Ədəbiyyata həyatdan gələn
yazıçı
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının
tanınmış nümayəndələrindən biri də
Mustafa Çəmənlidir. O, XX əsrin 70-ci illər ədəbi
nəslinə mənsub
yazıçılarımızdandır. M.Çəmənlinin
yaradıcılığını janr baxımından iki yerə
bölmək olar: Birinci nəsri - hekayə, povest-romanları,
ikinci bədii publisistikası.
Yazıçı hər iki janrda istənilən səviyyədə
lazımi mövzuları seçməklə, onu real, həyati
boyalarla təsvir və tərənnüm etməklə diqqətəlayiq
əsərlər yarada bilmişdi.
M.Çəmənlinin
yaradıcılığını dövr baxımından da
iki yerə bölmək olar: Birinci Sovet dövrü, 70-80-ci
illər yaradıcılığı. İkinci
Müstəqillik dövrü yaradıcılığı.
70-ci illərdə
yazıçının həm ali təhsil
alması, həm də müxtəlif sahələrdə
işləmə imkanının olması ona bədii
yaradıcılığı üçün yetərincə
mövzu verib. Həmçinin, onun həm kənddə,
həm şəhər mühitində yaşaması da
yaradıcılığının zənginləşməsində
əsas rol oynayıb. Odur ki,
yazıçı ədəbiyyata birbaşa həyatdan gəlib
desək, səhv etmərik.
M.Çəmənlinin Sovet dövründə
seçdiyi mövzuların bir çoxu adi həyat hadisələridir. Lakin bu, adi,
sosial-məişət mövzusunda belə yazan
yazıçı onun təsvirini yüksək səviyyədə
verə bilirsə, demək, yazıçı kimi məqsədinə
çatır. Mustafa müəllimin iti
müşahidə qabiliyyəti, yüksək istedadı, həyatı
yaxşı dərk etmək bacarığı, qələm təcrübəsi,
müdrikliyi imkan verib ki, həyat həqiqətlərini
dolğun, düzgün, hərtərəfli və bədii
şəkildə əks etdirə bilsin. Bu
mənada, onun “Ləpirlər” adlı ilk hekayəsi dediyimizə
əyani misaldır. Əsər 1973-cü
ildə “Mingəçevir işıqları” qəzetində
çap olunub. Hekayənin süjet xətti
sadə həyat hadisəsi üzərində qurulub. Gənc oğlan hər gün səhərlər
işə gedəndə yolda bir-birinə söykənib
qol-qola gəzən qarı-qoca ilə
qarşılaşır. Onları tez-tez
gördüyündən hətta dostlaşırlar, hərdən
ayaqüstü söhbətləşirlər də. Qış günlərinin birində oğlan
qocanı tək görür. Qarısını
soruşur. Qoca doluxsunur: -
Onu cavanlığımda tapdım, qocalığımda itirdim”,
- deyir. Sonra da oğlandan soruşur ki, görəsən,
qış tez qurtarar, qar tez əriyər? Oğlan əlüstü
cavab verir ki, əlbəttə, qışın ömrünə
az qalıb axı... Qoca
heç də sevinmir. Qar əriyərsə
qarısının qar üstünə düşmüş ləpirlərini
silib aparacaq... - düşünür.
Bu
kiçik hekayədə yazıçı iki məsələyə
önəm verir: Birincisi iki ömrün qürub
çağının təsviridir. Qarı artıq batan
günəşlə gedib və bir daha geri dönməyəcək.
Qoca da ora - son dayanacağa, son mənzilə çatmaqdadır. Yazıçı təbiətin
qanunu olan bu səhnəni - insan ömrünün son
günlərini ürək ağrısı ilə təsvir
edir. İkincisi
isə ata yurdunun, ana ocağının boş
qalmasıdı. Bu vəziyyəti qoca da
dilə gətirir. Böyütdükləri
uşaqlar göyərçinlər kimi pərvazlanıb
uçublar. Gözləyirdilər ki, övladları gəzib, dolanıb yenə geriyə qayıdacaqlar. Lakin onlar dönmədilər...
Yazıçı bu psixoloji anları da çox real,
inandırıcı, təbii şəkildə təsvir edə
bilib. Əslində valideyn-övlad münasibətləri
bütün yazarların diqqət mərkəzində olub.
Böyüyən övladlar heç vaxt ata yurduna sığmayıblar. Onlar bir-bir öz arzularının dalınca
böyük şəhərlərə üz tutublar. Bunun nəticəsində bir
çox kəndlərimiz, xüsusilə dağ kəndləri
boş qalıb... Keçən əsrin 70-80-ci illərində
ən çox toxunulan
məsələlərdən biri də məhz
bu mövzu idi ki,
yazıçı burda da öz sözünü lazımi
şəkildə deyə bilib.
M.Çəmənlinin
70-ci illərdə “Nişanə”, “Meşə yeri”, “Əks-səda”,
“İstək” kimi hekayələri də eyni ahənglə, dəsti-xətlə
yazılıb. Və
hər biri yazıçının mövqeyini əks
etdirir. Müəllifin 1982-ci ildə çap
olunan ilk kitabının “Mənim dünyamın adamları”
adlanması da təsadüfi deyil. Adından da
göründüyü kimi, yazıçı
gördüyü, duyduğu, iştirakçısı olduğu hadisələrdən,
müsahib olduğu, görüşdüyü insanlardan bəhs etməyə
üstünlük verir və istəyinə təbii ki, nail olur.
80-ci illər
bədii yaradıcılığında da M.Çəmənli bu dəsti-xəttinə sadiq
qalmaqla yanaşı, yeni
mövzulara da üz tutub. Bu mənada onun “Halallıq”,
“Yaddaş” povestləri
diqqəti cəlb edir. Tənqidçi Vaqif Yusifli
“Yaddaş” əsəri haqqında “Yaddaş nəsri” adlı
məqaləsində belə yazır: “Ötən on illiyin (əsər
1983-cü ildə yazılıb, məqalə isə 1997-ci ildə,
- B.B) ən yaxşı nəsr əsərləri ilə səsləşən,
öz psixoloji ahəngi ilə seçilən bu povest
Mustafanın yaradıcılığında xüsusi yer tutur.
Yaddaşın boy göstərməsi, insan
ömrünün bir də təkrar olunmayan anlarının
mühakiməyə çəkilməsi “Yaddaş” povestində
real boyalarla əks olunmuşdur”. Daha sonra tənqidçi
göstərir: “Ümumiyyətlə,
M.Çəmənlinin nəsrində yaddaşa istinad
çox güclüdür. Məsələn onun
“İtirilmiş səs” hekayəsində də yaddaş
köməyə gəlir, lakin povestdən fərqli
olaraq bu dəfə xeyirxah bir missiyanı yerinə yetirir. Hələ də yaddaşlarda yaşayan qocaman xanəndə
Pərvanə vaxtı ilə əfsunlu səsi ilə
insanları gözəlliyə səsləyir”.
M.Çəmənlinin 70-80-ci illər
yaradıcılığında kuliminasiya nöqtəsi
“Xallı gürzə” tarixi romanıdır, desək, əsla
yanılmarıq. Roman Qarabağ xanlığının
tarixinə həsr olunub. Xanlığın əsasını qoyan Pənahəli
xanın həyatı, düşüncələri, mübarizəsi
əsərdə yetərincə əks etdirilib. Həmçinin,
Qarabağla qonşu, həmsərhəd olan Şəki xanlığı, onunla münasibətlər,
münaqişələr,
İranla aparılan müharibələr, daxili çəkişmələr,
xanlığın ərazisində məskunlaşan ermənilər,
onların hiyləsi, üsyanı, beş erməni məliklikləri haqqında tarixi faktlar da romanda
öz bədii həllini yüksək səviyyədə
tapmışdı. Ədəbiyyatşünas
Nasif Qəhrəmanlı yazırdı ki, “Qarabağ
haqqında, onun tarixi keçmişi barədə bədii əsərlər
çox yazılıb. Zənnimizcə, “Xallı
gürzə”
Qarabağ tarixinə yeni bədii
baxışdır”.
“Fred Asif”
yazıçının müstəqillik illərində qələmə
aldığı ən
böyük sənədli əsəridir. Qarabağ
müharibəsinə, onun igid oğlunun döyüş
yoluna, qəhrəmanlığına həsr olunmuş bu əsər
təkcə M.Çəmənli
yaradıcılığında deyil, ümumiyyətlə, bu
dövrdə yazılmış əsərlər içərisində
də xüsusi yer tutur.
Əsərin baş qəhrəmanı Asif Məhərrəmov
ağdamlı gəncdir. Onun da hər
bir gənc oğlan kimi böyük arzuları vardır.
Ali təhsil almaq, vətəninə, xalqına
qulluq etmək, xidmət göstərmək. Ailə
qurmaq, oğul-uşaq sahibi olmaq, onları böyüdüb
boya-başa çatdırmaq... Lakin zaman,
dövran pis gəldi. Onun arzuları ilə
üst-üstə düşmədi. Həyatdan tez-tez
gözlənilməz zərbələr alan
Asifi sanki mühit müharibə üçün
yetişdirir, hazırlayırdı. Ali təhsil
ala bilməsə də həyat məktəbi keçirdi.
Qarabağı hazır olmadığı müharibəyə
sürükləyən ermənilərin cavabını verməyə
o hazır idi! Ömrünü
bu yolda qurban verən Asifin həyat yolunu yazıçı elə
incəliklə, heyranlıqla, yorulmadan, ürək
ağrısı ilə təsvir, tərənnüm edir ki, o
günləri bir oxucu kimi xatırlayıb, özün də
sarsılmaya bilmirsən. Müharibə təkcə
Fred Asifin deyil, yüzlərcə gəncin həyatını,
arzu, istəyini reallaşmağa qoymadı. Qarabağ
tez, ya gec geri qayıdacaq! Biz buna zərrə qədər
şübhə etmirik. Lakin o gənclər bir daha
dönməyəcək! Bir onunla təsəlli
tapırıq ki, vətən üçün ölümə
qoşulanlar, ölümü seçənlər heç də
sıradan biri deyillər. Onlar hər vaxt
xatırlanacaq, dildə-ağızda, ürəklərdə-könüllərdə
yaşayacaqlar. Eləcə də yazıçı
M.Çəmənlinin aylarını, illərini həsr
etdiyi bu kitabın səhifələrində yaşayacaqlar:
“Əzizim Asif! Sənin Allahın dərgahına
qovuşduğun vaxtdan artıq on altı il
keçir. Amma biz səni heç zaman
unutmamışıq. Mən hələ sənin
qırxında Azərbaycanın müxtəlif bölgələrindən
yasına gəlmiş döyüşçü
dostlarının, silahdaşlarının sənin haqqında
xatirələrini diktafona yazmışdım. Çünki sənin barəndə kitab yazmaq istəyirdim.
Əlbəttə, sən
sağlığında haqqında kitab yazılmasına qətiyyən
razı olmazdın. Amma sən haqqa
qovuşduğuna və bir döyüşçü, komandir
kimi xalqının məhəbbətini qazandığına
görə mən bu kitabı yazmalı idim”.
Fred Asifin
ölümündən 20 il sonra onun qəhrəmanlığını
davam və təkrar etdirən Mübarizi Fred Asifin mənəvi
övladı hesab etmək olar. Yazıçı M.Çəmənlinin
bu mövzuya müraciət etməsi maraqlı, vətənpərvər
duyğularla süslənmiş bir əsəri araya-ərsəyə gətirməsi
özü də çox təbiidir. Çünki Qarabağın
yetirməsi olan, onun münaqişəsini, müharibəsini görən
yazıçı Vətənini sevən igid
döyüşçüləri hər yerdə axtarır.
Yeni gəncliyə örnək olacaq bir oğulun həyatını,
dünyagörüşünü, mübarizliyini, vətən
üçün ömrünü qıymasını ədəbiyyata
gətirmək, onu əbədiləşdirmək axı
yazıçı üçün də fəxrdir,
fəxarətdi. Elə buna görə müəllif yazır
ki, Respublika Prezidentinin Mübarizə “Milli Qəhrəman”
adının verilməsi, həmçinin, adının əbədiləşməsi
haqqında imzaladığı sərəncamlar mətbuatda
çap olunan kimi o, 22 yaşlı qəhrəmanın ata
yurduna - Muğana üz tutub. Onun doğulub,
boya-başa çatdığı Biləsuvarın Əliabad
kəndinə gəlib, atası, dostları, qohum-əqrəbası
ilə görüşüb. Bir vaxtlar
Mübarizin oylağı olmuş Muğan düzünü,
Biləsuvarı qarış-qarış gəzib-dolanıb.
Atası Ağakərim kişinin həyat yoluna, onların məskunlaşdığı Əliabad kəndinin tarixinə
bir nəzər salıb və nəhayət bu qərara gəlib
ki, atalar demiş, ot öz kökü üstə bitər!.
Kitab Prezident İlham Əliyevin Mübariz haqqında
imzaladığı iki sərəncamla açılır. Bu da təsadüfi
deyil. Mübarizin - bir hərbçi gizirin
döyüş bölgəsində etdiyi qəhrəmanlığı
dövlət başçısının, həm də Ali
Baş Komandanın dərhal, layiqincə qiymətləndirməsi
xalqla - dövlətin birliyindən xəbər verir. Demək,
Ali Baş Komandanın da, gizirin də məramı, məqsədi
eynidir: Vətənin birliyi, bölünməzliyi!
Cəbhə xəttində atəşkəs olsa da, hər
gün düşmən silahı ilə neçə-neçə
vətən övladı şəhid olur, şikəst
edilirdi. Ön cəbhədə hərbi xidmətdə olan
Mübariz gördüklərinə dözmür, təkbaşına
müvəqqəti də olsa düşmən postunu susdurmaq
istəyir və bilir ki, bu yolun gedişi var,
dönüşü yox. Odur ki, valideynlərinə məktub
yazmağı da unutmur: “Canım atam və anam. Məndən
sarı darıxmayın. İnşallah cənnətdə
görüşəcəyik. Mənim
üçün bol-bol dua edin. Vətənin
dar günündə artıq ürəyim dözmür.
Allaha xatir bunu etməliyəm. Ən azından ürəyim sərinlik tapar. Şəhid olanadək bu şərəfsizlərin
üzərinə gedəcəyəm. Şəhid olsam
ağlamayın, əksinə, sevinin ki, o mərtəbəyə
yüksəldim... Vətən sağ olsun.
Oğlunuz Mübariz. Haqqınızı halal
edin”.
İnanırıq
ki, həm “Fred Asif”, həm də “Mübariz” hər gələn yeni nəslin vətənpərvər
böyüməsində, öz yurduna, xalqına bağlı
olmasında böyük rol oynayacaq!
Müstəqillik dövründə M.Çəmənli
hər iki janrda paralel olaraq maraqlı əsərlər üzərində
işləyib və ardıcıllıqla çap etdirib. Bunu,
yazıçının demək olar ki, hər il çap
olunan kitablarının tarixinə baxmaqla da aydın görmək
olar: “Səs qərib olmur”, “Fred Asif”, “Nəğməli xatirələr”,
“Muğam dünyasının xanı”, “Burdan bir atlı
keçdi”, “Səsin ruhu” və s. Cəmi iyirmi yeddi müstəqil
kitab bu gün oxucularının ixtiyarındadır. Demək,
yazıçı bir ili povest,
romanlarını çap etdirirsə, növbəti ildə
mütləq bədii publisistikası işıq üzü
görməlidir və görür də. Ümumiyyətlə,
müstəqillik illərində yazıçının
yaradıcılığı həm mövzu seçimi, həm
janr xüsusiyyətlərinə, işlənmə mexanizminə
görə, həm də keyfiyyətcə, kəmiyyətcə
zəngin və
dolğun olub.
Bu baxımdan yazıçının bədii publisistika sahəsində tanınmış musiqi xadimlərinin həyat və yaradıcılığı haqqında yazmış olduğu tədqiqat xarakterli əsərləri yetərincədir. Ölməz sənətkar, təkrarolunmaz səs tembri, xüsusi görkəmi ilə seçilən Xan Şuşinskinin həyat və yaradıcılığından bəhs edən “Muğam dünyasının xanı”, Şövkət Ələkbərova haqqında “Oxu gözəl...”, həmçinin “Arif Babayev”, “Habil Əliyev”, “Canəli Əkbərov” və s. kitabları bu gün hər kəsin stolüstü kitabına çevrilib. Mən, düzünü deyim ki, musiqi üzrə tədqiqatçıların nəyi tədqiq etdiklərini, nələrə önəm verdiklərini bilmirəm. Lakin Mustafa Çəmənlinin bu sahədə bir tədqiqatçının görə biləcəyi işdən qat-qat çox iş görüb. Hətta, haqlarında yazdığı bu məşhur xalq artistlərinin yubileylərinin keçirilməsində də fəal iştirak edib. Bu mənada da yazıçının fəaliyyəti diqqəti çəkir.
M.Çəmənli müstəqillik dövründə də daha bir tarixi roman yazıb. “Ölüm mələyi” adlanan bu əsər Səfəvilər dövlətinin tarixini əks etdirir. Əsərdə I Şah Təhmasibin, II Şah İsmayılın, Gövhər bəyimin və başqalarının bədii obrazlarını yaratmaqla yazıçı Azərbaycan tarixinin çox mürəkkəb dövründə saraydaxili ziddiyyətləri, hakimiyyət uğrunda mübarizəni, insani münasibətləri çox canlı, təbii boyalarla təsvir edib, oxucusuna çatdıra bilib.
“60 yaşından yaman qorxuram” - deyən yazıçının 70 illiyinə az qalıb. Hər yaşın öz gözəlliyi, öz müdrikliyi var, - deyiblər. Elə bilirəm, M.Çəmənli quru rəqəmlərin çoxluğundan qorxmayıb yeni-yeni əsərləri ilə bizi hələ çox sevindirəcək.
Bahar BƏRDƏLİ
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2015.- 13 iyun.- S.22