Müasir Azərbaycan ədəbiyyatında
postmodernizm
KAMAL
ABDULLA YARADICILIĞI
"Yarımçıq
əlyazma"
postmodernizmin əksər
texnika və prinsiplərini özündə ifadə
etdirən, postmodernist dekonstruksiyasının milli metafizik
dünyagörüşümüzün əsaslarından olan
klassik mətnlərə tətbiq edildiyi ilkin uğurlu
romanlardan biridir.
Romanın
yüksək bədii təfəkkür və yazı təcrübəsinə
malik olan bir yazıçı tərəfindən
yazılması ilə bərabər, həm də dərin
intuisiyaya, geniş elmi-fəlsəfi biliklərə sahib olan,
xüsusilə də son yarım əsrdən çox bir
müddəti əhatə edən çağdaş, son ədəbi və fəlsəfi cərəyanları
izləyən, onlara dərindən bələd olan bir mütəfəkkir
alim tərəfindən qurulması, analitik düşüncə
süzgəcindən keçirilib yaradıcı şəkildə
sintezləşdirilməsi bütün mətn boyu hiss olunur. Əslində müasir ədəbiyyatın tələbi
də budur. Hələ keçən əsrdən
başlayaraq ədəbiyyat özündə bir çox
humanitar-fəlsəfi bilgilərin yükünü daşımaq səlahiyyəti
əldə etməyə başlamışdır. Dünyanın sırf elmi idrakının
mümkünsüzlüyü bütün mədəniyyət
tarixi ərzində bu və ya digər şəkildə ifadə
edilmişdir. Təsəvvüf də daxil
olmaqla insanlığın düşüncə tarixində
mövcud olan bütün mistik-ezoterik istiqamətlərin
varlığı əslində rasional məntiqi-nəzəri
idrakın dünyanın, həqiqətin dərkində yetərsizliyinin
etirafı, bəyanı şəklində, onun ziddi, alternativi
və ya tamamlayıcısı kimi mövcud olmuşlar. Dünyanın parçalanmış, hissələrə,
atomlara, zərrəciklərə ayrılmış analitik
elmi mənzərəsi düşüncənin təbiətə,
varlığa cərrahi mübadiləsi onun həqiqətinin
dərkinin daha çox mikroaləmin, nanodünyanın
sonsuzluğuna aparır. "Bizim bütün zəmanəmiz,
istər məntiq və epistemologiya vasitəsilə, istər Marksın
və ya Nitsşenin köməyi ilə Hegeldən
qaçmaga çalışır". Hegeldən
qaçış əslində rasional təfəkkürün
dünyanı hissələrə ayırıb yenidən
sistemləşdirmə cəhdindən, dərk edənlə dərk
edilən, subyektlə obyektin idrak prosesinin zidd qütblərini,
binar münasibətlərinin təşkil etməsi
iddiasından qaçışdır. Məhz insanı
"təxmin etməyin mümkün olmayan tarixin dərinliklərindən
günümüzə qədər qorunub saxlanan fasiləsiz
intelliqibellik modeli kimi ona təklif edilən" (Fuko) Hegel zirvəsində
tamamlanmış rasional təfəkkürün
subyekt-idrak-dünya" sistemli sxemindən
qaçışın, ona qarşıdurmanın, onun dəf
edilməsinin ən mühüm istiqamətlərindən biri
də təbii ki, kökləri dünyanın
bütövlüyünə, mifik dərkinə uzanan və
tarix boyu ən müxtəlif mistik-ezoterik təcrübələri
özündə yaşadan bədii idrakdır. Dünyanın
bədii dərki elmi dərklə dialektik vəhdət təşkil
edir. Lakin onların arasındakı mübarizə də tarix boyu
özünü göstərmişdir. "Eşq
imiş aləmdə hər nə var, elm ancaq bir qeyri-qal imiş"
- deyən təsəvvüf düşüncəsi də,
"Təbiətin tərzinin daşıyıcısı olan
alim də əslində eyni prosesin
iştirakçılarıdır. Tarixən
ziddiyyətdə olan bu iki yolu birləşdirməyə
çalışanlar çox olmuşdur. Nitsşe
bu iki yolu Sokrat və Dionis başlanğıcı olaraq
adlandırmış, ikinci istiqamətin daha canlı, insan tabiətinə
müvafiq olduğunu iddia etmişdir. Nitsşe
nihilizmi, təbii elmlərin inkişafının Hegeldə
tamamlamış Qərb metafizikasının ideya və təsəvvürlərini
çox geridə qoyması XX əsrdə hissi idrakın
rolunun genişləndirilməsini şərtləndirdi.
Modernizmin "Bibliya"sı sayılan C.Coysun "Ulis" əsəri
ədəbiyyatdan bədii mətnin fenomeninin özündə
radikal dəyişikliklərə gətirib çıxaran nəhəng
proseslərin, mədəni paradiqmanın əvəzlənməsinin
başlanğıcı oldu.
Əlbəttə, bunu heç kim iddia
edə bilməz ki, əvvəlki ədəbiyyat sadəcə
maraqlı hadisələrin nəqli və s. olmuşdur. Bunu
bütün mədəniyyət tarixi ərzində heç
bir ədəbi istiqamət, məktəb və s. haqqında
demək olmaz. Dünya ədəbiyyatının
klassiklərinin əsərlərinin hamısı əslində
müxtəlif dövrlərdə, tarixi şəraitlərdə
elə məhz dünyanın hissi-bədii idrakı
formaları, nümunələri olmuşdur. Ədəbiyyat bütün zamanlarda eyni vəzifəni
icra etmiş və etməkdədir. XX əsrdə
ədəbiyyat sahəsində radikal proseslərin getməsi əslində
elmdə, cəmiyyətdə baş verən çox nəhəng
və indiyə qədər misli görünməmiş
proseslərin baş verməsi ilə əlaqədardır.
Ədəbiyyat bədii inikas, bədii idrak vəzifəsini
yerinə yetirmək üçün gerçəklikdə
belə heç vaxt rast gəlinməmiş mürəkkəb
və prosesləri mənimsəyib ifadə etmək
üçün forma və keyfiyyət dəyişikliyinə
uğramalı idi. İlk dəfə olaraq
bədii idrakla elmi idrak arasındakı sərhədlər belə
kəskin şəkildə aradan qaldırıldı. Bədii idrak elmi idrakı öz genişliyində əritməyə
başladı. Bütün bunlar bədii mətnin
strukturu, təhkiyəsi, forması və s. baş verən
yeni mürəkkəb proseslərdə özünü
göstərməyə başladı. Modernizm dərin psixologizm və fərdiyyət
fəlsəfələrinin inkişafı ilə
özünün yeni inkarı və davamına - postmodernizmə
gəlib çıxdı.
Postmodernizmlə modernizmin fərqli və bənzər cəhətləri
barədə tədqiqat işində ətraflı bəhs
edilmişdir.
Əlbəttə, müxtəlif prinsip və taktiki elementlə
bu iki istiqamət arasındakı fərqi görünən səviyyəyə
gətirib çıxarır. Lakin burada üzərində
durmaq istədiyimiz məsələ postmodernizmin modernizmin birtərəfli
psixologizm və fərdiyyətçilik prinsiplərinə,
mahiyyətcə ateist mahiyyətinə qarşı bəşər
mədəniyyəti tarixi ərzində mövcud olan
bütün ədəbi düşüncə, istiqamət və
məktəblərin bərabər hüquqda ifadəsinə
haqq qazandırması yaradıcı plüralizm xüsusiyyətidir.
Kamal Abdulladan postmodernizm, yoxsa modernizm ədəbi cərəyanlarının
hansına aid olduğu barədə soruşulduqda
özünü heç bir ədəbi cərəyana daxil
etmədiyini, bununçün çoxsaylı tədqiqatçı
və tənqidçi ordusunun olduğunu bildirir, eyni zamanda
qeyd edir ki, "amma postmodernizm və modernizm barədə maraqlı fikir mübadiləsi
aparmaq olar. Hər ikisinin ən müxtəlif zərrələri
bu və ya başqa əsərlərə səpələnmiş
kimidir. Təmiz romantik, sırf modernist və ya postmodernist tapmaq yekrəng insan xarakteri tapmaq kimi bir
şeydir". Qeyd etmək lazımdır ki, və
çox maraqlıdır ki, müasir dünyanın bir
çox görkəmli yazıçısı
özünün hər hansı bir ədəbi cərəyana
mənsub edilməsinə qarşı etirazlar etmişlər.
Postmodernizmin ən görkəmli nümayəndələri
kimi tanıdığımız Umberto Eko da, Nobel mükafatçısı
Orxan Pamuk da özlərini postmodernist adlandırmırlar.
Umberto Eko hətta, qeyd etdiyimiz kimi, postmodernizmi
böhran dövrü ədəbiyyatı adlandıraraq hər
bir dövrün özünün postmodernizmi olduğunu
bildirmişdir. Lakin eyni zamanda onlar bu ədəbi
cərəyanın prinsip və xüsusiyyətlərinin,
taktiki elemetlərinin işlənib-hazırlanmasında,
inkişaf etdirilməsində xüsusi rol və mövqeləri
olan yazarlardır. Eləcə də Azərbaycan ədəbiyyatında
postmodernizm dedikdə onun artıq
klassikləşməkdə olan dünya postmodernist ədəbi
cərəyanının ən parlaq element və prinsiplərini
elmi-yaradıcı şəkildə milli ədəbiyyatımıza
tətbiq edən yazıçının məhz Kamal Abdulla
olduğunu, onun özünün dediyi kimi, bir çox
çoxsaylı tənqidçi və tədqiqatçı
da bildirmiş və bu barədə maraqlı tədqiqat
işləri aparmış, elmi-tənqidi fikirlərini
bölüşmüşlər. Kamal Abdulla da bir çox
poststrukturalist, postmodernist alim və yazar kimi məhz dilçilikdən
gəlmişdir. Keçən əsrin 60-70-ci illərindən
başlayaraq dünya fəlsəfəsinin əsas istiqamətinin
öz ağırlığını məhz dil problemləri
üzərinə yönəltdiyi, elmi-fəlsəfi
düşüncə işığının məhz
müxtəlif dilçilik problemləri, semiotika, mifologiyaya
istiqamətləndiyi bir vaxtda dünya fikir tarixində Lakan,
Delez, Qvattari, Fuko, Derrida və s. kimi
filosoflar, Ekokimi dilçi alim, mediavist, semiotik, həm də
bədii postmodernizmin ən dəyərli nümunələrini
meydana çıxaran yazıçılarla təxminən
eyni vaxtda hələ o zaman Sovet məkanı olan Azərbaycanda
da Kamal Abdulla məhz dilçiliklə əlaqəli
müxtəlif fəlsəfi problemlər, mifologiya ilə məhz
həmin dövrdə Qərb postmodernist təfəkkürü
istiqaməti səviyyəsində
məşğul olmağa başlamışdır. Bu barədə akademik
İsa Həbibbəylinin müşahidələri
maraqlıdır. Onun fikrinə görə, Kamal Abdulla
özünün linqvistika, dilçiliyə aid əsərlərində
"bədii ədəbiyyat layı nəzəri
düşüncəsini izah edən, yaxud təsdiqləyən
əlamət kimi
çıxış etsə də əsərin
tam mətnində özünəməxsus yeri olan vacib element
səviyyəsində və qrammatik əsəri tamamlamaqla bərabər,
həm də onu xeyli dərəcədə zənginləşdirir".
Tədqiqatçı fikrini belə inkişaf etdirir:"Kamal
Abdullanın... həm də yaradıcı şəkildə bədii
ədəbiyyata müraciət etməsinin əsas səbəbi
də onun təfəkküründəki bədiilik
aktının özünəməxsus enerjisindən irəli
gəlir".
Kamal Abdulla yaradıcılığı bütün
yeniliyi, orijinallığı, özünəməxsusluğu
ilə bərabər milli ədəbiyyatın köklərindən
qaynaqlanan, onu davam və inkişaf etdirəcək ədəbi
şüurun yeni qatlarını açan, bununla da onun gələcək
istiqamətlərinin müəyyənləşdirilməsi
üçün növbəti bir mərhələdir.
Əlbəttə,
belə bir
missiyanın yerinə yetirilməsi
üçün Kamal Abdullanın yaratdığı ədəbiyyat
eyni zamanda ümumdünya bədii təfəkküründə
gedən prosesləri, baş verən dəyişiklikləri,
başlıca təmayülləri özündə əks
etdirməli idi. Onun elmi və bədii
yaradıcılıqda etdikləri keçən əsrin
50-60-cı illərindən başlayaraq Qərb fəlsəfi-ədəbi
şüurunda yeni bir mərhələ kimi yaranan
poststrukturalizmin, postmodernizmin tələbləri, metod və
prinsipləri ilə səsləşirdi. Yenilikçi
elmi-analitik təfəkkürü və bədii istedadı
özündə birləşdirən alim-yazıçı
zamanın nəbzinin döyündüyü elmi-fəlsəfi
damarı tuta bilmiş, yeni düşüncə istiqamətlərini,
metod və prinsiplərini milli ədəbi-fəlsəfi zəmindəözünəməxsus
yaradıcışəkildə tətbiq edə bilmişdir.
Kamal Abdullanın bir alim kimi elmi
yaradıcılığı onun obrazlı bədii təfəkkürü,
intuitiv yanaşmaları, sezgiləri ilə zənginləşmiş,
dərinləşmiş, sırf rasional düşüncənin
gedib çıxa bilmədiyi incə mətləblərin,
yeni idrak qatlarının üzərinə işıq
salmışdır. Yazıçı Kamal Abdullanın bədii
yaradıcılığı isə onun gərgin və məhsuldar
elmi axtarışlarının,
ən son elmi nailiyyətlərin tətbiq olunaraq əldə
edilən dəyərli elmi nəticələrin üzərində
qurulan, düşünülən, oradan da bədii təxəyyülün
sonsuzluğuna açılan bir dünyadır. Tədqiqatçılar
haqlı olaraq
Kamal Abdullanın "qələmindən
çıxan romanların bir bütöv oluşdurması və
bütövlüyü təmin edən strukturlar" fikrini irəli
sürürlər. Bu fikri tam cəsarətlə genişləndirib
deyə bilərik ki, Kamal Abdullanın bütün elmi
yaradıcılığı və bədii yaradıcılığı bir bütöv oluşdurur və
bütövlüyü təmin edən strukturlardır.
Yazıçının
ona ədəbiyyat aləmində özünəməxsus
mövqe qazandıran "Yarımçıq əlyazma",
"Sehirbazlar dərəsi" və "Unutmağa kimsə
yox" adlı romanları onun "Mifdən Yazıya və
yaxud Gizli Dədə Qorqud" əsərinin "gizlinlər"indən
doğulub.
Əlbəttə, bu əsərlər
ayrı-ayrılıqda çox müxtəlif və geniş
sahəli tədqiqatların mövzusudur. Lakin bizi tədqiqat işinin
mövzusuna uyğun olaraq
maraqlandıran bu əsərlərdə postmodernizm
prinsip və elementlərinin, taktiki
fəndlərinin tətbiqi, eləcə də
yazıçı-alimin yaradıcılığının dərinliklərinə
bu və ya digər şəkildə nüfuz etmiş təsəvvüf
dünyagörüşünə müasir postmodernist
baxışdır. Hər iki istiqamət
maraqlı və eyni zamanda mübahisələr suallar
doğuracaq xüsusiyyətdədir. Bu mübahisə və
sualların əsas qaynağı isə ondadır ki,
"Kitabi-Dədə Qorqud"un, Mifin, insan təfəkkürünün
köklərindəki
"gizlin"ləri, sirri axtaran
yazıçı-alimin özünün bədii
yaradıcılığı da bu "gizlin"ləri, bu
"sirr içində"ləri
də özündə barındırır. Sirr axtarışı - bədii ədəbiyyatın
bəlkə də ən ümdə qayələrindən biri
budur. Dədə Qorqud bu "gəlimli-gedimli dünya,
son ucu ölümlü
dünya"da "qailən dürlü xəbər"
verir. Nizami Gəncəvi "Sirlər xəzinəsi"
adı altında həyatın, qəlbin sirlərinə vaqif olmağa
çalışır, "Xəlqə ağzın sirrini hər
dəm qılır izhar söz; Bu nə sirdir kim olur hər ləhzə
yoxdan var söz" və ya
"xazini-gəncineyi əsrardır" sözü həm
sirri aşkar edən, həm dəözü də bir sirr olan
"sirlər xəzinəsi"nin xəzinədarı
adlandırır. Cavid "Şübhədir həqiqətin
babası... Şübhə etməkdə haqlıdır
insan" - deyə insanın həqiqət axtarışındakı
şübhələrin daim var olduğunu, sirrin tükənmədiyini,
Səməd Vurğun isə "Şairim, belədir bizim bəxtimiz,
bəşər tapmamışdır əzəldən bəri,
sirri məchul olan bu mənaları" və "Sadə həyatdadır
hər bəxtiyarlıq, məncə düşünməyə,
duymağa dəyməz" - deyərək sirrin var
olduğunu, amma açılmazlığını
vurğulayır. Bu sirr axtarışları hər
bir tarixi dövrdə mövcud olan fəlsəfi-ideoloji
görüşləri özündə əks etdirir.
"Kitabi-Dədə Qorqud"dakı sirr - "qailən
dürlü xəbər - Mifin, mistik dünyanın, mifik
dünyagörüşün sirridir,
Nizaminin, Füzulinin aradıqları, kəşf etdikləri
"sirr", "sirlər xəzinəsi" bir sufinin, təsəvvüf
sahibinin qəlb dünyasının dərinliklərindən
Allaha gedən yolda kəşf etdikləri sirrdir, sirlərdir. Cavid rasional-pozitivist dünyagörüşün -
mistik-ezoterik dünyagörüşlə
çarpışdığı bir zamanın ağlı, qəlbi
olaraq şübhələr içində sirr
axtarışında idi. Səməd
Vurğun isə ateist materializmin - (sosialist realizmin) qəddarlıqla
hökm sürdüyü, diqtə etdiyi, ağılları,
düşüncələri hamarlayıb yönəldən
bir diqtənin altında öz həqiqət
axtarıcılığını, xəyal gücünü
fitri bir istedadın hesabına qoruyub saxlayan bir ruhun
çırpıntılarını ifadə edirdi.
Kamal Abdullanın aradığı sirr isə məhz
zamanın gedişində bu sirr axtarışında bir
dayanacaq tapa bilməyən insanlıq tarixinin, elmi-fəlsəfi
təfəkkürün ən böyük böhranlı
çağlarından birinin yaratdığı bir
dünyagörüşün - postmodernizmin ifadəçisidir. Postmodernizm
indiyə qədər var olan hər bir düşüncə
istiqamətinə, dünyagörüşünə bəraət
verir, onlara günəşin altında eyni haqqı
tanıyır. Dünyanın rasional izahını da,
intuitiv, mistik, ezoterik dərkini də, irrealist, sürrealist və
s. baxışları
da eyni məsafədə, plüralistcəsinə
ciddiyyətlə qəbul edir. Onların ifadə
olunduqları mətnlərin eyni bir Mətndə birləşdiyini,
eyni bir Mətnin fraqmentləri olduqlarını bildirir. Eyni dərəcədə onları dekonstruksiyaya məruz
qoya bilir, hansı ciddiyyətlə qəbul edirsə, o dərəcədə
də kinayə edə bilir. Postmodernizm
üçün bu mətnlər və onların təşkil
etdikləri vahid Mətn dünyanın özüdür.
Onlar özlərindən əvvəlkilər kimi sirri
bütün mətnlərdə və eləcə də dünyanın özü kimi qəbul
etdikləri Mətndə axtarırlar. Kamal Abdullanın aradığı sirr
həm ədəbiyyat tarixində öz sələflərinin dünyada aradıqları sirrdir, həm
də Mətnin sirridir.
Kamal Abdulla yaradıcılığında postmodernist
paradiqmanı təşkil edən əksər prinsip və
elementlərə rast gəlinir. Bu, ayrıca bir tədqiqat işinin
mövzusu olsa da, mövzumuz çərçivəsində
bu prinsip və elementləri nəzərdən
keçirək: kanonların və bütün rəsmi şərtiliklərin aradan
qaldırılması, dəyərlərin kinayəli şəkildə
yenidən qiymətləndirilməsi prinsipi Kamal Abdullanın əsərlərinin
postmodernist mətninin təşkili qaydalarından biri,
postmodernist paradiqmanın tərkib
hissələrindən biri kimi
özünü göstərir. "Kitabi -Dədə
Qorqud" kimi xalqımızın ən ulu milli-mənəvi
abidəsi sayılan möhtəşəm dastanın motivləri
və Şah İsmayıl kimi böyük dövlət
xadimi, sərkərdə, şairin həyatında olan
müəyyən tarixi məqamlar əsasında
yazılmış "Yarımçıq əlyazma"
romanı məhz ictimai-tarixi şüurumuzda kök
salmış kanonların qaldırılması və dəyərlərin
kinayəli şəkildə yenidən qiymətləndirilməsi
pirinsipi əsasında qələmə
alınmışdır. Postmodernist kinayə
tamamilə yeni bir ədəbi-estetik mahiyyət
daşımaqla, mövcud, bərkiyib daşlaşmış,
bununla da cəmiyyətin, fərdin inkişafına mane olan dəyərlərin
yenidən qiymətləndirilməsi üçün vacib
elementlərdən biridir.
"Bəşəriyyət öz keçmişi ilə gülə-gülə ayrılır" - fikri nə qədər marksizm baniləri tərəfindən deyilsə də, postmodernist kinayənin əsl mahiyyətini çox gözəl ifadə edir. Gülüşün ictimai münasibətlərin inkişafı üçün nə dərəcədə mühüm əhəmiyyət kəsb etməsi postmodernizmin banilərindən olan məşhur italyan yazıçısı Umberto Ekonun"Gülün adı" romanında hadisələrin kökündə dayanan Aristotelin "Poetika" əsərinin komediyaya, gülüşə həsr edilmiş ikinci kitabının əldə edilib bəşəriyyətə çatdırılması uğrunda gedən mübarizə timsalında çox bariz görünür. Son yarım əsrlik dünya ədəbiyyatının ən aparıcı istiqamətlərindən birinin dominant elementlərindən biri olan postmodernist kinayə Kamal Abdulla tərəfindən milli- ədəbi zəmində cəsarət və ustalıqla tətbiq edilmişdir. Bəzi tədqiqat əsərlərində Kamal Abdullanın milli-mənəvi abidələrimizin qəhrəmanlarının, eləcə də görkəmli tarixi şəxsiyyətimiz Şah İsmayıl Xətainin xüsusiyyətlərinin, həyat və fəaliyyətlərinin təhrifindən bəhs edilir. Hətta bəzi təhlillərdə buna bir təhrif kimi yox, yazıçı tərəfindən son dərəcə ciddi şəkildə aparılan ifşa aktı kimi sadəlövh baxışlar da mövcuddur. Bizim fikrimizcə, Kamal Abdullanın yüksək yazıçı məharəti ilə tətbiq etdiyi postmodernist kinayə və dəyərlərin yenidən qiymətləndirilməsi üçün tarixə postmodernist baxış prinsiplərindən nə milli mənəvi dəyərlərimizin daşıyıcıları olan mifik qəhrəmanlarımızın, nə də tarixi qəhrəmanlarımızın təhrifi, ifşası ilə əlaqəli deyil. Tarix postmodernist yazıçı üçün sonsuz transformasiyaların açıq məkanıdır.
Xüsusilə də tarixin utopik ideyalar və totalitar hakimiyyət naminə son dərəcə primitivcəsinə idealizə edildiyi bir ictimai-siyasi məkanda tarixə utopik pozitivist baxışların itirildiyi, gələcəyin bugündən və dünəndən daha yaxşı olacağı düşüncəsinə aşılayan tərəqqi ideyasının nəticə etibarilə doğurduğu xəyal qırıqlığı belə bir yanaşmanın əsas səbəblərindəndir. Tarixə belə yeni, postmodernist baxış postmodernist ədəbiyyatda zamanların bir-birinə qarışmasını və fərqləndirilməsini əks etdirir. Postmodernist yazıçının təfəkküründə bəşəriyyətin əsas ideyalarını təşkil edən metatarixlər mövcuddur. Keçmişə müasir nöqteyi-nəzərdən baxan Kamal Abdulla da postmodernizmin prinsiplərinə sadiq olaraq bir tərəfdən hər cür ciddiliyə gülərək, hər hansı bir doğru, həqiqət bilinən hadisə, xüsusiyyət, dəyər və s. tərəfindən yaradılan illüziyaları dağıdır, digər tərəfdən isə hər hansı bir mərhələsinin, - bu istər Mifin hakimiyyət dövrü olsun, istərsə də orta əsrlər və s. -insanlığın bugünü ilə mübahisəsiz yaxınlığını, eyniliyini birmənalı şəkildə göstərən fəlsəfi baxımdan şərtlənmiş yanaşma üsulunu tətbiq edir.
(Ardı var)
Afaq ƏSƏDOVA
525-ci qəzet.- 2015.- 23 iyun.- S.7.