Tamaşaçı
olmayanlar teatrdan nə istəyir?
Çexovun
məşhur “Qağayı” əsərində Şamrayev
keçmiş teatrın xiffətini eləyib təəssüf
hissi ilə söylənir: “1873-cü ildə bilirsiniz o,
yarmarkada necə oynayırdı? İnsanlar qəşş
edirdilər. İndi belə aktyorlar yoxdur.
Səhnə ölüb, teatr can verir.
Əvvəlki aktyorlar qollu-budaqlı palıd kimi əzəmətliydilər,
indikilər isə həmin ağacların kötükləridir,
qurumuş kötükləri”. Bunu isə 80 il
bundan əvvəl şair, dramaturq, esseist Qarsia Lorka deyir: “Hər
gün teatrın böhran keçirdiyini eşidirəm”. Nə
qədər tanış sözlər! Niyə
tanış, çünki bu
günümüzdə də teatrdan gileyli adamlar məhz bu
cür söylənirlər. Yazmaq istedadı özfəaliyyət
səviyyəsində olan dramaturqlar, uğursuz rejissorlar,
iddiası imkanından öndə olan deyingən aktyorlar,
onlara ruporluq edən və qalmaqal yaratmaqdan başqa əlindən
bir iş gəlməyən dörd-beş jurnalist sevinə-sevinə
teatrın can verdiyini, teatrın reanimasiyada olduğunu, hətta
öldüyünü elan edirlər. Bədbin proqnoz həvəskarı
olan belə insanlar bir vaxt kino meydana çıxanda teatrı
reanimasiyaya göndərdilər, başqa bir vaxt televiziya evlərə
daxil olanda teatrın artıq öldüyünü elan etdilər,
internet əsrində isə teatrı ədəb- ərkanla dəfn
edib yumşaq desək, rəhmət oxudular, amma bütün
bunlara rəğmən, teatr ölmədi, yaşadı,
insanların bu gözəl sənətə olan mənəvi
ehtiyacını ödəməkdə davam etdi.
Əlbəttə, kino, televiziya, indi də internet teatra təsirsiz
ötüşmədi, amma hər ziyanda bir xeyir də var məsəlini
nəzərə alsaq, bütün bu yeniliklər həm də
teatra yardımçı oldu - teatrın texniki
imkanlarının genişlənməsindən tutmuş,
yaradıcılıq prinsiplərinin yeniləşməsinədək. Teatr daha
çevik olmağa, daha güclü, daha təsirli ifadə
vasitələri axtarmağa, cəlbedici formalar
düşünməyə məcbur oldu. Başqa
sözlə, teatr yeniləşmək üçün əlavə
stimul və impuls aldı. Və
bütün bunlara tək Azərbaycan reallığı
mövqeyindən yanaşmaq qəribə olardı. Biz istəsək də, istəməsək də,
dünya qloballaşır, mədəniyyətlər
arasındakı sərhədlər şəffaflaşır,
inteqrasiya geniş vüsət alır. Belə
olanda teatra da bir küll halında yanaşmaq lazım gəlir.
Bununla belə, bizim qayğımız və istəklərimiz,
eyni zamanda gözləntilərimiz təbii ki, Azərbaycan
teatrı ilə bağlıdır.
Bu gün teatr tamaşa istehsal edən bir müəssisə
kimi tam yeni keyfiyyətlər qazanıb və qazanmaqdadır. Bəs bu
ayaqdan Azərbaycan teatrının müasir durumu necədir?
İyirmi beş ildən artıq bir vaxtda əsərləri
daim gündəmdə olan bir dramaturq kimi bəzi qənaətlərimi
və mülahizələrimi teatrsevərlərlə
bölüşməyə haqqımın olduğunu
düşünürəm.
Bəli, yaşamaq istəyən bütün teatrlar kimi
Azərbaycan teatrı da yeni keyfiyyətlərə yiyələnmək
istəyir, bunun üçün islahatlar aparır, daha optimal
və alternativ istehsal variantları axtarır. Yuxarıda
sadaladığım nisbətən gənc sənət
növlərinın basqı və təzyiqi altında olan
teatrımız yaşamaq uğrunda mübarizə aparmalı
olur, daha canlı, daha maraqlı və cəlbedici olmaq
üçün çalışır. Onu
da deyək ki, qətiyyən asan olmayan bu işdə yeni
Amerika açmağa ehtiyac da yoxdur. İnkişaf
etmiş ölkələrin teatr strukturları göz
önündədir, sadəcə, onların yerli milli-mədəni,
iqtisadi şəraitə uğurlu şəkildə
uyğunlaşdırılması gərəkdir. Buna isə teatrda məşğul olan hər bir kəs
kömək etməlidir, bilənlər təkliflərini və
ona uyğun olaraq əməllərini ortaya qoymalıdırlar.
Teatrın inkişafına mane olan hər
şeyi kəsib atmaq lazımdır. Teatrda
işləyib teatrda ad-san qazanasan, teatrla maddi təminatını
ödəyəsən və daim də teatrı, xüsusilə
işlədiyin konkret teatrı yamanlayanların dəstəsinə
qoşulasan... bax bu, su içdiyin qaba tüpürmək qədər
insafsız əməldir.
Hər dəfə
qalmaqal qoparmaq həvəsində olan internet saytlarında teatrları,
ən çox da ölkənin baş teatrı olan Akademik
Milli Dram Teatrını hədəfə alan
yazıları oxuyanda məndə sual yaranır: teatrı sevməyən,
teatrın tamaşaçısı olmayan bu adamlar teatrdan nə
istəyirlər? Niyə onlar yaxşını
da, pisi də eyni rəngdə görürlər? Niyə yaxşıya kədərlənir, pisə
sevinirlər?
Bu gün dünya incəsənətində, xüsusilə
incəsənətlə bağlı istehsal müəssisələrində,
o cümlədən, teatrda prodüser məktəbi həlledici
məqamdır. Azərbaycan teatrlarında isə bu vacib
işi hələlik teatr direktorları yerinə yetirir. Onu da deyim ki, bir dramaturq kimi teatrlarla davamlı olaraq
işlədiyim uzun illərdə mən həmişə həlledici
səsin rejissora və ya baş rejissora deyil, məhz
teatrın direktoruna məxsus olduğunu görmüşəm
və bunu haqlı bilmişəm. Çünki hər
bir tamaşanın taleyi, onun repertuar həyatı, çəkilən
xərcin çıxarılması, teatrın maddi durumu, bir
sözlə, teatrın yaşaması direktorun iş
bacarığından birbaşa asılıdır. Təsadüfi deyil ki, teatrların hamısında
repertuar məsələsinə cavabdeh olan bədii şura
adlı qurumun da sədri məhz teatrın direktorudur. Təcrübə də göstərir ki, bu ən
doğru yanaşmadır. Bunu iyirmidən
çox əsərinin yüzdən artıq premyerası
olmuş bir dramaturq kimi deyirəm.
Teatr direktorunun yaradıcılıq işlərinə
qarışmasını qəbahət hesab edənlər
unudurlar ki, teatr direktoru heç də bazar direktoru deyil, məhz
teatr direktorudur, birbaşa incəsənət adamıdır,
teatr işini də heç bir aktyor və rejissordan pis bilmir
ki, yaxşı bilir. Həm də bilməyə borcludur. Ölkənin bütün teatrlarında, o cümlədən,
yeddi xarici ölkə teatrında direktorun kimliyindən
asılı olmayaraq əsərlərim mütəmadi olaraq
tamaşaya qoyulub və qoyulmaqdadır. Ona görə də
ağıllı adam məni direktorlara
yarınmaqda taqsırlandırmayacaq, ağılsızların
fikri isə önəmli deyil.
Bu gün daha çox direktorların yerlərində
olmamasından gileylənirlər. Sual olunur, kimdi yerində
olmayan direktor? Gəlin konkretləşdirək:
başlayaq daha çox hədəfə alınan Akademik Milli
Dram Teatrının direktorundan. İsrafil İsrafilov sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professordur, 30 ildən çoxdur
ADMİU-da xarici ölkələr dramaturgiyasından
mühazirələr oxuyur, Əməkdar incəsənət
xadimidir, bir çox beynəlxalq teatr qurumlarının idarə
orqanlarının ya rəhbəri, ya da üzvüdür.
Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrının
direktoru Mübariz Həmidov uzun illər həmin teatrın
aktyoru olub, elə mənim üç əsərimdə
baş rollarda oynayıb, 10 il Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin incəsənət şöbəsində məsul
vəzifələrdə çalışıb, yüksək
təşkilatçılıq qabiliyyətinə görə
ilk fəaliyyətə başladığı doğma
teatrına direktor vəzifəsinə təyin edilib, Azərbaycanın
Əməkdar artisti, Kalmıkiyanın Əməkdar incəsənət
xadimi, ASSİTEJ-in Azərbaycan üzrə prezidentidir. Musiqili
Teatrın direktoru Əliqismət Lalayev sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, Əməkdar İncəsənət
xadimi, uzun illər Nazirliyin İncəsənət şöbəsinə,
başqa sözlə, ölkənin bütün teatrları ilə
işləyən quruma rəhbərlik edib, indi teatrın
direktorudur. Bir az da yuxarı qalxaq: Ədalət
Vəliyev əmək fəaliyyətinə teatrda səhnə
maşinisti kimi başlayıb, teatrla bağlı bütün
vəzifə pillələrindən keçib, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru, ölkə miqyasında
teatr işinin görkəmli təşkilatçısı,
bir neçə monoqrafiyanın, o cümlədən, “Teatr sənətimiz:
dünən, bu gün, sabah...” adlı möhtəşəm
kitabın müəllifi, Əməkdar İncəsənət
xadimidir. Ən nəhayət , iyirmi ildən
artıqdır nazir müavinidir.
Mən daima əməkdaşlıq etdiyim Bakı
tetarlarının üçünün adını çəkdim. Amma bilirəm ki, Opera
Teatrında da belədir, “Yuğ” Teatrında da, Pantomim
Teatrında da!
Azərbaycan
teatrını dünya teatrı kontekstində qiymətləndirən
və həmişə prinsipial mövqeyi ilə seçilən
görkəmli teatrşünasımız Aydın Talıbzadənin
fikri ilə tam razıyam ki, bir vaxt aktyor teatrı, sonralar
rejissor teatrı vardısa, bu gün teatr direktor teatrıdır.
Onu bilməliyik ki, direktor teatrın düşməni
deyil, o heç Karabas-Barabas da deyil. Direktor
teatrın lokomatividir, teatrla bağlı yaxşı-pis nə
varsa birinci növbədə onun fəaliyyəti ilə
bağlıdır. Yəni teatrın
uğuru ilk növbədə direktorun uğurudur. Bu gün direktor-prodüser pyesi əldə edir,
rejissoru seçir, hətta rejissora, xüsusilə kənardan
dəvət olunan rejissora aktyorları təqdim edir, məsləhətlərini
verir. Düzdür, direktorlar çox vaxt aktyorların
qorxusundan bunu etiraf etməkdən çəkinirlər, amma
nahaq, direktor hamıdan yaxşı bilir “stavka”nı
hansı aktyora etmək lazımdır. Bəli,
elə aktyora ki, tamaşaçılar onu görmək istəyirlər,
ona baxmaq üçün teatra gəlib bilet alırlar. Səbəb də çox sadədir. Axı tamaşanı nə rejissor, nə də
aktyor satır, tamaşanı məhz direktor satır,
satılmayan tamaşa isə nə qədər tərifləyirsən
təriflə, teatr üçün ballastdan başqa bir
şey deyil.
Mən direktorun statusunu qəlbiləyirəmsə, bu
heç də rejissorun və ya aktyorun üzərinə
kölgə salmaq məqsədi daşımır, dediklərim
teatr üçün, onun fəaliyyəti üçün məsuliyyət
dərəcəsini anlatmaq istəyi ilə
bağlıdır. Şübhəsizdir ki, teatrın repertuar
siyasətində rejissorun fikri, strateji məqsədləri nəzərə
alınır, bununla belə son söz yenə də
direktorundur. Fakt budur, müasir teatr
reallığı belədir, onunla hesablaşmaq gərəkdir.
Daha bir məqam:
məlumdur ki, teatrın bir mövsümdə tamaşaya
qoyduğu bir, uzağı iki əsərə Nazirlik məxsusi
vəsait ayırır ki, buna da şərti olaraq “Dövlət
sifarişi” deyirlər, qalan tamaşalar teatrın daxili
imkanları hesabına səhnəyə çıxır. Bu yerdə də əsas söz yenə də
direktorun, başqa sözlə prodüserindir. Yeri gəlmişkən, son vaxtlar
teatrlarımızı, o cümlədən, Milli Teatrı
tamaşaları pulsuz oynamaqda qınayanlar da var, guya tamaşa
zalı dəvətnaməli tamaşaçılar hesabına
doldurulur. Onda sual yaranır, əgər
bilet satılmırsa, kassaya vəsait daxil olmursa ildə 7 - 8,
bəzən daha çox tamaşa nəyin hesabına səhnəyə
çıxır? Dekorasiyalar necə
hazırlanır, son illərin tamaşalarında
gördüyümüz zəngin kostyumlar hansı pulla
alınır? Teatrın kommunal xərcləri
hansı hesabdan ödənilir? Bir halda ki,
teatra yardım göstərə biləcək sponsorlar da
yoxdur. Nəhayət, bir müəllif kimi
hesabıma daxil olan müəllif qonorarı hardan gəlir?
Bununla belə, kim iddia eləyə bilər
ki, adamları teatra güclə gətirirlər? Nəhayət, doğrudanmı aktyorlar boş zalda
tamaşa oynamaq istəyirlər?
O da nəzərə
alınmalıdır ki, hər bir müəssisə istehsal
etdiyi malı satmalıdır, teatrın
malı isə tamaşadır, onu satmaq üçün
bütün mümkün imkanlardan istifadə etmək qəbahət
deyil. Bir halda ki, teatr həvəskarlarının
elə də çox olmadığı Azərbaycan kimi
ölkədə teatr kassası qabağında bilet
üçün növbənin yaranmasını gözləmək
hələlik xam xəyaldır.
Bu gün Azərbaycan teatrı dünyaya
açıqdır. Onu sevmək, qəbul edib-etməmək
başqa məsələdir, amma hərdən ona başqalarının
gözü ilə baxmaq pis olmaz. Çox
vaxt biz özümüzdə olan yaxşını
özümüz görə bilmirik, mütləq kənardan
deyən lazımdır, çox vaxt xaricdəkilərin fikrinə
qulaq veririk, amma teatra gələndə bu vərdişimizi də
unuduruq. Axı son on ildə Azərbaycan
teatrının sorağı çox-çox uzaqlardan gəlir.
Teatrlarımızın beynəlxalq festivallardan,
teatr müsabiqələrindən mükafatlarla
qayıtdıqlarını teatr reanimasiyadadır deyənlər
niyə görmürlər? Niyə prinsipcə
passiv olan ölünü dərhal görür, fəal dirini
isə görmürlər? Məşədi
İbad demiş, belə məlum olur ki, camaatın
gözü pis görür, və yaxud onların gözünə
Trolun sındırdığı şər
güzgüsünün bir qəlpəsi düşüb.
Ona görə də yaxşını da pis, əyri
görürlər.
Teatrla bağlı yamanlanan, bütün
uğurlarının üstündən gözüyumulu xətt
çəkilən bir sahə də dramaturgiyadır. Ömründə bir pyes
oxumamış, üç tamaşa görməmiş
jurnalist “Niyə dramaturgiyamız belə zəifdir?” kimi
“dejurnı” suallarından birini ünvanlayır özündən
də savadsız bir rejissora və ya aktyora. Təbiidir ki, latın qrafikasında oxumadığını,
internetdən də istifadə etmək
bacarığının olmadığını etiraf edən
rejissor və ya oynadığı tamaşada öz
replikalarından başqa heç nə oxumayan zavallı aktyor
başlayır ki, dramaturgiyamızda vəziyyət
ağlamalıdır, yaxşı pyes yazılmır, dramaturq
yoxdur. Bəzən kifayət qədər savadlı, amma teatrla
maraqlanmayan adam da yeri gələndə
müasir dramaturgiyamızı, teatrımızı pisləməyi
ağıllı olmaq əlaməti hesab edir. Daha demir ki, məni
bağışlayın, mən savadlı adam
olsam da bu suala cavab verə bilməyəcəm, çünki
axırıncı dəfə mən teatra gedəndə hələ
Hökümə Qurbanova səhnədəydi.
Məsələ burasındadır ki, utanmadan mənim
özümə də niyə indi samballı səhnə əsərləri
yazılmır kimi sual verirlər? Cavab verirəm: samballı əsər
deyəndə sizin bu “sambal” sözünü müəyyənləşdirən
kruteriyalar mənə məlum deyil, amma elə sizin dediyiniz o
son illərdə Xalq yazıçısı Elçinin
“Qatil”, “Şekspir”, “Cəhənnəm sakinləri”
dünyanın ondan çox teatrında uğurla tamaşaya
qoyulub, mükafatlar qazanıb. Elə bizim Milli
Teatrda “Qatil” istedadlı rejissorumuz Mehriban Ələkbərzadənin
quruluşunda çox fərqli şəkildə iki dəfə
tamaşaya qoyulub, hər iki quruluş, nə qədər fərqli
olsa da, böyük uğurla qarşılanıb. Hüseynbala Mirələmovun “Xəcalət”i
neçə xarici ölkə teatr festivalının
mükafatını qazanıb. Mənim
yaradıcılığımda xüsusi yeri olan istedadlı
rejissorumuz Bəhram Osmanovun quruluş verdiyi bu tamaşa on ildir
Milli Teatrın repertuarındadır. Görkəmli sənətkarlarımız
Nurəddin Mehdixanlı, Ramiz Novruz və Mətanət
Atakişiyeva bu tamaşada böyük məharətlə, can
yanğısı ilə oynayırlar. “Xəcalət”
hələlik Qarabağ mövzusunda yazılmış ən
yaxşı səhnə əsəridir. Kamal
Abdullanın “Kim deyir ki, Simurq quşu var imiş” adlı pyesi
bir neçə xarici ölkədə, o cümlədən,
Gürcüstanda və Estoniyada uğurla tamaşaya qoyulub,
“Şah və şair” tarixi dramı isə Milli Teatrın
seçilən tamaşalarındandır, yeni nəfəsə
və mövzuya orijinal yanaşmaya görə. Görkəmli
yazıçımız Afaq Məsudun “Qatarın altına
atılan qadın” yeni qəhrəman axtarışı ilə
diqqəti cəlb edən çox dəyərli bir pyes, onun
yenə də Mehriban Ələkbərzadənin yozumunda səhnə
həlli ondan da dəyərli bir tamaşadır.
Teatrın ən uğurlu işlərindən biri “Dədə
Qorqud” eposu əsasında bir neçə uğurlu
tamaşası ilə diqqəti cəlb edən gənc və
istedadlı rejissor Mikayıl Mikayılovun
hazırladığı “İlahi oyun” mükəmməl tamaşa
kimi elə bu günlərdə Kazan şəhərində
keçirilən beynəlxalq teatr festivalında üç
mükafata layiq görülmüşdür. İyirmi beş il teatrlarımızın
repertuarından düşməyən bir müəllif kimi (bu
hər şeydən öncə faktdır, etikadan bir qədər
kənar olsa da bu faktın üstündən sükutla
keçə bilmərəm) öz
yaradıcılığımdan da misal gətirə bilərəm.
Təkcə “Varlı qadın” yeddi ölkənin
iyirmidən yuxarı teatrında tamaşaya qoyulub, iki beynəlxalq
teatr festivalında dörd mükafata layiq görülüb.
Postsovet məkanı ölkələrinin əksər
teatrları “Varlı qadın”ı iki dildə - rus və milli
dillərində tamaşaya qoyublar. “Köhnə ev”, “Onun
iki qabırğası”, “Bala bəla sözündəndir”
Gürcüstanda, “Sevən qadın” Kalmıkiyanın
paytaxtı Elista şəhərində ölkənin Milli
Teatrında rus dilində tamaşaya qoyulub. Bu
tamaşaya görə teatr Bəhram Osmanovu məxsusi Elistaya
yaradıcılıq ezamiyyətinə dəvət etmişdi.
Tamaşanın uğuru haqqında
Kalmıkiyanın mətbuat səhifələrinə internet
vasitəsilə girmək kifayətdir. Akademik
Milli Dram Teatrında “Bütün deyilənlərə rəğmən
və ya Ağa Məhəmməd şah Qacar” pyesim əsasında
ustad rejissorumuz Azər Paşa Nemətin qoyduğu “Şah
Qacar” tamaşası haqqında otuza yaxın təriflərlə,
hətta coşqulu təriflərlə dolu resenziyalar
yazıldı. Fuad Poladov Qacar rolunda
möhtəşəm və mükəmməl aktyor oyunu
nümayiş etdirdi. Bircə teatr
mövsümündə tamaşa 25 dəfə anşlaqla
oynandı. Əslində zamanımız
üçün bu rekord göstəricidir .
Elə həmin teatr mövsümündə əsər
qədim teatr ənənələri olan Naxçıvan
Dövlət Musiqili Dram Teatrında da Xalq artisti Kamran Quliyevin
quruluşunda böyük uğurla tamaşaya qoyuldu. Misalları artırmaq da olar.
Azərbaycan dramaturgiyasının bu gün Biləcəri
sindromu yoxdur, xarici ölkə teatrlarının diqqətini
çəkən bu əsərlərin tamaşaya qoyulması
Sovet dönəmindəki qardaş respublikaların pyes və
ya mədəniyyət mübadiləsi çərçivəsində
həyata keçirilmir. Bu pyeslər özləri özlərinə
yol açırlar.
Bax budur bizim yalnız Milli Teatrda son on ildə tamaşaya
qoyulmuş və teatrı sevən
tamaşaçılarımızın hərarətlə
alqışladıqları dramaturgiya nümunələrinin
tam olmayan siyahısı və onların xarici ölkə
teatrlarındakı yol xəritəsinin tam olmayan mənzərəsi.
İndi dramaturgiya ilə bağlı bu arayışdan
sonra “Niyə son illər samballı səhnə əsərləri
yazılmır” sualını vermək artıq
cığallıqdan başqa bir şey deyil.
Onu da deməliyəm
ki, xeyli əsəri ölkənin müxtəlif
teatrlarında ardıcıl şəkildə oynanan,
dramaturgiyada kifayət qədər təcrübəsi olan
Aqşin Babayev, Hidayət Orucov, Xeyrəddin Qoca, Firuz Mustafa,
Elçin Hüseynbəyli, Tamara Vəliyeva, Marat Haqverdiyevlə
bərabər dramaturgiyada ilk addımlarını atan Əyyub
Qiyas, Mehman Musabəyli, Samir Sədaqətoğlu, Rəvan
Tohidoğlu, Kamran Ağabalayev, Pərvin Nurəliyeva,
Ülviyyə Heydərova da əsərləri ilə gündəmdədirlər.
Yaradıcılığına yaxından bələd
olduğum nasir, şair və kinodramaturq İlqar Fəhminin səhnə
əsərlərinin ölkə teatrlarına yeni nəfəs,
yeni keyfiyyət gətirəcəyinə qəti əminliyim
var.
Bu başqa məsələdir ki, yazan hər dramaturq və
ya yazılan hər pyes uğur qazanmır. Bu da təbii
qarşılanmalıdır, dramaturgiya ədəbi
yaradıcılığın ən çətin və
mühafizəkar növüdür. Hətta
zəif pyesin özü də asanlıqla yazılmır.
Qaldı teatrların ayrı-ayrı dramaturqlarla iş birliyinə,
nəzərə almaq lazımdır ki, hər teatrın
öz mövqeyi, öz zövqü, öz tələbləri
və statusu var. Dövrünün kifayət qədər məşhur
dramaturqu Yusif Əzimzadənin əsərləri Dövlət
Gənc Tamaşaçılar Teatrında, Məhərrəm
Əlizadənin pyesləri Musiqili Komediya Teatrında, İlyas Əfədiyevin əsərləri isə
Azdramada oynanırdı. Hər kəs də
öz yerini yaxşı bilirdi.
Giley-güzar üçün daha bir mövzu
teatrların repertuarı ilə bağlıdır. Ancaq bir söz deyəndə
onun məsuliyyətini hiss etmək, heç olmasa cari repertuara
nəzər salmaq lazımdır. Axı Azərbaycan
teatrının repertuarı heç vaxt indiki qədər zəngin
və rəngarəng olmayıb. Səbəb
də aydındır, teatr sovet dönəmindən fərqli
olaraq repertuar seçimində tam azad və müstəqildir,
pyes seçimində ideoloji baryer yoxdur. Əlbəttə,
bu sahədə müəyyən tələskənliyə, hətta
ciddi sapmalara yol verilsə də, repertuar seçimi əsasən
uğurludur.
Bu gün teatrlarımızda milli klassiklərimizlə
yanaşı dünya dramaturqlarının çoxdan səhnəmizdə
görünməyən əsərləri tamaşaya qoyulur. Bu ayaqdan Milli Teatrın və
Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrının
repertuarına ötəri bir nəzər salmaq kifayətdir:
M.F.Axundzadə, C.Məmmədquluzadə, Ə.B.Haqverdiyev,
H.Cavid, C.Cabbarlı, İ.Əfəndiyev, Ç.Dikkens,
V.Hüqo, B.Brext, N.Qoqol, F.Dürrenmatt, F.Brukner, M.Friş,
K.Hamsun, E. de Filippo, L.Nuren... Teatrımıza o qədər
də məlum olmayan yaxşı əsər seçimində
Bəhram Osmanovun xidmətini xüsusi qeyd etməliyəm.
“Uçqun”, “Viktoriya” (“Məhəbbət
balladası”), “Müharibə”, “21.15 qatarı” kimi əsərlərin
səhnəmizdə görünməsi məhz onun mükəmməl
pyes axtarışlarının nəticəsidir.
O da məlum
həqiqətdir ki, müasir tamaşaçını klassiklərlə
bərabər, yerli müəlliflərin müasir əsərləri
də maraqlandırır, özü də daha çox. Bu sahədə də artıq adlarını çəkdiyim
müəlliflər işləyir, kimi daima teatrdadır, kimi də
boş vaxtı olanda dramaturgiyaya müraciət edir. Hər iki hal başa düşüləndir. Amma teatra, onun əsası olan dramaturgiyaya hobbi səviyyəsində
yanaşmaq heç bir yazıçıya uğur gətirə
bilməz. Dramaturq daim teatr prosesinin
içində olmalıdır.
Ümumi mənzərə göstərir ki, repertuardan
gileylənməyə heç bir əsas yoxdur. Giley yalnız keyfiyyətdən
ola bilər və bu yerdə mən
narazılarla tam şərikəm, teatrlarımız keyfiyyət
“planka”sını qaldırmağa
çalışmalıdırlar, amma onu da deməliyəm ki,
yüksək keyfiyyətin alınması çox çətin
və ağrılı prosesdir. Bu proses ciddi islahatlardan
keçir. O da məlumdur ki, islahatların çoxu məhz
insan faktoru ilə bağlıdır, kimisə teatrdan
uzaqlaşdırmaq, ixtisara salmaq, teatrı artıq yükdən
təmizləmək ağrılı prosesdir. Teatrlar
humanistlik göstərib bu məsələdə vəziyyəti
çox vaxt öz axarına buraxır, nəticədə də
ziyanı elə həmin adamlardan görürlər.
Teatrın boynunda ballast kimi özünə yer eləmiş
qeyri-peşəkarlar həm də fəal
giley-güzarçılar, suyu bulandıranlardır. Bununla belə teatrlarımız bu çətinliklərin
də öhdəsindən gəlir, fəal işləyir,
yeni-yeni tamaşalar hazırlayırlar. Kəmiyyətin
keyfiyyətə çevrilməsi isə labüddür.
Böyük
məmnuniyyət hissi ilə deyə bilərəm ki, Gənc
Tamaşaçılar Teatrında bu proses sürətlə
gedir, tamaşadan - tamaşaya keyfiyyət artımı
özünü göstərir. Teatrda çox
istedadlı aktyor truppası formalaşıb. Teatrın direktoru Mübariz Həmidovla baş
rejissor Bəhram Osmanov müsbət yaradıcı mühit
formalaşdıra biliblər.
Akademik
Milli Dram Teatrının axır beş
illik fəaliyyəti də öz məntiqi nəticəsinə
yaxınlaşır. Rejissor və yeni aktyor
axtarışları ilə bağlı geniş formatlı
sınaqlar müsbət bəhrəsini verir. Bir neçə gənc rejissor keyfiyyətli
tamaşa hazırlamaq iqtidarında olduqlarını artıq
sübut ediblər. Bu yerdə müqtədir aktyorumuz
Fuad Poladovun Milli Teatrdakı çağdaş durum haqqında
fikri diqqətəlayiqdir: “Öz təcrübəmə əsasən
deyə bilərəm ki, Milli Teatrın indiki rəhbərliyi
qədər gənc rejissorlar üçün münbit şərait
yaradan rəhbərlik olmayıb... Tofiq
Kazımovdan sonra 25 ildir teatr süni nəfəs aparatı ilə
yaşayan orqanizmə bənzəyirdi. İndiki
müdiriyyət onu aparatdan ayırdı və canlı həyat
verdi”. Mən görkəmli
aktyorun fikri ilə tam şərikəm. Rejissor
yetişdirmək üçün gənc adama meydan vermək
lazımdır. Təbiidir ki, buna cəsarət
lazımdı, bu cəsarəti teatrın direktoru özündə
tapa bildi. Əgər bu sınaqların nəticəsində,
çox yox, ikicə rejissor meydana çıxıbsa bu
artıq teatrın qələbəsidir.
Şübhəsizdir ki, Akademik Milli Dram Teatrı mürəkkəb
orqanizmdir, ona itkisiz rəhbərlik etmək çox çətin,
əzablı, bəlkə də mümkünsüz bir
işdir. Bu
işi artıq beş ildir İsrafil
İsrafilov öz üzərinə götürüb. Rəsmi olmasa da, faktiki olaraq o həm direktor, həm
də bədii rəhbərdir. Elə əvvəllər
də belə olub. Həsənağa
Turabov aktyordu, oldu teatrın direktoru və bədii rəhbəri,
Əlabbas Qədirov da elə həmin vəzifəni tutdu, yenə
də baş rejissor yoxdu, heç kəs də hirslənmir,
qıcıqlanmırdı. Bir Maqbet
Bünyadovun vaxtında baş rejissorsuz mümkün
olmadı. O da ona görə ki, Maqbet müəllim nə
aktyordu, nə rejissor, nə də teatrşünas, o direktordu.
Formal da olsa ona baş rejissor lazımdı.
Amma etiraf edim ki, o baş rejissorun
varlığını bir dramaturq kimi mən heç vaxt hiss
eləmədim. Deməli, az qala otuz
ildir Milli Teatr baş rejissorsuzdur. İndi
şükür ki, teatrın direktoru heç olmasa
adlı-sanlı, istedadlı teatr mütəxəssisi, idarə
işlərində böyük təcrübəsi olan rəhbərdir.
Bəs niyə hirslənirik, niyə
qıcıqlanırıq? Əlbəttə,
mən də o fikirdəyəm ki, teatrda ştatlı rejissor
olmalıdır, onun da fərqindəyəm ki, bu qənaətim
köhnə düşüncə tərzinin məhsuludur.
Əslində isə həmin rejissorun baş ya
adi rejissor olmasının bir dramaturq kimi mənim
üçün qətiyyən fərqi yoxdur. Amma o da məlumdur ki, zaman istedadlı və tələb
olunan rejissora azadlıq diqtə edir.
Bir məsələni də qeyd etmək istərdim. İnsanlarda, xüsusilə yaşlı nəsildə Sovet dönəmi teatrına bir xiffət, nisgil yaşayır. Burda da bir psixoloji məqam var. O dövrdə teatr dövlət və partiya üçün sənətdən çox təbliğat vasitəsiydi, ona görə də ədəbiyyata da, teatra da rəsmi dairələrin diqqəti aşırıydı, bu da insanların teatr təsəvvürünə güclü təsir edirdi. Bu gün isə teatr təbliğat vasitəsi deyil, o, əsl missiyasını , sənət missiyasını yerinə yetirir, o istəsə də, istəməsə də təbliğat qabığından çıxmağa məcburdur. Bununla belə hökumətimiz teatra hərtərəfli yardım göstərir, onun inkişaf etməsinə şərait yaratmağa çalışır, ona müstəqillik verir. Verilən bu imkanlardan yaradıcılıqla və səmərəli şəkildə istifadə etmək, artıq teatrın öz işidir.
Nəyəsə qiymət verəndə zaman, məkan və şərait nəzərə alınmalıdır fikrini bütövlükdə qəbul etsəm də, hesab edirəm ki, Azərbaycan teatrı bu gün hər vaxtkından güclüdür, amma bu gücü görməkdə yenə də yaşlı insanlara və haya gedən bir qisim tamaşaçılara keçmiş teatr xatirələri, miflər mane olur.
Aydın Talıbzadə demiş, “keçmiş teatr mifləri bugünkü teatrımızı düzgün qiymətləndirməyə mane olur”. Bilən də bilməyən də, görən də görməyən də keçmiş teatrdan nağıllar danışır, dastanlar qoşur, əvəzində müasir teatrımızı yamanlayırlar.
Kiçik bir misal: yaşlı bir tamaşaçı yaxınlaşıb dedi ki, Əli müəllim, mən beşinci dəfədir “Şah Qacara” baxıram, doya bilmirəm, çox sağ olun! Sonra elə bil indicə dediyini unudub əlavə elədi: “Əşşi, indi teatrın ləzzəti qalmayıb, teatr ondaydı”. Dalınca da Ələskər Ələkbərov belə, Sidqi Ruhulla elə... Mən o tamaşaçını qınamıram, rəhmətlik nənəm də deyərdi ki, indiki üzümün dadı ha yoxdu, üzüm ondaydı, şirinliyindən adamın boğazı göynəyərdi. Elə bu yerdə Şamrayevin sözlərini bir də yada salmaq istəyirəm: “... indi belə aktyorlar yoxdu. Səhnə ölüb, teatr can verir”. Necə deyərlər, no comment!
Mən o fikirdə deyiləm ki, teatrlarımız yüksək bir inkişaf səviyyəsindədir, bütün problemlər artıq həll olunub. Qətiyyən elə deyil. Amma onu da bilirəm ki, teatrımızın indiki durumu nə kinomuzdan, nə musiqimizin müasir vəziyyətindən, nə ədəbiyyatımızdan, nə də digər sənət növlərimizdən geridə deyil ki irəlidədir, amma sakit yaşamaq üçün bu təsəlli yetərli ola bilməz. Bu gün teatr yaşamaq, bu azdır, həm də yaxşı yaşamaq və sevilmək üçün çox işlər görməlidir. Bunun üçün ilk növbədə teatr öz tamaşaçısına hörmət etməli, onun gözləntilərini cavabsız qoymamalı, ən vacibi isə tamaşaçısını sevməyi bacarmalıdır. Teatrımız sübut etməlidir ki, o gözəl bir sənət kimi rusa, fransıza, almana, gürcüyə, bir sözlə, dünyanın bütün mədəni xalqlarına lazım olduğu kimi azərbaycanlıya da lazımdır. Teatrımızın yaşam yolu budur.
Əli Əmirli
525-ci qəzet.- 2015.- 26 iyun.-
S.24-25.