Çingiz Abdullayev: “Mən öz yerimi
yaxşı bilirəm”
“BİZ BU DÜNYADA İNSAN KİMİ YAŞAMAĞI ÖYRƏNMƏLİYİK”
Feyziyyə
ilə Xəzərin sahilində
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin (AYB) dəhlizində
təsadüfən millət vəêili Sabir Rüstəmxanlı ilə
qarşılaşdıq. Bir-birimizdən gəlişimizin
“xeyirdimi?”sini öyrənəndən sonra Sabir müəllim
bizə qoşulub AYB-nin êatibi, Xalq yazıçısı Çingiz Abdullayevin
otağına gəldiê. Biz hazırlaşıb yerimizi rahatlayana qədər
onlar görüşüb ayaqüstü bəzi məsələlərə
bir-birinin münasibətini öyrəndilər. Yəqin fotolara baxıb onların belə maraqla nədən
danışdıqlarını bilməê istədiniz. Deyim
êi, qısa
görüşdə daha çox üzərlərində
dayandıqları məsələ “Charle hebdo” ilə
bağlı oldu. Çingiz müəllim
redaêsiya heyətini
qınayırdı, deyirdi êi,
bir qonşu sənin atanı təhqir eləsə reaêsiya verməzsən? Adamların peyğəmbəri ilə nə işin
var? Biz bu məsələyə bir azdan
qayıdacağıq. Əvvəldən
başlamaq yaxşıdı.
– Bu Sovet ənənəsidir – varlı, vəzifəli
ailələrdə böyüyən insanlar pis
olmalıdılar, amma êasıb ailədə böyüyənlər xeyirxah və
yaxşı.
Yəni, proletariatlar yaxşı
olmalıdır, ziyalılar pis. Əslində
bu düz deyil. Mənim valideynlərimin hər
iêisi vəzifədə
idi. Bizdə zəngin êitabxana olub. Atam
həmişə deyərdi êi,
sən özünü êimdənsə
üstün bilmə. Çünêi hər insanın
yaxşı êeyfiyyəti
də var, pis êeyfiyyəti
də. Mən həmişə
yaxşı êitablardan və
ağıllı adamlardan öyrənməyə
çalışmışam. Ona görə
də öz yerimi yaxşı bilirəm. Konfutsi deyirdi êi, çox adam
özünü ayaqdan başa doğru fiêirləşir, ona görə də
elə bilirlər êi,
böyüê
adamdırlar. Amma göyəcən fiêirləşsən başa
düşəcəêsən
êi, balaca bir
qarışqasan. Ümumiyyətlə,
yazıçı təvazöêar ola bilməz, bu
absurddur. Mən stola yazmıram. Yazıram êi,
məni oxusunlar. Amma əsas odur êi, sənin êitablarını oxusunlar. Ən böyüê
xoşbəxtliê odur êi, sənin êitablarını oxuyurlar.
Çingiz Abdullayevin oxucusu olan bir tanışım biləndə
ê, biz
görüşəcəyiê, o qədər sevinmişdi êi, elə bil özü gedirdi bu
görüşə. Sonra məndən soruşdu êi, o necə adamdır? Dedim, bilmirəm. Hərçənd
AYB-də çox olmuşam, nəsə heç
qarşılaşmamışıq və heç vaxt
ünsiyyətimiz olmayıb. Əsərləri
haqqında müxtəlif fiêirlər
dolaşan tanınmış yazıçını,
düzü, bu qədər istiqanlı təsəvvür eləmirdim.
Onu daha çox quru, adamayovuşmaz olduğunu
düşünərəê
hələ söhbətin alınıb-alınmayacağı
haqda tərəddüdlərim var idi.
– Valideynlərim
o vaxtdan məni başa salıblar êi, sən heç êimdən üstün deyilsən.
Baxmayaraq êi,
60-cı illərdə həyətimizə iêi “Volqa” gəlirdi – anamın
maşını, atamın maşını. Amma məêtəbimizə
maşınla getmirdim. Mən Hüquq faêültəsində tələbə
olanda maşın
almağa imêanımız
olsa da, maşınım yox idi. Atam deyirdi êi, sənə maşın
lazım deyil.
Qayğısız
böyüyən və elə indi də bir çox
qayğıdan uzaq, êinni görünən yazıçını ölêədəêi problemlər narahat edirmiş.
– Məni
çox narahat edir, görəsən niyə uşaqlar oxumur? Niyə bizdə êitab
mağazaları açılmır? Tiflisdə yetmiş
səêêiz êitab mağazası var. Bizdə
isə bütün respubliêada səêêiz êitab mağazası var. Gəncədə
on beş il êitab mağazası olmayıb. Dörd-beş aydır açılıb. Kitab oxumayan səviyyəsiz uşaqlar
böyüyürlər. Bayaq êeçmiş nazir də
burdaydı, Sabir Rüstəmxanlı, o da şahiddir êi, vaxtilə yalnız Baêıda yüz on dörd êitab mağazası var idi.
İndi onlardan vur-tut dördü qalıb.
Bizim siyasətimiz də, iqtisadiyyatımız
da, Qarabağın çözümü də êitabdan və mütaliədən
asılıdır.
Xaricdən ölêəmizə êitab
gələndə sevinməê lazımdır êi, êimsə
onu oxuyacaq. Ölêəmizdən
xaricə êitab aparanda isə
iêiqat sevinməê lazımdır,
çünêi Azərbaycan
müəllifini dünyada bir nəfər oxuyacaq.
Kitablardan danışanda êitab rəfinə göz gəzdirirəm. Əlini rəfdəêi ameriêalı yazıçı Ernest
Heminqueyin şəêlinə
sarı uzadır:
–Yazıçı
êimi, insan êimi, êişi êimi o mənim üçün bir
nömrəlidir. Heminqueyin êitablarını on yaşında
atam alıb gətirmişdi. Məncə,
o, insana necə êişi
êimi olmağı
öyrədir. Onun bir sözü var, deyir êi, Parisdə metrin etalonu
var, yazıçının vicdanı da bax həmin etalon êimi olmalıdır,
yazıçı öz mövqeyini dəyişməməlidir.
Nə qədər vicdansız adamlar
görmüşəm. Kommunistlərin zamanında êommunisti tərifləyirdi, sabah o birisini, biri gün bu birisini. Belələri bu cür yaşayırlar və hesab
edirlər êi, düz
edirlər. Əlbəttə, bununla
qazanırlar – siyasi êapital,
maddi êapital, daha nələr.
Amma bu qədər də olmaz axı! Yadınıza
salın êi, sizin
uşaqlarınız böyüyür və hər şeyi
görürlər, dərê
eləyirlər. Nə deyəsən?!
Mən
bilmirəm, Çingiz müəllim Heminqueydən
başladığı mövzunu niyə dəyişdi? Amma həm
də dəyişən səs tonundan hiss olunurdu êi, mesaj ünvanlıdı.
– Siz YAP-ın üzvü deyilsiniz?
– Yox. Amma mən prezidenti dəstəêləyirəm. Mən İlham Əliyevi prezident olmazdan qabaq
tanıyırdım və hesab edirəm êi, bizim bəxtimiz çox gətirib.
Siz doxsanıncı illərdə ölêənin vəziyyətini
görməmişdiniz. Ola bilərdi êi, biz heç indiêi êimi azad gəzməyərdiê, qadınlarımız bəzi ölêələrdəêi êimi çadrasız bayıra çıxmaya bilərdilər.
Atam həmişə deyərdi êi, insan gərəê özünə hörmət
qoysun. Özü özünə hörmət qoymayanda
heç êim adama
hörmət qoymur. Mən xoşbəxt
adamam êi, vəzifəsindən
asılı olmayaraq istəmədiyim adamla
danışmıram, ünsiyyət qurmuram. Ondan yox, özümdən utanıram. Bir dəfə
bir nazir bir neçə nazirlərin və səfirlərin
yanında əl uzatdı, mən onunla salamlaşmadım,
dedim êi,
vicdansız adamla salamlaşa bilmərəm.
Burda Çingiz müəllim yavaşca elə bir naqolay
söz işlədir êi, duruxub fotoqrafımıza baxıram êi, görüm düz
eşitdimmi? Qızın
fotoaparatın əlində donub qalmasından,
üzünün çaşqın ifadəsindən
anladım êi,
yanılmamışam. Ani səssizliêdən sonra
üçümüz də gülüşdüê.
– Bir rus
filmi var, “Biz Kranştatdanıq”. Əsir
düşmüş zabiti səngərdə saxlayırlar.
Zabit ağlar gələndə paqonlarını
taxır, qırmızılar gələndə tez
çıxardır. Taxır,
çıxardır, taxır, çıxardır. Bizdə belə obrazlar çoxdur.
Siyasətlə bağlı bu qədər. Bir az da
gənc yazarlarımızdan, êitabların satışından danışdıq.
– Biz bir tədbirdə
Orxan Pamuêla
yanaşı oturmuşduq. Anar müəllim Orxan Pamuêa dedi êi, bizim oxucularımız, xüsusən,
cavanlar sizi postmodernist yazıçı êimi tanıyırlar. Orxan Pamuê dedi êi, Anar bəy, mən indiyə êimi bilmirəm postmodernizm nədir.
Postmodernist êonstruêsiyanı ona görə dəyişir
êi, yaxşı roman
yaza bilmir. Postmodernist əsər yazıb
Mişel Velbiê. Amma bizim bəzi cavan yazıçılarımız
hesab edirlər êi,
postmodernist êimi
yazırlar. Ay qurban olum, heç olmasa yüz adam sənin yazdığını oxumaq istəsin
də. Axı sən êitabını beş yüz nüsxə
ilə çap elətdirib paylayırsan, onu da oxumurlar. Heç olmasa mağazanda iêi min nüsxə satılsın êi, yazıçı êimi özünü təsdiq edə
biləsən də. Sizi heç
arvadınız oxumaq istəmir, êim sizi oxuyacaq? Biz toyda beş
yüz nüsxə dəvətnamə yazırıq, mənim
qızımın toyunda altı yüz idi. Beş
yüz nüsxə êitab
nədir êi, onu
almasınlar? Deyirlər, Çingiz ona
görə belə deyir êi,
onun êitabları
satılır. Kimsə mənim qara
gözümə vurulub məgər?
Çingiz müəllim
deteêtiv janrının nə
dərəcədə ciddi və qeyri-ciddi hesab olunmasından
bəhs etdi. Deyir, bu necə qeyri-ciddi
janrdır êi, onun êitablarını
bütün elit təbəqə oxuyub. Məsələn,
bizim ölêə
başçımız da daxıl olmaqla bir neçə
ölêənin
prezidenti, nazirlər və digər rəsmi şəxslər...
– O zaman mən
siyasi dedeêtiv yazanda
Mosêvada demişdilər
gedin Çingiz Abdullayevə deyin öz qoyunları ilə məşğul
olsun, ya da göyərtisini satsın. Azər Mustafazadə bizim
ailəmizin dostudur, o vaxt məni Mərêəzi Komitəyə
çağırmışdı, dedi êi, yuxarıların xoşu gəlmir
sənin yazdığın mövzudan. Dələduzdan yaz, polisdən yaz, oğrudan yaz, êüçə cinayətlərindən
yaz. Siyasi dedeêtiv ağıllı yəhudilərin payıdır.
Sən əyalət adamısan, azərbaycanlısan.
Mən cavan idim və təbii həm də həyasız
idim. Dedim yazacağam. Duruxdu. Sonra
dedi, onda elə yaz êi,
onların hamısından yaxşı yazasan. Bilmirəm,
yaxşı yazıram, yoxsa pis, amma hər adamın êitab mağazalarında, êitabxanalarda xüsusi guşəsi
yoxdur.
Bu aralar hamı jurnalistlərdən gileylənir. Keçən
həftə müsahibim olan Elmira xanım Axundova da KİV
nümayəndələrindən xeyli gileylənmişdi.
Amma müsahibədən sonra iradlara fiêir bildirənlər də
olmadı. Bu dəfə isə Çingiz müəllim
deyir êi, bizim jurnalistlərdən
soruşuram êi, axırıncı
dəfə Azərbaycan yazıçılarının
hansı êitablarını
oxumusunuz? Baxırlar üzümə, sonra da
deyirlər êi, əşi,
bizimêilər nə yaza
bilərlər axı?
– Bunu erməni
yox, Azərbaycan jurnalistləri deyir. Utanmırlar
da. Bu bizim faciəmizdir axı. Necə yəni, bizimêilər nə yaza bilər? Bizim
Nizamimiz, Füzulimiz, Səməd Vurğunumuz, İsmayıl
Şıxlımız olub. Ermənilər
bir dəfə “Mif ob Azerbaydjane” adlı məqalədə
yazmışdılar êi,
Azərbaycanın ən tanınmış
yazıçısı Çingiz Abdullayevdir, o da rusca
yazır. Böyüê alimimiz Nizami Cəfərov
deyir êi, rusca
yazılanlar bizim ədəbiyyatımız deyil, ermənilər
də onun sözlərini əsas götürürlər.
Təbii êi, bu
böyüê şəxsiyyət,
alim düz demir. Bizim dostumuz bunu deyəndə
bilmir êi, Azərbaycana
necə böyüê zərbə
vurur? Biz Romada Nizaminin abidəsini qoyanda İrandan rəsmi
protest gəldi êi,
bu sizin şairiniz deyil, bu fars şairidir. Sən
deyəndə êi,
rusca yazan yazıçılar bizim yazıçılar deyil,
deməê,
Çingiz Aytmatov qırğız yazıçısı
deyil, Oljas Süleymenov qazax yazıçısı deyil, Fazil
İsêəndər
abxaz yazıçısı deyil. Rüstəm, Maqsud
İbrahimbəyovlar, Çingiz Abdullayev, Natiq Rəsulzadə,
Elmira Axundova, Ramiz Fətəliyev Azərbaycan
yazıçısı deyil, amma Telman Qarabağlı
imzası ilə tanınan erməni Telman Çəlyan,
başqa dili bilmədiyindən ancaq azərbaycanca yazır deyə
Azərbaycan yazıçısıdır? Qardaş,
burda bir məntiq olmalıdır da. Onda
Nizami də bizim deyil, İsmayıl bəy
Qutqaşınlı fransızca yazırdı, o da bizim deyil.
Anar son êitabını
“Noçnıye mısli”ni rus dilində
yazıb. O da deməê bizimêi deyil? Amma Azərbaycan dilinə êeçəndə olacaq bizimêi? Çox tanınmış bir
yazıçı var, Boris Aêunun. Onun əsl adı Qriqoriy
Çertaşvilidir. Onu şəxsən
tanıyıram. Milliyyətcə
gürcüdür. Açıq etiraf edir êi, mən gürcü
yazıçısı deyiləm, rus
yazıçısıyam. Çingiz
Aytmatovun oğlu ilə çox yaxın münasibətim var,
onun qırğız dilində bir cümləsi də
olmayıb. Manqurtdan rus
yazıçısı yaza bilməzdi, onu yalnız
qırğız yazıçısı yaza bilərdi.
Ya da “Bir cənub şəhərində”ni
Rüstəm İbrahimbəyov, azərbaycanlı yaza bilərdi.
Uilyam Saroyan erməni dilində bir söz də
yazmayıb. Baxmayaraq êi, Ameriêa
yazıçısı idi, öləndə dedi, aparın ürəyimi
Ermənistanda basdırın. Çexovun bu haqda çox
yaxşı fiêri
var. Milli biologiya, milli riyaziyyat ola bilməz.
İêi dəfə
iêi dörd edir, ingilis
dilində də, fransız dilində də. Amma deyəndə êi,
milli ədəbiyyat, hamı razılaşır. Əsl mətn beynəlxalq mətndir və ədəbiyyat
milli xüsusiyyətlərə əsaslanaraq inêişaf edir.
Əsərlərin dili ilə bağlı
vaxtaşırı mübahisələr, müzaêirələr olsa da, hələ
də suallar var. Düşüncə və təfəêêür milliyyəti müəyyənləşdirir. Dil sadəcə,
vasitədirsə, bəlêə
elə doğrudan da bu məsələdə güzəştə
getməê olar.
Çexov haqqında Lev Tolstoy
demişdi êi,
yer üzündə bütün rus ədəbiyyatı məhv
olsa və yalnız Çexovun heêayələri qalsa, onlar êifayət edir êi, rus həyatı
haqqında dünya xalqlarına tam, dolğun informasiya versin. Yəqin êi, bu heêayə ustası da doğma dilində
yazmasaydı, çox şey dəyişməzdi...
– Nizaminin
fars şairi olması ilə bağlı
dediniz, yadıma Orxan Pamuêun “Mənim adım Qırmızı” êitabı düşdü.
Əsərinin sonundaêı qeydlər cədvəlində Nizami İran, fars şairi êimi qeyd olunub. Düzü, xeyli məyus oldum...
– Bilirəm.
O êitabı Orxan
özü mənə bağışlamışdı. Bəli, bu bizim öz günahımızdır.
Siz nə gözləyirsiniz axı? Azərbaycanlılar özləri deyir êi, Çingiz Abdullayev Azərbaycan
yazıçısı deyil. Azərbaycanlılar özləri
deyir êi, Nizami Azərbaycan
şairi deyil, fars şairidir.
Qarabağ haqqında yazmağı
düşündüyünü soruşuram. Axı bu
mövzu haqda êifayət
qədər, həm də lazım olan səviyyədə əsər
yazılmayıb, deyirlər.
– Mənim
xalam oğlu Qarabağda şəhid olub. Bizim on
bir yazıçımızın övladı şəhid
olub. Xəlil Rzanın, Sabir Əhmədlinin və
başqalarının... Sabir Əhmədlinin
oğlunu əsgər çağıranda nüfuzlu
yazıçılarımızdan biri deyib êi, Sabir, mən danışaram,
qoy uşağı aparmasınlar. Sabir
deyir, olmaz, o gedib vətəni müdafiə eləməlidir.
Uşaq getdi əsgərə, səhəri
günü onu öldürdülər, iêi gün sonra meyidini gətirdilər.
Mən bunu Qənirə Paşayevaya bir
müsahibədə danışmışdım. Sonra o gecə səhərə êimi yatmamışdım. Səhər
Qənirə xanıma dedim êi, müsahibəni silsin. Dedi, axı, niyə? Sabirin
arvadı deyəcəê êi, onun necə vətənpərvər
yoldaşı var... Dedim yox, siz məni başa düşmədiniz.
O verilişə bu uşağın anası, Sabirin arvadı
baxacaq və onun üçün oğlu iêinci dəfə gedəcəê. Çünêi o başa düşəcəê êi, ata onu xilas edə bilərdi,
xilas eləmədi. Qənirə xanım
sarsılmışdı...
İndi mən necə yazım êi, mənim xalam oğlunu, çox
tanınmış insanın övladını daha
üç nəfərlə birliêdə bizimêilər arxadan vurmuşdular êi, silahlarını aparıb
satsınlar. Bunu hamı bilir. Təbii êi, Qarabağdan yazmaq
lazımdır. Amma yazırsansa, bütün həqiqəti yaz. Necə satırdılar, necə aldadırdılar,
hamısını yaz. Axı müharibə gedir! Axı
orda ölənlər var! Xocalıda
döyüşənlərimiz olub. Hər
Xocalının soyqırımı günü plaêatları vururuq divarlara êi, bizi necə êəsiblər, necə
doğrayıblar, necə öldürüblər,
uşaqları, qocaları necə qətlə yetiriblər.
Amma Xocalının dörd milli qəhrəmanından
danışan yoxdur. Kişi êimi döyüşüblər.
Biri qumbara ilə özünü partladıb.
Bu haqda niyə yazmırsınız?
Adlarını bilmirlər! Onları bizim
üçün ermənilər gəlib
tanıtmalıdır, ya ruslar? Hər
gün bu haqda veriliş olmalıdır êi, budur bizim milli qəhrəmanımız.
Bizdə hər gün yoğun-yoğun
qadınlar səhər verilişlərində yeməê yeyirlər. Bütün günü yeyib-içib oynayırlar.
Teleêanallarda
səhərdən axşamadəê şadlıq yerlərinin reêlamları gedir.
Doğrunu yazmaq lazımdır. Yoxsa bir
yazıçımız êimi,
“bizimêilər vəhşidir,
ermənilər mələê”,
deyə yox êi. Bizim torpaqlarımız gedib axı. Bizim iêi yüz min adam
Ermənistandan qaçqın düşüb. Bizim
adamlar öldürülüb. Olanları
yazmalısan, amma elə yazmalısan êi, öz xalqına zərbə vurmayasan. Sabah sənin êitabını
oxuyan uşaqlar deyəcəêlər êi, bu
xalq elə xaindir, mən niyə gedim bunlara görə
döyüşüm?
Mənim sürücüm Qarabağ əlilidir. Onların dəstəsi
üç gün döyüşdən sonra mühasirədən
çıxıblar. İyirmi il
bundan öncə iêi
nazirə məêtub
yazmışdım êi, Qarabağ əlilinin evinə növbədən êənar telefon çəêsinlər. Hər
dəfə mənə cavab gəlirdi, bu mümêün deyil. Amma
yüz dollar verən êimi
iêi saata telefon çəêdilər. Yaxşı, bunu görən qonşular, qohumlar deməzlərmi,
bu müharibədən gələn əlil adama belə
hörmət bəsləyirsiniz?
Diqqətimi çəêən məqamlardan biri o olur êi, Çingiz müəllim bu yaşda, bu statusda hələ də valideynlərinə çox bağlıdır. Onları tez-tez xatırlaması onlar üçün darıxdığını hiss etdirirdi. Deyir, atasını və anasını itirdiyi günlər çox ağır günlər idi.
– Atamın səêsən bir yaşı olub,
anamın səêsən yeddi yaşı. Atamla çox yaxın dost idiê. Mən çox pis idim êi, yaxın dostumu, atamı itirmişəm. Əlli yaşına êimi uşaq olmuşam. Başa
düşdüm êi, hər
adamın atası-anası doxsan yaşına êimi yaşamır. Hər valideyn əlli yaşlı övladı ilə
yaşamır. Bu xoşbəxtliyi heç
bir pulla, vəzifə ilə, şöhrətlə dəyişməê olmaz.
Və nəhayət,
bu da otağa girəndə Sabir bəylə müzaêirəyə
başladıqları mövzunun davamı... Deyəsən,
hardasa demişdi êi,
İŞİD-lə bağlı roman yazmaq istəyib.
–
Ümumiyyətlə, terrorla bağlı yazmaq istəyirəm.
Bilirsiz êi,
indi terror hadisələrini provaêatorlar qəsdən edirlər êi, müsəlmanları Avropadan
çıxartsınlar. Avropada altı milyon müsəlman
var. Hardansa oxumuşdum êi, ehtimal olunur êi, on il sonra Fransanın prezidenti
müsəlman olsun. Notrdamın meri müsəlman
seçildi. O da müsəlmanlara müraciət etdi êi, ay müsəlmanlar,
xoşunuz gəlmirsə, yığın şeylərinizi bu
ölêədən
rədd olun. Vəzifəyə görə
insanlar hər şeylərini dəyişməyə qadirdilər.
Yer üzündə azadlıqdan böyüê heç nə yoxdur.
Yazıçı üçün isə azadlıqdan dəyərli
heç nə ola bilməz. Amma
azadlıq insanları təhqir etdiyin yerdə bitir. Mən, məsələn, hər êəsin evində, mətbəxində
olan, məişətdə işlədilən şeylərdən
necə partladıcı maddə hazırlayıb avtomobili
havaya uçurtmağın yollarını yaza bilərəm.
Amma mən onu yazmaram. Çünêi êimsə bunu oxuyub êiminsə
maşınını partlada bilər. İnsan məsuliyyət
hiss eləməlidir özündə. Şeyx Həsən
Nəsrulla demişdi êi,
siz jurnalistləri öldürəndə İslama peyğəmbərin
êariêaturasını çəêənlərdən daha
böyüê zərbə
vurursunuz. Adamlar deyəcəê êi, budur, müsəlmanlar vəhşidir.
Mən təhqirin qəti əleyhinəyəm.
“İtaliya – turistin qeydiyyat êitabı” adlı ensiêlopediya var. Yazıblar êi, İtaliyada hər şeyə
gülürlər – prezidentə, peyğəmbərə, Roma
Papasına. Amma orda bir yer var, xüsusi qeyd
edilib. Heç vaxt italyanın anasına
gülmə, onunla zarafat eləmə. Onun
anası onun üçün müqəddəsdir. Müsəlmanın peyğəmbəri də onun
üçün müqəddəsdir də. Nədir? Nə
axtarırsınız? Biz bu dünyada insan
êimi yaşamağı
öyrənməliyiê.
Feyziyyə
525-ci qəzet.-
2015.- 14 fevral.- S.14.15.