Düma ilə Coys arasında və yaxud
Don Kixotun ölümü
Nəyə
görəsə qafiyə məndə bir qadının mini ətəyini xatırladır. Qafiyə var, qulaq qafiyəsidir. Qafiyə var,
sözün kökünün qafiyəsidir. Ətək yuxarıya doğru qalxdığı
kimi qafiyə də kökə doğru dartınır. Amma sözün kökünə müdaxilə edə
bilmir.
lll
Romanla
bağlı təsəvvürlərimizi bir az
genişləndirək. Və dar meyarlardan
çıxmağa çalışaq. Siz
“qaşqabaqlı” roman təsəvvür edə bilirsinizmi?
Bəs “mülayim” roman necə? Hardasa “kədərli” roman deyə bilirik. “Nikbin” roman da terminologiyamıza daxil olub. Amma “qəzəbli”,
“arsız”, “sadədil”, “cırtqoz”, “sakit” və b. bu kimi
psixoloji durumlara dayanan nəsr nümunəsini təsəvvürümüzdə
canlandırmaq çətin olur. Romanla bağlı ümumiləşdirmə
genişliyinə nail ola bilmirik. Məlum və çeynənmiş qəliblərdən
tutub durmuşuq. Amma insan
psixologiyasının yüz çaları olduğu kimi onun qələmindən
çıxan mətn nümunəsinin də yüz bir
çaları olur. Bu cür
uyğunlaşdırmalar bizim romana bir daha başqa bir gözlə
baxmamızı və nəticədə daha geniş
nüansları görməmizi şərtləndirər.
Məncə, “Qətl günü” qaşqabaqlı
romandır. “Dəli Kür” isə qəzəbli romandır.
“Saçlı”nı mən təmkinli roman kimi təsəvvür
edirəm.
Mənə adını çəkdiyim romanlardan dediyim
bu məqamlara uymayan uzun-uzadı təsvirləri tələsik
nümunə gətirmək lazım deyil. Məzmun müstəvisində
onlar ola bilər. Bu qiymətvermədə
əsas olan isə psixoloji duyumun bəzən dilə gəlməyən
və romanın sənə gizlicə özü haqda nəyisə
etiraf edib pıçıldadığı məqamlardır.
Son dərəcə subyektiv məqamlardı.
lll
Minnətdar olmağı bacarmayan adamlar çoxdur. Minnətdar
olmamaq üçün onların bir çıxış yolu
var - sənə nifrət eləmək. Bunu
nədənsə, asanlıqla bacarıb edirlər.
lll
Görəsən, bizim qalaktikamız bütövlükdə
qara deşiyin içinə düşüb itməyib ki?! Biz kainatda
heç kimi tapa bilmirik. Başqa
qalaktikalardan xəbərimiz yoxdur. Başqa
qalaktikalara göndərdiyimiz siqnallar möhtəşəm
boşluqda fırlanıb-fırlanıb yenə bizə
qayıdır.
Sizcə, bir mətn başqa bir mətnə öz
içindən radio dalğaları kimi görünməz siqnallar
göndərə bilirmi?! Və mətnlər
bir-birilə bu sayaq “danışa” bilirlərmi?!
lll
Don Kixotun romanın sonunda öldüyü səhnə
yadınızdamı? Çox təsirli bir şəkildə qələmə
alınıb. Bu səhnəni göz
yaşı tökmədən oxumaq mümkün deyil. Qohumları, dostları ölüm ayağında
ağlı başına gəlmiş sevimli senyor Kexona
üçün dualar edirlər. Onun bu
halı ilə bircə Sanço barışa bilmir. Sədaqətli silahşor Sanço Pansa. Sanço qəhrəmanlıq
göstərmək xülyasına düşüb uzun yollar qət
etdikləri əzab-əziyyət dolu, amma ecazkar
keçmiş günləri xatırlayır. O bilir ki,
ağası sadəcə xəyalpərəst deyil. O, insanlara
sevgisinin ucbatındandır ki, məhrumiyyətlərə və
başqaları tərəfindən
anlaşılmazlığa düçar olmuşdur.
Sanço Pansa ölüm yatağında taqətsiz
düşüb qalmış ağasına ürək-dirək
vermək üçün yanıqlı-yanıqlı deyir ki,
qalxın, senyor, yollar və yeni qələbələr bizi
gözləyir... Bu sözlər, həqiqətən,
ürək dağlayır. Sadiq silahşor heysiz
ağasını ölüm yatağından qaldırmaq
üçün nə dillər tökür... Servantes
Sançonun diliylə belə deyir: “Dünyada ən
böyük axmaqlıq göz görə-görə
ölümə yol verməkdir. İnsanı
kimsə öldürmədən özü nə
üçün ölsün?! Tənbəl
olmayın, qalxın, şərtləşdiyimiz kimi cəngavər
paltarı geyib çölə gedək. Bəlkə
kollardan birinin dibində tilsimi açılmış
Dulsineyaya təsadüf etdik, kim bilir?!”
Hətta bu kədərli sözlər belə yataqda
canı ilə əlləşən qoca cəngavərə, təəssüf
ki, təsir etmir. O artıq ağıllanıb və bu cür
nağıllara daha inanmır.
... Elə bil, Don Kixot deyil, Servantes ölürdü.
Elə bil, Servantes öz yaratdığı qəhrəmanı
üçün deyil, özü üçün epitafiya
yazırdı. Və əslində, Don
Kixot ölmürdü, o yenidən dirilirdi. Suaresin bu son məqamla bağlı qeydləri
ağlabatandır. Bu məşhur
Servantesşünas 19-cu əsrin sonlarında iddia edirdi ki, “Don
Kİxot” romanının dünyaya bəlli olmayan daha bir əlyazması
var və o mətndə sonluq başqa cürdür. Sanço Pansa artıq ağlı başına gəlmiş
və yatağında sakitcə uzanıb
ölümünü gözləyən senyor Kexanonu, nəhayət,
inandırıb yenidən kənd-kənd, oba-oba səyahət
eləməyə razı salır. Sançonun
köməyilə yatağından güclə qalxan senyor
Kexano cəngavər geyimini geyinib silahlarını
götürəndən dərhal sonra metamorfoza baş verir, o,
yenidən əvvəlki Don Kixota çevrilir. Gümrah və
şən əhval-ruhiyyədə hamını mat qoyub evdən
bayıra çıxır. Həyətdə
bitən iydə ağacının ətrafı bürüyən
qoxusunu ləzzətlə ciyərlərinə çəkir.
İlk gözünə dəyən atı
Rosinant olur.
Ayaqları ilə
aramsız yer eşən Rosinantı bu dəfə tanımaq
olmurdu, at kişnəyə-kişnəyə vüqarlı bir
duruşla onu evin qarşısında artıq gözləyirdi.
Don Kixot Sanço Pansaya, öz vəfalı silahşoruna son dəfə
minnətdarlıq dolu bir baxış ataraq yaşına və
halətinə uyğun gəlməyən qıvraqlıqla
atın belinə tullanır, cilovu tez-tələsik
özünə sarı dartır. Rosinant əvvəlcə
şahə qalxır, bir müddət at da, süvari də
sanki göyə uçacaqdılar, beləcə donub
qalırlar. Qapı
ağzında tamaşaya yığışanların ürəkləri
ayaqlarının altına düşür, sinələrindən
yanıqlı bir “ah” çıxıb asimana bülənd
olur. Hamı gözləyir ki, bu saat
Rosinant qoca və ipə-sapa yatmayan bu xəyalpərəsti yerə
yıxacaq, o da həmişəki kimi xurd-xaşıl olacaq.
Amma belə olmur. Bir az əvvəl onun
ölümlə əlləşməsinin şahidi olan
qohumlar və dostlar təəccüb içində bir də
görürlər ki, Rosinant dəlilər kimi yerindən
götürülüb dördnala çapmağa
başladı. At da, atın belində
şəstlə oturub əlindəki payanı nizə kimi
ucaya qaldırmış Don Kixot
da bir neçə an sonra uzaqlarda kiçik bir nöqtəyə
dönüb gözdən itirlər. Qapı
ağzında isə hər kəs yerindəcə donub
qalmışdır. Sanço Pansa
yaşla dolmuş gözlərini hamıdan gizlin əlinin
dalıyla silir. Bundan sonra senyor Don Kixotu bir daha bu ətrafda
görən olmur.
Evdə
isə əldən və heydən düşmüş, amma
yaxın ətrafının təlaş və təkidiylə
itirdiyi
ağlını yenidən qaytarmış bir qoca
kişi ölüm yatağında son nəfəsini verməkdəydi
və iri açılmış gözlərini dörd ətrafa
dolandırıb bir az əvvəl dostlarla və qohumlarla dolu olan otaqda indi, bu ən vacib məqamda
heç kimin olmadığına təəccüb edirdi.
lll
Hacı
Mir Həsən ağa Səyyahın dediklərindən:
“Ömrümün sonuna qədər yaşamaq niyyətim
yoxdur”. (“Sirlərin sərgüzəşti”, Əlyazma,
Kataloq: CA/424, səh. 735). Bu sözlərlə, əslində,
həmin əsəri bitmiş saymaq olar. Çünki
Əlyazmanın içində bu fikirdən sonra verilmiş və
Əlyazmaya əlavə sayılan hissə Mir Həsən
ağanın on iki müridinin bu qiymətli zat barədə
xatirələrini ehtiva etməkdədir.
lll
Bu küləkli
və soyuq, ümidsiz və ağır sabahın
ora-burasını qayçılasan, bəlkə də bir az
geriyə qayıtmaq və alababat bir gecə
çıxarmaq mümkün olardı.
lll
Sokrata ölüm cəzası kəsilərkən
arvadı ah-nalə qoparır, acı fəryadı ilə
afinalı hakimlərin qəlbini yumşaltmağa
çalışır, elə hey “ərim
günahsızdır” deyib ağlayır-sıtqayır.
Bunu
eşidən Sokrat təmkinini pozmadan deyir:
-
Ağılsız qadın... Bəs sən istərdin
ki, ərin günahkar kimi ölümə məhkum edilsin?
“İstedadsız əsərdir” deyib saatlarla, səhifələrlə
onu təhlil edərək oxucunun zəhləsini tökən tənqidçilər
yada düşür.
“Günahkar”
əsər və “günahsız” əsər...
Niyə axı tənqidçi onun öz fikrincə
istedaddan əsər-əlamət olmayan bir əsərdən
geninə-boluna danışır? Deməli, kiməsə sübut etməyə
ehtiyac var ki, sən özün günahkar deyilsən...
lll
“Səhra böyüyür”. Niççe belə
deyirdi. Onu isə böyüməyə
qoymaq olmaz. Onun böyüməsi bizim
hamımızın yaddaş ilahəsi Mnemozinaya etdiyimiz xəyanətin
müqabilində baş verir.
lll
Sözləri
bir-birinin yanında kim necə istəyirsə
elə də görür. Onları durna qatarında bir-birinin yanında gözəl-gözəl
ölkələrə uçan durnalar kimi də görmək
olar, həbsxana divarında bir-birinə yapışıb
qalmış daşlar kimi də... Birinci halda
optimist deyirlər sənə, ikinci halda - pessimist.
lll
Ömər
Xəyyam adlı
gəncin bir hekayəsini oxumuşdum. Xoşuma gəlmişdi.
Elə bil, bu adamı üzmək bilməyə-bilməyə
aparıb atmışdılar dənizin ortasına və o, əl
qol ata-ata üzüb sahilə çıxmışdı.
Buna hələ üzmək demək çətin
idi. Qəribə, əsaslandırılmamış
bir cəsarətlə metamorfozalar aləmi yarada bilirdi. Qapı ağzında kimsə başqa birisinə
çevrilirdi. Sən baxırdın, amma
görmürdün. Özü də bu dəyişmələr
elə bir realistik kontekstdə verilirdi ki, irreal olan bir az da reallaşırdı. Burada
isə son dərəcə həssas hərəkətlər
eləmək lazımdır. Qorxulu
haldır. Kəndirbaz kimi balaca yellənsən,
ya da ki, üzünə ən zərif meh dəysə, dəngəni
itirib yıxıla bilərsən.
Sonra Ömər Xəyyamın daha iki hekayəsini oxudum. “Solomon” və “Edem” hekayələrini
artıq üzməyi, özü də bir üsulla deyil,
müxtəlif üsullarla üzməyi bilən adam yazıb - düşündüm. Hər şey yerli-yerində idi. İrreallıq
da, onun çəkinmədiyi, qorxub eləmədiyi reallıq
da. Amma hansı hansının içində
idi - bu məlum deyildi. Və yaxşı
ki, məlum deyildi. Sevindim. Nə yaxşı ki, üzməyi ona öyrətmədilər,
üzməyi o özü öyrəndi. Bəlkə
də şair olsaydı belə olmazdı. Qafiyə, rutm - bunları öyrənmək lazım
gələcəkdi.
Öyrənə-öyrənə az
adam olur ki, özünü qoruya bilir. Bizim gəncin,
mənə elə gəlir ki, məhz nasir olmaq birbaşa
alnına yazılıb. Amma bilmirəm, qələmlə
yazılıb, yoxsa Edemdə bu yazını güllə ilə
yazıblar, amma o güllələr hələ
açılmayıb, ancaq səsləri gəlir. Səs aləmi isə... artıq bura onun fərdi
stixiyasıdır. Mən o hekayələrdən
müxtəlif səslər eşitdim. Bu səslərin
sözlərlə, dil səsləri ilə, cümlələrlə
əlaqəsi yoxdur. Bu başqa səslər
idi. O səslər hardan gəlirdi
- bunu da bilmək asan deyil. Amma səslər var
idi və Ömər Xəyyam səsləri yağış
kimi yağdıra bilir. Metamorfozalar
ustası da deyə bilərik bu gəncə. Sehirbaz -
pencəyinin ciblərindən, qoltuqlarından ağlagəlməz,
rəngli, adamaldadan dəsmallar, uşaq oyuncaqları
çıxaran, göstərən və o saat da “üff” edib
yoxa çıxaran bir sehirbaz gəlib ədəbiyyatımıza.
Əvvəl beləsi yox idi. Mən boşluqdolduranları sevirəm. Ömər Xəyyam boşluqdolduranlardandır.
Xoş gəldi. Feysbukdan özünü
qoruya bilsə, onu, sadəcə, bəyənməyəcəyik, onunla hələ
fəxr də edəcəyik.
lll
Hind fəlsəfəsi deyir ki, hər şey birdir. İkincisizdir.
İkinci yoxdur.
O zaman nə
görürüksə bir olan vahidin içindədi. Bir-birindən
uzaqdakıların da aralarında bəzən adi gözlə görünməyən
keçidlər var.
Vahidin
içində həm də əlaqələr, münasibətlər,
bir sözlə, hər şey... Dünyanın
vahidliyi elə bu deyilmi?!
lll
Azərbaycan ədəbiyyatında iki ada. Biri Vaqif Səmədoğlunun
yaşıl, tənha adası, o biri də Vaqif
Bayatlının sənin gözünə görükən
adası... Hansında yaşamaq istərdin?
Yaşıl, tənha ada və gözümüzə
görükən, bəlkə də bizim onun gözünə
görükdüyümüz ada, əslində, eyni məkandır.
Bizim nə zamansa uzaq
düşdüyümüz və nə zamansa qayıtmaq həsrəti
ilə qovrulduğumuz məkandır. Özüm-
özümü təkrar edirəm: hər bir insanın həyatında
hökmən qayıtmaq istədiyi bir İtaka adası olur.
Bütün həyatın boyu sən də Odissey kimi öz
İtaka adana qayıtmaq üçün
çırpınırsan.
lll
Nikolay Berdyayev deyirdi ki, mədəniyyət təbiiliyin
qandallanmasıdır, azadlığın məhdudlaşdırılmasıdır. Mədəniyyət dahini
müstəqillikdən məhrum etməyə, onu vəhşi
heyvandan ev heyvanına çevirməyə
çalışır.
J.J. Russo mədəniyyəti inkar edir, insanları geriyə,
təbiətə çağırırdı. Ona elə gəlirdi
ki, saflıq, təmizlik, səmimiyyət məhz təbiətdə
dondurulmuş şəkildə qalıb.
Dədə Qorqud Basatı atası Aruz Qocanın evindən bir neçə dəfə qaçırıb meşəyə, boya-başa çatdığı aslan yatağına qaytarır.
Azad və çərçivəsiz şəkildə, dağda, daşda böyüyən Paris şəhərə, saraya gələndən sonra ilk avantürası doğma şəhəri Troyaya baha başa gəlir. O, Gözəl Yelenanı qaçırır və Troya müharibəsi baş verir.
“Təbiət - Mədəniyyət” qarşıdurması bu gün də hər bir insanın daxilində davam edib gedir. Kim özünü daha çox hansı tərəfin adamı sayır?! Hansı tərəfdə durmağımız, hansı tərəfin adamı olmağımız, sadəcə, bizdən asılıdır.
Biz meşədən çıxmışıq, bəli, amma alaçıqdan da çıxa biləcəyikmi?
kamalabdulla.az
Kamal
Abdulla
525-ci qəzet.-
2015.- 13 iyun.- S.19