“Azərbaycan multikulturalizmi:
tarixi təcrübələr və gələcəyin
cəmiyyət modeli” Almaniyada
Multikulturalizm həyat tərzimizdir
Berlinin Brandenburq Elmlər Akademiyasında Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi (BBMM), Almaniya-
Azərbaycan Forumu, Azərbaycanın Almaniyadakı
səfirliyi və
Berlin Humboldt Universitetinin təşkilatçılığı
ilə “Azərbaycan multikulturalizmi: tarixi təcrübələr və
gələcəyin cəmiyyət
modeli” mövzusunda beynəlxalq elmi konfrans keçirilib.
Beynəlxalq konfransda Berlin Humboldt Universitetinin professoru
Eva-Maria Aux “Azərbaycan multikulturalizmi:
tarixi təcrübələr
və gələcəyin
cəmiyyət modeli”,
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin
icraçı direktoru
Azad Məmmədov “Azərbaycanın
real siyasətinin nəticəsi
olaraq Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin yaranması”,
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsinin
sədr müavini Səyavuş Heydərov “Sülh içində birgə yaşam ənənəsi üçün
multikulturalizmdə tolerantlıq
anlayışı: Azərbaycan
modeli” və AMEA-nın Əlyazmalar İnstitutunun şöbə
müdiri Möhsün
Nağısoylu “Azərbaycan
multikulturalizminin ədəbi
mənbələri” mövzularında
məruzələrlə çıxış
ediblər.
Almaniyadan
elmi, siyasi dairələrin nümayəndələri
və media təmsilçilərinin
də qatıldığı
tədbirdə Azərbaycanın
Almaniyadakı səfiri
Pərviz Şahbazov, Bakı Dağ Yəhudiləri dini icmasının rəhbəri
Milix Yevdayev, Rus Pravoslav Kilsəsinin
Bakı və Xəzəryanı Yeparxiyası
pravoslav dini təşkilatının nümayəndəsi
Mifodiy Efendiyev və Qafqaz Müsəlmanları İdarəsinin
sədr müavini Fuad Nurullayev, Almaniya Xarici İşlər Nazirliyinin
nümayəndəsi Cord Meier-Klodt, Almaniya-Azərbaycan Forumunun sədri Hans Eberhard Şleyer məruzələr ətrafında
çıxış ediblər.
lll
Azərbaycan Respublikasının millətlərarası,
multikulturalizm və dini məsələlər
üzrə Dövlət
müşaviri, BBMM-in Himayəçilik
Şurasının sədri,
akademik Kamal Abdullayevin “Multikultural təhlükəsizlik və
onun əsas prinsipləri” mövzusunda
geniş məruzəsi
isə mərasim iştirakçılarının xüsusi marağına səbəb olub.
Akademik məruzəsində vurğulayıb
ki, multikultural təhlükəsizlik anlayışı
multikulturalizmin dövlət
siyasətinə dair istiqamətində yer alır və ölkənin milli təhlükəsizliyi kontekstində
mühüm yer tutur: “Multikultural təhlükəsizlik milli
təhlükəsizlyin vacib
komponenti kimi anlaşılır və ona görə də aydındır ki, bu yeni
anlayış ölkə
daxilində multikulturalizm
situasiyasını siyasi
dayanıqlığın təminatçısı
qismində nəzərdə
tutur. Başqa sözlə desək,
dövlət çoxmədəniyyətlilik
mühitinin özündə
maraqlı olduğu üçün bu mühitə qarşı yarana biləcək potensial təhdidləri milli təhlükəsizlik
əleyhinə yönəlik
bir məzmunda qəbul edir. Bu səbəbdən də multikultural təhlükəsizliyi ilkin
olaraq şərtləndirən
prinsip vahid dövlətdə yaşayan
müxtəlif etnik, dini, sosial, siyasi,
iqtisadi, nəsillərarası
təbəqələşmələrin yaratdığı multikultural
situasiyanın qorunub saxlanması və inkişaf etdirilməsidır.
Multikultural təhlükəsizlik
paradiqması say tərkibindən
asılı olmayaraq bütün etnik, irqi qruplara aid mədəniyyətlərin, necə
deyərlər, təhlükəsizliyini
təmin edir. Dünyada multikulturalizm modellərinə
dair bir fenomen Azərbaycan multikulturalizmidir ki, bu nümunədə multikultural təhlükəsizlik
paradiqması önəmli
yer tutur”.
Dövlət müşavirinin məruzəsində
səsləndirdiyi faktlar
konfrans iştirakçılarının
diqqətini çəkib:
“Azərbaycan ərazisi
ən qədim tarixdən bu günədək etnik və dini müxtəlifliyin
vətəni olub. Azərbaycanda uzun əsrlərdən bəri
türk mənşəli
çoxluqla yanaşı
yaşayan rus, ukraynalı, belarus, gürcü, avar, ləzgi, erməni, başqırd, tatar, yəhudi, yunan, kürd, osetin, lak, talış, udi, tat, lahıc, buduq, qrız, haput, çek, saxur, xınalıq, inqiloylara son illər ərzində ərəb,
əfqan, fars, macar, çin, koreya, kubalı, krım türkü, özbək, qazax, litvalı, latış, moldovan, eston, qırğız, tacik, türkmən, abxaz, aqul, buryat, inquş,
dargin, kabardin, komi, qumuq, mari,
noqay, udmurt, çeçen, çuvaş,
adıgey, çərkəz,
qaqauz və b. əlavə olunmuşdur. Bu etnik müxtəlifliyi
dini müxtəliflik də tamamlayır. Ölkədə islamın müxtəlif
qollarına mənsub çoxsaylı müsəlmanlarla
yanaşı pravoslavlıq,
katoliklik, protestantlıqlıq,
yəhudilik, beynəlxalq
krişna şüuru,
bəhailik və sair dini konfessiyalara
mənsub dindarlar yaşayırlar”.
K. Abdullayev Azərbaycan dövlətinin multikultural
təhlükəsizlyin bu
etnik-dini müxtəlifliyin
qorunması və inkişaf etdirilməsilə
bağlı həyata
keçirdiyi tədbirləri
diqqətə çatdırıb:
“Ölkənin müxtəlif
bölgələrində məskunlaşan
etnik qrupların milli adət-ənənələri
və mədəniyyətlərinin
müdafiəsi üçün
onların övladlarının
ana dillərini inkişaf etdirmələrinə
dövlət qayğısı
göstərilir: Quba,
Qusar, İsmayıllı,
Xaçmaz, Oğuz, Qəbələ rayonlarının
126 məktəbində şagirdlər
ləzgi; Lerik, Lənkəran, Astara, Masallı rayonlarının
246 məktəbində şagirdlər
talış; Balakən,
Qəbələ, Xaçmaz,
Zaqatala, Quba, Şamux rayonlarının
32 məktəbində şagirdlər
avar, udi, tat, şaxur, yəhudi, xınalıq, kürd dillərini öyrənirlər.
Dini durumda mövcud tolerantlıq ab-havasının dərin
tarixi-ənənəvi kökləri
öz yerində, dini müxtəlifliyin dövlət qurumları, ölkə prezidenti tərəfindən dəstəklənməsi
(buraya ən çeşidli tədbirlər,
o cümlədən, dövlət
hesabına məscidlərin,
kilsələrin, sinaqoqların
inşası və təmiri, ölkə prezidentinin vaxtaşırı
müxtəlif dini icmaların tədbirlərində
şəxsən nümunəverici
iştirakı və sair) multikultural təhlükəsizlyin təmin
edilməsində olduqca
mühüm rol oynayır”.
Akademik bildirib ki, Azərbaycandakı
multikultural siyasət hətta tarixən liberal dəyərlər üzərində
yetərincə gəlişmiş
Avropa cəmiyyətləri
üçün də
nümunəverici mahiyyət
daşıyır: “Fikrimizi
əsaslandırmaq üçün
öncə onu vurğulayaq ki, Azərbaycan dövlətinin
multikultural siyasəti
ölkədə etnik-dini
müxtəlifliyin cəmiyyət
həyatına inteqrasiya
prosesində iştirakının
elə bir ədalətli təminatını
yaradır ki, burada ayrı-ayrı etnik-dini qrupların ümumi maraqları dar və məhəlli
siyasi məqsədlərlə
istifadəyə məruz
qalma risklərindən
tamamilə sığortalanmış
olur. Siyasi partiyaların etnik-dini
zəmində fəaliyyətlərinə
qanunvericilik məhdudiyyətləri
multikulturalizm situasiyasını
etniklər və dinlərarası dağıdıcı
siyasi rəqabət kataklizmlərindən qorumaq
və dövlətin milli təhlükəsizliyini
təmin etmək məqsədi güdür.
Tarixi təcrübə göstərir
ki, multikultural təhlükəsizliyin Azərbaycanda
tətbiq edilən inteqrasiya prinsipi daha doğru bir siyasətə təminat verir. Azərbaycandakı multikultural təhlükəsizliyin
harmonik vəhdətdə
biri digərini tamamlamalı olan prinsiplərinin uğurlu tətbiqi multikulturalizm situasiyasını problemlərdən
sığortalamağa imkan
verir. Özü də elə
bir zamanda ki, ərazisinin iyirmi faizi hələ
də Ermənistanın
silahlı qüvvələri
tərəfindən işğal
altında qalmaqdadır.
Bu da simvolikdir
ki, işğalçı
dövlət həm də multikulturalizmin düşmənidir. O mənada
ki, Ermənstan hələ Sovet dövründən etibarən
qeyri-erməni etnik qruplarını ərazisindən
çıxara-çıxara nəhayətdə monoetnik
tərkibli bir dövlətə çevrilmişdir.
Və bu keyfiyyətdə də qonşularına qarşı sərgilədiyi
aqressiyasına görə
bölgədə sülhə
və təhlükəsizliyə
təhdid mənbəyi
olaraq qalmaqdadır”.
K. Abdullayevin sonda səsləndirdiyi “multikultural
təhlükəsizlik paradiqması
dünyada gedən proseslərin fonunda potensial olaraq elə bir nümunəverici
siyasi mahiyyət kəsb etməyə başlayır ki, bu, beynəlxalq münasibətlərin demokratikləşməsinə
də, dövlətlərarası
inteqrasiya proseslərinin
güclənməsinə də
töhfə verə bilər” fikri isə konfrans iştirakçıları tərəfindən
xüsusi razılıqla
qarşılanıb və
dəstəklənib.
lll
Azərbaycan nümayəndə heyətinin
tərkibində konfransa
qatılan Rus Pravoslav Kilsəsinin Bakı və Xəzəryanı Yeparxiyası
pravoslav dini təşkilatının katibi
keşiş Mifodiy, professor Möhsün Nağısoylu qəzetimizin
əməkdaşı ilə
səfər təəssüratlarını
bölüşüb. Keşiş
Mifodiy deyib ki, beynəlxalq konfransda iştirak edən xarici ölkə nümayəndələri
Azərbaycanda əsrlərdən
bəri mövcud olan multikultural ənənələrə xüsusi
maraq və ehtiram hissi nümayiş
etdiriblər: “Akademik Kamal Abdullayevin məruzəsində səsləndirdiyi
fikirlər konfrans iştirakçıları tərəfindən
müsbət qarşılanmaqla
yanaşı, dərin
marağa səbəb
olub. Konfrans başa çatdıqdan
sonra əksər qonaqlar məruzəçiyə
yaxınlaşaraq minnətdarlıqlarını
bildirdilər. Onlar Azərbaycan
haqqında, ölkədəki
çoxəsrlik multikultural
model, bizdə mövcud
olan tolerantlıq ənənələri barəsində
daha çox informasiya əldə etmək istəyirdilər.
Azərbaycanda Bakı Beynəlxalq
Multikulturalizm Mərkəzinin
açılması, ölkədə
müxtəlif etnik qrupların, fərqli dini konfessiyaların hədsiz mehribanlıq şəraitində yanaşı
yaşamaları xarici
qonaqlar üçün
heyrətləndirici fakt
idi”.
Professor Möhsün Nağısoylu
bildirib ki, həm alman ictimaiyyəti, həm də beynəlxalq konfransda iştirak edən digər xalqların nümayəndələri Azərbaycandakı
multikultural dəyərlərə
heyran olduqlarını
gizlətmədilər: “Bu səfərdən
böyük ruh yüksəkliyi, unudulmaz təəssüratlarla qayıtmışam.
Onlar konfransdan sonra Azərbaycan nümayəndə
heyətinə yaxınlaşaraq
ölkəmizdəki tolerantlıq
vəziyyəti, xüsusilə
dini durumla bağlı suallarına ətraflı cavab aldılar”.
S.
MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.-
2015.- 6 iyun.- S.15.