Milli rəqslərimiz milli dəyərimizdir
Mənim havamı çal. Mahnı
çalınır, ritm yaranır, əllər göyə
qalxır, bədən ritmə uyğun hərəkət edir.
Və beləcə, rəqs başlayır.
Amma heç də həmişə rəqs
musiqi sədaları altında başlamayıb.
Bir vaxtlar rəqs tamaşaçıların çəpik
çalmaları ilə əldə edilən ritmik zərblərin
mahiyyəti ilə yaranıb. Müxtəlif peşələrlə,
hətta ovçuluqla məşğul olan tayfalar öz sehirli
ayinlərini çeviklik, qıvraqlıq, insan
gücünü nümayiş etdirən plastik hərəkətlərdən
ibarət rəqslərlə həyata keçiriblər.
Bir sözlə vaxtilə rəqs insanlar arasında
ən qədim, həm də ən dramatik ünsiyyət vasitələrindən
biri olub.
Azərbaycanda yaşamış xalqların ibtidai, ilkin rəqs
formalarının meydana çıxdığı,
yarandığı yer respublikanın cənub rayonları hesab
edilə bilər. Alimlər Bakının yaxınlığında,
Qobustanda qədim rəqslərdən xəbər verən qaya
təsvirlərini- rəqs edən fiqurları aşkara
çıxaranda onun təqribən səkkiz- on min il bundan əvvələ aid olduğu məlum
olub.
Təbii ki, qədim dövrün rəqsləri
yalnız mərasim xarakteri daşıyırdı və
heç də tamaşa edilmək üçün deyildi, əksinə
müəyyən bir mərasimin vacib elementi kimi lazım gəlirdi. O vaxtlar rəqqaslar və
tamaşaçılar bölgüsü də yox idi. Ovun, döyüşün uğurlu olmasını
arzulayan, ovsuna, tilsimə arxalanan, allahlarına və fövqəltəbii
qüvvələrə and vermək istəyən hər bir kəs
özünün bu münasibətini mərasim rəqsində
ifadə edərdi. Uzaq keçmişdə
adamlar günəşə və aya, küləyə və
oda, ağaclara və suya, müqəddəs sayılan müxtəlif
heyvanlara sitayiş edirdilər. Onların
şərəfinə təzim ibadətləri və mərasim
rəqsləri icra edərdilər.
Təbiidir ki, bu rəqslərin tərkib ünsürləri
mümkün qədər təbiət hadisəsini, sitayiş
etdikləri heyvana xas olan hərəkəti təsvir edərdi. Oda, atəşə
pərəstiş dünyanın bir çox yerində
geniş yayılmışdı, lakin bu pərəstişkarlıq
şərq aləmində, o cümlədən, Azərbaycanda
daha geniş inkişaf etmişdi. Müxtəlif
adət- ənənələr və rəqslər oda həsr
edilirdi. Odun gücünə inanan adamlar
tonqallar ətrafında rəqs edir, üstündən
tullanardılar. Onlar hökmən dəstə-
dəstə, yəni qrup halında odun ətrafında dövrə
vurar, ya da yarımdövrə qurub cəld- cəld hərlənərdilər.
O dövrlərdəki rəqslər hələ sənət
ustalığı deyildi. Onlar xeyli sonralar, tədricən
öz dini mərasim xarakterini və ibadət mənzərəsini
dəyişərək, sənət tərzinə
düşdü. Bu dəyişmə prosesi çox
uzunsürən və olduqca mürəkkəb, həm də
son dərəcə nisbi bir proses oldu.
Azərbaycan xalqı həmişə şən təbiətli
olduğuna görə onun rəqslərinə, el oyunlarına
və əyləncələrinə xas olan elementlər daha
çox qovuşurdu. Onlar optimizlə, yumorla, pantomima
epizodları ilə zəngin olmaqla yanaşı, həm də
ahəngdar və ifadəlidir.
Azərbaycanın ən yaxşı müğənni və
rəqqasları İran, Türkiyə, ərəb
hökmdarlarının, habelə Azərbaycan
torpağından odla, qılıncla keçmiş başqa
hökmdarların saraylarına dəvət olunar, ya da onlar tərəfindən
əsir alınardı. Öz növbəsində xalq incəsənət
ustaları yaxından əlaqədə olduqları,
rastlaşdıqları xalqların folklorunu öyrənməklə
öz yaradıcılıq məharətini zənginləşdirərdilər.
Böyük Azərbaycan şairi Nizami Gəncəvi
saray rəqsləri barədə çox yazıb. Yeri gəlmişkən
qeyd etmək lazımdır ki, ədəbiyyatda "rəqs"
sözünü ilk dəfə Nizami Gəncəvi işlədib.
O, öz qiymətli sətirlərində oyunun necə rəqsə
keçdiyini təsvir edir. Deməli hələ
qədim zamanlardan bəridir ki, oyun və rəqs bir- birinə
qovuşur, vahid bir süjetdə birləşir. Azərbaycan rəqslərindən bir çoxu bizim
günlərdə belə oyun xarakteri daşıyır.
Buna misal olaraq "Yallı",
"Gülüm ey", "Cəhribəyim",
"Qıtqılıda" kimi rəqsləri göstərmək
olar.
Hər bir xalqın mədəniyyətində önəmli
yer tutan rəqs sənəti Azərbaycan incəsənətinin
də ən qədim və zəngin qolu kimi zaman keçdikcə
inkişaf edib.
Beləliklə, dünyanın bir çox yerlərində
olduğu kimi, Azərbaycanda da rəqs sənətinin müxtəlif
növləri və janrları öz mahiyyətini şifahi
xalq ədəbiyyatının bir qolu olan xalq rəqslərindən
götürüb. Xalq rəqsləri də
tariximizlə ayrılmaz surətdə bağlı olub, onun
milli xüsusiyyətini, həm də həyat və məişətini
özündə əks etdirib. Bu da ölkənin
tarixində, mədəniyyətində rəqs sənətinin
nə dərəcədə böyük əhəmiyyətə
malik olduğunu göstərir.
Azərbaycan
xalq rəqslərinə "Qazağı", "Heyvagülü",
"Lalə", "Qızılgül",
"İnnabı" və sairələrini misal gətirə
bilərik. Bununla yanaşı, "Dərbəndi",
"Aşqabadi","Əsgərani", "Qars" və
digər milli rəqslərimiz də var ki, onlar Azərbaycanın
coğrafi adlarını özündə yaşadırlar. Azərbaycan xalq oyun havası olan "Şalaxo"
isə şən, milli, qıvraq rəqs musiqisidir. Bu sözün mənası şalaxo-şələküm
(daha dəqiq desək, şələkə yüküm)
sözü uzun illər ərzində çox dəyişilərək
təhrif olunub.
Xalq rəqslərimizin siyahısını sadalamaqla bitməz. Yüzlərlə
rəqs növlərimiz var ki, onlar həm quruluş, süjet
və mövzu baxımından biri-birindən çox fərqlənirlər.
Onlar arasında onlarla rəqs növləri bu gün də
çox məşhurdur - "Azərbaycan", "Uzundərə",
"Toy rəqsi", "Turacı", "Tərəkəmə",
"Cəngi", "Şalaxo", "İnnabı",
"Qazağı", "Qaytağı", "Qoçəli",
"Misri", "Naznazı", "Vağzalı",
"Yallı" və s.
Milli rəqslərimizin tarixini yazmaq isə 30-cu illərdə
mümkün olub. Rəqslərin nota salınması və
nəşri 1930-cu illərdə Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının Elmi-Tədqiqat Musiqi Kabinetinin
yaradılmasından sonra mümkün olub. Burada xalq musiqisi, eləcə də rəqsləri
toplanıb və nota alınıb. Məşhur
müğənni, xalq musiqisinin dərin bilicisi
Bülbülün rəhbərlik etdiyi həmin elmi-tədqiqat
kabinetinin folklorun toplanıb çap olunmasında müstəsna
xidmətləri olub.
Xatırladaq ki, Xalq artisti Səid Rüstəmov tərəfindən
hazırlanan bu ilk toplu - "Azərbaycan rəqs
havaları" 1937-ci ildə nəşr edilən məcmuəyə
30 ən məşhur rəqs daxil edilib ki, onlar bu gün də
öz təravətliliyi ilə seçilir.
Bu rəqslərdə xalqın özünəməxsusluğu,
adət-ənənələri, inkişaf səviyyəsi əks
olunur. Kütləviliyilə seçilən milli rəqslərimiz
məzmun yükünə görə də olduqca qiymətlidir.
Belə ki, hər bir hərəkət
özlüyündə böyük bir məna kəsb edir.
Ən sadə fikir və hisslərdən
başlayaraq dərin duyğuları, iztirabları, sevinci, kədəri,
ümumilikdə mənəvi yaşantıları fiziki hərəkətlərlə
"demək" ən səlis və qeyri-adi ünsiyyətdir.
Bu ünsiyyəti isə tamaşaçıya Azərbaycanın
tanınmış rəqqaslarından olan Əminə Dilbazi,
Afaq Məlikova, Roza Xəlilova, Böyükağa Məmmədov
və başqaları öz ifalarında milli elementləri
qoruyub saxlamaqla Milli rəqsi xeyli inkişaf etdirə biliblər.
Azərbaycan rəqs məktəbinin professional səhnədə
əsasını qoyan Əminə Dilbazi də bənzərsiz,
təkrarsız bir rəqqasə kimi incəsənət
tariximizdə imzasını möhürləyə bilib.
Əminə Dilbazi bir
çox filmlərdə rəqslərə quruluş verib.
Onun oynadığı "İnnabı", "Tərəkəmə",
"Vağzalı", "Turacı", "Naz eləmə"
rəqsləri xüsusilə məşhurdur. Repertuarına
rus rəqsləri, ukrayna rəqsləri, özbək rəqsləri,
ərəb rəqsləri də daxil etsə də Azərbaycan
rəqslərini başqa xalqların rəqslərindən fərqləndirən
mühüm cəhətlərdən biri də məğrur hərəkətlər,
qırğı kimi qürurlu qamət və çoxlu solo
partiyalarının olmasıdır. Həddən
ziyadə əzilib-büzülmə, tamaşaçıya
xoş gəlmək cəhdi yad təsirlərin məhsuludur.
Tarixin keşməkeşli dövrlərində əsir
aparılmış, saraylara, hərəmxanalara
düşmüş qadın və kişilərin rəqsi
şahları, xanları əyləndirmək məqsədi
güddüyündən rəqslərdə belə
bayağı elementlər peyda olub. Rəqs
edənlər xüsusilə də saray rəqqasları həmişə
daş-qaşlarla bəzədilmiş zəngin geyimdə
olardılar. Keçən əsrin əvvəllərində
peşəkar rəqs ansamblları yaradılarkən rəqs
quruluşçularının çoxusu digər millətlərin
nümayəndələri olduğundan hardan gəldi rəqs
elementləri götürüb el rəqslərini
korlayıblar. Rus rəssamı Qaqarin XIX əsrdə
Şamaxı rəqqasələrinin portretlərini dəfən-dəfən
işləmişdi. Xüsusilə Nisə
adlı rəqqasənin portreti onun bir çox əsərlərində
təkrar olunur. "Şamaxı gözəlinin
rəqsi"ndə rəssam Nisənin rəqsini xüsusi
ilhamla vəsf edib.
Əlbəttə, adi el rəqsləri zadəgan
məclislərində oynanılan rəqslərdən fərqlənirdi.
Rəssam Ə.Əzimzadənin "Varlı evində toy"
və "Kasıb evində toy" əsərlərini
müqayisə etsək, bunu aydın görərik. Lakin
kasıb toylarının səmimiyyətinin, sevincinin yerini yəqin
heç nə əvəz edə bilməz. Bir sözlə Azərbaycan
rəqslərinin ümdə cəhəti odur ki, rəqs edən
sanki özü üçün oynayır,
tamaşaçılara bəyəndirmək üçün
yox. Onun özündən xoşu gəlir. Etdiyi hərəkətlərin
hamısını özü bəyənir. Hər bir azərbaycanlının
həyatında ən vacib gün toy günü hesab edilir. Hətta
yoxsul oğlan da o gün bəy adlanır və ona bəyə
layiq hörmət, izzət göstərilir. Və toy mərasimi
azərbaycanlılarda çoxlu mərasim rəqsləri ilə
müşayiət olunur. "Gəlin atlandı", "Tərəkəmə",
"Uzundərə", "Vağzalı" və s.
Xüsusilə "Gəlin atlandı" el toylarında
xüsusi vəchlə ifa olunur. Axı qədimlərdə gəlini
bəy evinə şəhərdə faytonla, kənddə isə
atla kəcavədə aparardılar. Odur ki, gəlini ata evindən
apararkən "Gəlin atlandı" havası
çalardılar. Lakin toya qədər hələ
qızı yola gətirmək lazım idi. Odur ki, el şənliklərində oğlan istədiyi
qızla yarışa girərdi. At
çapmaq da bu yarış mərasimlərindən biri idi.
Dünyanın heç bir yerində Azərbaycandakı
kimi, 111 rəqs növü mövcud deyil. Bu,
xalqımızın musiqi və rəqs sənətinin
yaradıcısı olmasını göstərən
faktlardandır. Hər rəqs özündə
bir mənanı, tarixi, incəsənəti yaşadır.
Qədim rəqs incilərimizi unutmağa haqqımız
yoxdur. Çünki Azərbaycan xalqının yüzillərdən
bəri yaratdığı bu sanballı əsərlər incəsənətimizin,
mədəniyyətimizin, keçmiş həyatımızın
tarixi olmaqla yanaşı, gələcək mənəvi-
ruhani intibahımızın da mühüm təməl
daşlarından, milli dəyərlərimizdən biridir.
Gültəkin ƏLƏSGƏR
Yazı Azərbaycan Respublikasının Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi ilə Azərbaycan Mətbuat
Şurasının "Milli rəqslərimiz milli dəyərimizdir"
mövzusunda keçirdiyi müsabiqəyə təqdim olunur.
525-ci qəzet.- 2015.- 17 iyun.- S.7.