Azərbaycanın dövlətçilik və
mədəniyyət tarixində Qubanın yeri
və rolu
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Xınalıq kəndinin əhalisi dünyada ona heç oxşarı olmayan unikal bir dildə danışırlar. Bu dili
xınalıqlılar Kətiş
dili adlandırırlar.
Kətiş dilini bəzi mütəxəssislər Şimali
Qafqaz ailə qrupunun Nax-Dağıstan dil ailəsinə aid edirlər. Digər mütəxəssislər isə bu dili
Ural dil qrupuna aid edirlər. Bundan öncə mütəxəssislər
bu dili Qafqaz-Şahdağ
dil qrupuna aid edirdilər. Bu sahədə linqvistik tədqiqatlar davam edir. Lakin bütün mütəxəssislər
razılaşırlar ki,
bu dil ən
qədim dil ailəsinə məxsus dillərdən biridir.
Alimlər belə bir maraqlı mülahizə də irəli sürürlər ki, Xınalıq dili Qafqaz Albaniyasının tərkib hissəsi olan tuti tayfalarının
dili ilə yaxınlıq təşkil
edir. Xınalıq dilinin heç
bir dialekt və ləhcəsi yoxdur. Yeganə fərq Xınalığın
özündə kəndin
yuxarı, orta və aşağı hissələrində kompakt
yaşayan üç
əsas nəsil arasında müəyyən
hallarda tələffüz
zamanı danışıq
dili fərqlənir.
Bu dildə ismin
18 halı var. Xınalıqlılar
İslam dinindən qabaq bütpərəst olublar. Lakin onların məişətlərində
dinə qədərki
təbiətlə bağlı
inanclara da təsadüf olunur. Məsələn, xınalıqlılar arasında odla fala baxma ənənəsi
qalmaqdadır. Digər tərəfdən,
Xınalıq kəndindən
4-5 kilometr qərbdə
təbii yanar qaz çıxan, gecə-gündüz yanan bir yer var
ki, bura əhali tərəfindən
"Atəşgah" adlandırılır.
Bu ziyarətgaha əsasən, xınalıqlıların
atəşpərəst olduğunu
qeyd edirlər.
Hazırda Xınalıqda əsasən
7 məscid fəaliyyət
göstərir.
Ümumiyyətlə, Xınalıq əhalisi kənddə mövcud olan bütün məscidləri pir adlandırır. Məscidlər evə bənzəyir
və minarələri
yoxdur.
Xınalıq kəndi özünəməxsus
unikal memarlıq görkəminə malikdir. Burada orta əsrlərə aid Atəşpərəst məbədi,
Xıdır Nəbi türbəsi, Şeyx Şalbuz, Əbu Müslim məscidi var.
Xınalıq kəndinin tarixi
ərazisi Azərbaycan
Prezidentinin 19 dekabr
2007 -ci il
tarixli Sərəncamı
ilə "Xınalıq"
Dövlət tarix-memarlıq
və etnoqrafiya qoruğu elan edilib.
Qubada həmçinin Cek, Qrız, Haput kim unikal
kəndlər də mövcuddur.
Qubada diqqətçəkən
yaşayış məntəqələrindən
biri də dünya yəhudilərinin
ən böyük icmalarından birinin yaşadığı məşhur
Qırmızı Qəsəbədir. Qırmızı Qəsəbə Quba rayonunda, Qusara gedən yol üzərində yerləşir.
Bura yəhudilər Abbasqulu ağa Bakıxanovun dəstəyi ilə köçürülüb.
XVIII əsrdə bu
qəsəbə "Qafqazın
Yerusəlimi" adını
alıb.
İkinci Dünya muharibəsindən
sonra yəhudi əsilli əhalinin sayı kənddə daha da artıb. 1990-cı illərin əvvəllərində
Qırmızı qəsəbənin
sakinlərinin xahişi
ilə Milli Məclis qəsəbənin
adını dəyişdirib
"Fətəli xan"
adlandırılmasını qərara almışdı.
Lakin həmin qərar təsdiq edilmədiyindən
qəsəbənin köhnə
adı saxlanılıb.
Lakin 5 oktyabr 1999-cu ildə qəsəbənin adı
dəyişdirilərək Fətəli xan adlandırılıb.
Əhalinin 99 faizi yəhudidir. Qəsəbədə sinaqoqlar və bir rus dilli
orta məktəb fəaliyyət göstərir.
Rayonun yerli camaatı qəsəbəni "Qırmızıkənd"
(Krasnoselsk) adlandırır.
Bu kəndin sakinləri
əsasən ticarətlə
məşğul olur,
kəndin hər yerində təmtəraqlı,
öz gözəlliyi
ilə göz qamaşdıran imarətlər
ucaldılıb. Millət
vəkili Yevda Abramov, iş adamları Qod Nisanov, Zarah
İliyev bu qəsəbənin yetirmələridir.
Qubada bir sıra görkəmli şəxsiyyətlər yetişib.
Belə görkəmli şəxsiyyətlərdən
biri dövlət xadimi və sərkərdə Fətəli
xandır. Azərbaycanın azadlığı, müstəqilliyi və birliyi uğrunda mübarizə aparmış
XVIII əsrin görkəmli
ictimai xadimi və sərkərdəsi
Fətəli xan Qubanın VI xanı olub.
Fətəli xan Hüseynəli xan oğlu 1736-cı ildə Quba şəhərində anadan
olub. Qaytaq qumuqlarından və
qacarlardan olan Azərbaycan türkü və şiə idi. Anası, Qaytaq usmisi
nəslindən olan Pəri Cahan xanım idi.
1758-ci ildə atası
öldükdən sonra
iyirmi üç yaşında hakimiyyətə
gələn gənc Fətəli xan Quba, Dərbənd və Salyan xanlıqlarını birləşdirməklə
Şərqi Qafqazın
qüvvətli hökmdarı
kimi tanınıb. Vahid Azərbaycan
naminə 40 min qoşun
yaradan Fətəli xan Şamaxı, Şəki, Bakı xanlıqlarını, Car-Balakən
azad cəmiyyətini və Ərəş sultanlığını ittifaqa
çağırmışdır. Nadir şah Avşarın
öldürülməsindən sonra xırda xanlıqlara bölünən
Azərbaycaın müstəqil
və abad bir ölkə kimi görmək istəyən Fətəli
xan Qubalı ittifaqa gəlməyən xanlıqları birləşdirınək
üçün silaha
əl atmağa məcbur olub. O,
1785-ci ildə Şəki
xanlığını, 1787-ci ildə Şirvan xanlığını və
bir az
sonra Bakı xanlığını özünə
tabe edib.
Otuz illik silahlı mübarizəsindən sonra
Fətəli xan Azərbaycanın əsas xanlıqlarını birləşdirməyə
nail olub. Ayrı-ayrı sənədlər və onun müasirləri
olan tarixçilər
şahidlik verir ki, Fətəli xan hakimiyyəti saxlamaq üçün
ilk növbədə güclü
qoşun yaratmışdı.
Müharibədə könüllülərdən, partizan dəstələrindən
və birləşmiş
nizami qoşun dəstələrindən daha
çox istifadə olunurdu.
Müasirləri Fətəli xanı mahir və istedadlı dövlət xadimi kimi xarakterizə edirlər. Görkəmli tarixçi Abbasqulu ağa Bakıxanov yazır ki, Fətəli xan öz ağlı, səxavəti və bacarığı nəticəsində yüksəlmişdi. Azərbaycan hərb tarixində igid sərkərdə kimi xatırlanan Fətəli xan 1789-cu ildə vəfat edib. Bəzi mənbələrdə zəhərlənib öldürüldüyü barədə versiyalar var.
Azərbaycanın ilk dramaturq qadını Səkinə Axundzadə də Qubadandır yetirməsidir. Yazıçı Mirzə Heybət Axundzadənin qızı Səkinə xanım həm də Azərbaycanın ilk qadın müəllimələrindəndir.
S. Axundzadə 1865-ci ildə Qubada anadan olub və ibtidai təhsilini orada alıb. Atası Mirzə Heybət "Fəda" təxəllüslü ilə şeirlər yazırdı və A.A.Bakıxanovun təşkil etdiyi "Gülüstan" ədəbi məclisinin üvzü idi. 1900-cü ildə ailəsi ilə birlikdə Bakıya köçən Səkinə xanım Hacı Zeynalabdin Tağıyevin Qızlar Məktəbində şəriət və ədəbiyyat dərslərini tədris edib. Bakıda və Qubada xalqın maariflənməsi yolunda böyük işlər görüb, qız məktəblərinin açılmasına, təhsil alan şagirdlərə müntəzəm olaraq maddi yardım göstərib.
S. Axundzadə teatr həvəskarları ilə yaradıcılıq əlaqələri saxlayıb. "Elmin bəhrəsi" pyesini və "Gəlin və qaynana" komediyasını yazıb. Milli folklorumuz əsasında "Əbülfəz və Rəna" hekayəsini qələmə alıb, bu əsər əsasında isə eyniadlı opera librettosu işləyib.S. Axundzadə Türkiyə ədəbiyyatından da maraqlı əsərləri dilimizə çevirib. Namiq Kamal yaradıcılığından hazırladığı "Bəxtsiz bala", "Zülmün səmərəsi" adlı dramları uzun illər Azərbaycan səhnəsində Hüseyn Ərəblinskinin, Abbas Mirzə Şərifzadənin iştirakı ilə tamaşaya qoyulub. S. Axundzadə məşhur fransız bəstəkarı Leo Delibin "Lakme" operası əsasında "Zülmün səmərəsi" adlı dram əsərini yazıb. Bu əsər ilk dəfə 1914-cü ildə Tiflisdə tamaşaya qoyularaq uğur qazanıb. Bu əsər "Nicat" truppasında, 1920-ci illərin əvvəllərində Milli Dram Teatrında müxtəlif səhnə quruluşunda tamaşaya qoyulub. 1927-ci ildə uzun sürən asma xəstəliyindən Bakıda dünyasını dəyişən S. Axundzadə Bibiheybətdə dəfn olunub.
Səkinə xanımın yazdığı əsərlər o dövrün repressiyalarından qorxan qardaşı İbrahim bəyin qızı Reyhan Topçubaşova tərəfindən yandırılıb. Həmin dövrdə Reyhan Topçubaşova Azərbaycan Rəssamlar İttifaqı İdarə Heyətinin sədr müavini idi.
S. Axundzadə "Elmin bəhrəsi", "Gəlin və qaynana", "Bəxtsiz bala", "Zülmün səmərəsi", "Haqq söz acı olar", "Şahzadə Əbülfəz" və bir çox pyeslərin müəllifidir. "Zülmün bəhrəsi"ni Hüseyn Ərəblinski 1914-cü ildə Tiflisdə, Abbas Mirzə Şərifzadə 1917-ci ildə və 1922-ci ildə Bakıda tamaşaya qoyublar. Əsas rollarda özləri və Kazım Ziya, İsmayıl Talıblı, Yeva Olenskaya, Yunis Nərimanov oynayıblar. "Bəxtsiz bala" da bu dəstələrin, digər əsərlər isə qız gimnaziyası tələbələrinin iştirakı ilə göstərilib.
(Ardı var)
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.- 2015.- 25 iyun.- S.6.