Əjdər Ol: “Deyəsən, işi
olmayanlar
deyil, içi olmayanlar darıxır”
“İNSAN DAXİLƏN O
QƏDƏR ZƏNGİN, O QƏDƏR MƏŞĞUL
OLMALIDI Kİ, DARIXMAQ YADINA DÜŞMƏSİN”
Nasir və şair Əjdər Ol ilə söhbət
- Sən düz eləmirsən axı, Feyziyyə.
- Niyə, Əjdər müəllim?
- Dənizi sevməyən adamlar da var, onlarla da dəniz sahilində söhbət edirsən.
- Heç bu haqda düşünməmişdim.
Siz heç onu demirsiniz ki, müsahiblərim bir yana,
özüm də dənizi sevmirəm.
- Şəhərdə doğulanlar
adətən dənizi sevir...
- Mən şəhərdə
doğulmamışam.
- Belə de. Bilmirdim.
Adətən, bölgələrdə doğulanlar dağa,
meşəyə bağlı olur...
- Məndə də dağa-meşəyə
qarşı qəribə bir sevgi var, hərçənd
onları belə son illər görməyə
başlamışam. Uzun illərdi dənizi niyə
sevmədiyimin səbəbini tapa bilmirdim. Suallara
cavab tapmaq gözəldi.
- Ümumiyyətlə, kim hansı coğrafi ərazidə doğulursa
oranın təbiətinə uyğun məkanlara mehr salır.
Mən səhraları sevirəm. Dənizi
də sevirəm, dəniz də su səhrasıdı.
- Hə, su səhrası...
-
Heç vaxt darıxmamışam.
Əjdər müəllimin
bu sözü insanın beynində qəribə assosiasiya
yaradır. Bu həm də
bir mesajdı bizə və ətrafımızda dolaşan
darıxanlar ordusuna. Yadıma düşür ki, son illər
ümumiyyətlə, darıxmağı
yadırğamışam və bir dəfə “darıxmaq
üçün darıxmışam” deyəndə,
yanımdakılar gülmüşdü.
- İnsan daxilən o qədər zəngin, o qədər
məşğul olmalıdı ki, darıxmaq yadına
düşməsin. Əslində görüşünə
getməli, ziyarət etməli adamlar həmişə var. Amma
mən tək olmağa daha çox ehtiyac duyuram, daha çox
düşünmək, xatırlamaq üçün. Deyəsən, işi olmayanlar deyil, içi olmayanlar
darıxır.
Ədəbi mühitdə
Əjdər Olun portret hekayələrini oxumayan yoxdu. Son vaxtlar “525-ci qəzet”də çapdan
çıxan “Eynək” hekayəsinin mərhum şair-rəssam
Adil Mirseyid haqqında yazıldığını çox
sonralar bildim və hadisənin nə dərəcədə
doğru olub-olmadığı ilə maraqlandım.
Əjdər müəllim hər şeyi olduğu kimi
yazdığını deyir:
- Mənim
portret yazılarım ədəbi mühitimiz
üçün yeni olduğundan, əvvəllər onlara
öyrəşə bilmirdilər. Bizdə Sovet
dövründən qalan təqdimetmə qaydaları hələ
də yaşadığından, bizim yazıçılar bu
çərçivədən kənara
çıxmırdılar. Adamları ya
müsbət təqdim edib tərifləyirdilər, ya da “tənqid
atəşinə” tutub yazıb biabır edirdilər. Axı insan səhvləri və qüsurları,
yaxşı və dözülməz cəhətləri ilə
birdi, bütövdü. Buna görə
portret yazıları çətinliklə qəbul olunurdu.
Amma sonra maraqla qarşılanmağa
başlandı, indi isə hamısını izləyirlər
ki, görsünlər bu dəfə kimin haqqında nə
yazmışam. Portret yazılara qədər
imzam daha çox şeirlərlə tanınırdı.
Bir məşhur şair dedi ki, sənin şeirlərini portretlərindən
sonra oxumuşam. Ədəbiyyat tarixində belə
hadisələr çox olur, məsələn, bir yazı səni
çox məşhur edir, sonra nə qədər yazsan da, ona
çata bilmirsən. Bir dəfə Arif Məlikov dedi
ki, mən “Məhəbbət əfsanəsi”ndən də
gözəl əsərlər yazmışam, amma o daha məşhurdu.
Hemenquey kimi
yazıçını “Qoca və dəniz” əsərinə
qədər Amerika ədəbi mühiti və oxucusu o qədər
də ciddi qəbul etmirdi.
Bu vaxt yoldan keçən orta
yaşlı bir kişi bizi çəkən
fotoqrafdan fotoların neçəyə başa gəldiyini
soruşur. Əjdər müəllim fotoqrafın əvəzinə:
“Bu fotoqraf çəkdiyini satmır,
qəzetə verir” deyincə adam
başını bulayıb gedir. Həlim zarafat söhbətimizə
mane olmur, fikrimizi yayındırmır.
- Məsələn,
Nüsrət Kəsəmənlinin başqa şeirləri onun
“Getmək istəyirsən bəhanəsiz get!” şeirinin haləsində
hərlənir. Yaxud da, Əli Kərimin çox güclü şeirləri
olsa da, “Qaytar ana borcunu” şeiri onun digər şeirlərinin
üstündə dominantlıq edir. Hər
şair də ədəbi mühitdən kənarda tanına,
oxuna bilmir. Ələkbər Salahzadəni ədəbi
mühitdə çox sevirlər, tanıyırlar. Amma onu fərqli mühitlərdə təqdim etmək
çətin olur.
Günün şüası dənizdə
romantika adına heç nə
qoymamışdı. Əgər qonağı sən dəvət
etmisənsə, deməli harda olmağından asılı
olmayaraq ev sahibisən və bütün məsuliyyət
sənin üzərindədi. Narahat olmağa
başladım. Mütləq bir kölgəliyə
çəkilmək lazım idi.
- Bir dəfə
Çarli Çaplini yamsılamaqla bağlı müsabiqə
elan edirlər, Çaplin özü də qrimlənib bu
müsahibəyə qoşulur. Nəticələr
elan olunanda Çarli Çaplin ikinci yerə
çıxır. Yəni son zamanlar portret
yazılarının stilində qələmini sınamaq istəyənlərin
olduğunu müşahidə edirəm.
Bulvardakı çay evlərinin
birində əyləşirik. Söhbətimiz
hələ çəkəcəkdi. Əjdər müəllim
aparıcılıq etdiyi verilişlərin
dayandırmağından danışır. Səbəb kimi vaxt məhdudiyyətini göstərir.
Televiziyadakı fəaliyyəti ilə
bağlı xeyli maraqlı məqamlara toxunur. Məsələn,
mən bilmirdim ki, Əjdər müəllim verilişlərini
özü montaj edirmiş. Onu niyə başqalarına həvalə
etmədiyinin səbəbini də açıqlayır:
- Montaj eləmək
yüksək mədəniyyətdi. Mənim digər
montajçılardan fərqim odur ki, Azərbaycan ədəbiyyatını
çox yaxşı bilirəm. Dəvət
etdiyim yazıçıların bütün əsərlərini
oxumuşam. Montajçı qonaqları
tanımır. Bilmir, kimin hansı
güclü, zəif cəhəti var, filan fikri niyə deyib.
Aparıcı var, verilişə dəvət
etdiyi yazıçının kitabını yarım saat əvvəl
vərəqləyir. Mənsə onun
kitabını xatırlamaq üçün bəzi səhifələrə
göz ata bilərəm.
Qonağım ədəbiyyatı
sistemli öyrənməyindən danışır. Deyir, məsələn, Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevi oxuyanda əvvəlcə onun bütün əsərlərini,
sonra isə onun haqqında yazılan kitabları və məqalələri
oxuyub. Bütün Azərbaycan ədəbiyyatını
bu qayda ilə öyrənib. Söhbətin bu yerində
Əjdər müəllim çəkiliş zamanı
başına gələn əhvalatlardan danışır:
- Bir dəfə
verilişə gənc şair dostları
çağırmışdım. Onların
arasında istedadlı şair Salam Sarvan da var idi. Deyəsən, axşam məclisdə olmuşdu, bir
qədər xumar idi, gözümə yarıyuxulu kimi dəyirdi.
Veriliş başlayanda yatdı, arada oyanıb
söhbətə qoşulsa da, müdaxiləsi yersiz
alınırdı. Onu nə ayılda
bilmirdim, nə də çəkilişi saxlamaq istəmirdim.
Çəkiliş yekunlaşdı.
Tamaşaçılarla sağollaşdım və azca fasilədən
sonra dedim ki, hörmətli tamaşaçılar, bununla da
verilişimiz sona çatır. Bizim dostumuz Salam
bu verilişdə iştirak edirdi. Veriliş
boyu yatdı. Salama sözüm odur ki,
verilişimiz onun üzünə həmişə
açıqdı. Haçan istəsə,
bizim verilişdə yatmağa gələ bilər. Sağ
olun, salamat qalın. Dostlar
gülüşdülər. Təbii ki,
montajda həmin hissəni çıxartmışdım.
Əjdər müəllim, bayaq dənizi
sevdiyini demişdi. Sevib-sevmədiyi başqa şeylər
haqqında isə bir azdan danışacaq:
- Mən
muzeylərdə olmağı çox sevirəm. Dünyanın bir çox məşhur muzeylərində
olmuşam. Bir dəfə Böyük
Britaniyadakı Viktoriya və Albert muzeyində Şeyx Səfi
xalçasına baxmaq istəyirdim. Onu
xüsusi bir otaqda özü də şüşə çərçivədə
nümayiş elətdirirlər. Dedilər
ki, həmin otaqda restavrasiya işləri getdiyindən otağa
girmək qadağandı. Qızım ingiliscə
yaxşı bilir, ona dedim, muzeyin əməkdaşlarına
izah eləsin ki, mən xalça mütəxəssisiyəm və
Bakıdan məhz bu muzeydəki xalçaya baxmağa gəlmişəm. Administrasiyadan bildirdilər
ki, yalnız fasilə zamanı, fəhlələr otaqdan
çıxandan sonra xalçaya baxmağa izn verilə bilər.
Beləcə, mən o nadir xalçanı
görmək imkanı qazandım.
Əjdər müəllimdən
bizim muzeylərin vəziyyətinin onu qane edib-etmədiyini
soruşanda, əslində, eksponatların zəngin
olub-olmamasından daha çox, onların qorunmasının,
muzeylərimizdəki şəraitin nə dərəcədə
qənaətbəxş olduğunu nəzərdə tuturdum. Hələ, paytaxtın mərkəzindəki muzeylərin
yalnız göz görünən yerlərinə əl gəzdirilməsini,
gözdən-könüldən uzaq otaqlarının da diqqət
tələb etdiyini demirəm. Amma söhbəti uzatmaq fikrindən
daşınıram:
- Muzey hər
bir ölkənin dövlətçilik tarixinin ifadəsidi. Muzeyi yaradan dövlətlərdi, onu xalq yaratmır.
Bizim muzeylər də sovetlər dönəmində
yaranıb. Təbii ki, eksponatlarımız Luvrun,
Topqapının, Metropolitenin eksponatları qədər zəngin
ola bilməz. Çünki onlar imperiya mərkəzi
sayılır. Bizdə isə muzeylər
Sovet dövrünün incəsənətinin, rəssamlığının,
heykəltəraşlığının və tapılan
tarixi materialların hesabına xeyli zəngindi. Doğrudu, bizim muzeylərdə Avropa incəsənəti
ilə bağlı eksponatlar azdı. Fransalılar
Misiri zəbt etdiyi zaman oradan gətirdikləri qənimətlərlə
muzeylərini zənginləşdirib. Britaniya
muzeyində olanda bu sözləri eşitdim, deyirdilər ki,
muzey ingilislərindi, amma orda ingilislərə aid heç nə
yoxdu. Luvrda mumyalanmış firon və onun
on iki ailə üzvü var. Amma Qahirə muzeyində
onların sayı otuz səkkizdi.
Mumyalanmış
cəsədlər xüsusi otaqda saxlanılır, çoxları qorxudan
ora girə bilmir. Adama elə gəlir ki, onlar
yatıblar. Lap elə indiki insanlara
oxşayırlar, bəzisi keçəldi, bəzisinin burnu
donqardı, bəzisi yaraşıqlıdı.
Bəzisinin boyu qısa, bəzisininki uzundu. Bəzilərinin
üzündəki sarğılar sıradan çıxıb,
üzləri tamamilə görünür.
Çayımız gəlir. Qısa fasilədə Əjdər müəllim
tez-tələsik gələn zənglərə cavab verir.
Narahat görünür. Deyəsən,
kiminləsə görüşməlidi, xahiş edir ki,
gözləsin. Sonra yenə başqa bir zəngə cavab verir,
kiməsə hansısa işlə bağlı istiqamət
verir. Amma söhbətə fasilə verməmişik.
Əjdər müəllimin inişil yeni vəzifəyə
təyin olunması xəbərini saytların birindən
oxumuşdum. Bir nəfər xəbərin altından şərh
yazmışdı ki, əlimdə əlac olsaydı,
bütün vəzifələrə şairləri təyin edərdim.
Amma yəqin ki, hər şair də uzun müddət
tutduğu kürsüdə qala bilməz:
- Mən
o qədər də yumşaq adam deyiləm.
Müəyyən məqamlarda olduqca sərt,
prinsipial oluram. İdarəçilik məsələsində
prinsiplərə olduqca sadiqəm. Sürətli
düşünmək, qərar vermək hər adamın
işi deyil. İnsanlarla ünsiyyət
qurmaq, ümumi vəziyyəti idarə etmək də bir
bacarıqdı. Fərqi yoxdu, o vəziyyətdə
neçə nəfər iştirak edir; bir, yüz, yaxud minlərlə...
Söhbət vəziyyəti idarə etməkdən gedir və
həmin an hökm verənsən, yəni,
vəziyyət sənin hökmündədi. Kim ki, vəziyyəti,
qarşı tərəfi idarə edə bilmir, demək həmin adamda idarəçilik
qabiliyyəti yoxdu. Mənə hərdən zəng
edirlər ki, yanınıza gəlmək istəyirik. Deyirəm, hesab elə ki, yanımdasan,
sözünü telefonda de. Çünki
yanımda olanda sənə hansı cavabı verəcəyəmsə,
elə telefonda da həmin cavabı eşidəcəksən.
Düzdü deyirlər ki, üz-üzdən
utanır, amma mənim qəribə xasiyyətim var, o şeyi
ki, eləyə bilmirəm, dərhal düzünü deyirəm.
Adam var ki, uzadır, deyir baxarıq, gələn
həftə bir zəng elə, filan. Mən
heç vaxt belə eləmirəm.
Əjdər müəllim
istirahət etməyindən söz açanda, bulvar
tünlük olur deyə, bura gəlməyi çox da sevmədiyini
bildirir. Amma deyir, idmanla məşğul
olmasa da hər gün axşam piyada gəzir. Bəs
görəsən yazmağa necə vaxt ayırır?
- Yayda az yazıram. Amma
sentyabrdan başlayaraq maya qədər hər gün saat
altıda, yeddiyə işləmiş oyanıb yazmağa
başlayıram. Son illər axşamlar
yazmıram. Yazmağa başladımsa, deməli
gecəni yatmayacam. O da mənim iş rejimimə, əsəblərimə
təsir edir. Ümuyyətlə,
yazıçılarımıza səhər yazmağı məsləhət
görürəm. Səhər yazılan
yazıda o qədər də hissiyyata qapılmısan. İnsan hissiyyata qapılanda bəzən mətndə
həqiqətləri təhrif edir. Səhərin
yazıları daha duru olur. Həm də
gecə yazan yazıçı gərək heç yerdə
işləməsin. Ümumiyyətlə,
təbiət etibarı ilə səhəri sevirəm. Uşaqlıqdan obaşdan yola
çıxmağın dəlisiyəm.
Əjdər müəllim
dillə bağlı xeyli narahatlıq keçirdiyini bildirir. Deyir, bir də görürsən hansısa aktyor məzəli
bir ifadə işlədir, düşür adamların
ağzına. Qulağı deşən ifadələri
tez-tez işlətmək düz deyil. Deyir, Azərbaycan
dili beyninin içində, dilinin altında olmalıdı.
Deyir:
- Dil
şüurla bağlı məsələdi. Kim
yaxşı danışırsa, o aydın
düşünür. Ola bilməz ki, aydın
düşünən adam, bir müddətdən
sonra aydın danışa bilməsin. Dolaşıq
danışan adamlar, elə dolaşıq düşünənlərdi.
İstəyirlər ki, nəyisə
danışsınlar, amma danışıb qurtara bilmirlər.
Bütün bunlara rəğmən insan öz
dilini yaxşı bilməlidi. Azərbaycan
dilində səlis danışmaq üçün hər
cür imkan var. Qulağı deşən ifadələri mətndə
çox işlətməyə gərək yoxdu. Məsələn, o gün Seyran Səxavətin
jurnalda bir yazısını oxuyurdum. Orda
tez-tez “səbbim alındı” ifadəsini işlənir.
Bu sözləri mətndə dönə-dönə
işlətmək oxucunu yorur. Oxucunu
sözə tamarzı qoymaq lazımdı. O fikirləşməlidi
ki, filan söz mətndə bir də nə zaman işlənəcək?
Söz doğurmağı bacarmaqdan ötrü
Azərbaycan dilini yaxşı bilmək lazımdı. Dili bilmək xüsusi bir sevgidi. Yeni uğurlu
söz eşidəndə az qala qanad
açıram. Azərbaycan dilində
bütün yerli və gəlmə sözlərin mənasını
bilirəm. Təbii ki, burda mənim ərəb və fars dillərinə bələdliyimin də rolu
var. Azərbaycan dilində fellər və saylar son dərəcədə
təmizdi, başqa dillərdən qatqı yoxdu. Amma sifətlərdə,
isimlərdə fars və ərəb
sözləri yetərincədir. Bəzən isə ərəbcə
vasitəsilə başqa dillərdən keçən sözlər
var. Maraqlıdır ki, bəzən bizim sözlər farscaya
keçib sonra fars sözü kimi dilimizə
qayıdıb. Sözlərin haradan gəldiyini
bilmək lazımdı. Bir dəfə
dostum “örs-qars olmaq” ifadəsinin hardan
qaynaqlandığını soruşdu. İnsanların
münasibəti korlananda deyirlər adətən bu ifadəni.
Birdən yadıma Qarsda baş verən
rus-türk müharibəsi düşdü. “Rus” sözü zamanla “örs” kimi səslənərək
nəticədə “örs-qars” kimi dillərə
düşüb.
Müsahibim deyir söz enerji
daşıyıcısıdır, hərəkətvericidi. Sözlər kitablarda yatıbdı. Oxumağa açdığın an hərəkətə
gəlirlər. Sözlər diriləndə onların
qarşısında durmaq lazımdı, onlarla ehtiyatlı
davranmaq gərəkdir. Kitablar sənə müdriklik də,
sevgi də təlqin edə bilərlər, ümidsizlik də.
Bu arada Əjdər müəllimə daha bir zəng
gəlir. Söhbətə qayıdanda isə Əjdər
müəllim son vaxtlar dostları ilə görüşməyə
imkan tapmadığını deyir:
- Məclisdə
uzun-uzadı otura bilmirəm. Bu yaxınlarda bir
xarici səfərdəydim. Nahar fasiləsi
zamanı təqdimat olan yerə boşqablarda yemək gətirdilər.
İyirmi dəqiqə ərzində yeməyimizi
yedik, söhbətimizə davam etdik. Yeməkdən
ötrü restorana getmək üçün bir saat yol get,
sonra üç, dörd saat restoranda vaxt itir, yenidən bir
saat da geriyə qayıtmağa vaxt ayır. Saatlarla hardasa
yeyib-içmək mənim üçün böyük məşəqqətdi.
Ancaq sadə məclislərdə, bir çay
süfrəsi arxasında söhbət etməkdən zövq
alıram.
Səlim
Babullaoğlu, Rəşad Məcid, Ramiz Qusarçaylı,
Xoca Xalid, Rüstəm Behrudi, Vaqif Bəhmənli, Ramiz
Rövşən, rejissor Bəhman Osmanov, aktyor Ağalar
Bayramov yaxın dostlarımdı, vaxt olan kimi mütləq
görüşürük.
Əjdər müəllim deyir ki, ədəbi
mühitdən kənarda olan dostları çox azdı:
- Kim
deyirsə, dostluq maddiyyat məsələsidi, yalan deyir. Dostluq mənəvi məsələdi.
Qalanları sadəcə iş yoldaşları, tanışlar
ola bilər.
Soruşuram ki, Əjdər müəllim,
indi ədəbi mühitdə dedi-qodu çox dəbdədi. Həmişəmi belə olub, ya bu da keçid
dövrünün fəsadlarıdı?
-
İş olmayan yerdə dedi-qodu həmişə var. Çox
iş görmüş adamların həyatında heç
vaxt dedi-qodu ola bilməz. Mən inanmıram
ki, Anar müəllim, Fikrət Qoca, Afaq Məsud, yaxud, Musa
Yaqub, Vaqif Yusifli, Paşa Qəlbinur, Əli Əmirli, Tofiq Nurəli,
kiminsə dedi-qodusu ilə məşğul ola. Amma deyim ki,
bunun yaxşı tərəfi də var, ha... Bəzi adamlar bu işlə məşğul
olanda stress atırlar, yüngülləşir, ürəkləri
soyuyur. Deməli, bir gün yazıçılar
Yazıçılar Birliyində İslam Səfərlinin
otağında yığışırlar, ordan-burdan
danışırlar, yəni dedi-qodu edirlər. Uzun-uzadı söhbətdən sonra
danışmağa söz qalmır, axırda İslam Səfərli
zarafatla dostlarına deyir ki, biriniz getsəydiniz dalınca
danışardıq. Bir dəfə də Süleyman
Rüstəm İslam Səfərlinin otağından
çıxanda otaq yiyəsinə deyir ki, birinci sən çıx. İslam Səfərli tutulur, deyir, axı bu mənim
otağımdı. Süleyman Rüstəm
də qayıdır ki, nə olsun sənin otağındı,
mən birinci çıxsam, mənim dalımca
danışacaqsan axı.
Gülüşürük. Əjdər müəllimin məzəli əhvalatları
gözəl nəql eləməsi var. Elə bilirsən hadisəni
indicə görməkdən gəlirsən. Söhbətimiz yekunlaşmaq üzrə idi. Qonağım da tələsirdi. Havanın
istisindən də narazı deyildi, vaxtın
azlığından da, söhbətdən razı
qalıb-qalmadığı isə yəqin yazı qəzetdə
boy göstərəndən sonra bilinəcək:
- Adam var,
ağzını açan kimi gileylənməyə
başlayır. Bir balaca gün çıxan
kimi deyir, istidi. Yel əsən kimi,
başlayır ki, görürsən də necə küləkdi?
Deyirəm, axı küləyin
vıyıltısı məndə gözəl hisslər
oyadır, mən onun musiqisindən zövq alıram.
Deyir, hər şeyə şairanə baxırsan. Cavab verirəm ki, noolar, bir dəfə də sən
aləmə şairanə bax də. Bir nəfər
gileylənirdi ki, dünyada dost yoxdu. Dedim, sən ona görə
belə düşünürsən ki, özün dost deyilsən.
Adamları sevmirsən deyə, hamı
gözünə düşmən görünür. Deyəndə
ki, dünyada yaxşı adam yoxdu,
çaşıb qalıram. Mən o qədər
yaxşı adamlara rast gəlmişəm ki, axı onlar
çoxdu. Bəlkə onların hamısı
mənə rast gəliblər? Bəlkə
bu, mənim adamlara münasibətimin əksidi. Biz insanlarda özümüzü
sınayırıq. Hər bir insan bizim
güzgümüzdü. Mən öz xarakterimi sizdə
sınayıram, siz
məndə.
Doğrudu,
bədxah adamlar da
var. İnsanları sevməyən adam bədbəxt
adamdı. Necə olur, Azərbaycanı sevə
bilirsən, onun insanlarını sevmirsən? Torpağı sevməyə nə var ki? Sənə mane olmur. Ağacları,
çiçəkləri sevməyə nə var ki? Çünki sənə rəqib deyillər. Səmanı sevməyə nə var ki? Günəş sənə təmənnasız xidmət
edir. Amma bir adam mənafeyinə
toxunan kimi üzün əyilir.
Fevziyyə
525-ci qəzet.-
2015.- 4 iyul.- S.16-17.