Duyğuların ilmə-ilmə
çiçəkləndiyi sənət
AZƏRBAYCANDA XALÇAÇILIQ ÖZÜNÜN YENİ İNKİŞAF DÖVRÜNÜ YAŞAYIR
Elə sənətlər
var ki, orada
bir xalqın mənəvi aləmi, xarakteri, mədəniyyəti,
dünyagörüşü və həyat fəlsəfəsinə güzgü
tutan köklü xüsusiyyətlər öz
təcəssümünü tapıb. Azərbaycan xalqı üçün
belə sənət növü xalçaçılıqdır.
Mübaliğəsiz demək olar ki, min illər boyu Azərbaycan xalqının nümayəndələri
xalı-xalça üstündə
doğulub, yaşayıb
və dünyadan köçüblər. Xalça məmulatları
isə onların məişətinin dəyişməz
atributu olub. Bu heç də
təsadüfi deyil.
Toxuculuq və xalçaçılıq
bir çox xalqlara məlumdur. Öz tətbiq təyinatına uyğun olaraq o, lap qədim zamanlardan harmoniyanın, ritmin və rəngin estetikasını özündə
təcəssüm etdirib.
Xalça sənəti xalqımızın
milli mənəvi dəyərlərindən biri
olduğu kimi, maddi mədəni sərvətlərimiz sırasında
da müstəsna yer tutur. Tarixi mübarizələrlə
dolu keçmişi olan xalqımız yaşam tərzini, mənəviyyat tarixini xalı-xalçalara köçürərək
yüzillər boyu nəsillərdən-nəsillərə ötürüb, bu günə kimi yaşadıb. Bu sənətin ümumxalq sənəti kimi yaşaması, inkişaf etdirilməsi, mədəniyyətimizdə,
milli dəyərlər
sistemində layiqli yer tutması onun əzəli və əbədi mahiyyətilə bağlıdır.
Müxtəlif naxış elementləri
və təsvirlərlə
bəzədilən xovlu
və xovsuz xalçalar çadırların,
alaçıqların, habelə
yaşayış evlərinin
və digər binaların divar bəzəklərində, döşənməsində
istifadə olunur, eyni zamanda yüksək
estetik əhəmiyyət
kəsb edir. İlkin, ibtidai şəklini havadan, oddan, sudan
və torpaqdan - bu dörd ünsürdən
aldığı iddia
edilən xalça sənətinin dəqiq tarixi hələ də bəlli deyil. Hətta bu sənətin
ilkin himayəçilərinin
peyğəmbərlər olduğu
da qeyd edilir.
Xalçaçılıq tarixən iki istiqamətdə inkişaf
edib. Onlardan biri evdə
- xalq ustalarının
toxuduqları, digəri
isə peşəkar
- ustad rəssamların
yaratdıqları xalçalardır.
Xalçaçılıq sənətində toxucularla yanaşı rəssamların da zəhməti danılmaz fakdır. Xalçaçı rəssamın zəngin
dünya görüşü
olmalıdır. Azərbaycanda xalçaçılığın inkişafı haqqında Herodot və başqa qədim dünya tarixçiləri
məlumat veriblər.
Bu barədə elektron və digər tipli mənbələrdə göstərilir
ki, hələ Sasanilər dövründə
(III-VII əsrlər) Azərbaycanda
xalça sənəti
güclü inkişaf
edib, ipəkdən, qızıl-gümüş saplardan
nəfis xalçalar toxunub. Alban tarixçisi
Musa Kalankatlı (VII əsr)
Azərbaycanda toxunan ipək parçalar və rəngarəng xalçalar haqqında məlumat verib. Qızıl-gümüş saplarla toxunan
və qaş-daşla
bəzədilən xalça
istehsalı XVI-XVII əsrlərdə
ənənəvi xarakter
alıb. Bu cür xovsuz xalçaların əsas istehsal mərkəzləri
Təbriz, Şamaxı
və Bərdə şəhərləri idi.
Baha başa gəldiyindən əsasən feodallar üçün hazırlanan
belə xalçalar
"zərbaf" adlanırdı.
Azərbaycanın xalça məmulatları
və onların bədii xüsusiyyətləri
haqqında orta əsrlərə aid yazılı
mənbələrdə maraqlı
məlumatlara rast gəlinir. X əsrə
aid "Hüdud əl-aləm"
("Dünyanın sərhədləri")
əsərində naməlum
müəllif Muğanda
toxunulan palas və çullardan, Naxçıvanın zili toxunuşlu xalılarından
məlumat verir, "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanında Azərbaycanın
ipək xalçaları,
Əbül Üla Gəncəvi, Nizami, Xaqaninin (XII əsr) əsərlərində xovlu
və xovsuz xalçalar tərənnüm
olunur.
Bu gün də ölkəmizdə xalça sənəti çox geniş yayılıb və durmadan inkişaf edir. Bu yolu davam etdirmək üçün Azərbaycanda bir çox xalça sexləri fəaliyyət göstərir. Belə sexlərdən biri Azərbaycan xalçaçılıq sənətini dünyanın bir çox ölkələrinə tanıtdıran "Laza" xalça sexidir. Sex 1994-cü ildən fəaliyyətə başlayıb. Sexdə yalnız portret xalçalar toxunur. Ümummilli lider Heydər Əliyev başda olmaqla, Azərbaycanın bir çox tanınmış şəxsiyyətlərinin portret xalçaları burada toxunub. Türkiyə prezidenti və baş naziri, Pakistan prezidenti, Səudiyyə Ərəbistanın kralı və başqa ölkələrin nüfuzlu insanlarının portret xalçaları da bu sexin məhsuludur.
Xalçalar rəssam Şəhaddin Mahmudovun çəkdiyi rəsmlər əsasında toxunur. Sexin rəhbəri Dağlar Səfərovdur. D. Səfərovun təşəbbüsü ilə Azərbaycanda - 2002-ci ildə Bakıdakı Muzey Mərkəzində və Naxçıvanda ümummilli lider Heydər Əliyevlə bağlı 45 xalçadan ibarət sərgi keçirilib. Bir sıra xarici ölkələrdə - Səudiyyə Ərəbistanında, Küveytdə, Omanda da xalça sərgiləri olub. Yaxın günlərdə isə Türkmənistanda sərgi keçirilməsi planlaşdırılır.Toxunan hər bir xalçanın aşağı tərəfində "Azərbaycan. Bakı. Laza" sözləri yazılır. Bu sözləri toxumaqda məqsəd isə ermənilərin Azərbaycan xalçalarını öz adlarına çıxmasına imkan verməməkdir. Dağlar Səfərov Azərbaycan xalçalarının dünyada təbliği ilə yanaşı, toxunan xalçaların şəkillərinin nəşr edildiyi jurnallar da çap etdirir. Bu silsilədən "Laza", "Mənalı ömür", "İlmələrlə keçən ömür", "Milli lider milli naxışlarda", "Dahi-85","Dahi-90" adlı jurnalları, "Tale ulduzu" kitabları buraxılıb. Bundan əlavə, D. Səfərov xeyriyyəçiliklə də məşğuldu. O, doğulduğu Qəbələ rayonunun Laza kəndinə su çəkdirib, körpü saldırıb. 1993-1994-cü illərdə 160 qaçqın ailəsinə bir il yarım yardım edib. D.Səfərov həm xalçaçılığın inkişafı və təbliği ilə bağlı işlərini, həm də ictimai-xeyriyyə fəaliyyətini bundan sonra da davam etdirmək niyyətindədir.
Samirə
QULİYEVA
525-ci qəzet.- 2015.- 19 iyun.- S.6.