Azərbaycanın dini
tolerantlıq
mühiti dünyaya nümunə kimi
İnanclı filosoflar və
ilahiyyatçılar insanın ruh və bədəndən
ibarət olduğu, yaşamaq üçün bədənin
maddi, ruhun isə mənəvi qida almasının zəruriliyi
fikrini müdafiə edirlər.
Əslində, ateist filosoflar
da ilahi kitablardan qaynaqlanan bu fikrin əleyhinə deyillər. Sadəcə, onlar insanın mənəvi
ehtiyaclarının ödənilməsi üçün dinin
zəruriliyi fikrini qəbul etmirlər.
Onların ümumi mövqeyi belədir
ki, din və onun qaynaqlandığı ilahi qüvvə insan təxəyyülünün
məhsuludur. İstənilən halda inanc insanlar, din cəmiyyət
üçün zəruri ehtiyacdır.
Bəs dinlərarası
dialoq? Bunsuz bəşəriyyətin
inkişafı mümkündürmü?
Dünyada onlarla din, yüzlərlə
təriqət və dini dünyagörüşü var, amma
insanların yaşaya biləcəyi bir planet mövcuddur. Milli
və dini mənsubiyyətindən asılı olmayaraq,
insanlar bu planetdə birgə yaşamağa və onu
paylaşmağa məhkumdurlar. Heç şübhəsiz ki,
bunun yolu isə qarşılıqlı anlaşmadan və birgə
əməkdaşlıqdan keçir.
Azərbaycanın tolerantlıq tarixinə
qısa baxış
Tarixən dözümlük ənənələrinin bərqərar
olduğu ölkəmizdə hazırda konfessiyalar arasında
geniş, möhkəm əməkdaşlıq əlaqələri
və sarsılmaz həmrəylik var. Dinə bəşəri,
tolerant və dünyəvi münasibət baxımından Azərbaycan
heç bir ölkə ilə müqayisə oluna bilməz. Çünki
Azərbaycanın milli, dini və coğrafi xüsusiyyətlərindən
irəli gələn tolerantlıq keyfiyyəti artıq
xalqımızın genefondunda özünə yer tapıb.
Azərbaycan nadir dövlətlərdəndir ki, indiyədək
burada dini zəmində hər hansı münaqişə
baş verməyib. Bu gün Azərbaycan dindarları din, məzhəb
və təriqətlərindən asılı olmayaraq,
qarşılıqlı hörmət və dostluq şəraitində
fəaliyyət göstərir, dini ayin və mərasimlərini
sərbəst yerinə yetirirlər.
Qeyd etmək yerinə düşər ki, XIX əsrin
ikinci yarısında Bakıda neft sənayesinin inkişafı
nəticəsində işləmək üçün
müxtəlif ölkələrdən Azərbaycana gələn
insanların sayı xeyli artdığından əhalinin dini mənsubiyyət
baxımından tərkibi daha da zənginləşdi. Bunu
Bakının həmin dövrə aid dini xəritəsi də
təsdiqləyir. 1913-cü ilin məlumatına görə,
Bakıda 76 min 927 xristian, 9 min 592 yəhudi, 3 min 801 lüteran,
2 min 902 katolik, 4 min 496 sektant, 262 nəfər təriqətçi
yaşayıb və həmin dövrdə Azərbaycanda məscidlər,
pravoslav baş kilsələri, kiçik kilsələr, kirxa
və sinaqoqlar, məbədlər və s. fəaliyyət
göstərib. Məhz bu dövrdə
Roma-katolik, lüteran və bir sıra protestant icmaları
formalaşıb. Bütün bunlar onu
göstərir ki, tarixən çoxkonfessiyalı ölkə
olan Azərbaycanda tolerantlıq prinsiplərinin qorunması
üçün münbit şərait olub və təkcə
ölkənin yerli əhalisi yox, hətta əcnəbilər də
bu mühitdən maksimum bəhrələniblər. XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində
ölkədə nəinki tolerantlıq prinsiplərinə əməl
olunurdu, hətta bu prinsiplər inkişaf etdirilirdi. Məlumdur ki, Bakıda yeni "Aleksandr Nevski"
kafedral kilsəsinin tikilməsinə həm müsəlmanlar,
həm də yəhudilər maliyyə yardımı ediblər.
Müsəlman ruhanilər dindarları kilsənin tikintisinə
yardım göstərməyə çağırıblar, hətta
müsəlman qadınlar öz gümüş zinət əşyalarını
metal zənglərə əlavə olunması
üçün kilsəyə bağışlayıblar.
Başqa bir fakt: Arxangel Mixail məbədi yanan zaman bir
çox müsəlman onun bərpasına köməklik
göstərib.
Dünyada nadir rastlanan, amma
Azərbaycanda həyat tərzi olan
faktlar
Yəqin çoxları razılaşar ki, hansısa dinə
mənsub zəngin insanın başqa dinin mənsubları
üçün öz vəsaiti hesabına ibadət evi
tikdirməsi nadir hadisədir. Lakin bu nadir hadisə
Azərbaycan cəmiyyəti üçün ənənəyə
çevrilmiş ümummilli dəyərdir. Məsələn, XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində
Hacı Zeynalabdin Tağıyev kimi xeyriyyəçi
milyonçular öz hesablarına nəinki məscidlər, eləcə
də bir neçə məbəd tikdiriblər. Başqa bir örnək isə Hüseynağa xan
Naxçıvanskinin knyaginya Elizavetta Fyodrovnanın xatirəsinə
münasibətidir. Qüdsdə dəfn
olunmasını vəsiyyət etmiş knaginya Uralda əzablı
ölümə düçar olur və Şərqi Avropada XX
əsrin siyasi hadisələri zəminində onun vəsiyyətini
yerinə yetirmək qeyri-mümkün hala çevrilir. Məhz Hüseynağa xan onun vəsiyyətini həyata
keçirmək zəhmətini öz üzərinə
götürərək knaginyanın Qüdsdə dəfn
olunması üçün külli miqdarda vəsait xərcləyib.
Bu xüsusiyyətinə görə Azərbaycan
dünyada nadir ölkələrdən biri, bəlkə də
birincisidir.
Digər bir məqam Bakıda Rus Pravoslav Baş Kafedral
Kilsəsinin bərpası tək Azərbaycanda deyil, onun sərhədlərindən
kənarda da geniş əks-səda doğurmasıdır. Yeri gəlmişkən,
bu kilsənin inşasının və bərpasının
çox maraqlı və hər bir azərbaycanlı
üçün qürurverici tarixi var. Əvvəllər Con
Mironosets kilsəsi adlandırılan bu məbədi məşhur
Azərbaycan xeyriyyəçisi Hacı Zeynalabdin Tağıyev
tikdirib. 1920-ci ildə bağlanmış
kilsə Sovet hakimiyyəti dövründə anbar kimi istifadə
olunaraq dağıntılara məruz qalıb. Müstəqilliyimizi bərpa etdikdən sonra isə
Azərbaycan hökuməti tərəfindən Rus-Pravoslav kilsəsinə
verilən ibadət ocağı əsaslı şəkildə
təmir edilərək, əvvəlki görkəminə
qaytarılıb.
Habelə 2003-cü ilin mart ayında Bakıda yəhudi
sinaqoqunun dindarların istifadəsinə verilməsi dünya yəhudilərinin
tarixinə əlamətdar hadisə kimi düşüb. Regionda ən
böyük sinaqoq sayılan bu ibadətgahın tikintisində
xaricdə fəaliyyət göstərən yəhudi təşkilatları
ilə yanaşı, Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi,
Rus-Pravoslav kilsəsinin Bakı və Xəzəryanı
Yeparxiyası yaxından iştirak edib. Müsəlmanlarla
xristianların yəhudi sinaqoqunun tikintisində iştirakı
və yardım göstərməsi isə dünyada analoqu
olmayan hadisədir.
Dövlət rəhbərliyinin
müstəsna diqqət və qayğısı
Hazırda dövlətimizin dini siyasətinə uyğun
olaraq dini konfessiyalar arasında dözümlük mühitinin
daha da inkişaf etdirilməsi və dövlətlə dini
qurumların münasibəti yeni mərhələyə qədəm
qoyub. Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi
yaradılması ilə ölkədə din siyasəti daha da
möhkəmləndirilərək, tolerantlıq mühitinin
inkişaf etdirilməsinə yeni bir təkan verilib.
Onu da
bildirək ki, bütün regionda ilk dəfə 16 noyabr Beynəlxalq
tolerantlıq günü kimi Azərbaycanda qeyd edilib və
1999-cu ildə bu əlamətdar gündə ölkəmizdəki
dini konfessiyaların başçıları ilə
görüş keçirilməsi məhz Ümummilli Lider
Heydər Əliyevin təşəbbüsü və göstərişi
ilə olub. O, bu təşəbbüsü ilə həm tolerantlıq
prinsiplərinə münasibətini bir daha nümayiş
etdirib, həm də gələcəkdə mütərəqqi
bir ənənənin yaranması üçün zəmin
hazırlayıb.
Bu ənənənin davamı kimi, Prezident İlham Əliyev
ölkəmizdə fəaliyyət göstərən
konfessiyaların dini bayramlarında və əlamətdar
günlərində ayrı-seçkilik qoymadan müsəlmanlara,
xristianlara və yəhudilərə müraciət edir, dini və
milli bayramlarda insanlar arasında olur, tolerantlıq mühitinin
daha da möhkəmləndirilməsi üçün öz
töhfələrini verir.
Hazırda Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev ulu
öndərin layiqli davamçısı kimi böyük tarixə
malik dini məbədlərimizin bərpası və
xalqımızın istifadəsinə verilməsi sahəsində
ardıcıl tədbirlər həyata keçirir. Aparılmış tikinti,
yenidənqurma və bərpa işlərindən sonra Bibiheybət,
Təzəpir, İçərişəhər Cümə,
digər məscid və ziyarətgahları, habelə unikal
memarlıq üslubu ilə yenicə inşa edilmiş Heydər
Məscidini görəndə hər bir azərbaycanlının
qəlbi iftixar hissi ilə dolur. Bu müqəddəs
ocaqlar öz unikal milli memarlıq xüsusiyyətləri və
tarixiliyi ilə ölkəmizin çağdaş mədəni
simasına misilsiz gözəllik və zənginlik gətirmiş,
vətənimizin İslam dünyasında yerini möhkəmləndirmiş
və nüfuzunu daha da artırıb.
Yeni məscidlərin, ziyarətgahların, xristian və
iudaizm məbədlərinin tikintisi və bərpasında
YUNESKO-nun xoşməramlı səfiri, Mehriban Əliyevanın
rəhbərlik etdiyi Heydər Əliyev Fondunun məqsədyönlü
və ardıcıl fəaliyyəti xüsusilə qabarıq
nəzərə çarpır. Fond öz fəaliyyətində
milli-mənəvi dəyərlərimizin qorunmasına, tarixi-mədəni
abidələrimizin bərpasına böyük önəm
verir.
"Azərbaycan tolerantlıq ünvanıdır"
layihəsi çərçivəsində Heydər Əliyev
Fondunun maliyyə dəstəyi ilə Daşkəsən şəhərində
məscid tikilib. Habelə ölkəmizdə bir çox məscidlərdə,
eləcə də Bakı şəhərindəki
"Müqəddəs Məryəm" katolik kilsəsində
və s. dini ocaqlarda yenidənqurma və bərpa işləri
aparılıb.
Dünya ictimaiyyətinin etirafı
Yuxarıda qeyd etdiyimiz tolerantlıq nümunələrimiz
təkcə bizim məmnunluq və iftixar hissi ilə qeyd
etdiyimiz fakt yox, həm də mütərəqqi
dünyanın və beynəlxalq qurumların rəsmilərinin
etiraf etdikləri həqiqətdir.
Ötən
illərdə həm Moskva və Ümumrusiya Patriarxı II
Aleksinin, həm Roma Papası II İohann Pavelin, həm
Gürcüstan Patriarxı II İlyanın, həm də Rum
Patriarxı I Varfolomeyin Azərbaycana yüksək səviyyədə
səfərləri təşkil olundu və onlar istər-istəməz
buradakı tolerantlığın şahidinə və təbliğatçısına
çevrildilər.
2001-ci
ilin may ayında Azərbaycanda səfərdə olan II Aleksi
ölkəmizdəki tolerantlıq mühitinə, necə deyərlər,
heyran qaldı və səmimi etiraflar etdi:
"Burada pravoslavlar heç bir sıxışdırmaya məruz
qalmadan öz dinlərinə və əqidələrinə
etiqad edirlər. Hətta, bu cür şərait
təəssüf ki, bəzi pravoslav ölkələrdə
belə yoxdur".
Azərbaycana
səfəri zamanı Ulu Öndərimizə müraciətlə
"Siz bu torpaqlarda yaşayan insanların bərabərhüquqlu
olmaları, öz dinlərinə etiqad etmələri, bərabər
işləmələri və bir-birilərinə qarşı
durmamaları üçün səy göstərmiş və
buna nail olmusunuz", - deyən Moskva və Ümumrusiya
Patriarxı II Aleksi əslində, bu sözləri ilə həm
Heydər Əliyevin xidmətlərini yüksək qiymətləndirdi,
həm də Azərbaycanda insan hüquqlarının, o
cümlədən, vicdan azadlığının
qorunduğunu və nəticədə ölkədə
nümunəvi spesifik bir tolerantlıq mühiti
formalaşdığını təsdiqlədi.
Roma
Papasının Bakıya səfərə gəlməsi və
"Azərbaycanda dinlər arasında mövcud tolerantlıq
və dözümlülük münasibətləri
dünyanın bir çox ölkələri üçün
yaxşı nümunə ola bilər"
- deməsi və bu fikirlər dünyanın ən nüfuzlu
telekanallarında, qəzetlərində yayımlanması
tolerantlığımızın başqa bir
qürurlandırıcı məqamıdır.
Rum
Patriarxı I Varfolomeyin Azərbaycana səfəri zamanı
buradakı tolerantlığa verdiyi qiymət də çox
maraqlıdır: "Azərbaycanda hər kəs istədiyi
dinə etiqad edir, istədiyi kimi ibadət edə bilir. Azərbaycanı çox sevdim. Bu
ölkənin rifahı və xoşbəxtliyi
üçün hər zaman dua edəcəyəm".
Azərbaycanda tolerantlığın yüksək səviyyədə
olması həm də xarici siyasətçilərin və
diplomatların etiraf etdikləri həqiqətdir. ATƏT-in
İnsan Hüquqları və Demokratik Təsisatlar
Bürosunun keçmiş rəhbəri Cerar Ştudman etiraf
etmişdi ki, "Azərbaycanda dini dözümlülük
heç də yeni konsepsiya deyil. Bu ölkə yüz illər
boyunca müxtəlif mədəniyyətlərin yanaşı
yaşamasına, dözümlüyə bariz nümunə ola bilər. Biz onu ümumi mədəni
irsimizə münasibətdə nümunə göstərə
bilərik".
Şübhəsiz ki, vaxt ötdükcə hər
şeyi dəyişdirən zaman xalqları, cəmiyyətləri
də dəyişdirir. Azərbaycan da bu dəyişiklikdən,
inkişafdan kənarda qalmayıb və qala da bilməz.
İqtisadiyyatı, mədəniyyəti, bir sözlə,
bütün potensialı inkişaf edən Azərbaycanda dəyişməyən
yalnız tarix boyu daşıdığı missiyadır:
sivilizasiyaların və dinlərin qovşağı, eləcə
də dözümlülük ənənələrinin
beşiyi və nümunəsi olmaq.
İsgəndər HƏSƏNOV
Yazı Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun keçirdiyi müsabiqəyə təqdim
edilir.
525-ci qəzet.- 2015.- 1 iyul.- S.6.