"İmtina", yaxud ailə
dramının təfsilatları
Pedaqoji
elmlər doktoru, professor Ağarəhim
Rəhimovun (tanınmış yazıçı Ağarəhimin)
"İmtina" romanı ədəbiyyatda həmişə
aktual olan, lakin hər bir dövrdə, mərhələdə
özünəməxsus etik-mənəvi prinsiplərlə
interpretasiya olunan bir mövzuya - ailə mövzusuna həsr
edilmişdir.
Bəlkə
də, ictimai fikirdə ailə qədər kanonik olan və ya
kanonik olduğu barədə danışılan başqa bir
etik-sosial təsisat yoxdur... Və ən müqəddəs
əxlaqi-mənəvi münasibət-anlayışlar (ata,
ana, baba, nənə, övlad, bacı, qardaş və nəvə)
həmin təsisatın törəmələridir.
İnsan
bu təsisata (ailəyə!) özündən asılı olmayaraq, Allahın (Təbiətin)
iradəsilə təşrif buyurur. Və elə bir təbii
sosial "qəfəs"ə düşür ki, bundan imtina
etmək cəmiyyətin təsəvvüründə
etik-psixoloji anomaliyadan başqa bir şey deyil. Çünki
insan, faktiki olaraq,
həm ailənin məhsulu, həm də
yaradıcısıdır...
Ağarəhimin "İmtina" romanı ailədən
imtinanın (yalquzaqlığın!) elə bir müfəssəl təfsilatıdır ki, hələ
Azərbaycan ədəbiyyatında həmin təfsilata bu
miqyasda varmış bir əsərə rast gəlməmişəm.
Roman qəhrəmanının kimliyinin (xarakterinin!)
təsviri, daha doğrusu, tale
obrazının yaradılması ilə başlayır:
"Ömrünün
neçə ilini iş adamı kimi fəaliyyət göstərən,
ədəb-ərkanı ilə tanış-bilişləri arasında xeyli xətir-hörmət,
ad-san qazanan Mahmud adi bir şəxs
idi. Son vaxtlar hardan əsdiyi bilinməyən qara yellərə
dalbadal elə düçar olmuşdu ki, gecə-gündüz
nə qədər
oturub-durub baş sındırsa da, səbəbini öyrənməyə
var gücüylə cəhd göstərsə də, əldə elə bir nəticə
hasil eləyə bilmədiyindən,
çaşbaş qalıb durmuşdu... O, ailə
üzvlərindən savayı kimsəyə inanmırdı. Hər deyilən
sözə, hələm-hələm söylənilən fikrə
bel bağlamırdı... Vaxtilə ona dost, qardaş dediyi
adamlardan da ağzı bir neçə dəfə
yandığından, demək olar ki, hamıya şübhəylə
yanaşırdı..."
Və bu
normal insanın başına olduqca qeyri-normal bir hadisə gəlir...
Nişanlısı
(artıq arvadı!) toy günündə (və gəlinlik
paltarında) tualetə getmək adı ilə bayıra
çıxır... Və naməlum sevgilisinə qoşulub
qaçır... Məlum olur ki, nişan, kəbin, ailə kanonları
(və müəllifin tez-tez işlətdiyi kimi, nə bilim, nələr, nələr...)
boş bir şey imiş...
Atadan
yetim böyümüş, ancaq humanistlikdə atasına oxşayan Mahmud
camaatın gözü qarşısında təhqir
olunduğunu, namusunun əldən getdiyini nə qədər dərindən
dərk etsə də intiqam almaq fikrinə düşmür.
Tamamilə təbii olaraq (və müasir mənəvi-ictimai
münasibətlərin tələbindən irəli gələrək!)
düşünür ki, məni atıb gedən qadını və ya onun
sevgilisini öldürməklə (sonra da insanın
"sevib-sevilmək hüququ"nu əlindən
aldığına görə türməyə düşməklə!)
nəyə nail olacağam?
Gərginliyi
aradan qaldırmaq, depressiyada olan yeganə oğlunu
"xilas" etmək üçün anası Lətifə işə
qarışır, rəfiqəsi Bənövşənin,
oğlundan on üç yaş kiçik qızı
Yazgülü hərtərəfli razılıqla
toysuz-düyünsüz gəlin gətirir. Və universitet tələbəsi
olan Yazgül
çox keçmədən ona paxıllıq edən
"rəfiqə"sinin - tələbə
yoldaşının fitvası ilə yoldan
çıxır... Çoxdan onu "sevən,
ancaq utandığından ürəyini aça bilməyən"
Rizvanın (o da Yazgülün tələbə yoldaşı
idi) "sevgili"sinə çevrilir.
Ailədə
məsələnin üstü açılanda hamının təəccübünə
baxmayaraq Yazgül özünü həddindən artıq sərbəst
aparır. Və həm ərini,
həm anasını, həm də qaynanasını
"günahlandıraraq" tələb edir ki, onun taleyi -
"sevgi hissləri"lə hesablaşsınlar. Və
yazıçının yalnız humanizmi (demokratizmi!)
hesabına deyil, həm də ( və daha
çox!) qəhrəmanın son həddə qədər
"öz taleyi"ni necə yaşayacağını təfsilatıyla
göstərmək üçün buna nail olur...
Beləliklə, Yazgül əvvəl ailəsindən,
sonra isə yenicə dünyaya gətirdiyi ekiz qızlarından
elə doğum evindəcə rəsmən imtina edir. Və
"sevgi axtarışları" onu xarici ölkələrə
aparıb çıxarır.
Yazgülün
imtinası (və xəyanəti!) onun öz "fəlsəfəsi"
ilə bu cür "əsaslandırılır":
"Mən
neçə vaxtda bir yastığa baş qoyduğum, indi də
bətnimdə ruhunu gəzdirdiyim ərimə xəyanət eləyirəm, yoxsa hissi,
duyğusu mənə rahatlıq verməyən sevgimə? Aman Allah, gecənin bu vədəsində gör mən
nəyin axtarışındayam? Mən
kiminəm? Kəbinli ərimin, yoxsa sevdiyim
oğlanın? Sualı tərsinə qoysam
necə? Mənimki nikahlı ərimdi, yoxsa
hissini, duyğusunu içimə saldığım sevgilim?
İnsan necə də dolaşıq, necə də müəmmalı məxluqdu.
Görünür, buna görə də çox zaman həyatda yerimizi
tapa bilmirik. Çaş-baş qalırıq..."
Yazgülün başını dumanlandırmış
sevgi (bilmirəm bu sözü dırnaqda yazım, ya
dırnaqsız!) o həddə çatır ki, əri
haqqında "O kişi olsaydı, adaxlısı gəlin
kürsüsündən qoşulub sevdiyinə
qaçmazdı. Minayə kişiqızılıq eləyib" deməkdən belə
çəkinmir. Və "Bəli! O, sevgisi uğrunda mübarizə aparıb" qənaətinə
gəlir.
Ailə
Yazgülü başa salmaq, düşdüyü sonu
görünməyən (və mənəviyyat-əxlaq
baxımından başdan-ayağa təhlükəli) yoldan
qaytarmaq istədikdə onun son cavabı belə olur:
"Əşi, qurtardıq da... Adamın əti
tökülür siz boş-boş danışdıqca..."
Ailəsini
dağıdıb ata evinə qayıtdıqdan sonra nə edəcəyini
bilməyən anası Bənövşənin əhval-ruhiyyəsini görən
Yazgül ona laqeydcəsinə
"Hər şeyi özünə niyə yük eləyirsən?
Qoy hamısı
cəhənnəm olsun" deyir. Və dərdli ananın sözləri
belə olur: "Oldular, Yazgül. Sən
vardın, indi yoxsan. Bir qadın ki, hələ dünyaya
göz açmayan körpəsini bətnindəcə məhv
eləməyə,
kiməsə verməyə hazırdısa, o, adam
deyil, vəhşidi. Necə
olub, mən səni tanımamışam... Bunun axırı var. Hələ
gör sevgin başına nə oyunlar açacaq".
Dünyada
ən yaxın olan adamının (anasının!) onun gələcəyindən
(taleyindən!) bu cür dərindən narahatlığı,
iztirabları da "dəvə kimi qızmış"
qızına kar eləmir:
"Ana, bu boyda ölkədə boşanan,
uşağını atan tək mən deyiləm. İnsanlar neçə min
illərdi beləcə yol gəlirlər... Təkrar
eləyirəm, kim necə istəyir, elə də
yaşamalıdı".
Maraqlıdı
ki, Yazgülə öz sevgisini
"yana-yana" izhar eləyən, onu ərindən
"ayıran" tələbə yoldaşı Rizvan da uzun
çəkməyən "görüşlər"dən
sonra onun barəsində "Mənə deyir, səni sevirəm.
Doğrudur, o sözü mən də ona
demişəm. Bəs, ailəli qadın öz həyatı, ərinin taleyi
barədə düşünmürmü? Yox, Yazgül, sən
ağılsız, yelbeyin qadınsan. Sənin taleyinə xoşbəxtlik
yazılmayıb. Sənin gözəlliyin xəyallar
içərisində əriyəcək. Halına,
xislətinə yaxşı bələd olmadığın
gözəgəlimli kişilərin qolları arasında olacaqsan.
Budur sənin gələcək taleyin" deyə
düşünür.
Və məlum
olur, Yazgülün taleyinin gələcəkdə necə
olacağını hamı bilir, bircə özündən
başqa...
Yazgülün dünyaya gətirdiyi körpələrə
- ekiz qızlara Mahmudun anası Lətifə sahib
çıxır. Onları böyüdüb boya-başa
çatdırır.
Və hərcayı
"sevgilər"dən yorulub usanmış (anası
demiş, "sevgi axtara-axtara nifrət qazanmış")
Yazgül bir də o zaman ortaya çıxır ki,
qızlarının ailə qurmaq vaxtıdır.
Ağarəhim
"İmtina"da özünün "Kabus"
romanında daha geniş təfsilatıyla qaldırdığı
atılmışların probleminə qayıdır:
"Yazgülü heç vəhşilərlə də
müqayisə eləmək olmaz. Toyuğun cücəsinə, itin,
pişiyin balasına
yaxınlaşmaq olmur. Az qalırlar adamı cırıb
dağıtsınlar. Ancaq bu... Nə ana bildi, nə qohum-əqraba,
nə ailə, nə də uşaq..."
Və
iş o yerə çatır ki, ailə "yalquzaq"
Yazgülün, uşaqlarına bir xətər yetirə biləcəyindən
narahat olur. Çünki "insan instinkti
çox güclüdür. Bəzən filosoflar onu
müxtəlif cür adlandırırlar: telepatik qabiliyyət,
ürəyə damma, fitri duyum, ağlın gözlənilməz
parıltısı, əqlin
ziyası, davranışın instinktiv forması... Nələr, nələr. Başlıcası
onu nə adlandırmaq deyil. Fakt odur ki, biz onu
canımızda çox zaman duyuruq, hiss eləyirik".
Yazıçının
bir fikri də maraqlı olduğu qədər dəyərlidir:
"Aydın olmayan fikir canlı həyata o qədər
də nüfuz edə bilməz. Peyğəmbəranə
fikir canlı həyatdan doğur. O,
reallığıyla, inandırıcılığıyla
insana sirayət eləyə bilir..."
Yazgül
atdığı qızlarının toyuna gəlir, ancaq onu
içəri buraxmırlar...
"...O geri dönüb, ağır-ağır, ayaqlarını
sürüyə-sürüyə pilləkənləri
yarıycan endi. Qayıdıb
şadlıq sarayının qapısına bir də həsrətlə baxdı və
öz-özünə dedi:
-Ağılsızlığımın
ucbatından mənə arxa duracaq doğmalarımı itirdim.
Ailəm yox...
Uşaqlarım yox... Bundan sonra özümü saxlamaq
üçün var-dövlətim yox... Şərəf və
ləyaqətim yox... Yaşamaq haqqım yox... O yox... Bu yox... Bəs nə var?! Xəstə can!..
Səfil həyat!.. Göz yaşları!.."
Və beləliklə, müəllif öz ailəsindən
imtina etmiş qəhrəmanını layiqincə cəzalandırır.
Romanda daxili monoloqa, özü-özüylə həsbi-hala
meyl, maraq çoxdur. Və bu bəzən uzunçuluğa,
lüzumsuz təfsilata, yaxud təkrara aparıb
çıxarsa da, çox hallarda məqbuldur, qəhrəmanların
daxili aləminin, ovqatının, psixoloji təbəddülatlarının
təqdimində əsas vasitədir. Məsələn,
Mahmudun "özünütəhlil"ində, daha doğrusu,
"özünüittiham"ında olduğu kimi:
"...Mən
buna layiq idimmi? Mən hərdən öz hərəkətlərimə
nəzər salıram və öz-özümə sual verirəm:
mən namuslu günahkaram, yoxsa namussuz? Mənim
günahım sadəlövhlüyümdədi. O qızı
tanımamağımdadı. Onun içində
gedən mübarizəni duymamağımdadı. Yağlı dillərinə inanmağımdadı.
Doğrudanmı, sadəlövhlük, adam tanımamaq, duymamaq da
günahdı?.."
"İmtina" müəllifi qadın obrazlarının istər dialoq, istərsə də monoloquna çox həssasdır. Və romanın mətnində bunlar həm miqyasca, həm də bədii-estetik informasiyanı əks etdirmək baxımından (keyfiyyətcə) mühüm yer tutur:
" -Yazgül
nə dedi, a Bənövşə?
-Ağız,
nə deyəcək? Əvvəla onu elə böyütməmişəm
ki, üstünə bulud kölgə sala. İkincisi də, Allah ömür
vermiş deyir: "Elə şeyləri anam bilər".
-Aha... Varam elə qıza.
-Bilirsən,
qız ki var, gül parçasıdı, gərək qədrini biləsən.
Elə tərbiyə
eləyəsən, gedib ər evində deməsin: "Burda mənəm,
Bağdadda kor xəlifə", "Yersiz gəldi, yerli
qaç".
-Düz
deyirsən, Bənövşə. Kül mənim
ağlıma. Düşmüşəm
itin-qurdun ardınca. İtin ardınca
düşən, bilirsən də, nə ilə
rastlaşar?"
Romanda
qadın qəhrəmanların, əgər belə demək
olarsa, "qadın məntiqi" kifayət qədər
güclü (enerjili!), eyni zamanda sənətkarlıqla verilmişdir.
Xanımlar
ailənin taleyini hətta beynəlxalq münasibətlər və ya
münaqişələr kontekstində müzakirə etməkdən
də çəkinmirlər:
"...Qonşularımız
bir tərəfdən zarpazarpdadılar. Ukraynanı da Rusiya
basmarlayıb... Qərb partapartla məşğuldu.
Deyirəm, ay Məhmud,
ölüb gedərəm, arzularım ürəyimdə
qalar... Bir-iki
uşağın olsa, mən də nəvə
görsəm, ruhum sevinər. Düz demirəm,
a qızım?"
Ağarəhimin
başqa əsərlərində olduğu kimi
"İmtina" romanında da tez-tez müraciət etdiyi,
sözlərindən sitat gətirdiyi
bir Zeynəb qarısı var ki, hadisələrin gərgin
məqamlarında müxtəlif obrazların dililə ortaya
çıxıb həmin məqamın aforistik şərhini
verir. Bu "şərhlər" isə bəzən
metafizik, bəzən də polemikdir:
"-Doğrudu, oğlum, o işdə səhvim
böyükdü. Aldandıq. Nə biləydik,
belə olacaq. Zeynəb qarı deyərdi: "Bilsəydim,
atam öləcək, onu qulağı dolusu darıya
satardım".
-Ay ana, o
nə misaldı çəkirsən? Qarı ağıllı arvad olub. O, ömründə
elə məsəl çəkməzdi. Əleyhdarları
hörmətdən salmaq üçün ona yamaq vurublar.
Dünya belədi. Ayağı
sürüşənin qolundan tutub qaldıran olmur".
Ümumiyyətlə, Ağarəhimin
"İmtina"sı həm mövzunun
aktuallığına, həm ideya-məzmununa, həm də
dil-üslubuna görə kifayət qədər mükəmməl
əsərdir.
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2015.- 3 iyun.- S.7.