Milli və bəşəri
dəyərlərə sənətkar münasibəti
ÖTKƏM İSKƏNDƏROVUN
YARADICILIĞINDA
HUMANİST DÜNYAGÖRÜŞ
MƏSƏLƏSİ
(Əvvəli ötən
sayımızda)
İncə yumorla əhatələnmiş bu süjet
tamaşaçıda homersayağı gülüş
oyadır (qeyd etmək lazımdır ki, postsovet məkanında
keçirilmiş forumların
iştirakçılarının,
tamaşaçıların etiraflarına görə, bu filmin
uğuru, onun komediyalılığı daha çox Ötkəm
İskəndərovun oyunu ilə şərtləndirildiyi
bildirilir).
Qoroxov anadangəlmə çılpaq şəkildə
isti hamamdan çıxaraq rus adətinə görə buzlu
çaya enərək yaxalanır. Ona aşiq olmuş
qız heç nə baş verməmiş kimi onunla söhbətə
başlayır. Böyük əziyyətlə
qızdan uzaqlaşan Qoroxov kolların arasından isinmək
üçün yenidən hamama qayıdır. Soyuqdan çaşmış Qoroxovu onu bu vəziyyətdə
görərək çaşmış Maqsud
qarşılayır. Uzun ayrılıqdan
sonra öz dostunu belə bir vəziyyətdə görən
Maqsud hansı hisslər keçirir? Maqsudun
buna reaksiyası necədir? İlk andan
dostunun dəli olduğu fikrə gələ bilər.
Lakin Maqsud isə tez bir zamanda nə baş verdiyini anlayıb,
onu təpədən dırnağa qədər süzüb:
"Çox yaxşı görünürsən! İndi mən başa düşdüm ki, nə
üçün dekan insult, idman rəhbəri infarkt olub.
Gedək, uşaqlar səni gözləyir"-
fikrini söyləyir. Yaş və
palçıq içində olan Qoroxova tez öz dəbli və
baxalı papaq və dublyonkasını qeyindirir. Aktyorun incə oyunu vasitəsilə qurduğu xarakter
kinematoqrafda ştampa çevrilmiş sadəlövh kəndli
obrazından tamamilə uzaqdır. Aktyor
tamaşaçılara onun davranışındakı kinayəni,
nostalgiyanı və hiddəti duymağa imkan yaradır.
Doğmalarından, evindən ayrı düşmüş bu gənc:
"İndi Nuxada elə sakitlikdir..." ifadəsilə Vətəndən
uzaq qalmasından nə dərəcədə yorulduğunu
bildirir.
Məhz Maqsudun bütöv xarakteri, onun dəyər
dünyası öz ləyaqətini itirmədən
yaşamasına, təhsil almasına və yad yerdə
insanlarla dostluq etməsinə kömək edir.
Tez-tez belə
bir iddia ilə rastlaşırıq ki, guya insani
dünyagörüşün formalaşması, dəyərlər
sisteminin təkamülü, davranış seçimi, E.Frommun
"Əldə etmək" və "Olmaq"
antinomiyası, Kyerkeqorun "Entweder-oder" və Hamletin
"Olum, ya ölüm!" sualları öz
cavabını həlli zaman və
məkanın mütləq təzyiqi altında baş verməsində,
insanın özündən asılı olmayan şəraitin
qulu olmasında tapır. Bəs, şəraitin şərtiliyindən
azad olmaq mümkün olsaydı?.. Əgər insan fövqəltəbii istedada malik
olsa, necə? Xalça-təyyarə,
özüyığılan süfrə, görünməz
papaqlar, sehirli xalatlar, zamanın maşını, canlı su,
lampadan çıxmış cin?... Ən qədim dövrlərdən başlayaraq
bütün zamanlarda və xalqların bədii mədəniyyətlərində
nə qədər utopik təxəyyüllər mövcuddur.
Budur, 30 il əvvəl, daha doğrusu, 1985-ci ildə televiziya
ekranlarına çıxan "Cin mikrorayonda" adlı yeni
bədii filmdə əsərin qəhrəmanları, məhz
bu sualları verməyə məcbur olurlar. İlk
baxışdan sadəlövh görünən bu filmdə
(ssenari müəllifi Eldəniz Quliyev, rejissor Oqtay
Mirqasımov) həqiqətdə, ekzistensialistlərin dili ilə
desək, "sərhəd vəziyyətləri" problemi
qoyulur. Həqiqi postmodernist yaradıcılıq nümunəsi
kimi filmin süjeti bizləri tanış
olduğumuz arxetiplərə və iqtibaslara aparır. Filmin bu cür mozaik rejissor həlli: kiçik
yaşlı məktəblidən tutmuş, peşəkar
filosoflara qədər geniş tamaşaçı
auditoriyasının özünə cəlb etməsinə
imkan yaratmışdır.
Yada salaq ki, Ötkəm İskəndərov burada
kiçik korrektor (bu lap Qoqolun kollec assesoru kimi səslənir!) Rüstəm
Ağayev rolunu oynayır. Rüstəm
müxtəlif növ çətinliklərlə üzləşir,
o, nə özündən, nə də həyatından
razıdır. Onun perfeksionizmi arzu etdiyinə nail
olmağa imkan yaratmır, konformizm isə, heç də ona
xas deyil. Bir sözlə, o, konkyuktura xatirinə
pyesi hərfi və köçürmə mənasında
roman həcminə qədər dartıb, yaxud da onu hekayə səviyyəsinə
çatdıranlardan deyil. Özünün
"müasir dostları"ndan fərqli olaraq cənab
korrektor "əlahəzrət uğuru" tuta bilmir. Bundan əlavə, o, təkbaşına xoşbəxtlik
haqqında düşünmür.
Dostları zarafatyana ayın altında ürəyində
arzu tutmaq haqqında ritualı həyata keçirdikdə
Rüstəmin arzusu müharibənin olmaması haqqında
idi. Yeri gəlmişkən, jurnalistin Ötkəm İskəndərova
ünvanladığı "bəs indi istəyiniz nədir?"
sualına, tanınmış aktyor düşünmədən
"30 il bundan əvvəl istədiklərimi. İstərdim ki, müharibə olmasın. Qarabağ problemi həll olunsun, xalqımız
xoşbəxt yaşasın. İstərdim
ki, gənclərimizin gələcəyi işıqlı olsun
ki, öz potensiallarını göstərə bilsinlər"
- cavabını verir. Rüstəmin səmimiyyəti,
onun nəcibliyi dostlarında təəccüb doğurur.
O, dostlarının gözündə maddi rifahlarla maraqlanmayan
sadəlövh qəribə oğlan təəssüratı
yaradır. Onu əhatə edən mühit
üçün sonsuz xoşbəxtlik, şübhəsiz ki,
zənginlik, komfort və nailiyyətlərdən ibarətdir.
Rüstəm öz "xoşniyyətli"
dostlarının mənəvi təzyiqi altında özünəməxsus
dəyərlər sisteminə şübhə ilə
yanaşmağa başlayır.
Komediya janrında çəkilməsinə baxmayaraq
aktyorun istedadı sayəsində tamaşaçı Rüstəmin
vicdan həyəcanını, incə qəlbini duya bilir. O, özünün gündəlik
əməyinin mənəvi ideallardan uzaq olduğunu hiss edib,
buna görə əzab çəkir. Bu əmək
insanların rifahı naminə öz insani keyfiyyətlərindən
bacarıqla istifadə etməyə imkan yaratmır. Axı, Şveyserin sözləri ilə desək,
"Təmiz vicdan şeytanın ixtirasıdır". Yuxuda Rüstəm öz qoca valideynlərinin
yanına gəlir və özünü itirməsindən,
özündən narazı olmasından şikayətlənir.
"Özündən narazısansa, deməli,
yaxşı adamsan"-deyə valideynləri onu sakitləşdirirlər.
Bununla bərabər, lampadan
çıxmış cin, məhz Rüstəmə qismət
olur. Bu məqam arxetipik cəhətdən
qanunauyğundur. Bütün zaman və
xalqların ədəbiyyatlarında fövqəltəbii
istedad yalnız mənəvi cəhətdən kamil insana bəxş
olunur. Rüstəm də belələrindəndir: o, bəxtsizləri
görə-görə öz rifahından istifadə etməyi
bacarmır. Bununla yanaşı,
başqasının iradəsinə hörmətlə
yanaşdığına görə o, cini çətin vəziyyətə
salır. Axı, Rüstəmin əhatəsindəki
mühitin dünyagörüşü öz riyakar mahiyyətində
rahatlığın nə olduğunu bilmir.Lakin bu onlara
xoşbəxtlik və mənəvi rahatlıq gətirmir.
Bu cür paradoksun mexanizmini E.Fromm belə izah edir:
"İnsanların tamahkarlığının əsasında
nəyin durmasından asılı olmayaraq tamahkar
üçün həmişə nəsə
çatışmır, o, heç vaxt tam şəkildə
"rahat" olmayacaq..."
Sürrealist
yuxuları xatırladan süjetin fantastikliyi, incə yumor, bir
çox situasiya və səhnələrin absurdluğu,kəskin keçidlər, oyunun incə
çalarları-bütün bunlar aktyora plastika və mimika
imkanları üçün zəngin material verir. Lakin zəngin çalarlar arasında əsas
çalar Rüstəmin mənəvi seçim problemidir.
Rüstəm bütün bu müxtəliflikləri bir vəhdətdə
birləşdirir. Dünyagörüşünə görə Rüstəmi
kamilliyi sehr vasitəsilə nəyəsə nail olmanın qəti
şəkildə inkar etməsidir. Filmin
finalı tamaşaçıda optimizmi təlqin edir.
Özündə
inam yaratmaqla qəhrəmanımız öz gücü ilə
insanlığını və ləyaqətini itirmədən
arzularına nail olur.
Ötən əsrin 80-cı illərinin sonu kommunist
ideologiyasının qaçılmaz böhranı ilə yadda
qalıb. Sosial kataklizmlərin çoxluğu - avtoritetlərin
inflyasiyası, bir çox ənənəvi formaların
itib-getməsi cəmiyyəti anomik vəziyyətə gətirib
çıxartdı. Hüquqi və əxlaqi-mənəvi
böhranlar öz təsirini göstərməkdə davam
edirdi. Cəmiyyətin bataqlığı
dibindəki rəzillik müvəqqəti də olsa,
özünü həyatın sahibəsi kimi göstərirdi.
"Sonuncu
reys" (1989-cu il, rejissor Fuad Şabanov)
filmi ölkəmizin bu ağır dövründən bəhs
edir. Avtobus sürücüsü Tağı özünün
sonuncu iş növbəsinə çıxır. İşdən sonra o, dostları ilə
görüşə hazırlaşır. Onun
sevdiyi qız da var, VVAQ-a ərizə vermək haqqındakı
qərarını telefonla ona deyir. Ümumi
götürdükdə bu, adi günlər yaşayan,
dostları və sevimli qızı olan məzəli avtobus
sürücüsüdür. Mimika, hərəkət,
yumor, gözlərin ifadəsi, köhnə və bahalı
olmayan geyim, intonasiya-bütün bunlar kütlədən
çıxmış sıravi insan obrazının əlamətləridir.
Belə təsəvvür yaranır ki,
Tağının bütün daxili primitiv aləmi və
emosiyaları heç nə dəyişdirə bilməz, sanki
bütün mimik qırışlar onunla birgə
doğulmuşdur. Daha doğrusu, aktyor
gözlərimizin önündə sözün klassik mənasında
kiçik insan obrazı canlandırır. Fəaliyyət
dönüşləri nəticəsində
qarşımızda öz işinin peşəkarı olan
insan obrazı dayanır. Və biz asan yolla
çörək qazanmayan bu gəncə rəğbət
hissi yaşayırıq.
Tamaşaçı aktyorun hipnoz edilmiş qeyri-adi
xarizması nəticəsində cəngavərin öz
sarı avtobusunda Böyük Yoldan qayıtmasını və
dostları, ürəyinə hakim kəsilmiş xanımla
istirahət edəcəyini gözləyir. Yoluna davam edən
Tağı, gecənin qaranlığında öz peşəkar
nəzərləri ilə gedən savaşı görür və
xuliqanlarla haqq-hesab çəkmək üçün avtobusu
saxlayır. Baş verən hadisələri
öz şəxsi qənaətlərinə əsasən qiymətləndirən
Tağının vicdanı sakit durmur. Qəhrəmanlıq
dünyagörüşünün tərkib hissəsi
sayılan həmin Hərəkəti həyata keçirir.
Tağı öz dəmir atını saxlayır və
elə həmin andaca banditlər "kartda onlara
uduzulmuş" iki gənci maşının içinə itələyirlər. Banditlərin
başçısı Tağıya dayanmadan onların dediyi
yerə hərəkət etməyi əmr edir.
Banditlərlə uğursuz qarşıdurmanı əks
etdirən qorxunc mənzərə baş verir. Qeyri-bərabər
vəziyyətdə banditlərə girov düşən
Tağı tamaşaçının gözləri
qarşısında bir neçə dəqiqəliyə
"qocalır". Biz boşalmış,
lakin qeyrətini itirməmiş qəhrəmanı
görürük. Tağı zərgər
dəqiqliyilə hesablama apararaq gənc oğlan və
qızı azad etməyə çalışır.
Yaşadıqlarından sonra o, yaşaya bilməyəcək:
onda qisas hərisliyi, həyat hərisliyindən daha
güclüdür. O, artıq bilir ki, sevimli qızı və
dostları dəyirmi masa arxasında onu görə bilməyəcəklər:
bu onun sonuncu reysidir.
Öz həyatı hesabına o, yaşamalı olmayanı məhv edir. Tağının "mövcud olmaq" imkanları haqqındakı təsəvvürləri yalnız öz dünyabaxışına sadiqliyindədir. Əsərin dramatizminin dərinliyi də bundadır. Onun üçün mənəvi cəhətdən "mövcud olmaq" fiziki cəhətdən "mövcud olmaq"dan vacibdir.
(Ardı var)
Tamilla
ƏHMƏDOVA
ADMİU-nun
Kulturologiya kafedrasının
dosenti, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2015.- 16 iyul.- S.4.