Türk postmodernizmində
roman
Postmodernist dünyagörüşü modelinin təməlində
kinayəli parodiya durur.
Parodiya
komik təqlid, predmet və hadisə üzərində
gülmə kimi öz təbiətinə görə
reallaşaraq müasir insanın bəşəriyyətin
minillər ərzində yaratdığı mədəniyyət
simvollarını öz mənafeyi
naminə istifadə etməsini daha yaxşı əks etdirir.
Məhz
postmodernizmin əsas anlayışlarından olan simulyakr
mövcud olmayan reallığın surəti kimi bu gün ən
müasir
texnologiyaların
köməyi vasitəsilə
kütlələri idarə etmək üçün
onların şüur və emosiyalarını monipulyasiya
edir. Yüksək keyfiyyətli kütləvi kommunikasiya vasitələri
gerçəkliyi ən
kiçik təfərrüatları ilə əks etdirmək cəhdi səviyyəsində
gerçəkliyin yeni keyfiyyəti kimi meydana çıxan
illüziyaları doğurur.
Kütləvi
informasiya vasitələri tərəfindən yaradılan hər bir reallıq nə qədər
yüksək reallıq - əslində hiperreallıq - keyfiyyətində
görünsə də əslində total cəmiyyətin
illüziyalı və simulyativ ideologiyasından başqa bir
şey deyildir. Kütləni cəmiyyət şəklində
birləşdirən hər hansı bir əlamətin
dominantlığının avtoritarlığı, məsələn,
istehlak cəmiyyətinin totolitarlığı bunun ən
bariz nümunəsidir.
Postmodernist əsəri təşkil edən əlamətlər
cəmiyyətin özünün psevdogerçək vəziyyətinin
məhsulu olur.
Hər şeyi əhatə edən xaosa
postmodernist baxış müasir ədəbi əsərin təhkiyə
və quruluş xaosunda öz əksini tapır. Postmodernist əsərin çoxvariantlı nəql
edilməsini əvvəlcədən müəyyənləşdirən
süjetinin açıqlığı, rizomalı quruluşu
bir çox müasir anlayışın simulyativ səciyyəsindən
doğur. Bu
anlayışların da əsasında köhnə,
sabit semantik və özbaşına şəkildə yenidən
qurulan əlaqələr durur. Öz prinsiplərinin
əbədiliyinə, dayanıqlılığına
inamını itirən ənənəyə gülmək cəhdi
kinayəli parodiya, kollaj, montaj kimi üsullardan istifadə etməyə,
allüziyalar, istinadlar, sitatlar və eyhamlara müraciət etməyə
vadar edir. Karnavallaşmaya məqsədli cəhd,
hadisələri teatrallaşdırılmış hərəkətlər,
səhnələr, performans şəklində təqdim etmək
cəhdi postmodernist ədəbiyyatın onun
baxışlarına görə mühüm, həyati problemlərə
ümumi diqqət cəlb etmək cəhdidir. Təbiətə
deyil, daha çox mədəniyyətə, mədəniyyət
dilinə, işarələrin dilinə müraciət həm əsərin
özünün ilkin bədii, rəmzi təbiətini, həm
də yenidən bərpa və təcəssüm etdirən bu
əsərin
psevdogerçəkliyini təsbit edir. Totalitar, kütləvi ideyaların əzici təsiri
altında öz mənindən məhrum olan postmodernist
obrazların marginal durumları müqayisə və ya təqlid
təcrübəsini mümkünsüz edir. Postmodernizmin əsas vasitələrindən olan
müəllif maskası bu ədəbi cərəyana aid olan əsərlərdə
təqdim olunan hər cür mövqenin çoxsəsliliyini
özündə birləşdirmək vəzifəsi
daşıyır. Müəllif maskasının tətbiqi həm
yaradıcı-müəllifin öz
avtoritarlığını itirməsi, həm də müəllifin
öz xüsusi mətnindən tamamilə kənarlaşmağın
mümkünsüzlüyünü dərk etməsi deməkdir...
Əlbəttə, postmodernizmin bütün bu ümumi cəhətlərini
özündə yaradıcı şəkildə əks etdirən
Türkiyə postmodernizmi özünün spesifik xüsusiyyətlərinə
malik olmaqla bu yeni ümumdünya cərəyanı kontekstinə
üzvi şəkildə bağlanır. Türk postmodernist
yazarları daim təkmilləşdirdikləri fərdi
üslublarında, müəllif maneralarında, ədəbi
texnikalarında çoxşəkilli və təkrarsız
olduqlarına görə tədqiqatçılar
onların yaradıcılıqlarının təsnif edilməsində
kifayət qədər nisbiliyə yol verirlər. Bu həm də postmodernizmin yaradıcı
perspektivini, postmodernist yazıçının guya şəxsi
özünüdərkinin və fərdi üslubunun sitatlar,
pastişlər və mətn şəklində dünya
haqqında təsəvvürlərlə silindiyi və məhdudlaşdırıldığı
kimi geniş yayılmış baxışların da son dərəcə
yanlış olduğunun göstəricisidir. Adətən,
son dərəcə Qərb fenomeni kimi göstərilən postmodernizm bir çox tədqiqatçılar
tərəfindən müasir
türk ədəbiyyatı nümunəsində də
totalitar və simulyativ qərbləşmə siyasətinə
qarşı reaksiya kimi təqdim olunur. Müəyyən tədqiqatçılar
da türk postmodernizmini "Qərb postfəlsəfi fikri
ideyasının milli bədii dərk prizmasından şərh edilən və
dünya ümumsivilizasiya böhranı dövründə həyat
şəraitinə orientasiya olunan yeni
dünyagörüşün mənəvi əsaslarını
formalaşdıran orijinal istiqamət keyfiyyətində" görürlər.
Türk
postmodernizmi nümayəndələrinin təsnifi
üsullarından biri kimi tədqiqatçılar
postmodernizmin postfəlsəfənin mühüm prinsiplərindən
biri kimi əxz etdiyi həqiqətlər çoxluğu
ideyasına münasibəti əsas götürürlər.
Axıcı Həqiqət çoxluğunun və Mərkəzi
Həqiqətin, Transendental işarəedilmənin yox
olmasının təsdiqində ifadə olunan epistemoloji
inamsızlıq postmodernizmdə sonsuz sayda
"sayrışan" işarə simulyakrların oyununda
ifadə olunur. Həmin əsərlərin qəhrəmanlarının
plüralist əsaslarda yaradılması zamanı müxtəlif
heterogen elementlər - mədəniyyətlərin dilləri,
müxtəlif estetik sistemlərin elementləri, hər cür
mümkün janr və üslubların kodları hibridləşdirilir.
Bu da müxtəlif hibrid-mutant janrların
yaradılmasında ifadə olunan əsərlərin
quruluşunu mərkəzsizləşməyə gətirib
çıxarır. Qərb postmodernizmində Həqiqətlər
çoxluğunun və Mərkəzi Həqiqətin
yoxluğunun ifadələrindən biri olan "boşluq"
anlayışı türk
postmodernist yazarlarında ənənəvi
neqativ mənasında - "ölüm" mənasında ifadə olunur.
O.Pamukun "Qar", N.Erayın "Ölüm yuxusu" əsərlərində
"boşluğa"- "ölümə" müraciət
postmodernizmin ifadə vasitələrindən olan həqiqətlər
çoxluğunun təcəssümü vasitəsi kimi meydana
çıxır. Bu prinsipin bir ifadə vasitəsi
kimi türk postmodernistləri diskursun və subyektin mərkəzləşdirilməsindən
də geniş istifadə edirlər. "Diskurs üzvlərə
ayrılır, yenidən kodlaşdırılır və
parodiyalaşdırılır, bədii və bədii olmayan eynihüquqlular
kimi birləşdirilir. Bu da əsərə
rizomalı, açıq səciyyə verir". N.Erayın "Ölüm yuxusu", "Aşiq
tutuqusu barı", B.Qarasunun "Bələdçi" əsərlərində
və s.də subyektin mərkəzsizləşdirilməsi təzahürü
forması müəllif tərəfindən fiqurun
yazılıb ayrılması yolu ilə həyata keçirilən
fərdiyyətsizləşdirməyə çevrilir.
O.Pamukun romanları, M.Munqanın "kiçik" nəsrində
hibrid-sitatlı obrazların yaradılması yolu ilə müəllif
"mən"inin "bölünməsi",
"dağıdılıb yayılması" prosesi baş
verir. Türk postmodernistləri kütləvi mədəniyyət
mətnlərini dekonstruksiya edərək yeni mass-media miflərinin
necə ayrı-ayrı adamların saxta simulyakrlarına -
"təmiz işarələri"nə çevrildiklərini
göstərirlər.
Buna T.Yucelin "Yalan" romanında
yalançı alim Yusif Aksunu misal göstərmək olar.
Orhan Pamukun "Qar" romanında Qars kimi bütöv
bir şəhərin, M.Munqanın "Alisa möcüzələr
şəhərində" povestində isə bütöv
bir planetin necə saxta simulyakra çevrildiyinin şahidi
oluruq. Həqiqət çoxluğunun bədii təcəssümünü
vermək üçün türk modernistləri mühüm
bir vasitə kimi dil ilə oyundan məharətlə istifadə
edirlər. Bu onlara öz əsərlərində
hiperreallığın - çoxlu cari həqiqətlərin
ekvivalentlərini sərgiləməyə imkan verir. Dil oyunlarının ən geniş
yayılmış formaları pastiş, "şizofrenik
dil"dən istifadə və qeyri-normativ leksikadır. Postmodernist ədəbiyyat dil oyunları vasitəsilə"
təşəkküldə olan mətnin fəlsəfəsi"nin
mahiyyətini təşkil edən oyun fəlsəfəsinə
gedib çıxır. Türk postmodernistləri
türk xalq teatrına, şəhər folkloruna xas olan mədəniyyətin
oyun ənənəsini dirçəltməklə
yanaşı, həm də onu əhəmiyyətli dərəcədə
yeniləşdirirlər. Onların əsərlərində
oyunun postfəlsəfi anlamının bədii ifadəsi olan
"təmiz oyun", oyunun özünün naminə oyun,
oyun fəaliyyətinin maksimal şəkildə genişləndirilməsi ilə qaydasız oyun parlaq
şəkildə öz ifadəsini tapır. "Təmiz
oyun"un köməyi ilə
türk yazıçılar
çoxölçülü, plüralist, qeyri-səlis,
Y.Delezin ifadəsi ilə "təsadüfün
budaqlanması"na əsaslanan Həqiqətin məna
çoxluğunun dərkinə yaxınlaşmağa imkan verən
postmodernist universum modelini qururlar.
Türk postmodernizminin əsas səciyyəvi xüsusiyyətləri
insan haqqında yeni nəzəriyyələrdə də
özünü büruzə verir. Dünyada, dünya və insan
haqqındakı təsəvvürlərdə, insan təfəkküründə
baş verən sürətli və indiyə qədər
görünməmiş, heç bir şeylə müqayisə
olunmayacaq qədər böyük dəyişikliklər elmi və bədii təfəkkürün
plüralizminə istiqamətlənən yeni tipli fəlsəfi
görüşlər, dünya və insan haqqındakı
baxışlarda yeni modellər yaradır. Mədəniyyətlərin,
sivilizasiyaların bir-birini əvəz etməsi dövründə
insanmərkəzli və elmmərkəzli ideyalara istiqamətlənmə
əyani şəkildə azalır və darlaşır.
Türk postmodernist yazarlar modernizm
dövrünün humanizmini qəbul etməyərək fərdi
yaradılışın mərkəzindən, dünyanın əşrəfi
olmaq statusundan endirir, onun davranışlarını rasionalizmə
xas olan yalnız şüurlu təmayüllərlə deyil, həm
də XX əsr fəlsəfi-psixoloji təlimlərin öyrətdiyi
kimi şüursuz impulslarla şərtiləndiyini göstərirər.
Öz sələfləri olan sosial-realistlərdən və
modernistlərdən fərqli olaraq postmodernistlər fərdi
şüurdan daha çox kütləvi şüurla, şəxsi-hissi
olandan daha çox, kollektiv
şüursuz olanla, onun tarixi prosesdəki rolu ilə
maraqlanırlar. Onlar
daha çox
"tarixi-ictimai istehsalın şüursuz libidinal
investisiyasının mövcudluğunu göstərən"
şizoanalizdən fəal istifadə edirlər. Onlar obyektiv
gerçəkliklə, "daxili aləmlərin"
gerçəkliyi ilə deyil, dünya-mətn,
dünya-işarələr, simulyakrlarla iş görürlər.
Bu da onlara hər hansı bir mərkəzləşdirici
dünya ideya və dortrinalarından azad olmağa imkan verir.
Türk postmodernistləri fransız şizoanalitiklərinin
ardınca "insan və təbiətin, dünya və
insanın eyniliyi"ni bəyan edərək,
insan şəxsiyyəti və cəmiyyətini hər
şeyin "yanıb-söndüyü" və öz əksliyinə
keçdiyi vahid mətnli-rizomalı məkana çevirirlər.
Türk postmodernist ədəbiyyatının səciyyəvi
xüsusiyyətini rus tədqiqatçısı Mariya
Mixaylovna Repenkovanın aşağıdakı qeydləri
çox anlamlışəkildə ifadə edir: "Türk
postmodernistləri insan "mən"inin çoxluğunu
tamamilə şəxsiyyətin tam annihilizasiyasına qədər
üzə çıxararaq subyekti mərkəzsizləşdirirlər.
Bu, onlara "dərin inanc"ı, həmişə
mürgülü şəkildə "şər qüvvə"nin mövcud olduğu kollektiv şüursuzluq
sferasını göstərməyə imkan verir.
İnsanın əvvəlcədən özündə şər
daşıması, "şər demonları"
("şüursuzluğun öz dəhşətləri var,
lakin onlar antropomorf deyildir") - kollektiv şüursuzluğun
"şər qüvvəsi"nin fəallaşması
təhlükəsinə diqqəti yönəldən türk
postmodernist yazıçıları tərəfindən mənimsənilmiş
postmodernizmin humanist doktrinalara əsas düzəlişlərindən
biridir. Şüursuzluq demonları"nın əsas
fəallaşdırıcısı keyfiyyətində onlar
müasir türk cəmiyyətinin rasionalizmini görürlər.
Eybəcər nəhəngi "Zəkanın
yuxusu deyil, daha çox yuxusuzluqdan əzab çəkən
ayıq rasionallıq yaradır".
İnsan
haqqında yeni postmodernist nəzəriyyələr insanın
yalnız tarixi təkamülün deyil, həm də onun
"heyvani" mahiyyətinin gizləndiyi bioloji instinktlərində
olduğunu insana aşılayan türk yazarlarının
yaratdığı obrazlarda təcəssümünü tapır. Orhan Pamukun
müasir Türkiyənin səciyyəvi fiquru olan intelligent
insanı sosial fəallıqdan, sosial problemlərdən
qaçır, cəmiyyətin, xalqın mənafeyi
üçün deyil, daha çox öz mənafeyi
üçün seçim etməyə
çalışır, ona görə də əsərin
sonunda ikiləşir, mərkəzləşir. N.Erayın və B.Qarasunun "yanıb-sönən"
müəllif surətləri oxucu kütləsinin həyat
müəllimi və yol göstərəni olan ənənəvi
müəlliflərə qətiyyən bənzəmir.
O, qeyri-sabit şəkildə çoxdur, seriyalı-klişeləşmiş
və uşaqcasına qrammafonlaşmışdır.
Türk
postmodernistlərinin əsərləri onların insan
haqqındakı təsəvvürlərini
bütövlükdə dəqiqləşdirir, bu zaman hər
bir müəllif
ümumi problemin
müəyyən aspektini işləyir. M.Munqan
və O.Pamuk kollektiv şüursuzluq fenomeninə daha çox
fikir verirlər. Onlar, həmçinin
P.Kur, P.Maqden və T.Yucelin üzərində durduqları
insana təkrarolunmaz fərdiyyət olmağa imkan verməyən
kütləvi şüur stereotipliliyini də tədqiq edirlər.
T.Yucelin
"Yalan" romanı oxucunu subyektivləşmə probleminin
mərkəzi problem olduğu müasir kulturoloji tədqiqatlar
aləminə salır və insanın öz-özünü
hiss etmək vəziyyətində olmadığı barəsindəki
qeyri-klassik fəlsəfənin
təsəvvürlərini əks etdirir. Onun qəhrəmanı
subyektin tələb etdiyi və hər vəziyyətlə
yenidən doğulduğu vəziyyətdən doğulan təsbit
olunmamış eyniyyətsiz subyektə çevrilən daim
sürüşkən eyniyyət axtarışında, "fərdiyyətlər
seriyasından keçən ani eyniyyətdə, hansısa bir
eyniyyətdən digər eyniyyətə keçid"də
yerləşir. Bu insan-simulyakrda
şüurluluq və şüursuzluq bir-birlərindən
keçilməz divarlarla ayrılmışdır. Bu insan daha çox özünün qeyri-kamil təbiətinin,
şüursuz instinktlərinin proyeksiyasıdır.
"Ağ qala" romanı postmodernist texnikanın zərif
şəkildə istifadə olunduğu bir əsərdir. Hekayə XVII əsərdə
osmanlılara əsir düşmüş və bir türk
üləmasına kölə kimi satılmış gənc
bir italyanın dilindən nəql edilir. Ağa
və qul bir-birlərinə çox bənzəyirlər.
Türk alim azacıq yaşlıdır.
Onlar bir yerdə elmlə məşğul olur, elmi bilikləri
təsnifləndirir, ən müxtəlif mövzular, məsələlər,
yuxular və
ya Amerika qarışqaları haqqında kitab yazırlar,
müasir tanklara bənzəyən hərbi texnika vasitəsi
icad edirlər, vəba xəstəliyinə qarşı
mübarizə üsulu düşünürlər və s.
Birgə düşünüb işlədikcə onlar bir-biri
ilə daha da yaxınlaşırlar. Əhali isə bir məsələni
anlamağa cəhd edir ki, bu elmi yenilikləri kim icad edir -
müsəlman Xoca, yoxsa yadelli xristian. Yazıçı
məharətlə oxucunu bütün roman boyu inandırır
ki, bax elə indicə, növbəti səhifədə onun qəhrəmanları
yerlərini dəyişəcəklər - türk italyan
olacaq, italyan isə türk olacaq. Lakin bu baş vermir,
roman boyu intizarda
qalan oxucunun gözləmləri özünü
doğrultmur. Fəlsəfi və tarixi baxımdan dərin məzmun
kəsb edən, sənətkarlıq səviyyəsinə
görə Kafka və Kalvinonun əsərləri ilə
haqlı olaraq müqayisə
edilan bu "Ağ qala" romanı Şərq və Qərb
haqqında olduqca mühüm və incə düşüncələr
ifadə edir.
Orhan Pamukun 1990-cı ildə qələmə aldığı
"Qara kitab" romanında "Ağ qala" romanında
istifadə etdiyi ideya və vasitələr inkişaf etdirilir.
İki səviyyəli quruluşa malik olan bu əsərin
mətninin daxilində də bir ikilik mövcuddur. İkililik
mövzusu romanın surətlərində də tamamilə
reallaşdırılmışdır. Həm
qəhrəmanlar Qalib və Cəlal, həm də ikinci dərəcəli
surətlərdə bu prinsip özünü göstərir.
"Qara kitab"ın süjeti qəhrəmanın
itirdiyi sevgilisinin axtarışında özündə yeni mənəvi
keyfiyyətlər açdığı və yeni mənəvi
qüvvələr kəsb etdiyi orta əsrlər mistik
traktatlarının süjet xəttini və quruluşunu təkrar
edir. Romanın qəhrəmanının İstanbulda səyahəti
və bununla bağlı macəraları qəlbin
mütləq axtarışında olması kimi sufi motivi ilə
əlaqələndirilir. Əsərdə
müasir qəhrəman üçün mütləq-bu
özü olmaq imkanıdır. Qəhrəman
özünü başqa bir insanda gördüyü
üçün məqsəd postmodernist səciyyə kəsb
edir.
"Səssiz ev" romanı bir ailə nümayəndələri arasındakı qarşılıqlı münasibətlər tarixçəsidir, müxtəlif ekstremist təşkilatların liderlərinin hakimiyyətə can atdığı bir zamanda ölkədəki son dərəcə qeyri-sabit ictimai-siyasi şərait fonunda əbədi "atalar və övladlar" konfliktinə yeni postmodernist baxışdır. Müəllifin öz ifadəsinə görə o, süjetin gedişatında və surətlərin açılışında Folkner yanaşmasından istifadə etmişdir. Hər bir fəsil romandakı beş qəhrəmandan birinin hekayəsidir, onun keçmiş haqqında xatirələri və ya gələcək haqqında düşüncələridir, bütövlükdə isə 1970-ci il sonları Türkiyə tarixinin heyrətamiz retrospektivi, xoşbəxt keçmiş və həyəcanlı bəlirsiz gələcək haqqında tarixdir. Roman qəhrəmanları hər biri öz tarixçəsini nəql edərkən oxucunun gözləri önündə bir oğlan və bir qız nəvənin İstanbuldan yanına gəlmələri və bunun pis bir sonluqla nəticələnməsi canlanır. Orhan Pamuk bu romanında mistik elementlərdən istifadə etmir, rənglərin, cansızların, heyvanların dili ilə danışmır. Kitab daha çox realist səciyyə daşıyır, həyatın müxtəlif dolanbaclarında qalmış insanlar qarşılıqlı münasibətlərini əhatə edən heyrətamiz psixoloji cəngəlliklərdə azıb qalan, anlaşılmazlıq zirvəsindəki əbədi qarın soyuğunda donan insanların həyatları, onların problemləri...
"Yeni həyat" romanı, epiqrafında göstərildiyi kimi, postmodernist səciyyə daşıyır. Roman orta əsrlər və orta əsrlər sonrası Avropa ədəbiyyat ənənələrinə parodiya kimi nəzərdə tutulmuşdur. Əsərdə başqa bir mədəniyyətə məxsus olan şəxs tərəfindən müəyyən xristian, qismən də müsəlman rəmzlərini kinayəli şəkildə yenidən dərk edilməyə çalışılır. Lakin tədqiqatçıların fikrinə görə romanın mətnində Osmanlı müsəlman mədəniyyətinə aid olan momentlər xristian rəmzlərinə eyhamlardan daha inandırıcı və peşəkar şəkildə işlənmişdir. Müəllif maskasının tətbiqi, dublikat fəndlərindən istifadə, başqa əsərlər və öz əsərləri ilə geniş intermətn əlaqələri postmodernist yazının zahiri səciyyələrini özündə göstərir. Yeni üslubi xüsusiyyət kimi isə romanda adın qəhrəmanın davranışını müəyyənləşdirdiyi obrazların ad-maskalarından geniş şəkildə istifadəni misal göstərmək olar.
Afaq ƏSƏDOVA
525-ci qəzet.- 2015.- 18 iyun.- S.7.