İsfəndiyar, Bəxtiyar
“Qardaş”
romanından parça
“Böyük
qardaş- atanın bir parçasıdır”
(Aleksandr
Kazbeki)
Deyilənlərə görə, İsfəndiyar ailəmizin,
nəinki ailəmizin elə bütün nəslimizin
gözü idi, nəfəsi idi, vuran ürəyi idi. Cavan
olmasına baxmayaraq, oturuşu, duruşu, rəftarı,
savadı, ağlı, təmkini, tədbirli hərəkətləri,
söhbətləri hamını valeh edərdi. Əgər Lev Qumilyovun posyanarlıq fəlsəfəsinə
inansaq, onda demək olar ki, İsfəndiyar bizim nəslin
posyanarı idi. Aparıcı qüvvəsi
idi. Bizim nəslimizə verilən
bütün qabiliyyət, bacarıq, vergi, istedad, bir sözlə
hər nə müsbət xüsusiyyət var idisə
hamıdan kəsilib ona verilmişdi. Ailədə nəsə
bir problem, çətinlik, ortaya çıxan kimi 78
yaşlı Zəkəriyyə kişi
üzünü o biri övladlarına tutub:
– Əəəə...
İsfəndiyarı bir çağırın
görək o nə deyir, o nə məsləhət
görür, – deyərdi.
lll
Zəkəriyyə kişinin üç arvadı
olmuşdu. Axırıncı arvadı Xanım arvad yəni mənim
nənəm gəlin köçəndə bəlkə də
hələ heç 15 yaşı belə tamam
olmamışdı. Hhmm... Sevgi filan, məhəbbət
yox idi aralarında – əlbəttə yox. Nə sevgi, nə
filan... Haradan olacaqdı ki... Harada və nə zaman
görüşmüşdülər ki, bir-birlərinə də
sevib vurulaydılar... Xüsusi ilə də o
dövrlərdə. Müsəlmançılığın,
şəriətin tüğyan etdiyi bir dövrdə. Həm
də özündən ən azı 50 yaş böyük bir
kişi ilə sevişib ailə qurmaq.
Sadəcə
olaraq, Zəkəriyyə kişi
sağlam, qüvvətli bir kişi idi. Könlünə
cavan bir arvad düşmüşdü. Vəssalam.
Deyilənlərə görə boyunun
hündürlüyü iki metrə çatardı.
Kürəyinin eni az qala bir metr olardı.
Ayağının da ki, ölçüsü öz yerində...
Ona ayaqqabı tapılmazdı. İndi nə bilim 54 ölçüdə
olardı, yoxsa 55. Ona ayaqqabı – filan
tapılmazdı, tikdirərdilər. Nənəm
həmişə deyərdi ki, baban ayağına ləzgi
çarığı geyərdi. İndi o
deyilən ləzgi çarığı necə olurdusa, nə
formada geyilirdisə mən bilmirəm. Deyə
bilmərəm. Çünki görməmişəm.
Həmin o ləzgi çarığı deyilən
şey də, deyilənlərə görə lap uşaq qəbri
boyda olardı. O qədər sağlam qüvvətli kişi idi ki, qış vaxtı qar
yağa-yağa, eyvanda yatardı.
Zəkəriyyə
kişinin əvvəlki
iki arvadından neçə övladı olmuşdusa mən dəqiq
deyə bilmərəm. Amma bircə onu deyə
bilərəm ki, atama qədər sağ qalanlarının,
Ələşrəf, Şirəli, Cahangir, Mahmudağa, Fatma
bibimin adlarını eşitmişəm. Mənim
uşaqlıq dövrlərimə isə bir Mahmudağa, bir də Fatma
bibim sağ qalmışdılar. Onları isə
görmüşəm. Zəkəriyyə
kişinin adlarını çəkdiyim o biri
övladları, yəni Ələşrəf, Şirəli,
Cahangir 1937-1938-ci illərdə həbs olunub, gedər-gəlməzə
göndərilmişdilər. Deyilənlərə
görə, tarixdə o məhşur Şəki
üsyanının fəal iştirakçıları
olmuş, Sovet quruluşuna qarşı
çıxmışdılar. Məhşur
Şəki üsyanı 1933-cü ildə olmuşdu. Bu hadisədən, yəni üsyan yatırılandan
sonra bir müddət dağlara, “Gələsən-görəsən”
qalasına çəkilmiş, sonralar elə dağlarda da
bir-bir həbs olunub güllələnmişdilər. Daha sonra isə onlardan bir xəbər-ətər
çıxmamışdı. Onları
gördüm deyən olmamışdı. Harada
dəfn olunduqları belə bilinməmişdi. Bəziləri deyir ki, guya Türkiyəyə
qaçmışdılar, bəziləri deyir ki, ələ
düşməsinlər deyə intihar etmişdilər.
İndi nə bilim hərə bir söz deyir də... Əlqərəz onlardan dürüst məlumat
yoxdur.
Sadəlövh,
təmiz, saf adam olmuşdular. Yalnız
mollaxana təhsili görmələrinə baxmayaraq, müdrik,
dərrakəli, hər şeyi başa düşən, bu
dünyanın gəlirindən-çıxarından baş
çıxaran adam olublar. Müdrik,
ağıllı adam olmasaydılar rus
imperiyasına nifrət etməzdilər ki... Ona qarşı
çıxmazdılar ki... Rus imperiyasına
qatı nifrətləri var idi.
“Yenə birtəhər bu Sovet quruluşuna dözmək,
buna istədin-istəmədin birtəhər qulluq etmək
olar. Bunun az
da olsa indi materializm tərəfini çıxsaq, bəzi
öz yaxşı cəhətləri var. Daha mənim dilimi,
varlığımı, mənliyimi əlimdən alan rusa xidmət
etmək, ona nökərçilik etmək?...
Hə... bu mümkün olan şey deyil
axı”...
Atamın gündəliyindən.
Çoxları indi çox söz deyir, çox söz
deyə bilər. Özünü yüksək təbəqənin
nümayəndəsi sayır. Ay nə bilim ziyalı ailəsindən
olmuşuq. Ay nə bilim bəy nəslimiz belə gəldi,
mülkədar nəslimiz belə getdi. Var-dövlətimiz
başımızdan aşıb-daşırdı. Zadəgan idik. Ay nə bilim nə idik. Bizi
sonradan “qulaq” elədilər... Yox-yox biz
bunların heç biri deyildik, olmamışıq. Nə zadəgan, nə bəy. Heç
biri. Amma ki, vuruşqan dalaşqan
olmuşuq. Güllə qabağına gedən
olmuşuq. Söz götürən
olmamışıq. Heç kimin də
qabağından qaçmamışıq. Bu düzdür, bu xüsusiyyət elə indi də
bizdə qalıb, özünü göstərir. Əlbəttə harada görülüb ki, ona qədər
qardaş bir yerə yığışanda onlara bir söz deyən
olsun. Vallahi... zəmanə, dövran nə
qədər dəyişsə də, başqalaşsa da, bu
xüsusiyyəti indiyə kimi özümüzdə qoruyub
saxlamışıq. Adi kasıb... Hhmm... Kasıb
deyəndə ki, heç kimə möhtac olmadan, öz əlimizin
zəhməti ilə yaşayıb, günümüzü indi
pis ya yaxşı keçirənlərdən olmuşuq.
İndi birtəhər dolanmışıq.
Heç kimə də möhtac
olmamışıq. Heç kimə də
boyun əyməmişik. Varlı,
imkanlı da deyildik ki, desinlər ki malları, mülkləri əllərindən
getmişdi deyə, Sovet quruluşuna qarşı
çıxırdılar. Dediyim kimi yox... Sadəcə
olaraq ağılla, fəhmlə başa düşüb dərk
edirdilər ki bu yeni quruluş mənasız bir şeydir.
Sarsaq quruluşdu. Təbiətin
yazılmış və yazılmamış qanunlarına zidd
qurulub. “Necə yəni hamının hər
şeyi var, amma eyni zamanda heç kimin heç nəyi yoxdur.
Hər şey ümumidir. Belə şey ola bilməz axı. Bu yeni
quruluşun çatışmayan cəhətləri
çoxdur, lap çoxdur. Amma rus imperiyasının
çəkmələri altında olmaq... Yox bu
yaramaz. Bu mümkün olan şey deyil.
Bununla barışmaq olmaz. Əəəə...
necə yəni nəsli-kökü bilinməyən,
dib-dəhnədən çıxan rusun birisi gəlib mənə
böyüklük eləsin?... Axı rus kimdir
ki, mənə böyüklük eləsin? Mənə böyük qardaş olsun. Mənim öz dini bir, dili bir qardaşım var.
Meşədə yaşayan, çəlləkdə çimən
ayıdan mənə qardaş olmaz. Ay...hay... Həmin o məşhur
illərdə Şəki üsyançıları lap o Fərman
Kərimzadənin “Qarlı aşırım”ındakı kimi
Şəkidə Sovet hökumətini yıxıb, hələ
bir üç gündə milis idarəsini,
poçtxananı, bankı ələ almışdılar.
Əllərində saxlamışdılar... Sonralar
atam həmişə zarafatla deyərdi ki, mən üç
gün başqa bir quruluşda, başqa bir hökumətdə
yaşamışam.
Zəkəriyyə kişinin ikinci arvaddan olan oğlu
Mahmudağanın isə övladı olmamışdı. Elə bu
dünyadan da övladsız getmişdi. Arvadı
Gülzar arvadla övlad həsrəti çəkməkdən
alışıb yanırdılar. Şəkidə elə
bir pir, ocaq, müqəddəs yer qalmamışdı ki, ora
üz tutmasınlar, ora pənah aparmasınlar. Zəkəriyyə
kişinin üçüncü arvadı, Xanım arvadın
ilk oğlu isə İsfəndiyar olmuşdu. İsfəndiyar
1921-ci il avqustun 4-də anadan olmuşdu. Baxmayaraq ki, Zəkəriyyə kişinin o biri
arvadlarından övladları var idi, özü də
çox idi. İsfəndiyar isə əstəğfürullah
onun dini imanı idi. Ən istəkli
övladı idi. Elə Xanım nənəm
də İsfəndiyarsız qala bilmirdi. Ona
“Ay dədəm” deyərdi. Sonralar mənim də boynumu
qucaqlayıb “Ay dədəm oxqay... Səndən
İsfəndiyarın ətri gəlir” – deyərdi. Xanım nənəm qırğız
qızlarına oxşayırdı. Gözlərindən
də görünərdi. Deyilənlərə
görə, milliyyətcə qırğız-qazax idi. Türküstandan Qafqaza köç eləmişdilər.
Atasının adı Məcid kişi idi.
Deyilənlərə görə, o dövrlərdə
Türküstanda yəni o tərəflərin adının hələ
nə Qırğızıstan, nə Qazaxıstan olmayan
zamanlarında, hamının Orta Asiya, Türküstan
adlandırdığı dövrlərdə Məcid
kişinin kiminləsə bir qan davası olmuşdu, kimisə
öldürmüşdü. Aralarında tayfa
qırğını olmuşdu. Deyilənlərə
görə, iki tayfa bir-birini qırıb axırına
çıxmışdılar. Məcid kişi
qardaşları ilə bərabər bir ailəni, bir nəsli
tamam qırıb axırına çıxmışdı.
Sonralar o biri tərəfin intiqamından ehtiyat eləyən Məcid
kişi nəticədə gecələrin
birində gizlicə ailəsini də götürüb, Azərbaycana
qaçmış və Azərbaycanın da ən ucqar yerlərində
məskən salıb, hətta adını da dəyişdirib
Məmməd eləmişdi. Elə o vaxtdan da
hamı Xanım nənəmə qazax Məmmədin
qızı deyərdilər. Sənədlərində
isə Xanım Məcid qızı sözləri
yazılardı. Hansı rüzgar,
hansı tale bu nəsli uzaq Türküstandan məhz Azərbaycana
atmışdısa, məlum deyildi, bu bir alın yazısı
idi.
Xanım nənəm atam Bəxtiyara hamilə qalanda –
daha bəsdir utanıram. Kişinin “Zəkəriyyə
kişinin” məndən yaşca böyük olan
oğullarının qarşısında qarnı burnunda gəzməkdən
xəcalət çəkirəm. Vallah
ayıbdır. Bu uşağı
saldıracam – deyirdi. Övlad həsrəti
ilə alışıb yanan Gülzar arvad
qaynanalığının ayaqlarına düşərək
– amanın günüdür eləmə. Başına
dönüm, qurban olum eləmə, günahdır -
demişdi. - Mən övlad həsrəti ilə
alışıb yanıb kül oluram, pirə, ocağa getməkdən
yorulmuşam. Sənə isə qurban olduğum
dünyanın ən gözəl payını verir, sən isə
onu məhv etmək istəyirsən. Qurban
olaram sənə, günaha batma. Doğ ver mənə, nə
olar... Oğlan da olsa mənə qəbuldur,
qız da olsa. Bu uşaq payını Allah
sənin vasitənlə mənə göndərir. Tələf
eləmə, heç kim bilməz, gizli
saxlayarıq. Bir daş altda, bir daş üstdə.- Razılaşırlar.
1925-ci il avqust ayının 16-da səhər saat 4-5
arasında bir çağa dünyaya gəlir. Həmin vaxt
babam Zəkəriyyə kişi sübh
namazı üstə imiş. Hava hələ tam
açılmamışdı. Ala-toranlıq
idi. Birdən uşağın
çığırtısı eşidiləndə
babamın qıldığı canamazın üstünə
günün şüaları düşür. Gün çıxır. Qapını
döyüb, babamdan muştuluq istəyib, oğlun olub deyəndə,
babam deyir ki – deyəsən bizim nəsli bu uşaq davam etdirəcək.
Bu anadan olanda otağa gün
düşmüşdü. Adını Bəxtiyar
qoyurlar. Daha doğrusu uşağın
adını Gülzar arvad qoyur. - Uşağı mənə
versəniz onu bəxtiyar edərəm, o bəxtiyar olacaq,
gözündə heç bir arzusu qalmayacaq – deyir. Və beləliklə Mahmudağa həyat
yoldaşı Gülzar arvadın davamlı təkidi ilə
ata bir ana ayrı qardaşını oğulluğa
götürür. Elə o gündən bu
günə kimi də atamın hər bir sənədində əvvəlcə
Vahabov, sonra isə Vahabzadə Bəxtiyar Mahmud oğlu sözləri
yazılır.
Amma Gülzar arvad dözülməz dərəcədə
qısqanc bir qadın idi. Daha doğrusu Bəxtiyarı
oğulluğa götürəndən sonra, çox dəyişmişdi.
Tanınılmaz olmuşdu. Qardaş
arvadlarından heç biri körpə Bəxtiyarı
qucağına götürə bilməzdi, ona nəvaziş
göstərə bilməzdi. Dözmürdü.
Öz hərəkətləri ilə sanki-Bəxtiyar
mənimdir, onu heç kimə vermərəm. Bəxtiyar ancaq mənim qucağımda
olmalıdır. Onu ancaq mən
qucaqlayıb öpə bilərəm – deyirdi. İllahdakı uşağın doğma anası
Xanım arvad uşağa yaxın düşə bilməzdi.
Süd verəndən verənə
uşağı qucağına götürə bilərdi.
Vəssalam. Özündən
asılı olmayaraq əsəbiləşirdi. Bəxtiyarı oğulluğa götürəndən
sonra, Gülzar arvad tamam dəyişmişdi. Onun üçün bu dünyada bircə Bəxtiyar
var idi. Vəssalam. Əstəğfürullah
göydə Allah, yerdə Bəxtiyar deyərdi. Dünya aləm qurban olsun Bəxtiyara deyərdi.
Bəxtiyar isə elə
çağalığından bütün meylini özündən
4 yaş böyük olan qardaşı İsfəndiyara
salmışdı. İsfəndiyarsız
bir dəqiqədə olsun qala bilmirdi. Elə
İsfəndiyarla birgə yatar, onunla da birgə yuxudan
oyanardı. Xudanəkərdə səhər
yuxudan duran kimi İsfəndiyarı yanında görməyəndə,
ağlayardı. Onu heç kim ovuda
bilməzdi. Ağlayan kimi İsfəndiyar Bəxtiyarı
qucağına götürər, uşaq sakitləşərdi.
Səsini kəsərdi. Başını
İsfəndiyarın çiyninə qoyan kimi yatardı.
Sanki İsfəndiyarın iyini hiss edərdi. Deyirdilər ki, Bəxtiyar
İsfəndiyarın iyini alıb, ona görə də ondan
ayrı qala bilmir (Sonralar mən böyüyüb yaşa
dolandan sənətim ilə bağlı uzun müddət
atamdan ayrı düşüb, görüşüb
qucaqlaşanda, ilk növbədə atam mənim boynumu
qucaqlayıb... Ay ammman... Ay qardaş...Səndən İsfəndiyarın
ətri gəlir ki... deyərdi).
Uzun illər idi ki müharibə qurtarmışdı. İsfəndiyarın
itkin düşmə xəbəri də (ölüm xəbəri
yox) rəsmi olaraq yazılmışdı. Amma o nə ətir idisə atam onu heç cür
unuda bilmirdi. Hər dəfə deyirdi ki, səndən
İsfəndiyarın ətri gəlir. Sən
mənim böyük qardaşım İsfəndiyarsan.
Bütün bu hadisələrdən bixəbər, bu bəxtəvər,
mehriban, ayrılmaz, bir-birləri üçün dəli-divanə
olan qardaşlar İsfəndiyarla Bəxtiyar elə-belə
yaşa dolub böyüyürdülər.
Elə ağlı kəsəndən Bəxtiyar İsfəndiyarla
bir yerdə yatar, bir yerdə oynayardılar. Gecə
vaxtı Gülzar arvad Bəxtiyarı İsfəndiyardan
ayırıb yanında yatıranda, uşaq gecə
ayılıb İsfəndiyarı yanında görməyəndə
çığırtısı ailəmi götürərdi.
Ağlaya – ağlaya, qaqaşımı mənə
verin – deyərdi.
1928-ci ildə İsfəndiyar orta məktəbə gedəndə
balaca Bəxtiyar özünü göyə qaldırıb yerə
çırpardı ki, məndə qaqaşımla bir yerdə
məktəbə gedəcəyəm. Məni də məktəbə
yazdırın. Dörd yaşlı Bəxtiyarın
isə məktəb yaşı çatmırdı. Hələ çox balaca idi. Amma
anadan olandan Bəxtiyarın bir sözünü iki eləməyən,
bir arzusunu gözündə qoymayan, nəinki onun arzusunu
gözündə qoyan, hətta buna cəhd edənlərin
gözünü belə tökməyə hazır olan
Gülzar arvad Bəxtiyarı da zorla məktəbə
yazdırır. Kimin nə həddi var ki Bəxtiyara yox
desin. Sözsüz ki 4 yaşlı
uşağın başına dərs girmirdi. Heç nə başa düşə bilmirdi. Müəllim deyəni dərk edə bilmirdi. Oxuya bilmirdi. Sözsüz ki, məqsəd
məktəbə gedib dərs oxumaq deyildi. Əlbəttə yox. Məqsəd
İsfəndiyarla bir yerdə olmaq idi. Bir
saat İsfəndiyarsız qala bilməyən Bəxtiyar,
qaqaşının yanında olmaq istəyirdi. Təki
ondan ayrı düşməsin... Amma sonralar nə biləydilər
ki... Bu ayrılıq ömürlük olacaq.
Müəllimlərdən
kimin nə həddi-hüdudu var idi ki, Bəxtiyara sən dərs
oxuya bilmirsən sözlərini desin. Gözünün
üstündə qaşın var – desin. Gülzar
arvad müəllimlərin gözünü deşərdi.
Dərs başlanandan ta qurtarana kimi, məktəbin
qapısının ağzına qoyulmuş daşın üstündə
oturub balasını səbirsizliklə gözləyən
Gülzar arvad, müəllimlərdən şikayət
eşidən kimi “Siz hamınız mənim balama
paxıllıq edirsiniz, onu gözünüz
götürmür, çünki o sizin hamınızdan
çox bilir, o sizin hamınızdan ağıllıdır –
deyərdi. Vaxt gələcək siz hamınız
fəxr edəcəksiniz ki, o bu məktəbdə oxuyub.
Görün mənim balam böyüyüb kim
olacaq. Siz elə indidən ona paxıllıq
edirsiniz. Onu gözünüz
götürmür”.
(Çox qəribədir. İndi bilmirəm Gülzar nənəm
bütün bu dediklərini haradan bilirdi, intuitiv hiss edirdi yoxsa
duyurdu, ya nə isə görürdü... Yoxsa
qarşısına məqsəd qoymuşdu ki, Bəxtiyarı
böyük bir adam etsin və bütün
gücünü də bu yolda sərf etsin. Deyə
bilmərəm, amma çox maraqlıdır).
Kiçik
bir haşiyə
1934-cü ildə balaca Bəxtiyar 7 noyabr bayramı
münasibəti ilə kiçik bir şeir yazır. Əlbəttə
ömrü boyu 7 noyabr bayramına güclü nifrət edən
balaca Bəxtiyar o zamanlar yazdığının mənasını
dərk etməmişdi. Elə-belə
şeir idi də yazmışdı. Sonralar
bu şeiri, bu bayramı hər dəfə ələ sala-sala,
gülə-gülə, “Əəəə... bu nə sarsaq,
bu nə səfeh şeir idi ki, mən yazmışdım” –
deyərdi.
“Bizim kənddən
əlli nəfər
Bizdən
idi Əli, Səfər
Biz
keçərək hücumlara
Qışqırırdıq ura-ura”.
Atam yazdığı bu ilk şeirini nənəmə
oxuyanda, arvadın gözləri dolur. Bəxtiyarın boynunu
qucaqlayıb öpüb deyir ki, dünyada bu şeirdən
gözəl, bu şeirdən mənalı şeir yoxdur.
Uşağın əlindən tutub, o zamanlar
“Ədəbiyyat və incəsənət” qəzetinin redaktoru
olan rəhmətlik Süleyman Rüstəmin yanına gətirib,
onun yanında şeiri Bəxtiyara oxutdurur. Süleyman Rüstəm şeirə diqqətlə
qulaq asıb, uşağın başını
sığallayıb gülür. Sonra
üzünü Gülzar nənəmə tutub deyir ki, “Qoy bu
uşaq daha şeir yazmasın, başqa bir işlə məşğul
olsun. Bundan şair çıxmayacaq.
Qol hələlik dərsini oxusun. Bu yazılan şeir, şeir deyil. Bekara şeydir. Cızma –
qaradır” (Sözsüz ki, bu şeir uzun idi. Atamın yadında qalan və ondan eşitdiyim ancaq
bu misralar idi). Pahooo... heç bunu nənəmə
demək olardı? Arvadı od
götürür. Əsəbiləşərək
deyir ki, sən mənim balama paxıllıq edirsən. Çünki o səndən də yaxşı
şeir yazır. Sözsüz ki, bu mənasız
bir söz idi. Necə yəni? O
dövrün ən məşhur 30-35 yaşlı,
tanınmış bir şairinin 8-9 yaşlı
uşağın nəyinə paxıllığı
tutacaqdı ki... Əlbəttə bu çox mənasız
söz idi. Nənəm isə heç cür sakit ola bilmirdi. – “Sənin
gözün mənim balamı götürmür”. Süleyman Rüstəm nənəmi sakitləşdirərək
gülə-gülə deyir ki – mən bir söz demirəm ki,
şeir yazır qoy yazsın. Amma şeir
yazmaq onun üçün hələ çox tezdir. Nənəm
bir az da əsəbiləşərək:
– İndi
görərsən mənim balam böyüyüb kim olacaq, hamınız onunla fəxr edəcəksiniz.
O sizin hamınızdan yaxşı şair olacaq.-
Süleyman Rüstəm nənəmi sakitləşdirərək,
onu qapıya qədər ötürür. Heç cür
özünə gəlməyən nənəm qapıdan
çıxarkən bir də deyir:
– İndi sən Süleyman ol, o da Bəxtiyar. İndi gör bu balaca
uşaq böyüyüb kim olacaq.
Sonralar atam danışırdı ki, xəcalətimdən
yer ayrılmırdı ki, yerə girim. O cür məşhur
şairin qarşısında belə danışmaq
düzgün deyildi axı.
Hhmmm... Sözsüz ki Süleyman Rüstəm düz
deyirdi. Yazılan bu şeir, şeir deyildi.
Adi bir cızma-qara idi. Səfeh bir şey
idi... Amma Süleyman Rüstəm nə biləydi ki... Bəs bu savadsız, yalnız mollaxana təhsili
görmüş nənəm Gülzar arvad bu şeirdə nə
görmüşdü ki, gözləri belə
parıldayırdı. O balaca, cılız, çəlimsiz
Bəxtiyarda nə hiss etmişdi ki, özündən belə
arxayın-arxayın danışırdı. Ona
belə güvənirdi.
lll
1981-ci il, payız fəsli idi. Namizədlik
müdafiəsi ərəfəsindəyəm. Elmi əsərimin adı “Süleyman Rüstəmin
yaradıcılığında Cənubi Azərbaycan
mövzusudur”. Süleyman Rüstəmgildəyəm. Onun
iş otağındakı kresloda oturub, mövzu haqqında
danışıram. Gözləri yol çəkirdi.
Deyəsən mənə heç qulaq
asmırdı. Başqa bir şey
haqqında düşünürdü. Arabir
gülümsəyirdi. Birdən nə düşündüsə,
sözümü kəsərək:
– Bala, nənən
sağdır?
Təəccübləndim. Axı mənim
mövzumun nənəmə nə aidiyyatı var ki, başa
düşmədim.
Yavaş
səslə:
– Xeyr,
1962-ci ildə dünyasını dəyişib. Necə ki?...
–
Heç.
Və Süleyman Rüstəm bu yuxarıda qeyd elədiyim
əhvalatı, olduğu kimi gülə-gülə mənə
danışmağa başladı. Sonra birdən ciddiləşərək:
– Ay
dünya, ay dünya. Sən bir işə bax
e... 8-9 yaşlı Bəxtiyar, anası Gülzar arvad, mənim
ilə mübahisə. Bunlar hamısı indi bir yana qalsın. Sən bir işə bax e... Onun nəvəsi, Bəxtiyarın oğlu indi məndən
namizədlik elmi işi yazır. Deyirəm Allahın nə
qəribə işləri var e. Nə at işləməz
yolları var e... Kimin ağlına gələ bilərdi ki... İllər nə yaman tez ötür. Ay aman...
Sən demə mən elmi mövzum haqqında
danışdıqca, Süleyman Rüstəm də o keçən
günlər haqqında düşünürmüş. O anları
xatırlayırmış. Unutmamışdı.
Atamgilə gəlib, bütün bunları ona
danışanda bir xeyli güldü. Sonra Süleyman
müəllimə zəng edərək:
– Ay
Süleyman müəllim nə yaman güclü hafizəniz
var imiş.
– Ay Bəxtiyar
əlbəttə. Heç elə şey yaddan
çıxar? Amma məni kövrəldən
tamam ayrı şey oldu. Hətta oğlun
qapıdan çıxarkən, gözlərim də
dolmuşdu. Deyirəm ay Bəxtiyar illər
nə yaman tez ötür. Dünya nə
yaman sürətlə fırlanır. Dünyamız
nə yaman kiçik imiş. Hər
şey necə təkrarlanırmış. Bu hadisə kimin ağlına gələ bilərdi.
Nə isə... Axı elə bil ki bütün
bunlar dünən olub.
lll
Hə... Əvvəlki yazıma qayıdıram. Bəxtiyar sinifdə hamıdan boyda balaca idi.
Əlbəttə dörd yaşlı uşaq, 7-8 yaşlı
uşaqlarla bir sinifdə oxuyanda belə olar da...
Onun üçün də, onu qabaq sıralardan birində
oturdurlar. Bəxtiyar
isə ağlayır ki, yox... Qaqaşımı
da mənim yanımda oturdun. Naəlac qalan
müəllimlər sinifdə hamıdan hündürboy olan
İsfəndiyarı da Bəxtiyarla bir partada əyləşdirirlər.
Həəə... Bütün bunlar isə
Gülzar arvadın gözündən yayınmır. Altdan – altdan hər şeyə fikir verir. Və bütün bunlar nənəm Gülzar
arvadın xoşuna gəlmir. Lakin başqa
əlacı da yox idi. Neyləyə bilərdi ki... Dərsdən sonra sinifdə hamıdan yaxşı
oxuyan, əlaçı İsfəndiyar, təmkinlə ahəstə-ahəstə
Bəxtiyara dərs başa salanda Gülzar arvad bunları da qəbul
edə bilmirdi. Yox... Bunları bir-birindən
ayırmaq lazımdı. İlk növbədə
Bəxtiyarın İsfəndiyara dediyi qaqaş kəlməsinə
son qoyulmalıdır. Xeyr. Bəxtiyar bilməlidir ki, onun qardaşı-zadı
yoxdur. Vəssalam. Elə
bütün bunlara da birdəfəlik son qoyulsun deyə,
1933-1934-cü illərdə tədricən Şəkidən
Bakıya köçürlər. Deyilənlərə
görə, Bəxtiyarı İsfəndiyardan ayırmaq
mümkün deyildi. Qardaşının
ayaqlarına sarılıb durmuşdu. “Mən
qaqaşımı istəyirəm” Mənə
qaqaşımı verin. Qaqaşım da mənim
ilə getsin deyib, ayaqlarını yerə çırpıb
ağlayardı. 2-3 gün yola
çıxa bilmirlər. Amma hər
hansı bir çətin vəziyyətdən
çıxış yolu tapa bilən, irəlidəki hadisələri,
intuitiv, ağılla, fəhmlə hiss edən nənəm
balaca Bəxtiyarın xətrinə dəymədən, onu
al-dil ilə dilə tutub, aldadıb yola çıxırlar.
Sanki dırnağı ətdən
ayırırlar. Gözü yaşlı
İsfəndiyar Şəkidə qalır, yolboyu İsfəndiyar
deyən Bəxtiyar isə Bakıya gəlir. O vaxtlar dəmir
yolu ilə ancaq Yevlaxdan Bakıya gəlmək olurdu. Şəkiyə dəmir yolu yox idi. Dəmir yolu isə ancaq Yevlaxa qədər çəkilmişdi.
Şəkidən Yevlaxa qədər gəlib,
Bakı qatarına minərdilər. Yevlaxa
isə Şəkidən o dövrün yük
maşınları gedərdi.
– Nə?...
Mənim gözümün ağı-qarası, bircə
Bəxtiyarım yük maşınında yolun
tozunu-torpağını uda-uda getsin. Bəxtiyarın anası hələ
ölməyib ki... Ay – hay. Əgər o indidən,
ağlı kəsəndən yük maşınının
yük yerində yol gedərsə, elə ömrünün
axırına qədərdə yük maşınından
istifadə edəcək. Həyatın nəbzini
necə tutsan, eləcə də gedəsidir. Bəxtiyar isə Bəxtiyar olmalıdır. Elə
olacaq da... Və... oldu da (atamın 1958-ci
ildən, ta dünyasını dəyişənə qədər,
həmişə özünün xüsusi avtomobili və
xüsusi sürücüsü olmuşdur).
Nənəm Şəkidən Yevlaxa iki qızıl türk lirəsinə bir gümüşü fayton kirələyir ki, balaca Bəxtiyar yolboyu gül-çiçəklərə baxa-baxa, quşların cəh- cəhinə qulaq asa-asa getsin. Çünki o Bəxtiyardır. (Allah sən özün saxla. Bütün bunları nənəm haradan bilirdi, haradan görürdü? Haradan nə duyurdu ki, bu balaca Bəxtiyar böyüyüb kim olacaq?) Yox məni düzgün başa düşün. Mən demirəm ki, atam Bəxtiyar bu dünyada hər bir şeyə qadir adam olub. İstədiyi hər bir şeyi edib. Yox... Əlbəttə yox. Çətin günlərimiz, ağır günlərimiz, qorxulu günlərimiz, həbs olunma qorxusu, əzablı günlərimiz, atamın işsiz, pulsuz günləri çox olmuşdu. Amma atam bunların heç birini nə ağır, nə də ki çətin gün sayırdı. Belə çətinlikləri heç vaxt ürəyinə salmırdı. Çünki belə günlər onun üçün əhəmiyyətsiz məişət məsələləri idi. Fikrində ancaq bir məsələ cövlan edərdi.
“ Şükür eləyəlim ki, bizlərdən həm əvvəl, həm sonra Vətən var”.
Onun ömrü boyu bir dərdi, bir ağrısı olub. Vətən dərdi, millət ağrısı, dil məsələsi.
Əlbəttə nənəm belə məsələləri başa düşmürdü. O ancaq bir məsələyə çalışırdı ki, Bəxtiyar bu dünyada məişət əziyyətləri çəkməsin. Məişət çətinlikləri olmasın. İndi nənəm nə bacarmışdısa, bacardığının ən yüksək həddini atam üçün etmişdi. Elə bu cəhətdən də Bəxtiyar həqiqətən də bəxtiyar olmuşdu.
Nənəmgil Bakıda Mirzə Fətəli Axundov küçəsində, iki balaca otaqlı bir ev kirələyirlər. Babam Mahmudağa nə qədər təkid edirsə ki, gəl bir ev alaq öz evimiz olsun. Onsuz da əlimizdə pulumuz var, az pul da deyil. Lakin nənəm razı olmur. Deyir ki, onsuz da vaxt gələcək hökumət Bəxtiyara ev verəcək. Əlimdə olan pullar isə zamanında Bəxtiyara lazım olacaq. Mən bu pulları onun qalxması, irəliyə getməsi yolunda axırıncı qəpiyinə qədər xərcləyəcəyəm. Sən mənə mane olma. Bakının ən yaxşı yerində onun öz evi olacaq. Hökumət ona ev verəcək.
lll
Gülzar nənəmin birinci əri, erməni – müsəlman qırğınında Azərbaycana kömək üçün gələn, türk ordusunun yüzbaşısı Zülfüqar əfəndi adlı bir türk zabiti olmuşdu. Vartaşen, indiki Oğuz, Şamaxı tərəflərdə kəsmədiyi erməni başı qalmamışdı. Tökmədiyi erməni qanı qalmamışdı. Ermənilərə qan uddurardı. Hətta deyilənlərə görə, erməni qanında ayaqlarını da yuyardı. Əldə etdiyi bütün qəniməti də, var-dövləti də qızıl sikkə pullardan tutmuş, qızıl zinət əşyalarına qədər, qızıl kəmərlərdən tutmuş, üzük, bilərzik, boyunbağı, torba-torba qızıl pullara qədər çoxlu var-dövlət əldə etmişdi. Hamısını da nənəmə vermişdi ki, saxlasın. “Qoy bir ermənilərin kökünü kəsək, onsuz da bir neçə ilə çıxıb Türkiyəyə gedəsiyik, burda qalası deyilik” – deyərdi. Zülfüqar əfəndinin Türkiyədə öz ailəsi də var idi. Övladları da var idi. Nənəm də Zülfüqar əfəndinin növbəti arvadlarından biri idi. Amma deyilənlərə görə, nənəm çox gözəl, olduqca gözəl bir qız olub. Zülfüqar əfəndi nənəmin dərdindən dəli-divanə idi. 15 yaşlı Gülzar Zülfüqar əfəndini dəli etmişdi. Dəli kimi nənəmə vurulmuşdu. Eh... Sonralar arxadan bir erməni gülləsinə tuş gəlir. Elə yerindəcə qalır. Gülzar nənəm uzun müddət yas saxlayıb, özünə gələ bilmir, gözlərinin yaşı qurumur. Bu dünyada tək qalır. Qardaşları, atası ermənilər tərəfindən qətlə yetirilmişdi. Sonralar babam Zəkəriyyə kişinin ikinci arvaddan olan oğlu Mahmudağaya ərə gedir.
(Ardı var)
İsfəndiyar VAHABZADƏ
525-ci qəzet.-
2015.- 21 fevral.- S.20-21.