İdrakın və vicdanın katarsisi

 

Sumqayıt Dövlət Musiqili Dram Teatrında səhnəyə qoyulmuş yazıçı-dramaturq

 Hüseynbala Mirələmovun "Vicdanın Hökmü" dramının premyerasından bəzi fraqmentlər

 

 

Teatr sənəti  - Antik çağdan üzü bəri  bəşərin mədəni-mənəvi həyatının həm güzgüsü, həm də gör -götür dünyası olub. Tamaşaçı zövqü daim dəyişən, inkişaf edən, sosial statuslarından  asılı olmayaraq  cəmiyyətin kiçik bir  hissəsini təmsil edən fərdlərdən ibarətdir. Teatrşünasların dili  ilə desək, adətən,  üç cür tamaşaçı olur: tamaşaçı-fərd, tamaşaçı-kütlə, tamaşaçı-estet. Teatr səhnəsi ilə tamaşaçı  arasında canlı ünsiyyət zamanı insan və dünya anlayışının bütün mövzularda  məna qatları sərgilənir.

 

Bu mənada, respublikanın Əməkdar artisti Namis Şirməmmədovun  rejissorluq məharətiylə  səhnəyə qoyduğu "Vicdanın hökmü" dramı iyirmi beş il əvvəl cəmiyyətimizdə baş verən olaylara təkcə seyrçi gözüylə baxış deyildi. Tamaşada həm də günahlardan arınmaq, izləyicilərdə daxili saflaşma yaratmaq, milli yaddaşımızı cilalamaq və cəmiyyətə əsərin məzmunundan ibrət götürmək  ismarıcı vardı. Sumqayıt Dövlət Musiqili Dram Teatrı "Vicdanın hökmü" ilə bir daha sübut etdi ki, sənət və sənətkarlıq varlıqdır, var olmaq deməkdir! R. Taqorun təbirincə, incəsənət-gerçək yaradıcının çağırışına yaradıcı qəlbinin  hay verməsidir.

 

Əsərin baş qəhrəmanı Rəhim (aktyor Habil Xanlarov) yüksək amallarla yaşayan ziyalı  olsa  da,  şərait onu bir çox həmyerlisi kimi Rusiya bazarlarında alver etməyə məhkum edib. Lakin o, sevdiyi kitabdan bir an da olsun əl çəkmir. Vətən, ana, övlad sevgisiylə yaşayan Rəhimə  alver  etdiyi Moskva  bazarlarının  birində  reketlik edən Qara Fedya ləqəbli  Firudin adli biri  havadarlıq etmək, onu öz "qanadının altına almaq" istəyir. Aktyor Mətləb Səfərli Fedyanın nə əməl sahibi olduğunu çox gözəl, tutarlı və inandırıcı səviyyədə tamaşaçı gözü qarşısında canlandırır. Lakin Qara Fedyaya   "nökərçilik" edən  erməni  Aşot (aktyor  Dağlar Rüstəmov) daxilində "Böyük Ermənistan" arzusu  ilə yaşayan maskalanmış yaltaqdı. Öz çirkin məqsədinə çatmaq üçün hətta bacısını  Fedyaya peşkəş etməyə  belə razıdır. Fedyanın arvadı Güllü  isə (aktrisa  Kifayət  Burziyeva) Rəhimin sevgilisi olub.

 

Vətəndən söz düşəndə "axı mənə nə verib Vətən?" deyən  Fedya ad günündə Aşotun bacısına sarılaraq rəqs edir. Aşot da Güllünü rəqsə dəvət etmək istəyir. Güllünün "murdar əlini mənə vurma" deyə  etirazına məhəl qoymayan Aşotla əlbəyaxa olarkən  Fedya sinəsini qabağa verir. Və təsadüfən Rəhimin  bıçağı Aşotu müdafiə edən Fedyanın köksünə saplanır. Gülünün  ərinin cansız nəşinə baxa-baxa "Bu da boş və mənasız keçən həyatın sonu" ifadəsi, Rəhimin peşmanlığı tamaşaçını həm  də məntiqlə düşünməyə vadar edir. Bəlkə elə bu cür ölüm qəlbində  Vətən sevgisi  olmayan Fedya  kimi adama  İlahi cəza idi?!

 

Səhnə dəyişir...Rəhim  təslim olmaq qərarına gələndə  Bakıda 20 Yanvar faciəsi baş verir. Təslim olmaq, ya Vətən uğrunda savaşa qatılmaq seçimi qarşısında qalan Rəhim  ikinci yolu seçir.

 

Tamaşanın quruluşçu rəssamı  Nizami Dadaşov,  bəstəkar və musiqi tərtibatçısı Anar Süleymanov  tamaşaçılara həyəcanlı  anlar yaşadan  səhnə  dekorasiyaları  və musiqi  lövhələri   ön cəbhədə  cərəyan edən hadisələrə  işıq salır.  Rəhim yaralıdır. Onun həyatını  xilas edən  həkim Aslan (aktyor Vaqif Səmədzadə) Fedyanın atasıdır. Ürək ağrısıyla "kaş mənim oğlum da Vətən uğrunda savaşda həlak olaydı" deyən ata oğlunun qatilinin kim olduğunu bilmir. Onunla birlikdə çalışan qızı - Rəhimi sevən tibb bacısı Aygün (aktrisa Vəfa Qurbanova) də qardaşının qatilinə aşiq olduğundan xəbərsizdi. O, Rəhimə vətənin cəsur bir əsgəri aşiqdir. Ata və qızı üçün  gizli qalan sirri yalnız onlarla birlikdə  hərbi xəstəxanada çalışan  Fedyanın dul qalmış arvadı, Rəhimin keçmiş sevgilisi  Güllü bilir. Güllü onu da yaxşı  bilir ki, Rəhim  öz vicdanının səsini eşidən  insandır.  Ayağından ağır yara almış  Rəhim  hər şeydən agah olanda yenidən döyüşə  atılır... Və meşədə  general olmaq arzusuyla  yaşayan  Aşota  rast gəlir. Aşot rus zabitlərinə verdiyi rüşvətin sayəsində erməni quldurlarına  başçılıq edir. Onun  əsir aldığı qızı ( gənc aktrisa Şəhla Məmmədova) xilas edərkən Rəhim atışma zamanı ölümcül yaralanır.

 

Aktyorlar Siyavuş Mahmudov (Kamran), Rövşən Əsgərov (Sabir), Elmir Mehdiyev (Karo), Cavanşir Eyyubzadə (Akop) İlahə Səfərova və İradə Zeynalova  özünəməxsus oyun tərzi nümayiş etdirdilər. Ən kiçik epizodik rol belə tamaşaçının yaddaşına həkk olundu.

 

Səhnə əsərin finalını təsirləndirən Rəhimin anasının fəryadıdır...

 

Aktrisa  Ulduzə Nəsir Azərbaycan anası obrazını  o qədər canlı oynadı  ki, tamaşaçı zalında hıçqırtı səsləri eşidildi…Düşmənə qaşı nifrət oyadan ana   oğlunun silahına, yapıncısına və Azərbaycan bayrağına sarılıb  mənfur düşməndən qisas  almaq üçün savaşa qatılır.

 

...Tamaşaçıların Sumqayıt Teatrının aktyorlarının  məharətini ayaq üstdə uzun müddət alqışlaması, rejissorun, müəllifin səhnəyə dəvət olunması, Ana rolunu ifa edən aktrisa  Ulduzə xanıma gül bağışlanması dramın bir daha müasirliyindən və hələ uzun müddət aktuallığını  itirməyən  səhnə əsəri  olacağından soraq verən məqamlardan oldu.

 

Sürəkli alqış sədalarından sonra Teatrın baş rejissoru, bir çox maraqlı teleserialların ssenari müəllifi  Firudin Məhərrəmli mikrafona yaxınlaşıb bu tamaşanın uzun müddət repertuardan düşməyəcəyini bildirir. Müəllif Hüseynbala Mirələmov da öz növbəsində  tamaşaçılara  aktyorlara minnətdarlığını bildirir.

 

Millət vəkili Hadi Rəcəblinin tamaşa barədə öz təəəsüratını  kövrək  notlarla tamaşaçılarla bölüşəndən sonra aktyor kollektivinin qarşısında baş  əyməsi sənət məbədinə etiramın mücəssəməsi kimi yaddaşlara həkk olunur. Sumqayıtlı seçiciləri Milli Məclisdə təmsil edən professor Musa Quliyevin "Vicdanın hökmü"nün tamaşaçını haldan-hala salmasını dilə gətirərək aktyorlara və teatrın  direktoru  İslam Həsənova minnətdarlığı  əslində  bütün tamaşaçıların şərik olduğu fikir idi.

 

Tamaşadan sonra hamının diqqətini özünə cəlb edən bir "səhnə" öz əlil arabasında oturan bir xanım tamaşaçı oldu. Foto-jurnalist  Rafiq Salmanov bu qeyri-adi səhnəni əbədiləşdirmək üçün özünə  mövqe seçir və bu əlahəzrət tamaşaçıyla həmsöhbət olan müəllifin şəklini çəkir.

 

Düzü, tamaşanı lentin yaddaşına köçürən jurnalist həmkarlarımın da,qələm dostlarım İlqar Rüstəmovun, şair Əli Nəcəfxanlının, iş yoldaşlarım Mail Kərimovun, Əminağa və Zahidin də, elə özüm qədər  mənəvi katarsisə məruz qaldığımı düşünürəm.  Duyğulara saflıq gətirən, mübarizlik  əhval-ruhiyyəsini artıran "Vicdanın hökmü" özünə Sumqayıt Teatrının  ən uğurlu tamaşaları cərgəsində  yer qazandı.

 

Sonda bir tamaşaçı kimi telekanallarda xalqın ruhunu korşaldan bayağı verilişləri göz  önünə gətirib, düşünürəm. Axı niyə bugünəcən bir çox teatrların səhnəsində tamaşaya qoyulan, Azərbaycan tamaşaçısına "Vicdanın hökmü" kimi  Vətən sevgisi aşılayan dramlar  televiziya tamaşaçılarına tam şəkildə təqdim olunmasın?!Axı özgələri, xüsusilə qərb dünyasını yamsılamaqla milli ruhumuzu korşaldırıq!!!

 

Nurəddin  ƏDİLOĞLU

525-ci qəzet.- 2015.- 6 fevral.- S.7.