Tale povestləri
Qənbər Şəmşiroğlunun povestləri onun bir
neçə il bundan əvvəl nəşr edilmiş
"Tale
oxşarlığı" (2009) kitabında toplanmışdır. Və həqiqətən də, povestlərin mövzusu olan talelərin
oxşarlığı maraq
doğurmaya bilmir.
Lakin o da var ki, bu
oxşarlıqlar üzdə deyil, yazıçının həssaslıqla
axtarıb
tapdığı, hətta bəzən kəşf
etdiyi çox dərin sosial- mənəvi qatlardadır.
İnsan,
adətən, elə
hiss edir ki,
tamamilə fərqli bir həyat yaşayır, ancaq dərindən düşünəndə
(haqqında söhbət
açacağımız povestlərin müəllifi kimi)
görürsən ki, həm xoşbəxtliyə, həm də
bədbəxtliyə aparan yollar təxminən eynidir.
Kitaba ön söz yazmış Füzuli Ramazanoğlu qeyd edir ki,
"müəllif burada mənəvi dünyamıza
qara ləkə olan, mənfi əməlləri
ilə cəmiyyətmizdə eybəcərliklər yaradan,
şəxsi ambisiyası naminə başqalarının heysiyyətinə
toxunan, özündən başqa heç kəsi
düşünməyən və s. kimi həyatımızda
tez- tez baş verən mənfilikləri açıb göstərir...
Bununla yanaşı... insan kamilliyini, onun daxili
saflığını tərənnüm etməyə
çalışır"...
Qənbər Şəmşiroğlunun nəsr
yaradıcılığının ideya-
estetik məzmun- mündərəcəsini tamamilə
düzgün müəyyənləşdirən bu mülahizə
həm də ona görə əlamətdardır ki,
yazıçının qələmə təsadüfən əl
atmadığını, nəsrə özünəməxsus
missiya - mövzularla gəldiyini göstərir.
"Bir gözəlin
taleyi" povesti
baharın təsvirilə başlayır. "...Çəməni,
gülü, çiçəyi, bülbülü, rəngləri,
boyaları bir- birinə
yaxınlaşdıran, qovuşduran, vahidləşdirən, cansızları cana,
qansızları qana, ürəksizlərin, duyğusuzların
ürəyinə ilıqlıq, mülayimlik gətirən"
bir bahar günündə Rəmziyyə müəllifə
öz həyatını danışır. Və həyəcanlarla,
mürəkkəb psixoloji məqamlarla, təsirli səhnələrlə zəngin
olan bu həyat bir Azərbaycan qadınının taleyi
üçün kifayət qədər səciyyəvidir.
...Rəmziyyə ailəsini zəhməti, alın təri
ilə dolandıran bir kişinin qızıdır. Yeddinci
sinfi tərifnamə ilə qurtardıqdan sonra Pedaqoji Texnikuma
daxil olur ki, tezliklə təhsilini başa vurub müəllim
işləsin, ailəsinə kömək olsun.
Kənd məktəblərindən birində
pedaqoji təcrübə keçərkən
həmin məktəbin direktor müavini Qüdrət müəllim
Rəmziyyəyə vurulur. Bu bilikli, səviyyəli, təvazökar
gənc Rəmziyyənin
xoşuna gəlsə də, ona tələsməməyi
məsləhət görür. Deyir ki, əvvəlcə
atası, ailəsilə məsləhətləşməlidir...
Rəmziyyənin fikri yaşadıqları rayon mərkəzinə
yox, dədə- baba kəndlərinə təyinat almaq idi. Bu
barədə Qüdrət müəllimə də demişdi.
Lakin iş elə gətirir ki, ona
rayon mərkəzindəki məktəbdə
çalışmağı təklif
edirlər.
Bu zaman maraqlı
bir hadisə baş verir. Rəmziyyə eşidir ki,
Qüdrət onun yanında olmaq
üçün iş yerini onların kəndinə dəyişib. Odur ki, o da rayon mərkəzində
qalmayıb kəndə getməyi qərara alır. Və anasına ürəyini
açır:
"Ana, verdiyim sözə
Qüdrətin inanıb belə bir
addım atmasının qarşısında mən nə etməliyəm?! Deyin görüm, nə etməliyəm?!
O gör mənə nə qədər inanıb ki, mənim
hara təyinat alıb- almamağımdan asılı olmayaraq təyinatını kəndimizə dəyişib.
Gül kimi işini, elini- obasını qoyub, kişi kimi gəlib.
Mən isə namərdlik etmişəm, sözümün
üstündə durmamışam. Özümü təhqir
edilmiş sayıram. Ana, biabır oldum. Özümü ancaq təyinatımı
kəndə dəyişməklə durulda bilərəm, vəssalam".
Qızının doğru danışdığını
görən həssas ana Qüdrət
müəllimi evlərinə dəvət edir. Məsləhətləşdikdən
sonra belə qərara gəlirlər ki, ailə qurana qədər
Rəmziyyə rayon mərkəzində qalsın, Qüdrət
isə kənddə işləsin
ki, rayon yeridir, artıq söz- söhbət olmasın.
Ancaq atalar demiş, sən saydığını say, gör fələk
nə sayır...
Rəmziyyəni rayon komsomol təşkilatında işləməyə dəvət
edirlər. Qüdrətin intuisiyası (və təcrübəsi)
ona diqtə edir ki, bu işin
axırı yaxşı olmayacaq, bununla belə sevgilisinin ürəyinə
dəymək istəmir...
"Rəmziyyə, mən
dörd il institut
Komsomol Komitəsinin katibi olmuşam. Komsomol işinin nə demək
olduğunu yaxşı bilirəm. Onu
da deyim ki, bu işə baş vuran qızların
çox maraqlı talelərinin
şahidi olmuşam. Özün bilən yaxşıdır.
Necə arzundu, elə də etginən".
Əslində, bu "komsomol işi"nin sonunun
yaxşı qurtarmayacağını təhtəlşüur
olaraq Rəmziyyə də hiss edir:
"Axşam Qüdrətlə
çox söhbətləşdik. O
özünü çox təmkinli aparırdı. Amma
ürəyim mənə deyirdi ki, sən öləsən, Rəmziyyə.
İradəsizlik eləyirsən, oyuncağa çevrilirsən.
Sənin axırın nə
olacaq? Nə? Nə?"
Rəmziyyənin qohumları ona elçi göndərən Qüdrəti təhqir
edirlər. Və
bu təhqirlərə dözməyən Qüdrət rayonu tərk
eləməli olur.
..."Komsomol xanım"ın həyatının bu
cür laübalı dövründə "iri,
badımcansayağı burnu, sarışın, qalın
saçları, dəvə dodaqlarını xatırladan
sallaq alt dodağı, qıpqırmızı sifəti olan
birisi" peyda olur ki, bu "qoçaq, üzdə olan,
bacarıqlı adam", sən demə, Rəmziyyənin
dayısı düşürmüş. Çox keçmədən
Əhəd dayı pay-
püşlə onlara gəlib "guruldayan səsi ilə"
Rəmziyyənin ata- anasını "məzəmmət"
edir:
"Ayə, mənim
başım kolxozda
qarışıb, siz niyə uşağın komsomolda işləməsini
mənə deməmisiniz? Bilirsiniz ki, bu rayonun bütün işçiləri
hamısı mənim itimdir. Oy
vurdum hürəcək, "Sakit ol!" desəm kiriyəcəklər"...
Və nə qədər "qoçaq, üzdə olan bacarıqlı
adam" sayılsada, ondan qat- qat tərbiyəsiz, mərifətsiz
və kobud olan "Əhəd dayı" bütün rayon qarşısında
özünü Rəmziyyənin "nəzarətçisi,
ağsaqqalı, yolgöstərəni" elan edir.
Və imkan tapan kimi
bacısı qızını ələ keçirir...
"Mən otaqda
tək qaldım. İkinci gün idi ki, ağrıyırdım. Dayım mənim
yanımı kəsib
oturmuşdu...
Həmin
səhər mən ona artıq "Əhəd dayı" yox, ancaq "Əhəd"
deyə müraciət etməli oldum.
Doğrusu ağlım başımda deyildi. Amma indi mənə Əhədin neçə ildən
bəri bizim ailənin ətrafında niyə hərlənməsinin,
göstərdiyi canfəşanlığın, qayğıların arxasında nəyin
dayandığı aydın oldu".
Alçaqcasına təhqir edilmiş Rəmziyyə özünü öldürməyə
cəhd eləsə də sağ qalır. Və nəticə etibarilə, Əhədin
qeyri- qanuni arvadına
çevrilir.
...Rəmziyyə müəllifə
bu kədərli tərcümeyi-
halını (taleyini!) danışanda Əhəd sağalmaz xəstəliyə
düçar olmuşdu. Onu iflic vurmuşdu.
Və iki uşaq anası
Rəmziyyə məcbur idi ki, ona baxsın...
Yazıçı bu povestdə (eləcə də bundan sonrakı povestlərilə)
belə bir qənaətə gəlir ki, insanın bədbəxtliyi,
əsasən, onun cəmiyyət, ailə, öz idealları,
arzuları (və sevgisi) qarşısındakı məsuliyyətsizliyindən,
laqeydliyindən törəyir. Və əgər bunlar varsa, deməli,
xoşbəxtlikdən bəhs etmək də mümkün
deyil.
..."Adam kimi ölməyib"
povestində bir gəncin məhəbbətindən
danışılır...
Dostu ilə yaylağa gəzməyə gələn Qəhrəman təsadüfən
Gültərlə rastlaşır. Və hələ orta məktəbdə
oxuyan, zorla özündən yaşlı, ancaq imkanlı olan
Nuru adlı adama nişanlanmış bu qıza vurulur.
Gültərin oxuduğu məktəbdə
dərs deyən, Qəhrəmanın
keçmiş sinif yoldaşı Əli müəllim öyrənir
ki, qızın "nişanlı"sından zəhləsi
gedir. Ona
görə də Qəhrəmanın
Gültərlə qovuşması üçün əlindən
gələni əsirgəmir.
Nuru xəstə
imiş. "Nişanlı"sını da
götürüb Rusiyaya müalicəyə gedir. Qəhrəman
isə ail təhsilini başa vurub rayona qayıdır. Onu
raykoma şöbə müdiri təyin edirlər.
Məlum
olur ki, Nurunun xəstəliyi sağalan deyil.
Qəhrəmanla Gültər görüşüb
əhd- peyman bağlayırlar. Lakin Nuru yenidən müalicəyə
gedir, "nişanlı"sını da zorla özü ilə
aparır. Və oradan onların
evlənməyi xəbəri gəlir.
Qəhrəman rayona təyinatla
gəlmiş bir həkim qızla - Fidanla tanış olub ailə qururlar.
Sonra məlum
olur ki, Gültərlə
Nurunun evlənməsi şaiyə imiş. Odur ki, Qəhrəman öz
sevgisi uğrunda cəsarətlə mübarizə
aparmadığı üçün özünü
qınayır... Ancaq Gültərin günahı da az deyildi.
Qəhrəman raykomun birinci katibi seçilir. Gültər isə Nurudan
ayrılıb Arif adlı mühəndis qohumuna ərə
gedir. O Arifə ki, Qəhrəmanın orta məktəb
yoldaşı idi. Və aralarında xətir- hörmət
vardı.
Fidan uşaq
doğarkən ölür. Qəhrəman yeni
doğulmuş oğlu Şəmini anasız böyütməli
olur.
Gültərə görə Arifə
vəzifə verən, onların normal
yaşaması üçün qayğı göstərən
Qəhrəman təsadüfən öyrənir ki, Gültər Arifin qanmazlığı,
kobudluğu ilə məşhur müdiri Əflatunla oturub-
durur, ərinə xəyanət edir.
Povest bu xəyanətdən sarsılan Qəhrəmanın sözlərilə
bitir:
"Balaca Şəmin
bir dəfə
soruşdu ki, ata, bu xala kimdir, onun şəklini anamın
yanına niyə qoymusan? Dedim ki, quzum, o mənim vaxtı ilə bu dünyada ən
çox xətrini istədiyim, hörmətini
saxladığım, ən qiymətli, ən sədaqətli
bildiyim bir xaladır. O ölüb,
amma adam kimi ölməyib, çox eybəcər
ölüb!"
Qəhrəman hər gün görmək üçün divara yan- yana iki şəkil vurmuşdu: bu dünyadan ləyaqətlə
getmiş (ona bir oğul bağışlamış)
Fidanın şəkli... Bir də sağkən "çox
eybəcər ölmüş" Gültərin şəkli...O
Gültərin ki, əri Arif kəndə
gedəndə yanındakı kiçik oğlundan belə
utanmayıb oynaşı Əflatunu axşam evə
eşqbazlığa çağırır...
Povestdə hadisələrin mürəkkəbliyinə,
çoxşaxəliliyinə, həyat
sürprizlərinin bolluğuna baxmayaraq, ideya dastan
poetikasında və ya estetikasında olduğu kimi müstəqim, yaxud
birbaşadır. Yazıçı təfərrüatı nə qədər uzatsa da mətləbi
zədələmir. Əksinə, təfərrüat qəhrəmanların
xarakterini, düşdükləri müxtəlif (və tamamilə
həyati, canlı) situasiyalarda özlərini aparma
üsullarını göstərməyə imkan verir.
...
"Bütövləşmək istədim"... povesti
ağrılı bir epiqrafla başlayır: 10 iyun 1990- cı
ildə Tərtər-Kəlbəcər yolunun Otaqqaya ərazisində
ermənilər tərəfindən vəhşicəsinə qətlə
yetirilən, Dədə Şəmşirin "Qaragöz
bala" deyə əzizlədiyi üç uşaq anası
olan şəhid bacım Çimnazın əziz xatirəsinə
həsr edirəm"... Və müəllif göstərir ki,
bu povestdəki hadisələr, obrazlar real həyatdan
götürülmüşdür.
Əslində, Qənbər Şəmşiroğlunun
bütün əsərləri real həyatdan
gəlir... Ya birbaşa, ya da dolayısı ilə...
Povestin maraqlı
strukturu və
kompozisiyası mövcuddur. Xüsusilə o baxımdan ki, hadisələrin
gedişi çox zaman, "Bir gözəlin taleyi"ndə
olduğu kimi, əsərin qəhrəmanının - Xumarənin
qonşusu, rəfiqəsi Dürdanəyə söhbətlərində
təqdim olunur.
...Xumarənin anası atasından ayrılır.
Ana- bala kasıblıqla dolanırlar.
Xumarə
orta məktəbi qurtarıb ali məktəbə
daxil olur. Təsadüfən tanış olduğu Fədo
adlı bir gənc ona kömək edib qiyabi şöbəyə
keçirir ki, həm işləsin, həm də təhsil
alsın.
Vəziyyətin o qədər də
anlaşıqlı olmamasına baxmayaraq Xumarə Fədoyla
qeyri- qanuni görüşür...
Və birdən Fədo yoxa çıxır, sonra məlum
olur ki, o, başqa bir qızla evlənib.
Bir müddət
keçir. Fədo Xumarəyə zəng edib
deyir:
"... Sənə
qurban olum. Sən mənim başımın tacısan,
ruhumsan... And içməyəcəm, mən ata- anamın tələsinə
düşüb qohumumla evlənməyə məcbur oldum. İndi it kimi, lap murdar it kimi peşmançılıq
çəkirəm".
Fədonun yalvarışları Xumarəni "yumşaldır"...
"Ona mənəvi
zərbə vurmağa
çalışırdım. Yəni bir istəyim bu idi ki,
onun ailəsi dağılsın. Sonra isə mən onu bir
daha rədd edim"...
Lakin Xumarənin
Fədonu "aldatmaq"
istəyi baş tutmur. Əksinə, özü
pis vəziyyətə
düşür... Fədonun xahişilə
lüt şəkillərini
çəkib SMS- lə
ona göndərir ki, işlərini "qaydaya salana kimi o şəkillərə
baxıb təsəlli
alsın".
Fədo Xumarənin açıq- saçıq şəkillərini
internetə ötürür.
...
"Axırda qərara gəldim ki, intihar edim. O da mənə
qismət olmadı, ölmək istəsəm də ölə
bilmirdim. Mənim bu internet dastanım, axır ki, nənəmə,
anama, xalam oğluna və xalam
qızına bəlli oldu. Biçarə anam şok vəziyyətinə
düşdü, çətinliklə özünü düzəldə bildi, qoca nənəmin peşəsi
ağlamaq oldu"...
Vəziyyətin kritik məqamında
təsadüfən işıq yolu
görünür... Kənddə fermer təsərrüfatı yaratmış bir kişi xidmətçi
axtarırmış. Xumarə
bu kişiyə - Əkbər dədəyə
sığınmalı olur. Və onun keşməkeşli həyatına
bir hüzur gəlir...
Bu o Əkbər dədə
idi ki, böyük bir təsərrüfat yaratmışdı, Dilarə
nənə ilə qalırdı, çoxlu işçiləri var idi... Və "Əkbər dədənin
oğlanları, qızları,
maşallah, hamısı Bakı şəhərində
yaşayır, hamısının
evi, maşını, işi vardı. Onlar hərdən-
birdən dədələrinə, analarına baş çəkməyə
gəlirdilər".
Xumarə başına gələn əhvalatları, xüsusilə onu təqib
etmələrini Dilarə nənəyə danışır. Əkbər dədə təzə
xidmətçisinin uğursuz taleyindən xəbər tutduqda
onu məzəmmət etsə də, ürəyində
düşdüyü "pravakasiya"dan bu məzlum
qadını qurtarmaq qərarına
gəlir. Və ona
deyir:
"Qızım, düzünü
desək, bütün
hadisələrdə günahkar
sən özünsən. Yəqin
eşitmiş olarsan, Dədə Şəmşir
deyir ki:
Bir ocaq qalasan palıddan
qala,
Samandan
heç zaman köz düşə bilməz.
Namusa deyiblər alınmaz qala,
Qorusan, şəklinə
iz düşə bilməz".
Bir müddət
sonra anasının təkidilə Xumarə arvadından boşanmış
bir qohumuna ərə gedir. Əkbər dədə
onu toy- düyünlə
yola salır.
Ancaq Xumarənin
yeni sevdası da əri Sabitin
alçaqlığı üzündən
uğursuz çıxır. Dədə vəziyyəti
bildikdə onu yenidən öz yanına gətirir. Xumarə artıq hamilə idi.
Dilarə nənə rəhmətə
gedir.
Əzab çəkən Xumarəni
sakitləşdirmək, həyat
eşqini yüksəltmək
üçün müdrik
Əkbər dədə
ona böyük insanların məhəbbətindən
söhbət açır. Və axırda onu xilas etmək, dedi-
qodudan qorumaq məqsədilə Xumarəyə "Çalıquşu"ndakı
Xeyrulla bəy kimi "evlənmək" təklif
edir.
Bütün problemlərə baxmayaraq
Dədə Xumarəni
(və onun oğlu Pərvini) müdafiə edir, yaşadır...
Ancaq Xumarə keçirdiyi əsəb sarsıntılarına
dözməyib vəfat
edir. Və bütövləşməyə çalışan bir talenin dastanı burada tamam olur...
Fikrimizcə, Dədə Əkbər həm yazıçının,
həm də müasir Azərbaycan nəsrinin ən maraqlı obraz tapıntılarından biridir.
Epos təfəkküründən gələn bu obraz göstərir ki, bizim ictimai-
mənəvi dünyamız
hər şeyin alınıb- satıldığı,
xırdalandığı zəmanəmizdə
də epik (metafizik!) kişilərdən
xali deyil...
...Qənbər Şəmşiroğlu
"Qızlardan muğayat
olun" povestində də nəsr yaradıcılığı üçün
ənənəvi olan
mövzunu davam etdirir.
Rayonlardan birinin baş həkimi Vahidin cib telefonuna zəng gəlir. Məlum olur ki, bu, onun vaxtilə
sevdiyi Gülxardır. İyirmi ildən sonra onu arayır.
Gülxarla görüşürlər. O artıq
yaşlaşmış, əvvəlki
gözəlliyini, demək
olar ki, tamamilə itirmişdi.
Vahid həkim
onu müalicə edir. Cibinə pul qoyub yola
salır.
Gülxarın əri içki düşkünü idi. O, arvadını,
qızını da götürüb xaricə
getmişdi ki, çoxlu pul qazansın. Varlı bir türk iş
adamı onlara kömək etmiş, qızları Tərminəyə
də bir "Mersedes" bağışlamışdı...
Sonra Bakıya qayıdan
"ailə" çox
çətin dolanır. Tərminə xəstə, içki düşgünü atasına
sürücülük edir,
xırda alverlə məşğul olurlar.
Vahid həkim
qonşu rayonun icra başçısı,
çox hörmətli,
müdrik bir insan olan Mehdi
müəllimin həyat
yoldaşını əməliyyat
edib ölümdən
qurtarır. Və onlar dostlaşırlar... Vahid həkim icra başçısından
xahiş edir ki,
Gülxara, onun
qızına ya rayonda, ya da
Bakıda iş düzəltsin.
Təbiəti etibarilə xeyirxah
olan, heç kimdən öz köməyini əsirgəməyən
Mehdi müəllim hər vasitədən istifadə edir ki,
pozulmuş "ailə"ni,
xüsusilə gənc
Tərminəni doğru
yola, normal həyata qovuşdursun. Həyat yoldaşı Qönçə
də ona kömək edir. Lakin təbii ki,
ortaya çoxlu
çətinliklər çıxır...
Tərminə tanış
olduğu Mehdi müəllimi rəfiqələrinə
"jirnıy qaz"
kimi təqdim edib ondan çox
tez- tez pul tələb eləsə də, təcrübəli insan işin sonunu gözləyir.
Və nəhayət,
Mehdi müəllim istədiyinə nail olub Tərminəni (və onun ailəsini) düz yola qaytara
bilir.
Günümüzün insanını (və onun təbiətini!) dərindən bilən yazıçı "ailə" adlanan humanist mənəvi- ictimai (əxlaqi!) hadisənin həyat (və insan taleyi!) üçün nə qədər əhəmiyyətli olduğunu bir daha təsdiq edir. Ancaq təbii ki, quru mühakimələrlə, sxematik- didaktik mülahizələrlə və ya yıpranıb didilmiş "tərbiyə üsulları" ilə yox, canlı, təəssüf ki, hər gün gördüyümüz, yaxud eşitdiyimiz həyat hadisələrinin "anatomiya"sına, mahiyyətinə varmaqla...
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2015.- 1 iyul.- S.7.