Real gerçəklik və
bədii
həqiqətin
harmoniyası
YAXUD BİTMƏMİŞ BİR
FİLM HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Klassik bədii əsərlərin klassika xarakteri
onların bütün zamanlar üçün
aktuallığı və sənətkarın ustadlıq dəyərləri
ilə ölçülür. Mən bu nəzəri
fikri “Dolu” filminə yenidən baxarkən xatırladım.
Və bir də belə bir qəti qərara gəldim
ki, sənət əsərini birləşdirən ən
böyük faktlardan biri onun materialının həyat həqiqətlərinə
nə qədər bağlı olmasından
asılıdır.
Belə faktlar sübut edir ki, sənət əsəri
insana təsir gücünü real həyat hadisəsinə həm
də bədii münasibətin nisbətindən alır. Yaradıcı
sənətkarın bu nisbətə ölçülü
yanaşmasını isə çox zaman hadisənin
miqyası və cəmiyyətdə doğurduğu rezonans
müəyyən edir. Real həyat hadisələrindən
uzaq, yalnız təxəyyülə söykənən “sənət
əsəri” nə qədər məzmunsuzdursa, yalnız real
həyat həqiqətini əks etdirən və bədii təxəyyüldən
məhrum əsər də o qədər gücsüz və
cılız görünür.
Daha çox gerçək hadisələri, gerçək
faktları əks etdirən publisistika şüura
ünvanlandığı kimi, bədii təxəyyülə
güvənən əsər də daha çox duyğulara
ünvanlanır. Lakin sənət əsərinin
böyüklüyü onda baş verir ki, o həm
şüurlara, həm də duyğulara - ikisinə də eyni
zamanda ünvanlanır. Sənətin bu
anında reallıqla bədiiliyin harmoniyası kimi vacib bir
hadisə baş verir və yalnız bu hadisəni yaşayan
format sənət əsəri kimi dəyərləndirilir.
Mən bütün bu hissləri “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının yazıçı, publisist, ictimai xadim
Aqil Abbasın “Dolu” romanı əsasında çəkdiyi
eyniadlı filmə ictimai baxış zamanı elə o
kinoteatrın salonundaca keçirmişdim. Bu hissləri
keçirməyimi isə üç əsas amil şərtləndirirdi:
birincisi Qarabağ uğrunda gərgin xalq mübarizəsinin
ağır günlərini az-çox yaşamış bir
insan kimi, ikincisi bu döyüşlərin bir çox cəhətlərini
özündə əks etdirən “Dolu” romanını
oxumuş adam kimi,
üçüncüsü həmin hadisələrin vizual səhnələrinin
ekrana köçürülmüş variantından riqqətə
gələn bir tamaşaçı kimi. Sonra
roman gəldi və mən bu filmə TV ekranlarında təkrar-təkrar
baxdım və gördüm ki, hər dəfə eyni
duyğuları, eyni hissləri yaşamaqdayam.
“Dolu”
filmindən aldığım təəssüratları
içimdən gələn bir səmimiyyət duyğusu ilə
ifadə etdiyim anlarda baş verəcək epitetlərə
görə məni qınayacaq hər kəsə belə bir həqiqəti
də anlatmaq istərdim: mən “Dolu” romanının nə adi
oxucusuyam, nə də “Dolu” filminin adi
tamaşaçısı. Mən bu romanda və
bu filmdəki hadisələrin nə qədər gerçək
olduğunu bir qarabağlı şahid kimi, kəndi, kəsəyi,
doğmalarının qəbri düşmən
tapdağında olan bir insan kimi içindən keçirən
minlərin biriyəm. O biri tərəfdən mən əsərin
nə zaman sənət səviyyəsinə yüksəldiyini
az-çox bilən, hiss edənlərdən biriyəm. Bu
faktlar fonunda təkrar-təkrar tamaşa etdiyim “Dolu” filmi məni
lap yaxın keçmişin ən ağır günlərinə
qaytarır: xalqın, Vətənin, torpağın,
arvad-uşağın yiyəsiz qaldığı o
ağır günlərə. Mən o günlərin
ağırlığını özündə əks etdirən
onlarca publisistik, bədii əsər oxumuşam, şahidlərin
hekayətlərinə qulaq asmışam, onlarca teleproqrama
baxmışam. Lakin etiraf edim ki, “Dolu”
filminin şüura və duyğulara təsir gücü qədər
bir güc görməmişəm.
“Dolu” filmində bu təsir gücü hardandır? Əlbəttə,
mən də belə bir nəzəri fikri qəbul edirəm
ki, film rejissorundur və filmin sənət səviyyəsinə
yüksəlməsi rejissorun istedadına bağlıdır.
Ancaq dünyanın kino təcrübəsində
şedevr səviyyəsinə çatmış filmlərin
hamısında ssenarinin böyük rolu danılmazdır.
“Dolu” filminə də tamaşadan sonra ümumiyyətlə
kino sənətinin həmişə yaxşı ssenarilərə
ehtiyacı olduğu qənaətinə gəldim. Filmdən belə bir qənaətə də gəldim
ki, rejissorun da, aktyorun da, qalan digər yaradıcı heyətin
də uğurunda ssenari çox böyük rol oynayır.
“Dolu” romanına yaxından bələd adam kimi deyə bilərəm
ki, bu romandakı hadisələrin hamısında
yazıçının ustalıqla qələmə
aldığı qəribə və həm də aydın bir
vizuallıq var. Mənə elə gəlir ki, filmin rejissoru
Elxan Cəfərovun da bu romana müraciətini şərtləndirən
əsas amillərdən biri məhz bu vizuallıqdır. Görmüşük axı, bəzi uğursuz filmlərdə
əsərdə vizuallığın olmadığını
ört-basdır eləmək üçün rejissor
obrazın daxili aləmini onun heç nəyə yaramayan
monoloqu ilə kompensasiya edir. “Dolu” belə
şeylərdən uzaqdır. Çünki
“Dolu”nu ərsəyə gətirən hər kəs ilk
növbədə romanın mahiyyətinə söykənmişdir.
Bəs romandakı hadisələr bizə niyə
bu qədər doğma və təsirlidir? İlk növbədə ona görə ki, onun müəllifi
Aqil Abbas Qarabağ savaşına ürəyinin odunu vermiş
bir sənətkar yazıçıdır. Br dəfə Aqilin bu yaxınlarda televiziyada on dəqiqəlik
çıxışını qəzetlərdən biri “hadisə”
adlandırmışdı. Ağdamın
işğal gününün ildönümü ilə
bağlı televiziyaya dəvət olunmuş
yazıçı və ictimai xadim yalnız həqiqəti və
yalnız səmimi danışdığı
üçün onun on dəqiqəlik
çıxışı hadisəyə çevrildi.
Doğrusu
vaxtilə “Dolu” filmi ilə bağlı bir yazıma məni
yenidən qaytaran
Aqil Abbasın iyulun 23-də İctimai
Televiziyanın “Yeni gün” proqramında Ağdamın
işğalının 22-ci ili ilə bağlı
çıxışı oldu. Aqil Abbasın
yaradıcılıq dünyasına və xarakterinə
yaxından bələd olan hər kəs onun orijinal, bənzərsiz
bir ziyalı olduğunu yaxşı bilir. Qeyd etdiyim
proqramda da Aqilin Qarabağ döyüşlərinin hər
anına bələdliliyi, Ağdamın tarixi və bu
günü ilə bağlı səmimi, səriştəli
söhbəti tamaşaçını çox təsirləndirdi
və etiraf edim ki, elə bu anda mənim ən çox
yadıma düşən “Dolu” filmi oldu. Həmin
gün İctimai Televiziya Ağdamın işğal
günü ilə əlaqədar bir çox
proqramlarını bu problemə həsr etdi. Və “Dolu” filmini yenidən efirə gətirdi.
Filmə təkrar baxıram və bir daha belə
bir qərara gəlirəm ki, “Dolu” real gerçəklik
romanıdır. Onun səhfələrində
onlarca hadisə, onlarca bədii tapıntı var. Rejissorun
metrliyi ustadlığı ondadır ki, öz estetik
ideallarının ifadəsi üçün əsər
seçməyi bacarmışdır. Rejissorun
bu əsərdəki estetik idealı isə “Dolu” romanında
yazıçının əks etdirdiyi həyat həqiqətini
kino sənətinin bədii vasitələri ilə
tamaşaçıya çatdırmaq olmuşdur.
Rejissorun bu andakı estetik idealının məhz
Qarabağ həqiqətlərinə xidmət missiyası ilə
ifadəsi isə onun vətəndaşlıq
yanğısından doğan bir hadisədir. Deməli,
yazıçı Aqil Abbas həqiqəti, üstəgəl
rejissor Elxan Səfərovun bədii görümü
bütöv bir sənət əsərinin meydana
çıxmasına səbəb olmuşdur.
“Dolu”
filmini ərsəyə gətirən bütün
yaradıcı heyətin isə ideya-estetik qayəsi Vətən
dediyimiz bu torpaqda, oyunlar açılan, başı siyasi
oyunların qurbanı olan Azərbaycanda belə şeylərə
bir daha yol verməməkdən ibarətdir.
Mən “Dolu” filmi haqqında Rəbiqə Nazimqızı
imzası ilə bir yazı oxumuşam. “Dolu”- bir filmə
sığmayacaq qədər...” sərlövhəli bu yazı
həcmcə
çox böyük olmasa da, onun ifadə etdiyi
fikir çox böyükdür. O yazıdan bir parça:
“Müharibədə qalib gəlib yaxşı film çəkmək
asandır. Qalibiyyət özü
danışır. Və burada təntənə
də, pafos da yerinə düşür. Qalib
gələn çığıra bilər. Bunu ona bağışlayacaqlar. Məlum həqiqət
var: qaliblər mühakimə olunmurlar. Qalibiyyət
barədə zəif əsərin qüsurlarına da göz
yummaq olar. Çünki bu, daha çox
özlüyündə parlaq, bədii, cəlbedici olan zəfərin
fiksə edilməsidir...
Məğlub olub elə məğlubiyyətdən film
çəkmək olar. Bu daha çətindir, sən
ağrınla ağrıtmalısan, bütün məğlubiyyətlərin
ədalətsiz olduğunu göstərməlisən. Amma bundan daha çətin bir vəziyyət də
var. Sən nə qalibsən, nə də məğlub. Çünki müharibə bitməyib. Müharibə dayanıb. Onun nəticələrini
heç bir tərəf qəbul etməyib. Və deməli,
onun hər an yenidən başlama
ehtimalı var...” Mən Rəbiqə
Nazimqızının məqaləsindən bu parçanı
qəsdən belə iri şəkildə yenidən təqdim
edirəm, ona görə ki, bu fikirlərdə çox
böyük həqiqət var və bu həqiqət “Dolu”
filminin motivasiyasını aydın şəkildə üzə
çıxarır.
Bəli, doğrudan da qalibiyyət və məğlubiyyət
haqqında əsər ortaya qoymaq asandır. Böyük
Lev Tolstoy “Savaş və barış” romanını təsvir
etdiyi müharibədən çox-çox sonralar yazdı.
Həm də qalib tərəfdə oturub
yazdı. Hadisələr olmuşdu, təhlil
edilmişdi, nəticələr göz qabağında idi.
Roman şedevr səviyyəsində
alındı. Ötən zaman, tarixi təhlillər
L. Tolstoyun bədii həqiqətinin köməyi ilə
romanı şedevr səviyyəsinə yüksəltdi. Məğlubiyyət haqqında da zaman keçəndən
sonra çoxlu əsərlər ortaya çıxıb.
Aqil Abbas hələlik dayanmış bir
ağır müharibənin birinci hissəsindəki məğlubiyyətin
ağır səbəblərini bir dərs olaraq anladır və
rejissor Elxan Cəfərov bu səbəblərin vizual təhlilini
göstərməyi qarşıya məqsəd qoyur. Ən əsası da budur ki, film məğlubiyyətdən
qələbəyə bircə addım məsafə
qaldığına bizi inandıra bilir. Ermənistanın
havadarlarının namərdcəsinə Azərbaycana
qarşı tədbirləri: quş tüfənglərinin belə
xalqdan yığılması, erməni tərəfinin təpədən
dırnağadək silahlandırılması, hər cür
ideoloji təxribat, düşmənin düşmənçiliyə
ruhlandırılması... kimi halların hamısı o zaman
bu rəzalətə heç cür inanmaq istəməyən
Azərbaycanın çökdürülməsinə yönəlir.
Lakin “Dolu” xalq
gücünün, xalq inamının heç vaxt tükənmədiyi
ümidini ekrana gətirir, xalqın nəyə qadir
olduğunu sübuta yetirir.
Mən bu
yerdə Aqil Abbasın “Dolu” filminin çəkilişi
zamanı baş verən bir hadisəni nağıl etməklə
xalqın, millətin necə fədakar olduğunu bildirmək
məqamını xatırladım: Aqil Abbas yenə televiziyalardan
birinin qonağı idi və deyirdi ki, cəbhə xəttindəki
sərhəd zolağında filmin çəkilişi
zamanı kütləvi səhnə üçün kənd
adamlarını dəvət edirlər. Bu zaman
Qarabağ döyüşlərində bir ayağını
itirmiş bir qazi adamları, texnikanı görüb elə zənn
edib ki, camaat ermənilərə qarşı hücuma
keçib. Bir ayağı üstündə
yüyürərək hücumda iştirak etmək cəhdi
göstərib. Film çəkənlər
ona başa salıblar ki, heç bir hücum-zad yoxdur, sadəcə
film çəkirlər. Onda bu qazi filmin “yiyəsi” Aqil
Abbasa yaxınlaşaraq: “ - Ə, biqeyrət,
- deyir -bəs mən də elə bilirəm hücuma
keçirik?” Aqil Abbasın efirdən öz ifadəsi ilə təqdim etdiyim
bu epizod xalqın qeyrətini, Vətən uğrunda
canından keçməyə hazır olduğunu çox
gözəl ifadə edir.
Filmin bütün məzmununda xalq gücünə bu
inam hissi ilk sırada durur. Əla rejissor
tapıntıları tamaşaçını bu müqəddəs
hissin gerçəkliyinə yönəldir. Filmdəki obrazların hər biri bizim həqiqətən
yaxın tarixdə gördüyümüz,
tanıdığımız könüllü dəstələrin
döyüşçüləridir. A.Abbas
özünün şəxsən tanıdığı, bir
çox döyüş səhnələrində yanındaca
müşahidə etdiyi xalq hərbçilərinin yüksək
bədii obrazlarını ustalıqla yarada bilmiş və
reallıq rejissorun məharəti ilə bədii zirvəyə
yüksəlmişdir. Bu obrazların hər birinin
gerçək həyatda adları, soyadları var. Lakin həm
romanın, həm də filmin müəllifləri bu gerçək
xalq döyüşçülərini ümumiləşdirməklə
millətin torpaq uğrunda əliyalın vuruşunun daha
geniş panoramını yaratmağa nail olmuşlar.
Aktyor Məmməd Səfanın
canlandırdığı komandir torpaq uğrunda mübarizədə
hər cür çətinliyə sinə gərən bir
döyüşçüdür. Müharibələrin
hamısında komandirlər var və biz onların maraqlı
obrazlarını çox tanıyırıq. Lakin
A.Abbasın, E. Cəfərovun və Məmməd Səfanın
komandiri dünyanın bütün müharibələrindəki
döyüş komandirlərindən fərqlidir. Bu komandirin nə
nizami ordusu var, nə hərbi sursatı var, nə də
söykəndiyi “yuxarıdan” ümid gözlədiyi, kömək
umduğu dövləti var. Ətrafına yığılan fədailərdən
başqa bu komandirin heç nəyi yoxdur. Yuxarılardan
silah tələbi etinasız qarşılanır, “dövlət”
adamları sanki hər şeyi Allahın ümidinə
buraxıblar. Komandirin yeganə silah yeri
döyüşdə öldürülən erməni
yaraqlılarından qoparılan avtomat trofeyidir. Filmdə silah ümidiylə “katibin” kabinetinə gələn
komandirin bu otaqdan ümidsiz gedişi o zamanın ümumiləşdirilmiş
vəziyyəti kimi maraqlıdır. Ancaq
komandir ruhdan düşmür. Aktyor Məmməd
Səfa acınacaqlı vəziyyətə
düşmüş komandirin üzüntülərini, lakin
bu üzüntülər içərisində
yaşadığı xalq gücünə inam hissini
böyük bir ustalıqla yarada bilir. Komandirin
əsgərlərlə sərt davranışı, film boyu gərgin
vəziyyəti aktyorun ifasında əvəzolunmaz bir
dolğunluqla tamaşaçıya çatdırılır.
Bütövlükdə maraqlı süjet üzərində
qurulan bu filmdə hadisələrin aydınlıq prosesi
obrazların xarakterləri və fəaliyyətləri ilə
çox əlaqəlidir. “Drakon” ləqəbli
döyüşçünün xeyli dərəcədə
kobud görünə biləcək xarakterində əslində
son dərəcə zərif və milli keyfiyyətlərə
bağlı məqamlar var. Vəhşiliyin miqyası təkcə
bu filmdə deyil, yüzlərlə digər tarixi hadisələrdən
məlum olan erməni xislətinə nifrət dolu bir intiqamla
erməni başkəsəninin kəşfiyyatına
çıxmış Drakonun real obrazını aktyor Rza Rzayev
məharətlə yaratmışdır. Aktyor
Drakonun- sözün həqiqi mənasında ləqəbinə
çox uyğun bu döyüşçünün həm
savaş xarakterini, həm də milli kişilik xüsusiyyətini
əks etdirən insani keyfiyyətini ustalıqla aça bilir.
Bu anda ssenari tapıntısından doğan
maraqlı bir səhnə var. Xaricdən gəlib Azərbaycan
kəndlərinə qan udduran erməni Levonun
axtarışı zamanı Drakonun adamları Azərbaycan kəşfiyyatçılarını
izlədiyi ehtimal olunan erməni qızını tutub onun
yanına gətirirlər. Öldürülən
yoldaşlarının, yandırılan kəndlərin, pərən-pərən
salınan arvad-uşağın intiqamı ilə yaşayan
Drakonun bu saat həmin erməni qadının başına min
oyun açacağı ehtimalı ilə ekranı izləyən
tamaşaçı tamam başqa bir səhnə ilə
rastlaşır: Drakon kişilərlə
döyüşdüyünü deyib, vəhşi ermənilərdən
fərqli olaraq casus qadını azadlığa buraxır.
Drakonun bu milli kişilik hərəkətindən heyrətə
gələn erməni qızı onun ayaqlarına düşərək
barı heç olmasa
adını öyrənmək istəyir. Drakona isə
erməni qadının heç duası da lazım deyil... Bu səhnədə
aktyor R. Rzayevin oyunu Azərbaycan kinematoqrafiyası
üçün xeyli dərəcədə yeni keyfiyyəti
ilə uzun müddət tamaşaçı yaddaşında
qalır...
Filmin həm xaraktercə, həm də aktyor oyunu
baxımından maraqlı obrazlarından biri də “Pələng”
ləqəbli döyüşçüdür. Elvin Əhmədovun
oynadığı bu obraz cavan bir döyüşçü
olsa da, artıq batalyonda öz yeri olan, formalaşmış
xarakterə malik bir insandır. O cəsarətlidir,
orijinaldır, cavab verməyi də, əfv etməyi də,
özündən böyüklərə hörmətlə
yanaşmağı da bacaran bir insandır. Batalyonda dediyini
mütləq icra edən, necə deyərlər
“tüpürdüyünü yalamayan”, buna görə də
çoxlarının ehtiyatla davrandığı Drakonun həyatın
ağrı-acılarını yaşayan kənd adamlarına
etinasızlıq göstərən bir adamla bağlı artıq
hərəkətinə qarşı çıxır və
bütün hədələrə baxmayaraq öz xarakterini
göstərir. Drakon onu mütləq
“vuracağı” ilə hədələyir. Lakin filmin müəllifləri onların bir-birinə
münasibətini ayırd etmək üçün
tamaşaçıya güclü təsir edən bir məqam
“tapırlar”. Erməni cəlladı Levonun
axtarışı zamanı meşədə dərin bir
yarğana yumalanan Drakonu Pələng xilas edir. Əlbəttə, Drakon bununla Pələngi
bağışlayana oxşamır. Ancaq düşmən
gülləsi Pələngi yerə sərəndə Drakon onu
ağuşuna alır və can verməkdə olan bu cəsarətli
oğlanın ölümünə çəkdiyi nərəsi
ilə tamaşaçıda qəti bir intiqam hissi yaradır.
Filmin bu anında cavan aktyor Elvinin və Rzanın
ustalığı tamaşaçını, sözün həqiqi
mənasında riqqətə gətirir...
Daha bir obraza diqqət yönəltmək istərdim. Bu həm
romanda, həm də filmdə real həyatla təcəssüm
olunan, lakin bədii təxəyyülün daha da
ucaltdığı “katib” obrazıdır. Biz
Kommunist Partiyasının o zaman ideoloji vassalları olan rayon
partiya komitələrinin birinci katiblərini sovetlərin
süqutundan sonra yalnız damğalamaq və lənətləməklə
məşğuluq. Aqil Abbas dövrün
yaşadığımız reallığından doğan bir
həqiqətə son dərəcə səmimi
yanaşmış, yeni ideoloji kanonları aşaraq içərisində
yaxşı kadrların da olduğu yaxşı katiblərin
ümumiləşdirilmiş obrazını
yaratmışdır. Böyük aktyorumuz Fuad Poladovun
böyük ustalıqla oynadığı bu katib obrazı
“Dolu” filminin
realizmə bədii münasibətinin yadda qalan
faktı kimi çox maraqlı alınmışdır. Bu katib qulluğunda durduğu ideologiyadan daha çox
Vətən, torpaq, xalq haqqında düşünür.
Yuxarıdan ala bilmədiyi köməyə görə
xəcalət hissi keçirir. Ermənilərin
divan tutduğu kəndlərə, insanlara görə zülm
çəkir. Vətənə, xalqa, xalqın faciələrinə
biganəlik göstərən yuxarılara qəzəblənir
və telefonda tamaşaçının da yəqin etdiyi lap
“yuxarıya”, bütün ölkəyə cavabdeh adamın
ünvanına səslənərək: “Biqeyrət
doğulmusunuz, biqeyrət də öləcəksiniz!” kimi bir
nidadan sonra intihar edir. Bu səhnənin təsir
gücünün böyüklüyü təkcə onunla təyin
oluna bilər ki, həmin epizodda - katibin telefonla
“yuxarının” ünvanına səsləndirdiyi əsəbi
nidada tamaşaçıdan alqış səsi ucalır və
sanki hamı ədalətin zəfərini
qarşılayır... Əlbəttə, bu səhnənin
möhtəşəmliyini təkcə katibin kəsərli
sözü, onun necə intihar etməsinin rejissor
tapıntısı deyil, həm də Fuad Poladovun aktyor sənətkarlığı
təmin etmişdir.
Filmə
tamaşa etdikcə məndə (deməli,
tamaşaçıda) belə bir qəribə assosasiya
yaranır: ssenari, rejissor və aktyor tandemi yalnız o zaman
ortaya çıxır ki, onların üçü də sənətkarlıq
meyarlarına malik olur. Bu qənaət
tamaşaçıda Pələngin anasının obrazı
ilə tamamlanır. Pələngin
anası ermənilərin viran qoyduğu, balasını, ərini,
qardaşını əlindən aldığı Qarabağ
qadınlarının o qədər gerçək
obrazıdır ki, bu hadisələri yaşamış hər
kəs onu öz anası, öz bacısı, öz
doğması hesab edir. Şəxsən mən
bu anda oğlu Füzulinin Məngələnata dağında
öldürülmüş doğma bacımı, Ağdam
uğrunda vuruşlarda şəhid olmuş
tanıdığım neçə-neçə doğma
anaları xatırladım. Aktrisa Gülzar
Qurbanova mənim tanıdığım, şəhid
oğullarının meyitləri üstündə ağı
deyən həmin anaların ümumiləşdirilmiş
obrazını o qədər real detallarla ifa edir ki, o dərdi,
o ələmi bir daha yenidən, bəlkə elə həmin
ağrı ilə yaşamalı oluruq. Onun yerişi də,
bütün hərəkətləri də, danışıq
tərzi də, üzünün üzgün ifadəsi də
mənim tanıdığım o şəhid analarının
unudulmaz həqiqətlərini ortaya qoymuşdur.
Bu filmdə obrazlar qalereyasını bütövlükdə
təhlil etmək çətindir. Lakin qısaca da olsa qeyd etməliyəm
ki, Azərbaycan kino sənətində öz uğurları
olan Şamil Süleymanlının müəllim obrazı, Fərhad
İsrafilovun milis rəisi, Rövşən Ağayevin,
Cavanşir Hadiyevin, Faiq Kərimoğlunun, Vüqar Vəlixanovun
döyüşçü obrazları ustalıqla
yaradılmışdır. Əjdər
Ağayevin yaratdığı Levon obrazı erməni xislətinin
xarakterini açmaq baxımından maraqlı
alınmışdır. Nair Şirməmmədovun
Aram, Mayak Kərimovun həbsxana rəisi, Sadiq Əhmədovun
dustaq obrazları da güclü təsir
bağışlayır.
Bəstəkar Polad Bülbüloğlunun hadisələrin
ovqatına uyğun musiqisi filmin sənətkarlıq keyfiyyətini
artıran fakt kimi xüsusi qeyd olunmalıdır.
Mən bir daha Aqil Abbasın əsərdəki sənətkarlığına
qayıtmaq istərdim. Azərbaycan oxucuları Aqil Abbası bəlkə
yazıçıdan çox vətəndaş qeyrətli bir
insan kimi yaxşı tanıyırlar. Aqilin
əsərlərinin güc mənbəyi real həyatın
özüdür. Bu əsərdə isə
o real həyatı yazıçı şəxsən izləmiş,
müxtəlif cəbhə nöqtələrində saysız-hesabsız
dəfə döyüşçülərin yanında
olmuşdur. Amma o zamanlar Aqil
döyüş bölgələrində əsər yazmaq
üçün olmurdu. Aqili
döyüşçülərin yanına vətəndaşlıq
vicdanı, qarabağlı ürəyi aparırdı. Mən o vaxtlar Aqilin də taleyindən çox
qorxurdum. Amma Aqil o döyüş nöqtələrinə
getməyə bilməzdi. Çünki
Aqilin özündə də onun yaratdığı Drakon
obrazının cəsarəti var.
Aqil Abbas o bölgələrdə gördüklərini bir gün “Dolu” adlı o romanda qələmə aldı. Qələmə aldı və möhtəşəm bir əsər yaratdı. Sonra Elxan Cəfərov bu romandan bir “Dolu” filmi yaratdı. Bu “dolu”lar rusun ölüm saçan “qrad” silahından doğub, bir romanın və bir filmin zaman ağrısı, Qarabağ ağrısı, xalq zilləti ilə dolu bir sənətkarlıq keyfiyyətini ortaya qoydu. Operatorlar Tarıverdi Tarıverdiyevin, Asif Şirəliyevin rejissorlar tərəfindən yaradılan möhtəşəm döyüş səhnələrini lentə almalarından tutmuş bütün yaradıcı heyətin vətəndaşlıq qeyrətilə ərsəyə gətirdikləri bu filmə baxışdan sonra ürəyində azacıq da olsa, Vətən, torpaq, millət qeyrəti olan hər kəs Qarabağ uğrunda ölüm-dirim savaşına yollanmaq istəyir. Filmin bütün qayəsi də bundadır.
Daha bir məqam Aqil Abbasın TV efirindəki söhbətində də xatırlatdığı kimi bu filmin axırında “Filmin sonu” titri yoxdur. Çünki Qarabağ uğrunda xalq döyüşü hələ bitmədiyi kimi , “Dolu” filmi də bitməmişdir. Qarşıda Qarabağ mövzusunda bu filmin möhtəşəm davamı durur.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 25 iyul.- S.14-15.