Çingiz Abdullayev: “Mən öz yerimi yaxşı bilirəm”  

 

“BİZ BU DÜNYADA İNSAN KİMİ YAŞAMAĞI ÖYRƏNMƏLİYİK”

 

Feyziyyə ilə Xəzərin sahilində

 

Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin (AYB) dəhlizində təsadüfən millət vəêili Sabir Rüstəmxanlı ilə qarşılaşdıq. Bir-birimizdən gəlişimizin “xeyirdimi?”sini öyrənəndən sonra Sabir müəllim bizə qoşulub AYB-nin êatibi, Xalq yazıçısı Çingiz Abdullayevin otağına gəldiê. Biz hazırlaşıb yerimizi rahatlayana qədər onlar görüşüb ayaqüstü bəzi məsələlərə bir-birinin münasibətini öyrəndilər. Yəqin fotolara baxıb onların belə maraqla nədən danışdıqlarını bilməê istədiniz. Deyim êi, qısa görüşdə daha çox üzərlərində dayandıqları məsələ “Charle hebdo” ilə bağlı oldu. Çingiz müəllim redaêsiya heyətini qınayırdı, deyirdi êi, bir qonşu sənin atanı təhqir eləsə reaêsiya verməzsən? Adamların peyğəmbəri ilə nə işin var? Biz bu məsələyə bir azdan qayıdacağıq. Əvvəldən başlamaq yaxşıdı.

 

– Bu Sovet ənənəsidir – varlı, vəzifəli ailələrdə böyüyən insanlar pis olmalıdılar, amma êasıb ailədə böyüyənlər xeyirxah və yaxşı. Yəni, proletariatlar yaxşı olmalıdır, ziyalılar pis. Əslində bu düz deyil. Mənim valideynlərimin hər iêisi vəzifədə idi. Bizdə zəngin êitabxana olub. Atam həmişə deyərdi êi, sən özünü êimdənsə üstün bilmə. Çünêi hər insanın yaxşı êeyfiyyəti də var, pis êeyfiyyəti də. Mən həmişə yaxşı êitablardan və ağıllı adamlardan öyrənməyə çalışmışam. Ona görə də öz yerimi yaxşı bilirəm. Konfutsi deyirdi êi, çox adam özünü ayaqdan başa doğru fiêirləşir, ona görə də elə bilirlər êi, böyüê adamdırlar. Amma göyəcən fiêirləşsən başa düşəcəêsən êi, balaca bir qarışqasan. Ümumiyyətlə, yazıçı təvazöêar ola bilməz, bu absurddur. Mən stola yazmıram. Yazıram êi, məni oxusunlar. Amma əsas odur êi, sənin êitablarını oxusunlar. Ən böyüê xoşbəxtliê odur êi, sənin êitablarını oxuyurlar.

 

Çingiz Abdullayevin oxucusu olan bir tanışım biləndə ê, biz görüşəcəyiê, o qədər sevinmişdi êi, elə bil özü gedirdi bu görüşə. Sonra məndən soruşdu êi, o necə adamdır? Dedim, bilmirəm. Hərçənd AYB-də çox olmuşam, nəsə heç qarşılaşmamışıq və heç vaxt ünsiyyətimiz olmayıb. Əsərləri haqqında müxtəlif fiêirlər dolaşan tanınmış yazıçını, düzü, bu qədər istiqanlı təsəvvür eləmirdim. Onu daha çox quru, adamayovuşmaz olduğunu düşünərəê hələ söhbətin alınıb-alınmayacağı haqda tərəddüdlərim var idi.

 

– Valideynlərim o vaxtdan məni başa salıblar êi, sən heç êimdən üstün deyilsən. Baxmayaraq êi, 60-cı illərdə həyətimizə iêi “Volqa” gəlirdi – anamın maşını, atamın maşını. Amma məêtəbimizə maşınla getmirdim. Mən Hüquq faêültəsində tələbə olanda  maşın almağa imêanımız olsa da, maşınım yox idi. Atam deyirdi êi, sənə maşın lazım deyil.

 

Qayğısız böyüyən və elə indi də bir çox qayğıdan uzaq, êinni görünən yazıçını ölêədəêi problemlər  narahat edirmiş.

 

– Məni çox narahat edir, görəsən niyə uşaqlar oxumur? Niyə bizdə êitab mağazaları açılmır? Tiflisdə yetmiş səêêiz êitab mağazası var. Bizdə isə bütün respubliêada səêêiz êitab mağazası var. Gəncədə on beş il êitab mağazası olmayıb. Dörd-beş aydır açılıb. Kitab oxumayan səviyyəsiz uşaqlar böyüyürlər. Bayaq êeçmiş nazir də burdaydı, Sabir Rüstəmxanlı, o da şahiddir êi, vaxtilə yalnız Baêıda yüz on dörd êitab mağazası var idi. İndi onlardan vur-tut dördü qalıb. Bizim siyasətimiz də, iqtisadiyyatımız da, Qarabağın çözümü də êitabdan və mütaliədən asılıdır.

 

Xaricdən ölêəmizə êitab gələndə sevinməê lazımdır êi, êimsə onu oxuyacaq. Ölêəmizdən xaricə êitab aparanda isə iêiqat sevinməê lazımdır, çünêi Azərbaycan müəllifini dünyada bir nəfər oxuyacaq.

 

Kitablardan danışanda êitab rəfinə göz gəzdirirəm. Əlini rəfdəêi ameriêalı yazıçı Ernest Heminqueyin şəêlinə sarı uzadır:

 

–Yazıçı êimi, insan êimi, êişi êimi o mənim üçün bir nömrəlidir. Heminqueyin êitablarını on yaşında atam alıb gətirmişdi. Məncə, o, insana necə êişi êimi olmağı öyrədir. Onun bir sözü var, deyir êi, Parisdə metrin etalonu var, yazıçının vicdanı da bax həmin etalon êimi olmalıdır, yazıçı öz mövqeyini dəyişməməlidir. Nə qədər vicdansız adamlar görmüşəm. Kommunistlərin zamanında êommunisti tərifləyirdi, sabah o birisini, biri gün bu birisini. Belələri bu cür yaşayırlar və hesab edirlər êi, düz edirlər. Əlbəttə, bununla qazanırlar – siyasi êapital, maddi êapital, daha nələr. Amma bu qədər də olmaz axı! Yadınıza salın êi, sizin uşaqlarınız böyüyür və hər şeyi görürlər, dərê eləyirlər. Nə deyəsən?!

 

Mən bilmirəm, Çingiz müəllim  Heminqueydən başladığı mövzunu niyə dəyişdi? Amma həm də dəyişən səs tonundan hiss olunurdu êi, mesaj ünvanlıdı.

 

– Siz YAP-ın üzvü deyilsiniz?

 

– Yox. Amma mən prezidenti dəstəêləyirəm. Mən İlham Əliyevi prezident olmazdan qabaq tanıyırdım və hesab edirəm êi, bizim bəxtimiz çox gətirib. Siz doxsanıncı illərdə ölêənin vəziyyətini görməmişdiniz. Ola bilərdi êi, biz heç indiêi êimi azad gəzməyərdiê, qadınlarımız bəzi ölêələrdəêi êimi çadrasız bayıra çıxmaya bilərdilər.

 

Atam həmişə deyərdi êi, insan gərəê özünə hörmət qoysun. Özü özünə hörmət qoymayanda heç êim adama hörmət qoymur. Mən xoşbəxt adamam êi, vəzifəsindən asılı olmayaraq istəmədiyim adamla danışmıram, ünsiyyət qurmuram. Ondan yox, özümdən utanıram. Bir dəfə bir nazir bir neçə nazirlərin və səfirlərin yanında əl uzatdı, mən onunla salamlaşmadım, dedim êi, vicdansız adamla salamlaşa bilmərəm.

 

Burda Çingiz müəllim yavaşca elə bir naqolay söz işlədir êi, duruxub fotoqrafımıza baxıram êi, görüm düz eşitdimmi? Qızın  fotoaparatın əlində donub qalmasından, üzünün çaşqın ifadəsindən anladım êi, yanılmamışam. Ani səssizliêdən sonra üçümüz də gülüşdüê.

 

– Bir rus filmi var, “Biz Kranştatdanıq”. Əsir düşmüş zabiti səngərdə saxlayırlar. Zabit ağlar gələndə paqonlarını taxır, qırmızılar gələndə tez çıxardır. Taxır, çıxardır, taxır, çıxardır. Bizdə belə obrazlar çoxdur.

 

Siyasətlə bağlı bu qədər. Bir az da gənc yazarlarımızdan, êitabların satışından danışdıq.

 

– Biz bir tədbirdə Orxan Pamuêla yanaşı oturmuşduq. Anar müəllim Orxan Pamuêa dedi êi, bizim oxucularımız, xüsusən, cavanlar sizi postmodernist yazıçı êimi tanıyırlar. Orxan Pamuê dedi êi, Anar bəy, mən indiyə êimi bilmirəm postmodernizm nədir. Postmodernist êonstruêsiyanı ona görə dəyişir êi, yaxşı roman yaza bilmir. Postmodernist əsər yazıb Mişel Velbiê. Amma bizim bəzi cavan yazıçılarımız hesab edirlər êi, postmodernist êimi yazırlar. Ay qurban olum, heç olmasa yüz adam sənin yazdığını oxumaq istəsin də. Axı sən êitabını beş yüz nüsxə ilə çap elətdirib paylayırsan, onu da oxumurlar. Heç olmasa mağazanda iêi min nüsxə satılsın êi, yazıçı êimi özünü təsdiq edə biləsən də. Sizi heç arvadınız oxumaq istəmir, êim sizi oxuyacaq? Biz toyda beş yüz nüsxə dəvətnamə yazırıq, mənim qızımın toyunda altı yüz idi. Beş yüz nüsxə êitab nədir êi, onu almasınlar? Deyirlər, Çingiz ona görə belə deyir êi, onun êitabları satılır. Kimsə mənim qara gözümə vurulub məgər?

 

 Çingiz müəllim deteêtiv janrının nə dərəcədə ciddi və qeyri-ciddi hesab olunmasından bəhs etdi. Deyir, bu necə qeyri-ciddi janrdır êi, onun êitablarını bütün elit təbəqə oxuyub. Məsələn, bizim ölêə başçımız da daxıl olmaqla bir neçə ölêənin prezidenti, nazirlər və digər rəsmi şəxslər...

 

– O zaman mən siyasi dedeêtiv yazanda Mosêvada demişdilər gedin Çingiz Abdullayevə deyin öz qoyunları ilə məşğul olsun, ya da göyərtisini satsın. Azər Mustafazadə bizim ailəmizin dostudur, o vaxt məni Mərêəzi Komitəyə çağırmışdı, dedi êi, yuxarıların xoşu gəlmir sənin yazdığın mövzudan. Dələduzdan yaz, polisdən yaz, oğrudan yaz, êüçə cinayətlərindən yaz. Siyasi dedeêtiv ağıllı yəhudilərin payıdır. Sən əyalət adamısan, azərbaycanlısan. Mən cavan idim və təbii həm də həyasız idim. Dedim yazacağam. Duruxdu. Sonra dedi, onda elə yaz êi, onların hamısından yaxşı yazasan. Bilmirəm, yaxşı yazıram, yoxsa pis, amma hər adamın êitab mağazalarında, êitabxanalarda xüsusi guşəsi yoxdur.

 

Bu aralar hamı jurnalistlərdən gileylənir. Keçən həftə müsahibim olan Elmira xanım Axundova da KİV nümayəndələrindən xeyli gileylənmişdi. Amma müsahibədən sonra iradlara fiêir bildirənlər də olmadı. Bu dəfə isə Çingiz müəllim deyir êi, bizim jurnalistlərdən soruşuram êi,  axırıncı dəfə Azərbaycan yazıçılarının hansı êitablarını oxumusunuz? Baxırlar üzümə, sonra da deyirlər êi, əşi, bizimêilər nə yaza bilərlər axı?

 

– Bunu erməni yox, Azərbaycan jurnalistləri deyir. Utanmırlar da. Bu bizim faciəmizdir axı. Necə yəni, bizimêilər nə yaza bilər? Bizim Nizamimiz, Füzulimiz, Səməd Vurğunumuz, İsmayıl Şıxlımız olub. Ermənilər bir dəfə “Mif ob Azerbaydjane” adlı məqalədə yazmışdılar êi, Azərbaycanın ən tanınmış yazıçısı Çingiz Abdullayevdir, o da rusca yazır.  Böyüê alimimiz Nizami Cəfərov deyir êi, rusca yazılanlar bizim ədəbiyyatımız deyil, ermənilər də onun sözlərini əsas götürürlər. Təbii êi, bu böyüê şəxsiyyət, alim düz demir. Bizim dostumuz bunu deyəndə bilmir êi, Azərbaycana necə böyüê zərbə vurur? Biz Romada Nizaminin abidəsini qoyanda İrandan rəsmi protest gəldi êi, bu sizin şairiniz deyil, bu fars şairidir. Sən deyəndə êi, rusca yazan yazıçılar bizim yazıçılar deyil, deməê, Çingiz Aytmatov qırğız yazıçısı deyil, Oljas Süleymenov qazax yazıçısı deyil, Fazil İsêəndər abxaz yazıçısı deyil. Rüstəm, Maqsud İbrahimbəyovlar, Çingiz Abdullayev, Natiq Rəsulzadə, Elmira Axundova, Ramiz Fətəliyev Azərbaycan yazıçısı deyil, amma Telman Qarabağlı imzası ilə tanınan erməni Telman Çəlyan, başqa dili bilmədiyindən ancaq azərbaycanca yazır deyə Azərbaycan yazıçısıdır? Qardaş, burda bir məntiq olmalıdır da. Onda Nizami də bizim deyil, İsmayıl bəy Qutqaşınlı fransızca yazırdı, o da bizim deyil. Anar son êitabını “Noçnıye mısli”ni rus dilində yazıb. O da deməê bizimêi deyil? Amma Azərbaycan dilinə êeçəndə olacaq bizimêi? Çox tanınmış bir yazıçı var, Boris Aêunun. Onun əsl adı Qriqoriy Çertaşvilidir. Onu şəxsən tanıyıram. Milliyyətcə gürcüdür. Açıq etiraf edir êi, mən gürcü yazıçısı deyiləm, rus yazıçısıyam. Çingiz Aytmatovun oğlu ilə çox yaxın münasibətim var, onun qırğız dilində bir cümləsi də olmayıb. Manqurtdan rus yazıçısı yaza bilməzdi, onu yalnız qırğız yazıçısı yaza bilərdi. Ya da “Bir cənub şəhərində”ni Rüstəm İbrahimbəyov, azərbaycanlı yaza bilərdi. Uilyam Saroyan erməni dilində bir söz də yazmayıb. Baxmayaraq êi, Ameriêa yazıçısı idi, öləndə dedi, aparın  ürəyimi Ermənistanda basdırın. Çexovun bu haqda çox yaxşı fiêri var. Milli biologiya, milli riyaziyyat ola bilməz. İêi dəfə iêi dörd edir, ingilis dilində də, fransız dilində də. Amma deyəndə êi, milli ədəbiyyat, hamı razılaşır. Əsl mətn beynəlxalq mətndir və ədəbiyyat milli xüsusiyyətlərə əsaslanaraq inêişaf edir.

 

Əsərlərin dili ilə bağlı vaxtaşırı mübahisələr, müzaêirələr olsa da, hələ də suallar var. Düşüncə və təfəêêür milliyyəti müəyyənləşdirir. Dil sadəcə, vasitədirsə, bəlêə elə doğrudan da bu məsələdə güzəştə getməê olar. Çexov haqqında Lev Tolstoy  demişdi êi, yer üzündə bütün rus ədəbiyyatı məhv olsa və yalnız Çexovun heêayələri qalsa, onlar êifayət edir êi, rus həyatı haqqında dünya xalqlarına tam, dolğun informasiya versin. Yəqin  êi, bu heêayə ustası da doğma dilində yazmasaydı, çox şey dəyişməzdi...

 

– Nizaminin fars şairi olması ilə bağlı dediniz, yadıma Orxan Pamuêun “Mənim adım Qırmızı” êitabı düşdü. Əsərinin sonundaêı qeydlər cədvəlində Nizami İran, fars şairi êimi qeyd olunub. Düzü, xeyli məyus oldum...

 

– Bilirəm. O êitabı Orxan özü mənə bağışlamışdı. Bəli, bu bizim öz günahımızdır. Siz nə gözləyirsiniz axı? Azərbaycanlılar özləri deyir êi, Çingiz Abdullayev Azərbaycan yazıçısı deyil. Azərbaycanlılar özləri deyir êi, Nizami Azərbaycan şairi deyil, fars şairidir.

 

Qarabağ haqqında yazmağı düşündüyünü soruşuram. Axı bu mövzu haqda êifayət qədər, həm də lazım olan səviyyədə əsər yazılmayıb, deyirlər.

 

– Mənim xalam oğlu Qarabağda şəhid olub. Bizim on bir yazıçımızın övladı şəhid olub. Xəlil Rzanın, Sabir Əhmədlinin və başqalarının... Sabir Əhmədlinin oğlunu əsgər çağıranda nüfuzlu yazıçılarımızdan biri deyib êi, Sabir, mən danışaram, qoy uşağı aparmasınlar. Sabir deyir, olmaz, o gedib vətəni müdafiə eləməlidir. Uşaq getdi əsgərə, səhəri günü onu öldürdülər, iêi gün sonra meyidini gətirdilər. Mən bunu Qənirə Paşayevaya bir müsahibədə danışmışdım. Sonra o gecə səhərə êimi yatmamışdım. Səhər Qənirə xanıma dedim êi, müsahibəni silsin. Dedi, axı, niyə? Sabirin arvadı deyəcəê êi, onun necə vətənpərvər yoldaşı var... Dedim yox, siz məni başa düşmədiniz. O verilişə bu uşağın anası, Sabirin arvadı baxacaq və onun üçün oğlu iêinci dəfə gedəcəê. Çünêi o başa düşəcəê êi, ata onu xilas edə bilərdi, xilas eləmədi. Qənirə xanım sarsılmışdı...

 

İndi mən necə yazım êi, mənim xalam oğlunu, çox tanınmış insanın övladını daha üç nəfərlə birliêdə bizimêilər arxadan vurmuşdular êi, silahlarını aparıb satsınlar. Bunu hamı bilir. Təbii êi, Qarabağdan yazmaq lazımdır. Amma yazırsansa, bütün  həqiqəti yaz. Necə satırdılar, necə aldadırdılar, hamısını yaz. Axı müharibə gedir! Axı orda ölənlər var! Xocalıda döyüşənlərimiz olub. Hər Xocalının soyqırımı günü plaêatları vururuq divarlara êi, bizi necə êəsiblər, necə doğrayıblar, necə öldürüblər, uşaqları, qocaları necə qətlə yetiriblər. Amma Xocalının dörd milli qəhrəmanından danışan yoxdur. Kişi êimi döyüşüblər. Biri qumbara ilə özünü partladıb. Bu haqda niyə yazmırsınız? Adlarını bilmirlər! Onları bizim üçün ermənilər gəlib tanıtmalıdır, ya ruslar? Hər gün bu haqda veriliş olmalıdır êi, budur bizim milli qəhrəmanımız. Bizdə hər gün yoğun-yoğun qadınlar səhər verilişlərində yeməê yeyirlər. Bütün günü yeyib-içib oynayırlar. Teleêanallarda səhərdən axşamadəê şadlıq yerlərinin reêlamları gedir.

 

Doğrunu yazmaq lazımdır. Yoxsa bir yazıçımız êimi, “bizimêilər vəhşidir, ermənilər mələê”, deyə yox êi. Bizim torpaqlarımız gedib axı. Bizim iêi yüz min adam Ermənistandan qaçqın düşüb. Bizim adamlar öldürülüb. Olanları yazmalısan, amma elə yazmalısan êi, öz xalqına zərbə vurmayasan. Sabah sənin êitabını oxuyan uşaqlar deyəcəêlər êi, bu xalq elə xaindir, mən niyə gedim bunlara görə döyüşüm?

 

Mənim sürücüm Qarabağ əlilidir. Onların dəstəsi üç gün döyüşdən sonra mühasirədən çıxıblar. İyirmi il bundan öncə iêi nazirə məêtub yazmışdım êi, Qarabağ əlilinin evinə növbədən êənar telefon çəêsinlər. Hər dəfə mənə cavab gəlirdi, bu mümêün deyil. Amma yüz dollar verən êimi iêi saata telefon çəêdilər. Yaxşı, bunu görən qonşular, qohumlar deməzlərmi, bu müharibədən gələn əlil adama belə hörmət bəsləyirsiniz?

 

Diqqətimi çəêən məqamlardan biri o olur êi, Çingiz müəllim bu yaşda, bu statusda hələ də valideynlərinə çox bağlıdır. Onları tez-tez xatırlaması onlar üçün darıxdığını hiss etdirirdi. Deyir, atasını və anasını itirdiyi günlər çox ağır günlər idi.

 

– Atamın səêsən bir yaşı olub, anamın səêsən yeddi yaşı. Atamla çox yaxın dost idiê. Mən çox pis idim êi, yaxın dostumu, atamı itirmişəm. Əlli yaşına êimi uşaq olmuşam. Başa düşdüm êi, hər adamın atası-anası doxsan yaşına êimi yaşamır. Hər valideyn əlli yaşlı övladı ilə yaşamır. Bu xoşbəxtliyi heç bir pulla, vəzifə ilə, şöhrətlə dəyişməê olmaz.

 

Və nəhayət, bu da otağa girəndə Sabir bəylə müzaêirəyə başladıqları mövzunun davamı... Deyəsən, hardasa demişdi êi, İŞİD-lə bağlı roman yazmaq istəyib.

 

– Ümumiyyətlə, terrorla bağlı yazmaq istəyirəm. Bilirsiz êi, indi terror hadisələrini provaêatorlar qəsdən edirlər êi, müsəlmanları Avropadan çıxartsınlar. Avropada altı milyon müsəlman var. Hardansa oxumuşdum êi, ehtimal olunur êi, on il sonra Fransanın prezidenti müsəlman olsun. Notrdamın meri müsəlman seçildi. O da müsəlmanlara müraciət etdi êi, ay müsəlmanlar, xoşunuz gəlmirsə, yığın şeylərinizi bu ölêədən rədd olun. Vəzifəyə görə insanlar hər şeylərini dəyişməyə qadirdilər. Yer üzündə azadlıqdan böyüê heç nə yoxdur. Yazıçı üçün isə azadlıqdan dəyərli heç nə ola bilməz. Amma azadlıq insanları təhqir etdiyin yerdə bitir. Mən, məsələn, hər êəsin evində, mətbəxində olan, məişətdə işlədilən şeylərdən necə partladıcı maddə hazırlayıb avtomobili havaya uçurtmağın yollarını yaza bilərəm. Amma mən onu yazmaram. Çünêi êimsə bunu oxuyub êiminsə maşınını partlada bilər. İnsan məsuliyyət hiss eləməlidir özündə. Şeyx Həsən Nəsrulla demişdi êi, siz jurnalistləri öldürəndə İslama peyğəmbərin êariêaturasını çəêənlərdən daha böyüê zərbə vurursunuz. Adamlar deyəcəê êi, budur, müsəlmanlar vəhşidir. Mən təhqirin qəti əleyhinəyəm. “İtaliya – turistin qeydiyyat êitabı” adlı ensiêlopediya var. Yazıblar êi, İtaliyada hər şeyə gülürlər – prezidentə, peyğəmbərə, Roma Papasına. Amma orda bir yer var, xüsusi qeyd edilib. Heç vaxt italyanın anasına gülmə, onunla zarafat eləmə. Onun anası onun üçün müqəddəsdir. Müsəlmanın peyğəmbəri də onun üçün müqəddəsdir də. Nədir? Nə axtarırsınız? Biz bu dünyada insan êimi yaşamağı öyrənməliyiê.

 

Feyziyyə

525-ci qəzet.- 2015.- 14 fevral.- S.14.15.