əsərlərinin milli teatr sənətimizin təşəkkülündə, təkamül və tərəqqisində oynadığı əhəmiyyətli rolu barədə çox əhatəli, məzmunlu, dəyərli məruzə söyləyib.
Yaxud başqa bir önəmli hadisə. 1914-cü ilin
aprel ayında Mirzə Ələkbər Sabirin xatirə gecəsini
keçirmək qərarlaşdırılır. Həm də qərara alınır ki, həmin tədbirdə
repertuar yalnız dahi şairin şeirlərindən ibarət
olsun. İfa olunacaq şeirləri Sabirin əsərlərindən
seçmək Süleyman Sani Axundova, Seyid Hüseynə,
Hacıağa Abbasova... və Cahangir Zeynalova
tapşırılır.
Zeynalov bəzi qəzet məqalələrində
söylədiyi fikirlərə söykək üçün
Məhəmməd Füzulinin misralarına da istinad edirdi.
(Ardı var)
İlham
RƏHİMLİ
525-ci qəzet.- 2015.-25 dekabr.- S.6