“Böyüklük”
hikkəsindən uzaq adam
Mən Muxtarla (Muxtar Kazımoğlu-İmanovla) ilk dəfə
1979-cu ildə qarşılaşdım. Bizi mənim müəllimim və
Muxtarın böyük qardaşı Akif müəllim
tanış etdi. O vaxt mən Naxçıvan Dövlət
Pedaqoji İnstitutunun IV kursunda oxuyurdum.
Sonra mən 1982-ci ildə
aspiranturaya sənədlərimi vermək üçün
Bakıya gedəndə Akif müəllim mənə məsləhət
gördü ki, Muxtarla görüşüm. Muxtar o vaxt aspiranturada oxuyurdu. Mən
Muxtarla aspirantlar yataqxanasında görüşdüm və
ilk imtahanımı da Muxtara verdim. Muxtar mənim
biliyimdən razı qaldı və onun məmnunluğu mənim
aspiranturaya girmək ümidlərimi artırdı. Aspiranturaya imtahanları pis vermədim. Ancaq sənədlərimi verdiyim XX əsr ədəbiyyatı
ixtisası üzrə yerə başqa adamı
götürdülər.
İnstitutun direktoru mərhum Əziz müəllim
(Əziz Mirəhmədov) mənə bildirdi ki, bizim folklor
üzrə bir yerimiz var. Əgər istəyirsənsə,
folklor üzrə yerə səni götürə bilərik. Mən fikirləşmək
üçün vaxt istəyib direktorun kabinetindən
çıxdım. Koridorda Muxtarla
qarşılaşdım və vəziyyəti ona
danışdım. Muxtar sevinə-sevinə dedi: “Lap
yaxşı, mən “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi”
şöbəsinin aspirantıyam, ancaq
müdafiə edən kimi mən də “Folklor” şöbəsinə
keçəcəyəm”. Beləliklə, mən
folklorçu oldum. Muxtar da öz növbəsində
necə demişdisə, eləcə də etdi. Yəni müdafiə edəndən sonra “Folklor”
şöbəsinə keçdi.
Sözümün
canı odur ki, mənim folklorçu olmağım Muxtarın
iradəsi ilə baş verdi və 35 ildən
yuxarı davam edən dostluğumuzun əsası bu şəkildə
qoyuldu. Ancaq məsələ bununla
tamamlanmır. Muxtarla
tanışlığım məni əsl elm
adamlarının əhatəsinə saldı. Söhbət
Kamran Əliyevdən, mərhum Vəli Nəbioğludan, mərhum
Arif Əmrahoğludan, Arif Rəhimovdan, Arif Acalovdan, Məmmədəli
Qıpcaqdan və s. gedir. Bu insanlar kifayət qədər
savadlı adamlar idi. Onlarla tanışlıqdan sonra anladım
ki, mən, əyalət institutunu bitirən adam
bütün ölçüləri ilə öz səviyyəmi
bu adamların səviyyəsinə
uyğunlaşdırmalı və hətta
çatdırmalıyam. Yeri gəlmişkən deyim ki, bu
insanların hər biri ayrı-ayrılıqda böyük alim ola bilərdilər.
Amma onlar “yaxşı alim” adı ilə kifayətlənməli
oldular və bunun səbəbi ancaq və ancaq obyektiv amillərlə
bağlı idi. Bununla yanaşı, onların Azərbaycan elmi
düşüncəsinin inkişafında rolu
danılmazdır.
Bu dostların içərisində Muxtarın ayrıca
yeri olub. Muxtar öz istedadı ilə onlardan xüsusi şəkildə
seçilmirdi. Bununla bərabər, mən
hiss edirdim ki, onların hamısı (həm də təkcə
onlar yox) Muxtarın xətrini çox istəyirlər.
Sözün doğrusu, mən ayrı-ayrı vaxtlarda bu məsələnin
üzərində az baş
sındırmamışam. Bununla bərabər,
axıra qədər cavab tapdığımı söyləyə
bilmərəm.
Bəlkə ona görə ki, Muxtar aşırı dərəcə
də səmimi idi və Muxtarın ağzından ürəkdən
gəlməyən söz eşitmək mümkün deyildi? Bəlkə Muxtarın
ciddiliyi?.. Muxtar bu anlayışın əhatə
etdiyi bütün ölçülərlə ciddi adamdır
və istər ənənəvi Azərbaycan insanının,
istərsə də bir ziyalının qəbul etdiyi mənəvi
dəyərlərlə “zarafat” etməz və edilməsinə
də dözməz. Bu baxımdan Muxtar bir xarakter olaraq kifayət
qədər ciddi adamdır. Təsadüfi deyil
ki, Muxtar yaxın dostlarının yanlış hərəkətini
şaxa-şax özünə söyləməkdən
çəkinməyib. Bəlkə ona
görə ki, Muxtar dostlarının uğurlarına cani-dildən
sevinib? Bəlkə ona görə ki, Muxtar
dostlarına həmişə sadiq olub? Yeri
gəlmişkən, Muxtarın sədaqəti öncədən
düşünülmüş, şüurlu yox, fitri bir hadisədir.
Sadəcə olaraq bu insan onun dostlarının
hansısa pis bir əmələ yol verə bilmələrini
ağlına belə gətirmirdi. Bununla
birgə bu sözləri sadəcə tərif kimi yox, mənim
gözlə gördüklərimin ifadəsi kimi anlamaq
lazımdır. Çünki mən
dostları haqqında deyilən nahaq sözə Muxtarın necə
kəskin reaksiya verməsinin dönə-dönə şahidi
olmuşam.
Şübhəsiz
ki, Muxtarın populyarlığında sadalanan vəziyyətlərin
az rolu olmayıb. Ancaq məncə,
burada başqa bir şey də var idi. Muxtar
anadan böyük, ağsaqqal doğulan adamlardandır. Bu böyüklüyün xarizmatik cizgiləri
Muxtarın simasında açıq-aydın şəkildə
oxunmaqdadır. Mən bənzər cizgiləri
bir də mərhum Məmmədcəfər müəllimin
simasında görmüşəm və nədənsə həmişə
Məmmədcəfər müəllimi düşünəndə
Muxtar, Muxtarı düşünəndə Məmmədcəfər
müəllim yadıma düşüb. Belə
düşünərkən Məmmədcəfər müəllimin
Muxtara, Muxtarın isə Məmmədcəfər müəllimə
xoş münasibətinin nə dərəcədə rol oynadığını
söyləyə bilmərəm. Ancaq onu
yaxşı bilirəm ki, mən Muxtarı həmişə
böyük bilmişəm və bütün elmi fəaliyyətim
boyu Muxtarın qayğısını öz üzərimdə
hiss etmişəm.
Mənim bildiyimə görə, Muxtar
yaradıcılığa şeirlə
başlamışdı, amma nədənsə şeir
yaradıcılığını davam etdirmədi. Bunun əksinə
olaraq, o, demək olar ki, həmişə elmi
araşdırmalarla məşğul oldu. Muxtar
“namizədlik işini” Azərbaycan nəsrindən, yəni
yazılı ədəbiyyatdan yazmışdı. Ancaq o, yazılı ədəbiyyatdan folklora
keçdi və “doktorluq işini” folklordan yazdı.
Yazılı ədəbiyyatla məşğul olarkən
belə Muxtarın folklora sevgisinin, səmimi münasibətinin
canlı şahidiyəm. Elə bu sevgi də onu folklora gətirdi.
Ancaq kimin ağlına gələrdi ki, o, nə
vaxtsa Folklor İnstitutunun direktoru olacaq.
Mənim tanıdığım qədəri ilə
Muxtar nəinki özünü göstərməyi, hətta
ortada olmağı, görünməyi sevməyən
adamdır. Mən tanıyan Muxtar o adamlardandır ki, onlar
başlarını aşağı salaraq işlərini
görüb bir qıraqda dayanarlar. Muxtar
gurultunu, pafosu sevməz və belə məclislərdə
sıxılar, tənhalaşar, qəribləşər.
Muxtar yaxşıya yaman, yamana yaxşı deməz.
Nahaq sözə etiraz etməsə də, “bəli”
deməz. Belə hallarda susar və bu
susqunluq etirazdan betər olar. Mən
tanıyan Muxtar həmişə məzlumun yanında olar və
zalımın qarşısında baş əyməz. Mənim tanıdığım Muxtar
xalqçıdı. O, mənsub olduğu xalqın dərdləri
və sevinci ilə yaşar. Yeri gəlmişkən
xalq hərəkatı dövründə mən Muxtarı hər
yerdə xalqla bir yerdə gördüm. Şuşa
alınan zaman Muxtarın nə hala düşdüyünü
sadəcə görmək lazım idi. Yadımdadır
ki, bu hal mərhum Kamal Talıbzadənin nəzərindən
qaçmamışdı. Bizə yaxınlaşıb
demişdi: “ Bu nə haldı!
Özünüzü ələ alın! Belə
olmaz!”
Muxtar necə insandırsa, elə də alimdir. O, “böyüklük” hikkəsindən
uzaqdır. Bununla yanaşı, o hansı problemdən
yazırsa, öncə onu yaxşıca öyrənər,
ardınca onu süzgəcdən keçirib dərk edər və
yalnız bundan sonra anladıqlarını yazıya
köçürər. Elə ona görə
də Muxtarın yazıları hər hansı bir kənar təsirdən
uzaqdır.
Bu baxımdan Muxtar kənar təsir altına düşməyən
az-az alimlərdən biridir. Bu həm də onunla
bağlıdır ki, Muxtar “kitabdan materiala” yolu ilə getmir.
Onun yazdıqları ancaq araşdırılan
materialın ona diktə etdiklərindən ibarətdir. Onun yazdığı “Xalq
gülüşünün poetikası” adlı əsəri məhz
bu düşüncə tipinin məhsuludur. Bu əsərdə zahirən sadə, mahiyyət
etibarilə dərin bir problem araşdırılır. Müəllif xalq gülüşünün mahiyyətini
təkcə folklor çərçivəsində deyil,
bütövlükdə xalq mədəniyyəti müstəvisində
üzə çıxardır. Bu zaman xalq
mədəniyyətinin müxtəlif sahələrində
özünü göstərən gülüş vahid hadisənin
təzahür şəkilləri kimi izah olunur. Problemə folklor müstəvisindən yanaşma da
elə bunu tələb edir və folklorçu məsələnin
mahiyyətini “fərqliliklərin oxşarlığı” yolu
ilə üzə çıxarır. Folklor
belədir. O, “müəyyən mənada
özü-özünün kontekstidir”. Yəni
variantlar, fərqliliklər diqqətlə öyrənildikdə
semantika özü-özlüyündə üzə
çıxır. Beləliklə, müəllif
araşdırma boyu xalq gülüşünün
qanunauyğunluqlarını üzə çıxarır və
bizi orta əsrlərin gülüş fəlsəfəsinin
mahiyyətinə doğru aparır. Bununla
yanaşı, o, bu araşdırmada xalq
gülüşünün semantikasını üzə
çıxartmaq üçün yeni ölçülər
müəyyənləşdirir. “Mərd və
namərd”, “doğru və yalan”, “ağıllı və axmaq”
prinsipləri ilə xalq gülüşünün mahiyyətini
üzə çıxartmaq Muxtarın məsələyə
özünəməxsus şəkildə
yanaşdığını göstərir. Bununla
yanaşı, “kələkbazlığın komizmi”, “dəlisovluğun
komizmi” və hətta “qorxaqlığın komizmi” kimi ifadələri
müəllif xalq gülüşünün formulları kimi
təqdim edir.
Araşdırmada istər arxaik, istərsə də
müasir gülüşün semantikası öyrənilir və
beləliklə, xalq gülüşünün dolğun mənzərəsi
yaradılır. Onu da deyim ki, Muxtarın bu
araşdırması fundamental xarakter daşıyır və
yeni-yeni törəmə mövzuların ortaya
çıxmasına şərait yaradır. Təsadüfi deyil ki, Muxtarın “obrazın ikiləşməsi”
problemi ilə bağlı araşdırması, əslində,
onun “Xalq gülüşünün poetikası” əsərinin
törəməsidir.
Araşdırmanı oxuduqca Muxtarın dilinin səlisliyindən,
təbiiliyindən zövq alırsan. Bu, adətən, o
halda mümkün olur ki, araşdırılan problem kifayət
qədər aydın şəkildə dərk olunsun. Onu da deyim ki, təkcə bu araşdırmada deyil,
Muxtarın bütün yazılarında dil, deyilən
xüsusiyyətləri ilə seçilir və müəyyən
mənada adamda qibtə hissi oyadır.
Bütün həmkarları kimi, Muxtar da arxayın vəziyyətdə
elmlə məşğul olmayıb. Ömür boyu bir
parça çörək qazanmaq üçün əlləşib,
vuruşub. Amma nə olursa olsun, elm
adamı həmişə elmin xiffətini eləyir və iki
daşın arasında olmuş olsa da, ürəyinin
yanğısını söndürmək istəyir. Elm adamları üçün həzz elə
onların elmlə məşğul olduğu vaxtlardır.
Demək istəyirəm ki, Muxtarın
bütün yazıları məhz bu şəkildə - macal
tapmaq üsulu ilə əmələ gəlib.
60 yaş alim ömrünün ən parlaq dövrüdür. Heç şübhəsiz ki, Muxtar (Muxtar Kazımoğlu-İmanov) “macal tapıb” yeni-yeni araşdırmaları ilə bizi sevindirəcək.
Ömrün uzun, 60 yaşın mübarək olsun, qardaş.
Əfzələddin
ƏSGƏR
Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2015.- 17 iyul.- S.11.