Azərbaycanın dövlətçilik
və mədəniyyət
tarixində Şamaxının
yeri və rolu
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Azərbaycanın tarixi yaşayış məskənlərindən olan
Şamaxı şəhərsalma
mədəniyyətinin ən
qədim mərkəzlərindən
hesab edilir. Tarixdən də
məlumdur ki, Şamaxı şəhəri
Albaniya dövlətinin
ən iri yaşayış məskənlərindən
biri idi. Tarix boyunca davam
edən dəhşətli
zəlzələlər zamanı
təkrar-təkrar yerlə-yeksan
olmuş və dəfələrlə yerini
dəyişmiş Şamaxının
arxeoloji qazıntılar
zamanı ən qədim yerini müəyyən etmək
mümkün olmasa da, antik müəlliflərinin
yazılı məlumatları
və Şamaxı şəhəri yaxınlığındakı
Xınıslı qazıntılarının
nəticələrinə görə, Şamaxı şəhərinin ən azı 2500 il yaşı var.
Şamaxıdan 10 km aralıda, Pirsaat çayının sağ
sahilində, dəniz səviyyəsindən 850 metr
yüksəklikdə Çuxuryurd
adi böyük bir qəsəbə yerləşir. Burada vaxtilə Rusiyadan
köçüb gəlmiş
malakanların nəsli
yaşayır.
Zəngin
təbiətə malik
olan Şamaxı rayonunun həm də qədim tarixi var. Şamaxının
tarixi çoxsaylı
arxeoloji və memarlıq abidələri
ilə təmsil edilir: Qoşa minarəli Cümə məscidi (743-cü il), Şahixəndan məqbərəsi
(XV əsr), Pirmərdəkan
məqbərəsi (XIII-XIV əsrlər), Kələxanı
kəndindəki İmamzadə
piri, XVII əsrə
aid səkkiz məqbərədən
ibarət kompleks, Gülüstan qalasının
(XI-XII əsrlər) xarabaları
və s. XIV əsrdə
tikilmiş, yuraltı
hamamı olan karvansara kompleksi də böyük marağa səbəb olur. Şamaxıdakı Cümə məscidi
təkcə Azərbaycanın
deyil, bütövlükdə
Qafqazın ən qədim məscidlərindən
sayılır. 743-cü
ildə inşa edilən məscidə
1859-cu və 1902-ci illərdə
baş vermiş zəlzələlər nəticəsində
məscidə ciddi ziyan dəyib, XX əsrin əvvəllərində
memar Zivər bəy Əhmədbəyov
və polşalı mühəndis İosif Ploşkonun layihəsi əsasında yenidən bərpa olunub. Lakin 1918-ci ilin martında ermənilərin Şamaxıda
törətdikləri soyqırım
zamanı Cümə məscidi ora toplaşan insanlarla birlikdə yandırılıb. Prezident İlham Əliyevin
24 dekabr 2009-cu ildə
imzaladığı müvafiq
sərəncama əsasən,
Cümə məscidində
əsaslı təmir-bərpa
işləri aparılıb.
Çuxuryuddan 9 km aralıda Qala-buqurt adlı dağ kəndi yerləşir. Bu kəndin ətrafında sanki sal qayaya
bitişik olan əfsanəvi Qala-buqurt istehkamının (XV-XVI əsrlər)
xarabalıqları qalmaqdadır.
XIII əsrdə Şirvanşah Şharux hücum etmiş farslardan burada müdafiə olunub. Qalanın içərisində şahın
sarayı var. Qala mükəmməl su təchizatı sisteminə
malik idi. İstehkam səddinə tağ şəkilli gizli yolla gətirilən
suyu saxlamaq üçün daşdan
tikilmiş hovuzlar, su qülləsi və su kəməri
var.
Gülüstan qalasının xarabalıqları
Şamaxının yaxınlığındadır. Şirvan hökmdarlarından
biri olmuş Mustafa xanın sarayının qala divarlarının qalıqları Fit dağında
ucalır. Şirvan xanlarının
uyuduğu Yeddi Qümbəz məqbərəsi
(XVIII-XIX əsrlər) yaxşı
vəziyyətdə qalmışdır.
Ən qədim abidələrdən
biri də Xınıslı kəndində
daşdan yonulmuş qadın heykəlidir.
Üç rayonun - Şamaxı,
Dəvəçi rayonlarının
qovuşduğu yerdə
meşəli dağın
zirvəsində qədim
Şərgah şəhərinin
xarabalıqları var.
Şamaxıda xeyli sayda ziyarətgah - Pirsaat, İmamzadə Şah Xəndan, Qoç baba, Şeyx Abdurrəhman, Pir Qulu ziyarətgahları, Ağa Seyid Əli, Seyid Hüseyn, Dədəgünəş,
Yemişan, Qız, Əzizağa, Baba Xələf,
Baba Səfər, Alaçıq,
Ağacan baba, Qəriblər, Hacı Əbdürrəhman, Şeyx
Səyyad, Yel, Təmam Qəddari, Yeddi qardaş pirləri, Mərdəkan,
Şeyx Babahəmid türbələri, Molla Xəlil ocağı və digər çoxsaylı müqəddəs
məkanlar mövcuddur.
Şamaxı Xaqani Şirvani,
Fələki Şirvani,
İmadəddin Nəsimi,
Hacı Zeynalabdin Şirvani, Hamidi Şirvani, Seyid Əzim Şirvani, Mirzə Ələkbər
Sabir, Abbas Səhhət, Məhəmməd
Hadi, Əzim Əzimzadə və başqa istedadlı söz və fırça ustalarının,
dahi mütəfəkkirlərin
və memarların vətənidir.
XII əsrin I yarısında
Şamaxıda yaşayıb
yaradan Azərbaycan alimi, şair Fələki Şirvani həm də dövrünün nüfuzlu
münəccimlərindən, məşhur alimlərdən
biri olub. Fələki gəncliyindən nücum
elmini öyrənməyə
başlayıb. Fitri istedad
və qabiliyyəti sayəsində bu elmə mükəmməl
yiyələnib. İxtisasına uyğun olaraq "Fələki" təxəllüsünü
qəbul edib. Bir müddət Şirvanşahlar
sarayında yaşayıb,
Şirvanşah Mənuçöhrə
mədhiyyələr həsr
edib. Buna baxmayaraq F.Şirvani həbsxanaya salınıb
və burada məşhur "Həbsiyyə"
qəsidəsini qələmə
alıb. Fələki yaradıcılığında məhəbbət lirikasi,
təbiət tərənnümləri
də üstünlük
təşkil edir.
Şamaxıda dünyaya gələn
klassik Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndəsi, şair-filosof,
nasir Xaqani Şirvaninin adı İbrahim,
atasının adı
Əlidir. Orta əsr mənbələrində
o, belə təqdim edilir: Əbu Bədil Əfzələddin
İbrahim ibn Əli Nəccar ibn Osman ibn
İbrahim Həqaiqi Həssanul-Əcəm Xaqani
Şirvani. Burada Həqaiqi, Həssanul-Əcəm
və Xaqani onun təxəllüsü,
Əfzələddin ləqəbi,
Əbu Bədil kunyəsi və Şirvani mənsub olduğu yerin adıdır.
Xaqani 1126-cı ildə
Şamaxının Məlhəm
kəndində anadan olub. İlk təhsilini əmisindən
alıb və dövrünün müxtəlif
elmlərinə dərin
maraq göstərib.
Gənc yaşlarından yüksək
şairlik istedadını
göstərən Xaqani
Şirvanşahlar sarayına
dəvət edilir və orada böyük
şöhrət tapır.
Saray çəkişmələri və
paxılların münasibəti
nəticəsində şair
həbs edilir. Daha sonralar Xaqani Yaxın Şərq ölkərərində səfərdə
olub və təəssüratlarını poetik əsərlərdə
verib. Şair ömrünün son illərini Təbrizdə keçirib. Xaqani 1199-cu ildə
vəfat edib və məzarı Təbrizin Sürxab qəbiristanlığındakı "Şairlər məqbərəsi"
adlanan yerdədir.
Xaqaninin zəngin ədəbi irsi 17 min beytlik lirik şeirlər divani, "Töhfətul-İraqeyn"
poemasından, bədii
nəsrin maraqlı nümunələri olan 60
məktubdan ibarətdir. Divanındakı şeirlər qəsidə,
qəzəl, mədhiyyə,
mərsiyə, rübai
və s. ibarətdir.
Onun ictimai-fəlsəfi
məzmunlu əsərlərinə
"Şiniyyə" və
"Mədain xərabələri"
qəsidələri, "Həbsiyyə"
şeirləri və
"Töhfətul-İraqeyn" poeması daxildir. Dövrün
ən böyük şairlərindən biri kimi tanınan Əfzələddin Xaqani yaradıcılığında diqqəti ən çox çəkən
cəhət, hər beytdə, hər misrada özünü göstərən dərin
obrazlılıq və
elmilikdir.
Azərbaycanın ən görkəmli şair və mütfəkkirlərindən İmadəddin
Nəsimi də 1369-cu
ildə Şamaxıda
dünyaya göz açıb.
Ədəbiyyat tariximizə İmaməddin
Nəsimi adı ilə həkk olunan Seyid Əli
Seyid Məhəmməd
oğlu ilk təhsilini
də Şamaxıda alıb, dövrün elmlərini, dinlərin tarixini, məntiq, riyaziyyat və astronomiyanı öyrənib.
Nəsiminin həyatı haqqında
geniş məlumat mövcud deyil. Şairin atası Seyid Məhəmməd Şirvanda
yaxşı tanınan
şəxsiyyətlərdən idi. Nəsiminin bir qardaşı
da olub. Onun Şamaxıda yaşadığı,
Şah Xəndan təxəllüsü ilə
şeirlər yazdığı
və hazırda bu adla tanınan
qədim qəbiristanlıqda
basdırıldığı məlumdur. Nəsimi dövrünün görkəmli ariflərindən
müvafiq elmlərdən
təhsil aldıqdan sonra hürufi Fəzlullah Nəiminin tərbiyə və təlimlərindən bəhrələnib.
Səfərlərinin hamısında özünün
şeyx mürşidi
Nəimi ilə yol yoldaşı olub və onun
qızı ilə evlənib.
Nəsiminin poeziyasında Azərbaycanın,
eləcə də digər Şərq ölkələrinin məşhur
alim və şairlərinin adları
tez-tez xatırlanır. Bunlardan
Əli ibn Sinanı, Xaqanini, Nizamini, Fələkini, Həllac Mənsuru, Fəzlüllah Nəimini,
Şeyx Mahmud Şəbüstərini,
Övhədi Marağayini
və başqalarını
göstərmək olar.
Hürufilər Teymurləng tərəfindən
ciddi təzyiqlərə
məruz qaldığı
bir vaxtda Nəsimi vətəndən
didərgin düşüb,
İraq, Türkiyə,
Suriyada yaşamağa
məcbur olub. 1417-ci ildə
Hələb şəhərində
dərisi soyularaq edam edilib.
Yaradıcılığının ilk dövrlərində
Nəsimi də ustadı Nəimi kimi sufizm mövqeyində
dayanır və tanınmış sufi şeyxi Şiblinin təlimini davam etdirir. Bu
mərhələdə şair
öz əsərlərini
"Hüseyni", "Seyid
Hüseyni", "Seyid"
təxəllüsləri ilə
yazır. Lakin X əsrin sufi
İran filosof-şairi
Hüseyn Həllac Mənsurun təlimi Nəsiminin ruhuna daha yaxın idi. Qeyd etmək
lazımdır ki, Nəsiminin divanı Azərbaycanda 1972-ci ildə
Həmid Məhəmmədzadə
tərəfindən çap
olunub və İranda da bir dəfə "Gecə qaranlığında
Simurq" adıyla Seyid Əli Salehinin təşəbbüsü,
1968-ci ildə Hüseyn
Ahi, 1980-ci ildə Foruği nəşriyyatı
vasitəsi və
1972-ci ildə isə Nəşri Nei tərəfindən Cəlal
Pendərinin səyi ilə çap edilib.
(Ardı var)
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.- 2015.- 6 fevral.- S.6.