“Nəsrimizin şairi”
haqqında dəyərli yaddaş toplusu
"Həyatım ağrıyır..."
Ənvər Məmmədxanlının ifadəsidir. Uşaqlıq
illərindən xatırlayıram,
bəzən xoş məclisdə, ya şirin bir söhbət əsnasında
Ənvər Məmmədxanlı
birdən-birə öz
iç dünyasına
qapılar, elə bil gözlərinə hansısa uzaq bir xatirənin kölgəsi çökərdi
və o zaman xəbər alanda: "Nə olub sənə,
nə var?" - dalğın-dalğın cavab verərdi:- "Həyatım ağrıyır".
Görkəmli yazıçı-dramaturq Ənvər Məmmədxanlıya
(1913-1990) həsr olunan,
onun haqqında xatirələr, esselər,
məqalələr cəm
olan bu kitab
(toplayıb tərtib edəni və redaktoru Sona Xəyal, ön sözün müəllifi
Anar) doğrudan da "Həyatım ağrıyır" adlanır.
Və bu kitab vasitəsilə
XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının nadir istedadlılarından biri-Ənvər
Məmmədxanlının parlaq obrazı; onun bir insan
kimi bənzərsiz şəxsiyyəti, əlli
ildən artıq keçdiyi yaradıcılıq
yolu, sənət uğurları, həmçinin
həyatının ağrılı-acılı
günləri öz əksini tapır.
Ənvər Məmmədxanlı unudulan
sənətkar deyil və onun ədəbiyyat
tariximizdə özünəməxsus
yeri var. Keçmiş
günlərin oxucuları
onun əsərlərini
sevə-sevə oxuyurdular
və indiki nəsil də öz bədii -estetik zövqünü formalaşdırmaq üçün
ata-babalarından nümunə
götürməlidirlər. Təbii
ki, bu sözüm
heç də bütün oxuculara aid deyil, indiki nəsillər
arasında da Ənvər Məmmədxanlı
irsinə müraciət
edənlər az deyil.
Ənvər Məmmədxanlı XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında lirik-psixoloji nəsr ustası kimi tanınır və onun "Bakı gecələri",
"Buz heykəl",
"Karvan dayandı",
"Boyunbağı", "Əfsanəli dağlar".
"Qaralmış günəş" hekayə
və novellaları o dövrdə ən çox oxunan hekayə və novellalar idi. Təsadüfi deyil ki, onu "nəsrimizin şairi" adlandırırdılar.
Ənvər müəllim Böyük
Vətən müharibəsi
illərində cəbhə
qəzetlərində tez-tez
publisistik yazılarını
çap etdirirdi.
"Qərbə atəş", "And", "Atalar və oğullar" kitablarında
toplanan yazılarında
Azərbaycan döyüşçülərinin
Böyük Vətən
müharibəsindəki igidliklərini
qələmə almışdı.
Onun publisistikası da o illərdə seçilirdi,
sərt və eyni zamanda, emosional
üslubuyla fərqlənirdi,
Vətənə məhəbbət
və düşmənə
nifrət ruhu üstündə köklənmişdi.
Ənvər Məmmədxanlının "Şərqin səhəri",
"Od içində",
“Şirvan gözəli"
pyesləri Azərbaycan
teatrlarının repertuarından
əskik olmurdu. "Şirvan gözəli"
pyesi Zaqafqaziya teatr baharında birinci dərəcəli
diploma layiq görülmüşdü.
"Şərqin səhəri" pyesi
SSRİ Dövlət mükafatına
təqdim edildi, bir sıra aktyorlar,
rejissor bu mükafatı aldılar, nə səbəbdənsə,
bircə Ənvər Məmmədxanlı mükafat
alanların gərgəsində
görünmədi. Bu,
ona qarşı bir haqsızlıq idi. Ənvər Məmmədxanlı həm də mahir kinossenarist idi. O, Mehdi Hüseynlə şərikli
"Fətəli xan”
bədii filminin ssenarisini yazmışdı,
bu film indi də sevilə-sevilə baxılır. "Babək"
filmi isə Azərbaycan kinosunun ən uğurlu hadisələrindən biri
kimi milyonlarla tamaşaçıların yaddaşına
həkk olundu, hər il
televiziya kanalları Azərbaycanın qəhrəman
oğlu Babəkin qəhrəmanlığını əks etdirən bu filmə tamaşa
etməkdən böyük
zövq alırlar. Ənvər Məmmədxanlı Sovet dövründə iki dəfə "Şərəf
nişanı" və
bir dəfə "Qırmızı əmək
bayrağı" ordenlərinə
layiq görülmüşdü.
Amma o, azad ruhlu bir insan
idi, cəmiyyətdə
baş verən haqsızlıqlara qarşı
dözümsüz idi
və mən yaxşı xatırlayıram
ki, 1981-ci ildə
"Natəvan" klubunda
yazıçı Mövlud
Süleymanlının "Dəyirman" povestinin müzakirəsi zamanı əksəriyyətinin bu əsəri haqsız tənqidlərə düçar
etdiyi zaman o, povestin və Mövlud Süleymanlının
müdafiəsinə qalxdı.
Ənvər Məmmədxanlı "Babək" romanını
qələmə almışdı,
amma romanı sonadək tamamlaya bilməmişdi, yalnız
ölümündən sonra
Xalq yazıçısı
Anar həmin romanı və "Babək" kinossenarisini birləşdirib "Azərbaycan"
jurnalında çap etdirdi.
Elə
"Həyatım ağrıyır"
toplusu da Anar müəllimin eyni adlı xatirə-povesti ilə açılır və bu əsərdə Ənvər Məmmədxanlının
bizə az
məlum olan həyatı, şəxsiyyəti
və bir sənətkar kimi özünəməxsusluğu barədə maraqlı məlumatlar, informasiyalar təqdim edir. Anar müəllimin yazısından
bəzi məqamlara müraciət edək.
Məlum olur ki, Ənvər Məmmədxanlı 1913-cü il fevralın 29-da doğulub və fevralın 29-u ancaq dörd ildən bir olur. Bir də
o məlum olur ki, Anarın atası-böyük şairimiz
Rəsul Rza ilə Ənvər Məmmədxanlı həm
əmioğlu, həm
də xalaoğlu olmuşlar.
Onların ataları İbrahim
(R.Rzanın atası) və Qafar (Ə.Məmmədxanlının atası) qardaş idilər, anaları Məryəm (R.Rzanın anası) və Ümmübanu (Ə.Məmmədxanlının
anası) bacı idilər. "Amma bu qan qohumluğundan
başqa, onları birləşdirən mənəvi
varlıqları idi və heç bir doğma qardaş bir-biriylə bu qədər yaxın ola
bilməzdi: eyni peşə sahibləriydilər,
eyni məslək və əqidə sahibləriydilər, ömürləri
bir yerdə keçmişdi, ömrün
çox çətinliklərinə
sinə gərmişdilər".
Ənvər Məmmədxanlı bir şəxsiyyət kimi heç kimə bənzəmirdi və Anar həmin
yazıda qeyd edir ki, o, hər
hansı şöhrət,
məşhurluq iddialarından
çox uzaq adam idi,
müsahibələr verməyi,
çıxışlar etməyi,
televiziya ekranında görünməyi sevməzdi.
Bunun ümumən, onun xasiyyətinə və təbiətinə uyğun çox nəcib cəhət olmasıyla bərabər,
mənfi tərəfləri
də var, çünki onun özü haqqında da, dövrü haqqında da, ədəbiyyat haqqında
da deməyə sözü vardı və nə yazıq ki, bunların yüzdə birini də demədi.
Anarın
yazısında bir cəhət də xüsusi vurğulanır:
Ənvər Məmmədxanlı
tənhalığı sevirdi.
"Rəsul Rzayla Nigar Rəfibəylinin
ölümləri Ənvərin
tənhalıq çənbərini
daha da daraltdı.
Əsərlərinin birində
elə bil özü haqqında demişdi: "Sən o qədər təksən ki, heç vaxt təklik nə olduğunu bilməyəcəksən".
Bəli, böyük tənhalıq
ömrü boyu Ənvər Məmmədxanlını
tərk etmədi. Doğrudur, onun
özünə görə
dostları da vardı, amma tənhalıq insanın ətraf mühitlə münasibətlərində deyil,
öz içində başlanır.
Ömrünün son otuz ilində Ənvər Məmmədxanlı çox seyrək halda yazıb-yaradırdı. Sanki ədəbiyyatdan küsmüşdü. Amma belə deyildi. O, geniş mütaliə dairəsinə malik bir yazıçıydı, Qərb ədəbiyyatını çox gözəl bilirdi. Şərq ədəbiyyatına bələd idi. Ramiz Rövşən yazır: "Ənvər müəllim ümumiyyətlə, sözə xəsis idi. Kağız qaralamağı o qədər də sevmirdi. Amma cild-cild kitab yazanlardan daha artıq sevilirdi, əsl yazıçı sayılırdı. Əslinə qalsa, əsl yazıçı olmaq üçün adama çox şey lazım deyil, istedad lazımdır, bir də vicdan. Ənvər müəllimin vicdanı ilə istedadı həmahəng idi, amma bərabərhüquqlu deyildi. Onun istedadı vicdanının qulu idi".
Kitabda Ənvər Məmmədxanlı ilə bağlı Elçinin, Hüseyn Abbaszadənin, Qabilin, Nahid Hacızadənin, Ələkbər Salahzadənin də xatirələri təqdim edilir və bu xatirələrdə də yazıçının həyatı və şəxsiyyəti haqqında maraqlı fikirlərlə qarşılaşırıq. Məsələn, Elçin atası İlyas Əfəndiyevlə Ənvər Məmmədxanlının ruhən yaxınlığından söz açır. Hüseyn Abbaszadə onun necə ciddi bir insan olduğunu, çap olunmuş əsərlərinə məsuliyyətlə yanaşdığından misallar gətirir.
Ənvər Məmmədxanlı ədəbi tənqidin həmişə diqqət mərkəzində olub. Onun əsərlərini tənqid də ediblər, tərifləyiblər də. Yazıçı var ki, tənqidçilərdən həmişə tərif gözləyir, tənqid olunanda isə haray-həşir qoparır, hətta onu tənqid edənə sərt şəkildə cavab da yazır. Ancaq Ənvər Məmmədxanlı ədəbi tənqidə qarşı heç bir reaksiya bildirmədi, əslində, əsl yazıçı belə bir münasibəti gizli saxlamalıdır. Böyük şairimiz Səməd Vurğun 1938-ci ildə yazdığı bir məqaləsində Ə.Məmmədxanlının "Ayrıldılar" adlı hekayəsini tənqid etmişdi. Bu yazıda haqlı məqamlar da var idi, haqsız da. Amma sonralar Səməd Vurğun Ə.Məmmədxanlının "Şərqin səhəri" pyesi haqqında gözəl bir məqalə yazdı.
Yazıçının qələm dostlarından İlyas Əfəndiyevin, Mehdi Hüseynin, Sabit Rəhmanın, Əzizə Cəfərzadənin, Osman Sarıvəllinin, Qılman İlkinin, Mikayıl Rzaquluzadənin, Yusif Əzimzadənin də onun ayrı-ayrı əsərləri haqqında məqalələri ilə rastlaşırıq.Tənqidçi və ədəbiyyatşünaslardan Məmməd Arif, Abbas Zamanov, Bəkir Nəbiyev, Mehdi Məmmədov, Cəfər Cəfərov, Məsud Əlioğlu, Cəlal Məmmədov, Arif Səfiyev, Yaqub İsmayılov, Nizami Cəfərov, Kamil Vəliyev və bu sətirlərin müəllifi onun yaradıcılığını təhlil etmişlər. Mikayıl Rzaquluzadənin "Məmmədxanlı Ənvərin yaradıcılıq yolu" məqaləsinə müraciət edək: "Məmmədxanlı Ənvər yaradıcılığında ən çox seçilən xüsusiyyət onun lirik bir nasir olmasıdır. Böyük düşməzsə demək olar ki, o bizdə lirik-psixoloji emosional nəsrin banisi sayıla bilər. ..Məmmədxanlı Ənvər verdiyi bu daxili aləm təsvirində insan psixologiyasının bir cəhətinə-hissiyyatın, emosiyaların təsvirinə çox əhəmiyyət verir. Onun əsərlərində soyuq mühakimələrə, dərin təfəkkürə və bunların ifadəsi olan ritorikaya, didaktik nəticələrə az təsadüf edilir. Onun qəhrəmanları düşünməkdən artıq duyur, mühakimədən artıq hiss edirlər". Yazıçını "nəsrimizin şairi" adlandıran Abbas Zamanov isə yazır: "Ənvər Məmmədxanlının yaradıcılığından söz açanda, əlbəttə, söhbətə onun hekayələrindən başlamaq lazımdır. Çünki Ənvər ədəbiyyatımızın tarixinə, hər şeydən əvvəl, klassik hekayə ustası kimi daxil olmuşdur. Neçə illərdir ki, biz Ənvərin lirik, psixoloji-fəlsəfi hekayələrindən ayrıla bilmirik". Bunlar tamamilə doğru, dürüst mülahizələrdir.
Kitabda Ənvər Məmmədxanlı ilə aparılan müsahibələr də xüsusi maraq doğurur. Bu mənada Kamal Abdulla ilə yazıçının söhbəti son dərəcə səmimidir və o müsahibə Ənvər Məmmədxanlını bir yazıçı və şəxsiyyət kimi bizlərə sevdirir. Kitab haqqında söhbəti məhz həmin müsahibənin finalında Ənvər Məmmədxanlının bu fikirləri ilə tamamlamaq istəyirəm:
"Dostoyevskinin iki dahiyanə düsturu həmişə hər bir yazıçı üçün müqəddəs olmalıdır. Birinci odu ki dünyanı gözəllik xilas edəcək. Dünyaya gözəllik nicat verəcək... Bütün bəşəriyyətin başına, bütün xalqların başına gələn bəlalardan sonra -hamısı, həyat dəyişir, eləyir-yenə də insanda qalan nəcib hisslər var, bax, möcüzə odur ki, nə cür olursa qalır. Bu cəhənnəmdən ki, keçmişik, tarix boyu-2000 ilin də cəhənnəmindən keçib gələndən sonra yenə də biz bilməliyik ki, bu nəcib hisslər, bu ülvi hisslər insanda qalıb. Möcüzə də budur!
Digər tərəfdən də
bununla yanaşı, siz
bunu bilirsiniz, Dostoyevskinin ən məşhur sözlərindən
biridir ki, nə qədər
böyük, dahiyanə, nəhəng konsepsiyalar, həyatı, dünyanı dəyişmək
üçün konsepsiyalar
varsa, o, bir körpənin bir göz yaşına dəyməz!"
Vaqif
YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 2 iyun.- S.6.