Şərqin nəzəri və modern elmi
düşüncəsi
Təsəvvüfün bir idrak vasitəsi olaraq rolu nədən
ibarətdir? Min ildən artıq bir müddət ərzində bəşər
mədəniyyəti xəzinəsinə minlərlə əvəzsiz
mütəfəkkir və əsər bəxş edən bu həyat
və düşüncə tərzi doğrudanmı iddia
etdiyi kimi insanı həqiqətə qovuşdurur?
Nədir həqiqət? İkimin illik Qərb
elmi və mədəniyyətinin təməlində
Pilatın İsa peyğəmbərə verdiyi bu sadəlövh,
eyni zamanda məkrli sual durur. İsa
peyğəmbər bu suala cavab vermədi. Qərb
dünyası dediyimiz bəşəriyyətin bir hissəsi hələ
də bu suala cavab axtarır. Böyük ədəbiyyat
və incəsənət nümunələri, elmi kəşflər,
bugünkü elmi-texniki nailiyyətlər və s. bu suala cavab
olaraq
yaradıldı. Amma həqiqətin nə
olduğu bilindimi? İsa peyğəmbər
susdu. Qərb bu suala cavab tapmadı.
Gerçəkliyin qanunauyğunluqlarını əks etdirməyə
istiqamətlənən obyektiv biliklərin əldə
olunması kimi dəyərləndirilən rasional, modern elm ağlın sərhədlərinə
dirənməkdədir. Buradan o tərəfə
ağlın gücü təklikdə çatmır. Qərb ağlın bütün potensialını
meydana çıxardı. "Xalis zəkanın"
sərhədlərini zorladı, amma Pilatın - Roma
canişininin, dünyəviliyin bariz rəmzi olan həyat
yorğunu bir insanın sualına cavab tapa bilmədi.
O isə,
Şərq, yüz illərdir İsa peyğəmbər kimi
"susaraq" bu sualın cavabının onda saxlı
olduğuna işarə edir. Bu işarələrin ən
önəmlilərindən biri islam
qaynaqlı ezoterik məktəb - təsəvvüfdür. Təsəvvüf mütləq həqiqətin var
olduğunu, lakin ona aparan yolun təkcə insan
ağlını əsas götürən rasionallıq
olmadığını iddia edir.
Həyatın nemətləri və ölümün
yoxediciliyi hamı üçündür. Hər kəs
obyektiv gerçəkliyin qanun və
qanunauyğunluqlarını öyrənə bilər, bu
qanunları kəşf edə bilər, yeni texnologiyalar yarada,
ondan istifadə edə bilər - bunlar hamısı
ağlın sərhədləri və imkanları çərçivəsindədir.
Həqiqətin də qapısı bütün
insanlıq üçün açıqdır. Ancaq ora
aparan yolu getməyə ağlın təkcə gücü
çatmır, bir də qəlbin təsfiyəsi - mənəvi təmizlənmə
lazımdır. Vurma cədvəlinin
hesabları, Pifaqorun teoremi, Nyutonun, Eynşteynin
düsturları kimi sadə bir düstur. Sadəcə,
bu düsturları ağlın köməyi ilə hesablayır,
təsəvvüf düsturu isə bir həyat tərzi gərəkdirir.
Həqiqət yaşanılaraq çatılır. İsa
peyğəmbər bunu desəydi də Pilatanlamayacaqdı. Çünki bu, bir
anlayış deyil. Bu, həqiqi
yaşamın özüdür. Min illərdir
məhz anlayışlarla, sadəcə, ağlın məhsulu
olan terminlərlə həqiqətə çatmaq istəyən
fəlsəfə də bu günə qədər əliboş
qalıb.
Dünyanın yaradılışının içində
bir sirr. Bu sirrə çatmaq üçün isə məşəqqətli
bir yol - dünya nemətlərindən mümkün olduğu
qədər imtina etmək. Bu, imtina insan qəlbini
dəyişdirir, onun ruhunu lətifləşdirir, hisslərini
"dəvənin incəlib iynənin gözündən
keçəcəyi qədər incəldir", buna
müvafiq olaraq bu həqiqət axtarışının da
obrazlı dili yaranır. "Söz əməl
ağacının meyvəsidir" - deyə Mövlana qeyd
edir. Yüzlərlə mütəsəvvif
- mütəfəkkirin öz əməlləri ilə
yetişdirdiyi sözlər - əsərlər bu həqiqəti
əks etdirən işarələr, kodlardır. Bunların içərisində Əttarın
"Quşlar məclisi", Mövlananın"Məsnəvi"si,
Şəb üstərinin "Gülşən-i Raz"ı
("Gizli gül bağçası"), Hafizin, Nəsiminin,
Füzulinin "Divan"ı kimi onlarla poetik nümunələr
də, İbn Ərəbinin möhtəşəm "Vəhdəti-vücud"
nəzəriyyəsini, Qəzalinin, İbn Sinanın qəlblə
ağlın vəhdətinə əsaslanan elmi-fəlsəfi
siqlətli ifadələrlə zəngin hikmət dolu irrasional
- məntiqi əsərləri də var.
Orta əsrlər rasionalizmə, modern elmə hamilə
idi. Empirizm və rasionalizmin ilk rüşeymləri gələcəyin
fərqli bir şəkildə formalaşmasını şərtləndirirdi.
İnsanın əldə etdiyi biliklərin təcrübədən
keçib sınanması və insan ağlı sərhədlərində
olması tələbi yaranırdı. İslam aləmində
əl-Baxtani, əl-Fərabi, əl-Biruni, Ömər Xəyyam,
İbn Sina, İbn Rüşd kimi mütəfəkkirlər
bu rasionallığın tələbini duyub ağla, məntiqə,
təcrübəyə əsaslanan dünyəvi elmlərin
yaradılması və inkişafına mühüm töhfələr
vermişlər. Onların fəlsəfi təfəkkürləri
də daha çox rasional təmayüllü olmuşdur.
Ömər Xəyyam və İbn Sina vəhyin
verdiyi biliklərlə rasional, təcrübi biliklərin
sintezinə çalışırdılar. Ağlın gücünü məhdud bilən Qəzali
belə rasional elmin rüşeymlərini daşıyan əl-Fərabi
və İbn Sina kimi filosoflarla fikri mübarizə aparmaq məcburiyyətində
qalmışdı. Həmin ərəfədə isə
bu görkəmli islam mütəfəkkirlərinin təsiri
ilə Qərbdə Robert Qrossetestu, Rocer Bekon, Nikolay Kuzanski,
Leonardo da Vinçi, eləcə də N.Kopernik, Q.Qaliley,
İohan Kepler tərəfindən modern elmi əsasları qoyulmuş,
onun metodları olan empirizmin ilk mənbəyi Frensis Bekonun,
rasionalizm isə Dekartın ideyaları olmuşdur. Rasionalizm tələbi
modern elmin inkişafının mənbəyi olan islam mədəniyyəti içində mərkəzi
yerlərdən birini tutan təsəvvüfün də
qarşısında durmuşdu. Bu tarixi tələbi
ilk duyan və ona cavab verən mütəsəvvif və
mütəfəkkir Sədrəddin Konəvi olmuşdur.
İbn Ərəbinin mənəvi oğlu, tələbəsi,
onun irsinin ən mükəmməl şərhçisi və
davamçısı, özü İbn Ərəbi məktəbindən
çox şeylər öyrəndiyi kimi, İbn Ərəbinin
də ondan çox təsirləndiyi qeyd olunan bu görkəmli
türk-islam mütəfəkkiri, sufi-alim təsəvvüf
elminin hüdudlarını genişləndirdiyinə və
özündən sonra təsəvvüfün
inkişafına göstərdiyi yüksək təsirlərə
görə təsəvvüf, eləcə də islam
düşüncəsi tarixində "dönüm nöqtəsi"
kimi qiymətləndirilir.
Sədrəddin Konəvi təsəvvüf ənənələri
üzərində yetişmiş, təsəvvüfün ən
başlıca metodu - müşahidə metodu, ziyarət və
müşahidə vasitəsilə təsəvvüf yolunun məqam
və mərtəbələrini keçərək kamil insan
səviyyəsinə yüksələn bir Allah dostu
olmuşdur.
O, bu yolun həqiqətə aparan yol olduğunu müdafiə
edir.
Onun təsəvvüf
tarixində xüsusi yeri isə subyektiv şəkildə,
müşahidə və mükaşifələr yolu ilə əldə
edilən ilham və kəşflərin dəyərləndirilməsi,
onların arasındakı oxşarlıq və fərqləri,
doğruluq və səhvləri, hər bir subyektin öz
qabiliyyət və istedadına görə hansı nəticələrə
çatacağını dəyərləndirə biləcək
obyektiv "meyar" və "ölçülər"
arayışında olması olmuşdur. Cəsarətlə
demək olar ki, İbn-Sinanın tibb elmində, Frensis Bekonun
empirik metodologiyanın yaranmasında, Dekartın rasionalizmin
inkişafında gördüyü işi Konəvi təsəvvüfün
inkişafında görmüşdür. O, İbn Sina və
Fərabi kimi mütəfəkkirlərin "Metafizika"
anlamında işlətdikləri "Elmi-ilahi"
adlandırılan "mabadet-i-tabia" və yaxud "ilk fəlsəfə"
deyə adlandırılan subyektiv bir bilginin obyektiv nəticələrə
gətirib çıxara biləcəyi
qanunauyğunluqları, kriteriya və prinsipləri işləyib
hazırlamışdır.
İntellektual
təsəvvüf tarixində İbn Ərəbinin ardınca
özündən sonra ən böyük təsir buraxan sufi Sədrəddin Konəvi hesab edilir. Bu iki şəxsiyyətin qarşılıqlı əlaqə
və təsiri barəsində Əbdürrəhman Caminin məşhur
tarixi dəyərləndirməsi Konəvinin təsəvvüf
tarixindəki önəmli yerini təsbit etmişdir.
İslam
peyğəmbərinin məşhur bir hədisi var: "Mən
elm şəhəriyəm, Əli də bu şəhərin
qapısı". Əfvə
sığınaraq bu deyim tərzini nümunə
götürsək, belə ifadə etmək olar ki, Sədrəddin
Konəvi İbn Ərəbi təsəvvüf məktəbinin
qapısıdır. Ondan sonra gələn intellektual təsəvvüf
istiqamətinin davamçıları- ilk "Füsusul-Hikəm"şərhçisi
Muəyyüddin əl-Cendi, Saidüddin Fərqani, Davud əl-Kayseri
Molla Fənari, Kutbuddin İrniki və daha sonralar Qərb fəlsəfə
və elm tarixçiləri İbn Ərəbi məktəbinə
və intellektual təsəvvüf axınına, bunların tədqiq
və təhlilinə məhz bu qapıdan daxil olmuşlar. Konəvinin davamçıları da onun
missiyasını davam etdirərək "zahir əhlinin təsəvvüfə
və sufilərə qarşı suçlanmasına" cavab
olaraq intellektual təsəvvüfün inkişafına
obyektiv meyar və ölçülərin
arayışında olmuşlar. Lakin qeyd etmək
lazımdır ki, Sədrəddin Konəvinin
yaradıcışəxsiyyətindəki bu özəllik onu
təsəvvüfün ana xəttindən
ayırmamış, o, tarixin yaddaşında özündən
əvvəl və özündən sonrakı sufilərin əsas
şəxsi keyfiyyət və idraki xüsusiyyətlərini
özündə ümumiləşdirən kamil bir mütəsəvvif
obrazı kimi canlıdır. O, bütün bilik sahələrində
İslam dininin təməllərinin
sarsılmazlığını qoruyub saxlayır. Lakin eyni
zamanda təsəvvüf və fəlsəfə
arasındakı əlaqə bağlarını qurarkən
çox zaman kəlamçıları tənqid edərək
İbn Sina və digər islam
filosoflarını təqdir edir. O da Qəzali
kimi fəlsəfəni tənqid etsə də, onların
arasında bu sahədə çox ciddi görüş fərqləri
var. O da bütün mütəsəvviflər kimi fəlsəfi
görüşlərini ifadə etdikdə kəsinliklə
filosof olmadığını vurğulayır.
Nyutonun "Fizika, metafizikadan qorx" məşhur kəlamı
Nyuton fizikası üçün və ümumiyyətlə,
modern elmin o zamankı inkişafı üçün müəyyən
baxımdan yararlı idi. Lakin bu da bir həqiqətdir ki, elmdə
köklü dəyişikliklər onun fəlsəfi əsaslarına
intensiv dərinləşmələrlə müşayiət
olunub. Qərb fəlsəfəsinin dominant
dünyagörüşü olan rasionalizm Kantın insan təfəkkürünün
necə mümkün olması sualı və bu təfəkkürün
sərhədlərinin müəyyənləşdirilməsi
düşüncələri ilə proqramlaşmağa
başlamışdır.
Aristotel və Platondan başlayaraq Hegeldə tamamlanan Qərbin
klassik fəlsəfə sistemləri öz missiyalarını
bitirdikdən sonra bir daha belə rasional sistemlər
qurulmadı. Nitsşenin ağır nihilist zərbəsindən,
hermenevtikanın təfəkkür meydanına zühurundan və
pozitivizmin tamamilə soyutlanaraq elmi quru rasional faktların sərhədinə
sıxışdırmasından sonra fəlsəfi təfəkkür
həqiqəti daha çox sənətdə axtarmağa
başladı. Bu gün isə bu
mübarizə daha da dərinləşərək elmdə zəkanın
diktəsinə, sərt rasionalizmin hegemonluğuna qarşı
çıxılması ilə müşayiət olunur.
Bu mübarizə fonunda Sədrəddin Konəvinin
dühası bütün əzəməti ilə canlanır.
Müasir dövrün fikir mübarizəsində
bu mütəfəkkiri yeni dövrün filosofları ilə
yanaşı görmək olar.
Onun qneseoloji baxışları ilə elmin
inkişafının müasir mərhələsinin
xüsusiyyətlərini təşkil edən
görüşlər arasında heyrətamiz dərəcədə
paralelliklərə rast gəlmək olur: Bunlar tarixin
ayrı-ayrı qatlarında və ayrı-ayrı müstəvilərdə
olsalar da, insan idrakının gerçəkliklə vəhdətinin,
onun ətraf aləmə münasibətdə məqsədyönlü
yaradılışının bariz nümunəsi ola bilər. Bəzi örnəklər
verək. Məsələn, müasir elmin
yeni inkişaf mərhələsinin bir xüsusiyyəti -
Bütövlük paradiqmasının möhkəmlənməsi,
yəni dünyaya qlobal, hərtərəfli baxışın
zərurətinin dərk edilməsidir. Bu,
onu nəzərdə tutur ki, təbii elmlər birləşir,
təbii elmlərlə humanitar elmlərin, elmlə incəsənətin,
Qərb və Şərq mədəniyyətlərinin
yaxınlaşması güclənir. Dialektikanın
bütövlükdəqəbulu, insanın sistemə daxil
edilməsi - müasir təbii elmlərin və
bütövlükdə müasir sivilizasiyanın ən
böyük elmi nailiyyəti sayılır.
O isə,
Sədrəddin Konəvinin "Vəhdəti-vücud və əsasları"
kitabında oxuyuruq: "İnsan onu (Haqqı) hansı tərzdə
idrak edərsə etsin və hansı məqamda müşahidə
meydana gəlirsə gəlsin, xaricdə idrak edilən şeylər
və müşahidə edilən rənglər, mücərrəd
mənalara və qalblerindəki həqiqətlərə
ilişən və keşif ilə əldə edilən idrak
haric ki, bunun için hariçte dedim; - başka bir ifadeyle
hangi mazharda olursa olsun idrak edilən şey, renkler,
işıklar və nitelikləri farklı çeşitli
yüzeylerden ibaretdir .
Bunların misallari bir açıdan insanın
yaratılışına bitişik, bir açıdan isə
kəndisindən ayrı olan misal alemindən kendilerinin ve ya
tikellerinin hariçte olduğu tarz üzərə zühur
ederler.
Bütünün çokluğu
hiss edile bilir, bunlardakı birlik ise makul ve ya sezile bilirdir...
Bütün bunlar varlığın hükümleridir;
ya da bunlar ilminin nispetlerinin suretleridir... - denilebilir.
Varlık
bir olduğu için, çokluğu itibarıyle çokluk
ile idrak edilemez, ayni şekilde çox olan bir şey de bir
vasitayla idrak edilemez".Bu səpkidə onlarla belə paralellər
gətirmək olar və insan düşünür:
"Əcəba, müasir elm doğrudanmı öz yeni
metodları ilə Vəhdəti-vücudu yenidən kəşf
etmək niyyətindədir?"
Müasir elmin inkişafının daha bir xüsusiyyəti
də koevolyusiya-qarşılıqlı təkamül
ideyasının, yəni bütövün daxilində sistem və
hissələrin bir-biri ilə əlaqəli,
qarşılıqlı şərtlənmiş dəyişmələri
prinsipidir.
Bu prinsip bioloji mənşəyə malik olaraq müxtəlf
bioloji obyektlərin və onların təşkil
olunmasının müxtəlif səviyyələrinin (mərtəbələrinin)
birgə təkamülünün öyrənilməsi ilə
bağlıdır. Koevolyusiya anlayışı bu gün
bütün düşünülə bilən təkamül
proseslərini əhatə edir - bu da qlobal təkamül
adlanır.
Sədrəddin Konəvi
"Tasavvüf metafiziki" kitabında "Nasıl var
oldu" başlığı altında yazır:
"Keyfiyyetler gözükmezler, fakat mertebelerde
görünmek isterler; bunlar her mertebede o mertebeye bakanın
bakışı ve müşahidesi esnasında mertebeye
nispetine ve bu mertebeden payına ve mertebenin ondakı
hükmüne göre tecelli ederler". Bu fəsildə
Konəvi insanın mikro- və makrokosmosla əlaqəli
qarşılıqlı təkamül prosesində var
oluşunu, inkişafını və mənəvi intikalı
barədə ətraflı şəkildə fikir
yürüdür.
Müasir elmin koevolyusiya prinsipi təkamülün
müxtəlif səviyyələrinin birləşdirilməsi
zərurəti, koevolyusiya prosesləri haqqında yalnız
rasional elmdə deyil, həm də incəsənət, din, fəlsəfə
və s.-də öz ifadəsini tapmış biliklərin
sintezi barədə kəskin məsələ qoyur. Fikrimizcə,
Sədrəddin Konəvinin şərhində Vəhdəti-vücud
təlimi müasir elmin bu tələbinə müvafiq olaraq
layiqli töhfəsini verəcəkdir.
Çağdaş elm fəlsəfəsinin üzərində
israrla durduğu prinsiplərdən biri də obyektiv aləmlə
insan aləminin birləşdirilməsi, obyekt və subyekt
arasında maneələrin götürülməsidir.
Müasir təbii elmlərin
inkişafı aydın şəkildə göstərdi ki,
"fizikanın təməl qanunları üzərində
subyektivlik möhürü var" (A.Edinqton), "subyekt və
obyekt birdir" (E.Şredinqer), "şüur və materiya
eyni reallığın müxtəlif aspektləridir"
(K.Vaytszekker). A.Lui Brayıl isə belə
hesab edirdi ki, kvant fizikası, ümumiyyətlə,
"artıq ətraf aləmin obyektiv təsvirinə
aparmır". Sinergetikanın baniləri İ.Priqojin və
İ.Stenqers yazır: "Açıq müasir elmin təbiətilə
eksperimental dialoqu passiv müşahidəni deyil, fəal
müdaxiləni nəzərdə tutur. Alimlər
qarşısında fiziki reallığı idarə etmək,
onu mümkün olduğu nəzəri təsvirə yaxın
"ssenari" çərçivəsində fəaliyyət
göstərməyə məcbur etmək məsələsi
durur".
Sədrəddin
Konəvidə oxuyuruq: "Bir şeyi bilmenin en üst derecesi,
bilinen ilə birlik və bilinen bilinendən ayrı
olmayışı sayesinde gersekleşir; bilinen ne olursa olsun və
bilen kim olursa olsun, böyle olduğu kibi, bilinen, ister bir tane, ister birden
fazla olsun yine boyledir...
Bilenin bilinenle birligi, gerçek yakınlıkdır; bu
yakınlık daha önce işaret edilen bilen ile bilinen
arasında farklılık və başkalığın
gerçekleşmesine neden olan şeyin hükümleriyle
gerçek uzaklık anlamındakı gerçek ayrımı
ortadan kaldırır".
Bu bənzərliklər, hətta buna eyniyyət də
deyə bilərik, onu göstərir ki, rasional elm bundan
sonrakı inkişafında təsəvvüf və digər
ezoterik idealist bilgi sistemlərinin prinsiplərinə, meyar və
ölçülərinə möhtacdır.
Müasir elmlərdə obyektiv aləmdə
insan aləminin birləşməsi elmi tədqiqatların xarakterini də dəyişir.
Müasir elm getdikcə daha çox insanmərkəzli olur.
İnsan ölçülərinin elmi problemlərin işlənməsinə
və elmi biliklərin strukturuna daxil edilməsi müasir elmin ruhunu təşkil edir. Bu gün
artıq elm həyatın və şüurun təsadüfi,
efemer hadisə olduğuna inanmır, əksinə, onların
kainatın ontoloji mərkəzini təşkil etdiyi təsəvvürlərin
təsdiqinə meyillidir. Səkkiz əsr bundan əvvəl
isə Sədrəddin Konəvi özünün "Fatiha suresi
tefsiri" əsərində yazırdı: "İnsan ilahi
ve kevni mərtəbələr arasında bir berzah, bu
ikisini ve içeridikleri
şeyleri birleşdiren bir nüshadır... heç bir şey
yoxdur ki, insanın mertebesinde resmedilmiş olmasın. İnsanın
mertebesi her şeyi kendisinde birleşdirmesinden
ibaretdir. İnsanın varlık nüshasının
kapsadığı ve bütün vakıtlerde, neşetlerde,
mertebelerde ve hallerde mertebesinin içermiş olduğu şey,
kendisi ile bu hal ve ya vakit ve ya
neşet ve ya mevtun ve ehli arasındaki münasibetin
çağrışdığı şeyden ibaretdir. Nitekim, alemle
ilgilenme nisbeti və aləmin ona ilişmesi
açısından Hakkın adeti de boyledir".
Çox
da ətraflı olmayaraq verə bildiyimiz nümunələr
onu göstərir ki, Sədrəddin Konəvi və onun təmsilçisi
olduğu İbn Ərəbi məktəbinin təlim və ideyaları
müasir elmi düşüncənin inkişafı
üçün necə böyük bir əhəmiyyət
daşıyır. Zaman və məkandan
asılı olmayaraq bütün təlim və ideyalar insanda,
insan idrakında birləşir. Rasional elm
digər birlik sahələrinə - idealist, ezoterik, irrasional
adlanan bilik sahələrinə açılmağa məcbur
olub. Bunu onun tükənə biləcək potensiyası, inkişaf təmayülü
tələb edir. Eləcə
də ezoterik bilgilər, xüsusilə də vaxtilə Sədrəddin
Konəvinin etdiyi kimi daim rasionallığa açıq
olmalıdır. Axı bu idrak istiqamətləri
son nəticədə bir vücudun vəhdətində
qovuşan nisbi şəkildə ayrılmış iki yoldur.
Afaq
ƏSƏDOVA
525-ci qəzet.-
2015.- 19 iyun.- S.7.