“Baş” romanı - nəsrimizdə yeni
hadisə
Son illər
Azərbaycan oxucuları roman sarıdan heç bir əziyyət
çəkmir, istər kitab halında, istərsə də ədəbi
dərgilərdə xeyli roman çap olunur və deyək ki,
90-cı illərin roman aclığından sonra bu canlanma həm
kəmiyyət, həm də keyfiyyət baxımından əhəmiyyətli
dərəcədə hiss edilir.
Məktəbli bir cocuqdan tutmuş ən qocaman,
yaşlı sənətkarlarımıza qədər
hamının qələmindən irili-xırdalı romanlar
çıxır. Amma bu yazılan, çap olunan
romanların müəyyən qismi yalnız kəmiyyət
balansına daxildir. Ortada ROMAN adına
çox az əsərlə qarşılaşırıq. Roman yazmaq ciddi, məsuliyyətli bir işdir və bu canlanma olsun ki,
XXI əsrin ədəbiyyata gətirdiyi xüsusi bir haldır,
yazıçılarımız dünya ədəbiyyatında
baş verən yeni meyllərə, xüsusilə, yeni roman
axtarışlarına biganə deyillər. Eynən XX əsrin
əvvəllərindəki roman yazmaq ehtirası bu əsrin əvvəllərində
də hiss olunur. Bir də ki, roman janrının
“çiçəklənməsi” üçün çox münbit bir zəmin
yaranıb: Sabir demişkən: “qarışıqdır hələlik
millətin istedadı, Ələnirsə, safı bir yan, tozu
bir yanlıq olur”. Roman da bu mənada cəmiyyətdə
baş verən müxtəlif hadisələri, tarixdə bizim
üçün qaranlıq qalan mətləbləri,
müasir dövrümüzün son dərəcə dramatik,
mürəkkəb və təzadlı olaylarını, bir
sistemdən digər sistemə keçidin paradiqmalarını
canlandırmağa ən münasib bir janr missiyasını həyata
keçirir.
Vaxtilə, XIX əsrdə V.Q.Belinski yazırdı ki,
roman və povest bizim zəmanəmizdə ədəbiyyatın
bütün digər növlərini
sıxışdırıb arxa plana keçirmiş və ədəbiyyatda
hakim mövqeyə keçmişdir. Ancaq Belinski o dövrdə
yazılan romanlardan söz açanda bu “hakim mövqeyi” hiss eləmədik,
dahi tənqidçi yalnız bir neçə romanın
adını çəkir, təhlil hədəfinə
çevirirdi. Bəli, etiraf edək ki, bizdə
də “roman kəmiyyəti” “roman keyfiyyətini” üstələyir.
Bu, başqa bir söhbətin mövzusudur, ancaq sevinməyə
dəyər ki, bu gün “kəmiyyət” romanları ilə
yanaşı, sözün həqiqi mənasında ideyaca dəyərli, bədii-sənətkarlıq
baxımından yüksək səviyyəli romanlar da
yazılır. Bir il öncə Xalq
yazıçısı Anarın “Göz muncuğu” romanı ədəbi
prosesdə bir canlanma yaratdı. “Göz muncuğu”
romanının müəllifi sübut elədi ki,
yaxşı roman yazmaq üçün müasir cəmiyyəti,
eləcə də tarixi həqiqətləri dərindən
öyrənmək lazımdır, bu həqiqətləri bədii
həqiqətlərə çevirməlisən, müasir
roman texnologiyasına bələd olmalısan, təsvir etdiyin
hadisələr və obrazlar, istər mistik olsun, ister real, XXI əsr
insanının düşüncəsini, dünya, həyat, mənəviyyat
kredosunu əks etdirməlidir. Artıq “kolxoz”,
“istehsalat”, şablon sevgi romanlarının vaxtı keçib,
ƏSRİN İNSANI görünməlidir. Mürəkkəb taleyi ilə.
Xalq
yazıçısı Elçinin “Baş” romanı “Azərbaycan”
jurnalının xüsusi buraxılışı ilə
oxuculara təqdim olunub və mən o romanı oxuyanda da eyni hissi
keçirdim. Bu əsəri də ƏDƏBİ HADİSƏ kimi qiymətləndirirəm
və olsun ki, mənim bu fikrim kiməsə subyektiv təsir
bağışlasın, ancaq mən öz fikrimdə
israrlıyam.
ƏDƏBİ HADİSƏ anlayışı
ümumən ədəbiyyatın özünün daxili təkamül
prosesindən yaranır, yəni elə əsər
(janrından asılı olmayaraq!) meydana çıxır ki,
o əsəri təbliğ edib-etməməyindən
asılı olmayaraq şüurlara hakim kəsilir, o əsər
bir ayın, bir ilin hadisəsi olmur, illər keçdikcə
yenidən o əsərə qayıdırsan, dönə-dönə
oxuyursan və hər oxunuşda bu əsər öz
müasirliyini, sözün bədii qüdrətini sənə
hiss etdirir. Zənnimcə, “Baş” romanı da belə
bir əsərdir və biz illər keçəndən sonra bu
əsərə dönə-dönə qayıdacağıq və
hər dəfə “Baş”da yeni mənalar,
düşündürücü məqamlar tapacağıq.
ƏDƏBİ HADİSƏ anlayışı, ilk növbədə,
yenilik anlayışı ilə sıx bağlıdır və
o əsər ki, özündə bədii -estetik meyarlar
baxımından yeni deyil, bədii inikasın yeni
çalarlarını aşkara çıxarmırsa, o əsərdə
“müasirliyin ölməz himni” çalınmırsa, onu
heç vəchlə ədəbi hadisə sferasına daxil
etmək olmaz. Bu məsələni
“Baş”da araşdıraq. Görək, nə
dərəcədə ədəbi hadisədir?
Elçin
romana yazdığı ön sözə belə
başlayır: “Bu romanın qəhrəmanlarının bir
qismi tarixi şəxsiyyətlərdir, ancaq onlarla bağlı
hər bir epizodda və ümumiyyətlə, romanın hər
səhifəsində tarixi dəqiqlik axtarmaq lazım deyil, həmin
tarixi şəxsiyyətlər bu romanda artıq “müəlllifin qəhrəmanlarıdır”-müəllifin
gördüyü, onun qiymətləndirdiyi knyaz Pavel
Dimitriyeviç Sisyanov, yaxud da gənc şahzadə və vəliəhd
Abbas Mirzə Qacardır.
Bu əsərdəki
tarixi kolorit-tarixi faktlarla tanış
olduqca, müəllifin hiss etdiklərinin, onun düşüncələrinin
ifadəsidir və buradakı tarixi qəhrəmanlar da müəllif
üçün qeyri-tarixi qəhrəmanlar səviyyəsində
“özününküdür”... Romanda, olsun ki, tarix ilə
üst-üstə düşməyən detal və ştrixlərə
də fikir verməsinlər və bu baxımdan müəllifin
təskinliyi ondadır ki, burada tarixlə üst-üstə düşən və
müəllifin fikrincə, tarixilik baxımından əhəmiyyətli
olan məqamlar da, güman ki, az deyil”.
“Baş” tarixi mövzudadır və bizim fikrimizcə,
müəllifin tarixi hadisələrə nə dərəcədə
riayət edib-etməməsindən asılı olmayaraq, bu əsər
tarixi romandır, hətta dəqiq janrını müəyyən
etmək də çətin deyil-tarixi-psixoloji roman da
adlandırmaq olar onu. Çünki “Baş”da təsvir olunan
hadisələrin birər-birər hamısı
ayrı-ayrı başların (təkcə Sisianovun kəsilmiş
başının deyil) psixoloji durumlarını, halət və
vəziyyətlərini özündə əks etdirir.
Ədəbiyyatşünaslıqda tarixi romanın
inikası ilə bağlı fərqli mülahizələr
söylənilib. Bir sıra müəlliflər tarixi hadisələri
olduğu kimi əks etdirməyi, tarixi mənzərəyə
heç bir xələl gətirməməyi vacib
sanmışlar, onların fikrincə,yazıçı
bədii təxəyyülə arxalana bilər, lakin əsas
hadisələri və məlum şəxsiyyətləri əks
etdirərkən heç bir uydurmaya yol verməməlidir. Yəni
tarixə böhtan atmaq olmaz! Digər müəlliflər
isə tarixi hadisələrə münasibətdə sərbəst
yanaşma tərzini mühüm hesab etmişlər.
Onların fikrincə: “Tarixlə (elm kimi) sənət şərtləri
bir-birindən fərqlənir. Roman sənət əsəri
olduğundan tarixi həqiqət burada məqsəd yox, həmişə
tabe, müəyyən mənada təsvir vasitəsidir. Digər tərəfdən,
tarix elə dolğun, canlı mənzərə vermir ki, onu,
sadəcə olaraq, əsərə gətirəsən. Ona görə də romançının vəzifəsi
bu boşluğu doldurmaq, ölüləri canlandırmaq,
onların hərəkətini izah etmək, simasını bizə
göstərməkdir” (V. İ. Kraşevski- Polşa ədibi,
tarixi romanlar müəllifi).
Azərbaycan bədii nəsrinin tarixi roman təcrübəsi
hər iki müddəanı özündə əks etdirən
nümunələrlə diqqəti cəlb edir. Ancaq bizim
fikrimizcə, tarixi əks etdirmədə
üçüncü bir prinsip də var- bu da ikinci prinsipdən
yararlanaraq (lakin eynən onu təkrar etməyərək!) yeni
bir tarixi mətn yaratmaqdır və Elçin bu prinsipi
“Baş” romanında reallaşdıra bilmişdir. Diqqət
yetirsəniz, romanda baş verən tarixi hadisələr, təsvir
olunan tarixi şəxsiyyətlər bizə yaxşı
tanışdır, Sisianovun Bakının Qoşa Qala
qapısı yaxınlığında qətl edilməsi Mirzə
Camal Cavanşirin “Qarabağ tarixi” (1847) və digər
“Qarabağnamə”lər də öz əksini
tapmışdır. Mirzə Camal bu hadisəni belə təsvir
etmişdi: “Bu zaman xəbər çatdı ki, Hüseynqulu
xan və onun adamlarından alçaq və pis hərəkətlərin
baş verə biləcəyini güman etməyən
böyük sərdar, Bakı vilayətində iki nəfər bəyzadə
ilə birlikdə (xanla) söhbət etməyə getmiş və
bu zaman pusquda durmuş İbrahim bəy və iki nəfər
başqa adam onu və yoldaşlarını güllə ilə
yaralayıb öldürmüş və bununla da özlərini
padşahın əsgərlərinə müxalif və
düşmən olduqlarını bildirmişlər”. Tarixi
“Qarabağnamə”lər də Sisianovun, eləcə də
Ağa Məhəmməd Şah Qacarın, Fətəli
şahın, Abbas Mirzənin, Valerian Zubovun Azərbaycana hərbi
yürüşləri, ayrı-ayrı xanlıqlara
qarşı müharibələri haqqında məlumatlar az
deyil və tarix elmi də əsasən mövcud “Qarabağnamə”lərdə
əks olunan bu məlumatlara da istinad edir. “Baş”
romanında da bəzi tarixi hadisələr qətiyyən təhrif
olunmayıb. Ancaq roman tarixə
baxışın və münasibətin tamam fərqli bir
çalarını əks etdirir. Bir var tarixi hadisələrə
sədaqət ruhu-bu cəhəti bizim əksər tarixi
romanlarda hiss edirik- bir də var tarixi mənbələrin əsiri
olmadan tarixdə baş verən hadisələri müasir
düşüncənin, bədii təfəkkürün
işığında əks etdirmək prinsipi. Elçin əsasən
qısa bir zaman kəsiyində (1804-1806) baş vermiş məlum
hadisələri təsvir edir, amma bu, heç də qısa
zaman təəssüratı yaratmır. Bu qısa zaman əslində,
çox geniş bir ZAMANdır, məkan da genişdir,
Bakının Qoşa Qala Qapısı ağzında baş
vermiş o qətl hadisəsinin əks-sədası Azərbaycandan
Peterburq saraylarına yayılır, İrana gedib
çıxır. Bir başın kəsilməyi fonunda nəinki
Azərbaycanın, bütün Qafqazın, Rusiyanın və
İranın tarixi BAŞLARININ (çarların,
çariçaların, şahların, şahzadələrin,
sərkərdələrin, dövlət və din xadimlərinin) taleləri,
onların bizə bu vaxta kimi məlum olmayan həyat
tarixçələri, gizlinləri canlanır. Döyüşlər,
vuruşlar, hərbi yürüşlər arxasında təkcə
dövlətlərin deyil, bir-birilə amansız mücadilədə
olan şəxsiyyətlərin mübarizəsi
gözümüzün önündən çəkilmir.
“Baş” bu mənada həm müharibələr, istilalar
tarixi, həm də mənəviyyatlar toqquşması kimi
çox gərgin, qəddar və amansız döyüşlərin bədii salnaməsidir.
Romanın qəhrəmanı bütün Qafqazın
baş komandanı-knyaz Sisianovdur. İlk tarixi romanımızdır
ki, mənfi qəhrəman, bütün Qafqaz
xalqlarının, xüsusilə, Azərbaycan
xanlıqlarının bir-bir ələ keçirilməsində,
böyük Derjavanın-Rusiya imperiyasının tərkibinə
qatılmasında “misilsiz şücaətlər” göstərən,
həm diplomatik, həm də hərbi yolla istəyinə
çatan, bu yolda həm məğlubiyyət
acısını dadan, həm də “şanlı qələbələrlə”
zəfərlər qazanan Sisianov.
“O zaman -Bakıya ilk dəfə gəldiyi həmin
1796-cı ildə o, sadəcə, bu şəhərin
komendantı, 41 yaşlı general-mayor idi, indi isə
Bakıya Minsk quberniyasında iki minə qədər təhkimli
kəndlisi olan 51-52 hələ tamam olmamışdı-yaşlı
infanteriya generalı. Baş komandan idi və artıq
Gürcüstanın Kaxetiya və İmeretiya
çarlıqları, Minqreliya, Quriya knyazlıqları, Arazdan
bu tərəfə, demək olar ki, bütün Şimali Azərbaycan-Qarabağ,
Gəncə, Şəki, Şirvan xanlıqları, Car-Balakən
camaatlığı ana Rusiyanın tərkibində idi və
bu tarixi gün-1906-cı il fevral ayının 8-i -Bakı
xanlığı da Rusiya imperiyasının ərazisinə
çevrilirdi. Çox çəkməyəcəkdi ki,
bütün bu ayrı-ayrı cırtdan çarlıqlar,
xanlıqlar-hamısı Derjavanın quberniyaları
olacaqdı və o zaman, bəlkə də, bu tarixi günlər
yalnız tarixçilərin yazılarında qeyd ediləcəkdi,
ancaq knyaz Sisianovun bu gümanı onun üçün bu
günün əhəmiyyətini və sevincini, bu
günün fərəhini və təntənəsini
heç vəchlə azaltmırdı”.
Başdan-ayağa
Şər və mənfilik mücəssiməsi olmasına
baxmayaraq Sisianov olduqca qüvvətli xarakterdir və onun bu tərzdə
təsvirini
Elçinin bədii uğuru sayırıq. Qüvvətli
xarakterdir, ona
görə ki, qətl anına qədər də o
öz ideyalarından dönmür.Bu gürcü mənşəli
general öz əslinə, kökünə qətiyyən
bağlı deyil və Arçil babanın ona aşılamaq
istədiyi “Xmerti” (gürcü dilində “Yaradan”) kəlməsinə tamamilə biganədir.
Onu Derjavanın-Rus imperiyasının
maraqları düşündürür və Sisianov o
zamankı əsil-nəsəbi şübhəli rus
çarlarından daha artıq Rusdur, daha artıq imperiya təcəssümüdür,
daha artıq rus hərbçisidir. (“Knyaz Sisianov rus zabiti
idi və rus zabitinin şərəfi müqabilində şəxsi
həyatının da, milli köklərinin də onun
üçün heç bir əhəmiyyəti yox idi”)
Elçin
bu ruslaşmış imperiya mücəssiməsinin içindəki
qarşısıalınmaz ehtirasları (məqsəd və
arzuları, tam reallaşdıra bilmədiyi, amma sonralar
reallaşan niyyətləri) belə ifadə edir: “Qoy
Zaqafqaziyada və bütün Qafqazda insanlar dinc yaşasın,
ancaq bu məsələyə biz son dərəcə diqqət
və ehtiyatla yanaşmalıyıq, çünki onların
mehriban yaşamağı gələcək birlikləri deməkdir,
bu isə bizim xeyrimizə deyil. Biz Derjavamızın
maraqlarına uyğun olaraq, lazım gəldikdə onların
bir-birilə ədavətindən, düşmənçiliyindən
istifadə etməyi bacarmalıyıq...Başa
düşürəm ki, mənim bu mülahizələrim
humanizm dediyimiz dəyərlərdən çox uzaqdır,
ancaq burada, bu Cənubi Qafqazda və ümumiyyətlə,
Qafqazda humanizm dəyərləri ilə nəsə əldə
etmək fikri bəsit utopiyadan başqa bir şey deyil”.
Doğrudanmı
Sisianov -bu gürcü əsilli rus generalı... bütün
ömrü boyu Rusiyaya xidmət edib və bundan həmişə
daxili bir qürur duyub, əlindəki qılıncla Rusiya imperiyası naminə evlənməyə
də, ailə qurmağa da macalı olmayan bir insan...hətta
Avropanı da rus qılıncından keçirmək xəyalı
ilə yaşayan qəddar bir müstəbid... bizim romandan yox,
tarixdən tanıdığımız Sisianovdur?
Fikrimizcə, Elçinin bu təqdimatında heç bir
uydurma, hiperbola nəzərə çarpmır və hətta Sisianov haqqında heç
bir məlumatımız olmasa belə, Elçinin
yaratdığı Sisianovun tarixdə məhz bu qədər
real, bu qədər inandırıcı olduğuna qətiyyən
şəkk eləmirik. Lakin Sisianov obrazına (həm tarixi, həm
də bədii rakursdan yanaşdıqda) təkcə fərdi planda
yanaşmır Elçin. Sisianov qayət istilaçı,
işğalçı rus imperiyasının təcəssümüdür, Puşkinin,
Lermontovun, Çernışevskinin
də lənət oxuduğu
çar Rusiyasıdır, sonralar o Rusiya “Avropanın
jandarmı”na çevrildi.
Fərdi planda da Sisianov mürəkkəb və ziddiyyətlidir. 1804-cü ildə
Gəncəni işğal edib Cavad xanı və onun igidlərini
qılıncdan keçirən Sisianov xanın əyalını
bacısıgilə, Şəkiyə göndərir. Ayrı-ayrı xanlıqları rus imperiyasına
qatmaq üçün öncə diplomatik üsullardan istifadə
edir, məktublar yazır, xahiş edir, amma sonra qanı su yerinə
axıdır. Rus əsgəri Suxaryovu isə
onun əmrini müzakirə etdiyinə görə təhqir
edir, otuz ilin hərbçisinə “donuz” deyir. Suxaryovla
baş verən əhvalat oradaca bitə bilərdi, amma müəllif
əsil-nəsəbi qatışıq olmayan Suxaryovun
düşüncələrinə də etinasız qalmır,
tamam fərqli bir düşüncə tərzini ortaya qoyur:
“Aleksandr Avropanı yox-qoy, onlar orda bir-birlərini qırsın-Rusiyanı azad
etməlidir. Rusiyanı qohumbazlıqdan,
tanışbazlıqdan, dvoryanların
harınlığından, məmurların rüşvətindən,
mülkədarların mujikləri aldatmasından azad etməlidir, kəndliləri
köləlikdən, ana Rusiyanı baronlardan, markizlərdən,
pederas qraflardan azad etməlidir. ...Qoy Rusiyada Fransadakı kimi
inqilab olsun, eybi yox, qoy, qan tökülsün, ancaq Rusiyanın
da öz Bonapartı meydana çıxsın, o, Yemelka
Puqaçov kimi savadsız və avam olmasın, Rusiyanı
qorumaq onun üçün yalnız borc yox, həmin borcla bərabər,
Rusiyaya sonsuz məhəbbətin ifadəsi olsun, Rusiya onun
üçün sözdə yox, ürəkdə ana Rusiya
olsun...Rus soldatını hərbi tribunaya vermək olar, onu
güllələmək olar, ancaq onu təhqir etmək olmaz və
əsl rus generalı heç vaxt rus soldatını təhqir eləməz...
Əgər bir general beləcə bir
soyuqqanlıqla Suxaryov kimi bir rus zabitini bu cür təhqir edirsə,
“Donuz!”-deyib onu alçaldırsa, o generalda rus ruhu yoxdur”.. Bu, əsl rus soldatının, Rusiyanı sevən bir insanın
ürək sözləridir və təbii ki, o da istilaçıdır,
Qafqazın işğalında iştirak edib, amma Sisianovun fərqi
ondadır ki, onun xəyallarındakı Rusiya “ana
Rusiya”dır- əsl ruslar yaşayan,
qatışığı olmayan, əcnəbilərə qucaq
açmayan “azad” Rusiya.
“Baş”
romanında kəsilmiş başın yollar, məsafələr
qət edərək Fətəli şaha
çatdırılması da tarixi həqiqətlə səsləşir
və romandakı bu “səfər”
marşrutu Şərq koloritini gücləndirir. Hüseynqulu
xanın məşvərət məclisində, vəliəhd
Abbas Mirzə və Fətəli şahın sarayında XIX əsr
Şərq (Azərbaycan-İran) despotizmi, hakimiyyət
iarerxiyası, dini-ruhani mühafizəkarlıq, ənənəvi
işğalçılıq siyasəti ...bütün bunlar
bizə tanışdır. Hüseynqulu xanın
sarayındakı məsləhətləşmələr
Axundovun “Aldanmış kəvakib” əsərindəki səhnəni
xatırladır. Hüseynqulu xan neçə il öncə
Bakını ruslara təslim etmişdi, Sisianov o zaman
Bakının komendantı idi, sonra rus qoşunları çəkilib
getdilər və indi rus ordusunun Bakıya
yaxınlaşdığını hiss edincə “əməlli-başlı
üşüyürdü və sükunət içində
üşüyə-üşüyə də fikirləşirdi
ki, əslində onu üşüdən,
sızıldaya-sızıldaya
beləcə sümüklərini ağrıdan xanlığın
düşdüyü bu
çıxılmaz vəziyyət idi və sərdar Sisianov
onu elə boğazlamışdı ki, heç bir iti qurdu elə
boğazlaya bilməzdi”.
Hüseynqulu xan qorxaqdır, qətiyyətli deyil, lakin dərk
edir ki, Bakının açarlarını sərdar Sisianova təslim
etməkdən ayrı bir çıxış yolu da yoxdur. Ruslara nə qədər
nifrət bəsləsə də, mövcud vəziyyəti
anlayır, ancaq Mahmud bəyin və onun yanında
dayanmış o iki nəfərin qəfil hərəkəti
xanın vəziyyətini daha da ağırlaşdırır.
Beləliklə, qorxulu bir situasiya yaranır.
O zamankı Azərbaycan xanlıqlarının (o cümlədən,
Bakı xanlığının) taleyi həm də İranla
bağlı idi və birləşə bilməyən, hər
birinin iddiası isə yerə-göyə sığmayan
xanlar təkcə Rusiyanın deyil, İranın da qorxusunu hiss
edirdilər. Elçin bu tarixi həqiqətləri: Azərbaycan
xanlıqları- Rusiya-İran münasibətlərini təfərrüatı
ilə, özü də əslində olduğu kimi təsvir
edir. Onun təsvirlərində məlumat və
informasiya bolluğuna heyrət edirsən, lakin bütün
bunlar romanın bədii mətninə xələl gətirmir,
sadəcə izahedici funksiya daşıyır.
Başın “yol səyahəti” öncə
İran şahının vəliəhdi Abbas Mirzə
sarayında yan alır. İran tarixindəki bu vəliəhd
(sonralar şah)
haqqında da tarixçilərin “Qarabağnamə”lərin
məlumatları bizə tanışdır. Azərbaycan
uğrunda Rusiya ilə iki dəfə cəng-cidala
çıxan Abbas Mirzə... Amma məğlub olan, məqsədinə
çata bilməyən Abbas Mirzə..
Elçin bir anlığa onu Başla təkbətək qoyur . İki istilaçı, iki
qan hərisi. Biri ölmüş, biri
sağ. Romanın ideyası, Elçinin bütün
roman boyu öz sevimli oxucusuna təlqin etmək istədiyi fikir
bu təkbətək söhbətdə reallaşır:
“...indi o Başla təkbətək dayanmış Vəliəhd
üçün dünyanın ən əbləh
bir vaqiəsi kimi görünürdü. Sonra nə
olajaq? Əvvəl-axır ölüb, gedəcəksən.
Səndən heç nə qalmayacaq. Nə qalacaq? Səltənət? Dünya bina olandan bu tərəfə
nə qədər səltənətlər qurulub, sonra da yox
olub, gedib...”
Nəhayət,
Baş gəlir Fətəli şahın sarayına..Bu da ayrı bir despot. İran
şahları həmişə Azərbaycan üstündə
Rusiya ilə münaqişədə olublar və Fətəli
şahı da narahat edən “yağlı tikənin”-Azərbaycanın
əldən getməsidir. Ələlxüsus, Sisianovun
Qafqazda at oynatması onun yuxusunu ərşə çəkib
və Fətəli şah kimi böyük bir məmləkətin
sahibi “bir
fırıldaqçı cadugər səviyyəsinə enib”
ondan kömək umması, qətlini sifariş verməyi xalis
Şərq padşahlarına məxsus düşüncə tərzidir.
Romanda
Ağabəyim Ağanın (Fətəli şahın baş
hərəmi)
obrazı da böyük məhəbbətlə
yaradılıb və onun həyatı, sarayda keçirdiyi
günlər, atasıyla və
Qarabağla bağlı xatirələri, şairliyi o qədər
səmimi təsir bağışlayır ki, qarşında
Ağabəyim Ağanı lap canlı, “qumaş parçadan
tikilmiş əlbisəsinin xalis qızıldan olan düymələrinin şamın
işığında par-par parıldadığını”
görürsən. Ağabəyim Ağanın ülyahəzrət
Yelizavettaya təvəqqe məktubu yazıb Həsən
xanı əsirlikdən azad etməsi yaxud Andre de Fokşla görüşü olsun ki, tarixi həqiqət
deyil, amma belə bir ağıllı xanımın həyatının
Tehran dövrü hələ də bizim üçün
gizlin qalmışdı, Elçin bu qaranlıq pərdəni
aradan götürdü. Və sonda Ağabəyim
Ağanın Sisianovun kəsilmiş başına lənətlər
yağdırması məntiqi bir reallıq kimi nəzərə
çarpır. “Ya Allah,-deyərək
barmağını Başa tuşladı,-
Bu, heç!.. Bu, buyruq quluydu!.. ...Mən
ömrümün axırına kimi gecə-cündüz Sənə
yalvaracağam ki,
Rusiya hökmdarı da öz övladları ilə,
xanımı ilə birlikdə, bir-birinin gözü
qabağında gülləbaran edilsin!”.
Elçinin “Baş” romanı onun bundan əvvəl qələmə
aldığı fərdi üslubunu bir daha nümayiş
etdirir və bu nümayiş bir qədər də yeni
naxış və cizgilərlə müşayiət olunur. “Mahmud və Məryəm”dəki,
“Ölüm hökmün”ndəki bədii sənətkarlıq,
yüksək dil mədəniyyəti, təsvir etdiyi
obrazların daxili, psixoloji aləmini incəliyinə qədər
əks etdirmək məharəti “Baş”da bütün
parlaqlığı ilə üzə çıxır.
“Baş”da epizodik surətlər çoxdur, amma
onların heç birini epizodik adlandırıb üstündən
keçmək mümkün deyil. Bu- Hüseynqulu xan
sarayındakı “türkçü” Mahmud. Hələ
türkçulük ideyasının yaranmadığı bir
dönəmdə bu adamın bütün türk
xalqlarını birləşdirmək arzusu heç də
külünc səslənmir. Hər
hansı bir ideyanın kortəbii, bətn dövrü olur.
Babua
Arçil. Öz kökünü, millətini,
gürcülüyünü, hətta ləhcəsini unutmayan,
Rusiyada yaşasa da rus ola bilməyən bu
obraz son dərəcə xəlqi bir obrazdır.
Lal
Qafaroğlu, qəssab Balarza, Qurd Kərim, Molla Müzəffər
Ağa..Xalis Bakı əhli, koloritli, təbii
obrazlar. Xüsusilə Molla Müzəffər Ağa.Əsl
din xadimi: “Ağa bütün qəlbi ilə müvəhhid
idi, eyni zamanda, bütün ömrünü ibadətlə
keçirən bu adam canı-qanı ilə
ata-babalarının vücudu qarışmış Abşeron
torpağına bağlı idi...Bu ağır zəmanədə
Bakı camaatının əmin-amanlığı Molla Müzəffər
Ağa üçün vacib bir məsələ olmuşdu və
onun elə bir namazı olmazdı ki, bu əmin-amanlığı
Allah-Təaladan təvəqqe etməsin”. Xarakteristika dəqiqdir
və ona görə dəqiqdir ki, Molla Müzəffər
Abanın əməllərində də özünü göstərir .
Məsələ burasındadır ki, Elçin epizodik
adlandırdığımız o surətlərin heç
birinin taleyini yarımçıq təsvir etmir, sonadək izləyir.
Elçin nəsri həm də təsirli səhnələr, lirik, dramatik, tragik vəziyyətlər, situasiyalar nəsridir. “Baş”da da belə səhnələr (ən çox da faciəvi) az deyil. Ancaq bir səhnə olduqca təsirlidir, hətta dəhşətlidir, deyə bilərik. “Qarabağnamə”lərdə mayor Lisaneviçin İbrahim Xəlil xanı və onun ailəsini qətlə yetirməsi ilə bağlı sadəcə quru informasiyalar var. Elçin isə bu səhnəni-bu amansız qətli belə təsvir edir: “...Görünən o məkanda gecənin yarısı idi...Hər əlində bir tapança tutmuş mayor Lisaneviç Ay işığında qaça-qaça İbrahim Xəlil xanın yay iqamətgahının həyətinə girdi və qəfillikdən özlərini itirmiş qarovulçulara, nökərlərə, qulluqçulara atəş aça-aça: “Vurun onları!..” Doğrayın!..- qışqırdı.- Bu xainlərə aman yoxdu!.. Doğrayın onları.
Mayor Lisaneviçin ardınca həyətə doluşan soldatlar onun qışqırığından, elə bil, vəcdə gəlirdilər və yuxudan oyanıb dəhşət içində həyətdə, iqamətgahın dəhlizində, pilləkənlərdə ora-bura qaçışan, imdad istəyən kişiləri, qadınları, uşaqları güllə ilə vurur, süngüdən keçirirdilər.
O, uşaqların çığırtısını, qadınların qışqırığını eşitmək istəmirdi, ancaq bu ONDAN asılı deyildi. Mayor Lisaneviç sürətlə pilləkənləri qalxıb, ikinci mərtəbənin arakəsməsinə sıçradı.
Gecə paltarında yataq otağından çıxan İbrahim Xəlil xan mayor Lisaneviçlə üz-üzə gəldi.
...Və mayor Lisaneviç dəhşətdən gözləri böyümüş xana ağzını açmağa macal vermədən atəş açaraq, İbrahim Xəlil xanı yerə sərdi, ağzından qan axan və xırıldaya-xırıldaya ona baxan xana: “Hə, necədi?”-dedi.- Bizim təzə peyda olmuş general-leytenantımız, necəsən? General-leytenantımıza baxın! ..və mayor Dimitri Tixonoviç Lisaneviç ikinci tapançadan İbrahim Xəlil xanın düz ürəyinə atəş açdı”.
Mübalibə olmasın, lap Varfolemey gecəsiymiş bu səhnə...
Və bu dəhşətli səhnə bizdə belə bir fikir oyatdı ki, Sisianovun başı da kəsilməliymiş.Müstəbidliyin amansız vəhşətin qisasını belə alarlar!
Və sonda: Elçin bugünkü “roman axını”na sözün əsl
mənasında meydan oxudu. “Baş” doğrudan da milli roman sənətimizin
gözəl bir nümunəsidir, ƏDƏBİ
HADİSƏdir və onu tezliklə başqa dillərə
çevirmək mütləq lazımdır.
Vaqif
YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2015.- 26 dekabr.- S.20-21