"Gecə bənövşələri"nin
ətri
(Əvvəli
ötən sayımızda)
...İki gənc. İki tələbə. İki dost.
Polad və Ruslan.
Bu gənclərdən biri uşaqlıqdan həyatın
sərt üzünü görüb, uşaq ikən
atasını itirib. Anası onu min bir əziyyətlə
böyüdüb. O, anasının dünyada tək pənahı
və ümididir. Poladın xarakteri adına
bənzəyir, polad kimi möhkəm, dostluğa sadiqdir. Ətrafında olanlardan da belə münasibət
gözləyir. Amma onun tələbə
dostu Ruslan tamamilə Poladın əksidir. Dəyişkən
xarakterli, məsuliyyətsizdir. O, həyata yalnız bir məqsəd
üçün gəldiyini zənn edir. Dünyada
hər şeyi pul həll edir. Nə qədər
imkan varsa həyatdan, yaşamaqdan ləzzət almalısan.
Ruslanın universitetdə təhsil alması da bir məqsəd
daşıyır: diplom almaq. Hansı sənətin
sahibi olması da onu maraqlandırmır. Bütün
bu çatışmayan cəhətləri ilə bərabər
Ruslanda işıqlı hisslər də var. Bəzən
başqalarına kömək edir, həddindən artıq səmimi
olur. Polad kimi bir gənci Ruslana
yaxınlaşdıran da onda sezdiyi həmin bu
işıqlı cəhətlərdir. Polad
dostu Ruslanın xarakterinin tam formalaşmadığını
güman edir, düşünür ki, zaman keçdikcə
ondakı çılğınlıq ahıllıqla, normal
düşüncələrlə əvəz olunacaq. Bu cür gənclər cəmiyyətimizdə
çoxluq təşkil edir. Onlardakı
naqislik nədən rişələnir?
Polad Lənkəranda doğulub, heç vaxt zəngin
yaşamayıb. Ruslanın ailəsi də əslən
rayonludur. Bakıya sonradan
köçüblər. Onların da ailəsi
əvvəlcə kasıb olub. Atası əmisinin
şirkətində işə düzələndən sonra vəziyyətləri
düzəlib. "Əvvəllər atamı adam yerinə qoyub salam verən yox idi. Hərə bir cür dodaq büzürdü.
Amma şirkətə isə düzələndən sonra vəziyyət
dəyişdi..." Ruslanın gözləri
önündə baş verən bu təbəddülat prosesi
onun formalaşmasına təsirsiz ötüşmür, o, həyatda
hər şeyin pulun, zənginliyin həll edəcəyinə
inanır.
İnsan gerçəkliyə göz yumanda, həqiqəti
qəbul etməyəndə onun faciəsi başlayır. Bəlkə də
Ruslan həqiqəti qəbul edərdi, amma onu əhatə edən
cəmiyyətin qara qüvvələri buna mane olurlar. Ruslan arxalandığı, güvəndiyi pulun
hesabına, imtahanlardan asanlıqla qiymət alır,
özü demiş "Piterdən, lap Ağ dənizin sahillərindən
uçub gəlmiş lebedlə" gün keçirir,
bahalı maşın sürür, yol hərəkət
qaydalarına əməl etmir, istədiyi kimi geyinir, əylənir
və s.
İnsan dərkolunmaz varlıqdır. İnsan bəzən
başqalarını deyil, öz-özünü belə dərk
edə bilmir. Polad xaraktercə dəyişkən
olan Ruslanı daha yaxından tanıdıqca, ona qarşı qəlbində
ikili hiss hakim olur. O, bir tərəfdən Ruslanın
yüngül həyat tərzinin keçəcəyini zənn
edir. Digər tərəfdən, onun
azğın hərəkətlərindən əndişələnir.
Bir tərəfdən, anası Səkinənin xəstə
olarkən Ruslanın ona göstərdiyi təmənnasız
yaxşılığından riqqətə gəlir, digər
tərəfdən Ruslanı evlərinə qonaq gətirərkən
onların evində yox, mehmanxanada qalmasından qəlbi
qırılır. Amma yenə də
Ruslanla münasibətlərinə son qoymur.
Bu povesti oxuyarkən qeyri-ixtiyari özünə sual
verirsən.
Axı həyatın bərkindən-boşundan
çıxmayan Ruslan kimi gənclər nəyə görə
onun girdabına, qaranlığına can atırlar. Niyə görə onlar insanların saf - təmiz
inamlarından sui-istifadə edirlər. Nəyə
görə işıqlı əməllərə arxa
çevirib, bəd əməllərə qucaq
açırlar?
Polad
anasına yazdığı xəyalı məktubunda gələcəyini
belə təsəvvür edir: "Təkcə
özümü fikirləşmirəm. Mən həm
də cəmiyyətimizi fikirləşirəm. Biz cəmiyyəti gözəlləşdirəcək,
insanların bir-birinə inamını təmin edəcəyik.
Sadə insanlar üçün adət-ənənə,
təmizlik, sədaqət həyat tərzidir".
Bu həyat tərzi təəssüflər olsun ki,
Ruslana yaddır. Polad Ruslana qarşı nə qədər
səmimidirsə, o, Polada qarşı bir o qədər qeyri-səmimidir.
Bu səmimiyyətinə görə Polad Sevda
adlı qızı sevdiyini dostuna bildirir və onu görmək
üçün qızın təhsil aldığı
universitetin qarşısına Ruslanla birlikdə, onun
maşınında gəlir. Hadisələr
bundan sonra daha gərgin şəkil almağa başlayır.
Polad ürəyini Sevdaya açmaq istədiyi gün
Ruslanın telefonuna zəng gəlir. Anası Poladı təcili
Lənkərana çağırır. Poladı
Lənkərana Ruslan özü yola salır. Hətta cibinə 200 manat pul da qoyur. Onu Lənkərana aparmaq üçün xüsusi
maşın da tutur. Lənkəranda Polad
xalasının vəfat etdiyini öyrənir. Yas mərasimini yola verib Bakıya qayıdır.
Sevdanı görməyə can ataraq onun
yaşadığı evin qarşısına gəlir. Sevda bir müddətdən sonra evdən
çıxır. Həmişəki kimi
avtobus dayanacağına gəlmək əvəzinə əks
istiqamətə gedir. Polad bütün
varlığı ilə vurulduğu Sevdanın ardınca
gedir. Bu zaman baş verən hadisə
Poladı sarsıdır. Sevda onu gözləyən ağ "Mersedes"ə əyləşir.
Ruslanın onu gözləyən ağ
"Mersedes"inə.
Dostuna xəyanət
etmiş adamın yalnız bir adı ola
bilər. Bu sözü Polad səhərisi gün öz əli
ilə Ruslanın maşınının neçə gündən
bəri yağan yağışdan tərləmiş
şüşəsinə yazır: "Əclaf"...
Haqqında
söhbət açdığımız beş
povestdə qaldırılan bütün problemlər demək
olar ki, hər gün qarşılaşdığımız
hadisələrdir, bəzisi cəmiyyətimizin içərilərinə
işləmiş qorxulu "yaralardır". Onlarda
təlqin olunan ideya sağlamdır, insanları
aydınlığa, işıqlı gələcəyə səsləyən
fikirlər, düşüncələr yetərincədir.
Hüseynbala Mirələmov obyektivi neqativlərə
tuşlayır, meşşan dünyagörüşü tənqid
hədəfinə çevirərək oxucunu nəticə
çıxarmağa səsləyir.
lll
Hüseynbala
Mirələmovun "Gecə bənövşələri"
kitabındakı "Məhəbbət hekayələri"ni də oxuyarkən bu janrın imkanları
çərçivəsində yazıçının
ustalıqla etdiyi manevrlər məni riqqətə gətirdi. Bu hekayələrdə sevgi ilə bərabər
taleyin qəzavü-qədərindən, onun insan həyatına
vurduğu qəfil zərbələrdən, eyni zamanda, insan
iradəsinin sarsılmazlığından, vətənə məhəbbətdən
də söhbət açılır. "Gecə
bənövşələri" kitabında çap
olunmuş hər iki hekayə - süjet baxımından
oxuduğumuz sevgi hekayələrindən fərqlənir.
Lirik-psixoloji üslubda yazılmış bu hekayələri
həyəcansız oxumaq olmur.
"Gecə bənövşələr"i hekayəsi
iki nəcib, təhsilli gəncin xoşbəxt həyatının
təsviri ilə başlayır. Amma atalar demiş,
sevinc ilə kədər əkiz qardaşdır, insanın həyatında
xoş günlər olduğu kimi kədərli günlər də
olur. İnsan taleyini özü seçmir ki... Bəzən həyatının ən xoş günlərində,
ömrünün ən xürrəm çağında xəyalına
belə gətirmədiyi bədbəxlik baş verir. Bu bədbəxtlik insanın həyatını
alt-üst edir.
Kədərli mövzuda hekayə yazmaq
yazıçıdan böyük cəsarət tələb
edir. Xüsusilə, ədəbiyyatın əzəli
mövzusu olan ölüm haqqında yazmaq, bir insanın
ölümünü təsvir etmək, insanın
ölümqabağı keçirdiyi əzab-əziyyətləri,
düşüncələri qələmə almaq ədəbi
mətnin bəlkə də ən çox peşəkarlıq
tələb edən amilidir. Bunu
dünyanın bir çox qüdrətli
yazıçıları da etiraf ediblər.
"Gecə
bənövşələri" hekayəsində cərəyan
edən kədərli hadisəni Hüseynbala müəllimə
Özbəkistanın Azərbaycandakı səfiri
danışıb, hekayə o qədər kövrək,
sentimental ovqatla qələmə alınıb ki, oxucu elə
ilk sətirlərdən "Gecə bənövşələri"nin
sehrinə düşür, həmin hadisələri sanki
özü yaşayır. Bu hekayə həyatda
yaşanmış olayların, gerçək hisslərin məcmusudur.
Hekayənin qayəsi insanın qədərdən
qaça bilməməsi haqqındadır. İnsan gəncliyində çox şeyə
inanmır, həyatın yalnız xoşbəxtlikdən ibarət
olduğunu zənn edir. Hekayənin qəhrəmanı gənc
Adil kimi... Nənəsinin nə vaxtsa Məkkədən gətirilmiş
sapsarı sünbül rəngli təsbehini çevirə-çevirə
dediyi: "Eh, ay bala, qəzavü-qədərdən
qaçmaq olmaz. Qismət nədirsə odur.
Özünü ha oda-közə vur, ha
çalış-vuruş, xeyri yoxdur", - sözlərinə
etiraz edir, onu qocanın avamlığı kimi
qavrayırdı. "Yox, ay nənə, elə deyil, hər
şey insanın özündən asılıdır", -
cavabını versə də tale bu fikirləri yenidən onun
yadına salır.
Adilin
kitabxanada tanış olduğu və ilk
baxışdan vurulduğu qızla ilk söhbətləri ona
nənəsinin sözlərini xatırladır. Adil ilk dəfə gördüyü Sənubərdən
kitabxanadan hansı kitabları götürmək istədiyini
soruşur. Sənubər "tibbə aid
kitabları", - cavabını verir.
- Həkim
olacaqsınız?
-
İnşallah.. qismət
olsa.
- Siz lap nənəm
kimi danışırsınız. İnşallah,
qismət olsa.
İnsan həyatda istənilən hadisə ilə
qarşılaşmaqdan sığortalanmayıb, xoşbəxtliyin
bir addımlığında olanda da başının
üstünü qara buludlar ala bilər. Məşhur el şairinin
dediyi kimi:
"Fələyin yanına
yaxınlaşanda
Təkərin geriyə
dönən vaxtı var".
Adil xarici dil mütəxəssisidir. Onu işləmək
üçün xarici ölkəyə, diplomatik işə
göndərirlər. Sənubər həkim
olduğu üçün səfirlikdə həkim vəzifəsinə
təyin olunur. Gənc ailə üçün bundan
böyük xoşbəxtlik ola bilərmi?
Onların həyatı hələ
qarşıdadır. Və bu vaxt... Amansız
xəstəlik qara yel kimi ailənin başının
üstünü alır. Məlum olur ki, Sənubər
xərçəng xəstəliyinin son mərhələsini
yaşayır.
Hüseynbala Mirələmov Adilin kədərli həyat
tarixçəsini elə incəliklə, elə məharətlə
qələmə alıb ki, oxucu onun keçirdiyi o amansız
hissləri şəxsən özü yaşamış kimi
olur. Adil artıq bilir ki, Sənubərin həyatda
qalması mümkünsüzdür. Amma
bunu bilə-bilə o yenə də sona qədər mübarisə
aparmaq əzmindədir. Amma tale ilə, qəzavü-qədərlə
mübarizə aparılırmı?!
Hekayənin adı "Gecə bənövşələri"
adlanır. Etiraf edim ki, təbiətdə bu adda gül
olduğunu Adil kimi, mən də ilk dəfə bu hekayədən
öyrəndim. Bilmirəm, Azərbaycanda
belə bir gül bitir ya yox, amma ona əminəm ki, "Gecə
bənövşələri" - elmi adı "orxideya"
olan bu gül Özbəkistanda bitir. Ümumiyyətlə,
hekayənin üslubundan, obrazların davranışından,
müğənninin adından (Gülbəyaz) hadisələrin
Özbəkistanda baş verdiyini hiss edirsən. Amma Hüseynbala Mirələmov hadisələri
Bakıya, Azərbaycanın dağ kəndlərinə
keçirməklə, Bakı gecələrini, Yaşıl
Teatrı təsvir etməklə hekayəni Azərbaycan ədəbiyyatının
mükəmməl sənət nümunəsinə çevirə
bilir. Bu hekayə bədii təsir qüvvəsinə,
tutumuna görə bizə Azərbaycanın məşhur məhəbbət
dastanlarındakı əfsanəvi sevgiləri
xatırladır.
Gecə bənövşələri Sənubərin ən
çox sevdiyi çiçəkdir. Adil ilə Sənubər
eyni gündə doğulublar. Adil Sənubərin ad
günündə ona Bakının gül mağazalarından
çətinliklə tapdığı "gecə bənövşələri"ni hədiyyə edir. Amma bu dəfə
Sənubər ölüm yatağındadır. Ağrılar içərisində qovrulan Sənubər
son sevinc hisslərini yaşayır. O Adildən
qəbrinin üstündə çox sevdiyi gecə bənövşələri
əkməyi xahiş edir. Adil sevdiyi
qadınının son xahişinə əməl edir, onun qəbrini
gecə bənövşələri ilə bəzəyir.
Bu kədərli, ürək ağrıdıcı,
insanın qəlbində kövrək və dərin hisslər
oyadan hekayədə ən çox diqqət çəkən
cəhətlərdən biri də yazıçının həyat
həqiqətlərinə sadiqliyi, hadisəyə heç bir
nikbin don geydirmədən qələmə almasıdır.
Sovet
dövründə belə bir bayağı şüar var idi:
İnsan hər şeyə qadirdir. Materializmə əsaslanan
bu şüar o dönəmdə az qala
bütün Sovet ədəbiyyatına hakim kəsilmişdi. Sovet ədəbiyyatının qəhrəman
obrazları, sanki ölümə meydan oxuyurdular. Ona görə də əksər vaxtlarda, həyat
hadisələri ilə ədəbi əsərlərdəki
hadisələr üst-üstə düşmürdü.
Düzdür, insan həyatda çox şeyə qadir ola bilər, amma insan hər şeyə qadir
deyil. Həyat müvəqqəti, sevgi isə əbədidir.
İnsan qəzavü-qədəri dəyişməyə
gücü çatmasa da, sevgini yaşatmaqla
güclüdür, yaşanmış hissləri uca tutması
ilə dəyərlidir. Hekayənin aşılamaq istədiyi
əsas ideya budur!
lll
AMEA-nın
müxbir üzvü Nizami Cəfərov "Məhəbbət
hekayələri"ni klassik hekayə
yaradıcılığının parlaq nümunəsi
sayır və bu hekayənin ədəbiyyat dərsliklərinə
daxil olunmasının vacibliyindən bəhs edir. Hörmətli ziyalımız qənaətində
haqlıdır.
"Məhəbbət
hekayəti"ni oxuyandan sonra ürəyimdən
bir təəssüf hissi keçdi. Niyə Hüseynbala
müəllim bu hekayəni bədnam Qarabağ savaşı
başladığı anlarda yazmayıb... Yaşlı
adamlar danışırlar ki, II Dünya müharibəsinin
ağır illərində, "Kazbek" siqaretinin qutusuna Rəsul
Rzanın "Bəxtiyar" şeirini yazırdılar və
həmin siqaretləri cəbhəyə - döyüşən
əsgərlərimizə göndərirdilər. Əgər həmin şeirlərdəki
coşğu əsgərlərimizin mübarizə əzmini
gücləndirməsəydi, yəqin ki, qələbə
marşını səsləndirə bilməyəcəkdik.
İllər öncə oxumuşdum ki, məşhur Sovet
yazıçısı və publisisti İlya Erenburqun cəbhə
qəzetlərində çap olunan qələbə əzmi
ilə dolu məqalələri haqqında "Erenburqun məqalələri
Sovet İttifaqı üçün bir ordunun görə bilməyəcəyi
işləri gördü", - kimi bir fikir söylənilib. Quru, pafoslu sözlərlə, bayağı televiziya
verilişləri, bəsit mətnli ədəbi əsərlərlə
gənclərin qəlbində Vətən məhəbbətini
alovlandırmaq olmaz. Vətən sevgisini gənclərin
qəlbində "Məhəbbət hekayələri"
tipli əsərlərlə gücləndirmək, möhkəmləndirmək
olar.
Bu hekayə
yalnız Xəyalla Günayın, az qala "Leyli və Məcnun"
əfsanəsini xatırladan məhəbbəti haqqında
deyil, vətəni üçün hər şey eləməyə
qadir olan övladlarımızın sədaqəti, rəşadəti
haqqındadır. Bu məhəbbətin təməlində
daha güclü, daha ülvi bir hiss durur. Hekayədən
bir parçaya diqqət edək:
"Gənclərin Nizami parkında son görüşləri
zamanı Xəyal onun əllərindən tutub
könüllü müdafiə alayına qoşularaq
düşmənlə savaşa gedəcəyini söyləyəndə
"mən də səninlə gedirəm", - deyib Günay
ona sarıldı. Xəyal onun bu sözləri ürəkdən
söylədiyinə zərrə qədər də
şübhə etmirdi.
-
Birincisi, valideynlərin institutu yarımçıq
qoymağına razı olmaz. İkincisi də əzizim,
bu müharibədir, uşaq- muşaq oyunu deyil.
- Mən
səni qoruyuram, sən də vətəni.
- Kaş
ki, bütün nişanlı qızlar sənin kimi
düşünsəydi.
- Nə
olardı?
- O olardı ki, düşmənin qabağına dəstələrlə
yox, böyük bir orduyla çıxardıq".
Xəyal döyüşlərdə ağır
yaralanaraq gözlərini itirir. Bu xəbərdən
Günayın atasının əlinə fürsət
düşür. O əvvəldən əleyhinə
olduğu izdivacı pozmağa qadir olacağını zənn
edir. Amma sevgidə zor olmaz, deyiblər. Qəlbə hökm etmək
qeyri-mümkündür. Valideynlərinə
qızını fikrindən döndərmək müyəssər
olmur.
Xəyal gözlərini Vətən yolunda itirib, o indi qəhrəmandır. Vətənin
belə övladları ilə yalnız qürur duymaq olar.
Gözlərini Vətən yolunda itirmiş Xəyala
xəyanət etmək Günaya vətənə xəyanət
etmək qədər dəhşətli görünür.
Buna görə qohumlarının bütün səyləri,
müdaxilələri təsirsiz qalır, Günayı fikrindən
daşındırmaq mümkün olmur. Gənclər
qovuşurlar. Burada yalnız sevgi deyil, Vətən
eşqi də qalib gəlir. Bu mənada,
hekayə əsl sevgi, vətənin müqəddəsliyi
haqqında təntənəli bir himni xatırladır.
İnsana qürur gətirən, ülvi hisslər
aşılayan müqəddəs bir himni...
***
"Gecə bənövşələri" kitabı maraqlı və lazımlı bədii mətnləri ehtiva etməsi baxımından çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının uğurlu örnəklərindən biridir. Azərbaycan oxucusunun belə kitablara ehtiyacı həmişə olub və olacaq...
Etibar
ƏBİLOV
525-ci qəzet.-
2015.- 5 fevral.- S.7.