Üzeyir bəy Hacıbəyli
böyük
maarifçi-pedaqoq və
ziyalı kimi
Bu il sentyabrın 18-də XX əsr Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin korifeyi, Vətənimizdə milli dövlətçilik ideyalarının böyük carçısı, dünya şöhrətli musiqişünas alim, ölkəmizin milli təhsil və pedaqoji fikir tarixinə şanlı səhifələr yazmış maarifçi-pedaqoq, tanınmış ədib, bənzərsiz publisist və dahi bəstəkar Üzeyir bəy Hacıbəylinin (1885-1948) anadan olmasının 130 illiyi tamam olur.
Məlumdur ki, həmin tarixi gün Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 18 sentyabr 1995-ci il tarixli
"Üzeyir Musiqi Gününün keçirilməsi haqqında" Fərmanı ilə hər il ölkə miqyasında dövlət səviyyəsində "Üzeyir Musiqi Günü" kimi təntənəli şəkildə qeyd edilir. Bu il 20 ili tamam olacaq bu tədbir
artıq xalqımızın qan
yaddaşında Milli Musiqi Bayramı kimi öz layiqli yerini
tutub, dahi Üzeyir bəy Hacıbəyli fenomeninə millətin
sonsuz hörmət, ehtiram və əbədi məhəbbətinin
simvoluna çevrilib.
Hesab edirəm ki, dahi Üzeyir bəy
Hacıbəylinin anadan olmasının 130 illiyi ərəfəsində
bu böyük maarifçinin Azərbaycanın məktəb və
pedaqoji fikir tarixində, xalqımızın milli
oyanışı, özünüdərki və dirçəlişində,
milli maarifçilik hərəkatının imkişafında,
mətbuat və mədəniyyətimizin tərəqqisi
yolunda, nəhayət, ölkəmizdə musiqi təhsili və
musiqişünaslıq elminin formalaşmasında təmənnasız
xidmətlərinin müstəqil milli dövlətçilik
düşüncəsi kontekstində yenidən dəyərləndirilməsinin
Azərbaycanın bu müstəsna zəka
sahibinin zəngin irsinin dərindən tədqiqi və təbliğində
müəyyən rolu vardır.
Müasirləri
Vətənimizdə və Şərqdə professional musiqi sənətinin
və muğam operasının banisi, ədəbiyyatımızda
musiqili komediya janrnın yaradıcısı, ölkəmizdə
milli musiqişünaslıq elminin,
musiqi təhsili sisteminin görkəmli təşkilatçısı,
bəstəkarlıq məktəbinin qurucusu, müqtədir
publisist, ensiklopedik şəxsiyyət, xalqımızın
milli iftixarı, böyük maarifçi Üzeyir bəy
Hacıbəylinin (1885-1948) millət, Vətən və
dövlət qarşısındakı tarixi xidmətlərini
yüksək qiymətləndirərək, onu "professional
Şərq və Azərbaycan musiqisinin atası", "Qafqaz müsəlmanlarının
birinci kompozitoru", "Azərbaycan xalqının musiqi
tarixində ilk cığır açan korifey", "Azərbaycan
musiqisinin ağsaqqalı" adlandırır, təqdir edirlər.
Bu yüksək ünvanlar sırasında "milli Azərbaycan
varlığının ayrılmaz dəyəri", "Azərbaycanın
müstəsna zəkası", "Azərbaycanı Şərqin
İtaliyası edən bəstəkar ", "Şərq mədəniyyətinin
ən böyük hadisəsi", "qabil müəllim",
"misilsiz şəxsiyyət", "dahi bəstəkar"
və başqaları da vurğulanır. Sözsüz,
bütün bunlar səbəbsiz deyil. Çünki 63
illik müqəddəs Peyğəmbər yaşına bərabər
şərəfli ömür yaşayan bu fenomenal şəxsiyyət
və böyük insan həyatının 45 ildən
çoxunu yorulmadan, usanmadan Azərbaycan xalqının milli
oyanış və özünüdərkinə, maarif və
mədəniyyətinin yüksəlişinə, milli
professional musiqi sənətinin təşəkkülü və
inkişafına, ölkəmizdə musiqi təhsili sisteminin
yaradılmasına və milli musiqi kadrlarının
yetişdirilməsinə həsr edib.
Çağdaş Azərbaycan mədəniyyəti
tarixinə şanlı səhifələr yazmış
Üzeyir bəy Hacıbəylinin zəngin irsi dünya musiqi
mədəniyyətinin Qızıl Fonduna daxil olub.
Üzeyir
bəy Hacıbəyli mədəniyyət tariximizdə təkcə
dahi bəstəkar kimi deyil, eyni zamanda böyük
maarifçi-pedaqoq-ziyalı, peşəkar mühərrir
(jurnalist), ədib, yazıçı, musiqi professoru,
bacarıqlı elm və təhsil təşkilatçısı
- akademik kimi də milli tariximizə imzasını qoymuş
görkəmli şəxsiyyət kimi tanınmaqdadır.
Azərbaycanın
milli təhsil və pedaqoji fikir tarixinə dəyərli
töhfələr verən, əsası Mirzə Fətəli
Axundzadə və Həsən bəy Zərdabi tərəfindən
qoyulan milli maarifçilik hərəkatının
böyük mücahidi və carçısı, Azərbaycan
maarifinə böyük şəxsiyyətlər bəxş
etmiş məşhur Qori Müəllimlər
Seminariyasının - "Ana seminariya"nın
(F.Köçərli) məzunu olan
bu böyük mütəfəkkirin maarifçilik
görüşlərində millətin tərəqqisi və
oyanışında, milli dirçəliş və
özünüdərk hisslərinin yaranmasına, xalqın mədəni
yüksəlişində maarif, təhsil, elm və mədəniyyətin
müstəsna roluna, milli istiqlala aparan yolun məhz xalqın
maariflənməsindən keçdiyi və bu yolda ana dilində
tədrisin təməl prinsip olmasına, milli ruhun əsas
göstəricisi olan ana dilini
öyrənməyin vacibliyinə, maarif ocaqlarında ana dilində
dərs kitablarının yaradılması zərurətinə,
Şərq və Qərb mədəniyyətlərinin ahəngdar
sintezinin xalqın musiqi mədəniyyəti və təhsilinin
inkişafında roluna, ümumbəşəri (Qərbi
Avropa) dəyərlərdən milli təkamül və
inkişafda istifadənin əsas şərtlərinə
dair XX əsrin əvvəllərində
(1905-1912-ci illər) müxtəlif mətbuat orqanlarında
çap olunmuş məqalələrindən iqtibas edilmiş
müdrik fikirlərindən bir neçəsini burada
xatırlatmaq yerinə düşərdi:
l "Məktəb
açıb bütün elmləri öz ana dilimizdə tədris
və təlim etmək indi bizim əməllərimizin ən
ümdəsidir. Bu arzunun hasilə gəlməsi
üçün biz var qüvvətimizlə
çalışmalıyız, zira nəşri -maarif və təmimi-
mədəniyyət (maarif və mədəniyyətin
yayılması)
üçün yeganə vasitəmiz bir bu təriqdir
(yoldur)..." ;
l
"Bir yerdəki elm və maarif olmadı, orada zülm və
istibdad hökm-fərma olar..." ;
l "Bizim
türk lisanımız (Azərbaycan türkcəsi) Avropa
üləma (alim) və filosoflarının rəyinə nəzərən,
ən kamil bir dildir ki, onun vasitəsilə insan ən ali fkirlərini
və ən dəqiq hisslərini bəyanə qadirdir. Böylə
bir zəngin lisanın sahibi olub da, ondan istifadə etməməyin
özü böyük bir bədbəxtlikdir..."
;
l
"Dilimizi öyrənməliyiz, öz rifah və səadətimiz
üçün öyrənməliyiz, öz mədəniyyət
və mərifətimiz üçün öyrənməliyiz
ki, öz ehtiyacatımızın bəyanına qadir olaq...
Öyrənməliyiz ki, Avropanın bütün aləmə
car edən ülum (elm) və finünun (fənlərin) hər
bir qismi meydanında dahilər çıxardıb,
istiqbalımızı (gələcəyimizi) hər cəhətdən
təminə çalışaq..." ;
l "Hər bir
millətin ki, bəqasına ( varlığına) baş səbəb onun dilidir və
dilinin tərəqqisidir. Bir millətin ki, dili batdı, onda o
millətin özü də batar".;
l "
İnsan öz dilini bilməyəndə din də gedir, dil də
gedir, millət də gedir".;
l "
Müəllimlik vəzifəsi çox çətin və ən
məsuliyyətli bir vəzifədir. Hər
adamı müəllim bilib uşağı ona tapşırmaq
böyük xətadır". ;
l
"... Təlimdən başqa, uşağın tərbiyəsi
də müəllimin öhdəsindədir...";
l
"Aşkardır ki, millətimizin gələcəyini təmin
edən bizim övlad və əfradimiz (törəmələrimiz)
olacaqdır. Ona
binaən indidən lazımdır ki, onların tərbiyələri
o nəhv (o cür) ilə icra olunsun ki, axırda millət və
milliyyət hissi-müqəddəslər ilə məktəbdən
çıxıb millətə xidmət etməyi özlərinə
borc bilsinlər...";
l
"...Cəmaətimizin başına gələn bəla və
müsibətlərin hamısı cəhalət girdabından
ibarətdir. Bu bəla və
müsibətlərin törəməsi isə elmsizliyin
ucundandır".;
l"...
Kənd camaatı görsə ki, içərilərində
olan müəllimlər dərd göstərən və dərman
bilənlərdir, şübhəsizdir ki, o müəllimlərə
məhəbbət və etibar ilə baxıb kamali-mərifətlə
övladlarını onların təhti-tərbiyə və təliminə
verərlər...";
l
"...Lənət olsun o günə ki, maarif və mədəniyyət
qapıları bizim
üzümüzə bağlanıb bizi cəhalət və
vəhşaniyyət vadisində sərgərdan qoydu...";
l
"Kitabsızlıq ( dərs kitabları) dərdi istər məktəb,
mədrəsə şagirdlərimiz üçün istər
camaatımız üçün doğrudan da böyük bir
dərddir".;
l
"Şərq musiqisindən ibarət olan musiqimizin tərəqqisi
yolunda elmi, fənni, nəzəri və əməli surətdə
çalışmaq məsələsinin təqib etdiyi
böyük məqsəd budur ki, musiqimizin elmi əsaslarını
ayırıb tapıb, bu əsaslar üzərində
musiqimizin tərəqqisinə çalışmaq və onu həqiqətən
nəfis bir sənəti-aliyyə məqamına yetirib, bu
yolda ümumi ( xalq) üçün yeni
bir mənbəyi- zövq və mənşəyi- feyz
açmaqla Azərbaycan türkləri tərəfindən mədəniyyət
və insaniyyətə xidmətlər göstərmək və
s..."
Hörmətli
oxucu!. Diqqətlə fikir verdinizsə,
Üzeyir bəyin 100 il bundan əvvəl
böyük uzaqgörənliklə söylədiyi bu
müdrik kəlamlardakı işıqlı, nurlu ideyalar nəinki
köhnəlməyib, əksinə, günümüzlə həmahəng
səslənir. Böyük maaifçi millətin
elmlə, maariflə inkişaf edəcəyinə inanır və
bu yolda anadilli məktəbin yaradılmasının, tədrisin
ana dilində aparılmasının təməl prinsip
olduğunu əsas götürür, ana dilində milli dərsliklərin
hazırlanmasını həyatı zərurət hesab edirdi.
Xalqın maariflənməsinin başlıca
yolunun ana dilinin əsas tədris dilinə - təhsil, təlim
vasitəsinə çevrilməsi, millətin hər bir
üzvünün ana dilini bilməsi, millətin tərəqqisinin
əsas amilinin ana dilində təhsildən ibarət olması
haqqında Üzeyir bəyin müdrik fikirləri bu gün də
aktual səslənir. Azərbaycanda
böyük maarif xadiminin bu nurlu ideyasının təməli
ilk dəfə Xalq Cümhuriyyəti (1918-20-ci illər) illərində
qoyuldu və sonrakı onilliklərdə daha da inkişaf
etdirildi. Nə xoşbəxtik ki, bu gün
müstəqil Azərbaycanda milli təhsil sistemimizdə əsas
tədris ana dilimizdə - dövlət dili olan Azərbaycan
dilindədir.
(Ardı var)
ƏSGƏR QULİYEV
Təhsil Nazirliyi Tədris
Resursları şöbəsinin müdir
müavini, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.-
2015.- 8 iyul.- S.4.