Əlabbas
Zoğ
-İşə gedirəm. Topuqdan yuxarı qar yağıb,-bunu
mənə mətbuatla sıx əməkdaşlıq elədiyim
90-cı illərin əvvəlində o vaxtlar “Ədəbiyyat
və incəsənət” qəzetinin baş redaktoru olan Sabir Əhmədov yolboyu söhbət
əsnasında danışıb,-nəşriyyata
çatmağa az qalanda birdən
ayağım nəyəsə ilişdi, üzüqoyulu
gəldim, nə gəldim. Dedim, nə olur-olsun, gərək çıxaram bu
zəhrimarı, sabah bir də yıxmasın məni. Ərinmədim,
əlimdəkiləri qarın üstə qoyub,
yapışdım bundan, dart ki, dartasan. Baxdım
ki, qarış uzunluğunda, əyiş-üyüş, qalın
məftil parçasıdı, dartdıqca yalan olmasın,
üç-dörd metr o tərəfdə yer
yırğalanır.
Hiss elədiyim
qədər o illər
Qarabağ hadisələri Sabir müəllimi hər
bir vətən övladından daha çox dəli-divanə
eləmişdi. Səbəblər çoxdan-çox
idi... Onda da:
-Sözümü
ona gətirirəm ki,-deyib yola qoyduğu nərdivanı nəşriyyata
çataçatda
yığışdırdı,-elə bilirsən, Qarabağı erməni tutub? Yoox, o
məftil kimi bunun
da bir zoğu gedib Rusiyaya, bir zoğu Fransaya, İngiltərəyə, o
biri də düz Amerikaya
çıxır.
Balalar necədi?
-Ədaləti
tapınca mənimki mənə dəyirdi,-rəhmətlik
Cabir müəllim (Novruz) “Ulduz”da işlədiyi illəri
xatırlayıb, gülə-gülə
danışırdı,-özümə söz verirdim ki, bəsdi
daha, onu tapan kimi işdən azad eləyəcəm.
Bütün
ədəbiyyat adamlarının dostu rəssam Ədalət
(Mehdiyev) səhv eləmirəmsə, 67-dən üzübəri
adıçəkilən jurnalın dəyişməyən yeganə bədii
redaktorudu. Yaxşı, xeyirxah, gülərüz
də kişidi. Cabir müəllimi də hər dəfə
elə o gülər üzü
çaşdırırmış:
-Zəif
damarımı tapmışdı. Görüşən kimi
ilk sözü o olurdu ki, balalar necədi, Müşfiq neyniyir,
sən Allah, mənim ağzımca üzündən öp
onun,-uğunub gedirdi Cabir müəllim,-Müşfiqin
adını eşidən kimi hirsim soyuyurdu. O vaxt balaca
uşağıdı Müşfiq, özü də necə?
İnsafın olsun, deyirdim, Ədalət, Allaha bax, Tanrıya
bax, işə vaxtında gəl-get!
Şukşin kimdi, ə?
Gündəlik
mütaliəsi ilə öyünən və bunu ziyalılığın
birinci əlaməti
sayan bir tanışım
günün birində
qarşımı kəsdi:
-Adam deməyə
də utanır,
bu gün bizdə qəzetçilik nol səviyyədədi.
Denən, niyə? İş başında
savadsızları oturdublar, Qlavlit yox, hərə birinin qohumu, kim nə istəyir, eləyir. Bilirsiniz
də, mən bu sahədə bəlkə də, rekord
qırmış adamam. Mütaliədə bir adam mənə çatammaz.
Bugünkü
mətbuatın bəzən oxunmadan çapa getdiyindən gileylənən
“mahir oxucu” konkret misala keçdi və dərdini
danışmaqda məqsədinin
olduğunu da gizlətmədi:
-Az-çox
onlara sən yaxınsan, barı sən
başa sal bu bisavadları, ayıbdı. Belə redaktorun
başına daş,-deyib, əlindəki qəzeti az qaldı gözümə dürtə,-Puşkinin
yerinə Şukşin gedib. Şukşin kimdi, ə?... Hara baxır görən, bu?
Dünyada Puşkini tanımayan var, bədbəxt,
sənə nə olub? Bilmirsən, birindən
soruş, nə vaxtdan ayıbdı bilməmək? Bayaq
dediyim məsələdi, Qlavlit!...
Xarici
segah
Xalq
artisti Qəndab Quliyeva şirin avazla oxuyur:
Gər
Nizamini xəta isə həlak etdirmək,
Aşiqəm, yar məni öldürsə, səvab etmədədir.
Heyran-heyran
başımı bulayıb, Qəndabın “Xaric segah”ın ən
yaxşı ifaçılarından olduğunu aşıq sənətinin
vurğunu olan yazıçı dostuma
pıçıldayıb, aydınlıq yaransın deyə,
“O olmasın, bu olsun” filmindən qulluqçu Sənəmin
pilləkəndə oturub bu muğam üstə zümzümə
elədiyini də xatırladıram. O bundan elə gözlədiyim nəticəni
də çıxarır:
-Sənə
bir şey deyim, sırğa elə as qulağına. Mən deyiləm, sənsən,
“Segah”ın da xaricisi, daxilisi olar? Demişəm də,
evimizi ermənilər yox, yıxsa-yıxsa bu xaricilər
yıxacaqlar. Biz nə qanırdıq burun kəsdirmək nədi, piy
çıxarmaq nə cür olur, dodağı nə təhər
irildillər? Tifağı dağılsın bunların... Öz gəlməkləri bəs deyil, adət-ənənə
də gətiriblər düdəmələr.
Tarixdə
qalmaq
Cavanlığında
şair olan, sonralar özünü nəsrdə və ədəbi
tənqiddə də sınayan dostum haqqın yolunu axır ki, əlli yaşda
tapdı: hazırda toylarda tamadalıq eləyir və
deyir, dünyada ondan mərifətli
iş yoxdu. Hörməti hörmət, izzəti
izzət, hamı yolunu saxlayır, dəvəti dəvət
dalınca alırsan. Amma nə
qədər tərifləsə də, yazı-pozu ilə məşğul
olduğu illərin xiffətini çəkdiyi də açıqca hiss olunur.
-Bir bədii
povest yazdım, ağzımda sənə povest deyirəm e,-o,
respublikaca məşhur bir ismin adını çəkir,-oxuyub,
dedi, hayıf,
bir az yubanmısan, Çingiz Aytmatov bu məsələni
“Alabaş”da səndən qabaq qaldırıb. Yoxsa bu tip əsərlə
dünya ədəbiyyatı tarixinə düşərdin,-o,
adıyla bərabər soyadını da xüsusi ehtiramla çəkdiyi
tənqidçinin sitatına
xitam verib,
başını bulaya-bulaya öz fikrinə
gayıdır,-bilirsən də, Çingiz cavanlıqda
malabaxan olub axı, nədən yazıb, atdan, itdən, dəvədən,
hamısın alındırıb... “Alabaş”da da lap fontan eləyib.
İtin o cür vəsfi? Dəhşətdi,
ə kişi...
-Ağıllı
ol, ə, fontanı o yox, sən eləmisən, o cür yazıçıdan
səni kimi tamada yaxşıdı. “Alabaş” adda əsər olar? Bəs bədiyyat? Özün də bayaqdan bədii
əsərdən
danışırsan,-üstüörtülü dediklərimdən
nə duz daddısa, arsız adam təəssüfünü
gizlətmədi:
-Baxma,
tarixdə qalmaq da bir işdi. Nahaq
başını buraxdım prozanın.
Buxaqda, xalda nə var?
Səməndərin (Faxralı) üzünü görməsən,
səsindən elə bilərsən, danışan Zəlimxan
Yaqubdu. Eynən
ondakı kimi birnəfəsə deyilən sinonimlər silsiləsi,
şirin avaz, aydın təhkiyə... Məni də ona görə çox istəmir
ki, tələbə
yoldaşı olmuşuq, ağır dostluq yolu
keçmişik, ona görə istəyir ki, elə o vaxt da, indi də ürəyindən xəbər
vermişəm. Nə deyirəm, canına yağ
kimi yayılır, and içir ki, bu saat mənə zəng eləmək
istəyirmiş, onu qabaqlamışam. Hər dəfə də
səsinə xüsusi ahəng verib, qırx iki il əvvəl,
cavanlığımızın lap o dəli-dolu dəmlərində məndən eşitdiyi bayatını telefonun o
başında bir çağırır ki, gəl görəsən:
Əzizim
Xaldana var,
Min
atın Xaldana var
Yeməli
dil-dodaqdı,
Buxaqda, xalda nə var?
Vaqifdən
üç söz
Hələ tələbə ikən Vaqifdən (Əjdəroğlu)
çox şey öyrəndiyimin fərqində idim. Sonralar bunu yazdım da. İndi
o illərin dostlarından ən çox onunla
görüşürük. Heç elə
olmur, siz tərəfdə filan şeyə nə deyirlər,
sualı söhbət əsnasında bir neçə dəfə
səslənməsin. Bu yolla ondan əxz elədiyim
üç sözdən üçünün də (dəsbəyaxa,
əlfəcin, təqqülbab) ərəb-fars
mənşəli olduğunu,
son vaxtlar bəs qədər türkizmin və beynəlxalq
sözün dilimizə axın şəklində gəldiyini bildiyim halda, fikrim onlara
təzə nəfəs vermək olmasa da, yazılarımda
işlətməkdən ehtiyat eləmədim. Aydınlıq
üçün deyim ki, təqqülbab qapı
toxmağı, dəsbəyaxa dərhal,
əlfəcin isə səhifəarası ip deməkdir.
Nə var, nə yox?
Adı qulağına dəymiş
bir yazıçımızın mənə sayğısının qədərini
nədən bilməsəm də, ağızucu
danışmasından lap dəqiq bilirəm. Adi vaxtlarda,
siqaretini tez-tez tüstülədib bircə dəfə “necəsən?”
deməklə kifayətlənər, hətta adamı ələ
salmağından da qalmaz, guya, söhbətimizə bir
şirinlik qatmaq məqsədilə
onu da soruşar ki, özüm yatıb-dura bilirəmmi?
İşi düşəndə isə bambaşqa aləm
olur. Tək qoluma yox, həm də dondan-dona girir.
Düz gözümün işinə baxıb:
-Nə
var, nə yox, dadaş? - soruşur,
dalınca da sicilləmə bir
dastan,-can-baş? Uşaqlar necədi? Nəvələr neyniyir? Evdə-eşikdə
salamatçılıqdı?
Elə ha deyirəm, bir uşaqları da götürüm gəlim siz tərəfə,
vaxt olmur ki, olmur. Xaraba
qalsın bu şəhəri, adamı yar-yoldaşdan, dost-tanışdan da eləyib.
Bu söhbətdən sonra dərd açmağa nə
var ki? Elə
o da belə eləyir:
-Eşit
gör nə deyirəm...
O
danışır, sakitcə dinləyir və
düşünürəm: o
obrazlar ki, sənin
qələminin məhsuludu, bu xasiyyətlə,
bu içlə yalnız o
cür cərdə-cürdə
insan tipləri yaratmaq olar, döşə gəlsin, bələdəm
sənə, onsuz da əlindən başqa şey gələn
deyil.
Qazanc
Əhməd (Oğuz) tay-tuşlarının çoxundan gec evlənib. Neçə il də övlad həsrəti çəkib. İndi biri oğul, biri qız olmaqla ay parçası kimi iki gözəl balası var. Adları da özlərindən qəşəng: Gültəkin, Eltəkin.
- Sizinki o başdan gətirib, - hər şeyə Allahın qisməti kimi baxan könlütox Əhməd söhbət əsnasında deyir, - mənimki bu başdan.
Bir insan kimi gəlir-çıxarın hamıdan yaxşı bilən Əhməd bu əsəb dünyasında ikisinin yerinə bir əziyyət çəkdiyini, deyəsən, düz eləyib özünə qazanc bilir:
-Ta yaşın elə vaxtıdı, onları oğul-qız yox, nəvə bilirəm özümə.
Baca
- Ustad, bu qələbəni sənə həsr eləyirəm, - deyib, Zəka (Vilayətoğlu) mənə nəzər salaraq zərləri atır, Aslan (Quliyev) şeş qoşanı və bayaqdan onunla dübədü vuran həmpiyaləsinin mənə rəğbətini görüb cin atına minir:
-Sizinki bu olsun bax, bir-birin tərifləmək, zər qoşalamaq. Oyun oynamaq lazımdı, oyun.
Belə yerdə bizi bəyənməyən Aslanı sakitləşdirməyin yolunu çoxdan bilirəm:
-Sən çörək tapassan, Zəka, Tarixən belə olub: ustadı ki ağır-əziz elədin, Allah ruzini bacadan da olsa, yetirir. İstəyirsən, evə zəng vur, gör mən deyəndi, ya yox?
Odu-budu Zəkanın nömrəsini telefonumun ekranında görən kimi:
-Ustada eşq olsun!-alqışından sonra nə eşidəcəyimi əzbər bilirəm:
-Şükür böyünkü günə, baca qaydasında işləyir...
Əlabbas
525-ci qəzet.- 2015.- 26 dekabr.- S.27