Mümkün olduqda yox,
lazım olduqda yazan şair
PAŞA
QƏLBİNURUN YARADICILIĞI HAQQINDA QEYDLƏR
Poeziyanın
gücü aləmə səs salmış tamaşadan sonra sədəqə
ilə yaşamağa cəsarət etməkdə, utanmadan
papağını insanlara uzadaraq təsəlli, ürək-dirək
ehsanı dilənməkdədir. Bu, İosif Brodski
yazdığı kimi, “başqasının körpəsini
qucağına almış” qafiyəpərdaz dilənçiliyi
deyil, bu, bəzən baha başa gəlsədə, sənətin
mövcudiyyət səbəbi olduğu kəslərə əzəldən
saf qəlblə bel bağlamasıdır.
Şairin
daxili mədəniyyəti biganəlik azarına qarşı ən
yaxşı peyvənddir. Daxili mədəniyyət əbədi
gəncliyin rəhnidir. Əgər yaşam instinktinin həyat
elmi boyda arxası yoxdursa, saf emosiyalarla, ilk duyğuların ətri
və çaları ilə uzun müddət duruş gətirmək
olmaz. İlk çağlarda cavanlığın təpərinə
sahib olsa da, zaman ağılsız əldən
sürüşüb çıxır.
Şair
üç xüsusiyyəti özündə birləşdirə
bilməlidir:tələbə ruhu - daim dönməz və əyilməz
üsyankarlıq; rahib ruhu (əlbəttə, bu rəmzi mənada
deyilib) - tərkidünyalıq və hadisələri pimencəsinə
tərəfsiz dəyərləndirmək; və nəhayət
cəngavər ruhu - inandığını və təbliğ
etdiyini qorxmadan müdafiə etməyə hazır olmaq.
Mayakovskiyə
yazdığı məktubda Aleksandr Blok nəzakətli bir
kinayə ilə məsləhət verir: “Siz xırda-xuruş
şeylər barədə düşünməyin,
böyük şeylər haqqında düşünün.
Onda ola bilsin ki, xırda da olsa, əsl həqiqət ortaya
çıxsın”.
Qeyd
edək ki, Blok bunu yazıçıların bir qisminin
“Fırtına quşu” obrazını səthi anlamanın təsiri
altında eqosentrik abstraksiyaya gedib çıxdığı,
üstün olmağa can ataraq sadəcə insan kimi
görünməkdən çəkindikləri bir dövrdə
yazırdı. Blok giqantomaniyanı incəsənətdə
“böyüklük” məfhumuna şamil etmirdi, giqantomaniya
arıq-uruq natamamlıq kompleksinin piyli övladıdır.
Amma açıq-aşkar “cılızlıq” da qürura xas
olan açıq -aşkar “böyüklük”, yəni
alçalma kimi natamamlığın təzahürüdür.
Şair
Paşa Qəlbinur incəsənət giqantomaniya xəstəliyinə
düçar olduğu zaman həyata gəldi. Atom elektrik
stansiyaları fonunda çoxminlik banketlərlə təmtəraqlı
filmlər, plastilin monumentalizmi prinsipi ilə qurulmuş
beşilliklər zəmanəsində doğuldu. O, öz
dövrünün övladı idi və onunla birlikdə həmin
xəstəliyə düçar olmuşdu. Tanrıya
şükür ki, giqantomaniya qızılçasının
o, gənc vaxtı deyil, uşaqlıqda keçirdi.
Düzdür, müəyyən uzun çəkən
ağırlaşmalar olurdu. Amma mənə elə gəlir ki,
son illər incəsənət ümumiyyətlə, poeziya da
o cümlədən, fəsadı elə də az olmayan
başqa xəstəliyə, daha doğrusu,
“cılızlıq” xəstəliyinə tutulub, buna görə
də Blokun “böyüklük barədə düşünmək”
məsləhəti bu gün nə qədər önəmli
olduğunu göstərir. İncəsənətdə tarixi məkan,
mənəviyyatın məkanı qorxusu peyda olub. Təəssüf
ki, bəzi şairlər bu xəstəlikdən xilas olmağa
kömək etməli olan
düşüncəli müalicə edən həkim
olmaq əvəzinə məram
cılızlığını dəstəkləyirlər.
Avropa
şeirində həmişə xeyli “hermetik istiqamətli”
tanınmış şairlər olub. Asiya şeirində belə
şey olmayıb.
Paşa
Qəlbinurun poeziyası ilk günündən öz üzərinə
xalqın vicdanı funksiyasını götürdü. Vicdan
funksiyası isə ağrısız, mərhəmətsiz
mümkün deyil. Əfsus ki, təbabətdə ağrıkəsicilərin
tərəqqisi ilə eyni vaxtda fəlakətli şəkildə
inkişaf edən poeziyanın keyləşdirilməsi prosesi
gedir. Amma bir dəfə Gertsen demişdi: “Biz təbib deyilik,
biz ağrıyıq”.
Yazılı
həqiqətlər bəşər mənəviyyatının
üzərində durduğu balinalar deyil. Mənəviyyatı
həmişə bayağılıq kimi təqdim etmək
olmaz. Əxlaq dəyərlərini dəstəkləyən
poeziyanın eksperimental poeziya qədər yaşam haqqı
var. Amma əgər eksperimentlər əxlaq dəyərlərini
laxladacaq qədər dərinə gedirsə, onda yenilik adlanan
şey poeziya olmaqdan çıxır.
Lakin
duyğu müəllimi olmağa can atan qələm əhli
öz şəxsi həyatında təbliğ etdiyi
yazılı həqiqətlərdən uzaq olduğu zaman
çox iyrənc olur. Əlbəttə, şairin şəxsiyyəti
şeirləri ilə formalaşır, çünki hər
şeir bir əməl deməkdir. Amma sadəcə əməl
bir tərəfə, insan eqoizmi heç kimə, hətta ən
dahi şairə belə bağışlanılası əməl
deyil. Poeziya biganə olmamaq istedadı olmayan ən istedadlı
şairi belə tərk edib gedir. Dahi şairlik cərgəsinə
yalnız başqalarının sətirlərini
özünkündən daha çox sevməyi bacaranlar qalxa
bilir.
Əsl
şair təkcə poeziyası ilə deyil, başqa şairlərə
olan münasibəti ilə başa düşülür.
Paşa
Qəlbinur başqalarının misrasını öz misralarından
daha çox sevir.
Əsl
şair zamanın tənini təşrih etmək
üçün mənəvi lisenziyanı öz bədənini
təşrih etmək cəsarətindən alan bir cərrahdır.
Yaradıcılıq
ağrılı deyilsə, onda şairə əxlaqi
şübhə ilə yanaşmaq haqqımız var. Bir dəfə
Paşa Qəlbinur mənə dedi: “Faciə izi hər bir
insanın həyatında var, faciəsiz şair ya
yarımadamdır, ya da xarakterinin zəifliyi ucbatından
özünə acımamaqdan qorxan ağciyərin biridir”.
Paşa
Qəlbinurun tənhalıq anlayışı fərqlidir. Bəzən
tənhalıq sitayiş atributuna çevrilir. Amma onun
üçün tənhalıq tamam başqa şeydir: hələlik
yalnız özünün anladığı ideyanı
daşıyan yaradıcı tənhalığı;
ucsuz-bucaqsız sevgi ümmanı baxan gənc oğlanın və
ya qızın tənhalığı; düşmənlərlə
üz-üzə meydanda təkbaşına durmuş cəngavər
tənhalığı. Tək-tənha vuruşmaq cəsarəti
ümumi sırada vuruşmaq cəsarətindən daha
üstündür. Bundan başqa, elə bir döyüş
var ki, o yalnız təklikdə baş verə bilər -
insanın özü ilə davası. Bu cür tənhalıq
anları daxili aləmin xariclə əlaqəsi, ya da bu əlaqənin
axtarışı anlarıdır. Cəmiyyətlə daim bir
olduğunu, ona qovuşduğunu əda ilə bəyan edən
şairlər çox vaxt tənhalıqda qalırlar, tənha
qaldıqlarını deməkdən çəkinməyən
şairlər isə ən azı tövbəkar inamlarına
görə cəmiyyətlə daha çox
bağlıdırlar. Öz tənhalığı barədə
həqiqəti yazmaq artıq tənhalığa qalib gəlməkdir.
Analar
heç vaxt övladlarını xoşa gəlmək
üçün doğmurlar, analar sadəcə doğurlar.
Qafiyəpərdazlar
doğmurlar, çünki doğmaq təhlükəlidir.
Qafiyəpərdazlar həmişə şüşə
kolbada müqəvva düzəldirlər. Qafiyəpərdazların
qəlbində yanan müqəddəs alov deyil, öz xeyrini
güdən sərhesabın spirt lampasıdır. Həmin sərhesablığın
köməyi ilə qafiyəpərdazlar özgə
uğurunun düsturunu riyazi yolla tapır və onun əsasında
öz səsini hazırlamağa çalışır. Amma
qafiyəpərdazların səsi adamı silkələyə
bilmir, çünki yalnız ağrılardan - acılardan
keçərək bişmiş səs gedib insanın ruhuna dəyə
bilər, rəndələnib yontanmış səs bunu bacara
bilməz.
Poeziya
qəlbin qaranlıq, qatmaqarışıq, dağınıq
hərfi tərcüməsinin tərcüməsidir və bu
baxımdan şair tərcüməçidir. Qəlb dilinin
söz dilinə tam dəqiq tərcüməsi həddən
artıq sərbəst tərcümə qədər qorxuludur,
çünki qəlbin əzəliliyindən heç nə
qalmaz. Bəs onda nə etməli? Mirzə Fətəlinin “Dilə
gətirilmiş fikir yalandır” aforizmi bizim
yaddaşımızda sükut səbəbindən deyil, məhz
dilə gətirildiyinə görə qalıb. Axundov məntiqindən
çıxış etsək, onda onun “Dilə gətirilmiş
fikir yalandır” aforizmi özü artıq yalan
sayılmalıdır.
Şair
Paşa Qəlbinur qəlb tərcümanıdır.
Təəssüf
ki, özgə qəlblərin tərcümanı olan şairlər
bəzən öz şeirlərini sənayenin göy gurultusuna
bənzər səs-küyü ilə, döyüş
meydanlarının partıltısı ilə, tovuz quşuna
oxşayan atəşfəşanlıqların təmtəraqlı
fışıltısı ilə doldururlar, amma onların
şeirlərini oxuduğun zaman həmin şeirlər lal
kinoya oxşayır: səhifələrdə ildırımlar
dördnala çapır, amma əsil ildırımın nə
səsi var, nə sorağı.
Elə
şairlər var ki, həmişə xalqın adından
danışdıqlarını gur səslə bəyan edirlər.
Diqqətlə baxırsan onlara və yazığın gəlir
- əslində onlar o qədər tənhadırlar ki,
yazıqlar olsun! Paşa Qəlbinur isə daha çox təklikdən
danışır, nəinki xalqdan, amma ona diqqətlə
baxanda görürsən ki, əslində bu insan xalqın
sözünü deyir.
Bəzən
poetik cəsarəti karıxdırıcı metaforalardan,
başgicəlləndirici qafiyələrdən, superdəbdə
olan ritmik kakafoniyadan və yaxud əslində oğurluqdan da
betər olan “modernizmin qarşısına cəsarətlə
çıxarılmış sadəlikdən” istifadə etmək
kimi anlayırlar. Bəzən poetik cəsarəti kiminsə
sifətinə sillə vurmaq bacarığı kimi
anlayırlar.
Amma
Paşa Qəlbinurun əsl poetik cəsarəti ənənələrə
qarşı amansızlıqdan deyil, bu ənənələri
pozanlara qarşı amansızlıqdan deyil, ümumiyyətlə
kənara yönəlmiş amansızlıqdan deyil, məhz
özünə qarşı amansızlıqdan
başlayır.
Poeziyasının
təməlində folklor olmayan şairlik mümkün deyil.
Amma bəzən öz zəmanəsində və zamanında
gözəl olan patriarxallıq (əslində heç öz
zamanında da gözəl olmayıb patriarxallıq,
çünki elə o zaman da xalqın qanı
axıdılıb) qarşısında
ağızlarının suyu süzülə-süzülə
folklorda ilişib qalırlar və poeziyanı geri dartmağa
başlayırlar.
Qəflətən
həyatın əbədi olmadığını anlamaq ya
insanı acizcəsinə vurnuxmağa, rastına
çıxan saman çöpündən belə
yapışmağa vadar edir, ya da bu boş təlaşdan azad
edərək daxili təmizlənməyə aparır. Gənclikdə
mücərrəd bir şey hesab olunan ölüm məfhumu qəfildən
gerçəklik olaraq qarşında dayanır və
qorxmağa başlayırsan ki, səndən sonra sənin həqiqi
siman deyil, taxdığın, arxasında əsl simanı gizlətdiyin
maskalar qalacaq.
Şair
minlərlə güzgüdə - kiminsə gözlərində,
evlərin, avtobusların pəncərələrində, matəm
orkestrlərinin par-par parladılmış trublarında,
banketlərdə işlədilən bıçaqların
üzərində əks olunaraq yaşayır, amma o
özü bu dünyanın güzgüsü olmağı,
özünün ədalət güzgüsü olmağı
bacarırmı? Yoxsa o, əks
etdirdiyi eybəcərliyin gözəllik kimi, zamanın faciəvi
siması isə təlxəyin hırıldayan sifəti kimi
göründüyü gülüş otağındakı
güzgüyə oxşayır? Yaxud güzgünün üzərinə
salınmış dekorativ parçaya dönüb?
Şair
Paşa Qəlbinur xalqın ismət güzgüsü,
özününsə ədalət güzgüsüdür!
Bəzən
biz qrup məqsədləri naminə az dəyərli nəzm həvəskarlarının,
“paytaxtçılıqla mübarizə” adı altında,
poeziya coğrafiyasının genişləndirilməsi adı
altında mənəvi əyalətçilik
qarşısında heyranlığın şişirdilməsinin
şahidi oluruq. Ən ucqar və az tanınmış bir kənddə
yaranmış əsl əsər tənqidçilərin rəyindən
asılı olmadan özü ədəbiyyatın
paytaxtına çevrilə bilər.
Belə
bir zahirən guya gözəl “ifadə” var: “Heç kəs
heç kəsə borclu deyil”. Əslində isə hamı
bir-birinə borcludur, şairlər isə, ələlxüsus.
Şair
olmaq özünü borclu elan etmək cəsarətidir.
Şair
ona poeziyanı sevməyi öyrədənlər
qarşısında borcludur, çünki onlar sözün
gücünü ona ötürə bilib.
Şair
bu günün şairlərinə, öz sex
yoldaşlarına borcludur, çünki onun udduğu hava
onların nəfəsi, onların udduğu hava isə onun nəfəsidir.
Şair
öz oxucuları, müasirləri qarşısında
borcludur, çünki onlar onun səsi ilə öz zəmanələri
və özləri haqqında nə isə deməyi umurlar.
Buna
görə Paşa Qəlbinur Şəmkir rayonunun az
tanınmış bir kəndində dünyaya göz
açmış və ilk qədəmlərini atmış
poeziyası “yetmişinci illərdə yazıb yaradanların”
poeziyasının paytaxtı oldu. Paşa Qəlbinur dərk
edir ki, bir şair kimi o, gələcək nəsillər
qarşısında borcludur, çünki nə zamansa onlar məhz
onun gözləri ilə bizi görə biləcək.
Dahi Nazim
Hikmət bir dəfə demişdi:
Təzə
yazmağa başlayan şairlər mənə tez-tez məktub
yazır və soruşurlar: “Əsl şair olmaq
üçün hansı keyfiyyətlərə malik olmaq
lazımdır?” Mən heç vaxt sadəlövh
hesab etdiyim bu suala cavab vermirdim, amma sadəlövhlük olsa
da, indi çalışacam ki, cavab verim.
Mənə belə gəlir ki, həmin xüsusiyyət
beşdir.
Birincisi:
Gərək vicdanın olsun, amma şair olmaq üçün
vicdanın olması azdır.
İkincisi:
Gərək ağlın olsun, amma şair olmaq
üçün ağlın olması azdır.
Üçüncüsü:
Gərək cəsarətin olsun, amma şair olmaq
üçün cəsarətin olması azdır.
Dördüncüsü:
Təkcə öz şeirlərini yox, başqalarının
da şeirlərini sevmək lazımdır, amma şair olmaq
üçün bu da azdır.
Beşincisi:
Yaxşı şeir yazmaq lazımdır, amma irəlidə
sadaladığım keyfiyyətlər yoxdursa, şair olmaq
üçün bu da yetməz.
Məşhur
ibarədə deyildiyi kimi, poeziya xalqın özünü ifadəsidir.
“Xalq özünü dərk edə bilmək üçün
şairlərini yaradır”.
Şair
Paşa Qəlbinur cizgi deyil, bütün sətirlərdən,
bütün şeirlərdən əmələ gələn
xətdir, sözə, həyata münasibətin xəttidir.
Bu gün
bizim poeziyamızda kişi nəfəsi çatmır, əksəriyyət
nərmə-nazik üslubda, qadın tərzində yazır.
Amma zəriflik, nərmə-naziklik qadın üçün
gözəl olsa da, kişi üçün bu, mənəvi
cinsiyyətsizlikdir.
Paşa Qəlbinur
poeziyasının kişi ruhu təqlidçilərini kədərləndirir.
Bilərəkdən
təqlid etmək poeziya qapısının qıfılına
məharətlə kilidaçan seçməyə
oxşayır. Əsl şair bu qapını həmişə
öz açarı ilə açmağa can atır.Əgər
qapı açılmırsa, onda əsl şair o
qapını yenə də borc götürdüyü qüvvə
ilə deyil, öz qüvvəsi ilə, öz bədəninin
gücü ilə itələyib açır.
Ədəbiyyatda
bəzən çox məharətlə yaradılmış
yaddaş saxtakarlıqları mövcuddur. Bəzi şairlər
keçmiş barədə danışarkən ya həddən
artıq neqativləşdirməklə, ya da həddən
artıq müsbətləşdirməklə (baxır, müəllifə
hansı çalar daha çox lazımdır) çox
bacarıqla bugünkü konsepsiyada təqdim edirlər. Bu,
yaddaş möhtəkirliyidir. Bəzi şairlər möhtəkirlik
etmədən, amma yalnız müəyyən hissələrdə
səmimi qalmaqla və bütövlükdə yaddaş
qarşısında acizlik göstərərək öz
yaddaşını tərkib
hissələrə bölməyə çalışır.
Bu, yaddaş qorxusudur.
Amma
Paşa Qəlbinurun şəffaf poeziyası həm möhtəkirlikdən,
həm də qorxudan yüksəkdədir.
“Vicdan əzabı”
ifadəsi varsa, niyə “yaddaş əzabı” ifadəsi
olmasın? Sənət yumşaq divan deyil, mıxlı
taxtadır. Sənət insanlığın əsas
yaddaşıdır. İnsanlıq yaddaşından
qaçan insandırmı?
Bəzi
şairlər mənanı metaforaların şüşə
kürəcikləri ilə, sentimentallıq pambığı
ilə, bər-bəzəkli qafiyə başağrısı
ilə hər bir şeiri yeni il şamı kimi elə bəzəyir
ki, şam ağacı özü görünməz olur. Amma
başqa bir qüvvə də var, ona sadəlik, mübaliğəsizlik
qüvvəsi deyirlər.
Şair
Paşa Qəlbinur qətiyyətsizliyə nifrət edir, amma
eyni zamanda dərk edir ki, kor-koranə
dağıdıcılıq ondan da betər ola bilər.
“Hamlet” tamaşasında Portyeri öldürən
düşüncəsiz şpaqa Poloniyə yox, bir
başqasına da dəyə bilər. Bu ehtimal olunan ikiləşmədə
şairin tarixə, onun yalan pərdələri arxasında
gizlənmiş polonilərinə münasibətinin
bütün qəlizliyi, eyni zamanda da tamlığı var.
Şair
olmaq qafiyə ilə yazmaq bacarığından daha yüksək
bir şeydir. Şair “kamil pinəçinin
yarımçıq papaqçıdan”, insanın
yarımadamdan üstünlüyünü göstərən
könül ovqatıdır.
Paşa Qəlbinur
üçün poeziya torpağı yalın ayaqla hiss etməkdir.
Böyük
poeziya bəşəriyyətin bədii memuarlarıdır.
Əsl şairlər dumana bürünmüş ay
işığıdır. Böyük ədəbiyyat təbabətin
hələ əlinin çatmadığı dirilmə məqamına
qədər qalxan ölüm üzərində zəfər
çalmaqdır.
İki
cür uyğunlaşma xisləti var.
Birinci
növ uyğunlaşma mənsəbpərəstlərin məharətlə
dondan dona girərək Kaliqulanın senata öz ambisiya
köhlənində girmək istədiyi kimi, mənsəbpərəstliklə
mübarizədə rütbə qazanmağa can atmaq şəklində
zəmanəyə uyğunlaşmadır.
İkinci
növ uyğunlaşma xalqın ehtiyaclarına, dərdinə-sərinə
arxa çevirərək zaman üsrtündən boylanmağa
can atmaqla əbədiliyəuyğunlaşmadır. Amma əbədiyyət
öz zəmanəsinə arxa çevirənlərə həmişə
arxasını çevirib.
Uyğunlaşmanın
bütün növləri sənətin surroqatıdır,
özü deyil. Əsl sənət zaman kateqoriyasına deyil,
yalnız və yalnız vicdana üz tutur. Şairin vicdanı
cütün vəhdətidir, o eyni zamanda həm
müasirlikdir, həm də əbədiyyət.
“Oxucu”
adlı məqaləsində Qumilyov yazırdı:
“Mümkün olduqda yox, lazım olduqda yazmaq lazımdır.
“Mümkün” sözü poeziya tədqiqatının
bütün sahələrindən çıxarılıb
atılmalıdır”. Şəxsən
o özü bu qaydaya heç də həmişə riayət
etmirdi, ümumiyyətlə elə br şair varmı ki,
öz qoyduğu qaydalara nə vaxtsa tam riayət etsin? Və
ümumiyyətlə bu mümkündürmü?
Gecikmiş
heyranlıq tələskənliyi ilə nə Paşa Qəlbinurdan,
nə də ki, ümumiyyətlə kimdənsə kumir
yaratmaq lazım deyil.
Hətta
Puşkinin çoxlu pis şeirləri var və yazarın
adının böyüklüyünə baxmadan pisi
yaxşıdan ayırd etməyi bacarmaq lazımdır.
Yaddaşlardan
silib atma ilə yanaşı sitayiş edərək unutmaq da
var. Paşa Qəlbinur irsi təkcə bu günün deyil, gələcəyin
də poeziyasına mənsubdur. İrs çox ciddi
sözdür. Ona nə düşünmədən məftun
olmaq, nə də etinasız yanaşmaq olmaz.
Paşa Qəlbinur
poeziyası fitri hadisədir. Onun intonasiyası yalnız Azərbaycan
torpağının canında var olan mineralın ecazkar və
sehrli parıltısına malikdir. Paşa Qəlbinur
poeziyası yalnız Azərbaycan təbiətinin və
yalnız Azərbaycan dilinin övladıdır.
Paşa Qəlbinurun
bütün poeziyası onun özü barəsində nəhəng
bir poemadır. Bəzən bizə elə gəlir ki, ədəbiyyat
ölür. Hətta tənqidçilər vaxtından əvvəl
yazılmış nekroloqlara oxşayan məqalələr
yazırlar, amma ədəbiyyat ölmək istəmir, ölə
bilmir. Məhz ölə bilmir! İstənilən ölkənin
ədəbiyyatı bəzən ölümü xatırladan
letargiya yuxusuna gedə bilər. Amma ədəbiyyat ölərsə,
xalqın qəlbi, ruhu ölər. Xalqın ruhu isə
ölümsüzdür, deməli ədəbiyyat da
ölümsüzdür.
Murat BAYKAL
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2015.- 4 iyul.- S.15; 23.