Sənətdə uğurun Mehriban Zəki
formulu
Atası aktyorluğu bitirib, amma sənətinin
arxasınca getməyib, ailəsini saxlamaq üçün
müxtəlif işlərdə çalışıb. Anası uzun
müddət bağça müəlliməsi işləsə
də, əsasən uşaqlarına baxıb, iki qız, bir
oğlan.
Mehriban ikinci uşaq olub ailədə, ikinci qız. Ailədə
hamıdan çox diqqət tələb edən bu arıq,
çəlimsiz, tez-tez xəstələnən qıza elə
gəlirdi ki, həmişə də diqqətdən kənarda
qalır. Xüsusən də
üçüncü uşağın oğlan olmağı
onu ata-anasından umduğu bütün sevgi və diqqətdən
məhrum eləyib. Hər halda, qız belə
düşünürdü. Əslində
isə iki qızın və bir oğlanın
böyüdüyü bu ailədə məqsəd
uşaqların hər üçünün təhsilli və
tərbiyəli böyümələri idi.
Mehriban orta məktəbdə yaxşı oxuyurdu. Çoxlu
mütaliəsi də vardı, evdə əlinə keçən
bütün kitabları nəzərdən keçirər,
sonra kitabxanalara, kitab mağazalarına üz tutardı. Təbii ki, əsas əl altında olan evdəki
kitablardı, onlar da atasının təhsilinə uyğun
olaraq mədəniyyət və incəsənətlə
bağlı kitablar idi.
Şüuraltı bilirdi ki, atası onun aktrisa
olmasını istəməz, ona görə də həmin
kitabları elə-belə, maraq xətrinə oxuyardı. Kino, teatrla
bağlı atasının abunə olduğu jurnalları isə
lap çox sevərdi.
Bir də hüquqla bağlı ədəbiyyata meyli
vardı. Görünür, xaraktercə ədalətli,
prinsipial, düzgünlük sevər olması burda öz
işini görürdü. Mehriban daxilən
hüquq sahəsinə yönəlirdi, kiminsə
tapdanmış hüququnun, qanunların müdafiəsi
üçün. Hərdən
“İnsanların psixologiyasını öyrənmək
üçün bəlkə psixoloq olum?” deyə
düşünürmüş, amma aktrisa olmaq ağlının
ucundan belə keçməzmiş.
Orta məktəbi bitirib sənədlərini Azərbaycan
Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsinə verir. Bu, qərarsızlıqdan
irəli gəlir. Olur adamda, müəyyən
bir məsələdə qərar verə bilmirsən, elə
bil Tanrı bunu görüb, özü səni yönləndirməyə
başlayır. Mehribanı da Tanrı
yönləndirir. Filologiyaya qəbul olmaq
üçün balı çatmır, o
vaxtkı təhsil sistemi ilə müsabiqədən
keçmir.
Kursa gedib stenoqrafiyanı öyrənir, bir müddət
makinaçı işləyir. Maliyyə nazirliyində
kargüzarlıqla məşğul olur və ordan göndərişlə
sənədlərini Xalq Təsərrüfatı
İnstitutuna verir. Qəribədir, deyilmi?
Özünə də qəribə gəlirmiş... İki imtahandan keçir, üçüncüyə
gecikir və imtahana buraxılmır. Sevincək
qayıdır evə ki, kəsildim. Evdəkiləri dərd
götürür, bu qız orta məktəbi yaxşı qiymətlərlə
başa vurub, bəs, niyə taleyi belə gətirir, ali məktəbə qəbul oluna bilmir.
Mehriban vəziyyəti belə görüb içindən
gələn bir hisslə deyir ki, qoyun İncəsənət
İnstitutuna gedim, teatrşünas olmaq istəyirəm. Görünür,
valideynlər qızın heç yerə qəbul oluna bilmədiyini
özlərinə o qədər dərd ediblərmiş ki,
Mehribanın bu istəyinə qarşı çıxmaq istəməyiblər.
Düşünüblər ki, təki bu qız
axır bir yerə qəbul olunsun.
“Teatrşünaslığa
iki yerə 15 nəfər sənəd vermişdi, verdim
aktyorluğa, valideynlərimə dedim ki, oranı bitirsəm də
sənətşünas olacam. İmtahanı Həsənağa
müəllim Turabov götürmüşdü, elə bildim
müəllimim də o, olar, sevinmişdim.
Böyükağa Kazımov, Məhəmməd Verdiyevdən
dərs aldım. Ağakişi Kazımov da bizə
dərs deyib. Ən böyük
şansım o oldu ki, 3-cü kursdan gəlib “Yuğ”
Teatrına düşdüm, Vaqif müəllimin yanına”.
Təsəvvür
eləyin, uşaqlıqdan bəri nə istədiyini bilməyən,
nə isə axtaran, arayan, amma nəyi aradığını
özü də müəyyən edə bilməyən
qızcığaz oxuduğu ali məktəbdə
də özünə maraq dairəsi tapa bilmir. Orda da
özünü yerində hiss etmir. Niyə bu qədər
yüklüdür, narahatdır, niyə oturuşa bilmir bu
qız? Özünün də özünə
verdiyi, amma cavab tapa bilmədiyi suallar idi. Bir dəfə
hətta institutda Şəfiqə Məmmədova (Mehribana dərs
deməyib, amma Şəfiqə xanımda belə bir
maraqmı deyim, qabiliyyətmi deyim vardı; orda təhsil alan bütün tələbələri izləyir,
duyur, onların gizli aləmlərindən xəbərdar olur və
bir gün bunu özlərinə deyirdi) ona demişdi ki, elə
bil bəşəriyyətin yükü sənin çiyinlərindədir,
bəşəri bir suala cavab axtarırsan, nədir səni belə
incidən? Mehriban “Bilmirəm”,-deyə cavab
verib.
Belə bir tələbə Vaqif İbrahimoğlunun
marağına, sərhədsiz suallarına tuş gəlir və
hədəf bu maraqdan çox məmnun olur. Elə bil onun
illərdir özündə arayıb tapmaq istədiklərini
Vaqif İbrahimoğlu onun özündə tapır və
çıxardıb göstərir ki, bunlar səndə var, sən
bunun üçün yaranmısan ki, onları sənətində
göstərəsən.
Bu da Vaqif
İbrahimoğlu ustadlığı idi, heç kimin görə
bilmədiyini görürdü yetirmələrində, üzə
çıxarıb özlərini-özlərinə tanıdır
və gənclərdə özünəinam yaradırdı.
Bu səbəbdən də özünütəsdiqi
onun yanında tapan gənc bir daha o əhatədən
çıxa bilmirdi. Buna Vaqif
İbrahimoğlu estetikası deyilir. Bu
gün çoxlu yetirmələri var bu estetikanın, amma
davamçı yoxdur. Bir
qığılcım idi yandı, çox gəncləri
alışdırdı, onlar indi yanıb-yanıb qalıblar
Vaqif İbrahimoğlusuz, tüstülənə-tüstülənə.
Vaqif İbrahimoğlu odunun atəşinə
qızınan, o oda yanan Mehriban Zəki də 10 il
alovlandı, alov dilləri ərşə çıxdı. Onun “Qanlı Nigar” tamaşasına baxandan sonra Vaqif
İbrahimoğlu atəşinə düşən aktrisa elə
bildi ki, elə ömür boyu belə də davam edəcək
hər şey. Onunla söhbətdən
sonra bağlandı “Yuğ” Teatrına. “Bura mənim
teatrımdır”- dedi.
Şəhriyarın
“Heydərbabaya salam” tamaşası Yuğda gördüyü
ilk tamaşa idi. “Elə bil məni aldılar harasa
apardılar, hansısa proses getdi mənim mənəvi
dünyamda və qaytardılar”. “Dədə
Qorqud”dan “Bamsı Beyrək boyu”nu hazırladı Vaqif müəllim.
Mehriban tamaşada sazla nəql edirdi əhvalatı.
“Bütün dastanı başdan-ayağa öyrənmişdim.
Hamının rolunu bilirdim. Belə-belə
tamaşa arxasınca tamaşa, bağlandım”.
Valideynləri bir də görürlər
ki, Mehribanı “Yuğ”un səhnəsindən
ayırmaq qeyri-mümkündür, özü demiş,
artıq taleləri ilə barışırlar. “Sirlər
xəzinəsi”, “Səma”, “Açar” tamaşaları.
Beləcə 10 il.
Sonra daha bir 10 il
“İbrus” Teatrında keçir. “Yuğ”da
işləyə-işləyə R. İbrahimbəyovun dəvəti
ilə “İbrus”da “Şirəbənzər” tamaşasında
rol alır. Sonra daha bir tamaşa, ilk vaxtlar
Vaqif İbrahimoğlu ona məsləhət verib, yol göstərib,
“Get, sən xəmir idin, yoğurub kökəfason bir şey
düzəltmişəm, indi özün necə
olacağını müəyyən etməlisən”
-demişdi.
Zamanın
hökmü, məişətin diktəsi ilə Mehriban Zəki
doğma “Yuğ”dan tədricən ayrıldıqca ustadın qəlbində
umu-küsü yaranır. Mehriban da ruhu ilə
bunu duyurdu, amma məişətin də diktəsi vardı
axı.
“Məişətdən danışmaq istəmirəm,
amma o problemlər səni idarə edir, xüsusən də
müəyyən bir yaşa çatırsan, artıq valideynlərin
səni deyil, sən onları idarə etməlisən. Maddi cəhətdən
özünü də, onları da saxlamalısan, o zaman məişətin
yükündən azad ola bilmirsən, həyat
sənə məişətlə hesablaşmağı diktə
edir”.
“İbrus”da “Arabir görüşməyə kişi
axtarıram”, “Buninin sonuncu döyüşü” Mehribanın ən
uğurlu tamaşaları olur. Tamam fərqli teatr, fərqli
estetika, yeni cığırlar, yeni qastrollar.
“Ümumiyyətlə,
o teatr çox balaca məkanda idi və əvvəldən də
ikidilli tamaşaçı üçün nəzərdə
tutulmuşdu. İlk tamaşalarda biz
oynayanda ikidilli tamaşaçılar üçün
oynayırdıq-bir dəfə rus dilində, bir dəfə də
Azərbaycan dilində. Mən çox vətənpərvər
insanam və dilimi də çox sevirəm, inanılmaz dərəcədə
çox sevirəm. Azərbaycandilli
tamaşaçı ilə rusdilli tamaşaçı
arasında yerlə göy qədər fərq var. Hətta
rusdilli tamaşaçı ilə Rusiya
tamaşaçısı arasında da böyük fərq
gördüm. Azərbaycan
tamaşaçısından rus tamaşaçısından
aldığın enerjini, teli almırsan. Bir
dəfə Mahaçqalada oynayırıq. “İvan Buninin sonuncu döyüşü”
tamaşası idi. Tamaşaçı da
çox, iynə atsan yerə düşməz. Artıq pilləkənlərin üstündə
oturublar. Oranın da zalı təxminən
bizim Gənc Tamaşaçılar Teatrının zalı kimidir,
arena kimi. Zalda da teatra insanlar,
teatrşünaslar var. Əsəri bilirlər və rus
tamaşaçısı üçün Bunin dahidir. Buninə baxmağa gəliblər.
Ağzımı açdım elə bir kəlmə dedim ki,
cümləmi tamam etməmiş bir nəfər zaldan
qışqırdı ki, eşitmədim dediyini. Heç tərpənmədən,
zərrə qədər özümü itirmədən, hərçənd,
mən tez panikaya düşən insanam, eyni tonla -
çünki sən özün sakit olmamısan, otur, sakitləş,
eşidəcəksən-dedim. Xırp səsləri
kəsildi”.
Mehriban Zəki
“İbrus”da da axtarışda idi, dayanmaq, qane olmaq yoxdur bu
aktrisanın təbiətində. Milli
Akademik Dram Teatrı isə onu dəvət edirdi.
Yalnız bir tamaşa
oynadı o teatrın səhnəsində. Mir
Mehdi Seyidzadənin yazdığı “Füzuli”
tamaşasında. Məşqlər boyu nə
yaşadısa, duydusa, tamaşanı yarıda qoymamaq
üçün üç premyerada oynadı və rolunu da
dublyora həvalə edib o teatrın qapısını öz əlləri
ilə arxasınca qapatdı. Məşq
müddətində Mehriban Zəki elə bil dənizdən
qumluğa düşmüş balıq idi, suya həsrət,
ölmədən dənizinə qovuşacağını
gözləyən balıq.
Bir dəfə onunla
müsahibəmin başlığını belə
qoymuşdum “Uzun, incə bir yolun yolçusu”. Həmin
uzun, incə yoldadır Mehriban Zəki-əlində sazı, qəlbində
incə duyğuları, boynunda vicdanı və şəxsiyyəti
(bəli bu zamanlar vicdan və şəxsiyyət deyilən məfhumlar
insanın boynunda olur) yıxıla-dura, dizləri qanaya-qanaya,
qəlbi ondan da artıq qan verə-verə, aldığı
yaralar göynəyə-göynəyə bir yol gedir. Paralel yol dübbədüzdür, orda rahatlıqla
addımlamaq olar, amma Mehriban Zəki kimi insanlara o düz yollar
çox maraqsızdır. O, az qisim
yolçular hamının gedə bilmədiyi yolları sevərlər.
“Gələcəyim hələ
qabaqdadır, rollarım hələ məni gözləyir”-
zarafatla bunları deyib üstəlik qəribə bir poza
alıb gülümsəyir. Ona elə gəlir
ki, hansısa pafoslu aktrisanı yamsılayır, təqlid edir,
lağlağı ilə deyir bunları, amma mən bir
tamaşaçı kimi həqiqət qəbul edirəm bu
sözləri, çünki Mehriban Zəki potensialının
bəlkə yarısını qoya bilib ortaya. Vaqif İbrahimoğlunun qoyduğu o
cığırla gedir, hələ sərt döngələr
qabaqdadır.
“Tamaşaçını gözəllik və gənclik cəlb edir”-deyir. Mən də razıyam ki, Azərbaycan ədəbiyyatında Mehriban kimi aktrisaların oynaması üçün güclü qadın obrazlarının kasadlığı var, amma ömür də başa çatmayıb axı, mədəniyyətimiz yıxılandan sonra yeni bir dövrə - yola çıxıb, ümid ölməz. Kinoda çəkildiyi obrazlar haqda sual verdim - neçə filmə çəkilmisən, yaxud səncə neçə filmdə varsan?- soruşdum. Cavabı dərhal aldım -heç neçə. Vikipediyada 20 filmin adı var.
Ailə
qurmadı Mehriban Zəki, bunun üçün o uzun, incə
yolda bir az ləngimək, yoldan sapmaq lazım idi. “İnsan həmişə
xoşbəxt olmaq istəyir. Nə fərqi var, ailə qurub
xoşbəxt hiss edirsən özünü, yoxsa subaykən.
Əsas sevib, sevilib xoşbəxt olmaqdır. Bəlkə 70
yaşımda “Nə sevgi?” deyəcəm, amma indi belə
düşünürəm, sevib-sevilmək xoşbəxtlikdir.
İnsan həyata tək gəlir, tək də gedir, nə gələndə
kimisə gətirmir, nə gedəndə özü ilə
kimisə aparmır. Sənin olan da, olmayan da burda qalır, sən gedirsən,
bəlkə izin qala”.
kulis.lent.az
Ramilə QURBANLI
525-ci qəzet.- 2015.-
13 iyun.- S.25