Ümid körpüsündə
görüş
Natiq Məmmədlinin “Körpüdə
ümid” romanı haqqında düşüncələr
Azərbaycan ədəbiyyatı tarix boyu zənginləşə-zənginləşə
inkişaf etmişdir. Çağdaş ədəbiyyatımıza
yeni nəslin gəlməsi, onların öz bədii
yaradıcılıqları ilə ədəbiyyatımızı
zənginləşdirməsi, rəngarəng etməsi təbii
bir hadisədir. Bu gənc yazarlardan biri də
yazıçı-jurnalist Natiq Məmmədlidir. Natiq Məmmədlini istedadlı bir jurnalist kimi
tanıyırdım. Az zaman içərisində
onun həm də yüksək müşahidə qabiliyyətinə
malik bir yazıçı kimi də tanıdım. İlk
hekayələr kitabı olan “Ləyaqət düsturu”nu
oxuyanda hiss etdim ki, ədəbiyyatımıza yeni bir nəfəs,
fərqli dünyagörüşlü
yazar gəlmişdir. 18 hekayədən ibarət
“Ləyaqət düsturu”ndakı hər bir hekayə
ayrı-ayrılıqda həyatımızın müəyyən
məqamlarını təsvir və təsdiq edir. Onun hekayələrində qələmə
aldığı hər bir hadisə insanı içindən
silkələyir, gözünü açır, yatmış
beyinləri oyadır, ətrafa baxmağa vadar və sövq
edir, hadisələrdən ibrət dərsi götürməyi
tövsiyə edir. Uzun müddət bu hekayələrin
ovsunundan xilas ola bilmədim.
Natiq Məmmədlinin bu kitabından sonra inandım ki,
tezliklə onun iri həcmli əsərini oxuyacağıq. Zənnim məni
aldatmadı və yenidən Natiqin yeni bir əsərinin
ovsununa düşdüm. Bu əsərin
adı “Körpüdə ümid” idi. Natiq əsərlərini
qəribə, sirli sözlərlə adlandırır: “Ləyaqət
düsturu”, “Körpüdə ümid”. İnsan bir anlıq
düşünür: məgər ləyaqətin də
düsturu ola bilərmi? Sən demə,
olarmış... “Körpüdə ümid” – bu
hansı həyatverici ümiddir ki, mütləq o
körpünü tapmalı, mütləq o körpüdə
görüşməli və sənə veriləcək
ümidi mütləq gözləyib almalısan. Roman
adlanan, həcmcə kiçik, mənaca dərin və
sirli-sehrli bir yöndə yazılan kitabı dörd cəhətdən
təhlil etmək olar:
1.
Romanın fəlsəfiliyi
2.
İnsanların fanatizmə yuvarlanması
3.
Romanın bədii dili
4. Əsərdəki
bir çox fikirlərin aforizm səviyyəsinə yüksəlməsi.
Romanı oxuyandan sonra belə nəticəyə gəlmək
olar ki, yazıçı ya müdrik bir nənə-baba
yanında böyüyüb, onların hər
sözünü öz ağlı-dərrakəsi ilə
zaman-zaman yaddaşına yazıb, ya da qədim filosofların
yazdıqlarını, dediklərini yaxşı mənimsəyib,
həzmi-rabedən keçirib. Maraqlı bədii kompozisiyaya malik
romanın əsas süjet xətti belədir: Ata yeni vəzifəyə
keçəndən sonra onun madar oğlunun dili tutulur.
Bilmək olmur, bəlkə də bu, Allahın göndərdiyi
cəzadı.
Ata nənənin təkidilə oğlunun dilinin
açılmasını istəyərək Ümid Pirinə
pənah gətirir. Ümid Pirinə gələn
insanlar naümid qayıtmırlar. Çoxlarının
işi düzəlir, düzəlməyənlər isə
növbəti dəfə, ikinci, üçüncü dəfə
gəlirlər. Bəzi insanların
inamı o qədər böyük olur ki, hətta pirə-Allaha
məktub yazıb, bacadan içəri atırlar, pirin
başına dolanırlar, Allahdan günahlarının
bağışlanmasını rica edirlər. Məktub yazıb pirin bacasından atmaqla öz məqsədlərinə
çatacaqlarına əmin olurlar. Bura gələn
müxtəlif adamlar, istər yaşlı olsun, istər vəzifəli,
istər varlı olsun, istər kasıb-hamı pirin,
Allahın adını tutub gəlir. Yaxşılıq
etmək istəyən yox, vəzifəyə keçmək
istəyənlər, kiminsə dilini – ağzını
bağlamaq istəyənlər, yaşı ötmüş
qızlarını ərə vermək istəyənlər,
oğlunu “hüquq”a qoymaq istəyənlər və s. bu kimi
insanlardı pirə sığınanlar. Bircə
dili tutulmuş oğlandan başqa. Bir də
oğlu “Urusetdə” öldürülmüş, artıq
yaşamaq istəməyən anadan başqa.
Dili tutulan oğlan dilinin açılması
üçün üç gecə pirdə qalmalıdır. Romanın əsas
qayəsi, məqsədi də bundan sonra bilinir. Pirin “kəndxudaları”,
“bəyləri” – Qırmızı Xudu, Burun Qasım, Yoğun
Minə, Qız Telli, Qələm Bəkir – bu insanlardır
pirin özü. Bu insanların vasitəsilə
həyatın və insanların xislətindəki eybəcərliklər
açıq-aydınlığı ilə üzə
çıxır. Qırmızı Xudunun
atası bir vaxtlar qırmızı kommunistlərdən biri –
ateist olub.
Qırmızı
Xudunun o vaxtlar partkom işləyən, adına
da Allahsız Pənah deyilən atası Ümid pirinin həndəvərində
pusquda dururmuş ki, ora inam gətirən camaatı hökumətə
satsın. Burun Qasım ona görə bu
ayamanı alıbdır ki, kənddə vaxtı ilə heykəli
qoyulmuş Stalinin burnu tez-tez sınırmış, onun da bu
sahədə səriştəsi olduğu üçün
Stalinin burnunu hər dəfə yenidən düzəldirmiş.
Yoğun Minə pirə gələnlərin
ağzına-burnuna üfürməklə pul qazanır.
Qələm Bəkir cadu-piti yazmaqla gələnlərin
gözünə kül üfürür. Bircə
qaldı Qız Telli. Niyə Qız Telli? Axı
heç bir qıza belə ayama verməyiblər. “Qız” Ümidqovan kəndinin adamlarının ona
verdikləri ayamadır.
Hamı bilir ki, bircə dəfə aşiq olub sevdiyi
insan tərəfindən atılan Telli ömürlük evdə
qalacaq, ər adı tutmayacaqdır. Çünki onun sevdiyi
oğlan – Pirdəli dəli olmasa da camaat onu dəli sayır.
Çünki Pirdəli onlar kimi
düşünmür, heç kimə tor qurmaq istəmir.
Hətta atası Qırmızı Xudu da onu
pirin ətrafında görəndə qovur, dalınca daş
atır. Nəydi onun günahı? –
Günahsızlıq... Pirdəli insana baxanda onun necə adam olduğunu anlayır, çünki o həmin
insanını içini, ürəyini görə bilir. O,
dili tutulmuş uşağı görəndə ürəyinə
bir işıq qığılcımı düşür,
gözləri nurlanır. 12 yaşlı uşağın hələ
tər-təmiz olan ürəyi onun istədiyi ürək idi. İllərlə axtardığı, Ümidqovana
yolu düşən minlərlə insanın içindən ələyib
aradığı ürək dostu, fikir ortağı olan bu
çəlimsiz oğlanı tapmışdı. Ona
baxanda gözünə tər-təmiz, çirklənməmiş,
ağ kağız parçası kimi saf
bir ürək görünürdü. “Gedək
sənə ümid verim”- fikirləşib uşağın
üzünə baxanda uşaq da “gedək, apar məni buradan”-
deyir. Yox demir, onlar sadəcə baxışırlar,
danışan isə onların ürəkləridir.
Dilinin
tutulmasının səbəbini Pirdəlidən soruşanda
Pirdəli ona: “sənin boğazında söz qalıbdır,
düz söz, onu deməyincə sənin dilin
açılmayacaq. Dilinə gətirməkdən
qorxduğun mətləblər haqqında öz içində
daha cəsarətlə danışa bilərsən.
Çünki səni heç kim, heç
öz qulağın da eşitmir. Dil həmişə
düz söz deyəndə qulaqdan qorxur”.
lll
Natiq Məmmədlinin hər iki kitabında aforizm səviyyəsinə
çatan mənalı fikirlər özünə yer alıb. Onlardan bir neçəsini
oxucuların nəzərinə çatdırmaq istəyirəm:
l
Üstündə gəzdiyin torpağı vətən eləmək
üçün zamanın səndən gözlədiyi yox,
alnına yazılan qəhrəmanlığı eləməlisən.
l
Keçmiş açardı, bütün səhvlərin
başlandığı, irili-xırdalı bütün xəyanətlərin
baş qaldırdığı məkanın açarı.
l Gələcək
zamanın xəlbirinin gözü dar olur, hər
çör-çöp, kol-kos oradan adlayıb keçə
bilməz.
l Qulaq
dilin qayçısıdır.
l Dil həmişə
düz söz deyəndə qulaqdan qorxur.
l Zamanla
oynamaq olmaz.
l
Boş ürəklər həm də qaranlıq olurmuş.
l
Çoxbilmiş adamların da gözləri həmişə
parıldayır, amma o işığın yox, bicliyin
parıltısıdır.
l Xislətində
qorxaqlıq olanların dediyi söz düz olsa da, elədiyi
yaxşılıq matah olsa belə, riyakarlıq kimi
görünəcək.
l
Özünü zövqsüz, görməmişcəsinə
korrektə edib süniləşdirən insanların ürəyi
də eynən üzlərinin cizgiləri kimi saxta olur.
l
Ömür boyu qəhrəmanlıq – ömür boyu dərd
deməkdir, təklənmək, küncə sıxılmaq,
amma sınmamaq, özünü itirməmək deməkdir. Və s. və i.
Natiq Məmmədli keçmişi bu günə gətirir,
insanların tərəddüdünü ön plana çəkir. Bir tərəfdən
Şərq, digər tərəfdən Qərb Ümidqovana –
körpüyə hücum edib. Kənd
camaatı bilmir hansı səmtə əyilsin, kimə tabe
olsun. Yalnız tabe olmaq istəyirlər-təki
başları salamat qalsın. Ümid Piri
onları tənbəl, arın-arxayın öyrədib. Onlar yalnız kiminsə qoltuğunun altına
sığınıb canlarını, mal-dövlətlərini
qoruyurlar. Qərbə
sığınmalı, yoxsa Şərqə? – hələ fikirləşirlər. Birdən
cavab tapılır, qismən də olsa sakitləşirlər,
ürəklərində sevinirlər: “Şərqə
sığınıb yerimizdə saymaqdansa, Qərbə
sığınıb romalılar kimi bir yerdə
addımlamağı öyrənə bilərik. Qərb adamları artıq birgə
addımlamağın sirrini öyrəniblər, o boyda insan
selini birgə təpik döyməyə məcbur edən
qüvvə nədirsə, çox böyük və əzəmətli
olmalıdır”.
Müəllif kiçik bir detalı kitaba gətirməklə
həm tarixi yada salır, həm ümidqovanlıları qəflət
yuxusundan oyatmaq istəyir. Mübarizlik, mətnlik
Ümid Pirinin sayəsində piylənmiş insanların
qanlarından, canlarından, beyinlərindən birmənalı
yoxa çıxmışdır. Onlar
başa düşmək istəmirlər ki, zamanla oynamaq olmaz.
Ümumiyyətlə, əsərin məğzi fəlsəfiliyə
meylli olsa da, xalq dilinə o qədər yaxındır ki, istənilən
oxucu orada öz əksini tapmış incə mətləbləri
başa düşəcəkdir. Yuxarıda qeyd etdiyim kimi, müdriklərdən
dərs almış Natiq Məmmədli yeri düşdükcə
bu söz və fikirlərdən istifadə edir: “Bəndi-bərəsi
bağlanan; Əhdi-peymanı pozulan; Sözləri
seçib-seçələyib danışmaq; Qatı duman
qalın yorğan kimi dolayların üzərinə səriləndə;
Yolu-yolağası açılmışdı; Ağaclar
qatı duman içində adda-budda dayanmış əsgərlər
kimi sıralanırdı; Ürəkdə dərd yuva
qurmuşdu; Yuvanın içindən puç olmuş
arzuların, ümidlərin iyi gəlirdi; Dərdin göyərtdiyi
nisgilin yeri dağ cığırlarına
oxşayırdı; Qəlbdə mamırlaşan nisgil; Öz
içində göz yaşı ilə nisgil göyərtmək; “Heykəl haqqı”- o vaxtı “sən
öl”-ə bərabər imiş; Gerçəkliyin xəritəsini
çəkən sözlərin sərtliyi; Qorxunun
yavaş-yavaş gözdən düşməsi;
Torpağın üstündə qədir-qiymətini bilən
damazlıq adam; Üstünü kül basmış
kösöv kimi işıldayan gözlər; Bir dil ki, ömrü boyu
pıçıltıyla olsa belə, düz sözün
dadına baxmayıb, onun yan ətindən fərqi nədir; Boğazında düz söz
qalıb; Biz bu kəndin damazlıq, lakin qısır qəhrəmanlarıyıq;
Ürəyində baş qaldıran fikirləri beynində əyləşmiş,
gözəgörünməz senzor elə
qayçılayır, elə doğrayıb tökürdü
ki, dodaqları tərəfə bir kəlmə də
buraxmırdı; Boğazında çöp yox, yurd qalıb;
Qəzetdə özünü oxutdurmaq istəyən sözlər
əziz-üzük sütunların arasından utana-utana
boylanırdı; Kəndin başını ağır əliylə
tumarlayan sükut” və bu kimi təbii xalq deyimlərinə
yaxın istənilən qədər mənalı sözlər
kitaba bir şirinlik verir.
Natiq Məmmədli adını çəkməsə də bu əsərində Dağlıq Qarabağ mövzusuna da toxunub. Durna xalanın əhvalatı buna işarədir: Atası vəzifəyə keçəndən sonra yeni aldığı maşınına qaraj tikdirməkdən ötrü qonşu Durna xaladan iki metr torpaq sahəsi istəyir. Torpağını vermək istəməyən Durnanı nənəsi və atası söyüb yamanlayırlar. Yazıçı bu yerdə əldən getmiş 20 faiz torpaqlarımızı yada salır. “Nə fərqi varmış 2 metr, 2 faiz, ya 20 faiz, torpaq elə torpaqdı”. Hələ üstəlik qaraj tikiləndən sonra təndirdə bişirilən çörəyin ətri də yoxa çıxır. Ümidin nə vaxtsa daddığı təndir çörəyinin dadı indi yalnız “damağında ilişib qalmış xatirəyə çevrilmişdi...”
Yazıçı romanın bir yerində qeyd edir ki, pirə həm də yaşı ötmüş qızlarını ərə vermək istəyən analar gəlir, molla Xuduya dua yazdırır, pirin bacasından içəri atırlar. Bəlkə də Natiq fərqinə varmadan bu detalı qələmə alıb. Bəs hanı o yaşı ötmüş qızların yaşıdı oğlanlar? O oğlanlar ki, Qarabağ döyüşündə şəhid olublar və ya yaxşı gün-güzəran dalınca xarici ölkələrə gediblər, ya saleh olublar, ya rəzil. Yadelli qızlarla evlənib vətən qızlarını gözü yolda qoyublar, nişanlı, sevgili yolu gözləməyə məcbur ediblər. Anaların isə gücü yalnız pirə gəlib dua yazdırmağa çatır.
lll
Dövri mətbuatdan belə bir xəbər oxudum: Facebook-un yaradıcısı Mark Zuckerberq öz səhifəsində elan edib ki, 2015-ci ildə hər həftə bir kitab oxumağı qarşısına məqsəd qoyub. Onun bu işdə məqsədi müxtəlif xalqların mədəniyyətlərini, inanclarını, eləcə də tarix və texnologiya haqqında daha çox şey öyrənməkdir. O, hətta “Kitab ili” səhifəsi yaradıb və səhifəni artıq bu günə kimi yüz mindən çox adam bəyənib. Oxuyanlar oxuyur, oxumağı yadırğamaq üzrə olan insanlara üzümü tutub deyirəm: Gəlin biz də yaxşı oxucu olaq!
lll
Natiq Məmmədlinin romanını oxuyub bitirdikdən sonra nədənsə gözümün önünə Alim Qasımov gəldi. Muğamımızı dünyaya tanıdan xanəndəmiz Alim Qasımov. Yerdə xalçanın üstündə oturub oxuyur, zəngulə vurur. Çəlimsiz, zəif vücudlu bir şəxs. Bu əsrarəngiz səs bu vücuddanmı boy alır? Baxışlarımı yavaşca yana döndərirəm. Natiq Məmmədli gözündə eynək, masanın arxasında başıaşağı nəsə yazır, fikirləşir, qələmi ağ kağız üzərində nəsə cızır. Yazılanlar kitaba çevrilir... Məgər bu sətirləri, aforizm kimi dillər əzbəri olacaq cümlələri bu cılız, çəlimsiz oğlanmı yazır?! Natiq Məmmədlidən yeni əsərlər gözləyirik. Uğur olsun!
Salatın ƏHMƏDLİ
525-ci qəzetş.-
2015.- 28 fevral.- S27.