Kitabçılıqla
bağlı sanballı elmi-təcrübi tədqiqat işi
Kitabçılıq işinin tədqiqat obyektinə
çevrilib araşdırılmasının vacibliyi bu gün
ehtimal yox, elmi gerçəklikdir.
Nəşriyyat-poliqrafiya sisteminin gələcək
inkişafı kitabın bədii və texniki tərtibat
xüsusiyyətlərinin beynəlxalq normalara
uyğunlaşdırılmasını tələb edir. Bu isə,
kitabın ideya-süjet xətti və məzmunu ilə bədii-poliqrafik
forması arasında vəhdət olmasının vacibliyi zərurətini
yaradır. 1978-ci ildən nəşriyyat-poliqrafiya
sistemində çalışan, respublika nəşriyyat
sistemində özünəməxsus yeri və xüsusi
çəkisi olan ixtisaslı poliqrafiya mütəxəssisi
İradə Ələsgərovanın 2015-ci il
tarixdə "Təhsil" nəşriyyatında
işıq üzü görmüş "Azərbaycan
kitabının bədii və texniki tərtibat tarixi"
monoqrafiyası bu sahədə ilk əsaslı elmi-tədqiqat
işi sayıla bilər. Azərbaycan kitabının yazı
yaranandan 2010-cu ilə qədər keçdiyi tarixi yolun pillə-pillə
izlənildiyi nəşrdə kitab tərtibatının
yazılı mənbələrlə yanaşı, həm də,
AMEA-nın M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunda
qorunub saxlanılan əlyazma nüsxələri və ilk
çap kitabları da daxil olmaqla çoxsaylı kitab
nümunələri əsasında araşdırılması,
təqdirəlayiq haldır.
Monoqrafiyada ilk dəfə olaraq (tək Azərbaycanda yox,
ümumiyyətlə) kitabın tərtibat xüsusiyyətləri
tədqiqata çap üsullarının texniki imkanları, nəşriyyat-poliqrafiya
sisteminin, poliqrafiya texnika və texnologiyasının inkişaf
səviyyəsi ilə əlaqəli şəkildə cəlb
edilir. Əldə edilən qənaətlərin
kitabçılığın və nəşriyyat-poliqrafiya
sisteminin inkişafına təsiri tək elmi yox, həm də
təcrübi müstəvidə tədqiq olunur. Bu da, əlbəttə ki, əsərin dəyərini
artırır.
"Azərbaycan kitabının bədii və texniki tərtibat
tarixi"ndə kitab ilk dəfə tədqiqata texniki oxu vasitəsi,
poliqrafiya məmulatı kimi deyil, yazar, ədəbi, elmi,
texniki və bədii redaktorların, poliqrafiya mütəxəssislərinin
birgə əməyinin məhsulu kimi cəlb edilir. Bu da İradə
xanıma, bu sənət sahiblərinin funksiyalarının
qarşılıqlı uzlaşdırılmasını
aparıb hər birinin vəzifəsini dəqiqləşdirməyə,
bu sahədə uğurları qeyd edib qüsurları şərtləndirən
amilləri üzə çıxarmağa,
çatışmazlıqların aradan qaldırılması
yollarını aşkarlamağa imkan verir. Müəllif istehsalatda qazandığı zəngin
təcrübəyə əsaslanıb təkcə
kitabını bədii və texniki tərtibat məsələlərini
təhlil etməklə kifayətlənmir, həm də bədii
tərtibat üsullarının təsnifatını verir,
geniş spektrə malik ifadə vasitələrini
araşdırıb başlıca tərtibat meyarlarını,
maddi-texniki bazanın kitab tərtibatında yerini dəqiqləşdirir.
Tərtibat layihəsində istehsal prosesində
istifadə olunması planlaşdırılan materialların
özəl xüsusiyyətlərinin; cizgilərin simmetrik və
ya asimmetrikliyinin və ya bədii-poliqrafik formanın
kompozisiyanın dinamikliyinə təsirinin, bədii ifadə
vasitələrinin xarakterinin nəzərə alınmasınının
vacibliyini diqqətə çatdırır.
Monoqrafiyada maraq doğuran məqamlardan biri də, tərtibatın
mətnin dərkedilmə səviyyəsinə və oxucuya
göstərə biləcəyi təsirin əvvəlcədən
hesablanmasının və ictimai rəyin tənzimləməyin
mümkünlüyü ilə bağlı fikirlərdir. Bütün bunlar son nəticədə,
əlbəttə ki, müəllifin iddia etdiyi kimi cəmiyyətdə
yazar, redaktor və naşirlərin statusunun daha da yüksəlməsinə,
onların ictimai rəyə təsir imkanlarının
genişlənməsinə, deməli, ölkədə
sabitliyin qorunub saxlanılmasına və milli birliyin bərqərar
olmasına, bir sözlə, müstəqilliyini yenicə bərpa
etmiş gənc dövlətin möhkəmlənməsinə
xidmət edəcək. Belə ki, İradə xanım Azərbaycan
kitabının min illik tərtibat tarixini tədqiqat obyektinə
çevirməklə, əslində tək
kitabşünaslıq sahəsində yox, həm də
ideoloji, siyasi nöqteyi-nəzərdən də mühüm əhəmiyyət
kəsb edən elmi uğura imza atıb; faktiki, sivil yolla
informasiya məkanına nəzarət mexanizminin işlənilib
hazırlanmasının reallığını isbata yetirib və
fikrini "Nəticə"də bir kod altında sistemləşdirməyi
ustalıqla bacarıb: "İnformasiya məkanına nəzarət
tək ideoloji yox, həm də dövləti əhəmiyyət
kəsb edən strateji məsələdir. Buna
görə də nəşrə hazırlanan əsərlərin
ideyası dəqiqləşdirilməli, elmi-ədəbi dəyərinə,
bədii-texniki tərtibatına nəzarət edilməlidir.
Axı tərtibat nəşrin oxucu
şüuruna təsirini gücləndirdiyi kimi, onu
yanlış istiqamətə də yönəldə bilər".
Yüzilliklər ərzində əldə edilmiş
nailiyyətlərin beynəlxalq təcrübənin
prizmasından keçirilib qarşılıqlı təhlil
edilməsi nəzəriyyə ilə təcrübənin vəhdətini
təmin edib bu sahədə
qarşılaşdığımız stereotipləri
dağıtmağa imkan verir. Nəticədə, tək kitab tərtibatı
sahəsində yox, həm də informatika, yazı
qrafikası, standartlaşdırma, sənətşünaslıq,
poliqrafiya materialları istehsalı, texnologiya, kadr
hazırlığı, psixofiziologiya və s. sahələrdə
də növbəti axtarışlara zəmin hazırlayan son
dərəcə sanballı bir tədqiqat əsəri ortaya
qoyulur; gələcək tədqiqatların istiqaməti müəyyənləşdirilir,
bütövlükdə nəşriyyat-poliqrafiya sisteminin
inkişafını - kitab nəşrini, reklam və
yayımını, poliqrafiya materialları istehsalını və
bu sahədə kadr hazırlığını təşkil
etməyə, eləcə də bu funksiyaları həyata
keçirən subyektlər arasında
qarşılıqlı əlaqələri tənzimləməyə
imkan verən tamamilə real təklif və tövsiyələr,
müddəalar irəli sürülür. Bunu,
tanınmış alimlərimizin "Ön söz"də
yer almış fikirləri də təsdiqləyir:
Filologiya
elmləri doktoru, professor Asif Rüstəmli - "Azərbaycan
kitabının bədii və texniki tərtibat məsələlərinin
ətraflı araşdırılıb təhlil edildiyi bu əsər
kitab mədəniyyətimiz üçün çox gərəkli,
aktual, zəruri bir tədqiqat işidir. Müəllif
faktları zərgər dəqiqliyi ilə seçib
sıralayır, bir-biri ilə əlaqələndirib diqqətəlayiq
qənaətlər əldə etməyə nail olur. Bu elmi işin hər bir fəsli nəinki fəlsəfə
doktoru, hətta elmlər doktoru adı almaq üçün də
kifayət qədər yetərli, mövzu baxımından
genişdir".
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Əli Əliyev - "Bu elmi-tədqiqat işini Azərbaycan
kitabı ilə bağlı yazılmış ən əhəmiyyətli
və sanballı, informasiya baxımından zəngin
araşdırmalardan biri kimi dəyərləndirirəm. Elmi işin
monoqrafiya şəklində nəşri reallaşarsa, bu
ADMİU-nin tələbələri, həmçinin
kitabşünas mütəxəssislər üçün
olduqca faydalı bir vəsait olar".
Baş müəllim, Əməkdar mədəniyyət
işçisi Adil Abdullayev - "Bu elmi-tədqiqat işi, nəşriyyat-poliqrafiya
sisteminin gələcək inkişafına əhəmiyyətli
töhfə verə biləcək qədər yüksək
elmi-təcrübi əhəmiyyət kəsb edən, iqtisadi,
texniki və texnoloji işləmələrlə, müddəalarla
zəngin dəyərli tədqiqat əsəridir".
İradə xanımın fevralın 17-də Bakı Dövlət Universitetində Elmi Şuranın müzakirəsinə təqdim etdiyi dissertasiya işinin rəğbətlə qarşılanıb yekdilliklə bəyənilməsi onun elmi-tədqiqat işi haqqında deyilənlərin həqiqət olduğunu təsdiqlədi. Açığı, monoqrafiya, humanitar elmlər sahəsində çox nadir elmi-tədqiqat əsərlərindəndir ki, təcrübi istifadəsi genişdir, tətbiqi var, məzmun və forma etibarilə özündə bir sıra elmi yenilikləri əks etdirir. Əsərdə qeyri-neft sektorunun inkişafı ilə bağlı dövlət proqramından irəli gələn məsələlərin və işsizlik probleminin həllinə kömək, sahibkarlığa dəstək baxımından da faydalı olan iqtisadi, texniki və texnoloji işləmələr yer alır, onların həyata keçirilməsi elmi-texniki tərəqqinin sürətlənməsinə əhəmiyyətli töhfə verə, çapa hazırlanan nəşrlərin tərtibat səviyyəsinin daha da yüksəlməsinə şərait yarada bilər.
Azərbaycan kitabının minillik tərtibat tarixini yazı yaranandan 2010-cu ilə qədər araşdırıb tədqiq etməklə, İradə xanım həm də milli mədəniyyətimizin qədimliyini və zənginliyini göstərib, mədəniyyət tariximizin qədimliyinin və zənginliyinin təbliği üçün geniş imkanlar açıb. Kitab bütün dünyada xalqın mədəni səviyyəsinin başlıca göstəricisi kimi qəbul olunur. Bu mənada "Azərbaycan kitabının minillik tərtibat tarixi" Milli mətbuatımızın 140 illiyinə edilməsi mümkün olan ən layiqli töhfədir.
Monoqrafiya həm də gələcək tədqiqatçılar üçün dəyərli mənbə, ölkənin ali tədris ocaqlarında təhsil alan tələbələrin ixtisas səviyyəsini yüksəltməyə xidmət edə bilən qiymətli dərs vəsaitidir.
Uğuruna sevinir, Sənə daha böyük yaradıcılıq uğurları diləyirik, İradə xanım!
Hikmət
MƏLİKZADƏ
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü
525-ci qəzet.- 2015.- 7 iyul.- S.7.