Düşüncə şairi,
düşüncələrimin şairi
Rəsul Rza deyəndə öncə gözümün
qabağına bir şəkil gəlir. Duyğulu-düşüncəli,
azca da sifətinə təbəssüm qonmuş bir portret.
İlk dəfə bu nurani simanı mən
yeniyetmə ikən, şairin 1965-ci ildə
çıxmış "Dözüm" kitabında üz
qabığın içəri qatlanmış hissəsində
görmüşəm. Təbii ki, evimizdəki
kitabxanada. Portretin altında da əlyazma ilə
R.Rza imzası.
Ədəbiyyata marağım kitablarla lap erkən
ünsiyyətimin təməlini qoymuşdu. (Atam Adil Əmrah oğlu - " Qabaqcıl maarif
xadimi" 41 il dil-ədəbiyyat fənnindən dərs
verib, evimizin ən qiymətli əşyaları dünyaca məşhur
rus, Avropa və Azərbaycan yazıçılarının əsərləri
idi). Mən o şeir toplusundan özüm
üçün yaşıma uyğun
qavrayıb-qavramadığım xeyli düşüncələr,
fikirlər, hikmətlər çıxarmışdım.
Şeirin sadəcə duyğusal mənzərələr,
obrazlar olmayıb, həm də birbaşa fikir,
düşüncə, rəngarəng assosiasiyalar çələngi
olması qənaətlərinə də şüuraltı,
güman ki, hələ o zamanlardan gəlmişəm. İndiyə kimi yadımdadır, üz
qabığının arxadan içə qatlanmış hissəsində
isə bir şeir verilmişdi. Elə bir şeir ki, o
yaşımdan çox, bu gün mənə daha yaxın, daha
doğmadır:
"Babayam!
Nə
uzun, ağ saqqalım var,
nə
belim bükülüb.
Qucağımda
nəvəm - buz baltası!
Yanımda
atamın nəvəsi -
nəvəmin atası!
Gedirəm. Günəş həsədlə mənə baxır;
özü baba deyil axı! ..."
Şeir
bu qayda ilə, insan-təbiət qarşılaşması
üzərində davam edərək, sonda təbiətdən
daha üstün olan İnsan humanizminin təntənəsini təcəssüm
etdirirdi...
Düşünürəm,
o zaman Sovet ideologiyasının tüğyan elədiyi,
kommunizm quruculuğu şüarlarının bar-bar səsləndiyi
bir çağda necə olmuşdu ki, şair intim-lirik
düşüncələr sırasından bir şeirini
kitabına önsöz, manifest qismində verə bilmişdi?!
Axı o dövrdə rejim nəinki
adlı-sanlı, yetkin şairlər, hələ qələmə
təzəcə sarılmış gənclər
qarşısında da kitabını məhz partiya, kommunizm,
Lenin haqqında şeirlərlə başlamağı icbari
bir tələb olaraq irəli sürürdü. Nə
olsun ki, Rəsul Rza Azərbaycan Sovet şeirinin
yaradıcılarından biri sayılırdı, nə olsun
ki, Lenin haqqında bütün Sovet ölkəsində rəğbətlə
qarşılanan poema yazmışdı, bir qədər əvvəl
sənətdə dissidentizm, mücərrədçilik
dalğası üzərində məhz bu
adlı-şanlı şairin "Rənglər" silsiləsini
ədəbi tənqid atəşə
tutmamışdımı?!
"Dözüm" toplusunu Rəsul Rza 1964-cü ildə
qələmə aldığı məşhur "İnsan
şəkli" şeiri ilə açırdı.
"Mənə bir sərgi salonu verin!
Nə
geniş olsun dünya qədər,
nə
elə hündür olsun ki,
ətəyində qala uzun kölgələr.
Mənə
bir sərgi salonu verin!
Orda bir
insan şəkli asacağam -
adi bir
insan..."
1965-ci ildə
yazdığı, birbaşa insan-təbiət ünsiyyəti,
konkret halda insan-dəniz təmasından yaranmış, 27
parçadan ibarət, çoxrəngli,
çoxçalarlı "Dəniz nəğmələri"
silsiləsini kitaba daxil etmişdi:
"Bu
gecə öpdüm dənizi;
sahildən ayrılanda.
Dodaqları
duzlu idi;
göz
yaşım kimi.
Düşündüm:
niyə öpdüm onu?...
Yaxşı deyil.
Düşündüm:
yaxşı ki,
dəniz
göz yaşı deyil..."
Çəkinmədən,
sanki poeziyanın ideologiyadan daha üstün olduğunu
göstərmək üçün "Rənglər"dən
başlığıyla daha neçə şeirini təqdim
etmişdi: "Qırmızının ümid
çaları", "Firuzəyi",
"Qırmızının inam çaları",
"Mavinin təsəlli çaları",
"Şirmayi", "Saman sarısı"...
Topluda bir
az əvvəl cəmiyyətin pərçim
olunduğu kollektivizm havası, demək olar ki, yox idi. Əvəzində insan fərdinin məna və
önəmini qabardan "insan" və "mən" kəlmələri
kitabda əsas vurğu kəsb edirdi. "Məndə
ixtiyar olsa", "İnsan haqqında", "Bəhlul,
İskəndər və mən", "Babam kimi və
bugünkü adam kimi", "Mənə
toxunma"... İntimlik, fərdilik - gündəlik
həyatdan, güzərandan başlayıb beynəlxalq
dünya problemlərini dolaşıb yenə də İnsana
qayıdan şair düşüncələrinin mayası,
pasibanı idi. O cümlədən, Cənub mövzusunda
"Təbrizim mənim" və məşhur "Ərk
qalası" şeiri də kitabda yer almışdı. Şair 1962-1965-ci illərdə
başladığı "Ömürdən səhifələr"də
xatirə qanadlarında dünənə,
uşaqlığına qayıdıb, keçdiyi yola bir daha
nəzər salır, ağrılı-acılı
ömrü bugünün işığına tuturdu.
Üstəlik,
bütün bunlar azmış kimi sevincli-kədərli, nisgil
dolu şeirlər toplusunu nədənsə çoxmənalı
olaraq "Dözüm" adlandırmışdı...
R.Rza
poeziyasından yazanlar adətən onun
yaradıcılığının iki dövrü, iki mərhələsinə
diqqət çəkir, az qala iki Rəsul
Rzadan söz açırlar. Azərbaycan Sovet
gerçəkliyinin, sosializm quruculuğu epoxasının
şairi və 1960-cı illərdən yeni
yaradıcılıq ağrılarından doğulan
müasirlik dünyasının düşüncə şairi.
Düşünürəm ki, burda müəyyən
həqiqətlə yanaşı, yanılmalar da yox deyildir.
Bəli, 1960-cı ildə nəşr olunmuş "İllər
və sətirlər" kitabından başlayaraq, "Pəncərəmə
düşən işıq" (1962), "Dözüm"
(1965) kitablarında biz yeni bir şairlə, zəmanəsinin təkcə
quran-yaradan deyil, eyni zamanda, daha çox qayğıları ilə
yaşayan, insanlığın sabahı, aqibətini
düşünən lirik qəhrəmanla üz-üzəyik.
Amma Rəsul Rzanın "insanlı şeirləri"
həmişə olub. Heç təsadüfi deyil ki,
"İllər və sətirlər" kitabı şairin
1930-1960-cı illər arası yazdığı bu şeirlərdən
seçmələr idi, 1960-da qələmə
aldığı "Mənim küçəm" şeiri
ilə yeni epoxaya açılırdı:
"Salam,
köhnə tanış!
Asfalt
örtüyünə,
yanı
qranit köbəli ağaclarına,
Geniş
səkilərinə salam!
Salxım-salxım
süd lampalı
Dirəklərinə
salam!..."
"Mübarizə bu gün də var, yarın da..."
- deyə poetik kredosunu dərin bir həssaslıqla XX əsrin,
zamanın ritminə tabe tutan Rəsul Rza eyni zamanda
zamansızlığın da sirrini yaxşı bilirdi. İnsan həqiqəti! - kollektivlə, kollektiv yaşayışın
içində də, ayrılıqda, fərdi-intim
yaşamlarda, düşüncələrdə də insan həqiqətinin
aliliyi...
Qayıdaq o məqama ki, bəli, R.Rza fərdi və fərqli
bir manifestlə dərc etdirdiyi əksərən yeni şeirlərdən
ibarət kitabını "Dözüm" adlandırmaqda
yanılmırdı. Əsrin ortalarında, 1960-cı illərin
mülayimləşmə havasından sonra başlanan, milli
insanın və ümumən insanlığın
qarşısına çıxan problemlər yalnız
dözüm, iradə, bir də yaranmış mənəvi
böhrandan qurtulmaq üçün dərin
fikir-düşüncə tələb edirdi. İki
sistem, iki dünya - sosializm və kapitalizm aləmi
arasındakı barışmaz mübarizə, kommunizm
ideyalarının gerçək iflası və milli
idealların qayıdıb gəlməsi, keçmişin ətaləti
və müasir-modern düşüncənin sirayəti,
şübhələr və həqiqət, inam və
inamsızlıq mühiti, elmi-texniki inqilab və təbiət
qarşıdurması... - düşüncə şeirinin hədəfində
məhz bu məqamlar, təzadlar, predmetlər dururdu.
"...Kəlkətədə
yüz minlərlə insan
quru səkidə
yatır.
Konqodan
Belçikaya daşınır
kürül-kürül yatır.
Vyetnamda
körpələri yuxusundan
mərmi
səsi oyadır.
Koloniya, kolonializm.
Neokolonializm...
Kim
alır, kim satır?!
Asturiyanın
yolları
hər
gün qana batır.
Yavada su
bol,
isti bol;
məhsul
nə doydurur,
nə bəhərdən
bəhərə çatır.
Köhnə
müştərimiz
südə su qatır.
Diksinib
qaçıram
qafiyələrin dolaşıq kələfindən..."
Ümumən Rəsul Rzanın bu illərdə
işıq üzü görmüş şeir topluları
milli insan düşüncəsinin sınırlarını ən
bariz, doğru-düzgün ehtiva edir, səciyyələndirir. Qayğılı-düşüncəli
şair obrazı. Əmin, özünə-əmin,
dünyanın-gedişatın mənasına dalmış.
R.Rzanın daha üç kitabının titul səhifəsində
həmin portretin variasiyaları ilə
qarşılaşırıq: "Kövrək budaq"
(1970), "Calasan günü günə" (1970),
"İşıqlar üşüyəndə" (1970). Bu mənim gəncliyimin kitablarıdır.
İnsan sevgisi-ülfəti,
sevinci-çılğınlığı,
etirazı-ehtirası, kədəri-nisgili, insan ağlı-düşüncəsi-intellekti...
Sanki insan həyatının hər anı, hər
rəngi-çaları, detalı-təfərrüatı
şeirə düzülmüş. Şairin milli dünənlə-yaddaşla,
təbiətlə-kainatla, şəhərlə-küçələrlə,
ürəklə-diləklərlə, bədənlə-canla,
özü-özüylə soraqlaşması, dialoqları...
Mirzə Cəlil işığında, Sabir
işığında, Nəsimi və Füzuli
işığında yazılmış şeirlər...
Şekspir
işığında yazılmış şeir:
"Gözlərimi qapadım.
Söndürdüm
son ulduzu...
Hamletin səsi
gəldi qulağıma:
"Olum, ya ölüm!"
İstədim yaxınlaşım ona.
Qurğuşun asıldı ayaqlarımdan.
Gedə bilmədim.
İstədim
deyəm: Hamlet!
Nə qəmindir?
Çırpınma belə.
Atanın
qatili
öz əmindir.
Deyə
bilmədim..."
Bu o illər idi ki, intellektual R.Rza şeiri nəinki
uğurla oxucu auditoriyalarını fəth edirdi, eləcə
də ədəbi gəncliyi sehrləyərək poetik məktəbə
çevrilmişdi. Qələmə sarılanlar əksərən
R.Rza üslubunda yazmağa, düşüncə şeiri
yaratmağa cəhdlər edir, bu məktəbdən keçib
formalaşırdılar. Hamı şair
olmasa da, şeirlə düşünmək mədəniyyəti
hər kəsə sirayət etmişdi. Müasirlik,
intellektuallıq, fikir fəallığı, dünyaya aktiv
münasibət, onu başqa cür görmək arzusu və əməlləri...
- gəncliyin Rəsul Rza şeirlərindən əxz etdiyi, həyat
amalına çevirdiyi cəhətlər çox idi. Belə ki, yenilikçi şairi hamıdan əvvəl
gənclər sevdi və yeni həyat mübarizəsində həyanına
çevirdi. Qarşılıq olaraq Rəsul
Rza da gəncliyi çox sevir, ona daim yol göstərməyə
çalışırdı. "Qızıma və
yaşıdlarına" şeiri sanki o zaman ictimai həyata təzəcə
qədəm qoyan mənim nəslim üçün
yazılmışdı:
"...Deyərsən:
yanmasa,
donmasa insan
yaşaya
bilərmi?
Bu həqiqət də var.
Lakin səadəti
təsadüfi tapıntı bilmə.
Çətindir
yolu,
ağırdır bahası.
Fəlakətdən
qorxma!
Ağciyərlilərçin qorxuludur o.
Unutma!
İnsan
ağrıyan yerini
can evi
bilir.
Ağrı varsa, dözüm də var.
Əllərin
yorulsa da
yorulmasın ümidin, arzun, inamın.
İnsan özü bir sonsuzluqdur.
Hər dərdin
əlacı
onun
özündə var..."
Müasir insan təbiətinin mürəkkəbliyini
göstərməklə yanaşı, şeir həm də
mübarizələr görmüş müdrik şairin gəncliyə
öyüdü, tövsiyəsi kimi səslənirdi.
Bu isə
şairin uzaqlara, sabaha, yəni bugünə yönəlmiş
nəzərləridir:
"Turalım!
Yəqin
ki, sən,
bir
zaman,
kitablarımı varaqlayıb
bəzi
sətirlərə güləcəksən..."
"Nəvəmə
məktub" adlanan şeirdə şair insan
ağlının təntənəsi ilə bahəm mənəviyyatının
aşındığı, "kosmos əsri"nin xarüqələri ilə "nadanlıq
kiri"nin uyuşmadığı cəmiyyətin
natamamlığından söz açır:
...Necə
olsa yenə,
ordakı
sözlərdən bəziləri
qəribə gələcək sənə.
Başa
düşməyəcəksən,
Yəqin
ki,
gələcəyin adamı - sən.
Başa
düşmədim deyib
izmlərlə damğalamayacaqsan onları..."
Eyni
zamanda Rəsul Rza sabaha, insanlığın gələcəyinə
inanır, onu daha xoşbəxt görür:
"Lakin
mən inanıram
o
günə.
Ya tez,
ya bir az
ləng olacaq.
Gələcək
o gün,
insan
arzusuyla
ilham
həmahəng olacaq.
Yoxalacaq
özümlük,
bayağılıq.
İnsanlar
daha ünsiyyətli olacaq
daha
xoşqılıq.
Nə pisə
yaxşı deməyəcəklər,
nə
yaxşıya pis.
Aydın,
açıq, mərd olacaq
ürəklər,
əməllər təmiz..."
Maraqlıdır
ki , şeirdə nə Sovet gerçəkliyinin
atributları var, nə də o zamanlar üçün səciyyəvi
sosial utopiya mərəzi. Şairin fərdi-intim
duyğuları birmənalı olaraq milli cəmiyyətin
sabahına inamla aşılanmışdır. Bu,
hazırda bizim yaşadığımız müstəqil Azərbaycan
cəmiyyətidir və o sıradan şeir müasir gəncliyə
vəsiyyət kimi səslənir:
"Unutma,
Turalım, ancaq
unutma
ki, bu gün biz
çox
çəkmiş,
çox
dözmüşük ki,
xoşbəxt olasınız siz".
Unutmağa haqqımız yoxdur.
Səyyad Aran
525-ci qəzet.-
2015.- 5 mart.- S6.