Üzeyir bəy Hacıbəyli
böyük
maarifçi-pedaqoq və
ziyalı kimi
(Əvvəli ötən
sayımızda)
1930-cu illərdə Üzeyir bəy kommunist rejiminin
"əziz-xələfinə" ("favoritinə")
çevrilmişdi. Sözsüz, o, buna öz
"müsavatçı" keçmişini ləkələmək,
"cümhuriyyət" ideallarına lənət
yağdırmaq, keçmiş milli
mücadilə dostları və əqidədaşlarına ləkə
yaxmaq yolu ilə nail olmamışdı.
Sovet rejimi bu böyük musiqi xadimi ilə
razılaşmaq zorunda qalmışdı. Lakin bolşeviklər tez-tez
yeri gələndə ona, əlbəttə, öz
"keçmişi"ni xatırlatmağı
"unutmamış", sonra isə "özlərininki"
saydıqlarını bildirmiş, əksər hallarda Sovet Azərbaycanının
"düşmənləri" ilə üz-üzə
qoymaqdan belə çəkinməmişdilər. Mətləb aydınlığı
üçün bir faktı yada salmaq yerinə düşərdi.
Məsələn, Sovet Azərbaycanının 10 illiyi günlərində
Əsəd Tahir adlı "müəllif"in
"Kommunist" qəzetində çap olunmuş
"Gözünə girsin, Məmməd Əmin Rəsulov"
adlı məqaləsində deyilirdi: "Gözünə
girsin, Məmməd Əmin Rəsulov! Azərbaycanın 10
illiyi gecəsində 200-ə qədər türk (Azərbaycan)
qızı Azərbaycan himnini oxuyurdu! Hələ bu himnin kim tərəfindən
yazıldığını bilsən, bağrın
çatlar. Onu Üzeyir Hacıbəyli
yazmışdır. O Üzeyir ki, sənin
çıxartdığın mürtəce "Azərbaycan"
qəzetinə müvəqqəti müdirlik edirdi. O Üzeyir ki, indi çıxışda bulunaraq
öz təşəbbüsü ilə Azərbaycanın 10
illiyi himnini yazmış, türk qızlarına oxutdurur və
özü dirijorluq edir. Görürsənmi, vaxtilə
bel bağlamaq istədiyin adamlar belə sizə nifrət edərək
üz çevirmiş və Şuralar Azərbaycanının
mədəni quruculuğu işlərində ən aktiv
iştirak edirlər..."
Əlbəttə,
bu yazıda bir tərəfdən, Sovet Azərbaycanının
"düşmənləri" təhqir edilirsə də,
digər tərəfdən, Üzeyir bəyə mənəvi
təzyiq vasitəsi kimi əski "cümhuriyyət"
dostları ilə münasibətləri bir daha yada
salınırdı... Ümumiyyətlə, Sovet
Azərbaycanında yaşadığı 28 ildə Üzeyir
bəyin başı üzərində Damokl qılıncı
heç zaman əskik olmayıb. Hətta
ölümqabağı ağır xəstə olduğu
aylarda da onu yoluxmağa xəstəxanaya gələn
böyük ədib Abdulla Şaiqə Üzeyir bəyin
respublika rəhbəri Mircəfər Bağırovun ona təzyiqlərindən
şikayətləndiyi haqda məlumatlar saxlanmaqdadır...
Görünür, bu cür təhdidlərin nəticəsi
idi ki, Üzeyir bəy kimi dahi bəstəkar
"Stalinçilər" operası, "Samur- Dəvəçi"
kantatası yazmaq "fikrinə düşmüş",
"Stalinə salam" kantatası yazmaq məcburiyyətində
qalmışdı...
Tarixi həqiqət belə idi ki, 1920-ci illərin musiqi
mübahisələri, opera haqqında diskussiyalar zamanı
Üzeyir bəyə qarşı yersiz ittihamlar bu böyük
insanı sındıra bilməmişdi. Uca Tanrının Üzeyirə
verdiyi fitri istedad və əməksevərliyi öz yeni bəhrəsini
verdi - xalqımızın qəhrəmanlıq, cəngavərlik
keçmişinin simvolu sayılan, dahi bəstəkarın
şah əsəri "Koroğlu" ( 1937)
operası yarandı. Opera 1938-ci ildə Moskvada
Azərbaycan incəsənəti günlərində
böyük uğur qazandı. Üzeyir bəy o vaxt
operaya tamaşa etmiş keçmiş SSRİ- nin rəhbəri
ilə görüşmüş, Stalin opera haqqında
yüksək fikir söyləmiş, hətta operanın 5-ci pərdəsinin
genişləndirilməsi haqda tövsiyələrini də
vermişdi. Bu hadisədən sonra Stalinin
tapşırığı ilə Üzeyir bəy namizədlik
mərhələsini keçmədən birbaşa kommunist
partiyası sıralarına qəbul edilmişdi. Beləliklə,
37-ci il repressiyalarından qurtulan Üzeyir
bəy Azərbaycanda musiqi təhsilinin və elminin təşkili,
musiqi yaradıcılığı sahəsində fəaliyyətini
davam və inkişaf etdirmişdi. Yeri gəlmişkən,
Stalinlə bağlı bir faktı yada salmaq yerinə
düşərdi. Məlumdur ki, 1937-ci ildə "Arşın
mal alan" musiqili komediyası ABŞ
rejissoru R.Mamulyan tərəfindən ekranlaşdırılsa
da, Üzeyir bəyin adı filmdə göstərilməmişdi.
Çox maraqlıdır ki, 1943-cü ildə müttəfiq
dövlətlərin Tehran Konfransında iştirak edən
Stalin burada R.Mamulyanın ermənilərin adına
çıxdığı filmi görərək hiddətlənmiş,
ağır müharibə şəraitinə baxmayaraq, təcili
olaraq Azərbaycanda Üzeyir bəyin iştirakı ilə
"Arşın mal alan" filminin çəkilişinə
başlamaq haqda göstəriş vermiş, filmin çəkilişi
1945-ci ildə başa çatmışdı. Üzeyir bəyə
"Koroğlu" operasına və "Arşın mal
alan" filminə görə iki dəfə Stalin (Dövlət)
mükafatı ( 1941; 1946) verilmişdir...
Üzeyir
bəy Hacıbəyli Azərbaycanda musiqi təhsilinin
böyük təşkilatçısı kimi uzun illər
Musiqi Texnikumuna, Dövlət Konservatoriyasına rəhbərlik
etmiş, elm təşkilatçısı kimi Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının ilk həqiqi üzvlərindən
biri olaraq Akademiyanın Elmi-Tədqiqat İncəsənət
İnstitutuna başçılıq etmiş, bəstəkarlıq
məktəbinin banisi kimi Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının sədri olmuşdur.
XX əsr
Azərbaycan mədəniyyəti tarixinə şanlı səhifələr
yazmış Üzeyir bəy Hacıbəyli 1948-ci il noyabrın 23-də gecə saat 2-də
Bakıda dünyasını dəyişmiş, Azərbaycan
SSR Nazirlər Sovetinin 27 avqust 1948-ci il tarixli, 680 nömrəli
qərarı ilə yenicə yaradılmış Fəxri
Xiyabanda dəfn edilmişdir. Üzeyir bəylə vida mərasimi
Azərbaycanda şəhərsalma memarlığının
şah əsəri sayılan "İsmailiyyə"də -
Milli Elmlər Akademiyasının İstiqlaliyyət
küçəsindəki köhnə binasında
özünün böyük Nizami Gəncəvinin sözlərinə
bəstələdiyi "Sənsiz" romansının sədaları
altında keçirilmişdi. Bu, Bakıda XX əsrdə
böyük maarifçi Həsən bəy Zərdabidən
sonra ən qələbəli dəfn mərasimi olmuşdu.
Ancaq Üzeyirin vəfatından keçən 67 il müddətində heç bir gün də
olmayıb ki, biz onsuz olaq. Xalqımız 70 ildir ki, dahi bəstəkarın
müəllifi olduğu Sovet Azərbaycanının (1945-1991)
və Müstəqil Azərbaycanın (1992-ci ildən)
dövlət himnləri səslənəndə,
"Koroğlu" operasının uverturasının əzəmətinə
heyran qalanda, musiqili komediyalara həvəslə tamaşa edib
ürəkdən güləndə dahi Üzeyir bəy yada
düşür. Bu, doğrudan da belədir.
Biz hər səhər onun musiqisi ilə
oyanırıq. Hər səhərimiz
Üzeyir bəyin yazdığı Dövlət Himni ilə
açılır. Bəstəkarın
taleyində ən möhtəşəm səhifə budur ki,
indiyə kimi iki dəfə yazılan Azərbaycanın Dövlət
Himninin hər ikisinin müəllifi məhz Üzeyir bəy
olmuşdur. Bu, xalqın, millətin qan yaddaşında əbədi
yaşayan bir tarixdir, dünyada bənzəri olmayan bir hadisədir...
Belə olan halda, biz iftixarla deyə bilərik ki, Üzeyir bəy
həmişə bizimlədir, onun musiqisi yaşayır, onun
ölməz irsi əbədi yaşayacaqdır...
Dahi Üzeyir bəyin ölüm xəbəri xaricdə
mühacirətdə olan əski "Cümhuriyyətçilər"
tərəfindən milli faciə kimi
qarşılanmış, keçmiş əqidədaşları
onun haqqında dəyərli yazılarla çıxış
etmiş, milli dövlət quruculuğu və mədəniyyətimizin
inkişafında müstəsna xidmətlərindən söz
açmışdılar. Mətləb
aydınlığı üçün onlardan ikisini
xatırlatmaq istərdim.
Üzeyir
bəyin ölüm xəbərini Vətəndən uzaqlarda
eşidən onun əski dostu və məsləkdaşı
M.Ə.Rəsulzadə 3 may 1949-cu ildə Türkiyənin
"Ulus" qəzetində ürək ağrısı ilə
yazmışdı: "Hacıbəyli Üzeyir Azərbaycan
milli oyanış tarixində yer almış unudulmaz bir
simadır... Başda bir həvəskar olaraq
işə başlayan Hacıbəyli, sonra kəndi-kəndini
(öz-özünü) yetişdirmiş, musiqi təhsilini
tamamlamış, nəticədə sözün Avropayi mənasiylə
otoritəsini (nüfuzunu) hər kəsə
tanıtmış bir kompozitor olmuşdur. Yazıq
ki, bolşevik rejimi Azərbaycanın bu müstəsna zəkasını
da kəndi diktatorluğu altına almış və onu
bayağı mənfəətləri üçün
sömürə bildikcə sömürmüş və
verdiyi bir takım rəsmi və siyasi vəzifə və
ünvanlarla onu mənimsəmişdir. Fəqət
bihudə. Dəmir pərdənin arxasında kəndisinə
süni marşlar yazdırılsa da, Moskvada omuzu (çiyni)
diktatorun (Stalinin) əliylə oxşadılsa da, tabutu
başında Azərbaycan mənəviyyatıyla ilgiləri (əlaqələri)
olmayan komissarlar növbədə dursalar da, Hacıbəyli
Üzeyiri Azərbaycandan, Azərbaycan kültüründən
və Azəri türk tarixindən kimsə ayıramaz! O, milli
Azərbaycan varlığının məsnədləri
(dayaqları) arasında qalacaq ayrılmaz bir dəyərdir..."
Yaxud Milli
Hökumətin qərarı ilə Paris Sülh Konfransına
göndərilən nümayəndə heyətinin tərkibində
Fransaya yollanan və sonradan vətənə dönə bilməyən
Ceyhun Hacıbəyli böyük qardaşının
ölüm xəbərini dərin sarsıntı ilə
qarşılamış, onunla bağlı çap etdirdiyi məqalədə
Üzeyir bəyin Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
inkişafında rolunu bu cür qiymətləndirmişdi:
"Mərhum qardaşım musiqi dünyasında Azərbaycanı
Şərqin İtaliyası etmiş bəstəkardır..."
Üzeyir bəy Hacıbəyli özündən sonra zəngin
elmi, bədii, publisistik, musiqi irsi qoyub getmişdir. Ümummilli
lider Heydər Əliyevin təbirincə, "Üzeyir
Hacıbəyovun yaradıcılığı Azərbaycan
xalqının milli sərvətidir". Bu
milli sərvətin qorunması, öyrənilməsi, gənc
nəslə çatdırılması və dünyaya
tanıdılması hər zaman dövlətimizin diqqət və
qayğısı altındadır. Ümummilli
liderin təşəbbüsü ilə hələ 1975-ci ildə
Bakıda Üzeyir Hacıbəylinin ev-muzeyi təşkil
edilmiş, eləcə də, dahi bəstəkarın 90, 100,
110 illik yubileyləri onun bilavasitə təşkilatçılığı
və rəhbərliyi ilə keçirilmişdir.
Prezident Heydər Əliyev 1995-ci ildə dahi bəstəkarın
doğum gününün - 18 sentyabrın Üzeyir Musiqi
Günü kimi keçirilməsi barədə Fərman
imzalamış, onun 110 illik yubileyində dərin məzmunlu
nitq söyləmişdir. Son illərdə dahi bəstəkarın
120 və 125 illik yubileylərinin keçirilməsi barədə
ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyev xüsusi Sərəncamlar
imzalamış, Üzeyir bəyin irsinin dünyada təbliği
istiqamətində Heydər Əliyev Fondu tərəfindən
uğurlu layihələr işlənib həyata
keçirilmişdir.
Heydər
Əliyev Fondunun Prezidenti, UNESCO və İSESKO-nun Xoşməramlı
səfiri Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü
və təşkilatçılığı ilə
"Üzeyir dünyası", "Üzeyir Hacıbəyli
ensiklopediyası", "Üzeyir Hacıbəyli:
ömür salnaməsi (1885-1948)", "Biblioqrafiya",
"Azərbaycan muğamı ensiklopediyası (Azərbaycan və
rus dillərində)", "Qarabağ xanəndələri
albomu" layihələri gerçəkləşdirilmiş,
Bakıda Beynəlxalq Muğam Mərkəzi
yaradılmış, Beynəlxalq Muğam Festivalı, Qəbələ
Beynəlxalq Musiqi festivalları keçirilmişdir ki, bu layihələr
bütövlükdə Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin,
xüsusən də, Üzeyir bəy Hacıbəyli irsinin təbliğinə,
dünyaya tanıdılmasına birbaşa xidmət edir.
Heydər Əliyev Fondunun Prezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın sözləri ilə desək, "Üzeyir
irsi həqiqətən, böyük bir dünyadır. Bu dünyanın əzəməti
ondadır ki, Üzeyir bəy bu gün də əsl pedaqoq kimi
bizi tərbiyə edir, bizə kədərlənməyi və
gülməyi öyrədir..."
Üzeyir bəy Hacıbəyli dahi bəstəkar, alim,
mütəfəkkir - filosof, maarifçi, ensiklopedik zəka
sahibi, ən başlıcası milli-mənəvi dəyər
kimi mədəniyyət tariximizə daxil olmuşdur. Burada dahi Üzeyir bəyin
yüz il bundan qabaq sanki özünün gələcək
taleyini nəzərdə tutaraq "Həqiqət" qəzetində
(1910) yazdığı məqaləsindəki bir müdrik kəlamını
xatrılatmaq yerinə düşərdi: "Bəşəriyyət
tarixində elə şəxslər var ki, onlar özləri
üçün anadan olmayıblar, bəlkə bütün
xalqa və insaniyyətə xeyir gətirmək və tərəqqisinə
səbəb olmaq üçün yaranıbdır. Bu cür
adamlar nəinki sağlığında, bəlkə də
öləndən sonra da camaata mənfəət verirlər!..."
Peyğəmbərcəsinə
deyilmiş bu müdrik fikirlər tamamilə və
büsbütün Üzeyir bəy Hacıbəylinin
ömür yoluna və ölməz irsinə də şamil
edilə bilər...
İnanırıq
ki, necə ki, Azərbaycan var, Azərbaycan xalqı var, Azərbaycan
dövləti var, Azərbaycan mədəniyyəti var,
Üzeyir bəyin də əbədiyaşar irsi, şərəfli
adı və əməlləri hər zaman var olacaqdır...
Yazımı böyük milli şairimiz Səməd
Vurğunun Üzeyir bəyin ölümünə həsr
etdiyi şeirdən bir parça ilə bitirmək istərdim:
Ölüm sevinməsin qoy,
ömrünü vermir bada,
El qədrini canından daha əziz
bilənlər.
Şirin bir xatirətək
qalacaqdır dünyada,
Sevərək yaşayanlar, sevilərək
ölənlər...
ƏSGƏR QULİYEV
Təhsil Nazirliyi Tədris
Resursları şöbəsinin müdir
müavini, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.-
2015.- 14 iyul.- S.4.