Türk qayəsi və milli idrak
poeziyası
XX əsrdə Azərbaycan xalqının dünya
poeziyasına bəxş etdiyi korifey sənətkarlar
arasında Xalq şairi Bəxtiyar Vahabzadə önəmli yer
tutur. O
“böyüklər arasında böyükdür” (Yaşar
Qarayev). Azərbaycan şairi B.Vahabzadə təkcə
milli Azərbaycan bədii təfəkkürünün fenomeni
deyil, ümumtürk bədii-fəlsəfi hadisəsidir.
XX əsr ümumtürk ədəbiyyatında
onu yalnız Çingiz Aytmatovla müqayisə etmək olar.
Zamanı
qabaqlayan idrak, tarixi həzm edən fəlsəfi
düşüncə, milli əxlaq, ali
türkçülük qayəsi, ideala sədaqət bir
şair-mütəfəkkir kimi onu səciyyələndirən,
ona nüfuz gətirən başlıca xüsusiyyətlərdir.
Kökləri dahi Füzulidən qaynaqlanan fəlsəfi-intellektual
poeziya təmayülünü XX əsrdə
yekunlaşdırmaq səadəti ona nəsib olmuşdur.
Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyətinin böyük hamisi Prezident
İlham Əliyev “Milli ədəbi fikrin
inkişafına dəyərli
töhfələr bəxş etmiş” Xalq şairi, akademik Bəxtiyar
Vahabzadənin anadan
olmasının 90 illiyinə həsr
olunmuş sərəncamında şairin ədəbi-tarixi və bədii
fəlsəfi mövqeyi yüksək
qiymətləndirilir. Sərəncamda
deyilir: “Bəxtiyar Vahabzadə Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinin xüsusi mövqeyə malik
görkəmli simalarındandır.
Sənətkarın insanı daim mənəvi ucalığa səsləyən poetik-fəlsəfi məzmunlu
yaradıcılığı milli poeziyada vətəndaşlıq
ruhunun qüvvətlənməsində
və ədəbi- ictimai fikrin
istiqlal ideyaları ilə zənginləşməsində böyük rol
oynamışdır. Tarixi mədəni dəyərlərə
ehtiram və ana dilinin saflığının qorunması
Bəxtiyar Vahabzadənin fəaliyyətinin mühüm istiqamətlərindən
birini təşkil edirdi”.
O sənət
əbədidir ki, onun kökündə gözəllik
yatır, budağında ülviyyət bitir. Azərbaycan
poeziyası belə əbədilərdəndir. Ən
azı ona görə ki, beş əsrdir
anadilli şeirimiz dahi Füzuli kökü üzərində
pərvəriş tapıb. Füzulidən sonra
Füzuli nəhrindən dirilik suyu içməyən
şairimiz yoxdur. Bizim fikrimizcə,
Füzuli yerə enmiş söz tanrısıdır. Öz ahı ilə fələkləri
yandırdığı üçün fələklər
onu yerə sürgün ediblər.
B.Vahabzadə
dahi Füzulini həm birbaşa sevdi, həm də bizə
doğma türk romantiklərindən – Namiq Kamaldan,
Əbdülhəq Hamiddən, Rza Tevfiqdən, Tofiq Fikrətdən
keçirərək mənimsədi. 1958-ci ildə
bütün bəşəriyyət M.Füzulinin vəfatının
400 illiyini qeyd edəndə içərisi türk qanı ilə
coşub-çağlayan, türk ruhu ilə səmalara pərvazlanan
gənc şair Bəxtiyar Vahabzadə sonralar dillər əzbəri
olan “Şəbi-hicran” poemasını yazdı.
Füzulini
sevən və sevərək də tədqiq edən bir ədəbiyyat
adamı kimi məni məcbur etsəydilər
ki, bu dahinin ədəbi-tarixi və bədii-fəlsəfi
kimliyini bir sözlə ifadə edim, onda tərəddüd etmədən
deyərdim: Qəm! Bu həm bir qəm ki, el tənindən əfqan
eyləmək olmaz! Çünki bu
hüsnün kamilliyindən, eşqin əzəmətindən,
şəbi-hicranda yanan candan nalə kimi, fəryad kimi asimana
bülənd olan QƏMdir.
B.Vahabzadənin füzulinamələri də, “Şəbi-hicran”
dastanı da bu qəm üstə köklənib, bu qəmin
nurundan süslənib. Baş qəhrəmanı şair Məhəmməd
olan “Şəbi-hicran” poemasını oxuyanda ilk növbədə
Füzulinin aşağıdakı beytləri yada
düşür:
Məndə
Məcnundan füzun aşiqlik istedadı var
Aşiqi sadiq mənəm, Məcnunun ancaq adı var.
Yaxud:
Sürdü
Məcnun növbəti, indi mənəm rüsvayi-eşq
Doğru derlər, hər zaman bir aşiqin
dövranıdır.
Nəhayət:
Lövhi-aləmdən
yudum əşk ilə Məcnun adını
Ey
Füzuli, mən dəxi aləmdə bir ad eylərəm.
“Şəbi-hicran” poeması dahi Füzulinin əsasən
bu beytlərdə ifadəsini tapmış məntiq və bədii-fəlsəfi
qayə üzərində qurulub. Bu, artıq “Leyli və
Məcnun” dastanı deyil, “Leyla və Füzuli”
dastanıdır. B.Vahabzadə bu nakam məhəbbət
dastanı ilə Məhəmməd Füzulinin Məcnundan
daha böyük aşiq olduğunu əks etdirməyə
çalışmışdır.
Şairin əlində qələm titrəyir. B.Vahabzadə buna rəmzi məna
verir, qələm “hər səyyarəsi böyük bir
kainat” olan Füzuli dünyasına baş vurmağa
hazırlaşır: “Batdım bircə damlasında,
damlası da dərindir”. Məhəmməd qəmli-qəmli mədrəsədən
qayıdır:
O niyə
dalğın gedir, niyə pərişan gedir?
Canından
can ayrılır, ürəyindən qan gedir.
Səbəb:
onu müəlliminin qızı sevgili Leylasından
ayırıblar. Məhəmməd müəlliminə xitabən
deyir ki, ey müəllim, sən mənə 32 hərf, Leyla isə
üç hərf öyrədib:
Ayn,
şin və bir də qaf!.. Bu üç hərfdən yaranan
Eşq
sözü sözlərin sultanıdır, tacıdır
Eşq –
həyat ağacıdır!
Poemanın
“Can yanğısı” fəslində B.Vahabzadə ustalıqla
əsərə Əbdül Kərim obrazını daxil edir,
Neylə bağlı əhvalatla həm Məhəmmədə,
həm döyüşçü Əbdül Kərimə, həm
sənətə, həm də Çaldıran –
döyüşünə-türkün-türkə
qarşı vuruşmasına tarixi qiymət verir:
Qılıncımı
tullayıb o andaca yerə mən
O mərhumun
neyini taxdım onun yerindən
Öyrənməyə
başladım o gündən ney
çalmağı.
Öyrədənim
kim oldu? Can yanğısı, göz
dağı
Sənət
can yanğısıdır mənim üçün, a dostlar
Bu
dünyanın oduna yana gərək sənətkar.
O
bunları deyərkən Məhəmmədə baxırdı
Məhəmmədin gözündən sel kimi yaş
axırdı.
Bu yaş
“insan insanın qardaşıdır”- deyirdi,
“Sənət can yanğısıdır, göz
yaşıdır”- deyirdi.
Beləliklə də B.Vahabzadə həm gənc
şair Məhəmməd Füzulinin obrazını
yaradır, həm də özünün sənət
konsepsiyasını ifadə edir. “Şəbi-hicran”ın lirik qəhrəmanı
şair Məhəmməd B.Vahabzadənin lirik “mən”i,
lirik-psixoloji özünüifadəsi olaraq, təkcə
müəllifin adından yox, həm də Füzulinin
adından, bəzən də onun beytlərinin, “Leyli və Məcnun”un,
“Şikayətnamə”nin mətnləri ilə
danışır. Gəlin etiraf edək ki, öz möhtəşəm
sənəti, əzəmi adı ilə milyon ürəklərdə
məhəbbət sarayı qurmuş “Könüllər
fatehi” (S.Mümtaz) Füzulinin obrazını yaratmaq,
insanların ona olan sevgisinə yeni bir duyğu əlavə etmək
çox çətindir. Bəxtiyar Vahabzadə öz sənətinin
gücünü Füzuli sənəti ilə birləşdirərək
buna nail olar. Bu mənada “Şəbi-hicran”da
iki şair obrazı var: Məhəmməd Füzuli və Bəxtiyar
Vahabzadə! B.Vahabzadənin qüdrətli şair xəyalı
əsrlərin üstündən keçərək öz
möhkəm qanadlarında dahi Füzulini XX əsrə – zəmanəsinə
gətirə bilmişdir...
Füzuliyə dağ çəkmək
üçün Zülfüqar xan onun Leylasını saraya gətirib,
zor və hiylə ilə bu ilahi gözəlin müqavimətini
qırır.
Hərəmlərinin sırasına qatır.
Şah Təhmasib Bağdada hücum çəkib
Zülfüqarın taxtına başına çevirəndə
hərəmlərlə birgə Leyla da saraydan qaçır. Lakin o bir daha itirilmiş bakirəliklə Məhəmmədə
qayıda bilmir. B.Vahabzadə bu məqamda Leylanın iztirablarını
ülvi bir niyyətlə qələmə alır:
Başa
düşmək olmayır gərdişi, ey sevgilim
Tərsinədir dünyanın hər işi, ey sevgilim.
Səni
çox sevdiyimdən
Burdan getməliyəm
mən
Ləkəli
bir ad sənə istəmirəm yük olsun!
Qoy sənin
böyük adın, həmişə böyük olsun!
Deyə doğma
şəhəri gecə tərk etdi Leyla,
Kərbəlalı
dostuna qoşulub getdi Leyla!
Məhəmməd Leylasını əbədi itirir, bir
də ixtiyar yaşında – 40 ildən sonra bir əntiqfüruşun
kolleksiyasında ilk sevgi anlarında Leylaya
bağışladığı medalyonda öz şəklini
görüb heyrətə gəlir. Leylanın oğlu Fəzlini
tapır, onun bu ixtiyar çağında şəklini sevginin
gücü ilə Leylanın çəkdiyini eşidəndə
və bir də eşidəndə ki, Leyla artıq dünyadan
köçüb onda mükəddər gözlərindən
qan-yaşlar axıdır. Füzulidən, onun qəm fəlsəfəsindən
yaza-yaza B.Vahabzadənin üslubu da füzuliləşir:
Vəfa
umduqlarımdan cəfa gördüm hər zaman
Güzgüdən
sidq istədim, əyri gördüm özümü
Suya dedim
dərdimi, axıb keçdi yanımdan
O da
ağzımda qoydu iki kəlmə sözümü
Ey dəhşətli
fikirlər, məndən uzaqlaşmayın
Siz mənim
ürəyimdən kənarda ağlaşmayın
Şairəm,
qəm içində keçir gecəm, gündüzüm
Sevdalı
xəyalların övladıyam mən özüm!
Ölüm
sağ görüb məni, atma mənə pəncəni
Mən
ki, çoxdan ölmüşəm naləm aldatmış səni!
B.Vahabzadə “Vəfa hər kimsədən umdum, onu bivəfa
gördüm” deyə fəryad çəkən Füzulinin
ruhunu tamamilə bu misralara hopdurub. Şair öz qəhrəmanını
“səhər küləkləri”, “günəş
şüasi” kimi poetik-mistik vasitələrlə Leylanın xəyalı
ilə görüşdürür. Xəyal
qanadlarında Leyla şairin gözü qarşısında
canlanır. Dostu Kərimin gətirdiyi
Nizami “Xəmsə”sini oxuyandan sonra Füzuli Leylaya olan niskilli
məhəbbətindən ana dilində “Leyli və Məcnun”
yaradır. Nizaminin əsərlərini hörmət və
məhəbbətlə oxuyur və deyir:
Hər sətri
bir xəzinə, hər sözü bir pəhləvan
Heyif! Ana dilində yazılmamış bu dastan.
Yaşasam
da həmişə mən ərəb ölkəsində
Yaşatmışam xalqımı öz şeirimin səsində.
Bu sözlər yazılanda Azərbaycan müstəmləkə
vəziyyətində idi. Şairin qəlbində
parçalanmış Azərbaycan dərdi qövr eyləyirdi.
B.Vahabzadə “Şəbi-hicran” poemasında
Füzulini Ərəş mahalından – Azərbaycandan gəlmiş
zəvvarla görüşdürür. Zəvvar
ona vətəndən bir dəstə çiçək gətirir,
şair ona yovşan ətrinin qüdrəti ilə
bağlı ibrətli bir əfsanə danışır.
Füzuli ərəşli zəvvarla vətəni Azərbaycana
özünü yox, SÖZ-ünü göndərir, ona
öz “Divanı”nı bağışlayır:
Burda
böyük dərdimiz yadıma düşdü mənim;
Hələ
birlik görməmiş mənim böyük Vətənim
Parçalanmış
bir eli –
Böyük
Azərbaycanı
Birləşdirdi
Füzuli!
Bu böyük
şair–gənc Bəxtiyarın səsidir. Bu səsdə
amansız
İmperiyaya qarşı güclü etiraz ifadə
olunub.
“Şəbi-hicran” poemasında şairin tarix, insan, cahan
və zaman haqqında fəlsəfi qənaətləri də
poetikləşib. Bəzi misralar bundan soraq verir:
İnsan
nələr törədir bu vəfasız cahanda
İnsan,
sənin kamalın göylərdən də dərindir
Dünyadakı gözəllik sənin əməllərindir.
Yaxud:
Hanı
qiymət qoyan şeirə, sənətə
Zaman dara düşüb, insan möhnətə.
L
eylanın məzarı başında:
Yaşadığı
aylar, illər göz yaşına dönərək
Axdı onun gözlərindən bir andaca incitək.
Taun bəlası:
Taun
sarır çölləri bir qara bulud kimi
Gedə-gedə
adamlar səpələnir tut kimi
Ölüm:
Qapadı
gözlərini yana-yana Füzuli
Zülmündən usandığı bu cahana Füzuli.
Bütün bu misralarda həm də Füzuli obrazı əbədiləşib. “Şəbi-hicran”
poemasında bütün türk dünyasının Bəxtiyarı
türkün ulu ruhunun tərcümanı Füzulinin bədii-estetik
doğuluşunu qələmə alır. Türkçülük
və Azərbaycançılıq məfkurəsi üzərində
əbədiləşən bu SÖZ heykəli yarım əsrdən
artıqdır ki, böyük şairi oxuculara sevdirməkdədir.
“Şəbi-hicran” Füzuli dünyasına gedən
bədii yoldur, şair Füzuli fəlsəfəsini – ilahi
eşq fəlsəfəsini çiyninə alıb bu yolla
haqqın dərgahına doğru getdi. Bu
yol əslində şairliyin əzablı, fəqət şərəfli
yoludur. B.Vahabzadənin çox sevdiyi
sözlə desək, İNAM yoludur. Füzuli
Tanrıya inanardı – Füzulinin Tanrısı EŞQ idi.
Bu dünyaya göylərdən EŞQ bəlasına mübtəla
olmaq üçün gəlmişdi Füzuli.... Gəlmişdi
ki, getsin....
Ömrünü
ahlarla vermədin bada,
Arzu dəryasında bir yelkən oldun.
Zaman
özgəsini yandıranda da
Alışan o oldu, yanan sən oldun.
Ağladın,
yayıldı səsin hər yana,
Bülbül bağçalarda ötdü – dedilər.
Gələndə
Məhəmməd gəldin cahana
Gedəndə:
“Füzuli getdi” – dedilər.
M.Füzuli tarix durduqca duran, sənəti ilə
ölümsüzlük qazanan, zaman-zaman öz millətinə
qayıdan əbədiyaşardır. Hər iki “Şəbi-hicran”ı –
Füzulinin “Şəbi-hicran” və Bəxtiyarın “Şəbi-hicran”ın
sevən və bu sevgidən dolayısı qəm çəkən
aşiqin naləsidir.
B.Vahabzadə
dahi Füzuliyə türk mənəviyyatından keçib gedir.
Tarixdə qəhrəman türkün getdiyi nur yolları
şeiriyyəti ülviyyət saçan B.Vahabzadənin əbədi sənət
yoludur.
525-ci qəzet.- 2015.- 14 fevral.- S24.