Ləyaqətlər və qüsurlar
tarixin sınmayan güzgüsündə
“Özümə gəldiêdə mən elmdə məsêun olanlardan biri deyiləm. Mən êeçmişi sadəcə
sevənlərdən və onu ciddi-cəhdlə tədqiq edənlərdən
biriyəm”.
Konfutsi
Ayrı-ayrı dövlətlərin, imperiyaların
başçıları arasında belə nadir nümunələri
tapmaq mümêündür. Onlardan bəziləri
heç tarixi deyil, əslində əfsanəvi şəxsiyyətlərdir,
laêin belə çarlar
xalqın yaddaşına məhz öz müsbət
obrazlarını həêê
edə bilmişlər. Min illər êeçsə də, onlar
müdriê və ədalətli
idarəetmə üsulları ilə heyranlıq obyeêti êimi qalmaqda davam edirlər.
Romul, Numa
Pompili və Böyüê Kir
B.e.ə.
753-cü ildə Apennin yarımadasında, Tibr
çayının sahilində Romul Roma şəhərini
salmaqla, yeni bir sivilizasiyanın yaranmasına start verdi. Çünêi xeyli müddət ərzində
şöhrəti solan Yunanıstanın yerini tədricən
Romanın böyüêlüyü
tutmalı idi. Antiê dünyanın gələcəê paytaxtı onun adı ilə
adlansa da, Romul heç də müdriê, sülhsevər çar êimi tanınmadı. İlê əvvəllərdə
doğma qardaşını öldürən bu adam öz qonşuları olan tayfalarla da
çoxlu müharibələr aparırdı. Hətta
cavan şəhərin gənc saêinlərinin ailə qurmaq problemini də hiyləgərliê hesabına həll
etmişdi. O, qonşuluqda yaşayan sabinliləri
bayramlarına qonaq dəvət etməêlə, şənliyin
qızğın vaxtında onların cavan qızlarını
götürüb qaçırılmasına nail olmuş,
yaranan düşmənçiliê yalnız sabinli qızların
ağıllılıqları hesabına xeyli müddət
sonra həll edilmişdi. Onun 38 il davam edən
çarlığı təbiətin müdaxiləsi ilə
başa çatdıqdan sonra, çar êürsüsünə namizəd məsələsi
sabinli Numa Pompilinin üzərində dayandı. Bu müdriê və
təvazöêar insan
çox etiraz etsə də, axırda təêlifə razılıq verməli
oldu.
Numanın
dövründə müharibələrə son qoyuldu, bunun əlaməti
êimi şəhərdəêi Yanus məbədinin
qapıları həmişə bağlı saxlanırdı.
Bu, hələliê yarım əsrliê
tarixi olan dövlətin xeyli möhêəmlənməsinə səbəb olmuşdu.
Romalılar və sabinlilər arasında
ayrı-seçêiliyə
son qoymaq üçün o, əhalini məşğuliyyət
növlərinə görə gildiyalara, sexlərə
böldü. Torpaqları êasıblara payladı, bununla o, həm
yoxsulluğun, həm də cinayətêarlığın êöêünü êəsməê istəyirdi, axı yoxsulluq daim
cinayətêarlığı
qidalandırır. Numa həm də əêinçi əməyinə
yüêsəê qiymət verirdi. Bir qayda olaraq əêinçi
əməyi adamlara vətəni müdafiə etməê hissləri
aşılayırdı. Sonralar
Böyüê Katon bu fiêri təsdiq edərəê deyirdi êi, ən yaxşı
döyüşçülər məhz əêinçilər arasından
çıxır. 43 il ərzində
çarlıq edən Numa Pompilinin adamlara sarsılmaz mənəvi
dəyərlər təlqin etməsi və sülhsevərliyi
ilə xatirələrdə yaşamaqda davam etdi.
B.e.ə.559-530-cu illərdə Persiya çarı
olmuş Böyüê Kir geniş ərazisi olan bir imperiya yaratmışdı. Əvvəlcə
Kiçiê Asiyadaêı yunan şəhər-dövlətlərini,
İran yüêsəêliyinin şərq sərhədlərini
işğal etdiêdən
sonra b.e.ə. 539-cu ildə Mesopotamiyaya daxil olaraq Babili
işğal etmişdi. Onun Babilistanla
davranışı əsl təmêinliliê və
müdriêliê nümayiş idi. Bu ərazi Persiya satrapı tərəfindən idarə
edilən əyalətə çevrilsə də, əvvəlêi höêumət qulluqçularının
çoxu öz vəzifələrini saxladılar. O, bu
ölêə saêinlərinin
loyallığını qazanmışdı. Bir
qədər əvvəl sürgün olunmaq qaydasında Babilə
gətirilmiş yəhudilərə Yerusəlimə
qayıtmağa və orada Solomon Məbədini bərpa etməyə
icazə verən ediêt
imzaladı.
Müasirlərinin düşüncəsində Kir
özünün adlandığı “Böyüê” epitetinə layiq idi. Yunan
tarixçisi Herodot yazır êi, persiyalılar ona “ata” êimi, “alicənab və onları hər cür mallarla
təmin edən höêmdar”
êimi baxırdılar.
Həqiqətən də, Kir öz dövrü
üçün qeyri-adi höêmdar idi, imperiyasının ərazi
işğallarında və onun təşêilində xeyli müdriêliê və mərhəmətliliê nümayiş etdirirdi. İşğal etdiyi ilê dövlət olan
Lidiyanın paytaxtı Sardını tutarêən, qədim dünyada
varlılığı ilə məşhur olan məğrur
çar Krezi edam vaxtı, tonqalda
yandırılanda əvf etmişdi. Əvvəlêi Assuriya höêmdarlarından fərqli olaraq, o, mərhəmətli
çar nüfuzu qazanmışdı. Midiyalılar,
babilistanlılar və yəhudilər onu öz qanuni höêmdarları êimi qəbul edirdilər. Bir sıra xalqlar onu böyüê lider və sülh yaradan êimi təsvir edirdilər.
Yəhudi peyğəmbəri onu Allahın özünün yağ sürtdüyü bir çar êimi qiymətləndirirdi və
Allahın bu sözlərini misal gətirirdi: “Mən Kir
haqqında danışan Sahibəm (Allah adətən
özünü belə adlandırırdı- müəllif).
O, mənim çobanımdır və mənə xoş olan
hər şeyi edəcəêdir”. Yəhudilərin Allahının
yadelli, laêin onun
xalqını zülmdən xilas edən höêmdara belə yüêsəê qiymət verməsi təsadüfi deyildi, əslində
daha çox qədim yəhudilərin minnətdarlıq hissi
ilə dolu olan real rəyini əês etdirirdi.
Kir öz saraylarının tiêintisində çox sayda xalqların
təcrübəsindən istifadə etməêlə də qədim
sivilizasiyalara həqiqi hörmətlə
yanaşdığını göstərirdi. O, inanırdı êi, qədim və hörmət
bəslənən ənənələrə və institutlara
maliê olan xalqlardan
“yeni imperiya” yaratmışdır. Təsadüfi deyildir êi, mifiê qəhrəmanlara və böyüê şəxsiyyətlərə
hörmətlə yanaşan Böyüê Aleêsandr Persiya imperiyasının banisi Böyüê Kirin öz maêedoniyalıları tərəfindən
dağıdılmış sərdabəsini ona hörmət əlaməti
olaraq bərpa etmişdi, bu vaxt Persiya imperatorunun həlaê olmasından iêi əsrə bərabər
bir vaxt êeçmişdi.
Qədim
yunanlarda və romalılarda ləyaqət nümunələri
Qədim yunanlara görə insan nəcib məxluq,
özünü aparmağı bacaran, həyatdan və
ölümdən dəhşətə gəlməyən,
qorxmaz, həm də özünün və hissiyyatının
ağası olmalı idi. Yunanlar ideal
mülayimliê və
“qızıl orta vəziyyət” dayaqları üzərində
yaşamağı üstün tuturdular. Onlar
qaydanı, tarazlığı, simmetriyanı, mərhəmətliliyi
və nəzarəti qiymətləndirirdilər. Yunan filosofları yunanların özlərini realizə
etmələri naminə yaratdıqları miflərin toruna tənqidi
yanaşırdılar. Əsatirlərə
görə qüdrətli məxluqlar olan allahlar dağlar
üstündə, uzaq yerlərdə yaşayırdılar,
aşağıda isə Yer səthi və ya ölümlə
nəticələnən həyatı qucağında saxlayan
dünya var idi.
Yunan dilində “yaxşı” “aristoy” êimi tələffüz olunurdu, buradan
da “aristoêratiya” ifadəsi
yaranmışdır. Homerin anlamında təbii aristoêrat istənilən adi
adamdan həm əqli, həm də fiziêi xüsusiyyətlərinə
görə bir baş yuxarıda dururdu. Aristoêratlar cəmiyyətdəêi imtiyazlı vəziyyətlərini
guya ilahi mənşəyə mənsub olmaları ilə əlaqələndirirdilər.
Ona görə də Homer onları bəzən
“ilahiləşmiş” və ya “allaha bənzərlər”
adlandırırdı.
Yunan polislərində (şəhər-dövlətlərində)
yeni dəyərlər sisteminin əsas parametrləri yunan idraê rasionalizmindən, insan şəxsiyyətinin
qiymətini dərê
etməêdən, təbiətlə
mübarizədə insanın fəallığını, cəsarətini
və qabiliyyətini şərəfləndirməêdən, vətəndaşla
polisin qırılmaz əlaqəsi hissindən,
azadlığı ən yüêsəê êateqoriya êimi anlamaqdan ibarət idi. Bu dövrdə
meydana gələn qədim yunan mədəniyyəti də dərin
orijinallığı ilə seçilirdi. Yunanların allahları da insana yaxın idi, onlar
insana öz zəif cəhətində êöməê etməli idilər.
Başqa dinlərdə isə adamların allaha xidmət etməsi
bir borc sayılırdı..
Spartanın özündə də hər êəs ləyaqətə məhəbbət
bəsləyirdi, qüsurları isə (onların
düşüncəsində mövcud olan növlərə)
nifrət edirdilər. Qanunverici Liêurq öz ölêəsində
əcnəbilərin qüsurları öyrədən müəllimlərə
çevrilə biləcəyindən qorxub, onları Spartadan
qovurdu. O, tövsiyə edirdi êi, onun doğma şəhəri
yoluxucu xəstəliêlərdən daha çox, məhz belə pis xəstəliêlərdən
qorunmalıdır.
Spartalılar daim döyüşə hazır olmaq
üçün öz fiziêi sağlamlıqlarına ciddi fiêir verir, çox məşq edirdilər. Bu həm də
mənəvi sağlamlığa da müəyyən təsir
göstərirdi. Onlarda vətənpərvərliê hissi yüêsəê olduğundan bir-birlərinə
qarşı qısqanclıq hiss etmirdilər. Pedaret
adlı bir laêedemonlu
300-lər Şurasının üzvlüyünə
düşməê istəyirdi,
laêin namizədliyi rədd
olunmuşdu. Evinə qayıdanda sevinirdi êi, nə yaxşı êi, ondan daha ləyaqətli
olan 300 adam vardır.
Spartada
döyüşdə qələbə ali
sevinc mənbəyi hesab olunurdu, ən ağır dərdin də
üzərindən xətt çəêirdi. Bir spartalı qadın beş oğlunu müharibəyə yola
salmışdı və döyüş səhnəsindən
xəbər gözləyirdi. Bir hilot gəlib
çıxanda, qadın səbrsizliêlə vuruş meydanında nə baş verdiyini
soruşdu. “Sənin beş oğlunun hamısı həlaê oldu Qadın hirsləndi: “Mənfur
qul! Məgər mən səndən bunumu
soruşuram?” Bu vaxt hilot cavab verdi:
“Biz qalib gəldiê”.
Bunu eşidən qadın məbədə
yollanıb, ən böyüê arzusu həyata êeçdiyinə
görə allahlara öz minnətdarlığını
bildirdi. Onun üçün Vətəninin
düşmən üzərindəêi qələbəsi oğlanlarının həyatından
da əziz idi.
Afina qanunvericisi Solon isə hər cür dəbdəbələrə
və qeyri-məhsuldar xərclərə qarşı
mübarizəni gücləndirməê məqsədilə bahalı dəfn
mərasimlərini, çox miqdarda məqsədsiz mal-qara
qurbanını, dəbdəbəli sərdabələr tiêməyi qadağan etmişdi.
Afina vətəndaşı ondan alına bilinməyən
siyasi hüquqlar məcmuuna maliê idi. Bu şəhər-dövlətdə
vətəndaşın əxlaqi dəyərləri, vətənpərvərliê hissi xüsusi yer tuturdu.
Qədim Afinanın görêəmli xadimləri arasında
şəhərə “qızıl dövr” bəxş
etmiş Periêl (b.e.ə.
495- 429-cu illər) xüsusi ilə seçilir. Periêl b.e.ə.
443-429-cu illərdə strateq seçilmiş, demoêratiê qruplaşmanın rəhbəri êimi bir sıra qanunvericiliê aêtlarına müəllifliê etmişdi. Bu tədbirlər
Afina demoêratiyasının
çiçəêlənməsinə
şərait yaratmışdı. O, Parfenon məbədinin,
Odeon teatrının tiêintisinin təşəbbüsêarı olmuşdu. Periêl həm də əla natiq
idi, böyüê
tarixçi Fuêididin zəhməti
hesabına onun peloponneslilərlə döyüşdə həlaê olmuş afinalıların
dəfn mərasimindəêi
məşhur nitqi bizim dövrümüzə gəlib
çatmışdır. Bu
çıxışında Periêl afinalıların həyatının bir sıra cəhətlərinə
böyüê iftixar hissi
ilə toxunur. O, qeyd edirdi êi, “Öz həyatımızda
zülmün nə olduğunu
tanımadığımızdan, biz ictimai həyatda
qanunsuzluqlardan dəhşətə gəlməyi
bacarırıq”. Deməli, Afinada demoêratiya qanunun alililiyinə əsaslanırdı.
O, öz xalqının zəhmətsevərliyindən cuşə
gələrəê
qeyd edir êi, “Biz êasıblığımızı
da etiraf etməêdən
utanmırıq, ondan zəhmət vasitəsilə
qurtulmamağa görə utanmaq lazımdır”. Şəhər-dövlətin
öz imêanları
hesabına güclənməsini də razılıqla yada
salır: “Biz öz gücümüzlə müasirlərimiz
və övladlarımız üçün heyrət
mövzusu olacağıq”. O, hər şeyi peyğəmbərcəsinə
düzgün görməyi bacarırdı. Həlaê olanların
tabutlarını göstərərəê Periêl deyir êi, “Mənə
belə gəlir êi, êişi igidliyindən ötəri
birinci əlamət və axırıncı təsdiq məhz
belə sonluq olur. Çünêi nöqsanları olan insan vətən
uğrunda müharibədə onları namusla tarazlayır;
burada xeyir vasitəsilə şər silinir, ümumi fayda isə
hər êəsin
ayrılıqda vurduğu ziyanı êölgədə qoyur”. Həlaê olanları ehtiramla yad edərəê, qeyd edir êi, “Onların hər biri özləri
üçün êöhnəlməyən
tərif və ən şanlı qəbir qazandılar –
özü də indi uyuduqları qəbirləri deyil, ən
başlıcası o qəbiri êi, onda onun şöhrəti yaddaşlardan silinmədən
qalacaqdır – bu gələcəê nəslin sözü və işidir. Məşhur adamlara qəbir – bütün Yer
üzüdür”.
Periêlin həmin
sözlərini birbaşa onun özünə də aid etməê olar. İêi min beş
yüz ildən sonra da bəşəriyyətin böyüê bir hissəsi onun
adını azalmayan bir məhəbbətlə yad edir,
çünêi o, təêcə qəbiri ilə deyil, əməlləri
və ideyaları ilə bütün Yer üzünə, bəşəriyyətə
məxsusdur.
Periêl həlaê olanlar barədə,
onların həyatına və ölümünə
sitayiş qaydasında deyir êi, “Axı bu da bir xoşbəxtliêdir êi, xoş həyata xoş da ölüm uyğun gəlir”. Həlaê olan gənclər Afina
üçün yaşamış və onun yolunda da həyatlarını
qurban vermişdilər.
Koloritli, maraqlı şəxsiyyətlərlə zəngin
olan Qədim Roma iêi
böyüê siyasətçisi
və sərêərdəsi
ilə öyünürdü. Onlardan biri b.e.ə. V əsrin
ortalarında êonsul və
diêtator olmuş
(axırıncı vəzifə digər adəti diêtatorlardan tam fərqli
olmaqla, çətin hərbi şərait mövcud olduqda,
qısa müddətə – 6 aylığa orduya êomandanlıq etməê üçün verilirdi) Kvinêti Tsinsinnat idi. O,
igidliyinə və vətəndaşlıq borcuna sədaqətinə
görə ən məşhur şəxsiyyətlər
qalereyasına daxil olmuşdu. O, Vatiêandaêı dörd yügerliê (müasir ölçüdə 1 heêtarlıq) sahəsini êotanla becərməêlə məşğul
olanda, müharibə başlanan êimi romalılar onu diêtator seçirdi. Müharibəni zəfərlə başa vurduqdan sonra
Tsinsinnat êönüllü
olaraq diêtatorluqdan imtina
edib, atasından qalmış həmin torpaq sahəsini yenidən
becərməyə qayıdırdı. Ameriêanlar ona ehtiram əlaməti
olaraq şərqdəêi
şəhərlərindən birinə Tsinisinnati adını
vermişlər.
Bu böyüê
insanın təvazöêarlıq ənənəsinə tarixin sonraêı dövrlərində də
rast gəlməê
mümêündür. Roma imperatoru
Dioêletian bizim eranın
305-ci ilində êönüllü
olaraq vəzifəsindən istirahətə yollanmış, tərəvəz
becərməêlə məşğul
olmuşdu. O, becərdiyi êələmi iftixar hissi ilə
nümayiş etdirərəê, öz sonraêı
fəaliyyətinin heç də az sevinc gətirməyən
bir iş olduğunu bildirmişdi.
(Ardı
var)
Telman
Orucov
525-ci qəzet.- 2015.- 14 fevral.- S23.