Bəxtiyar Vahabzadənin ədəbiyyata və
ədəbi-tarixi prosesə baxışı
Xalq şairi
Bəxtiyar Vahabzadənin
zəngin yaradıcılıq
irsində ədəbi-tənqidi
yazıları xüsusi
yer tutur. 60 illik yaradıcılığı boyu
o, bədii əsərlərlə
yanaşı, müntəzəm
olaraq ədəbi-tarixi
prosesin gedişatı
ilə bağlı aktual məsələlərə
diqqət yetirmiş, müxtəlif ədəbi
nəsillərin görkəmli
nümayəndələrinə və nisbətən daha az tanınan,
habelə ədəbiyyata
yenicə qədəm
qoyan gənc yazarların yaradıcılığına
daim maraq göstərmiş, mətbuatda
məqalələr, müsahibələrlə
çıxış etmişdir.
Təcrübə göstərir ki, görkəmli yazıçıların
bir çoxu bu və ya
digər dərəcədə
peşəkar tənqidlə
məşğul olmuşlar. Bu həvəs onların özlərinin, necə deyərlər, bədii yaradıcılığın içində
olmalarına görə
ədəbi prosesə
dair öz peşəkar görümləri
ilə bölüşmək
ehtiyacından doğmuşdur.
Tənqidçi kimi çıxış edən
məşhur yazıçılar
oxucunu açıq söhbətə dəvət
edirlər (şairin bir məqalələr toplusu elə belə də adlanır: "Gəlin açıq danışaq".
Bakı,
1988).
Şair hələ 50-ci illərdən
başlayaraq mətbuatda
ədəbiyyata, xüsusən
poeziyanın vəziyyəti
ilə bağlı müzakirələrə dair
öz fikirlərini bildirirdi. Məsələn, sənətkarlıq məsələlərinə lazımınca
diqqət yetirilməməsi
ilə bağlı müşahidələri ("Poeziyamızda
sənətkarlıq məsələləri",
1953), yaxud tənqidin meyarlarının çatışmazlıqlarına
dair mövqelərini
("Hiss etmək, yaşamaq,
duymaq", 1954) açıqlayırdı.
Eləcə də yazıçıların
qurultaylarındakı çıxışlarında,
məsələn, VIII qurultayında
poeziyada ötəri mövzulardan daha qlobal ictimai problemlərə keçmək
zərurətindən, poema
janrına meylin azalmasının səbəblərindən,
YB də tərcümə
şöbəsinin yaradılması
lüzumundan və s. danışırdı.
Şairin ədəbi prosesin gedişatı ilə bağlı fikirləri daha əyani şəkildə ayrı-ayrı
yazıçıların yaradıcılıqlarına
həsr olunmuş yazılarında konkret ifadəsini tapmışdır. Bu səbəbdən daha əyani olsun deyə diqqətimizi əsasən bu yazılarda cəmləşdirməyə
üstünlük vermişik.
Ədibin tənqidi irsi 50-90-cı illərin yazılarını
əhatə edir. Bu yazılar janr baxımından təsnif edildikdə görürsən
ki, əksəriyyətində
- resenziyaların, yubiley
məqalələrin, açıq
məktubların üslubunda
sərbəst essevarik
meyl üstünlük
təşkil edir.
Onu da qeyd etməyi
lazım bilirik ki, şairin şəxsiyyəti, bəlkə
də, daha çox elə bu səmimi yazılarında görünməkdədir.
Mövzu, dövr baxımından təsnif etdikdə burada çox geniş mənzərə aşkarlanır:
klassik ədəbiyyat,
çağdaş ədəbiyyatı
təmsil edən müxtəlif ədəbi
nəsillərin yaradıcılığı.
Amma predmetindən, dövründən asılı
olmayaraq nümayəndələrini
yanaşmalarda dəyişməz
meyar ilk növbədə
milli təəssübkeşliklə
bağlıdır ki,
bu ali
dəyər xalqa, vətənə, onun dilinə, folkloruna, torpağına sədaqətdə
açıqlanır. Özü də
bu yerdə söhbət ritorikadan deyil, hər hansı əsərə qiymət verildikdə təbii poetik özünüifadədən gedir.
Götürək klassik ədəbiyyata
dair yazıları: Gəncəli Nizami, "qəlb şairi" Füzuli, "fikir bahadırı" Nəsimi,
"Sabah adamı - Səbuhi",
Yunis İmrə,
"Sabir - yenə Sabir", M.Hadi, H.Cavid, Ə.Cavad və b.
Bunların bir çoxu essevari orijinal poetik təəssüratdır,
qismən də polemik yazılarıdır. Məsələn, Füzuli şeiri muğamatla müqayisə
edilir ki, "muğamat kimi Füzuli şeiri də xalqımızın
həyatı, mənəvi
aləmi, mübarizəsi,
ruhu və düşüncəsindən doğur".
Təbii
ki, bu fikir
poetik nümunələrə
istinadən əsaslandırılır.
Yaxud Füzuli eşqindən söz açan ədib Füzulinin sufi fikirlərin
ifadəçisi, mistik
kimi qələmə verənlərlə razılaşmır.
Şairin hər bir fikri obrazlı, mübaliğəli şəkildə
deməyi üstün
tutmasını vurğulayarkən,
o, Füzuli eşqinin
ilahi, platonik deyil, böyüklüyü,
ülviliyi, saflığı
ifadə etdiyini iddia edir. Ümumiyyətlə, Füzuliyə
silsilə esselər həsr etmiş şair eyni zamanda onu Renessans
sənəti kontekstində
dəyərləndirməyə cəhd edir: konkret olaraq Şekspir kimi dünya dramaturgiyasının
korifeyi ilə müqayisə edir. İlk baxşda iki ədəbi növün müqayisəyə gətirilməsi
əvvəlcədən sual
doğura bilər.
Burada söhbət obrazın şəraitdən
asılı olub-olmadığından
gedir: əgər
"Kral Lir",
"Romeo və Cülyetta",
"Hamlet"də obrazlar,
necə deyərlər,
şəraitin qurbanıdırsa
(məb, "Romeo və
Cülyetta"da törənəcək
faciənin səbəbi
gənclərin ata-babalarının
zəmində özünü
göstərir), "Leyli
və Məcnun"da
törənəcək faciənin
səbəbi əvvəlcədən
hazırlanmır (ataları
düşmən deyildir).
"Məcnun yaranmış şəraiti
öz bütövlüyünə
tabe edir, "hər bir şəraitdə
Məcnun olaraq qalır". Yəni obraz
şəraiti yaradır.
Bu, şairin poetik-emosional
düşüncələridir.
M.F.Axundzadənin xidmətlərini dəyərləndirərkən,
Bəxtiyar Vahabzadə
onun reallaşdırdığı
maarifçilik proqramı,
böyük ənənəyə
malik olan "ədəbiyyatı və
ictimai fikri əsrlər boyu keçib gəldiyi cığırdan ayırıb"
yeni bir istiqamətə yönəldib
inkişaf etdirilməsini
qeyd edərək, tarixilik mövqeyindən çıxış edir:
orta əsrlər Nizami, Xaqani, Nəsimi və Füzuli nə deməkdirsə, XIX əsr
üçün də
M.F.Axundov o deməkdir".
Sanki müstəqillik dövründə milli irsə münasibətdə
radikal təftiş mövqelərin yaranacağını
əvvəlcədən duyan
şair (məqalə
1991-ci ildə yazılıb)
digər faktlarla yanaşı, M.F.Axundovun bir çox Şərq və Qərb ziyalılarına yazdığı məktublarına
işarə edərək,
onları "ədəbin
vətəndaş və
sənətkar ürəyinin
tarixi və vicdanının sənədləri"
adlandırır.
Ədəbiyyat tariximizdə böyük sənət ulduzlarından
danışarkən Bəxtiyar
Vahabzadə qeyd edir ki, bənzərlərini
bu və ya digər səviyyədə
başqa xalqların ədəbiyyatında da tapmaq mümkündür. Lakin onların
içərisində Sabirə
bənzərini tapmaq çətindir. Ona görə ki, xalqın... dərdlərini,
bəlalarını... bu
qədər ürək
yanğısı ilə
deyən, fəryadına
gülən, gülüşündə
ağlayan vətəndaş
şairin qüdrəti
bir də ondadır ki, ... oxucusunu da öz dərdlərinin
alovuna bürüməyi,
özü qədər
alovlandırmağı bacarmışdır".
Bundan təsirli nə demək olar? Bir çox müsahibələrində
B.Vahabzadə "Ən
böyük ustadın
kimdir?" sualına
"Sabir" cavabı
vermişdir və qeyd edirdi ki,
bugünkü ədəbiyyatın
və ictimai fikrimizin ən düzgün yolu Sabir yoludur - məzmun baxımından.
Amma müəllif yalnız sərt ifşaedici satiranı nəzərdə
tutmur. Söhbət
gülüşün məzmunundan
gedir: "Sabir və Mirzə Cəlilin gülüşündəki
fəryad nəticədə
lirika və faciə ilə birləşir". Və Sabirin
şeirlərindən, M.Cəlilin
pyeslərindən misallar
gətirilir ki, bunlarda satira lirikaya, gülüş göz yaşına, lağ-üsyana çevrilir.
Sabirin yolunu etalon kimi tutmağı tövsiyə
edən ədib sual verir: mənə
irad tuta bilərlər ki, Sabirin tənqid etdiyi nadanlıq, cəhalət və s. indi yoxdur. Və
cavabında: bəs niyə Sabir bu gün də
oxunur və sevilir? Ona görə ki,
şairin dövründəki
cəhalət, fanatizm....
indi başqa şəkil alıb".
Qeyd olunduğu kimi haqqında sözügedən yazılarda, söhbət bir neçə ədəbi nəsildən aparılır: yaşlı nəsil (S.Rüstəm, S.Rəhimov, Ə.Vəliyev, Mir Cəlal, O.Sarıvəlli, M.İbrahimov və b), daha sonra yaşıdları, altmışıncılar, cavanlar. Təxminən 60-dan çox yazı. Bu yazılarla tanışlıq göstərir ki, sanbalından, təcrübəsindən asılı olmayaraq (əlbəttə, təbii piyetet özünü göstərməkdədir) əsas yanaşma meyarı xəlqilik, xalq ruhuna bağlılıq, Vətənə sadiqliyin fərdi, orijinal bədii-poetik ifadə yollarının müəyyənləşdirilməsi ilə bağlı olmuşdur. Bəzi misallara müraciət edək.
Hər yazıçının özünəməxsusluğunu duymağa çalışan ədib, məsələn, "sovet şeirinin banisi" (S.Vurğun) kimi təqdim olunan Süleyman Rüstəmin inqilabi ruhlu şeirləri Böyük Vətən Müharibəsi illərində yaratdığı vətənpərvər poeziyası, Cənub həsrətli əsərlərindən danışarkən şairin yaradıcılığının nəzər yetirilməyən tərəflərinə də işıq salmağa çalışır. Məsələn, S.Rüstəm yaradıcılığında məhəbbət lirikasına aid olan qoşma və qəzəllərindəki klassik ənənədən fərqlənən böyük yaşamaq eşqin əhvalı və incə yumor, hətta zarafat motivləri vurğulanır. Məs, "deyirlər" sözünün işlədilməsi: "....Məndən sənə, ey gül, nə deyirlərsə inanma.
Səndən də gəlib gündə Süleymana deyirlər". Yaxud tədqiqatçılar tərəfindən mənzum hekayəçiliyin ilk nümunəsi kimi qeyd olunan "Ana və poçtalyon" şeirindən fərqli olaraq, B.Vahabzadə bu janrın başlanğıcını şairin 1933-cü ildə yazdığı "Çiçək mağazasında" ilə başlayır. Və şeirin təhlili əsasında fikrini sübut edir.
(Ardı var)
Sara OSMANLI
Filologiya üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet.- 2015.- 10 iyun.- S.6.