“Səndən ötrü can verməyə
cümlə hazırız...”
Azərbaycançılıq
ideyasının təbliği
İki
böyük yaradıcı şəxsiyyətin - Üzeyir
Hacıbəyli və Əhməd Cavadın əsəri olan
Azərbaycan Himnini hər eşidəndə məni kövrəldən
“Səndən ötrü can verməyə cümlə
hazırız...” misrasında insanı hədsiz
qürurlandıran bir çalar var. Bu da mətndəki
“cümlə” ifadəsi ilə təsbit olunan milli, dini mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq bu doğma torpağın üstündə
yaşayan hamının -“cümləmizin” ortaq vətən-
Azərbaycan uğrunda qurban getməyə hazır olması
faktıdır. Azərbaycançılıq ideyasının əsl
mahiyyətini mən bu “cümlə”dən anlamışam... Əslində bütün böyük ideyalar da
öz başlanğıcını belə “cümlə”lərdən
alır.
Azərbaycançılıq
- üstün müqayisə predmeti
İş elə gətirib ki, həyatımın ilk
yeddi ilini çoxmillətli Rusiyada, sonrakı on ilini də
etnik və dini müxtəlifliyin bərqərar olduğu Azərbaycanın
Oğuz rayonunda yaşamalı olmuşam. Ona görə
hətta ilkin uşaqlıq və gənclik yaddaşım əsasında
olsa da milli və dini cəhətdən zəngin bu iki ölkəni
müqayisə eləmək imkanım olub. Rusiyada sovetlər
rejiminin çökdüyü son illərə təsadüf
edən uşaqlığım dövründə o vaxtacan
gizli şəkildə özünü göstərən
milli-dini diskriminasiyanın artıq aşkar təzahürləri
hiss olunmaqdaydı. Milliyyətcə ruslar, yaxud da slavyan mənşəli
Rusiya vətəndaşları artıq həmin vaxtlar
-SSRİ-nin aqoniya dönəmində - yavaş-yavaş rejimin
uzun illər ərzində süni şəkildə
sırımağa çalışdığı
“xalqların birliyi və həmrəyliyi” eyforiyasından
ayılmaqdaydılar. Rusiya tarixən müxtəlif millətlərin
və dini konfessiyaların birgəyaşayış yeri kimi
mövcud olsa da, əslində hələ onda rast gəldiyim
dikskriminasiya faktları ilə mən uşaq ağlımla da
anlayırdım ki, Rusiya orada yaşayan hər kəs
üçün deyil, ruslar üçün əbədi vətəndir...
...Məktəbə Oğuzda getmişəm. Sinif yoldaşlarım
arasında ləzgi də, erməni də, udin də,
Axıska türkü də vardı... İnsanların dini və
milli cəhətdən heç bir ayrı-seçkiliyə məruz
qalmadığı, hətta bu müxtəlifliyin tam təbii
qarşılandığı Azərbaycanın bu bölgəsində
hələ yeniyetməliyimdən və gəncliyimdən
sözün bütün öyrənmişdim ki, Azərbaycan
təkcə milliyyətcə azərbaycanlı olanların
deyil, burada yaşayan, bu torpağın suyunu içib
havasını udan, yeri gələndə bu torpağa öz
şəhidini verən hər bir xalqın vətənidir.
Orta məktəbdə də, təhsil aldığım
universitetdə də, sonralar iş həyatımda da dəfələrlə
bu ölkənin vətəndaşları ilə -müxtəlif
xalqların nümayəndələri ilə yanaşı,
hansısa ən kiçik etnik qrupun təmsilçiləri ilə
ünsiyyətim zamanı mən bu faktın - Azərbaycanın
burada yaşayan “cümlə” Azərbaycan xalqının vətəni
olduğuna dəfələrlə şahid və əmin oldum.
Və mən həm də onu anladım ki, bu
ideya-azərbaycançılıq ideyası ölkəmizdə
əsrlərlə mövcud olan, bəlkə də
xalqımızın yaranışı, formalaşması ilə
eyni vaxta təsadüf edən multikultural dəyərlər və
tolerant ənənələrlə həmyaşıddır.
“Müstəqil
Azərbaycan bütün azərbaycanlıların vətənidir”
Təbii ki, hər ideya ideologiyaya çevrilə bilmir. Bunun
üçün qüdrətli şəxsiyyət amili
çox vacibdir. Dahi şəxsiyyət, ümummilli lider
Heydər Əliyev güclü iradəsi ilə azərbaycançılıq
ideyasını bu gün inkişaf etməkdə olan Azərbaycan
dövlətinin siyasi ideologiyasına çevirməyi
bacardı... Azərbaycançılıq ideologiyasının
banisi bu ideyanı mənəvi müstəvidən siyasi
arenaya çıxarmaqla qloballaşmadan şikayətlənən
bütün dünyaya sübut etdi ki, bütün çoxmillətli,
fərqli dinə malik ölkələrin rifah və tərəqqi
yolu bu müxtəlifliyi qorumaqdan, hifz eləməkdən və
onlara yaşama, özünü yaşatma, fəaliyyət
göstərmə hüququnu tanımaqdan keçir. Heydər
Əliyev 2001-ci il noyabrın 9-da Dünya
Azərbaycanlılarının Birinci Qurultayında dövlətin
siyasətini səciyyələndirərkən elan edib ki,
müstəqil Azərbaycan dövlətinin əsas ideyası
azərbaycançılıqdır: “Hər bir azərbaycanlı
öz milli mənsubiyyətinə görə qürur hissi
keçirməlidir və biz azərbaycançılığı
- Azərbaycanın dilini, mədəniyyətini, milli-mənəvi
dəyərlərini, adət-ənənələrini
yaşatmalıyıq”. Siyasi fenomen bununla da qədimdən
etnik və dini müxtəlifliyin vətəni sayılan Azərbaycanın
türk mənşəli çoxluqdan əlavə, burada həm
tarixən, həm də son illərdə məskunlaşan ləzgi,
avar, rus, ukraynalı, belarus, gürcü, erməni,
başqırd, tatar, yəhudi, yunan, kürd, osetin, lak,
talış, udi, tat, lahıc, buduq, qrız, haput, sek, saxur,
xınalıq, inqiloy, ərəb,
əfqan, fars, macar, çin, koreya, kubalı, Krım
türkü, özbək, qazax, litvalı, latış,
moldovalı, eston, qırğız, tacik, türkmən,
inquş, dargin, kabardin, komi, qumuq, mari, noqay, abxaz, aqul, buryat,
udmurt, çeçen, çuvaş, çərkəz,
qaqauz, adıgey və başqalarının da vətəni
olduğunu təsbit etdi. Bu siyasət həm də
ölkəmizdə mövcud olan dini konfessiyalara - islamın
müxtəlif təriqətləri ilə yanaşı,
katolik, pravoslavlıq, protestantlıq, iudaizm, bəhailik, beynəlxalq
krişna şüuru və sairə də aiddir. Ulu öndər Heydər Əliyevin
başlatdığı bu siyasi kursu hazırda dövlətimizin
rəhbəri İlham Əliyev uğurla davam etdirir.
Dünya azərbaycanlılarının 2011-ci ildə
keçirilən III qurultayındakı
çıxışında Prezidentin səsləndirdiyi bu
fikirlər də həmin mətləbin təsdiqidir: “Bizim
xaricdə yaşayan böyük ailəmiz vardır, bu, azərbaycanlılardır.
Onlar öz doğma Vətəninə
bağlı olan adamlardır. Bizi fərqləndirən
əlamət ondan ibarətdir ki, harada
yaşamağımızdan asılı olmayaraq, öz Vətənimizə
bağlıyıq. Bura bizim vətənimizdir,
hamımızın vətənidir. Müstəqil
Azərbaycan bütün azərbaycanlıların vətənidir.
Bizim bir vətənimiz var - Azərbaycan! Bizim ümumxalq
ideologiyamız var - azərbaycançılıq məfkurəsi!
Mən arzu edirəm ki, dünyada yaşayan
bütün azərbaycanlılar həmişə bir yerdə
olsunlar. Həmişə bilsinlər ki,
onların arxasında güclü Azərbaycan dövləti
dayanır və onlar hər zaman Azərbaycan dövlətinə
arxalana bilərlər”.
“Azərbaycançılıq
müstəqil və bənzərsiz Azərbaycanı
sivilizasiyalı dövlətlər sırasına
çıxaracaq bir yoldur”
Prezident Administrasiyasının rəhbəri, akademik
Ramiz Mehdiyevin “Azərbaycançılıq - milli
ideologiyanın kamil nümunəsi” adlı dəyərli
araşdırmasında azərbaycançılıq
ideologiyası ətraflı şəkildə təsnifatlaşdırılıb. Akademik R.Mehdiyev “Azərbaycançılıq”
anlayışının milli siyasi diskursda nisbətən
yaxın vaxtlardan işlədilməsini qeyd edərək
vurğulayıb ki, bu, ölkədə yaşayan bütün
etnik qrupları və millətləri ümumdövlət mənafeləri
və dəyərləri əsasında real surətdə birləşdirmək
ideyasının verballaşdırılması kimi,
1992-1993-cü illərdə xüsusilə geniş yayılan
şovinist və separatçılıq əhval-ruhiyyəsinə
qarşı mübarizə ideyası kimi meydana gəlib:
“...Özünün bütün tərkib hissələri ilə
birlikdə azərbaycançılığı tamamilə
milli ideologiyanın konkret, spesifik forması hesab etmək olar. Azərbaycançılıq müstəqil və bənzərsiz
Azərbaycanı sivilizasiyalı dövlətlər sırasına
çıxaracaq bir yoldur”. R. Mehdiyev araşdırmada azərbaycançılıq
ideyasını xalqımızın çox əzab-əziyyətlər
bahasına nail olduğu tarixi sərvət kimi səciyyələndirib
və bunu ilk növbədə, real müstəqilliyə nail
olmağın, vahid və bölünməz Azərbaycanın
qorunub saxlanması və möhkəmləndirilməsinin
siyasi əsası kimi dəyərləndirib: “Bu gün azərbaycançılıq
milli həyatın ahəngdarlığının,
konfessiyaların dinc yanaşı yaşamasının, ölkədə
yaşayan bütün etnosların qardaşcasına
qarşılıqlı əlaqəsi və təsirinin
çoxəsrlik ənənəsi, onların ümumi taleyi və
gələcək müstəqil Azərbaycanın
bütövlüyü, inkişafı və
firavanlığı uğrunda birgə mübarizəsinin
ümumi tarixi təcrübəsidir. Azərbaycançılığın
gücü həm də bundadır ki, o, fərdi maraqları
və meyilləri dövlətin siyasəti ilə birləşdirməyə
və xalqın milli-mədəni eyniyyətini qoruyub
saxlamağa qadirdir”.
“Azərbaycanda
yaşayan bütün xalqlar məhz bir yerdə dünya
üçün maraq kəsb edə bilər”
Prezident
İlham Əliyevin müvafiq sərəncamları ilə
respublikanın millətlərarası, multikulturalizm və dini
məsələlər üzrə Dövlət
müşavirliyinin, eləcə də bir il
öncə -2014-cü ilin 15 may tarixində Bakı Beynəlxalq
Multikulturalizm Mərkəzinin yaradılması da dövlətimizin
azərbaycançılıq ideologiyasını prioritet
istiqamət kimi seçməsinin parlaq sübutudur.
Azərbaycan Respublikasının millətlərarası, multikulturalizm və dini məsələlər üzrə Dövlət müşaviri, akademik Kamal Abdullayev bu mövzuda çox maraqlı məqamları vurğulayıb. Akademik bildirib ki, Ulu öndər Heydər Əliyev Azərbaycan ərazisində yaşayan milli azlıqların hüquq və azadlıqlarının, o cümlədən, etnik-mədəni, dini dəyərlərinin qorunmasını demokratiyanın mühüm prinsipi olan əsas insan hüquq və azadlıqları kontekstində görürdü: “Təbii olaraq, Ulu öndər etnik millətçiliyə alternativ kimi bütövlükdə Azərbaycan xalqının və cəmiyyətinin, eyni zamanda Azərbaycan dövlətçiliyinin yüksəlişini şərtləndirən və multikulturalizmin əsas mənəvi bazası olan azərbaycançılıq prinsipini milli ideologiya kimi irəli sürdü. O qeyd etdi ki, etnik millətçilik, nəhayət etibarilə, etnik separatizmə, xalqlar arasında münaqişəyə gətirib çıxarır. Azərbaycançılıq ideologiyası isə dinindən, dilindən, irqindən asılı olmadan ölkədə yaşayan bütün vətəndaşları birləşdirir. Ulu öndərin dediyi kimi, həqiqətən də “Azərbaycan onun ərazisində yaşayan bütün millət və xalqların ümumi vətənidir”. Bu sözlər bu gün də son dərəcə əhəmiyyətlidir və belə bir aydın siyasi həqiqəti aktuallaşdırır: biz, yəni Azərbaycanda yaşayan bütün xalqlar məhz bir yerdə, məhz azərbaycanlı olaraq dünya üçün maraq kəsb edə bilər. Biz ayrı-ayrılıqda heç kim üçün maraqlı deyilik!”
“Azərbaycanın inkişafını arzulayan hər bir kəs azərbaycançılıq ideologiyasının daşıyıcısıdır...”
Millət vəkili Rövşən Rzayev haqlı olaraq hesab edir ki, azərbaycançılıq ideyasının kökündə millətçilik yox, vətəndaşlıq dəyəri dayanıb: “Bu ideyanın məqsədi çoxmillətli Azərbaycan xalqının birləşməsi və demokratik yolla inkişaf etməsinə zəmin yaradan dəyərlər sistemini formalaşdırmaqdır. Azərbaycançılıq milli-mənəvi varlığının ilkin əlamətlərini, xalqın kimliyini əks etdirən, milli təfəkkürünü birləşdirən dəyərlər sistemidir. Bu dəyərləri cəmləşdirən dil, ərazi, vətəndaşlıq, adət-ənənə və ideoloji birlik azərbaycançılıq ideologiyasının əhatə dairəsini sərhədsiz edir. Azərbaycandan kənarda yaşayan soydaşlarımızla yanaşı, milliyyətindən asılı olmayaraq Azərbaycanın müstəqilliyini, birliyini və hüquqi, demokratik dövlət kimi inkişafını arzulayan hər bir kəs azərbaycançılıq ideologiyasının daşıyıcısıdır...”
lll
Bütün yazılanlar, deyilənlər dolayısıyla və birbaşa sübut edir ki, azərbaycançılıq ideologiyasının daşıyıcısı olmaq həm də heç bir milli, dini fərq qoymadan hər bir vətəndaşını övladı bilib ağuşuna çəkən Azərbaycanın-bu Vətənin, bu dövlətin dəyərini anlamaq, qədrini bilmək, haqqını verməkdir və bu, böyük bir fəxrdir. “Səndən ötrü can verməyə cümlə hazırız...” kimi...
Sevinc HƏMİDLİ
525-ci qəzet.-
2015.- 26 iyun.- S.20