Bir il Adilsiz
ŞAİR
ADİL MİRSEYİDİN VƏFATININ
İLDÖNÜMÜ
TAMAM OLDU
özümü dəfn elədim
bir axşam
şəhərin mərkəzində balaca bir bağda
bir zeytun ağacının altında
bağışla zeytun ağacı torpağına şərik oldum
asfalt altında yatmaq istəməzdim...
...kölgəndə
öldüyüm zeytun ağacı
səni ağlatdım bağışla bacı
səndən yaxın kimsəm yox bu talesiz şəhərdə.
Adil Mirseyid bu şeiri yazanda yaşı otuza
çatırdı, amma yaşadığı bu
işıqlı dünyadan getmək, özü də “şəhərin
mərkəzində balaca bir bağda bir zeytun
ağacının altında” dəfn olunmaq arzusunu beləcə
ifadə etmişdi. Yaşadığı kirayə evlər,
özünü, ailəsini dolandıracaq qədər maddi təminatının
olmaması onu sıxır, bir insan kimi ruhunu əzirdi.
Gözüm görə-görə
ötüb keçir gəncliyim
nə rahatlığım var, nə də dincliyim
neçə yol qırıldı qolum-qanadım
neçə yol yaramı açdım qanatdım
su kimi hər qaba axıb dolmadım
xəyanətlər gördüm xain olmadım
...akvariumda yaşayıram elə bil
akvariumda yaşamaq səadət deyil.
Əlbəttə, akvariumda yaşamaq bir balıq
üçün bəlkə də səadət idi, amma insan
istəkləri, yaşamaq yanğısı, azadlıq
ehtirası balıq xoşbəxtliyinə
sığışdırıla bilməz. İnsan biləndə ki:
“qürbət dediyin ana yurddan başlanır”, “yuvasız
quşam ayrılıqda”, “hətta ay işığı da
üz döndərmişdi məndən”... o zaman ölüm
haqqında düşünür.
yenə könlüm havalandı
mən zavallı daha gözəl bir dünyanın
şairi olmalıydım.
Yaşa doldu. Yenə o sıxıntılı günlər, yenə
evsizlik, yenə maddi və mənəvi üzüntülər
və ömrünün son illərində onun yaxasından əl
çəkməyən xəstəliklər öz işini
görsə də, Adil Mirseyid bu sıxıntılar
içində yaşaya-yaşaya Azərbaycanın üzdə
olan şairlərindən biri kimi tanındı. Onun çoxlarında qıcıq oyadan, bəzilərinə
müəmmalı və mücərrəd görünən
şeirləri ədəbiyyatımızın öndərləri
tərəfindən layiqincə qiymətləndirildi. Xalq yazıçıları Anar və Elçin
eyni ildə - 1997-ci ildə Adil Mirseyidin poeziyasından ürək
açıqlığı ilə söz açdılar.
Anar müəllim yazırdı ki: “Adil Mirseyidin həzin,
qüssəli, yalqızlığa və kədərə bələnmiş,
çox vaxt ümidsizlik içində çabalayan və
çırpınan poeziyası məndə bu şairin gələcəyinə
böyük ümidlər doğurur. Çünki
poeziyaya çevrilmiş ümidsizlik-ümiddir”.
Elçin müəllim əvvəlcə “Ürəyimin nar
çiçəyi” adlı kiçik bir yazı yazdı, bir
neçə il keçəndən sonra Adil Mirseyidin
poeziyasının bənzərsizliyini isbata yetirən “Elitar
poeziya” məqaləsini qələmə aldı və o
yazıda Adilin artıq özünü təsdiq etmiş
elitar bir şair olduğunu nəzərə
çarpdırdı: “Adil o şairdi ki, hamı
üçün doğma ola bilməz, şeirləri kütlənin
ürəyinə yol tapa bilməz və elitar
sözünü biz hissiyyata aid etsək, o zaman Adil bir qrup
seçmənin şairidir, elitar şairdir”.
Sonralar
Adilin şeirləri haqda Vaqif Səmədoğlu, Fikrət
Sadıq, Rüstəm Kamal, Vaqif Yusifli, Cavanşir Yusifli və
digər müəlliflər də söz açdılar, bu
poeziyanın özünəməxsusluğunu etiraf etdilər.
Adilin elitar poeziyası, şeirlərində nəzərə
çarpan poetik düşüncə tərzinin yeniliyi, qəribə
və gözlənilməz assosiasiyalar, rəssamlıq
duyğusunu ifadə edən cizgilər ona “modernist”,
“sürrealist” və s. təyinlər bəxş etdi. Amma Adil Mirseyid müasir Qərb poeziyasından nə
qədər bəhrələnsə belə, o, bizim milli
poeziyanın ənənələrindən, bədii təsvir
cəbbəxanasından ayrı təsəvvür edilə
bilməz. Bu yazıda mən onun poetik ənənələrimizə
necə bağlı olduğunu sübut edən çoxlu
misallar gətirə bilərəm, ancaq biri ilə kifayətlənəcəyəm.
Toğrul Nərimanbəyovun nar tablolarına həsr etdiyi bir
şeiri:
Toğrulun hər tablosundan
eyni bir nar gülümsəyir
hər tabloda eyni narın qırmızısı
müxtəlif notda
qırmızı-alt
qırmızı-tenor,
qırmızı-soprano
bəzən sehirli çıraq olur gülümsəyən nar
çox iri gözlü bir uşağın əlində-
uşağın gözlərində
uşağın dodağında o narın təbəssümü.
Toğrulun rəsmini çəkmək
istəsən
sən qollu-budaqlı çinar çək,
amma unutma, qardaş
Toğrul yüz illik çinar da olsa
Budaqları nar gətirəcək.
Adil Mirseyid peşəsinə görə rəssam idi. Doğrudur, o,
məşhur bir rəssam kimi o qədər də
tanınmadı və tanıdılmadı, amma onun rəssamlığı
tablolarından daha çox şeirlərində
görünürdü.
O, tez-tez
“Ulduz” jurnalında, eləcə də digər mətbuat
orqanlarında sənət haqqında fikir və mülahizələrini
oxucularla bölüşürdü.İndi bu
yazıların bir qismi “Ruhlarla
insanlar arasında” kitabında toplanıb və bu yazılar təkcə
bir şairin duyğu və düşüncələri kimi
yox, həm də bir sənət bilicisinin intellektini ifadə
edir.
Mən
onun ölümündən az sonra
işıq üzü görən bu kitabdan da söz
açmaq istəyirəm.
O, holland
rəssamı - dünya şöhrətli Rembrandt haqda
yazır, bu dahi rəssamın rənglər
dünyasının sirlərini, möcüzələrini
oxuculara çatdırır. Öz rəsmlərində ənənəvi
çərçivədən kənara çıxan
Rembrantın əsərlərinin yaşam sirrini açır
və yazır: “Nizami Gəncəvi bizim üçün,
Şekspir İngiltərə üçün, Mikelancelo
İtaliya üçün, Tolstoy Rusiya üçün
kimdirsə, Rembrandt da Hollandiya üçün odur.
O, ispan rəssamı
“Qoyya üçün kapriççio” yazır, onun macəra
dolu həyatından söz açır.
O, bizi “rəssamlığın
Homeri” adlanan Piter Paul Rubensin
zamanına aparır, onun yaradıcılıq əzablarından,
virtioz rəng və kompozisiya ustalığından, novator
üslubundan danışır.
O,
sürrealizmin banilərindən biri olan Salvador Dalinin
yaradıcılığı və şəxsiyyəti haqda
söz açır, yazır ki: “Sürrealist fantaziyalar
gerçəkliyə çevrilir. Salvador Dali sənəti
XX əsrin metaforasıdır. Dali
üfüqə qədər görünən dünyanın
deyil, üfüq arxasında qalan dünyanın rəsmini
çəkirdi”.
Adil
Mirseyid böyük italyan rəssamı Leonardo da Vinçinin həyatı
və yaradıcılığı və məşhur
“Cakonda” əsəri haqqında çox maraqlı bir yazı
yazıb. Elə bu yazını oxumaq kifayətdir
ki, o böyük rəssamın dünyasını anlayaq, dərk
edək.
Adil
Mirseyid uzun illər əsərləri
dərk olunmayan, gözdən uzaq düşən, amma sonralar
Azərbaycanda ən məşhur, son dərəcə orijinal
bir sənətkar kimi təqdir olunan Mircavadın rəsmləri
önündə düşüncələrə dalır və
yazır: “İlk baxışda bu tabloda ağlabatan bir məntiq
yox kimidi,bu yalnız ilk baxışda belədi, mistik bir
dünyanın adamı olan rəssam bu xaotik aləmdə hürr və azaddı.
Fırçanın yaratdığı forma o qədər qeyri-adi, o qədər gözlənilməzdir
ki,ansızın olaraq diqqəti
cəlb edir. Bu da həqiqətdir-forma onun
üçün heç vaxt önəmli olmayıb. O,
sosrealizmin bütün normalarını pozmuşdu”.
Adil
Mirseyid “Rənglərin sirri, sehri və müəmması” yazısında rənglərlə
bağlı poetik düşüncələrini əks
etdirir. Yeddi rəng-qırmızı,
narıncı, sarı, yaşıl, mavi, göy bənövşəyi-
Adilin şərhində maraqlı səslənir. O
yazır ki, rənglərin insana psixoloji və bioloji təsiri
haqqında yüzlərlə örnək var. Bəzən rəssam
fırçasının məhsulu olan hər rəsm əsəri
insan ömründə taleyüklü rol oynayır. Yazır ki, otağımızda mütləq
qırmızı rəngdə bir əşya saxlayın,
heç olmasa masanızın üstündəkigüldana bir
qızılgül qoyun-əsəbləriniz sakitləşəcək. Sarı rəng insan
orqanizmini toksidlərdən təmizləyir, sinir sistemini
stabilləşdirir, diqqəti cəmləyir, fikri
aydınlaşdırır. İnsanı
depressiyadan qoruyur. Mavi rəng qan təzyiqini
aşağı salır, rahatlıq və asudəlik gətirir,
ağrıları azaldır. Bənövşəyi
rəng daxili xəstəliklərdə faydalıdır,
gözləriniz yorulanda bənövşəyi rəngə
baxın. Yaşıl rəng geniş
müalicəvi önəmə malikdir, sizi neqativ emosiyalardan
qoruyur.
Gözlərinizi yumub təsəvvür edin ki,
yaşıl çəmənlikdə seyrana
çıxmısınız, evinizdən, ofisinizdən
meşə mənzərəsi açın.
Kitabda
bir-birindən maraqlı, hər biri də oxucunu özünə
çəkən yazılarla tanış
olduq və əlbəttə, heyrətlənməyə bilməzdik.
“İmpressionist etüd”də fransız rəssamı
Eduard Manenin sənət aləmini kəşf etdik. “Andrey Tarkovski-kinonun şairi” yazısında Adilin
kino sənətinə bələdliyinin şahidi olduq, Andrey
Tarkovski haqqında məlumatımız artdı. “Barış Mançonun qara sevdası”nda
şöhrətli türk müğənnisinin həyat yolunu
izlədik.
Adil Mirseyidin öz şair dostları, həm
ustadları, həm də həmyaşıdları haqqında
yazdıqları da orijinallığı ilə diqqəti cəlb
elədi.
Xüsusilə Vaqif Səmədoğlu və Elçin İsgəndərzadə
yaradıcılığı ilə bağlı esseləri bu
iki şairin özünəməxsus poetik aləmindən
soraq verdi. Orijinal deyim tərzi ilə
seçilən bir şairimiz - Zahid Sarıtorpaq haqqında
görün nə yazır: “Zahid Sarıtorpağın
şeirləri bizim miniatürlərimizə bənzəyir. Miniatür sənətində məkan, zaman və
insan qəsdən bir-birindən ayrılır.
Miniatür sənətimizdə seyr etdiyimiz
ikiölçülü məkan bizi “əl-xəyalə”
insan ruhunun növbəti
yüksəlişi üçün
aralıq pillə sayılan xəyallar dünyasına
aparır”. O, “Poeziyamızın Qarabağ şikəstəsi”
yazısında Elçin İsgəndərzadə şeirlərindən
söz açır. Doğrudan da, dəqiq
fikirdir - Elçin İsgəndərzadə
yaradıcılığında Qarabağ nəfəs
alır, haraylayır, Xanın səsi çağırır
bizi.
Adil Mirseyid bu dünyadan vaxtsız köçdü. Öncə qeyd etdiyim kimi,ömrünün son beş ilini ağır xəstəliklə
mübarizə apardı . Doğrudur,
altmış yaşını keçdi, amma üzü
gülmədi. Nə etmək? Özü getdi, yazdıqları qaldı, xatirəsi
qaldı.
Adil Mirseyid şeirdə nə yapdısa, rəssamlıqda
nələrə qadir oldusa, sənət haqqında fikirlərində
də o məqama yüksəldi. Amma bir qədər kasıblıq,
maddi ehtiyac və xəstəlik olmasaydı... Yenə
yazımın əvvəlində misal gətirdiyim o
misraları xatırlatmaq istəyirəm:
Yenə könlüm havalandı
Mən zavallı, daha gözəl bir
dünyanın
Şairi olmalıydım.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 17 iyul.- S.18.