"Gecə bənövşələri"nin
ətri
Yazıçı
Hüseynbala Mirələmov geniş oxucu auditoriyası
qazanmış ədiblərimizdən biridir. Onun istər nəsr,
dramaturgiya nümunələri, istərsə də publisistik
yazıları həmişə maraqla qarşılanıb. Bu
təbiidir, çünki ədib hansı mövzudan
yazırsa yazsın, oxucunu həyəcanlandıra bilir,
onları əsərlərindən nəticə
çıxarmağa, həyat həqiqətləri barədə
düşünməyə sövq edir.
Yazıçının yaradıcılığı
çoxsahəlidir. Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev,
möhtərəm Prezidentimiz İlham Əliyev, görkəmli
oftalmoloq-alim Zərifə xanım Əliyeva haqqında dəyərli
kitabların müəllifi kimi tanınan Hüseynbala Mirələmov
bu kontekstdə fərdi yanaşmanın nümunəsini
yaradanlardan biridir.
Qarabağ
müharibəsi, bu müharibənin xalqımıza
yaşatdığı faciələr, erməni vandalizmi,
müharibədə qəhrəmanlıqlar göstərən
soydaşlarımız barədə bir-birindən maraqlı nəsr
və dram nümunələri meydana qoyan H.Mirələmov
problemi daim göz önündə saxlaması, onu
ardıcıl şəkildə bədii təcəssümün
predmetinə çevirməsi ustalığı ilə
seçilir. Hüseynbala Mirələmov həmçinin
müasirlərimizdən, onları düşündürən
problemlərdən, cəmiyyətimizin milli-mənəvi dəyərlərindən,
xüsusilə müasir Azərbaycan insanının həm
ali, həm də çatışmayan naqis cəhətlərindən
söz açan çox sanballı və gərəkli
kitabların müəllifidir. Yazıçının son
zamanlar müraciət etdiyi tarixi mövzular, tarixi şəxsiyyətlərin
həyatının canlandırılması faktları isə
onun bu istiqamətdə narahatlığının bədii
ifadəsidir. Nadir şah haqqında iri həcmli, mükəmməl
tarixi əsər olan "Sonuncu fateh" əsərini yazmaqla
müəllif sübut etdi ki, yazıçı
üçün mövzu məhdudiyyəti yoxdur,
olmamalıdır. Əsas məqsəd milli məfkurəmizdir,
azadlığımızın bədii boyalarla təqdimi, onun
gələcək nəsil üçün də qorunub
saxlanmasına çaba göstərilməsidir.
Bu
yaxınlarda H.Mirələmovun "Gecə bənövşələri"
(Bakı, "Nurlar" nəşriyyatı, 2013)
kitabını böyük maraqla oxudum. Bu kitabdakı əsərlər
milli-mənəvi dəyərlərimizi qoruyan, bu yolda hər
cür cətinliklərə sinə gərən, mənəvi
saflığın qorunması uğrunda ölümə belə
hazır olan insanların mübarizəsinə həsr olunub.
Xeyirlə Şərin mübarizəsinə.
Xeyir və
Şər ədəbiyyatın təməl
mövzularından biridir. Azərbaycan xalqı bəlkə də
dünya xalqları içərisində ən çox
sınağa çəkilmiş, haqqı tapdanmış,
çox böyük məhrumiyyətlərə
düçar olmuş xalqlardan biridir. Keçən əsrin
90-cı illərində Sovet İttifaqı çökəndə
və xalqımız müstəqillik qazananda biz bütün
məhrumiyyətlərin, bəlaların sona
çatdığını zənn etdik. Amma təəssüflər
olsun ki, qapıları üzümüzə açılan
dünyadan Azərbaycana mütərəqqi dəyərlərlə
bərabər, mənbəyində şər olan zəhərli
fikirlərin, əməllərin axını da oldu ki, bu
gün biz bunun acı nəticələri ilə müntəzəm
olaraq qarşılaşmaqdayıq. "Gecə bənövşələri"
kitabında həmin qorxulu, amansız problemlərdən bəhs
edən Hüseynbala Mirələmov realist
yazıçıdır. Hadisələri həyat həqiqətinə
sadiq qalaraq ifadə etməyə çalışır. Bu əsərlərdə
bədii təxəyyül, yazı texnologiyasının
çeşidli manevrləri nə qədər rol oynasa da,
başlıca məqsəd həyat həqiqətinə
sadıq qalmaqdır. Bu, bəlkə də elə ən
düzgün yoldur. Çünki yazıçı nədən
yazırsa yazsın, ilk növbədə öz əsrinin,
dövlət və millətinin oğludur, onun problemlərindən,
qayğı və dərdlərindən yazmaq da daha çox həmin
xalqın ziyalısının, yazıçısının
üzərinə düşür.
"Gecə
bənövşələri" kitabındakı "Taledən
qaçmaq olmur" povestində bir ailənin başına gələn
faciədən, bu faciənin bir qızın həyatına
vurduğu amansız zərbədən
danışılır. Əsərin qəhrəmanı
Fidanın ata-anası əslində təmiz, saf, namuslu
insanlardır, halal yaşayıblar, bütün həyatlarını
qızlarına həsr ediblər, onu namuslu, tərbiyəli
böyüdüblər. Fidanın artıq ailə qurmaq
vaxtıdır. Fidan gələcək ailəsinin xoşbəxtliyini
əsl məhəbbətdə görür, sevib-sevilmədən
ailə qurmağı mümkünsüz sayır. Ona görə
də yaxın rəfiqəsi Natəvanın Cek adlı ingilisə
ərə getməsini heç cür ağlına
sığışdıra bilmir, axı sevmədən,
var-dövlətə görə necə ailə qurmaq, xoşbəxt
olmaq olar? Təəssüf ki, Fidanın valideynləri də
Natəvan kimi düşünür, pulu, mənsəbi əsl
sevgidən üstün tuturlar. Qız saf, təmiz hisslərini
nəzərə almayan atanın qərarına boyun əyməli
olur, onun təkidi ilə varlı, imkanlı, ata-anası xaricdə
yaşayan Əfqan adlı bir nəfərə ərə
gedir. Bundan sonra Fidanın, eyni zamanda Fidanın ailəsinin faciəli
həyatı başlayır.
H.Mirələmov
digər bədii əsərlərində olduğu kimi
"Taledən qaçmaq olmur" povestində də öz qəhrəmanlarını
çətin sınaqlardan keçirir. Oxucuya həyatın
amansızlığını, qəddarlığı və
eybəcərliklərini olduqca qatı, sərt boyalarla təsvir
edib göstərməyə üstünlük verir. Onları
həyəcanlandırır, düşündürür, nəticə
çıxarmağa yönləndirir: insan necə
yaşamalıdır, ona verilmiş həyatı necə
keçirməlidir, çətinliklər
qarşısında necə dayanmalı, səhv yoldan necə
çəkilməlidir... H.Mirələmovun əsərlərində
bütün bu suallara cavab tapa bilirik...
Oxşar
taleli insanlar olan, saflığı, təmizliyi hər şeydən
yüksək tutan iki insan - Mehman və Fidan zaman keçdikcə
bir-birinə isinişir, bir-birlərindən ayrı yaşaya
bilməyəcəkləri qənaətinə gəlirlər.
Fidan dələduz əri Əfqanla boşanır, məhkəmə
Əfqanı valideynlik hüququndan məhrum edir. Fidan Mehmanla
ailə qurur. Usta Mehman Fidanın uşağına öz
soyadını verir. Yeni xoşbəxt, sədaqətli ailənin
təməli qoyulur.
"Taledən
qaçmaq olmur" povestinin təkcə gənclər
üçün yox, həmçinin valideynlər
üçün böyük tərbiyəvi əhəmiyyəti
var. Çünki çox zaman xüsusilə, ailə qurarkən
gənclərin fikri, istəkləri nəzərə
alınmır, onların övladlarının həyatlarına
yanlış müdaxilələri, öz fərdi
maraqlarını önə çəkmələri faciə
ilə nəticələnir. "Taledən qaçmaq
olmur" əsəri bu faciənin köklərini, səbəblərini
göstərən bədii mətn kimi dəyərlidir.
Ədəbiyyat
cəmiyyətdə tarazlığı saxlayan, xalqın
ruhuna, əxlaqına yad olan zərərli adətlərə
qarşı mübarizə aparan ideoloji bir sənət
növüdür və bu müqəddəs işlə məşğul
olan, özü də ardıcıl, yorulmadan məşğul
olan yazıçılarımızdan biri Hüseynbala Mirələmovdur.
O, "Tənha lalə " povestində yazıçı
kimi məhz belə bir ali mövqedən çıxış
edir.
"Tənha
lalə" əsərini oxuyarkən müxtəlif obrazlar aləminə
düşürsən... Bu əsərdə Əsmər
Sultanlı kimi çox mürəkkəb obraz da var, Xatirə
kimi sadə, sevgisinə sadiq obraz da. Balaş kimi ərköyün,
özündən razı, müqəddəs ailə dəyərlərinə
məhəl qoymayan, həyata bir əyləncə kimi baxan
tipin heç bir əxlaqi normalara sığmayan hərəkətlərindən
nə qədər rəncidə oluruqsa, Zahir kimi təmiz
vicdanlı, gözü-könlü tox, həyatı, cürbəcür
ağır sınaqlardan kecən saf insanların xeyirxah əməllərindən
bir o qədər təskinlik tapırıq.
Övladlarının xoşbəxtlikləri üçün
bilməyərəkdən böyük səhvlərə yol
verən, əslində isə günahsız olan bu valideynlərin
həyatlarını da, nahaqdan böhtana düşən, həbsə
atılan Xəzərin taleyini da, Xəzəri ilahi bir məhəbbətlə
sevən Xatirənin iztirablarını da, ilk məhəbbətinə
qovuşmayan, amma o ilahi sevgisini öz rəsm əsərlərində
yaşadan rəssam Samirin taleyini də əsərdə eyni
bir daxili narahatlıqla, həyəcanla izləyirik. Qanunun
aliliyini hər şeydən uca tutan hüquq işçisi,
polkovnik Yaşar Alıyevin, vəkil Əli Adiloğlunun insani
əməllərindən mütəəssir oluruq. Xəzərin
nahaq həbsə düşməsinə bais olan rüşvətxor
müstəntiqin çirkin əməlindən qəzəblənir,
dərin təəssuf hissi keçiririk...
Bu əsərdə
iki süjet xətti var. Birinci süjetdə Xəzərlə
Xatirənin saf sevgisindən, digərində isə həkim
Əsmər Sultanlının keşməkeşli, ağır
sınaqlardan keçmiş mürəkkəb həyatından
bəhs edilir. Həcmindən asılı olmayaraq bu povest roman
janrının bütün tələblərinə cavab verir.
Əsərin əksər hissəsi Xatirə ilə Əsmər
Sultanlının söhbətinə həsr olunub. Əsmər
Sultanlı ikinci həyat yoldaşı Zahirdən savayı
heç kəsə danışmadığı dramatik həyat
tarixçəsini gənc həmkarına - keçmiş tələbəsi
Xatirəyə danışmaq qərarına gəlir.
"Tənha
lalə" psixoloji üslubda yazılmış povestdir.
Əsmər Sultanlının həyat tarixçəsi
psixoloji məqamlarla zəngindir. Bizim Azərbaycan ədəbiyyatında
Əsmər Sultanlı kimi mürəkkəb, həyatın
çox ağır sınaqlarından keçmiş qadın
obrazlarımız azdır. Hüseynbala Mirələmov Əsmər
Sultanlının daxili dünyasına peşəkar bir psixoloq
kimi nüfuz edir, gerçək həyat hadisələri
fonunda onun daxili, mübhəm yaşantılarını
çox böyük ustalıqla qələmə alır.
Psixoloji əsər
yazmaq həmişə çətindir. İnsan qəlbinin dərinliklərinə
nüfuz etmək, onun ən qaranlıq guşələrini
işıqlandırmaq hər yazıçıya nəsib
olmur. Çünki qəlbin dərin qatlarında, həmin
insanın özünə belə məlum olmayan gizli hisslər
yatır. "Tənha lalə"də
gərgin, gözlənilməz, amma inandırıcı,
maraqlı psixoloji məqamlar çoxdur. Keçdiyi
ömür yolu Əsmər Sultanlıya çox şeyi
öyrədir. Həyat Əsməri ağır sınaqlara
çəksə də, o gördüyü,
yaşadığı sərt olaylar qarşısında məğlub
vəziyyətə düşmür, daha mübariz, daha
inadcıl olur. Bununla da Əsmər həyatda təkcə
özünü xilas etmir, eyni zamanda yoldaşının xəstəliyindən,
bəxtinin gətirməməsindən, nəhayət həyat
yoldaşının vəfatından ağır mənəvi
zərbə alan Zahiri də ümidsizlik adlı qorxudan xilas edə
bilir.
lll
Qeyd
etdiyimiz kimi, yazıçı Hüseynbala Mirələmov
üçün mövzu məhdudiyyəti yoxdur. "Gecə
bənövşələri" kitabındakı "Cəza"
povestini oxuyandan sonra fikrimin doğruluğuna bir daha əmin
oldum. "Cəza" povesti mənim fikrimcə, Azərbaycan ədəbiyyatında
bənzərsiz, orijinal bir əsərdir. Bu əsər ədəbiyyatımızda
istər janr, istərsə də mövzu baxımından bir
yenilikdir.
Yaşadığımız
əsr iki təbii fəlakətlə üz-üzədir.
Bunlardan biri qlobal istiləşmə, digəri isə ekoloji
böhrandır. Qlobal istiləşmə sırf təbiət
hadisəsidir - bu fəlakətin qarşısını almaqda
hələlik dünya acizdir. Ekoloji böhran isə əksər
hallarda insanların yaratdığı problemlər
üzündən yaşamır ki, Hüseynbala Mirələmov
"Cəza" povestini, məhz bu aspektdən qələmə
alıb.
Hüseynbala
Mirələmovun həm bu günümüz, həm də gələcəyimiz
üçün lazımlı olacaq "Cəza" povesti
insan-təbiət münasibətlərinə, təbiətin
qəniminə çevrilmiş bəzi üzdəniraq
insanlara həsr olunmuş çox dəyərli bir əsərdir.
Vaxtı ilə böyük hind mütəfəkkiri Taqor deyəndə
ki, "İnsan vəhşiləşəndə vəhşi
heyvandan pis olur", - haqlı idi.
"Cəza"
povestinin miskin qəhrəmanları Tülkü Qasım ilə
Ağalələ vəhşi xislətli insanlardır.
Onların yalnız bir amalı var - hansı vasitə ilə
olursa olsun, pul qazanmaq. Bu sərvət hərisləri,
var-dövlət xəstələri öz çirkin niyyətlərinə
çatmaq üçün təbiətlə manyak kimi
davranırlar, ağacları qırıb restoran tikir, parket
sexi açırlar.
Əsərdə
iki canavar obrazı var: Erkək Köysərəklə
dişi Ayçən cütlüyü. Bu iki canavar nəsil
artırmaq üçün hər cür fədakarlığa
hazırdırlar və onlar belə demək təbiri-caizsə,
Ağalələdən və Tülkü Qasımdan
müqayisə edilməyəcək dərəcədə insaflıdırlar.
Xislətində vəhşilik olan canavarlar hərdən rast gəldikləri
qocalara, uşaqlara, gəlinlərə, ümumiyyətlə
dinc insanlara hücum etmir, lüzumsuz yerə mal-qaraya ziyan
vurmurlar.
Parket sexi
əllərindən alınandan sonra gəliri azalan Ağalələnin
əlinin altında işləyən və əlaltısı
olan Tülkü Qasım Ağalələyə insanın
ağlına batmayan bir təklif edir. Tülku Qasım uzun
müddətdir ki, canavarların izinə düşüb. O,
Ağalələyə təklif edir ki, tələ qurub
canavarları tutsunlar, tutduqları həmin canavarları
restoranın həyətində qəfəsə
salsalar-canavarları görməyə gələnlərin
hesabına restoranın müştəriləri xeyli artar. Həmin
təklif başqaları üçün nə qədər
müdhişdirsə, Ağalələ üçün bir o
qədər cəlbedicidir.
Hüseynbala
Mirələmov Tülku Qasımla silahlıları "Bədheybət
məxluqlar" adlandırır. Bu bədheybət məxluqların
törətdiyi vəhşilikləri - dörd balasının
tüstüdə boğulub ölməsini, Aysunun tora
salındığını Köysərək iztirablar
içərisində dağın başından izləyir,
amma onları xilas etməkdə aciz olur. Onların
tükürpədici əməllərini dəhşət
hissi ilə izləyən Köysərəyin gücü ancaq
üzünü dağlara tutub acı-acı ulamağa
çatır.
Bütün
dünyanı Allah yaradıb və bütün
yaratdıqlarına yaşamaq haqqı verib. "Cəza"
povestində Ağalələ və Tülkü Qasım
dünyanın bu əzəli və əbədi qanununa
qarşı çıxırlar. Dünyanın əşrəfi
sayılan insan rəzil vəziyyətə düşüb və
ən dəhşətlisi budur ki, düşdükləri rəzillikləri
nəinki anlamırlar, hətta anlamaq belə istəmirlər.
Canavar cütlüyü isə bu insanların əlindən
xilas olmaq, öz yeganə, sağ qalmış
balalarını həyatda saxlamaq üçün özlərini
hər təhlükəyə, ölümə atırlar.
"Cəza" povesti qədim türk mifologiyasında
çox işlənən "Boz qurd" toteminə əsaslanan
mifoloji əsərdir. Bu canavarların sayının kəsilməsi
üçün hər cür bəd əmələ əl
atan Ağalələ ilə Tülkü Qasım onlara qənim
kəsilməklə keçmişimizə, insani dəyərlərimizə
əl qaldırırlar. Amma onlar başa düşmürlər
və başa düşmək iqtidarında da deyillər ki,
bu mümkünsüzdür. Müqəddəs kitablarda, əfsanələrdə,
əsatirlərdə qiyamət günü haqqında çox
yazılıb çox deyilib. "Qiyamət nə vaxt olacaq"
sualına müqəddəs kitabların, əfsanələrin,
əsatirlərin cavabı isə budur: haqq aradan qalxanda, nahaq
dünyada bərqərar olanda.
Bu əsərdə
Tülkü Qasım və Ağalələdən başqa da
mənəviyyatsız, bütün əxlaqi normalardan uzaq,
insanlıq adına ləkə olan obrazlar var. Hatəm, Qərənfil,
falçı Tavat. Bu surətlər əsərdə az
görünsələr də Hüseynbala Mirələmov
onların iç üzünü açmağa müvəffəq
olur.
"Gecə
bənövşələri" kitabındakı növbəti
povest "Gecə sürünən ilanlar" adlanır.
Ümumiyyətlə, hörmətli yazıçımız
Hüseynbala Mirələmovun əsərlərini oxuyarkən
onun bir vətəndaş kimi gənclərimizin taleyi
üçün necə narahat olduğunu
açıq-aydın hiss edirik. Gənclik millətin gələcəyi
deməkdir. Sabahımızın necə olacağı bu
gün yetişən gənclərdən, onların sağlam
düşüncələrindən asılıdır.
Bu povestdə
iki qızın Aydanla Fəridənin dostluğundan bəhs
edilsə də, əsas qəhrəmanı Fəridədir.
Hadisələr məhz Fəridənin taleyi fonunda baş
verir. Bu əsərdəki Fəridə və Aydan "Gecə
bənövşələri" kitabındakı digər gənc
qız obrazlarından fərqlənirlər. "Tənha lalə"dəki
Əsmər Sultanlı, "Taledən qaçmaq olmur"
povestindəki Fidan valideynlərinin seçimləri ilə ailə
qururlarsa, "Gecə sürünən ilanlar" əsərindəki
Fəridə və Aydanın ailə qurmalarında valideynlərinin
heç bir ciddi müdaxiləsi rol oynamır. Amma onların həyatdan
gözlədikləri xoşbəxtlik bu qızlara da nəsib
olmur. Əsərdə iki qızın taleyindən bəhs
edilsə də, əslində ən çox diqqət çəkən
surətlər Fəridə, Aydan və Aydanın əri
Əkrəmdir. Ümumiyyətlə Əkrəm olduqca mürəkkəb
obrazdır. Cilddən-cildə girən, şəraitə uygun
olaraq təkcə xasiyyətini,
danışığını, hərəkətlərini
deyil, əqidəsini belə dəyişən, mənsəbə,
vəzifəyə çatmaq üçün
gözünü belə qırpmadan istənilən
alçaqlığa gedən Əkrəm surətini
yazıçı Hüseynbala Mirələmov tam
dolğunluğu ilə canlandıra bilmişdir. Bəzi
yazıcılar povest yazarkən təfərrüatlı təhkiyədən
qacırlar. Amma hörmətli yazıçımızın
yazı üslubu özünəməxsus, tamamilə fərqlidir.
Əkrəmin xarakterinin açılmasında geniş təhkiyə
hadisələrin təfərrüatına qədər
canlandırılması zərurətindən, istəyindən
doğur. "Gecə bənövşələri"
kitabındakı istər "Gecə sürünən
ilanlar", "Tənha lalə", "Cəza",
"Taledən qaçmaq olmur", istərsə də
"Əclaf" povestləri ona görə maraqla oxunur, yadda
qalır ki, bu əsərlərdə təsvir olunan hadisələri,
xarakterlərin daxili dünyasını, düşüncələrini
bütün incəliklərinə qədər dərk edə
bilirsən.
Fəridə
özünə inamı, qətiyyəti hesabına, ləyaqətini,
şərəfini uca tutmaqla təkbaşına Əkrəm
kimi ilana qalib gəlir. Nəinki qalib gəlir, onu əzir, təhqir
edir, bu qara ilanın - Əkrəmin mənliyini ayaq altına
atır.
Özünə
inanmaq, sona qədər mübarizə aparmaq, ən qorxulu
düşməndən belə qorxmamaq... Sadaladığım
bu müsbət cəhətlər, ali dəyərlər
insanda varsa, belə insanları heç bir vasitə ilə əzmək,
məğlub etmək olmaz. Fəridə kimi iradəli, mərd,
cəsarətli qızlar Əkrəm kimi yaramazlarla mübarizədə
həmişə qalib olurlar. Hüseynbala müəllimin
"Gecə sürünən ilanlar" əsərindən
çıxardığımız nəticə bizi belə
düşünməyə vadar edir.
(Ardı var)
Etibar
ƏBİLOV
525-ci qəzet.-
2015.- 4 fevral.- S.7.