İsfəndiyar, Bəxtiyar
- “Qardaş” romanından parça
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
“Böyük
qardaş- atanın bir parçasıdır”
(Aleksandr
Kazbeki)
Şəkidə Yuxarı baş deyilən yerdə, indi
uşaq bağçasına verilmiş ikimərtəbəli,
olduqca yaraşıqlı evi də nənəm Zəkəriyyə
kişinin ikinci arvaddan olan oğlu Mahmudağaya gəlin gələndən
sonra Zülfüqar əfəndidən qalma pullar ilə
tikdirmişdi.
Ondan qalma var-dövlət hesabına əmələ
gətirmişdi. İndi bilmirəm belə
şeylərə inanaq və ya inanmayaq. Hər
halda belə bir söz var – ayağı yüngüllük.
Deyirlər ki, filankəsin ayağı mənə
düşür. Deyirlər, filankəsin
çox yüngül ayağı var. Bütün bu deyilənləri
əgər müasir dilə çevirsək, o “aura” deyilən
şey yəqin ki, elə budur. Deyirlər,
filankəsin çox yüngül aurası var. Çox
güman ki, bu aura deyilən şey elə bu deməkdir.
Əlbəttə olmasaydı, deməzdilər ki...
Nənəm Mahmudağaya gəlin gələn gündən,
tale bu kasıb ailənin üzünə gülməyə
başlayır. Əvvəlcə əri Mahmudağaya
Şəki bazarlarının birində bir pitixana
açdırır. O biri qayınlarını evləndirir.
Hərəsinə bir dükan
açdırır. Hərənin əlini bir yana ilişdirir. Əlqərəz,
bu nəsil yavaş-yavaş dirçəlməyə
başlayır. Gülzar arvadın
savadı olmaya-olmaya yerlə-göylə əlləşirdi.
Arif qadın idi. O, İsfəndiyarda da nə
isə görüb hiss etmişdi. Onun boş adam
olmadığını görürdü, duyurdu. Onu da oxumağa, təhsilini davam etdirməyə
sövq edirdi. “Oxu, dədənlə ciyinə
(ana) qulaq asma, fikir vermə. Nə qədər
ki, mən sağam oxuyun” – deyirdi. Gülzar
nənəm onu da bilirdi ki, Bəxtiyarı övladlığa
götürmə məsələsi, əvvəl-axır onsuz
da açılacaq. Bəxtiyar indi
uşaqdır. Sonra isə
böyüyüb biləcək ki, İsfəndiyar onun
böyük qardaşıdır, doğma
qardaşıdır. O zaman biz bu dünyada olmayanda Bəxtiyar
tək, arxasız qalmasın. Bilsin ki,
qardaşı var. Qoy bir-birlərinə arxa, həyan olsunlar.
Amma hələ tezdir. İsfəndiyar
nə qədər Şəkidə çox qalsa,
anasının ağzından söz çıxa bilər.
Qoy məktəbi bitirsin. Sonra
təhsilinin davamı üçün Bakıya gələr,
dalısına da Allah kərimdir – deyərdi. İsfəndiyar Şəkidə orta məktəbi fərqlənmə
diplomu ilə bitirir (O zamanlar qızıl medal yox idi). Elə
həmin ili də Bakıya gəlir. Pedaqoji İnstitutun Tarix fakültəsinə qəbul
olunur. Lakin yuxarıda dediyim kimi nə atası Zəkəriyyə
kişi, nə də ki anası Xanım
arvad İsfəndiyarsız qala bilmirdilər. Atası Zəkəriyyə
kişi tez-tez ona sifariş göndərərdi.
Əəəə... Da di bəsdi daaa...
qaldın o tərəflərdə (Bakıda). Yığış gəl Şəkiyə (Zəkəriyyə
kişinin Bəxtiyardan sonra Firuzə adlı bir qızı da
olur. Firuzə bibim danışırdı ki, orta məktəbdə
oxuyanda pionerə qəbul olunan günü, boynunda
qırmızı pioner qalstuku, sevinə-sevinə evə gələndə
atası Zəkəriyyə kişi bərk
əsəbiləşmişdi:
–
Çıxart o it xaltasını boynundan at. Bu
gün-sabah onsuzda türk gələcək, bunların
axırına çıxacaqdır – deyərdi.
Firuzə bibim də bu dünyadan övladsız
köçdü. Allah ona da övlad payı verməmişdi).
1941-ci ildə müharibə başlayanda İsfəndiyar
Tarix fakültəsinin ikinci kursunda oxuyardı. Tarixçi
olmaq istəyirdi. Tələbə
olmasına baxmayaraq, dərsdən sonra çoxlu mütaliə
edərdi. Mütaliəsi olduqca geniş
idi. Atam deyərdi ki, tələbə olmasına
baxmayaraq, qədim dünya tarixindən, deyəsən, qədim
Roma imperiyası – Bizans tarixi haqqında nəsə elmi iş
yazırdı. Elmi işə, xüsusilə də
qədim dünya tarixini oxuyub öyrənməyə
böyük həvəsi var idi. Müharibə
başlananda hər şeyə nöqtə qoyulur. İsfəndiyar müharibəyə gedəsi olur.
İsfəndiyar müharibəyə Belarusiyadan
başlayır. Mogilyov tərəflərdən evə məktublar
yazardı. Yenə də çox qəribədir.
Əmim İsfəndiyar Belarusiyada almanlara
qarşı döyüşəndə ağlına gətirə
bilərdimi ki, onun qardaşı oğlu, onun adını
daşıyan İsfəndiyar vaxt gələcək Belarusiyada
diplomatik xidmətdə olacaq. Onun
döyüşdüyü yerlərdə gəzəcək.
Müstəqil Azərbaycanın müstəqil
Belarusiyada Fövqəladə və Səlahiyyətli səfiri
olacaq.
Müharibə başlananda atamın 16 yaşı var
idi. Hamı elə düşünürdü ki,
müharibə bu gün-sabahlıqdır. Tez
də qurtaracaq. Uzağı bir-iki aya hər
şey bitəcəkdir. Amma nənəm
tez-tez deyərdi ki, yox bu müharibə deyəsən çox
uzanacaq. Buna indidən bir əncam qılmaq
lazımdır. Sonra gec olacaq. Hər necə olursa olsun, Bəxtiyarı müharibədən
saxlamaq lazımdır. Onun hər bir
ayına bir qurban kəsmişəm. Mən
uşaq baxıb böyütməmişəm ki, bir nemesin
gülləsinə tuş gəlsin. Amma
ki, hələ vaxta var. Lakin... 1942-ci ildə Hərbi
Komissarlıqdan atama dalbadal çağırış vərəqəsi
gəlir. Nənəm dəliyə
dönür. Yerə-göyə
sığmır. “Evimi sataram, var-dövlətimi
sataram, hər nəyim varsa sataram. Amma ki, Bəxtiyarı
vermərəm, heç kimə vermərəm. İstəyir
Mir Cəfər Bağırov gələ, lap belə Stalinin
özü gələ, yenə Bəxtiyarı heç kim mənim əlimdən ala bilməz. Mənim balam onların hər ikisindən qat-qat
artıqdır. Dövran dəyişəcək,
vaxt gələcək, mənim balam harada olacaq, onlar harada.
Lap istəyir, dünya dəyişə. Vaxt gələcək onlar lənətlənəcəklər.
Mənim balam isə hər dövrdə qalacaq,
yaşayacaq. Nə olursa olsun. Əstəğfürullah, göydə Allah, yerdə
Bəxtiyar mənim üçün birdir. Bu aciz bir uşaqdır. Əlinə
silah da götürə bilməz” – deyir.
O zamanlar,
indiki Mərkəzi Univermağın yerində balaca
yastı-yapalaq, yöndəmsiz evlər var idi. Və
həmin o evlərin birində qoca bir yəhudi həkim
yaşayırdı. Əsəb həkimi
idi. Nənəm haradansa, kimin vasitəsiləsə,
həmin həkimə yol tapır. Sifariş
göndərir ki, axşam evində tək olsun. Onlara gələcəm. Özü
də əli boş gəlməyəcəyəm. Məni qəbul etsin, peşman olmaz. O zamanlar,
hmm... Nəinki o vaxtlar, lap elə son vaxtlara qədər
qızıl alverinə, alqı-satqısına ancaq şəkililər
baxardılar. Yəni indiki, müasir dilə
çevirsək, qızıl monopoliyası şəkililərin
əlində olub. Şəkililərin
heç bir vaxt brilliantla, daş-qaşla araları olmayıb.
Elə dünyaya gələn gündən
qızıl görüblər. Hətta
belə bir misal da var-deyirlər ki, şəkilinin ən
kasıbının evində belə yarım kilo qızıl
olur. Qızıl sikkəyə elə
gözucu baxan kimi onun saf və ya qəlp olduğunu dərhal
bilirlər. Qızıl almaq, qızıl
satmaq istəyən də həmişə şəkililərin
yanına gələrdi. Və bu
qızıl alqı-satqısı ilə məşğul
olanlar da gizlicə Bakının o vaxtlar, Basin adlanan
küçəsinin başlanğıcında
yığışardılar. Qara İsmayıl, Fır
İbrahim Xəlil, Zolotoy İbrahim Xəlil, (xasiyyəti
olduqca mülayim olduğuna görə ona zolotoy deyərdilər)
Pişik Əhməd, Dəli Səməd, Cuhud Məmmədiyyə
və s. Qızıl tanımaqda mahir idilər (ümumiyyətlə
Şəkidə ləqəbsiz adam, demək olar ki, yoxdur. Hamının da özünə, sifətinə və
xasiyyətinə uyğun ləqəbi var. Qızılı da
eşitdiyimə görə, dillərinin altında
saxlayardılar ki, milis gələn kimi dərhal udsunlar. Hətta mən eşitdiyimə görə, Şəkidə
elə indinin özündə də Nikolay dövründən
qalma qızılkəsən dəzgah qalıb. Bu qızılkəsən dəzgah da hansı yolla
Şəkiyə, şəkililərin əlinə
düşüb, bilinmir.
Nənəm
elə həmin günü öz tanış
yerliləri ilə əlaqə yaradır, nə alıb-nə
satırsa, axşam, əvvəlcədən qərarlaşdırdıqları
kimi, 17 yaşlı Bəxtiyarın əlindən tutub həmin
o həkimin evinə gəlir. Hər şeyi fəhmlə,
intuisiya ilə başa düşüb, uzaqgörən nənəm
özü də tək gəlir ki, yanlarında şahid-filan
olmasın. Rus dilində yalnız əllə-ayaqla
danışan nənəm, elə evə girər-girməz 50
dənə qızıl türk lirəsini, Nikolay
onluqlarını həkimin ayaqları altına atır, Bəxtiyarı
göstərib elə bir kəlmə:
– Eta
dom-dom net (yəni yəqin ki, nənəm demək istəyirmiş
ki, bu oğlan nə güllə ata bilər, nə də ki
müharibəyə gedə bilər. Olmaz.
“Dom-dom” kəlməsi ilə yəqin ki, nənəm
güllə səsi çıxartmaq istəyirmiş). Qoca yəhudi
gözucu yerdəki qızıl sikkələrə baxıb, əvvəlcə
şübhəyə düşür. Əli
ilə nənəmə qapını göstərir. Yəni
yerə tökdüklərini yığışdır,
çıx get.
Nənəm əlini çantasına salıb, əvvəlcədən
hazırladığı digər qızıl sikkələri
də onun ayağı altına atır. Sonra yenə də
sınıq-salxaq rus dilində:
– Ey...
Baku doktor mnoqo... Tı druqoy, druqoy tı...
Yəni Bakıda həkim çoxdur. Sən
götürməzsən, başqası götürər.
Sən olma, başqası olsun. Mənə heç fərqi yoxdur, onsuz da bu
uşağı müharibəyə getməyə qoyan deyiləm.
Vəssalam.
Qoca yəhudi stulu çəkib oturur. O da sınıq-salxaq Azərbaycan
dilində nənəmdən soruşur ki, burada nə qədər
qızıl var?
Nənəm də barmaqlarını on dəfə
göstərərək, yüz dənə qızıl
olduğunu deyir. Sonra əyilib birini yerdən götürüb iki
dişinin arasında sıxıb həkimə göstərərək:
– Vot. Xoroşo.
Yəni nənəm bununla da demək istəyirdi ki,
heç biri qəlp deyil. Təmizdir.
Yəhudi qızılları yerdən yığıb
bir-bir sayır. Sonra nənəmə deyir ki, sabah
uşaqla birlikdə Hərbi Komissarlığa gələrsən.
Altı ay möhlət verərəm. Çox yox. Çünki mən
özüm də qorxuram. Adi bir sənədi
yüz yerdən keçirmək lazım gəlir. Hər yerdən də yüz göz baxır. Nənəm isə deyir ki, bu daha sənin öz
işindi. Yüz qızılı qazanmaq
istəyən, hər şeyi gözünün altına
almalıdır. Altı ay möhlətə
nənəm razılaşır. Amma
atamın Hərbi Komissarlığa gəlmək məsələsinə
etirazını bildirir. “Mən gələrəm,
arxayın ol. Uşaq isə Hərbi
Komissarlığa gəlməyəcək. Vəssalam”. Çox mübahisə
edirlər. Həkim deyir ki, uşaq hökmən
gəlməlidir ki, mən onu komissiyaya salım. Nənəm isə razılaşmır. Nənəm
daha beş qızıl onluğu stolun
üstünə çırparaq, öz hikkəsini yeridir:
– Doktor
vot, ya skazal.
Nəhayət razılaşırlar. Dar qaranlıq
küçələr ilə evə gələn nənəmin
uçmağa qanadı olmur. Altı ay da
altı aydır. Dalısına – ya qismət.
1942-ci il dekabr ayının 27-də müharibənin ən
qızğın bir vaxtında İsfəndiyarın “qara xəbər”i
gəlir. Daha doğrusu ölüm xəbəri
yox, “itkin düşmə” xəbəri. Atam
bu xəbərdən dəliyə dönür. Göz yaşları qurumaq bilmir. “Mən qaqaşımı istəyirəm. Məndə müharibəyə getmək istəyirəm.
Qaqaşımı tapmaq istəyirəm. Mən onsuz qala bilmərəm”. Nənəm ona
gözlərini ağardaraq:
– Otur yerində.
Sənin elə bu saat bir müharibən
çatışmır. Mən səni
baxıb böyütməmişəm ki, güllənin
qabağına, ölümə göndərim. Əmioğlunu görmürsən?
(Əmioğlu kəlməsini o qəsdən, tez-tez,
xüsusi intonasiya ilə işlədirdi. Yəni
İsfəndiyarın əmioğlu olması atamın beyninə
həkk olunsun. Nənəm elə həmin
gün, gecə ilə babamla birgə Şəkiyə yola
düşürlər. Atam nə qədər yalvarırsa, israr edirsə,
onu özləri ilə aparmırlar. “Yox. Yol, iz, vağzal bu saat əsgərlərlə,
patrullarla, milislə doludur. Səni aparmaq
olmaz. Sən burda qalmalısan”.
Hər ehtimala qarşı nənəm atamı
qonşularıgildə gizlədir ki, burdan kənara
çıxmasın (mən həmin o qonşu arvadı
sonralar görmüşdüm. Adı indiyə kimi
yadımdadır – Qəmər xala). Və
yaxud da birdən evi yoxlamağa gəlsələr, atamı
tapmasınlar. Çünki nənəm Bəxtiyarı
gözündən kənara qoymurdu. Sonralar
İnstituta özü ilə bərabər aparıb- gətirərdi.
– Ay arvad,
bəsdir, ayıbdır. Mən uşaq deyiləm
ki.
– Mən
özüm bilərəm, nə edirəm. Sən
mənim gözümdə həmişə uşaqsan.
Hətta tənəffüslərdə nənəm
atamı özü yedizdirərdi. Ona özü yemək
aparardı. Nənəmin bir ayağı
protezli idi. Şəkər xəstəliyi
var idi deyə, ayağını dizdən yuxarı kəsmişdilər.
Nənəm protezini sürüyə –
sürüyə, atamın arxasınca kölgə kimi
sürünərdi.
Həəə...
Gülzar nənəm danışardı ki,
qadının ağlaması adi bir haldır. Qadın
qadındır da... Ağlayar da, kiriyər də.
Amma Xanım nənəm elə bil ki
ağlamırdı, İsfəndiyarın köynəyini,
yorğanını qucaqlayıb yerdə ilan kimi
qıvrılırdı, göynəyirdi, dil deyirdi,
ulayırdı. – Ya Rəbbim sən mənim balama
qıyma, İsfəndiyarıma qıyma, özümə qaytar
– deyirdi.
Babam Zəkəriyyə:
– Arvad bəsdi...
Hələ bilmək olmaz... Vaxtından əvvəl
usağı basdırma. Yasxana açma –
deyib, evin bir küncünə çəkildi.
Qəlyanını doldurub, çox ağır bir nəfəs
vurardı. Gözləri yol çəkərdi. Sonra sakit-sakit saqqalı uzunu yaş tökməyə
başladı. Elə bil ki, kişinin beli
bükülmüşdü. Gülzar nənəm deyirdi
ki, kişi xeylağının
ağlamağı çox ağır olur, dəhşətli
olur, dözülməz olur. Zarafat deyil. Ən istəkli övladını, İsfəndiyarı
itirmişdi. Sonra deyirlər ki, babam Zəkəriyyə kişi elə öz otağınaca çəkilib,
oradan kənara çıxmırdı. İsfəndiyarın
həmişə yanında gəzdirdiyi,
çaldığı tütəyini sinəsinə
sıxıb, İsfəndiyarın barmaqları dəyən
yerləri öpürdü. “Haradasan ay
bala, amanın günüdür, məni yandırma ay oğul”
– deyirdi. Danışırdılar ki,
İsfəndiyar əla tütək çalırmış.
...Həəə...
Hər altı aydan bir qoca yəhudi həkimin
evinə nənəmin birinci əri türk zabiti
Zülfüqar əfəndidən qalma, qızıl bilərziklər,
üzüklər, daş-qaşlar, qızıl sikkələr,
brilliantlar sel kimi axıb gedir.
1943-cü ildə atam Gülzar nənəmin təkidi,
israrı ilə həvəsi olmaya-olmaya Tibb İnstitutuna daxil
olur. “Vallah, mən buranı istəmirəm, billah
buranı istəmirəm. Burda keçirilən
dərslər mənə çatmır”. Nənəm
isə öz sözünü yeritdi. “Sən
burda oxumalısan, mənim balam əyninə ağ xalat geyib, xəstələri
müalicə edəcəkdir. Vəssalam.
Elə məsələ də bunda idi ki,
Gülzar nənəm öz sözlərini nəinki Bəxtiyara,
hətta Səhiyyə Nazirliyinə də yeritdi. Bəxtiyarın sənədlərini zorla da olsa, qəbul
elətdirdi. Əslində sənədlər
qəbul olunası deyildi. Çünki əvvəla,
əsgərlikdən saxlama müddəti, yəni möhləti
altı aylıq alınmışdı. Bəs
altı aydan sonra nə olacaqdı? İkincisi,
atam lap belə Tibb fakültəsini bitirsəydi belə, yenə
də səhiyyə sahəsində işləyə bilməzdi.
Bu mümkün olan iş deyildi. Çünki
atamın hərbi biletinə yəhudi həkim tərəfindən,
rüşvət gücünə, “anlaqsızlıq”
sözü yazılmışdı. Əgər
lap dəqiq desək, özünə, hərəkətlərinə
cavabdeh olmamaq möhürü vurulmuşdu. Bəs onda necə olacaqdı? O, bu sahədə
qətiyyən işləyə bilməzdi. Nənəm
isə zorla onun sənədlərini Tibb İnstitutuna qəbul
etdirib, hələ bir atamın gələcəyi
üçün planlar da hazırlayırdı. Lakin atam
bir-iki il tibbdə oxuyandan sonra başa
düşdü ki, həkimlik onun yeri deyil. O, ədəbiyyat
üçün yaranmışdı. Evdən xəbərsiz,
sənədlərini Tibb İnstitutundan götürüb, Azərbaycan
Dövlət Universitetinin Ədəbiyyat fakültəsinə
verdi. İndi deyirəm ki, Allahın
çox qəribə işləri var. Görəsən atam sənədlərini
Universitetə verəndə və oranın tələbəsi
olanda heç ağlına gətirə bilərdi ki, bir vaxt gələcək,
Azərbaycan Dövlət Universiteti ayrı binaya
köçürüləcək və Universitetin yerləşdiyi
bu küçəyə də onun adı veriləcək? Çox qəribədir. Həqiqətən
qəribədir.
lll
Müharibə qurtarır. Kimisi sağ, kimisi
şikəst qayıdır. Kimlərsə
də ya ölür, ya da itir, sorağı gəlmir. 1945-ci ildən başlayaraq, atamın qardaşı
İsfəndiyarı axtarması yolunda yer qalmır ki,
müraciət etməsin, yazır, çox yerə yazır.
Filan ildə itkin düşdüyündən
yazır. Ölüm xəbəri
olmadığını deyir. Kimsə bir nəfər
gizlində nənəmə deyir ki, İsfəndiyarı
haradasa əsirlikdə, İtaliyada görüblər. Nənəm ehtiyatlanır. Gülzar
nənəm atama deyir ki, oğul, əgər o tapılıb
üzə çıxarsa, heç bilirsən səni nələr
gözləyir? “Başına min cür bəla
gələr. Zəmanə pis zəmanədir.
Dövran pis dövrdür. Əgər
o sağdırsa və hansısa xarici ölkələrin
birində olduğu bilinərsə, başın çox bəlalar
çəkər. Görünür, o səndən
qat-qat ağıllıdır ki, səni
düşünür. Sənə görə
üzə çıxmır. O başa düşür
ki, əgər üzə çıxsa, səni nələr
gözləyir. Başa düş ki,
bütün gələcəyin batar, məhv olarsan. Lap əgər o sağdırsa, onun artıq bu
ölkədə gələcəyi yoxdur. Sənin isə
böyük gələcəyin var. Özü də çox
böyük gələcəyin var. Sən böyük adam olmalısan. Və olacaqsan da.
Bunu sənə mən deyirəm, başa düş...”
Atam əsəbiləşərək:
– Bəsdir,
nə böyük-böyük salmısan? – deyirdi.
– Mənə heç nə lazım deyil. Mənə
təkcə qaqaşım İsfəndiyar lazımdır.
Mənə heç böyük adam olmaq
da lazım deyil. İsfəndiyar lazımdır
mənə. Onu da axtarıb tapacam. Heç olmasa bir dəfə onun boynunu qucaqlayım,
öpüm. Bu mənə kifayətdir.
Heç o da lazım deyil. Harada
olursa olsun, təki bilim ki sağdır, yaşayır. Bu mənə bəsdir.
Gülzar
nənəm də sakit olmur:
– Sənin
qaqaşın yox, əmin oğlun. Niyə indiyə
kimi bilmirsən ki, sənin qardaşın-zadın yoxdur.
Sən təksən. Əmioğlun
var. İsfəndiyar sənin əmin oğludur. Bunu birdəfəlik bil və başa düş.
Sonra nənəm
səsini yumşaldaraq:
–
Arxayın ol, Allah sənə İsfəndiyarı verəcək,
qaytaracaq. Özü də tezliklə. Amma ayrı şəkildə. Onda
istədiyin qədər onu öpərsən də,
qucaqlayarsan da. Bunu sənə mən deyirəm,
arxayın ol. Amma... – Nənəm daha da sakit bir səslə
əlavə edir. – O gələcək İsfəndiyarı
bacardıqca qoru. Mən səni hər bəladan
qoruduğum kimi. Heç kimə də vermə.
Bu işdə mən sənə kömək edə
bilməyəcəyəm. Çünki o
zaman mən bu dünyada olmayacağam.
Atam təəccüblə, heç nə başa
düşməyərək, maddım-maddım anasının
üzünə baxır, sanki baxışları ilə “Sən
nə danışırsan?” – deyir.
Elə bu
zaman Şəkidən xəbər gəlir ki, Zəkəriyyə
kişi, yəni atamın babası “İsfəndiyar”
deyə-deyə dünyasını dəyişib. Söhbət yarımçıq qalır. Atamın atası Mahmudağa, nənəm Gülzar
arvad və atam Bəxtiyar dərhal Şəkiyə yola
düşürlər. Zəkəriyyə kişi 86 yaşında dünyasını dəyişir.
Deyirdilər ki, əgər İsfəndiyarın qara xəbəri
gəlməsəydi, kişi bəlkə də
100 yaşını da bitirərdi. Çünki
ömrü boyu heç dişi də
ağrımamışdı. Çox gümrah kişi olub. Beyninə qan sızmışdı.
Deyilənlərə görə, axır nəfəsi
ağzından çıxana qədər elə “İsfəndiyar,
İsfəndiyar” deyib. Hətta huşu gedib-gələndə:
“Əəəəə di çıx gəl daaa... Bəsdi
daaa... Nə görmüsən o tərəflərdə?
Bəs heç demirsən ki, qoca dədəm,
qoca ciyim (ana) məni görsün. Ay insafsız...” –
deyirmiş.
Dəfndən qayıdanda, atamın həmişə nənə
bildiyi, Xanım nənəmin anası Sayalı arvad, atamı
bir tərəfə çəkib illərdən bəri
ustalıqla gizli saxladıqları sirri Bəxtiyara
açır.
Deyir ki, bəs bu ölən sənin baban yox,
doğma atandır. Nənə dediyin arvad
isə sənin doğma anandır. Mahmudağa
isə sənin ata bir, ana ayrı qardaşındır.
Ana bildiyin Gülzar arvad isə (Sayalı arvad heç zaman
Gülzar nənəmi sevməzdi, deyilənlərə görə,
bu uşaq məsələsi üstündə heç kəlmə
də kəsməzdilər) sənin qardaşın arvadı, əslində
isə heç bir qan qohumun-zadın deyil... Bütün
bu illərdən bəri çox böyük ustalıqla gizli
saxlanılan sirr axırıncı düyününə qədər
açılır. Gizli heç nə
qalmır. Bu qəfil xəbərdən
atam sanki şok olur. Sarsılır,
özünü itirir. Müvazinətini saxlaya bilmir, az qalır ki, yıxılsın. Bilmir, nə etsin. Gözlərini
Sayalı arvadın üzünə dikir. İnansın,
ya inanmasın. Kimdənsə nəsə
soruşsun, dəqiqləşdirsin, yoxsa yox. Dünya-aləm gözünə qaralır. Ay
aman... Bəs onun bundan sonrakı həyatı
necə olacaq? (Atam həmişə deyirdi
ki, bu barədə lap belə uşaqlıqdan nəsə hiss
edirdim. Amma bilmirdim ki, bu nə hissdir.
Həmişə məni Şəki, əmi
bildiklərim, babam, nənəm bildiklərim məni
özünə çəkirdi.) Amma bu nə hiss idisə,
bilmirdim, başa
düşmürdüm. Bu qəfil xəbərdən,
Bəxtiyarın sanki gözünün yaşı da quruyur.
Bütün gecəni səhərə kimi oyaq
qalan Bəxtiyar səhərə yaxın mürgüləyir,
yuxuya gedir. Elə bir az mürgüləyibmiş
ki, aynabənddəki səs-küyə oyanır. Dünənki hadisədən Gülzar arvad haradansa xəbər
tutmuşdu. Arvadı heç cür sakit
etmək mümkün deyildi. Üzünü qaynanası
Xanım arvadla Sayalı nənəyə tutub:
– Hayindi
dincaldoouz? Xəbəri uşağa
çatdırdoouz? Amma ölsəniz də,
partlasanız da, bu uşaq mənimdir. Bəxtiyar
mənimkidir. Onu heç kimə verən
deyiləm.
Amma artıq gec idi. Çox gec idi. Bəxtiyar
hər bir məsələdən xəbərdar olmuşdu.
Gülzar
nənəm:
– Mən
daha bundan sonra burada qala bilmərəm. Yeddini
verib qayıdıram Bakıya. Bəxtiyar
da mənimlə gedir.
Yan otaqdan
çıxan Bəxtiyar:
– Xeyr, mən
heç yana getmirəm. Mən mərhumun
qırxına qədər burda qalacağam. Ölən əgər mənim atamdırsa, mən
burda qalmalıyam.
Sonra
üzünü, ana bildiyi Gülzar arvada
tutaraq:
– Sən
qayıdırsansa, özün bilərsən. Qayıt! – deyir.
Bu,
Gülzar arvada Bəxtiyardan indiyə qədər
görmədiyi, eşitmədiyi etiraz idi. Aldığı
ilk zərbə idi. Bu söz Gülzar arvada
dağ çəkir. İndiyə kimi onun bir
sözündən çıxmayan, bir sözünü iki eləməyən
Bəxtiyar sanki dəyişmişdi.
Bəs indi bundan sonra Bəxtiyarın həyatı necə
olacaq? Həmişə ata bildiyi qardaşının
üzünə necə baxacaq? Onunla necə
rəftar edəcək? Bəs hələ
atası bildiyi qardaşı ona nə deyəcək? Bəs Gülzar arvadın günü necə olacaq?
Əlbəttə bu balaca məsələ
deyildi. Suallar çoxdur, cavab isə bir: Bəxtiyar qardaşı
tərəfindən götürülmə uşaq idi.
İnsaf
xatirinə onu da demək lazımdır ki, Xanım nənəm
anası ilə az qala bu barədə
qırğına çıxır. Dəfn bir
tərəfdə qalır, mübahisə isə get-gedə
böyüyür. Xanım nənə anası Sayalı
arvad ölənə qədər onu danışdırmır:
“Axı mən Qurana əl basmışdım ki, bu sirri
heç kim bilməyəcək. Sən indi bu ağır məsələni
uşağa açıb, onu sarsıtdın. Məni də günaha batırdın. Mən indi bu günahın altından necə
çıxacağam?” Sayalı arvad dəfn
mərasimini yarımçıq qoyub kəndə
qayıdır. Xanım nənəm
anası Sayalı arvad öləndə üstünə belə
getmir. “Anam məni günaha batırdı”
– deyib göz yaşlarını içəri verirdi. “Ay
bala, Sayalı arvad yalan danışır. Qoca
arvaddır. Danışığını
qanmır, qocalıb. Sən ona fikir vermə”,– demələrinə baxmayaraq, 21 yaşlı
Bəxtiyarı inandıra bilmirlər. Artıq
söz ağızdan çıxmışdı. Ox öz yayından çıxmışdı.
Yeddi mərasimini verəndən sonra Gülzar nənəm
nə qədər dil tökür ki, Bakıya
qayıtsınlar, atam etiraz edir. Babam Mahmudağa savadsız bir kişi olsa da, ağıllı, tədbirli bir
adam idi. Bəxtiyarı bir tərəfə çəkib,
gözləri yaşlı halda deyir:
– Ay
oğul, sən necə bilirsənsə, qoy eləcə də
olsun. İndiyə kimi bizim evdə sənin bir
sözün iki olmayıb. Mən səni
yaxşı başa düşürəm. Məni isə başa düşməmək də
olar. Ananı isə... Başa düş.
Sən onun üçün hər bir şeysən.
Onun üçün göydə Allah, yerdə
sənsən. Nə deyim, özün
artıq hər şeyi bilirsən. Mən
sənə heç nə deyə bilmərəm. Hər
şey sənin özündən asılıdır...
Babam bunu deyəndə göz yaşlarını saxlaya
bilmir.
Doğrudan bu böyük bir faciə idi. Hər şey
birdən- birə belə açılmışdı. Hər şey çox gözlənilməz
olmuşdu. Hər iki tərəf
üçün bu böyük bir sarsıntı idi. Hər dəfə atamla üz-üzə gələn
Xanım nənəm gözlərini atamdan
yayındırır, sanki atamdan qaçırdı. Atam isə gözlərini onun üzünə zilləyib,
diqqətlə baxırdı. Gülzar nənəm
isə hər ikisinə diqqətlə baxır, ürkək
baxışlarını onlardan qaçırtmırdı.
Sanki “Mən indi neyləyim” – soruşurdu. Bunların heç biri atamın nəzərindən
qaçmırdı. Atam birdən Gülzar anasına
yaxınlaşıb, hamının eşidə biləcəyi
səslə deyir:
– Ay ana, mənə
bir stəkan çay gətir.
Və “Ana” kəlməsini, elə bir xüsusi intonasiya
ilə deyir ki, Gülzar nənəmin gözləri dolur.
– Bu saat,
bu saat. Qurban olaram sənə, sənin “ana” deyən
dilinə.
Gülzar arvad şəstlə ayağa durur, qürurla ətrafı seyr eləyir. Və sanki bu baxışları ilə demək istəyir ki, bəli, Bəxtiyara çayı ancaq mən gətirə bilərəm, çünki o mənim oğlumdur, mən də onun anasıyam.
Sonra atam babamı bir tərəfə çəkərək:
– Hər şey necə olmuşdusa, eləcə də qalacaq. Mən özümü inandırmışam. Sən mənim atamsan, o da mənim anamdır. Xanım arvad isə mənim nənəmdir. Rəhmətə gedən Zəkəriyyə kişi isə sənin atan, mənim isə babamdır.
Mahmudağanın gözləri dolur. Oğlu bildiyi qardaşını qucaqlayır öpür. Sonra sakit bir səslə
– Sən bizi dünyaya yenidən qaytardın, ay oğul – deyir.
lll
1950-ci ildə atam evlənir. 1954-cü il
avqust ayının 4-də (əmim İsfəndiyarın anadan
olduğu gün) Şəkidə (əmim İsfəndiyarın
doğulduğu Dodu kəndində) səhər saat 4-də bir
uşaq dünyaya gəlir (sən bir Allahın işinə
bax: 12 ildən sonra. Həmin ay, həmin gün,
həmin kənd.) Həbs olunub gedər-gəlməzə
göndərilən Şirəli əmimin arvadı Əminə
xanım (biz ona atamın dili ilə “gəlinbacı” deyərdik)
səhər saat 4-də atamı yuxudan oyadıb:
“Muştuluğumu ver, oğlun olub” – deyəndə, atam
hönkürtüsünü saxlaya bilməyib, həmişə
üstünə örtdüyü yorğanı –
qardaşı İsfəndiyarın yorğanını
qucaqlayıb:
– Ya Rəbbim,
məsləhətinə min şükür! Sən
məni naümid qoymadın. İsfəndiyarı mənə
qaytardın, –
deyib, hönkürtü ilə ağlayır. –
Bundan artığını səndən istəmək
artıqdır. Bundan sonra İsfəndiyar həmişə
mənim yanımda olacaq. Onu gözümdən kənara
qoymayacağam!
Yox, ay
ata, elə mən də sənin yanında ola
bilmədim, mən də həmişə səndən
ayrı düşdüm...
Minsk, 2015
İsfəndiyar
Vahabzadə
525-ci
qəzet.- 2015.- 28 fevral.- S .20-21