Paralel xronologiyalar
Əziz
qardaşım Muxtar Kazımoğlunun 60
yaşına!
Ədəbiyyat həm incəsənətin bir növü, həm elm sahəsi, həm də tərbiyə məktəbi kimi böyük mədəniyyət hadisəsidir. Bu mədəniyyət hadisəsinin tarixi çox qədimlərə gedib çıxsa da, öz təsir dairəsini bu gün belə qoruyub saxlamaqdadır.
Ədəbiyyatın başqa bir özəlliyi də var: ona yaxın olmaq, onunla dil tapmaq üçün gərək hökmən sözün içərisindən keçib gedəsən. Söz arxadır, söz təsəllidir, söz ümiddir, bədii söz isə bədii yaradıcılıq deməkdir. Bədii yaradıcılıqla məşğul olmaq arzusunun haradan başlandığını müəyyənləşdirmək çox çətindir və bu sahədə ilk addımın nə vaxt atıldığını xatırlamaq, təyin etmək də əslində o qədər asan deyil. Amma hər hansı bir əsərin nə vaxt yazılmasından asılı olmayaraq, onun əks etdirdiyi həyat materialı, bəlkə də uşaqlıq illərinin xatirələrinə və uşaqlıq dövrünün müşahidələrinə söykənir.
Əslində ədəbiyyatşünas olmağın və tanınmağın sirlərinin nədən ibarət olduğunu müəyyənləşdirmək qalsın bir tərəfə, kiminsə ədəbiyyatşünaslıq elminə nə vaxtdan qədəm qoymağının da doğru, dürüst təyin edilməsinin kifayət qədər çətinlikləri vardır. Amma bir məsələ aydındır: yaxşı ədəbiyyatşünas olmaq bədii sözün duyulmasından, hiss edilməsindən və hətta mənimsənilməsindən başlayır.
Bunları təsadüfən demirəm, çünki onların konkret obyekti var. Mən əziz qardaşım Muxtar haqqında yazıram - Folklor İnstitutunun direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü, filologiya elmləri doktoru Muxtar Kazımoğlu haqqında. Muxtar Kazımoğlu bədii sözü dərindən duyan, elmi fikir və mülahizələrdən yerli-yerində istifadə edən, əsərin cəmiyyətə təsir gücünü obyektiv dəyərləndirən və yaradıcılığı mədəniyyət hadisəsi kimi qavrayan ədəbiyyatşünas alimdir.
Ötən əsrin 70-ci illərinin əvvəlləri - lap elə 1972-ci il idi.
Mən
onda Bakı Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsində
oxuyurdum.
Muxtarla ilk dəfə həmin vaxt universitetdə qəbul
komissiyasının yerləşdiyi idman zalında tanış olmuşam və bu, bizim
tanışlığımızı xronoloji baxımdan
başlanğıcı idi. Muxtar imtahan verib Filologiya fakültəsinə
daxil oldu, eyni fakültədə oxuduq, eyni universiteti bitirdik və
nəhayət, bir neçə il kənd məktəbində
müəllim işlədik. İndi mən
keçmiş illərin tələbəliyi ilə bu
günün tələbəliyini müqayisə etmək
fikrində deyiləm, amma bir cəhəti bilirəm ki, hər
kəsin tələbəliyi özünə doğma və
şirindir. Tələbəliyimiz mənim
gözlərim qarşısından hər zaman kino lenti kimi
keçib gedir. Bəlkə bir az kasıb
yaşamışıq, bəlkə atamızın göndərdiyi
cibxərcliyi ayın bu başından o başına güclə
yetib, amma qəribədir
ki, həmin dövrün mənə və ona aid
kasıblığı yaddaşımda iz salmayıb. Ola bilsin ki, buna səbəb tələbəliyin
romantikası, təhsil almaq həvəsi, bir də müəllimlərimizin
mühazirələri və münasibəti olub. Muxtar vaxtaşırı onlara ədəbi tənqid
kursundan dərs deyən professor Mehdi Məmmədovu və
professor Qulu Xəlilovu tez-tez xatırlayır. Muxtarın dediyi kimi, Qulu müəllim onları dekabristlərə
bənzədir və həyata, ədəbiyyata həvəsləndirirdi.
Muxtarın öz tələbəliyinin bir
yarısını yataqxanada, bir yarısını isə kirayədə
yaşaması da onun üçün unudulmaz bir xatirədir. Onların
içərisində olan ən şirin xatirə isə
ara-sıra yazdığı şeirlərdir.
Bütün tələbə yoldaşlarının
yaddaşına hopan “Əyilib
bulaqdan ulduz içəndə” və yaxud “Xatirə göyərər
görüş yerində” kimi misraların qopduğu o illərin
şeirlərinin hərəsi indi də elə tələbə
yoldaşlarının ya yaddaşında, ya da arxivlərindədir.
Muxtar şair ola bilərdi, amma olmadı,
özünə təxəllüs götürmədi,
şairliyin əbədi xatirəsi ilə kifayətləndi. Hərdənbir Qaradaşlı olmaq həvəsi
yaransa da, Muxtar elə Muxtar olaraq qaldı.
Ötən
əsrin 70-ci illərinin sonu - lap elə 1979-cu il
idi. Mən AMEA-nın Ədəbiyyat İnstitutunun
aspiranturasında oxuyurdum. Məmməd Cəfər
müəllimin anadan olmasının 70 illiyi ilə
bağlı tədbirlərdə iştirak etmək
üçün Məmməd Cəfər müəllimlə
birlikdə professor Abbas Zamanov, professor Əziz Mirəhmədov
və mən Naxçıvana getmişdik. Onda
Muxtar kənddə Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
müəllimi işləyirdi və o da kənddən gəlib
bu tədbirlərdə həvəslə iştirak edirdi.
Muxtarın həmin görkəmli alimlərlə
tanışlığı və elmə olan həvəsi,
marağı bir il sonra öz nəticəsini verdi: o, ədəbiyyat
nəzəriyyəsi ixtisası üzrə AMEA-nın Ədəbiyyat
İnstitutunun aspiranturasına daxil oldu. Aspirantura illəri hər
bir alimin həyatında olduğu kimi, Muxtarın həyatında
da mühüm
mərhələyə çevrildi.
Ötən
əsrin 80-ci illərinin əvvəlləri - lap elə
1984-cü il idi. Muxtar Məmməd
Cəfər müəllimin elmi rəhbərliyi ilə
başa çatdırdığı “Müasir Azərbaycan nəsrində
psixologizm” mövzusunda dissertasiyanı müdafiə etdi. Öz nəzəri səviyyəsi,
aktuallığı və yeniliyi ilə seçilən, həmçinin
gələcək tədqiqatçılar üçün
nümunə olan bir elmi iş yazıldı. İndi
Azərbaycan nəsrindən dissertasiya və monoqrafiya yazan əksər
ədəbiyyatşünaslar Muxtar İmanovun həmin namizədlik
işindən nümunə kimi istifadə edirlər. Həmin adda çap olunmuş monoqrafiyanı bu
gün tapmağın özü də çox çətinləşib.
Mərhum dostumuz Arif Əmrahoğlu ilə mən
Muxtar İmanovun “Müasir Azərbaycan nəsrində
psixologizm” kitabının sonuncu 30 nüsxəsini 2006-cı
ildə Şəki şəhərinin mərkəzi kitab
mağazasından tapıb müəllifə
bağışlamışıq.
Ötən əsrin 60-cı illərindən
başlayaraq dünya ədəbiyyatında insanın daxili aləmini,
fikir və düşüncələrini ifadə edən əsərlər
yaranmağa başladı. Bu əsərlərin
mahiyyətini və obrazların psixologiyasını açmaq
tənqid və ədəbiyyatşünaslığa da yeni
mahiyyət gətirdi. Muxtarın “Müasir
Azərbaycan nəsrində psixologizm” əsəri bu sahədə
ilk addım oldu. Başqa sözlə
psixologizm termini və onun ifadə etdiyi məna və məzmun
bizim ədəbi-elmi fikrə elə bu tədqiqatla daxil oldu.
Bu günün özündə belə “bədii
yaradıcılıqda psixologizm” və “ yaradıcılıq
psixologiya” anlayışlarının qarışıq
salınması Muxtar İmanovun hələ ötən əsrin
80-ci illərində tədqiqat obyekti kimi seçdiyi bu məsələnin
nə qədər aktual olduğunun sübut edir.
Muxtar İmanovun “Müasir Azərbaycan nəsrində
psixologizm” əsəri mücərrəd və quru nəzəri
ehkamlara dayanan tədqiqat deyil. Faktik və zəngin bədii
materiallara əsaslanırdı. Həmin
faktik və zəngin bədii materiallar isə dövrün
öndə gedən yazıçılarının əsərləri
idi. Söhbət
o əsərlərdən gedir ki, həmin nümunələrdə
qaldırılan problemlər həyatın öz içindən
gəlirdi və yaradılmış ədəbi qəhrəmanlar
da əsl həyat adamları idi. Muxtar bu
problemləri, bu qəhrəmanları səciyyələndirərkən
mövzunun tələb etdiyi çərçivədə
yeni ədəbi-elmi yanaşmaların da əsasını
qoydu. Davranış etiketləri, psixoloji əksetdirmə,
daxili monoloq - bu və bu kimi anlayışlar mövcud nəsr əsərlərinə
baxışı da dəyişdirdi. Hətta
yazıçılar özləri özlərinə yenidən
baxmalı oldular. Ədəbi tənqid isə
nəsr əsərlərini dəyərləndirmək
işində yeni axtarışlara doğru istiqamət
götürdü.
Aydın məsələdir ki, ayrı-ayrı
yazıçılar kimi ədəbi növləri də,
janrları da bir-birinə qarşı qoymaq olmaz. Bu məsələdə
məntiqi düşüncənin tələbi belədir ki, hər
yazıçı kimi hər janrın da öz yeri var. Kim
hansının incəliklərinə daha çox bələddirsə,
ona da üstünlük verir. Amma təhkiyə
və təsvirə söykənən nəsr yalnız Azərbaycan
ədəbiyyatında deyil, dünya ədəbiyyatında da
böyük sənətkarların yetişməsinin əsası
olmuşdur. Nəsrdəki nəfəs
genişliyi, polifonizm, intəhasız imkanlara dayanan bədii qəhrəman
yaradıcılığı bu ədəbi-tarixi hadisənin
sirlərini açan ayrı-ayrı xətləridir. Muxtar İmanovun monoqrafiyası bu xətlərə də
gur işıq saldı.
Başqa
bir nəticə isə bundan ibarət oldu ki, bir az sonra Yusif Səmədoğlunun “Qətl
günü” romanı çap ediləndə həmin romanla
bağlı Elmlər Akademiyasında keçirilən
müzakirələrdə əsas məruzəçi və
elmi təhlillərə əsaslanan məqalənin müəllifi
məhz Muxtar İmanov oldu. “Qətl günü”
romanı haqqında yazılan məqalə Muxtar İmanovun
“Müasir Azərbaycan nəsrində psixologizm” tədqiqatının
əyani şəkildə yeni tətbiq nöqtəsi və
bir problemin təhlilində aşkarlanan elmi nəticələrin
xronologiyasının davamlılığının sübutu
kimi təsdiqləndi. Onda Qaradaşlı imzası bu ilk
kitabın yalnız titul səhifəsində
qalmışdı,
Muxtar isə tanınmış alim - Muxtar İmanov
idi.
Ötən
əsrin 80-ci illərinin axırları - lap elə 1989-cu il idi. Həm tələbəlik
illəri, həm Aspirantura dövrü, həm Akademiyanın
Ədəbiyyat İnstitutunda yanaşı işlədiyimiz
vaxtlar bizi daha da yaxınlaşdırmışdı. Həmin
il eyni binada mənzil aldıq. Mənzillərin bölgüsü üçün
atılan püşkdə hər ikimizin mənzili eyni bloka
düşdü. Muxtarın mənzilinin nömrəsi
astral bir rəqəmlə ifadə olundu - 7 rəqəmi! Ola
bilsin ki, Mifologiya şöbəsində işləyən
Muxtar üçün bu, ərmağan kimi meydana
çıxmışdı. Həm də belə
bir qisməti Muxtarın folklor aləminə daha sıx tellərlə
bağlanmasının simvolu kimi də dəyərləndirmək
olar.
Adətən, bir tədqiqat işi yazılıb başa
çatdırıldıqdan sonra həmin tədqiqat yeni
axtarışlara impuls verir və yol açır. Başqa
sözlə, elmi yaradıcılıqda bir məsələ
digər məsələnin içərisindən doğulur.
Bunu mövzu və problem varisliyi, tədqiqatçı
marağının xronologiyası da adlandırmaq olar.
Muxtar Kazımoğlunun “Xalq gülüşünün
poetikası” adlı monoqrafiyası “Müasir Azərbaycan nəsrində
psixologizm” tədqiqatından 20 il sonra meydana çıxsa da,
onun ilk tezisləri məhz həmin kitabda irəli
sürülmüşdür. Əgər yaradıcılıq
silsiləsini davam etdirsək, Muxtar Kazımoğlunun “Folklorda
obrazın ikiləşməsi” monoqrafiyası da öz növbəsində
“Xalq gülüşünün poetikası” tədqiqatının
içərisindən doğulmuşdur.Əlavə olaraq
“Gülüşün arxaik kökləri”, “Epos, nəsr,
problemlər”, “Portretlər” kitablarını da nəzərə
alsaq, həmin kitabların hamısının üzərində
“Muxtar Kazımoğlu” imzası yazılmışdır. İndi artıq Muxtar görkəmli
folklorşünas və elm təşkilatçısı kimi
tanınan Muxtar Kazımoğludur. Muxtar, Muxtar
Qaradaşlı, Muxtar İmanov, Muxtar Kazımoğlu silsiləsinin
xronologiyası bu sonuncularda öz ünvanını sabitləşdirdi
və qətiləşdirdi: nəslə və kökə
bağlılığın əyani vasitəsi qalib gəldi.
Muxtar Kazımoğlunun “Xalq gülüşünün
poetikası” adlı monoqrafiyasına qədər folklorda gülüş,
əsasən, lətifələr əsasında öyrənilirdi. Şübhəsiz,
lətifələrdə, yəni bəzəmələrdə
gülüşün aparıcı olduğu inkarolunmaz
faktdır. Molla Nəsrəddin, Bəhlul Danəndə,
Abdal Qasım və başqalarının adı ilə
bağlı olan lətifələr bunu aydınca sübut etməkdədir.
Lakin xalq gülüşünün folklor
janrları içərisində yalnız lətifələrə
aid edilməsi yanlış olardı. Bu mənada
Muxtar Kazımoğlunun həmin monoqrafiyası
gülüşün, əsasən, lətifə janrı ilə
bağlılığın məhdudiyyətini aradan
qaldırdı. Hətta “Dədə Qorqud”
kimi qəhrəmanlıq dastanındakı gülüşlə
bağlı səciyyəvi məqamlar müəyyən
faktlar əsasında üzə çıxarıldı.
“Xalq
gülüşünün poetikası” adlı monoqrafiyada Azərbaycan
folklorşünaslığı üçün yeni olan və
yeni elmi düşüncənin də bazasına çevrilən
komik qəhrəman, komik qarşıdurma kimi
anlayışların önə çəkilməsi,
hökmdar və təlxək, bahadır və yalançı
pəhləvan, doğru və yalan, ağıllı və
axmaq istilahlarının yanaşı işlədilməsi ilk
növbədə folklor mətninin bədii düşüncə
baxımından gücünə inamı daha da
artırdı. Beləliklə, xalq təfəkkürünün
həyata münasibət kodlarının üzdə
olmadığını və kifayət qədər alt
qatlarda gizləndiyi sübuta çatdırıldı.
Bizim əsrin
2000-ci illəri - lap elə 2007-ci il idi. Bu 7 rəqəminin uğuru Muxtar Kazımoğlunun həyatında
yeni bir hadisəni nişanladı. O, xalq
gülüşü ilə bağlı doktorluq
dissertasiyasını müdafiə etdi. Ən maraqlısı
isə budur ki, Muxtar Kazımoğlunun filologiya elmləri
doktoru elmi dərəcəsi alması Ali Attestasiyası
Komissiyasında elə həmin il iyulun 7-də
təsdiq olundu. Onun həyatında 7 rəqəminin
xronologiyası bu ardıcıllıqla davam etdi.
Muxtar Kazımoğlunun araşdırmalarında folklor və
yazılı ədəbiyyatla bağlı tədqiqatlar biri
digərini növbə ilə əvəz edir. Bu növbələşmənin
mənzərəsi də çox sadədir. Əvvəlcə yazılı ədəbiyyat
nümunələrinin, ayrı-ayrı bədii nəsr əsərlərinin
təhlilindən mifoloji obraz və motivlərə keçid
yarandı. Nəsrdə, xüsusilə
Yusif Səmədoğlunun, Mövlud Süleymanlının
roman, povest və hekayələrində əlamətləri
görünən mifoloji lay folklor mətninə xüsusi maraq
və həvəs oyatdı. Sonra da folklora
dair tədqiqatlar başlandı.
Bir
müddət sonra isə Muxtar Kazımoğlunun folklorla
bağlı araşdırmaları öz yeni bəhrələrini
verdi. Araşdırma nəticəsində
ortaya çıxan folklor mətninin daxili məzmunundakı
incəliklər tədqiqatçıda mətndəki
layların yayılma arealını, təsir imkanlarını
izləmək marağına çevrildi. Bu dəfə
isə həmin maraq Muxtar Kazımoğlunu folklordan
yazılı ədəbiyyata keçməsinə əsas təkan
verdi: “H.Cavid dramaturgiyasında ikiləşmə” və “C.Məmmədquluzadə
dramaturgiyasında ikiləşmə” adlı məqalələr
meydana çıxdı. Beləliklə, tədqiqatçının
yaradıcılığında folklorla yazılı ədəbiyyatın
öyrənilmə baxımından növbələşməsinin
xronologiyası yeni mərhələyə daxil oldu.
Bütün bunlarla yanaşı, lap son dövrlərdə
folklor sahəsindəki təşkilati işlər də
Muxtar Kazımoğlunun folklorşünaslıq tədqiqatları
ilə qaynayıb qarışıb. Simpozium və beynəlxalq
konfranslardakı məruzələr əsasında yaranan
“Eposda tarixilik”, “Ustad aşıq və tarixi ənənə”, “Folklorun toplanması və sistemləşdirilməsində
bəzi təməl prinsiplər”, “Qarabağ folkloru”, “Folklor və
Qafqaz evi”, “Şərq-Qərb folklorunun bəzi istiqamətləri”
bu qəbildən olan məqalələr
sırasındadır.
Məna və
məzmununu hələ lazımi səviyyədə dərk edə
bilmədiyimiz həyat o qədər
düşündürücü və zəngindir ki, heç
kəsin gözləmədiyi halda, istisi və soyuğu,
sevinci və kədəri, gecəsi və gündüzü ilə
hər bir yaddaşa hakim kəsilir, bəzən də
yaddaşın özünü belə kiminsə istəyindən
asılı olmayaraq, gah əzizləyir, gah da sarsıdır.
Əzizlənəndə həyata daha möhkəm tellərlə
bağlanırsan və həyat eşqi daha da coşub daşır,
sarsılanda isə gülərüz çöhrələri
qəflətən bədbin bir əhvali-ruhiyyə
bürüyür, az qalırsan ki,
dünyaya gəlişindən peşman olasan.
Qırx ildən çox dostluq elədiyim,
sözümüzün-söhbətimizin həmişə bir
olduğu Muxtar Kazımoğlu haqqında məqaləni
yazıb başa çatdırdığım anda bu fikirlərin
haradan ağlıma gəldiyini heç özüm də bilmədim. Bəlkə
elə bu köhnə bir dostluğun tarixidir ki, hiss edilmədən
məni məndən alıb apardı. Bəlkə
60 yaşı keçən adamlar kimi özüm də bilmədən
elə o cür düşünməyə başladım.
Bəlkə də heç gözləmədiyim
halda, həmin sözlər uzun illərin
acılı-şirinli xatirələrinin təsiri ilə
yaddaşımdan oyanıb qalxdı. Yox,
özümü aldatmaq istəmirəm. Bu
qeyri-ixtiyari düşüncələri mənə 7 rəqəminin
xronologiyası gətirdi. Elə bu il
- 2015-ci ildə Muxtar Kazımoğlunun 60 yaşı ərəfəsində
- aprel ayının 7-də inkişaf xronologiyasının
nizamı gözlənilmədən pozuldu. Muxtar
Kazımoğlu əziz övladı Toğrulla qəflətən
və bir gecənin alatoranlığında əbədi olaraq
vidalaşmalı oldu. Bizim hamımız - onun ailə
üzvləri, qohumları, dostları,
tanışları dəhşətli
bir müsibəti
yaşamalı olduq.
Həyatın bütün təzad və ziddiyyətlərinə
baxmayaraq, insan həmişə özündə güc, təpər
tapa bilir və gec-tez ayaqda durmağı, gələcəyə
baxmağı bacarır. İnanıram ki, Muxtar da bunu
bacaracaqdır və Azərbaycan ədəbi-elmi fikrində
yeni-yeni uğurlara imza atacaqdır.
Kamran ƏLİYEV
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 11
iyul.- S.17; 23.