Türkmən və ümumtürk dəyərlərinin
qovşağı: Məxdumqulu Fəraqi irsi
Son illərdə Məxdumqulu Fəraqi
yaradıcılığı müxtəlif ölkələrdə
oxucuların diqqətini cəlb etməyə başlayıb.
Bu, Türkmənistan dövlət və elmi dairələrin
məqsədyönlü fəaliyyəti nəticəsində
gerçəkləşib. Beynəlxalq TÜRKSOY təşkilatı
2014-cü ili "Türkmən şairi Məxdumqulu
ili" elan edib. "Məxdumqulu Fəraqi. Ümumbəşəri
mədəni dəyərlər" (2014), "Dostluq və
qardaşlıq carçısı Məxdumqulu Fəraqi"
(2014) mövzularında beynəlxalq konfranslar təşkil
edilib, Məxdumqulu Fəraqinin "Seçilmiş əsərləri"
Azərbaycanda və Türkiyədə nəşr olunub
(2010), Türkmənistanın Azərbaycandakı səfirliyinin
təşkilatçılığı ilə Rəşid
Behbudov adına Mahnı Teatrında (2010), Qafqaz Universitetində
(2012) şairin yaradıcılığına həsr
edilmiş tədbirlər keçirilib.
Məxdumqulu Fəraqi yaradıcılığına iki əsas
ideoloji istiqamət xasdır. Bir tərəfdən
Məxdumqulu türkmən xalqının milli şüurunun
formalaşmasında önəmli rol oynayıb, digər tərəfdən
isə onun yaradıcılığında ümumtürk dəyərlərinin
təbliğinə geniş yer ayırıb. Onun yaradıcılığında bu iki istiqamət
bir-birinə qarşı ziddiyyət təşkil etmir, harmonik
şəkildə özünü büruzə verir.
Xalq ruhunun tərcümanına çevrilmiş Məxdumqulu
Fəraqi türkmən milli şüurunun və türkmən
dövlətçiliyinin ideoloji əsaslarının
formalaşmasında xüsusi rol oynayıb. O, türkmən birliyi
ideyasını və türkmənlərə ortaq milli
şüur aşılayan fikirləri şeirlərinin əsas
məğzinə çevirməyi bacarıb. Türkmən
tayfalarını birliyə çağırış,
xalqını azad görmək istəyi, daxili çəkişmələrə
son qoyub, doğma yurdunu düşmən tapdağı
altına düşməyə qoymamaq şairin
yaradıcılığının əsas leytmotivinə
çevrilib. Ədibin
yaradıcılığında tayfa və nəsillər
arasında ədavətlər dövrünün
haqsızlıq və ədalətsizliyi öz əksini
tapıb. Türkmən xalqının rifahını
düşünən Məxdumqulunun "Görülsün
indi" şeirində türkmən tayfalarını birliyə
çağırışı səslənir:
Fəraqi
üz tutar türkmən elinə,
Düşmən
əl vurmasın qızıl gülünə,
Dostlar,
bizi axirətin selinə,
Qərq etməmiş, rəqib çapılsın indi.
Məxdumqulunun adlı-sanlı türkmən
xanlarının, bəylərinin, sərkərdə və
döyüşçülərinin qəhrəmanlıqlarının
tərənnüm edildiyi şeirlərində türkmən
tayfalarının daxili çəkişmələrə və
müharibəyə qarşı birləşməsi arzusu
özünü büruzə verir. Onun belə şeirlərindən
biri də Əhməd şah Dürranini vəsf edildiyi
şeiridir. Ustad şair bu şeirlərdə müstəqil
türkmən dövlətinin birliyi arzularını əks
etdirirdi:
Qəmdən
uzaq olar, qəlbi dağlanmaz,
Yıxar dağı-daşı, yolu bağlanmaz.
Başqa
bir elatda könlü saxlama,
Maxdımqulu, susmaz dili türkmənin.
Xüsusi qeyd etmək lazımdır ki, Məxdumqulu
müstəqil türkmən dövlətini sosial ədalət
prinsipi əsasında qurmağa çağırırdı. Bu konteksti Məxdumqulu
atası Dövlətməhəmməd Azadinin
"Behiştnamə" ("Cənnət haqqında
kitab") adlı didaktik poemasındakı və "Vəzi-Azadi"
adlı şeirlə yazılmış traktatındakı
dövlət haqqında fikirləri daha da inkişaf etdirir.
Türkmən ədəbiyyatının klassik
dövrü hesab edilən XVII-XVIII əsrlərdə türk ədəbiyyatında
olduğu kimi, divan ədəbiyyatı ilə aşıq
yaradıcılığı qovuşaraq yeni mərhələyə
qədəm qoyur. Məhz yazılı ədəbiyyatla
şifahi ədəbiyyatı yaradıcılığında
sintez etmiş böyük şair bu mərhələnin
layiqli sənətkarlarından olmuşdur.
Məxdumqulu ümumtürk folklorunu mənimsəyən
şair-aşığa çevrilmişdir. Qeyd etmək
lazımdır ki, 10 mindən artıq sətri özündə
cəmləşdirən Məxdumqulu irsinın 90 faizi
qoşuq janrına aiddir.
Məxdumqulu kitab dilindən uzaqlaşaraq türkmən
xalqının dilinə yaxın dildə yazıb-yaratmağa
başlayır.
Türkmən
ədəbiyyatının XVII-XVIII əsrlərdə iki dilli,
yəni ərəb və fars dili ənənələrindən
uzaqlaşması özünü göstərmişdir. Bu dövrün ədibləri ədəbi dili xalq
dilinə yaxınlaşdırırdılar. Məxdumqulunun yaradıcılığında da xəlqilik
türkmən xalq dilinə yaxınlığı
baxımından daha parlaq şəkildə təzahür edir.
Fars və ərəb dillərindən
uzaqlaşma Məxdumquluya sintaktit inversiya metoduna müraciət
etməyə geniş imkanlar yaratmışdır.
Sintaktit inversiya priyomundan istifadə zamanı atalar
sözlərindən tez-tez istifadə etməsi Məxdumqulu
poeziyasına xas əlamətdir. Onun qələmə
aldığı şeirlərin dili xalq dilinə yaxın
olduğundan anlaşıqlıdır.
Məsələn,
şairin "Eli gözlər" şeirinin dili fikrimizə əyani
sübutdur:
Kim nan tapmaz yeməyə,
Kim yer
tapmaz qoymağa,
Kim don tapmaz geyməyə,
Kim tirmə şalı gözlər.
Məxdumqulu türkmən ədəbi dilinin banisidir. Ərəb-fars
ölçülərindən (əruz) imtina etmiş türk
dünyasının ilk şairlərindən biridir. Məxdumqulu xalq ənənələrinə malik
olan heca vəznini yaradıcılığının əsasına
çevirib. Məsələn, "Görüm görülməyən
yerdə" şeiri heca vəzninin parlaq nümunəsidir:
İzzət,
hörmət sın etməyin,
Görüm görülməyən yerdə.
Ağıllı olan söz açarmı?
Növbət verilməyən yerdə.
Məxdumqulu yaradıcılığı ilə məhdud
kanonlar çərçivəsində inkişaf edən
türkmən poeziyasının özündən sonrakı tərəqqisinə
və ənənəvi formaları yeni məzmunla zənginləşdirərək
onun inkişafına təkan verib. Belə ki, o, xalq
şeiri ilə klassik şeir ənənələrini
yaradıcılığında birləşdirməyi
uğurla həyata keçirib.
Yaradıcılığında realizmə meyl etməsi
ilə türkmən poeziyasının təkamülünə
təsir edib.
Məxdumqulu poeziyasında janr yenilənməsi əsasən
saray ədəbiyyatına xas ərəb və fars
poeziya janrlarından xalq ədəbiyyatı janrlarının
elementlərinin nüfuz etdirilməsində özünü
büruzə verdi. Türk ənənəvi
janrlarını ədəbiyyata qaytaran Məxdumqulu müasir
türkmən poeziyasının janr sisteminin əsasını
qoymuş oldu. O, dastan, nağıl, epos, laylalar kimi
şifahi xalq ədəbiyyat janrlarına geniş müraciət
edir.
Həyat gerçəkliyini realist təsvir edən Məxdumqulunun
yaradıcılığı XIX əsrin türkmən
maarifçiliyinin inkişaf istiqamətlərini müəyyənləşdirir. Şairin
yaradıcılığında Qərb mədəniyyətinə
xas humanist görüşləri türkmən (türk) ənənələri
ilə birləşdirən ictimai-siyasi məzmunlu və fəlsəfi-didaktik
əsərlər də yer tutur.
Qeyd etmək lazımdır ki, Məxdumqulu Fəraqi
mükəmməl dini savada malik olmuşdur. Qızıl-Ayaqdakı
İdris Baba, Buxaradakı Kəkildaş mədrəsələrində
və Xivədəki Şirqazi xanın tikdirdiyi mədrəsəsində
təhsil almışdır. Şair mədrəsələrdəki
dini təhsilin onun həyatını dəyişdiyini poetik
dillə təsvir edir. "Şirqazi" şeirində dini təhsil
almağını xoş sözlərlə ifadə edir:
Məxdumqulu
atıb könül xəfasın,
Saydı
pirini, molla-sufisin,
Daim
unutmazam qızıl qapısın,
Gedər oldum, xoş qal, gözəl Şirqazı.
Məxdumqulu
Bəhaəddin Nəqşibəndinin yaratdığı sufi məktəbinin və şeyxin "Dilin
yar ilən, əlin kar ilən olsun" süarını sənətinin
şüarına çevirmişdir. Türk - islam
mədəniyyətində düşüncələrə
hakim kəsilmiş sufizm (vəhdəti-vücud) dini-fəlsəfi,
ideoloji faktor kimi Məxdumqulu yaradıcılığına təsir
etmiş və yaradıcılığında sufi
baxışlar özünü parlaq şəkildə göstərmişdir.
Sufilik Allahla ruhun ezackar birləşməsidir
ki, ədibin yaradıcılığında buna rast gəlinir.
Məxdumqulunun şeirlərində ənənəvi-mədəni
və dini dəyərlərin əksini tapması Allah
eşqinin tərənnümü və inandığı o
eşqi getdiyi ömür yoluna çevirir. O yolun haqq
yolu olmasını Məxdumqulu "Alacaqdır" şeirində
Qulluq et qadir Xudaya,
Ömrünü
ötürmə zaya
- deməklə insanı Haqq yoluna səsləyir.
Bu səsləyişdə bir ağsaqqal nəsihəti
də duyulur.
Doğma xalqına qırılmaz tellərlə
bağlı olan Məxdumqulu Fəraqinin dini məzmunlu
şeirləri çoxdur. "Seyran içində"
şeirində ölməyin də dirilməyin də haqq
olmasını vurğulayan şairin fəlsəfi ifadə tərzi
özünü qabarıq göstərir:
Məxdumqulu,
sirrim çoxdur,
Mən
neyləyim, açan yoxdur,
Ölmək
haqq, dirilmək haqqdır,
Oxudum "Quran" içində.
İslam dininin müqəddəs və ən əsas
kitabı olan "Qurani- Kərim" Allahın buyurduğu
sözlərdir, mələyi vasitəsi ilə Hz. Məhəmmədə
vəhy edilib.
Bu müqəddəs kitabı oxumasını
şair qürurla tərənnüm edir.
Məxdumqulu vahid türk mədəni mühitin
inkişafına təsir göstərmişdir. Onun
yaradıcılığı türklərin oğuz qrupuna
daxil olan və dil, tarix, mədəniyyət baxımından
ortaq olan Azərbaycan və türkmən xalqları
arasında ədəbi əlaqələrin inkişafına təsirsiz
ötüşməmişdir.
Məxdumqulunun dövründə türk dünyası
bir tərəfdən yeni ictimai münasibətlərlə
üz-üzə gəlmişdir, Qərbin hərbi-siyasi və
elmi-texniki təsirinə məruz qalmışdır, digər
tərəfdən isə türk xalqlarının
yaşadığı vilayətlərə Nadir şahın
qanlı yürüşləri fəlakətlərə səbəb
olmuşdur.
Qeyd etmək
lazımdır ki, böyük şairin yaxın qohumları
Nadir şah tərəfindən qəddarlıqla edam olunmuşdular. Onun Nadir
şahın əsirliyinə düşməsi və azad
olması isə xalq arasında çoxsaylı əfsanə və
hekayətlərin yaranmasına gətirib
çıxarmışdır. Türk
dünyasının bəlalarının səbəbini Məxdumqulu
Fəraqi ölkələrarası münaqişələrdə
görürdü. Bu səbəbdən də
onun poeziyasında türklərin ümumi düşmənlərinə,
yadelli işğalçılara qarşı birgə
mübarizə aparmağa çağırış motivi
ayrılmaz yer tutmuşdur.
Maraqlıdır ki, bu cür fikirlər əsasən Orta
Asiyanın türkdilli xalqları arasında
formalaşmış "türkiqoy" janrında
yazılmış əsərlərdə öz əksini
tapmışdır. Bu tip əsərlər didaktik pafosla seçilir və təhkiyəçinin
xalqa verdiyi mənəvi tövsiyələr əsasında qurulan
fabulaya malikdir. Məxdumqulunun didaktik əsərlərində
"türkiqoy" janr formasının elementlərinə
tez-tez rast gəlirik. Xüsusi qeyd etmək
lazımdır ki, bədii türkmən dilini yaradarkən Məxdumqulu
XI əsrdə Kiçik Asiyada Səlcuq dövlətini yaradan
oğuz tayfalarının formalaşdırdığı
"rumi-türkməni" dilinin zəngin irsinə geniş
müraciət etmişdir. Başqa sözlə,
Məxdumqulu irsində türkmənləşmə və
türkləşmə bir- birindən ayrılmaz amillər
kimi çıxış edir.
Tarixi
paralellər apardıqda XII əsrdə yaşamış alim,
sufi və şair Əhməd Yəsəvi
yaradıcılığı ilə Məxdumqulu Fəraqi
yaradıcılığı arasında tarixi varislik nəzərə
çarpır. Əhməd Yəsəvi öz poeziyasında
türk (cağatay) dilinə müraciət edir, fars və ərəb dillərindən
uzaqlaşır. Məxdumqulu Fəraqi
aşıq ədəbi formalarına və aşıq bədii
dilinə müraciət etməsi ilə Əhməd Yəsəvinin
təcrübəsini təkrar edir. Məxdumqulu
Fəraqi və Əhməd Yəsəvinin lirikasının
oxşarlığı bundan irəli gəlir. Əhməd
Yəsəvinin və Məxdumqulunun həyat yolları da
oxşardır: imtahan və itkilərlə dolu ilahi həqiqətin
axtarış yolu.
Məxdumqulunun yaradıcılığında Azərbaycan və türkmən tarixi talelərinin və bu iki xalqın mənəvi mədəniyyətinin oxşarlığını şərtləndirən şeirlər əksini tapmışdır. Şairin "Sevmişəm səni" şeirində Azərbaycan ədəbiyyatı ilə intertekstual əlaqələri müşahidə edirik. Məsələn, Azərbaycan folklor nümunəsi olan "Aşıq Qərib" dastanı ilə intertekstual əlaqə aşağıdakı bənddə özünü daha aydın büruzə verir:
Bu dünya qoyubdur kimi,
Xoş tutun beş günlük dəmi,
Aşiq Qərib Şahsənəmi
Sevən tək sevmişəm səni.
Şairin Azərbaycana səyahət etdiyi zamanı gördüyü Nuxaya (indiki Şəki) həsr etmiş olduğu "Yaylaqları var" şeirində şəhərin füsunkar təbiətinin vəsfi əksini tapmışdır:
Gedək seyrə çıxaq Nuxa mülkünü
Könülü oxşayan yaylaqları var.
Dərib qoxulayaq qönçə gülünü,
Yaşıl reyhanları, zanbaqları var.
Sonda qeyd etmək olar kı, yaradıcılığı ilə klassik türkmən şeirinin əzəmətini təsdiqləyən şair yalnız türkmən ədəbiyyatında deyil, dünya ədəbiyyatında da əlçatmaz poeziya nümunələri yaratmağa nail olmuşdur. Məxdumqulu yaradıcılığını tədqiq edən alimlər tərəfindən böyük və faydalı işlər həyata keçirmişlər. Lakin bu istiqamətdə hələ də çox işlər görülməlidir. Belə ki, ustad şairin əsərlərinin bir hissəsi itmişdir, onların axtarılıb tapılaraq nəşr etdirilməsi isə əlavə ciddi elmi axtarışlar aparılmasını tələb edir.
Salidə ŞƏRİFOVA
Filologiya üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet.-
2015.- 4 iyun.- S.8.