Gövhər Baxşəliyeva:“Yer adları dəyişdirilərkən təkcə
yerli sakinlərin istəyi əsas sayıla bilməz”
Milli Məclisin (MM) deputatı, AMEA-nın müxbir üzvü Gövhər Baxşəliyevanın “525”ə müsahibəsi.
- Gövhər
xanım, Milli Məclisin (MM) yaz sessiyası öz işini
tamamladı. Siz bir parlamentari olaraq, yaz
sessiyasının yekunlarını necə qiymətləndirirsiniz?
-
Parlamentin yaz sessiyası da əvvəlki sessiyalar kimi məhsuldar
olub. Bütövlükdə sessiya zamanı ölkəmiz və xalqımız
üçün böyük əhəmiyyət kəsb edən
134 qanun layihəsi müzakirə edilərək qəbul
edilib, ölkəmizin qanunvericilik bazası xeyli möhkəmlənib,
beynəlxalq konvensiya, saziş və protokollar müzakirə
edilərək ratifikasiya olunub.
Milli Məclisin
beynəlxalq fəaliyyəti də uğurlu olub,
deputatlarımız müxtəlif beynəlxalq təşkilatlarda
ölkəmizi ləyaqətlə təmsil edib, Azərbaycanın
mənafeyini müdafiə edən bir sıra sənədlərin
qəbul edilməsinə nail olublar.İkitərəfli
parlamentlərarası əlaqələr də səmərəli
inkişaf edib, xalqımızın haqq səsinin
ucaldılması, Xocalı faciəsinin insanlığa
qarşı cinayət kimi tanıdılması, XX əsrdə
xalqımıza qarşı erməni qəsbkarları tərəfindən
soyqırım aktlarının törədilməsi, 1915-ci il
bədnam “erməni soyqırımı”nın ifşası və
sair istiqamətlərdə xeyli iş görülüb.
Parlamentin son iclası da müzakirəyə çıxarılmış və qəbul edilmiş qanun
layihələri baxımından səmərəli və zəngin
olub. İclasda mən də iki məsələ barədə
öz fikrimi bildirdim...
- “Cinayət
Məcəlləsində dəyişiklik edilməsi
haqqında” qanun layihəsinin müzakirəsi zamanı bir
sıra ağrılı və narahatedici məqamları dilə
gətirdiniz, xüsüsilə də, pedofiliya və pedofillərlə
bağlı...
-
Sözügedən qanun layihəsi ilə valideyn,
övladlığa götürən, müəllim, nəzarəti
həyata keçirən digər şəxslər tərəfindən
uşaqları əxlaqsız əməllərə cəlb
etməyə görə xüsusi məsuliyyət və daha
ciddi cəzalar müəyyən edilir. Məsələn,
“Seksual xarakterli hərəkətlərə məcbur etmə”
adlı 151-ci maddədə
“Əmlakının məhv edilməsi, zədələnməsi
və ya götürülməsi hədəsi ilə və
yaxud zərərçəkmiş şəxsin maddi və ya
sair asılılığından istifadə etməklə onu
cinsi əlaqəyə girməyə, uşaqbazlığa və
ya seksual xarakterli digər hərəkətlərə məcbur
etmə” yə görə əvvəlki variantda beş yüz
manatdan min manatadək miqdarda cərimə və ya iki ilədək
müddətə islah işləri və ya üç ilədək
müddətə azadlıqdan məhrum etmə nəzərdə
tutulurdusa, hazırda bu əmələ görə bir ildən
iki ilədək müddətə islah işləri və ya
bir ildən üç ilədək müddətə
azadlıqdan məhrum etmə cəzası müəyyənləşdirilib.
Bütövlükdə Cinayət Məcəlləsinin 151,
152, 153, 171 maddələrinə bu tipli dəyişikliklər
edildi. Mən isə söz alaraq bildirdim və
indi də bildirmək istəyirəm ki, bu kimi, xüsusən
azyaşlılara qarşı törədilən cinayətlərə
görə nəzərdə tutulan cəzalar hətta yeni
variantda belə törədilmiş cinayətlərə
adekvat deyil, onlar ictimai təhlükəliliyi nəzərə
alınaraq daha da sərtləşdirilməlidir.
Digər təklifim Cinayət Məcəlləsinin 152 və
153-cü maddələrinə aid oldu. Belə ki, qəbul edilən yeni
variantda qanunun 152.3 maddəsində “Bu Məcəllənin
152.1 və ya 152.2-ci maddələrində göstərilən
əməllər yetkinlik yaşına çatmayanı tərbiyə
etmək vəzifəsi daşıyan şəxslər və
ya yetkinlik yaşına çatmayana nəzarəti həyata
keçirmək vəzifəsini daşıyan təhsil, tərbiyə,
tibbi və ya digər müəssisənin müəllimi və
ya digər işçisi tərəfindən törədildikdə-üç
ilədək müddətə müəyyən vəzifə
tutma və ya müəyyən fəaliyyətlə məşğul
olma hüququndan məhrum edilməklə və ya edilməməklə
dörd ildən yeddi ilədək müddətə
azadlıqdan məhrumetmə ilə cəzalandırılır”,
- nəzərdə tutulur.Yaxud Qanunun 153.3 maddəsində: “Bu
Məcəllənin 153.1 vəya 153.2-ci maddələrində
göstərilən əməllər yetkinlik yaşına
çatmayanı tərbiyə etmək vəzifəsi
daşıyan şəxslər və ya yetkinlik yaşına
çatmayana nəzarəti həyata keçirmək vəzifəsini
daşıyan təhsil, tərbiyə, tibbi vəya digər
müəssisənin müəllimivəya digər
işçisi tərəfindən törədildikdə
-üç ilədək müddətə müəyyən
vəzifə tutma və ya müəyyən fəaliyyətləməşğul
olma hüququndan məhrum edilməklə və ya edilməməklə
iki ildən dörd ilədək müddətə
azadlıqdan məhrum etmə ilə cəzalandırılır”,
- kimi cəza müəyyənləşdirilir. Bildirdim ki, bu
tipli cinayətlərə görə şəxsin cəzasını
çəkəndən sonra 3 il müəyyən
fəaliyyətlə məşğul olma hüququndan məhrum
edilmə kifayət etmir.
Ümumiyyətlə,
uşaqlara, azyaşlılara qarşı istənilən
pozğunluq hərəkətinə yol vermiş və buna görə məhkum
olunmuş şəxs, nəinki 3 il sonra, ümumiyyətlə,
heç vaxt, heç bir halda bir daha azyaşlılarla işə
buraxılmamalıdır, uşaqlarla iş onlara tamamilə
qadağan olunmalıdır. Bu dünya
praktikasıdır. Pedofiliya ağır
cinayətdir, biz böyüklərin vəzifəsi isə
uşaqlarımızın fiziki və psixi təhlükəsizliyini
hər vasitə ilə qorumaqdır.
Təcrübə göstərir ki, uşaqlara
qarşı cinsi zəmində hər hansı cinayətə
yol verən şəxslər, hətta cəzalarını
çəkmiş olsalar belə, illər sonra fürsət
tapanda yenə o cinayətləri təkrarlayırlar.Tibb elmi
bunu birmənalı şəkildə təsdiqləyib. Bu kimi şəxslər
uşaqlarla işə yenidən buraxıldıqda, bəzən
daha ağır cinayət törədirlər. Həmin
şəxslər cinayətlərinin izini itirmək
üçün hətta uşağı öldürə bilərlər...
- Yeri gəlmişkən,
son iclasda kifayət qədər müzakirələrə,
mübahisələrə səbəb olan məsələlərdən
biri də “Ağcabədi,
Ağdam, Ağdaş, Astara, Bərdə, Cəlilabad, Gədəbəy,
Göyçay, Xaçmaz, İsmayıllı, Kəlbəcər,
Kürdəmir, Quba, Laçın, Tərtər, Ucar və
Zaqatala rayonlarının bəzi kəndlərinin
adlarının dəyişdirilməsi barədə” qanun layihəsi oldu...
- Bilirsiniz ki, qanun layihəsi ilə
respublikanın 17 rayonunda yer adları-toponimlər dəyişdirildi.
Yer adlarının dəyişdirilməsi
geniş yayılmış təcrübədir və
vaxtaşırı parlamentin Regional məsələlər
komitəsinin tövsiyəsi ilə biz həmin məsələlərə
baxırıq. Çıxışımın
məğzi isə onunla bağlı idi ki, zaman-zaman Azərbaycanın
tarixi toponimləri bədnam qonşularımız tərəfindən
torpaqlarımızı özününküləşdirmək,
erməniləşdirmək məqsədilə dəyişdirilib.
Müasir Ermənistanın ərazisində qədim
Azərbaycan-türk mənşəli toponimlərə
qarşı bir növ, belə demək mümkünsə,
ardıcıl, sistematik “soyqırım” siyasəti həyata
keçirilib.
Məqsəd
aydındır - bütün dünyaya sübut etmək ki, bu
torpaqlar elə əzəldən erməni xalqına məxsusdur,
azərbaycanlılar buralarda yerli, yəni, aborigen əhali olmayıblar. Beləcə Rəvan-Erevana, Sərdarabad-Armavirə,
Goyçə-Sevana, Üçmüəzzin-Eçmiədzinə
və sairə çevrilib. Yüzlərlə
belə nümunələr göstərmək olar. Bu haqda alimlərimizin kifayət qədər əsərləri
nəşr edilib, araşdırmaları var.
Bütün bunlar azmış kimi, bədnam
qonşularımız bu gün işğal etdikləri
Dağlıq Qarabağ və ətraf yeddi rayonun toponimlərini
də erməniləşdirirlər. Məsələn, ermənilər
tərəfindən 2007-ci ildə nəşr edilmiş
“Respublika Armeniə i Respublika Naqornıy Karabax” xəritəsində
yüzlərlə tarixi Azərbaycan-türk toponimləri erməniləşdirilir,
Kəlbəcər-Karabaçar, Laçın-Berdzor,
Füzuli-Varanda, Cəbrayıl-Djrakn, Qubatlı-Anqextun, Zəngilan-Kovsakan
və sair adlandırılır. İstənilən ərazinin
toponimikası onun etnik və tarixi-mədəni özünəməxsusluğu
ilə bağlıdır və millətin gen yaddaşının
daşıyıcısıdır, qədimiliyinin göstəricisidir.
Odur ki, yer adlarının dəyişdirilməsinə
çox diqqətli və həssas yanaşmalıyıq, buna
yalnız çox əsaslı səbəb olanda getməliyik,
məsələn, dəyişilən toponimin leksik və
semantik baxımdan milli ənənəyə cavab verməyəndə. Yer adlarının dəyişməsində
təkcə yerli
sakinlərin istəyi bunun üçün əsas sayıla
bilməz.
Dəyişdirilən yer adlarının etimologiyası dərindən
araşdırılmalıdır və qədim türk mənşəli
yer adları heç bir halda dəyişdirilməməlidir,
çünki onlar bu ərazilərin tarixən məhz biz azərbaycanlılara
məxsus olduğunun göstəricisidir.
Bu çox ciddi məsələdir. Məsələn,
qanun layihəsi ilə Tirkeşəvənd kəndinin adı
dəyişdirilərək Alıbəyli kəndi
adlandırıldı. Halbuki, böyük
ehtimalla bu kəndin adı “Türkeşəvənd” olub,
“ü” hərfi zaman axarında fonetik dəyişikliyə məruz
qalaraq “i” formasını alıb, kəndin adı isə
“Tirkeşəvənd” kimi tələffüz olunmağa
başlanıb.
Eləcə də, Kövüzbulaq kəndinin Soyuqbulaq kəndi,
Cəyirli kəndinin Şıxlar kəndi,
İlxıçı kəndinin Məmmədxanlı kəndi,
Qaragüney kəndinin Tağılar kəndi
adlandırılması başadüşülən deyil. Bu kəndlərin adları
qədim türk mənşəli sözlərdən əmələ
gəlib, onlar bu yerlərin köklü əhalisinin məhz qədim
türklərdən ibarət olduğuna dəlalət edir.Ermənilər
hər vasitə ilə dünya ictimaiyyətini
çaşdıraraq sübut etməyə
çalışırlar ki, ermənilər bu
torpaqların yerli əhalisidir, azərbaycanlılar isə Cənubi
Qafqaza sonradan gəlmədilər.
Tarixçilərimiz bədnam qonşularımıza
cavab olaraq, Cənubi Qafqazda türklərin çox qədim
zamanlardan yaşamalarını sübut edirlər.
Bu zaman istifadə edilən əsas dəlillərdən
biri də bu torpaqların qədim türk mənşəli
toponimləridir. Aparılan çox gərgin ideoloji və informasiya müharibəsində
torpaqlarımızın qədim türk mənşəli
yer adları çoxtutarlı dəlildir, əvəzsiz silahdır. Odur ki, qədim türk mənşəli yer
adlarımızı göz bəbəyi kimi qoruyub yaşatmalıyıq.
Bunu ümummilli mənafeyimiz tələb edir. İstənilən
halda ümummilli mənafe müəyyən kəndin əhalisinin
təşəbbüsündən üstün tutulmalı, kənd
əhalisinə isə hər konkret halda bunun səbəbi, həmin
kənd adının tarixi etimologiyası izah edilməlidir.
Əminəm
ki, bu halda heç bir suala, yaxud
anlaşılmazlığa yer qalmaz.Təklif etdiyim digər məsələ-Toponimiya
komissiyasının və MM-in Regional məsələlər
komitəsinin iclaslarına yer adlarının dəyişdirilməsi
məsələləri müzakirə olunanda, parlamentin
dilçi, filoloq, tarixçi və digər bu sahəyə
ixtisasca yaxın olan deputatların dəvət olunması idi
ki, onların bu kimi iclasların işində iştirakı və
fikir bildirmələri ümumi işimizə fayda gətirər...
Kamil
HƏMZƏOĞLU
525-ci qəzet.- 2015.- 13 iyun.- S.15.