Özünü vətənə
oxşadan şair
YUSİF NƏĞMƏKARLA ÜZ-ÜZƏ
Ona şeir aləmində ilk xeyir-duanı böyük
şairimiz Rəsul Rza verib. “Ədəbiyyat və
incəsənət” qəzetində şeirlərinə
“Uğurlu yol” yazıb. İndi onun səsi
qardaş Türkiyədən, şeir müsabiqələrindən,
təntənəli poeziya-musiqi məclislərindən gəlir.
Lap bu yaxınlarda “Çanaqqala” poemasına görə
keçirilən poeziya yarışmasında birinci mükafata
layiq görülüb. Amma Azərbaycanda-öz
vətənində ona və şeirlərinə olan
sayğılar daha çoxdu. Şeirlərinə
mahnılar bəstələnir və bu gün onlarla bəsit
mahnı mətnlərini utandıra biləcək qədər
urvatlıdı o mahnılara yazılan şeirlər.
Şeirə könül verdiyi gündən dərk edib
ki, dünyanın ən zərif, ən incə sənəti məhz
poeziyadır.
Burada -bu aləmdə əbədi sakin olmaq
üçün İSTEDAD lazımdır və bu istedadı
qoruya bilmək, onu daim cilalamaq bacardığı... və o,
iyirmi yaşından altmış yaşına qədər bu
mənəvi yükün əzabına, əziyyətinə
qatlaşmağı bacarıb.
Onun bir şair kimi formalaşmasında, şeirin çətin
yollarında cürətlə addımlamasında Xalq şairi
Bəxtiyar Vahabzadənin böyük rolu olub. Söyləyir
ki, Bəxtiyar poeziyası onun üçün məktəb
olub, bu məktəbdə şeiri necə yazmaqdan tutmuş nədən
yazmağa, mətləbi hansı bədii formalarla ifadə etməyə,
sözü şeirə, şeiri poeziyaya sevirməyə qədər
çox şeylər öyrənib. Bəxtiyar müəllmin
vəfatından sonra o, təxminən iki min beş
yüz misralıq “Bəxtiyar” poemasını yazdı. Bu poema Azərbaycanın XX əsrdə yetirdiyi bir
poeziya nəhənginə həsr olunan ilk və hələlik
sonuncu poemadır. Lirik-epik səpgidə olan bu poema təkcə
Bəxtiyar poeziyasına və onun şəxsiyyətinə
böyük məhəbbətin ifadəsi deyil, həm də
həyatı təzadlar içində keçən bir millət
fədaisinin bizə nisbətən az məlum olan tərcümeyi-halının
bəzi məqamlarını da açıqlayır.
Nəhayət,
o şairin adını çəkirəm: Yusif Nəğməkar.
60 yaşı tamamdır. Mübarək
olsun!
Yusif Nəğməkar (Yusif Məhəmməd oğlu Mədətov)
Beyləqanın I Aşıqlı kəndində, dindar bir ailədə
dünyaya göz açıb.
Azərbaycanın hər bir bölgəsindən, rayon və
kəndindən şair də, rəssam da, musiqiçi də
yetişib və Beyləqan da istisna deyil. O çöllükdən,
o düzənlikdən, təbiəti bir az xəsis olan o məkandan
da tanınmış şairlər, bəstəçilər,
incəsənət adamları, elm və maarif xadimləri yetişib və Yusif Nəğməkar
da belə bir torpağın yetirməsidir. APİ-nin Filologiya
fakültəsini bitirəndən sonra altı il
o rayonda müəllimlik edib. Və sonra Bakı
həyatı. Üz tutub Azərbaycan Radio
və Televiziya Şirkətinə, ştatdankənar
müxbirdən böyük redaktorluğa qədər bir yol
keçib. İlk kitabı 1984-cü ildə çapdan
çıxıb: “Sazın işığında”. Mən bilmirəm, məlumatım yoxdu, onun
doğulduğu kənd-Aşıqlı- doğrudanmı
aşıq məskəni olub? Mən Beyləqandan tanınmış bir
aşıq çıxdığını eşitməmişəm,
amma onu bilirəm ki, Yusif özünə bica yerə “Nəğməkar”
təxəllüsü seçməyib. Əvvəla, onun
şeirlərinin əksəriyyəti nəğmə ahəngindədir,
yəni şeirləri ritm və melodiya ilə nəfəs
alır, ikincisi Yusif xeyli mahnı mətnlərinin müəllifidir,
üçüncüsü, o, Azərbaycanın və
qardaş Türkiyənin ən məşhur müğənniləri
ilə dostluq edir (misal üçün İbrahim Tatlısəslə,
Niyaməddin Musayevlə), dördüncüsü, özü,
heç bir ustada-müəllimə ehtiyac duymadan saz
çalmağı öyrənib və insafən, onun sazda ifa
elədiyi havalar neçə konsert salonlarında səslənib
və alqışlarla qarşılanıb. Deməli,
qismən də olsa, “Nəğməkar” təxəllüsünü
niyə seçməyi aydınlaşır. Amma bu
yazıda mən Yusif Nəğməkarın gözəl
ifaçılığından yox, qısaca da olsa, şair kimi
özünəməxsusluğundan söz açmaq istəyirəm.
Çünki o, ilk növbədə başdan-başa
şair doğulub.
Onun belə
bir şeiri var: “Mən Vətənə oxşayıram”.
Gözlərimdən
həsrət baxır,
Mən Vətənə oxşayıram.
İçimdən
qara qan axır,
Mən Vətənə oxşayıram.
Ağ
günüm qara bağlanıb,
Gümanım hara bağlanıb?!
Vücudum
Qarabağlanıb,
Mən Vətənə oxşayıram.
Bənzərim
yaz-qışı bir az
Otu bir az, daşı bir az...
Alnımın
qırışı-Araz,
Mən Vətənə oxşayıram.
Sinəm-daim
alovlanan...
Çiynimdə
ən ağır zaman!..
Ayağım
-çən, başım-duman.
Mən Vətənə oxşayıram.
Qızıl
hikkəm, göy cəngim var,
Yaşıl
məslək ahəngim var-
Bayrağımtək
üç rəngim var,
Mən Vətənə oxşayıram.
Bu şeiri niyə misal gətirirəm? Özünü
Vətənə oxşatmağın bu və ya digər
çalarlarını başqa şairlərin şeirlərində
də izləmişəm. Hətta ritorik şəkildə
“Mən Azərbaycanam!” deyən şairlər də az olmayıb. Kimin haqqı var,
kimin haqqı yox, bu nidanı eşitdirməyə, onunla
işimiz yox. Amma Yusifin bu şeiri doğrudan da onun
yaradıcılığı ilə tamamilə həmahəng
səslənir. Yəni onun şeirləri də,
poemaları da qışqıraraq yox, çox sakit və bir az da ciddi ahəngdə “Mən Azərbaycanam!”
deyir. Onun “Alın yazım”, “Bəsirət
gözəli”, “Qələm səsi” kitablarında həmin
nidanın müxtəlif variasiyalarda səsləndiyini
eşidirik. O, ustadı Bəxtiyar Vahabzadə kimi azərbaycançıdır
və azərbaycançı şairin ruhunda nə varsa, onu
poeziyanın ruhuna çevirməyə can atır.Onun şeir
və poemaları tarixi planda götürülsə, ən qədim
-ulu çağlardan günümüzün həqiqətlərinə
qədər yol gəlir. Qədim türk -Atilla, Babək, Dədə
Qorqud yolu keçib Nizamiyə, Füzuliyə, Nəsimiyə,
Səttarxana, Sabirə, Mirzə Cəlilə, Üzeyirbəyə,
Çanaqqalaya, Cavidə, Repressiya qurbanlarına,20 Yanvar şəhidlərinə,
Səməd Vurğuna, Rəsul Rzaya, Bəxtiyara, Ulutürkə,
Məmməd Araza qədər - bir sözlə, Azərbaycanın
və türk dünyasının zəfərlə, qəhrəmanlıqla,
faciə və sarsıntılarla, bədii dühaların
yaratdığı ölməz söz abidələri ilə
özünəməxsus bir bədii salnamə yaratmağa cəhd
edir. Bu millətin övladı kimi səhvlərimizi
də, tarixdən məlum faciələrimizi də yada
salmağı unutmur.
Poeziya ilə tarixin, bunların hər birinin funksiyası
bir-birindən fərqlidir və o şey ki, tarixçi izah
edir, şairdə o izah yoxdur. Qədim dövrün
yazıçısı Lukan deyirdi ki: “Şeirin və poetik əsərlərin
vəzifələri bir başqadır, tarixininki isə, bir
başqa. Orada (şeirdə) tam azadlıqdır və yeganə
bir qanun vardır: şairin iradəsi. Çünki
o, ilahi bir qüdrətə malikdir və ilham pərisinin
hakimiyyətinə tabedir”. Məsələn,
Babək hərəkatından söz açanda tarixçi
heç zaman deməz ki, “Onun (Babəkin haqq
yürüşündə Əsrlər tapdalanıb, Gələcək
yanğısıyla Keçmiş oda qalanıb. Azadlıq deyənlərin, Beyinləri qan olub,
Yüz illər bir an olub. O, Babək sürətiydi. O
müqəddəs sürətə Biz əl qata bilmərik. İgidliyin, ərliyin Babək zirvəsinə hələ
çata bilmirik”. Bunu ancaq şair deyər.Poeziya
məhz igidliyin, qəhrəmanlığın obrazını
yaradır və Yusif Nəğməkarın da şeir və
poemalarında bu xətt aparıcıdır.
Yusif Nəğməkar çox məhsuldar işləyir. Bu “məhsuldar”
sözü Sovet dönəmində çox işlənirdi.
Amma sözə, poeziyaya bağlı olan, həyatını
onsuz təsəvvür etməyən bir şair
üçün bu söz heç də yasaq deyil. Təki ortada özünü, indiyə qədər
yazdıqlarını geriləməyən,
aşağılamayan nümunələr olsun. O, hər
şeydən yazır, amma təsirlənib yazır. Övladları olmayan ər və arvad bir oyuncaq
mağazasının qarşısında “yandılar için-için.
Axı nə alaydılar Körpəsiz bir ev
üçün?!”.
Atasızlığın, anasızlığın qəmli
anlarını yaşayır:
Ata,
göz yaşlarım soyuduğundan
Bu soyuq yağmurdan solubdu torpaq.
Torpaqda
anamla uyuduğundan
Anamız, atamız olubdu torpaq.
Yol
çəkən gözlərim məni saraldıb,
Hanı ocağımın şöləsi, hanı?!
Bu dərd
köynəyimi yaman daraldıb,
Gizlədin anamın paltarlarını.
Palıd dözümündən yazır. Həmin o
palıd ki, “Tufan əsərdi başında
İldırımlar ona xoşdu”. Amma o
palıd “Dözsə də şimşək qılınca; Dəli
gurşada, yağışa Palıd tablaya bilməyib. Tək bircə soyuq baxışa”. Uşaq qəbirlərinə
baxır və kövrək bir şeir yaranır: “Qəbirlərin
ən böyüyü uşaq qəbridir-Uşaqlar
böyümədən öldüyü üçün”.
Parçalanmış Azərbaycanın bir olacağı
günü gözləyir: “Araz xalı-ulduzlu Ay, Qoşa Nura
arama tay, Birləşməsə o tay-bu tay, Ondan Azərbaycan
olmaz”. “Yedək” şeirində bu sözü yozmağa
çalışır: “Gözü çıxarmadan
qaşı qayıran Yedəksiz ağıl da min deyil, təkdi.
İnsanı özündən çəkib
ayıran Bir şeytan əli var-o da yedəkdi”. “Koroğlu parkında kaman çalınır”
şeirini onun ən uğurlu şeirlərindən biri
sayıram. Bir soyuq havada
bir kasıb adam kaman çalır. Qəpik-quruş qazanır. Koroğlunun
ruhu oda qalanır. İgidlik, qəhrəmanlıq
simvolu və ehtiyacın möhtaca döndərdiyi bir fəqir.
Paradoks deyilmi? Yusif Nəğməkarın
şeirlərində bir motiv də bax elə, dünyanın
bu zalım təzadlarıdır.
Dostlarının, sevdiyi insanların qəfil
ölümü onu sarsıdır. Səxavət Məmmədov
üçün yazır: “Təbiətən şair idi Təbiətin
Səxavəti”. Qarabağ mövzusunda şeirləri
də ürək yanğısından, torpaq itkisindən
doğur. Kəlbəcərin erməni
işğalçılarından azad olunmuş bir kəndində
güllə-mərmi yağışından salamat qurtarıb
yurdu tərk etməmiş itlə qarşılaşır bir
döyüşçü. İt onu
görəndə dəli bir sevinclə oynayır, ulayır,
qürrələnir. “Sədaqət anlayan,
doğmalıq qanan Keçməz ormanından, qaçmaz
düzündən. Öpərəm vəfalı
bir dostum kimi Yurdu tərk etməyən itim, gözündən”.
Onun lirik qəhrəmanı sevgisində dəyanətlidi.
Belə deyir: “Həyatı onunçün sevirəm ki, mən
Səndən özgəsini sevə bilmərəm”. Sevgidə vəhdət axtarır, yəni hərcayi
münasibəti rədd edir.
Mən təkcə sevgini bölə bilmirəm.
Bu misra onun sevgi şeirlərinin axarını təyin
edir.
Onun poemaları da ayrıca söhbətin mövzusu ola bilər. “Vəslin edamı” keçmiş və gələcək zamanları birləşdirən bir məhəbbət tarixçəsidir. “Sizli” poema-anımı ustad Rəsul Rzaya həsr edilib.
İşıq, nur küçəsi,
Qürur küçəsi,
Yefim Saratov küçəsi.
Mənzil iyirmi bir.
İri pəncərəli
otaq,
Rəsul
Rza,
mən,
bir də
iyirminci əsr.
Bu sehirli
dünyada
dünyanın
ürəyi çırpınır,
zamanın dizləri əsir.
Burda gecələyir
yer
üzünün
hər dərdi,
qovğası.
“Şər Şənbə” poemasını 20 Yanvar
şəhidlərinə həsr edib. Təsirli poemadır.
Poetik ruh etibarilə B.Vahabzadənin “Şəhidlər”i
ilə səsləşir.
Yusif Nəğməkar hər vəzndə yazır. Amma heca onun
ilhamına daha uyarlıdır. Amma
hansı vəzndə yazırsa-yazsın dili pəltəkləmir,
bəzən nisbətən uzun görünsə belə (bu, ən
çox həcmi uzun şeirlərdə nəzərə
çarpır), oxucunu düşünməyə, şeirdə
ifadə etmək istədiyi fikrin axarına çəkib apara
bilir.Mən onun şeirlərindəki orijinal təşbehlərdən,
metaforalardan söz açmadım. Şeir
sənətinin texnologiyasını, şairin şairliyini
açıqlayan onlarla təzə bədii təsvir vasitələri
ilə qarşılaşarsınız onun şeirlərində.
Bir sözlə, qırx illik poeziya yolunda o, bu şirin əzabları
qatlaşıb və bu yazıda da o əzabları yada
saldıq.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 13 iyun.- S.28.