Ülvi hisslərin poetik vəhdəti
Azərbaycan zəriflərinin bədii sözə
marağı, öz duyğu və düşüncələrini
poeziya dili ilə nəsrlə, publisistik yazılarla ifadə
etməsi ənənədən gəlir.
Mərhum
yazıçımız, professor Əzizə xanım Cəfərzadənin
"Azərbaycanın şair və aşıq
qadınları" toplusunda XII əsrdən XX əsrə qədər
dərdi-dilini, ürəyinin harayını, həyat və
mübarizə eşqini sözə çevirən 100-dən
artıq qadın şairlərimizin
yaradıcılığından seçmələr təqdim
edilib. Axtarsan, bəlkə
dünyanın heç bir ölkəsində bu sayda Məhsətilər,
Natəvanlar, Fatma xanım Kəminələr, Aşıq Pərilər,
Aşıq Bəstilər, Ağabəyim Ağalar
tapılmaz. Biz XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatında Mirvarid Dilbazinin, Nigar Rəfibəylinin,
Əzizə Cəfərzadənin, Ələviyyə
Babayevanın, Mədinə Gülgünün, Həkimə
Büllurinin, Əzizə Əhmədovanın, Xanımana
Əlibəylinin, Gülrux
Əlibəylinin, Azadə Rüstəmovanın, Kəmalə
Ağayevanın, Nurəngiz
Günün, Firuzə Məmmədlinin, Afaq Məsudun (mərhumlara
rəhmət, yaşayanlara uzun ömür diləyək!) ədəbiyyatımız
yolunda necə böyük əzmlə
çalışdığının şahidiyik.
Bu yazıda şeirləri haqqında söz
açacağım Sona Vəliyeva da bu yolu davam etdirən, həm
bir şair və publisist, həm də fəal ictimaiyyətçi
kimi diqqəti cəlb edən xanım yazarlardandır. Məni Sona
xanımın şeirlərindəki iki hiss-həm bir qadın
qəlbinin üsyanı, həm də kövrəkliyi
özünə çəkdi. Qəmlə Üsyan -
Sona xanımın şeirlərində bu iki hiss vəhdət
halındadır, qəmində üsyan, üsyanında qəm
çalarları birləşib.
"Şuşanın dağları
başı dumanlı",
İçindən sınmış bir cavan oynayır.
Sındıra-sındıra,
gözləri dumanlı,
başı havalı,
əlləri havada, ayağı yerdə.
Minlərlə
inilti üstündə,
"Şuşanın dağları" dillənir.
Dağ-daş
yeriyir,
ölülər dirilir, itkinlər geri dönür.
Qarabağ
və Şuşa həsrətini çox
çəkirik, amma bir gün o həsrətin sona
çatacağını Sona xanım inamla söyləyir. Poeziyanın məqsədi də bizi bu inama səsləməkdir.
Sona xanımın şeirlərində Vətənə
məhəbbət hər cür standart ifadələrdən,
şablon deyimlərdən uzaqdır, bu hiss konkret obrazlarda
öz ifadəsini tapır. Uşaqlıqdan "Arazbarı" ritmik
muğamını heyranlıqla dinləmişik.
Niyə "Arazbarı" adlanıb bu, təbii ki, Araz
çayı ilə bağlıdır. Başqalarını bilmirəm,
amma mən onu dinləyəndə öncə musiqinin nikbin
xallarını tuturam, içimdə Arazın o tayı ilə
bu tayı arasında həsrət körpülərini və bu taydan o taya yol alan
insan karvanını görürəm. Və birdən... bu xəyallar
qırılır...
Ağ dəvənin
üstə gözəl,
Gözündən yaş xəzəl-xəzəl.
Ölüm
doğulmadan əzəl,
Qəribliyi,
dərdi dastan,
Yol
başlayıb gedən karvan...
Araz boyu bu nə köçdü?
Məndən, səndən, ondan keçdi.
Göz
yaşını güllər biçdi,
Yarı bülbül, yarı xarı -
"Arazbarı".
Dayan! Ayaq
saxla! Fikirləş ki, bu
"yolçuluq köhnə mərəz, arxadan harayım
yetməz..sən nigaran, yol nigaran".
Sona
xanımın şeirlərində YOL obrazı da diqqətdən
yayınmır və O YOL bizi qədim Naxçıvan
torpağına aparır, "Yolu tək ümidi qeyb olanlara Mənim
qollarımı körpü eləyin" misralarındakı
həsrət bizi qarsıyır, çünki əzəli-əbədi
torpağımıza məlum səbəblərə görə
yalnız uçaqlarla gedirik. YOL bizi Savalanın ətəyində
üzü qibləyə dayanıb, Şah İsmayılın
sufi müridlərinin "Şah-şahdı"
kəlməsini təkrarladığı yerə aparır.
İçim
də, çölüm də qəm tarixidir,
Dərbənd bağlı qapım, Təbriz lal anam.
Şuşa
baş örtüyüm, sürüşüb
düşüb,
Şahın hüzurunda necə dayanım?
Sona Vəliyevanın
şeirləri
mövzuca rəngarəngdir. Vətən
həsrətindən də yazır, təbiətimizin gözəlliklərindən
də, ataya-anaya şəfqətindən də, "Sərçələrin
yurd sevgisi"ndən də. Adını
çəkdiyim şeirdə sərçələrin,
dünyanın ən zəhmətkeş
yurdçularının (başqa ifadə tapa bilmirəm) bizə-insanlara
örnək olası həyatı, onların birliyi,
harmoniyası qələmə alınır. Sərçələrin aləmində də torpaq,
yuva, Vətən davası gedir. O zərif quşlar insana
bənzəmək istəmirlər, çünki onların
savaşı sonda birliyə, vəhdətə aparırsa:
Biz adam olsaq da
quşlar
kimi bacarmadıq.
Tanrım,
ucadan
uca
Tanrım!
Sən bu
dağılmaqda
olan
dünyanı,
yuva
quran, bala qoyan,
əzabkeş, yurdkeş
sərçələrin yurd
sevgisinə bağışla,
çör-çöp sevgisinə
bağışla.
Bir oxucu kimi təbiətdən yazılan şeirləri
maraqla oxuyuram.
O şeirləri ki, orada yağış yağsın və bu
yağış hardasa bir az mənə bənzəsin.
Çünki yağışda bir az qüssə var, həsrət
var..və həm də həzinlik var. Sona
xanımın "Bu yağış mənə bənzəyir"
şeirini oxuyandan sonra dərk elədim ki, məndə bu fikir
haçan doğub?
Elə bil, bu şeiri mən yazmışam (şairliyim
olmasa da). Bax, şeir ona görə yazılır ki, sənin
içindəki yağışı da yağdırır.
Başqa bir yağış şeiri- "Yaman
uzandı bu yaz yağışı". Doğrusu,
yağış deyəndə payız fəsli yada
düşür, yaz yağışı həmişə
"kövrək alma çiçəyini,
nar çiçəyini" döyür. Mənə
onun "Tənha sarı yarpaq" və "Tənha
ağac" şeirləri daha çox xoş gəldi. Tənhalıq insan üçün həm
ağır dərddi, həm də azadlıqdı. Dərd o zaman olur ki, tənhalıq səni
özünə təslim edir, sənin ümidin, xəyalın
və gözləyənin yoxdursa, o tənhalıq bir
boşluqdur. Amma tənha olmaq həm də
şair üçün azadlıqdı, sərbəstlikdi.
Heç kəsə deyə bilmədiyin
sözü tənhalığa söyləyirsən. Sona xanımın bu iki şeiri isə metaforik səciyyə
daşıyır. İnsan tənhalığı
ilə yarpaq tənhalığı assosiasiya edilir. Sarı yarpaq tənhalığı və
gücsüzlüyü ilə insan tənhalığı
arasında paralellik var.
İnsanın içində də o tənhalıq
kök salıb və günlərin birində insanın
içində o tənhalıq da torpağa düşəcək,
sonra baharda ümid kimi göyərəcək, əsir
torpaqların azadlıq müjdəsini gətirəcək.
Bəs tənha ağac?
Salam, tənha
ağac, bu boş çöllərə
Sən hardan gəlmisən, necə bitmisən?
Nədən
baş götürüb dostdan, yaxından,
Elindən, obandan niyə itmisən?
Arxa biləcəyin,
dost biləcəyin,
Sevib gözlədiyin söylə, de varmı?
Heç
kimə açmaram sirrini, söylə,
Ağac da dil deyib heç ağlayarmı?
Gəlmişəm
yanında sirdaş olmağa,
Dayanaq əl-ələ, budaq-budağa.
İçimi
göynətdi çəkdiyim dərdlər,
Gəlmişəm yanında ağac olmağa.
Sona Vəliyevanın şeir dili axıcıdır. Olsun ki, bəzi
şeirlərində fikrin ifadəsində tək-tük yerinə
düşməyən sözlər, hətta misralar tapmaq olar,
amma ümumilikdə bu şeirlər məhz ŞEİR DADI
verir. O, hecada da yazır, sərbəstdə də. Bu baxımdan, şeirlərində polifoniya nəzərə
çarpır. Öncə qeyd etdiyim kimi,
qəmdən də yazır, sevincdən də. Şad olduğu anları da şeirə çəkir,
qüssəli, narahat çağlarını da. Xalq şeirindən gələn
ruhu duyursan bir sıra şeirlərində.
Bu yandan
açarı mənəm,
O yandan
kimdir bağlayan?
Tanrı əliylə
açıram,
Dayan, a qapı bağlayan.
Bu
qapı gözüm qapağı,
İçi Vətənin torpağı.
Ürəyim
yağı tapdağı,
Sən də bax, qapı bağlayan.
Xalq
şairi Sabir Rüstəmxanlının onun
"Arazbarı" şeirlər kitabına yazdığı ön
sözdən bir misal gətirmək istəyirəm: "Bu
kitabda analarımızda, bacılarımızda
gördüyüm bir Azərbaycan qadınının parlaq
obrazı var.
Hansı
yaşda olur olsun, ata ocağında uşağa, içi
çiçəkləyən badam ağacına dönən,
sönmüş təndirləri ürək oduyla
yandırmağa çalışan, qıfıl tanımayan
qapıları bağlı görəndə "qeyrət açarları"
axtaran, övladına dilinin, torpağının şahı-Xətai
kimi olmağı qartal uçuşunu öyrədən...Şuşaya
bayraq taxan qardaş axtaran, qayğılardan yorulanda ağaca,
çiçəyə dönmək istəyən... sözləri
vərəqə göz yaşı kimi tökülən, bir
üzü gülən, bir üzü ağlayan,
Allahını sevən, halal, saf bir Tanrı adamı olan
kövrək, amma mətin, kişi qeyrətli Azərbaycan
qadınıdır". Mən bu fikri nəinki
ayrı-ayrı şeirlərdə, ümumən bütün
kitabın ümumi ruhunda, poetik intonasiyasında gördüm.
Oxşayım
çinar boyunu,
Əlləri sehirli anam.
Əlin dərman
deyilib,
Bəlkə...
bəlkə, sağalam.
Çörəyi
üçkük gülüdü,
Bayram qoğalları şirin.
Təndiri
soyuq alışır,
Gəzir anamın əllərin.
Payız
yağışıyam, Allah,
Gözüm ovunmur, kirimir.
Öz əlim
quruyan budaq,
Anamın əllərin verin.
İki əl,
iki aləm,
Gözümdən tökülən qəm.
Oxşasa
rahat ölləm,
Əllərində anamın.
Sona
xanıma, bax həmişə belə səmimi, ürəkdən
gələn, "Arazbarı" üstə köklənən
şeirlər yazmağı arzulayaq!
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2015.- 4 mart.- S7.