İqtisadi inkişafa xidmət edən vergi sistemi
Azərbaycanda milli vergi sisteminin formalaşdırılması,
inkişaf etdirilməsi
və modernləşdirilməsi
zaman baxımından
o qədər də uzun olmayan bir
dövrü əhatə
etsə də, bu tarix milli
vergi xidmətinin müasir inkişafını
təmin edən, hər bir ili
islahatlarla zəngin olan mühüm inkişaf dövrüdür.
Ölkəmizdə sürətli iqtisadi
inkişafın təmin
olunmasında və gələcək nailiyyətlərin
təməlinin yaradılmasında
əsası ümummilli
lider Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş vergi siyasətinin müstəsna
rolu olmuşdur.
Ulu öndər Heydər Əliyev Nazirlər Kabinetinin 1998-ci il noyabrın 6-da keçirilmiş
geniş iclasındakı
yekun nitqində dövlət müstəqilliyi
əldə olunduqdan sonra vergitutma sahəsində qəbul edilmiş çoxsaylı
normativ aktların Azərbaycanın vergi sisteminin ayrı-ayrı sahələrini əhatə
etdiyindən vergi sisteminin idarə olunmasında bir sıra problemlərin yaranmasını,
vergi qanunvericiliyində
mövcud olan boşluqların istər vergi ödəyicilərinin,
istərsə də vergi xidməti orqanlarının fəaliyyətində
çətinliklər yaratdığını,
vergitutmanın qanunvericilik
və metodoloji bazasının təkmilləşdirilməsinin
zəruriliyini qeyd edərək, qısa müddətdə Vergi Məcəlləsinin layihəsinin
hazırlanması ilə
əlaqədar hökumətə
tapşırıqlar verdi.
“Biz bazar
iqtisadiyyatını vergi yolu ilə tənzimləməliyik” -
deyən Heydər Əliyev
vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi, onun vahid
normativ-hüquqi bazasının yaradılmasının
vacibliyi ilə yanaşı, Vergi Məcəlləsində
vergi dərəcələrinin aşağı
salınması və vergi yükünün azaldılması
hesabına vergitutma bazasının genişləndirilməsi,
iqtisadiyyata investisiya qoyuluşunun
stimullaşdırılması, kiçik və orta
sahibkarlıq üçün əlverişli vergi mühitinin
yaradılması, habelə vergi xidməti orqanlarının fəaliyyətinin
səmərəliliyinin artırılması istiqamətində
məqsədyönlü işlərin aparılmasının
vacibliyini də həmişə xüsusi olaraq
vurğulayırdı.
2000-ci
ilin iyul ayında Vergi Məcəlləsinin layihəsi
geniş müzakirələrdən sonra Milli Məclis tərəfindən
qəbul edildi və 1 yanvar 2001-ci il tarixdən qüvvəyə
mindi. Vergi Məcəlləsi ölkəmizdə vergi sistemini,
vergitutmanın ümumi əsaslarını, vergilərin
müəyyən edilməsi, ödənilməsi və
yığılması qaydalarını, vergi ödəyicilərinin
və dövlət vergi orqanlarının, vergi münasibətlərinin
digər iştirakçılarının vergitutma məsələləri
ilə bağlı hüquq və vəzifələrini, vergi
nəzarətinin forma və metodlarını, vergi
qanunvericiliyinin pozulmasına görə məsuliyyəti,
dövlət vergi orqanlarının və onların vəzifəli
şəxslərinin hərəkətlərindən (hərəkətsizliyindən)
şikayət edilməsi qaydalarını müəyyənləşdirdi.
Vergi
sisteminin vahid normativ-hüquqi bazasını təşkil edən
Vergi Məcəlləsinin tətbiqi nəticəsində vergi
qanunvericiliyində olan boşluqlar, ziddiyyətlər və pərakəndəlik
aradan qaldırıldı. Vergilərin sayı 14-dən 9-a
endirildi, vergilərin dərəcələri, tətbiq olunan
maliyyə sanksiyalarının məbləğləri
aşağı salındı və vergi ödəyicilərinin
hüquqları genişləndirildi.
Ölkədə
müasir tələblərə cavab verən, beynəlxalq
normalara uyğun çevik və səmərəli vergi
inzibatçılığını həyata keçirən
dövlət orqanının yaradılması məqsədilə
Azərbaycan Prezidentinin 11 fevral 2000-ci il tarixli fərmanı ilə
Baş Dövlət Vergi Müfəttişliyinin bazasında
dövlətin vergi siyasətinin həyata keçirilməsini,
dövlət büdcəsinə vergilərin vaxtında və
tam ödənilməsini təmin edən, bu sahədə
dövlət nəzarətini həyata keçirən mərkəzi
icra hakimiyyəti orqanı - Vergilər Nazirliyi
yaradıldı.
Sonrakı
dövrlərdə Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyevin rəhbərliyi altında vergi
inzibatçılığının modernləşdirilməsi
ilə bağlı bir sıra uğurlu islahatlar həyata
keçirildi. Dövlət başçısının
2005-ci il 12 sentyabr tarixli sərəncamı ilə təsdiq
olunmuş “Azərbaycan Respublikasında vergi
inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi
Dövlət Proqramı”nın (2005-2007-ci illər)
reallaşdırılması nəticəsində vergilərin
könüllü ödənilməsi sisteminin inkişaf
etdirilməsi və vergi ödəyicilərinin
hüquqlarının etibarlı qorunmasının təmin
olunması, vergi dələduzluğu və vergidən
yayınma halları ilə mübarizənin gücləndirilməsi,
vergilərin məcburi ödənilməsi sisteminin təkmilləşdirilməsi
və vergi borclarının yaranmasının
qarşısının alınması, müasir tələblərə
cavab verən kompüter informasiya sisteminin yaradılması
istiqamətlərində mühüm işlər
görüldü.
Azərbaycanda
bir çox ölkələrin vergi orqanlarında maraq
doğuran özünəməxsus vergi sistemi
formalaşdırıldı. Aparılan vergi siyasəti bir tərəfdən
tətbiq olunan vergilərin və onların dərəcələrinin
iqtisadiyyatda fiskal situasiyanın nəticələrinə
obyektiv qiymət verilməsinə, digər tərəfdən
isə vergi sisteminin səmərəli, ədalətli, asan
qavranılan və istifadə üçün sadə
olmasına şərait yaratdı. Tam əminliklə deyə
bilərik ki, hazırda ölkəmizin sosial
qanunçuluğa və ədalətə söykənən
iqtisadi sisteminə adekvat olan bir vergi sistemi formalaşıb.
Bu gün
Azərbaycanın vergi siyasəti institutları vergi
potensialının və vergi gəlirlərinin monitorinqini,
vergi siyasətinin iqtisadi, struktur və gəlir aspektlərinin
qiymətləndirilməsini, vergilər toplananadək və
toplandıqdan sonra xərclənməsinin təhlilini
aparır, aktiv vergi siyasətinin formalaşması, vergi
potensialının qiymətləndirilməsi, proqnozlaşdırılması
üzrə və bunlarla məhdudlaşmayan geniş spektrdə
ex-post və ex-ante təhlillər əsasında qəbul
olunmuş qərarların ölkədə sahibkarlıq
mühitinə təsiri nəzərə alınmaqla
qanunvericilik və inzibatçılıq sahəsində lazımi tədbirlər həyata
keçirirlər.
Aparılan
vergi siyasəti əsasən dövlət vergilərinin və
digər büdcə daxilolmalarının düzgün
hesablanmasına, onların vaxtında və tam həcmdə
dövlət büdcəsinə köçürülməsinə,
vergi qanunvericiliyi və inzibatçılığının
təkmilləşdirilməsinə, vergi nəzarətinin
gücləndirilməsinə, vergi ödəyicilərinə
xidmətin keyfiyyətinin yüksəldilməsinə, ölkənin
vergi sisteminin beynəlxalq vergi
sisteminə inteqrasiya olunmasına və vergi sistemində
insan resurslarından istifadənin səmərəliyinin
artırılmasına yönəldilmişdir.
İnnovasiya
və bilik iqtisadiyyatının inkişafının
stimullaşdırılmasının zəruriliyi nəzərə
alınaraq, innovativ sahibkarlığa və elmtutumlu məhsulların,
yüksək texnologiyaların istehsalına investisiya
qoyuluşlarının vergi stimullaşdırılması məqsədilə
Vergi Məcəlləsində edilmiş dəyişikliklərlə
sənaye və texnologiyalar parklarında sahibkarlıq fəaliyyəti
göstərən fiziki şəxslərin gəlirlərinin
7 il müddətinə gəlir vergisindən, parkların idarəedici təşkilatının
və operatorunun mənfəətinin parkın infrastrukturunun
tikintisinə və saxlanılmasına yönəldilmiş
hissəsi müddət qoyulmadan mənfəət vergisindən,
sənaye və texnologiyalar
parklarının rezidenti olan hüquqi şəxslərin
bu fəaliyyətdən əldə etdikləri gəlirləri
7 il müddətinə mənfəət vergisindən, sənaye
və texnologiyalar parklarının infrastrukturunun, istehsal sahələrinin
yaradılması və tikintisi məqsədilə idarəedici
təşkilat və operator tərəfindən idxal edilən
texnikaların, texnoloji avadanlıqların və
qurğuların idxalının müddət qoyulmadan ƏDV-dən,
parkların rezidenti olan şəxslər tərəfindən qeyd olunan məqsədlər
üçün gətirilən
texnika, texnoloji avadanlıq və qurğuların
idxalı 7 il müddətinə ƏDV-dən azad edilib. Eyni
zamanda, Vergi Məcəlləsində parkların idarəedici
təşkilatı və operatoru, parkların rezidenti olan
hüquqi və fiziki şəxslər üçün əmlak
və torpaq vergiləri üzrə də azadolmalar müəyyənləşdirilib.
Kənd təsərrüfatı
2001-ci il 1 yanvar tarixindən torpaq vergisi istisna olmaqla
bütün vergilərdən azad edilib və bu güzəştin
müddəti məcəllədə olan son dəyişikliklərə
əsasən 2019-cu ilə qədər uzadılıb. Bank
depozitlərindən əldə olunan gəlirlər uzun
müddət vergidən tam azad idi və 2015-ci il 1 yanvar
tarixindən həmin gəlirlərin 500 manatadək olan hissəsi
yenə vergidən azad olundu. Məktəbəqədər təhsil-tərbiyə
müəssisələri, ödənişli təhsil isə
ƏDV-dən azad olunub.
Dünyanın
ƏDV tətbiq edən bütün qabaqcıl ölkələrində
olduğu kimi, Azərbaycanın da vergi sisteminin əsas
inkişaf istiqamətlərindən biri olan ƏDV
inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi
daim diqqət mərkəzində saxlanılır.
Beynəlxalq
qurumların tövsiyələri və ƏDV-nin tətbiqi
sahəsində əldə olunmuş təcrübə nəzərə
alınmaqla ƏDV məqsədləri
üçün vergi ödəyicilərinin qeydiyyatı,
ƏDV-nin hesablanması və əvəzləşdirilməsi
mexanizmi təkmilləşdirilib. Vergi Məcəlləsində
dəyişikliklər edilməklə ƏDV məqsədləri
üçün qeydiyyata alınmalı olan vergi ödəyicilərinin
müəyyən edilməsində hüquqi və fiziki şəxslər
arasında mövcud olan fərqli yanaşmanın aradan
qaldırılmasına, ƏDV-nin
hesablanması və əvəzləşdirilməsinin
vahid prinsip əsasında həyata keçirilməsinə,
qeydiyyatla bağlı meydana çıxan mübahisəli məsələlərin
həllinə və ƏDV
inzibatçılığının sadələşdirilməsinə
nail olunub.
Azərbaycan
Respublikası qanunvericiliyinin Avropa İttifaqı qanunvericiliyinə uyğunlaşdırılması
istiqamətində həyata keçirilən son tədbirlərdən
biri kimi yerli istehsalda tütün məmulatlarına tətbiq
edilən aksizin advalor qaydada hesablanmasından spesifik qaydaya
keçildiyini (malların dəyərinə tətbiq olunan
aksiz dərəcəsindən onların həcminin kəmiyyət
ölçüsünə tətbiq olunan aksiz dərəcəsinə
keçilməsi), Azərbaycan Respublikasının ərazisində
istehsal olunan içməli spirtə, pivə və spirtli
içkilərin bütün növlərinə, tütün
məmulatlarına tətbiq olunan aksiz dərəcələri
ilə bağlı dəyişiklikləri göstərmək
olar.
Ötən
dövr ərzində Vergi Məcəlləsində edilmiş
dəyişikliklər, əsasən, vergi ödəyicilərinin
hüquqlarının genişləndirilməsi, vergi
inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi,
vergi güzəştlərinin verilməsində
ünvanlılığın təmin edilməsi, vergidən
yayınma hallarına qarşı səmərəli vergi nəzarətinin
təşkili, innovasiyalar üçün əlverişli
investisiya mühitinin yaradılması, vergi ödəyiciləri
ilə partnyorluq əlaqələrinin genişləndirilməsi
ilə bağlı olub.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 29 dekabr 2012-ci
il tarixli 800 nömrəli Fərmanı ilə təsdiq
edilmiş “Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış” İnkişaf Konsepsiyasına uyğun olaraq,
Vergilər Nazirliyi tərəfindən təsdiq olunmuş “Vergi sisteminin
inkişafı üzrə 2013-2020-ci illər üçün
Strateji Plan”da ölkə qanunvericiliyinin Avropa İttifaqı
qanunvericiliyinə uyğunlaşdırılması, passiv vergi siyasətindən aktiv
vergi siyasətinə keçid, vergilər üzrə güzəşt
və azadolmaların səmərəliliyinin qiymətləndirilməsi,
vergi bəyannamələrinin əvvəlcədən doldurulma
sisteminə mərhələlərlə keçidin təmin
olunması, ümumi bəyannamə sisteminə keçidlə
bağlı hazırlığın görülməsi kimi tədbirlər
müəyyən edilib.
Qeyd etmək
lazımdır ki, vergi sisteminin təkmilləşdirilməsi
istiqamətində həyata keçirilən bütün tədbirlərdə
dövlət, biznes və istehlakçılar arasında
qarşılıqlı etibar və korporativ sosial maraqların
təmin edilməsi vergi siyasətinin əsas vəzifələrindən
biri olub. Bu vəzifənin yerinə yetirilməsi
üçün ölkəmizin iqtisadi sisteminin xüsusiyyətləri
və əhalinin mentaliteti, psixologiyası və
sosial-iqtisadi-demoqrafik imkanları əsas faktorlar kimi həmişə
diqqət mərkəzində saxlanılır. Səmərəli
maarifləndirmə və məlumatlandırma sisteminin
yaradılması məqsədilə vergi ödəyicilərinin
sosial-demoqrafik göstəricilərinə əsasən vergidən
yayınmanın motivlərinin aşkar olunması, vergidən
yayınma riskinə meyilli və risklərə neytral olan vergi
ödəyicilərinin ayrılması və vergi ödəməkdən
yayınmanın institusional xüsusiyyətlərinin müəyyənləşdirilməsinə
imkan verən metodologiya hazırlanıb.
Artıq
ölkədə büdcə planlaşması və vergi siyasətinin həyata keçirilməsinin kifayət
qədər təkmil metodları formalaşıb. Belə ki,
hər maliyyə ilinin sonunda büdcə
planlaşdırılması sahəsində mövcud məsələlərin
həlli ilə yanaşı, dövlətin vergi siyasəti
institutları tərəfindən Azərbaycan
Respublikasının növbəti və yaxın üç
il üçün vergi siyasətinin əsas istiqamətləri
işlənib hazırlanır. Vergi siyasətinin əsas
istiqamətləri normativ sənəd statusuna malik olmasa da, bu
istiqamətlər ölkə iqtisadiyyatının struktur
komponentinin xüsusi çəkisinin artırılması,
dünyada baş verən siyasi və iqtisadi konyukturdan
asılı komponentin təsirinin
neytrallaşdırılması, iqtisadi agentlərdə öz
gələcək biznes-planlarının tərtibi zamanı
biznes mühitinin sabitliyi və müəyyənliyi ilə
bağlı əlavə imkanlar yaradır.
Vergi siyasəti
sahəsində yuxarıda qeyd olunan prioritetlər və müəyyənlik
orta və uzunmüddətli dövrdə vergi sisteminin səmərəliliyinin
artırılması ilə yanaşı, bir tərəfdən,
büdcənin dayanıqlığının təmin edilməsini
nəzərdə tutan büdcə gəlirlərinin əldə
olunmasına, digər tərəfdən isə ölkənin
xarici iqtisadi inteqrasiyada vergi rəqabətliliyini təmin edən sahibkarlıq və investisiya
aktivliyinə xidmət edir.
Akif MUSAYEV,
vergilər nazirinin vergi siyasəti
məsələləri üzrə
müşaviri.
525-ci qəzet.-
2015.- 5 fevral.- S.2.