Ləyaqətlər və qüsurlar
tarixin sınmayan güzgüsündə
“Özümə gəldikdə mən elmdə məskun
olanlardan biri deyiləm. Mən keçmişi sadəcə sevənlərdən
və onu ciddi-cəhdlə tədqiq edənlərdən biriyəm”.
Konfutsi
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
B.e.ə.
IV əsrin əvvəllərində hərbi tribun vəzifəsi
ali hakimiyyətə yiyələndikdə,
onu icra edən Mark Furi Kamill də böyük şöhrətə
yiyələnmişdi. Romalılar Etruriyanın ən
gözəl şəhəri sayılan Veyiyə qarşı
müharibənin onuncu ilində Kamilli diktator seçdilər
və o, yeraltı lağım qazmaq yolu ilə uzun dövr ərzində
mühasirədə olan şəhəri tuta bildi.
Faleriya şəhərini mühasirədə saxlayanda isə
qeyri-adi bir hadisə baş verdi. Bir müəllim öz şəhərinə xəyanət
edərək, dərs dediyi uşaqları gəzmək bəhanəsi
ilə şəhər qapısından çıxarıb,
Kamillə girov kimi təhvil vermək istəyəndə, sərkərdə
müəllimi cəzalandırıb, uşaqları geri,
valideynlərinin yanına qaytardı. O, bildirdi ki,
müharibə şərdir. Onu ədalətsizliyin
və zorakılığın köməyi ilə
aparırlar, lakin namuslu adamlar üçün müharibədə
də bəzi qanunlar vardır. Qələbənin
faydası alçaqlıq və cinayət yolu ilə əldə
edilirsə, ona can atmaq olmaz. Bu sözləri o, həmin
alicənablıq hisslərini ətrafındakılara da təlqin
etmək üçün deyirdi. Şəhər
sakinləri uşaqlarını salamat gördükdə və
hadisədən hali olduqda Kamilli özlərinin xilaskarı
adlandırdılar və elçiləri vasitəsilə ona
bildirdilər ki, təslim olurlar. Kamill qan
axıtmadan zəfər çaldı və həm də
şəhəri qarət etməyə, oradan qənimət
götürməyə icazə vermədi.
Kamill iki dəfə Romanı – əvvəlcə
qallardan, sonra isə qaragüruhun anarxiyası təhlükəsindən
– xilas edəndə böyük cəsarət və iradə
nümayiş etdirmişdi. Romalılar şəhəri
qallara təhvil vermək barədə danışıqlar
aparanda, özünü yetirən Kamill bir diktator kimi
düşmən tərəfin nümayəndələrinə
çıxıb getməyi əmr etdi. Sonra
qallara döyüşdə qalib gəlib, Romanı
biabırçı işğaldan xilas etdi.
Bir qədər
sonra qaragüruh xalqda vahimə yaradıb, Forumda
iğtişaşlar törədəndə, yenidən hərbi
tribun seçilən Kamill onların
azğınlaşmış başçısı Mark Manlini
məhkəməyə verdirdi və o, təqsirkar elan edilərək,
edam qaydasında Kapitolidəki qayadan
atıldı. Vaxtilə o, bu təpə qallardan
müdafiə olunanda böyük xidmətlər göstərmişdi.
Beləliklə, Kamill iki dəfə Romanı məhvedici
təhlükədən xilas etmişdi, bu xidmətlərinə
görə o, “Romanın ikinci əsasını qoyan” titulunu
almışdı. Quduz Manlilərə isə müasir həyatda
da rast gəlinmişdir.
Hindistan
çarı Aşoka və Şərq sivilizasiyalarında təhsilə,
elmə qayğı
B.e.ə. 268-232-ci illərdə Hindistanda, Maqadxa
imperiyasında Maurya sülaləsindən olan Aşoka
çarlıq etmişdi. Onun dövləti demək
olar ki, bütün Hindistan ərazisini və müasir
Əfqanıstanın bir hissəsini tuturdu. Aşoka xeyli döyüşlərdən sonra
müharibəyə nifrət etməklə, ondan birdəfəlik
imtina etmişdi. Aşoka deyirdi ki, yeganə
həqiqi qələbə öz üzərindəki qələbədir
və drahmanın köməyi ilə adamların ürəyini
fəth etməkdir. Stalin isə qaliblər haqqında
başqa fikir yürüdərək, 1944-cü ilin
noyabrında Fransız Milli Azadlıq Komitəsinin lideri general
Şarl de Qolla Moskvada görüşəndə, ona
demişdi ki, bütün səylərdən asılı
olmayaraq, axırıncı qalib ölümdür.
Aşoka üçün drahma xeyirxah işlər
görmək, cəmiyyəti yüksəltmək idi. Drahma terminində
adətən insanın davranış qaydası və onun həyatının
mömin obrazı başa düşülürdü. Dar mənada isə bu, buddist təliminin mənasını,
doktrinanın özünü ifadə edə bilərdi.
Aşokanın hökmranlığı dövründə
Hindistanın dörd böyük universitet şəhərinə
Çindən və Qərbi Asiyadan tələblər gəlirdi. Yeri gəlmişkən
onu da qeyd etmək lazımdır ki, Şərqdə
universitetlər yarandıqdan min ildən də çox olan bir
müddətdən sonra Avropada belə təhsil ocaqları
yaranmağa başlamışdı.İlk Çin
universitetinin əsası b. e. ə. 124-cü ildə
qoyulmuşdu. Bizim eranın 200-cü ilində isə
burada 3 min tələbə yeddi il ərzində
ali təhsil alırdı.
Erkən orta əsrlərdə (VII-XI əsrlərdə)
elmin inkişafında aparıcı rolu Şərq
oynayırdı. Hələ bundan da əvvəl Şərqi Roma
imperiyasının imperatoru, məşhur Yustinian Kodeksinin
meydana gəlməsinin təşəbbüsçüsü,
Konstantinopolda möhtəşəm Aya Sofiyanı tikdirmiş
I Yustinian (483-565-ci illər) 527-ci ildə Afinada fəlsəfi
məktəbləri bağlayanda yunan alimləri Şərqə
yollanmış, burada qədim yunan filosoflarının əsərlərini
suriyalıların dilinə tərcümə etmişdilər.
Sonralar yunan fəlsəfəsi tədricən islam
həyatına daxil olmuşdu. Yalnız Səlib
yürüşlərindən sonra, Şərqin ənənələrinin
təsiri altında Avropada elm canlanmağa
başlamışdı. Avropalılarda elmə
və fəlsəfəyə maraq yarananda artıq Şərqdə
elmlər öz çiçəklənmə
dövrünü yaşayırdı.
Xəlifə
Mamun (813-833-cü illərdə taxt-tacda olmuşdu) 832-ci ildə
Bağdadda “Beytül hikmə”ni- “Müdriklik evi”ni yaratmışdı, onun zəngin əlyazmalar
kitabxanası və rəsədxanası var idi. İslam
sivilizasiyası özünün, ərəb sözündən
istifadə etsək, zenitində olmaqla, dünyanın ən
böyük sivilizasiyalarından biri idi və Qərbi
bütünlüklə kölgədə qoyurdu. XI əsrdə
Avropa sivilizasiyası ərəb sivilizasiyasının mədəni
sərvətləri ilə təmasa girdi- elmi traktatlar ərəb
dilindən Avropa dillərinə tərcümə edildi, bura
Platonun, Aristotelin, Yevklidin, Arximedin, Ptolomeyin əsərləri
daxil idi.
Avropanın
Bolonya, Paris,Oksford, Monpelye kimi universitetləri
təqribən XII əsrdə meydana gəlmişdi. 1155-ci ildə Müqəddəs Roma
imperiyasının imperatoru, həm də İtaliya kralı
olan I Fridrix Barbarossa Bolonya universiteti üçün
imtiyazları təsdiq etmişdi.
Aşokaya gəldikdə isə, onun dövründə
ölkədə həm də çox sayda buddizm
monastırları yarandı. Aşokanın öz nümunəsi
ilə adamlar arasında vegetarianlığın
populyarlığına nail olundu. Hindistanın
XX əsrin birinci yarısındakı görkəmli lideri
Mahatma Qandi də ömrünün əksər hissəsində
vegetarian olmuşdu. Lakin sonralar öz
ölkəsinin qızmar istisində bunun bədənin
müqavimət qüvvəsini zəiflətdiyini əsas gətirərək,
ona riayətdən və bu pəhrizin təbliğindən
uzaqlaşmışdı. Qandi bunu həm
də bir sosial aspekt hesab edirdi.
Aşoka
37 il hökmranlıq etdikdən sonra
öldü. Ölümündən bir az əvvəl
o, buddist rahibinə çevrilmişdi. O, deyirdi ki,
“bütün adamlar mənim uşaqlarımdır”.
Onun ediktlərində
drahmanın başlıca prinsipləri olan zorakılıq etməmək,
bütün sektalara və rəylərə
dözümlülük, valideynlərə qulaq asmaq, din xadimlərinə
hörmət, dosta qarşı alicənablıq göstərmək
təsbit edilirdi. İngilis yazıçısı Herbert Uells
onun haqqında belə yazırdı: “Tarixin səhifələrindəki
on minlərlə monarxların arasında Aşokanın
adı, demək olar ki, tənha ulduz kimi işıq
saçır. Volqadan Yaponiyayadək hər yerdə
onun adı şərəflə əhatə olunmuşdur.
Çin, Tibet, hətta onun təlimindən uzaqlaşan
Hindistan onun böyüklüyü barədəki rəvayətləri
unutmur. Onun xatirəsinə ehtiramla qoruyub saxlayan
adamlar, kimdənsə eşitdikləri Konstantin və
Böyük Karl barədə nəsə bilənlərdən
sayca xeyli çoxdur.” Ancaq Hindistanda hinduizm
dini yayıldıqca, vətəni sayılan və oradan
Çinə, Yaponiyaya yayılan buddizm burada öz təsirini
itirməyə başlamışdı.
Spartak və
“nəcib imperatorlar”
Qədim
Romada b.e.ə. 74-71-ci illərdə qul üsyanına başçılıq
edən Spartak özünün böyük igidlikdən xəbər
verən mübarizəsində heç nəyə nail olmasa
da, tarixdə görünməmiş şöhrət
qazandı. Spartakın yandırdığı
azadlıq məşəli bir sıra xalqların və
milyonlarla insanların qəlblərinə işıq
salıb, onları mübarizəyə çağırdı.
Spartak frakiyalı qul olmaqla Kapuya şəhərindəki
qladiator məktəbində qılıncla döyüş
müəllimi idi və digər qullarla birgə
hazırladığı qəsdin üstü
açıldıqda, onlar qaçıb Vezuvi dağında
özlərinə dayaq yeri düzəltmişdilər. Az müddətdə Spartakın ordusu 70 min
quldan ibarət oldu və üsyan Cənubi İtaliyanı
bütünlüklə bürüdü. Qul
ordusu bir-birinin ardınca döyüşlərdə qələbə
çalırdı. Lakin sonra ordu
parçalandı.
Spartak İtaliyanı tərk etmək üçün
Şimala getsə də, oradakı təbii çətinlikləri
də nəzərə alıb, geri qayıtmağı qərara
aldı. Onun
ordusunda artıq 120 min adam var idi. Cənuba gəlib çıxan Spartak ordusu
Krassın qurduğu tələyə salındı. Son böyük döyüş b.e.ə. 71-ci ildə
Apuliyada getdi və bu qızğın vuruşda Spartakın
ordusu məğlub oldu. Əsir
götürülən 6 min qul Kapuyadan Romaya gedən Appi yolu
boyu çarmıxa çəkildi. Spartakın
özü döyüşdə həlak olsa da, romalılar
onun meyitini tapa bilmədi. O, qəhrəman olsa da, əvvəldən
də böyük uğura ümid edə bilməzdi. Romanın qüdrəti qarşısında qul
üsyanı zəif bir cəhddən o qədər uzağa
getmirdi. Lakin tarixdə onun qalibi olan Krass elə bir
şöhrətə sahib ola bilmədi,
b.e.ə. 53-cü ildə isə parfiyalılarla vuruşda həlak
oldu. Teatrda qədim yunan faciəsinin
tamaşası göstərilərkən, onun kəsilmiş
başı düşmənləri tərəfindən qələbə
müjdəsi kimi səhnədə
dığırlandırıldı. Spartak
isə özünə ölməzlik haləsi, əbədi
şöhrət qazandı.
Bizim
eranın I əsrinin sonundan Qədim Romada beş
imperatorun hakimiyyət illərini əhatə edən “nəcib
imperatorlar” dövrü gəlir. Onlardan Trayan və
Mark Avreli daha görkəmli şəxsiyyətlər hesab
olunurlar. Bir çox tarixçilərə
görə Pax Romana-ya (“Roma sülhünə”) bir əlamət
kimi I əsrin sonu, II əsrin üç rübü ərzindəki
imperiyanın inkişafı aiddir, bunlar Roma idarəçiliyinin
başlıca faydalarından ibarət olmaqla, həmin “nəcib
imperatorların” fəaliyyəti ilə bağlıdır.
Bu hökmdarlar idarə edən siniflərə
hörmətlə yanaşır, senatla əməkdaşlıq
edir, edamlara əsasən son qoyur, imperiyada sülhü bərqərar
edir və daxili siyasətdə çox hallarda imperiyaya xeyirli
olanları dəstəkləyirdilər. Mütləq
monarx olmalarına baxmayaraq, onlar öz tolerantlıqları və
diplomatiyaları ilə fərqlənirdilər.
96-cı
ildə hakimiyyətə gələn Nerva özünün
qoca yaşda olduğunu nəzərə alıb, Kapitoliyə
çıxaraq, qışqıra-qışqıra
dedi: “Mənim ən yaxşı uğurum Roma senatına,
xalqına və özümə xidmət etməkdir. Bununla yanaşı, mən Mark Ulpi Trayanı
özümə oğulluğa götürürəm”. Onun özünün oğlu yox idi. Trayan 98-117-ci illərdə imperatorluq etmişdi.
O, bacarıqlı bir adam olmaqla, ordu tərəfindən
də yaxşı qəbul edilmişdi. Ən
başlıcası isə o idi ki, özünə və
başqalarına qarşı tələbkar idi. O,
İspaniyada bir qədim Roma nəslində dünyaya gəlmişdi
və İtaliyadan kənarda doğulmuş ilk imperator idi.
Trayan Romaya qayıdıb, senatda imperator səlahiyyətlərini
qəbul etmək əvəzinə, bir ilə yaxın müddətdə
Reyn və Dunay çaylarının üstündə
qaldı, Dakiyaya müdaxilə etmək kampaniyasına
hazırlıq gördü. Şəhərlərin
adətən yeni seçilmiş imperatora göndərdikləri
qızılı İtaliyaya və əyalətlərə
bağışladı. Onun ilk
böyük işlərindən biri o vaxtlar hüquqi ittihamçı
kimi çıxış edən çuğulçuların
azğınlığına, soyğunçuluğuna son
qoyması idi. Bu çuğulçulara
müttəhimdən müsadirə edilən var-dövlətin
bir hissəsi çatdığından, onlar saxta ittihamlara
daha maraqla girişirdilər. Trayan
onların hamısını yığdırıb, tələsik
qayırılmış, sınıq-salxaq bir gəmiyə
oturdub, dənizin quduz dalğalarının amansız sərəncamına
buraxdı. Roma əhalisi son dövrlərin
ən böyük qarətçilərindən bu yolla xilas
olundu.
Trayan İtaliya şəhərlərindəki kasıb
ailələrin uşaqlarına yardım göstərilməsi
sahəsindəki yeniliyin- ictimai fondların (alimentanın)
yaradılması ideyasını irəli sürdü. Bu yeniliyi onun
dostu Kiçik Plini ölkənin şimalındakı Komo
şəhərində özəl qaydada öz yerliləri
üçün həyata keçirmiş və Trayan da bu təşəbbüsü
bəyənməklə, bütün ölkədə tətbiq
etmək qərarına gəlmişdi. O, çox sayda
binalar tikdirdi və bu, onun populyarlığını
artırdı. Romanı əzəmətli
tikililərlə gözəlləşdirdi. İtaliyanın magistral yollar şəbəkəsinə
qayğı ilə yanaşmaqla Via Traiana adlanan yeni yol çəkdirdi
və bu, qədim Appi yolunun yerini tutdu. Körpülər
tikilir, şəhərin su təchizatı
yaxşılaşdırılır, istifadəsiz torpaqlar
dövriyyəyə qatılır, limanlar
yaradılırdı. Romada yeni Forum ucalanda
şəhərə yeni akvedukla su gətirildi. Ümumiyyətlə, Trayanın dövründə
yaxın təpələrdən Romaya 11 akvedukla gətirilən
su şəhərin tələbatını artıqlaması
ilə ödəyirdi. Şəhərdəki
meydanda Trayan sütunu yüksəlirdi, sonralar onun
bünövrəsi Trayanın cəsədinin
külünü qəbul etdi.
(Ardı var)
Telman Orucov
525-ci qəzet.-
2015.- 21 fevral.- S.23.