Közərən xatirələrin poetik
ünvanı
Kədərlə elə qolboyun olmuşam ki, sevinc də
qapımdan içəri girib, bizi ayırmağa cəsarət
etmir. Axır vaxtlar hamının qaçıb
canını qurtarmağa çalışdığı bu
yaş ovqatımdan qopmaq çox çətindir mənə.
İnsanı xəfəliyə çəkib,
özünə çökdürən bu civərək
duyğu heç bilmirən nə vaxt gəlir, hardan gəlir,
necə tapır məni. Bir də görürəm ki, yağış kimi
başımdan tökülür. Gah da səs
kimi, səda təki qəlbimə dolur, kövrəldir,
közərdir tənimi. Məndən o
yanda narın-narın çisəklərdən bir peyzaj
yaradır. Haralara çəkib aparmır bu kədər
məni...
Bəlkə də kədərin içində həsrətindən
göynədiyimiz, kövrəldiyimiz nostaljilər var ki o, ruha
bu qədər yaxın, doğmadı. Vaxt-bivaxt
sozalan ümidləri közərdən nostaljilər. Yaddaşın ağrılarıyla gələn, məndən
çox-çox uzaqlarda qalan çağlarıma ürəyimi
söykədiyim həzin kədər. O, taleyimin
yazısı, sədaqətli yar-yoldaşımdı. Mən kədərə belə bağlıyam.
Bu ovqatda həmişə kədərin içində
göyərən xatirələrə dalıram. Duyğularıma
elə kədərin özünün rahatlıq gətirdiyi mətnlər
seçib oxuyuram. Günlərlə
onların təsirilə yaşayıram. Elə
nə zamandı adından da ayrılıq qoxusu gələn o
kitabla bu səbəbdən yaxın olmuşam. Məni məndən alıb uzaqlara çəkir.
Xatirələrə aparan o tanış
cığırların, yolların içində gah
yüyürür, gah da yolumu kəsən dumanın, çənin
içində azıb qalıram. Hardansa anam
“peyda olur”, isti əllərilə əlimdən tutur, bayaqdan məni
keçilməzliyə salan duman-çən də
hürkmüş təki ətəklərini
yığışdırıb gedir. Heç bilmirəm
gerçəkdimi, yuxudumu gördüklərim...
Neçə yol oxumuşam o kitabı, amma gözümdən,
könlümdən qırağa qoya bilməmişəm. Ürəyimdə
həyat hekayətlərini danışan o əsmər bənizli
qızla dərdləşmişəm,
doğmalaşmışam da. Onun səsini
“eşidə-eşidə” yaşadığımız həyatın
içindəki bənzərliyi də duymuşam. Hələ
də cazibəsindən qopammadığım o poetik mətnlərin
nişan verdiyi yerlərdə gəzirəm,
o həyatın içindəki insanları “görürəm”.
Ordan uşaqlığıma, gəncliyimə gedən yollar o
qədər yaxın, aydın görünür ki! illərin o tayından nə qədər xatirələr
boylanarmış! Bəs, o xatirələrdən
süzülən kədərə nə deyirsən? Hansı duyğulu insan, kədərlə
baş-başa olan bəndə o həzin səslərin
içində öz səsini eşitməz, onunla həyat
yaşamları arasındakı paralelləri görməz?
Şeirin poetik gücü, qüdrəti də
bundadı.
“Karvan”ın ecazkar sədaları altında illərin o
üzündən bu üzünə əl eliyən göynəkli
xatirələri, yaddaş ağrılarını ruhuma
çiləyən “Arazbarı”dı. Bu əsərdə
ictimai ağrıların yükünü mətnlər boyu
çəkən şairin yaddaşından gələn
sızıltısını varlığımda duydum. Bu poetik nümunələrdə vətəndaş
şair - Sona xanım Vəliyevanın Azərbaycan sevgisilə
dopdolu ürəyini “gördüm”. Şair
yaşam boyu xatirələrin içiylə yol gedir. Bax,
bu yol elə mənim də ürəyimdən keçib
gedir...
Ağ dəvənin
üstə gözəl,
Gözündən yaş xəzəl-xəzəl.
Ölüm
doğulmadan əzəl,
Qəribliyi,
dərdi dastan,
Yol başlayıb gedən karvan.
Yol alıb gedən karvanın zınqırov səsləri
qulaqlarımda cingildəyir. “Karvan”ın sədaları
altında o qızın səsindən süzülən xatirələr
elə göynəklidi ki! Gah nizamsız, gah ardıcıl,
dönə-dönə oxuduğum “Arazbarı”da şairin nişan verdiyi yerlər - kəndi, ata evi, adamları,
ağacları yaddaşımda xatirələrə
cığır açır. Hərəsi bir həyat
hekayəti olan şeirlər başdan-başa kədərə
bürünüb. Bu kədərin
içində yurduna, ocağına, vətənin
daşına, torpağına, tənha ağacına, sarı
çiçəyinə şairin həzin bir sevgisi
yaşayır. İtirilmiş yurdların,
sökülmüş evlərin, boşalmış kəndlərin
təsvirini yaradan ştrixlər o yerləri hamımıza
sevdirə bilir.
Ruh adamı söz-söz toxuduğu xatirələrini
illərin aşırımından keçirib bizə ərməğan
edir. Oxuyuram, yaddaşıma köz basan sətirlər
qarsır məni. Bir yannan da dərdli-dərdli
axan Arazın göz yaşları yandırır, dara çəkir
ruhumu. Lap uzaqlarda ot basmış
cığırların gözündə göynəyən
ayrılığın həsrətini duyuram. O həsrəti
gözlərimə yığıb, qərinələrin
ayrılıq acısını pıçıldayan bu əsmər
bənizli qızın səsini dinləyirəm.
Tarixlərin
səsi, ünü,
Çay da haqsızlıq sürgünü.
Tanrı
tikər körpüsünü,
Yarı dərd-qəm,
yarı barı -
“Arazbarı”.
Burda çoxçeşidli mövzular, bitkin, süjetlər
boyunca yaşamlar, xatirələr, mübarizlik, qəhrəmanlıq
tariximiz, milli-mənəvi dəyərləri lirik-fəlsəfi
düşüncələrin mahiyyətilə ehtiva edən o
qədər mətləblərdən söhbət
açılır ki. Mən bu söhbətlərin
yaratdığı mənzərəyə karvan üstə
olan o qızın gözlərilə baxıram. Və görürəm ki, bir qara gecənin
yolçusu olan o qız nə “it hürən obası”, nə
də “işığı gələn koması”
olmadığından hara üz tutacağını, hansı
səmtə üz tutacağını bilmir. Sanki kompasını itirir, yolda qalmaq qorxusu da bir
yandan üzür onu. Amma ümid bir işıq kimi
içindəki qaranlığı qovaraq qəlbinə dolur:
Çox keçməz ki, tilsimləri qıran bir igid evindən,
balasından nigaran olan o qızın dadına yetişər,
zülmət gecələrin içindən alıb
işığa sarı aparar onu... (“Bu nə
yolçuluqdur belə, İlahi!”).
Yaddaşın içiylə yol gələn yurdsevərliyi,
vətən təəssübkeşliyini,
acılarımızı bir vətəndaş, ziyalı qeyrətilə
həm də zəngin təsvir elementlərilə çəkən
şairin obrazlı, rəngli deyimləri əsərlərindəki
fikir və poetik qanadların eyni gücə malik olduğunu
göstərir. Mən bu şeirlərdə müxtəlif
biçimli obrazlar gördüm, xarakterlər tanıdım.
İnsan obrazları -
ata obrazı, ana, oğul, şəhid obrazı -
hamımızın obrazı. Təbiətin
obrazı -dağın, daşın, çayın,
bulağın, ağacın, bir sarı çiçəyin
obrazı. Bunları göz önünə
gətirmək yetər ki, səyyah təki vətəni
başdan-başa gəzəsən. Bu vətən
torpağına sevgisini ədəbi yaddaşında
daşıyan şair özü də xatirələrin
baş qəhrəmanı kimi aramızdadır. Lirik “mən”in yaşadığı bu duyğular -
insana, təbiətə bunca bağlılıq əməlində,
ürəyində yaşatdığı vətən
sevgisidir. Bu sevginin əzəlində xatirələr
içrə hifz etdiyi çəhrayı rəngdə
dünyası da gözəldir.
Qapılar
kilidsiz, darvaza açıq,
Dar gündə yanında min köməyin var.
Gözəllik,
böyüklük, saflıq içində,
Gözüm çəhrayıya alışdı ancaq.
(“Dünya
gözlərimdə çəhrayı rəngdə”)
Yazda gəlin təki bəzənən, bağların
sonasına dönən şaftalı ağacının
çiçəklərini xatirələrin üstünə
çəkilmiş çəhrayı rəngdə zərif
tülə bənzətdim. O tülün arxasından
görünən mənzərədə bu rəngin gözəlliyi
bir özgə aləmdi. Məhsəti ruhlu
şair Sona Vəliyevanın poeziyasında bu rəng bir
saflıq, paklıq rəmzidir. Şairin
belə bir ovqatda yazılmış şeirini oxuyanda gözlərimin
qarşısında lirik qəhrəmanın obrazı
canlanır. Beşikdən, ata ocağından rişə
atan vətən sevgisi, vətənçilik əxlaqı,
yurdsevərliklə cilalanmış obrazı...
Bu fikirdən ayrılmamış, şairənin bir tənha
sarı yarpağın halına acıması da gün boyu mənə
yoldaş olan kədərimə həsrət dolu həzinlik
qatdı.
Burda şair dərdin, həsrətin sarı yarpağına
dönsə də, bu xiffətin içində hardansa ürəyində ümid
közərir. O, sarı yarpağı itirilmiş hesab etmir,
baharda onun yenidən
göyərib, “əsir torpaqların azadlıq
müjdəsini gətirəcəyi”arzusuna nikbin bir ovqatla hələlik
deyir...
S.Vəliyevanın poetik ruhunun milli-mənəvi ənənələrimizlə
bağlılığı şeirlərinin sarı simidir. O simdə közərən
vətəndaşlıq ruhu cismində can təki odludur. Milli taleyimizin ağrıları da bu simdə
sızıldayır. Mən burda şairənin mətnlərindən
bir qədər aralanaraq, poetik dünyasının vətəndaşlıq
yükünü daşıya bilməsinə həssaslıq
ifadə edən bir fikrə diqqət yönəltmək istəyirəm:
“Sona xanım şeiri ictimai hadisə sayır. Heç
bir şeirində millətin taleyindən, zamanın gətirdiyi
dərdlərdən kənarda deyildir. Bu baxımdan onun
şeirlərinin ədəbiyyatımızda müstəqilliyimizə
özül hazırlayan Bəxtiyar Vahabzadə, Məmməd
Araz, Xəlil Rza Ulutürk, qadınlardan Mədinə
Gülgün, Hökumə Billuri və başqalarının
vətəndaşlıq xəttinə
bağlılığı göz qabağındadır...” (S.Rüstəmxanlı).
Sona xanımın insanı öz həyatıyla
baş-başa qoyduğu isti xatirələri ata
ocağından başlayır. Uzaqlaşan, qəribləşən
bu xatirələr vaxt-bivaxt yuxularında da xatirələrini
ipisti saxlayır. Hafizəsində
oyandıqca keçmişinə - kəndinə, “ata evi”nə
qayıdır. Nələr düşür yadına! Əlbəttə ki uşaqlığı, ata-ana
sevgisilə yaşadığı çağlar,
ağbirçək, ağsaqqal öyüdlərindən, nəsihətlərindən
aldığı dərslər. “Bir ana
köçünə çatmamışam”, deyib gizildəyən,
hələ də əllərini “üzə bilmədiyi”
anasının isti əlləriylə toxdayan qız balanın
burnundan çəkilməyən kəndinin havası, bu kəndin
yaddaşına naxış saldığı mənzərə
düşüncəsində bir dastan yaratdı. Bu
qız necə şair olmaya bilərdi!
Tanrının
dərgahına üz tutub dualarında evsiz uşaqların ev arzusunu, əsirlikdə olan torpaqların azad
olması yalvarışlarını pıçıldayan
şairənin səsi adamın qəlbinə od salır. Bəzən də kövrək, isti yaşamları
tumurcuqdan çırtlayıb açılan yarpaqlar kimi
ürəyini təravətləndirir. Yurd-vətən
sevgisi elə hey özünə sarı çəkir, dilləndirir,
danışdırır onu. Xatirələr
közərir, gözü əhatəsində
yaşadığı insanları gəzir. Uzaqda qalan ata evi ilə bala böyütdüyü
evinin arasında bir yaddaş ağrısı yaşayır o
qız. Başını köksünə əyib
pıçıl-pıçıl mahnısını
oxuyur...
Kürüydüm,
dəcəldim, ərköyün idim,
Analı, nənəli dünyam var idi.
Mənim oyuncağım
böcəklər, quşlar,
Mənim oyuncağım göy qurşağıydı.
Nə yaxşı ki, bu mahnıların, kədərli
hekayətlərin hər birinin sonluğu bizə nikbinliklə
tamamlanmış bir həyat marşını
xatırladır.
Dərdə
yaxa tanıtma gəl,
Fağırsansa tapar əcəl.
Ölümün
özün öldür gəl,
Dözümlə,
ərik ağacı!
(“Quruyan ərik
ağacı”)
Şairin şeirləri insanı elinə, kəndinə-kəsəyinə,
keçmişinə sədaqətli, etibarlı olmağa
haraylayan vətəndaşın vətən səsi kimi
eşidilir. Əslində bu, qəhrəmanın vətənçilik
əxlaqından, etiqadından doğan ictimai maraqlara
bağlı olmasıdır. Elə boşalmış kəndlərə:
“kimsə yoxdur ağı desin bu kəndə”, deyib haray
çəkməsi, “barısı, eyvanı”
uçub-tökülən, yiyəsiz qalan evləri
görüncə ürəyinin göynəməsi,
köçənlərin qarşısında çəpər
olub, qarşısını almaq istəyi də belə bir
bağlılığın gerçək ifadəsidir.
Sona xanımın şeirləri insanın qəlbinə
məxməri səs təki dolur. Hələ bir pəsdən
zümzümə etməyin də gəlir. Mətnlər musiqini, torpağın suyu canına
çəkdiyi təki özünə hopdurur. Elə
mahnı mətnlərindəki lirizm şairin mənəvi
gözəlliyi, saflığı ilə həmahəngdir.
Xatirələrin
içiylə “Vətən deyib yola varan” “yol adamı”nın yolçuluğu bitib-tükənmir. Dərd adamı da şeirlərin mayasından gələn
bu lirik-fəlsəfi düşüncələri ruhuna çəkincə
özünə qayıdır, çiynindən basan, ürəyini
ağrıdan yükünü mənzil başına
çatdırmağa təpəri yaranır. Bu mətnləri oxuyanda məndə belə bir
güman yarandı ki, şair şeirlərini ən çox səfərlərdə,
yol üstə, xəyalları gəzdiyi yerlərdə
yazır. Bir də nə fərqi var, istər səfərlərdə
yazsın, istər ocağının başında! Əsas odur ki, bu şeirlər həyatın
içində, çox zaman da xəfif yel təki üzünə
toxunan nostaljilərin qəlbini közərtdiyi
çağlarda doğulur.
Şairin içində bir tənhalıq da var. Amma bu tənhalığın da təbiətlə bir sirdaşlığı, dərddaşlığı var. Şairə görə ağacın da, təkcə yarpağın, çiçəyin, ləçəyin də ürəyi var, yarası var, ağrısı var. Hələ desən yağışının da insana bənzərliyi var. Onlarla adam dilində, elə ağac dilində, yağış səsində də danışmaq mümkündü. Dərdini bölüşməyə qardaş tapmayan ağacla arasında bir tale oxşarlığı görür şair. “Məndən inciməsin bacım, qardaşım, Gəlmişəm, dərdimi sənə söyləyim” (Tənha ağac), deyərkən şair o tənhalığa tən olmaqdan, onu soyuqdan, istidən qorumaqdan ötrü ürəyini yalqızların, atılmışların, unudulmuşların köksünə söykəyib dərddaşı olmaqla kimsəsizlərə tənhalığını unutdurmaq istəyir. Yoxsa: “Mən ruhu tənhanı bitir yanında, Yol üstə yolların aşiqi çinar” deməzdi ki! Bu yollarda şair nakam eşqli “Qaragilə”ni də xatırlayır. Şairin “Ay Qaragilə”si əslində kədərli mahnıdan süzülən ictimai ağrılarımızın sızıltısıdır. Elə onçun da xatirələrin ovqatda yaratdığı nisgilinə kədər deyirəm...
Sona Vəliyevanın ictimai mahiyyət kəsb edən elmi-publisistik əsərləri kimi poeziyası da yeni nəsli milli-bəşəri ruhda tərbiyəyə söykənir. Bu da milli əxlaqa, azərbaycançılıq məfkurəsinə malik olan şairin həyat amalından doğur.
Burda deyiblər, fikir fikri çəkər. “Arazbarı”yla bağlı
ötən ildə yazdığım bir sözü
xatırlayıram: “Sona Vəliyevanın “Arazbarı”sından
qədim, çox qədim olan Azərbaycanın özü
görünür... “Arazbarı”nın
üstündə yeddi rəngin minbir çalarıyla “Azərbaycan
xalısı” toxumaq olar. Nağıllar aləminin içi
möcüzələrlə dolu qəsrlərini tikmək, adına saysız dastan bağlamaq olar. Bu
dastanları elmin, mədəniyyətin, ədəbiyyatın ən
yeni, həm də ənənəvi üslubunda, azərbaycançılıq
ideyalarının qolları üstə tədqiq etmək
olar...”
Bilirəm, bu qədər fikirlər
“Arazbarı”ya olan bircə borcumu da ödəyə bilmədi.
Sağlıq olsun, biz əsmər bənizli o qızla hələ
çox dərdləşəcəyik. Yeni poetik ünvanlarda
görüşənədək, şair!
Şəfəq
Nasir
525-ci qəzet.- 2015.- 20 iyun.- S.19.