Alim və müəllim şəxsiyyətinin
miqyası
İnsan
var ki, bioqrafiyasının təqvim faktları onun kim olduğunu, fəaliyyətinin qiymətini,
insanlıq keyfiyyətini dərhal üzə
çıxarır.
Belə insanın ömür yolunda baş verən hadisə
və faktların onun ictimai rəydə yer tutmasına, xalq
arasında ləyaqət nümunəsi kimi tanınmasına
xidmət edirsə, onda hər kəs bu bioqrafiyanı
konstatasiya edən məqamların dərin qatlarına
varmağı, taleyin uğurlu yollarının hardan
başlayıb hara getdiyini geniş diapazonda öyrənməyə
çalışır. Bakı Dövlət Universitetinin Filologiya fakultəsində
Müasir Azərbaycan Ədəbiyyatı kafedrasında
professor vəzifəsində çalışan Abdulla Abasovun
indiyəqədərki ömür yolu bioqrafik faktlarla o qədər
zəngindir ki, onun bir alim, bir tədqiqatçı, bir müəllim,
bir kollektiv üzvü, bir ailə başçısı kimi
niyə bu qədər ləyaqətli olduğu təəccüb
doğurmur. Abdulla Abasovu Azərbaycan ədəbi-ictimai
fikri çox məhsuldar və istedadlı bir ədəbiyyatşünas
alim kimi, universitet kollektivi səmərəli bir professor kimi,
ölkənin müxtəlif regionlarında fəaliyyət
göstərən saysız-hesabsız tələbələri-filoloq-məzunlar
əvəzedilməz bir müəllim kimi tanıyır və
qəbul edirlər. Abdulla müəllimə
bütöv bir universitet kollektivinin böyük hörməti
və sevgisi var. Onu tanıyanların bu böyük alimə,
bu böyük müəllimə, bu böyük ədəbiyyatşünasa
hörməti və sevgisi hardan qaynaqlanır? Bu sualı
Abdulla Abasovun bioqrafiyasında əks olunan faktlar daha dəqiq
cavablandıra bilər:
Abdulla Abasov Azərbaycanın çox sevilən və
lap qədimdən bugünədək milli mücadiləmizin,
mədəniyyətimizin, tariximizin mühüm
parçası kimi tanıdığımız Qubada anadan
olub. Qubada orta məktəbi bitirib. Lap
cavan çağlarında-18 yaşında Quba Pedaqoji məktəbini
bitirib "ibtidai sinif müəllimi" statusu alıb. Bu fakt onun bioqrafiyasında xüsusi önəm
daşıyır ona görə ki, on səkkiz yaşından
ona hər kəs "Abdulla müəllim" kimi müraciət
edir. Elə bil ki, tale müəllimliyi hələ
lap cavan vaxtlarından onun ömür yoluna çevirib. Və ən maraqlısı budur ki, bu böyük
alim müəllimliyi özünün tale yolu hesab edir.
Müəllimliyə bu həvəsi və fitri
istedadı bir azdan onu Quba Dövlət Müəllimlər
İnstitutuna gətirib çıxarır. Bu minvalla
Abdulla Abasov 1950-ci ildən "Orta məktəb müəllimi"
peşəsinə yiyələnir. Və
bu orta məktəb müəllimi tam hüquqlu pedaqoq olmaq istəyilə
Bakı Dövlət Universitetinin dil-ədəbiyyat-indiki halda
Filologiya fakultəsinə daxil olur. Buranı
da bitirir. Deməli, on səkkiz yaşından "Abdulla
müəllim" kimi çağrılan bu adam
artıq ali təhsilli bir pedaqoqdur. O, universiteti bitirən kimi
doğma Qubaya qayıdır və bu şəhərdə
öz ixtisası üzrə orta məktəbdə müəllimliyə
başlayır. Qubanın ictimai işlərində
təmiz məsləki, savadı, milli mənliyi ilə
tanınan bir Abdulla müəllim görünməyə
başlayır. Onu rayon sovetinə deputat seçirlər,
rayon təhsil idarəsində məsul vəzifəyə təyin
edirlər... Abdulla müəllimə Quba
camaatı xüsusi hörmət bəsləyir. Bu cavan
oğlanı öz savadına və qabiliyyətinə
uyğun olaraq çətin sahələrə, müxtəlif
məsul vəzifələrə göndərirlər…
Amma bir
iş də var: Bu cavan oğlan harda olur-olsun,
özünün filoloq ixtisasından ayrılmır, lap cavan
vaxtlarından Azərbaycan ədəbiyyatının klassik
simalarını tədqiq edir, onlarla bağlı dərc etdirə
bildiyi və dərc etdirə bilmədiyi elmi məqalələr
işləyir. Deməli, çox sevdiyi doğma
Qubadan ayrılıb Bakıya-elm mərkəzinə gəlmək
tələb olunur... 1962-ci ildə universitetin Filologiya fakultəsində
aspiranturaya qəbul olunur. Cəmi iki il
müddətində namizədlik dissertasiyasını
müdafiə edir və o gündən "Filfak" kimi
sevdiyimiz bir fakultənin müəllimi olur.
İlk baxışdan müəllimlik sakit bir
ömür, asan bir peşə təsiri bağışlaya
bilər. Amma
Abdulla Abasov kimi müəllimin həyatına, keçdiyi
yola, məsləkinə, əqidəsinə diqqət kəsiləndə
görürsən ki,
pedaqoqluq çətin peşədir. Gecəsi, gündüzü olmayan, daim təkmilləşmə,
daim məlumatlanma tələb edən bir peşədir. Bu peşənin universitet variantı isə daha
çətindir. Əlbəttə, müəllimliyi asan bir ömür yolu kimi
seçən adamlar da var. Belələri universitet
auditoriyasında kimlərinsə yazdığı dərsliklərin
fəsillərini tələbəyə çatdırmaqla vəzifəsini
bitmiş hesab edir. Amma Abdulla Abasovlar hər dəfə
auditoriyaya yeni informasiyanı, dərslərə tənqidi
yanaşmanı, haqqında danışdığı
mövzunu öz fərdi yaradıcılıq
interpretasiyasında təqdim etməyi özlərinə borc
bilirlər. Belələrinin dərsində
tələbənin təsadüfən əsnəməyi
müəllimin faciəsinə çevrilir. Abdulla Abasovun yaradıcılıqlarını təhlilə,
tədqiqata cəlb etdiyi ədəbi şəxsiyyətlər
həm də klassik müəllim olublar. Abdulla
Abasov həmin klassik müəllimlərin
davamçısı kimi Filologiya fakultəsinin sevgisini, məhəbbətini,
hörmətini yaşamaqdadır.
Bu yerdə Abdulla müəllimin bioqrafiyasından bir
detalı xüsusi qeyd etmək istərdik. Məsələ
burasındadır ki, bu detal Abdulla Abasovu filologiya ilə bərabər,
birdəfəlik jurnalistikaya da bağlayıb. Bu detal
Abdulla müəllimin namizədlik mövzusu ilə
bağlıdır: "Kommunist" qəzetində ədəbiyyat
məsələləri". Bu ciddi tematika bir
azdan Abdulla Abasovu jurnalistikanın aparıcı növlərindən
biri olan publisistikaya bağlayır və o, çox keçmədən
özünün doktorluq işini "Üzeyir Hacıbəyovun
sənətkarlığı" probleminə həsr edir.
Bu problemin tədqiqində Üzeyir bəyin
poetikası və bu sistemdə onun publisistikası üzərində
xüsusi dayanır. Bir azdan yüzlərlə məqaləsi
və kitabları sırasında "Mətbuat və ədəbiyyat",
"Tənqid və dramaturgiya", bir çox ədəbiyyatşünas
alimlərin, klassik publisistlərin
yaradıcılığına həsr olunmuş əsərləri
ilə Abdulla müəllim həm də jurnalistika elminə
böyük töhfələr verir. Bu tipli tədqiqatlarına
və klassik jurnalistikaya sevgisi onu həm də Jurnalistika fakultəsinə
bağlayır və biz - bu məqalənin müəllifləri
indi hər gün onu doğma fakultəmizdə məhəbbətlə
salamlayırıq. Abdulla müəllim artıq
uzun illərdir ki, fakultəmizdə təkcə müəllim
kimi deyil, həm də dövlət imtahan komissiyasının
sədri, magistr dissertasiyaları müdafiə
komissiyasının sədri kimi məsuliyyətli vəzifələri
həyata keçirir. Jurnalist tələbələri,
yüzlərlə məzunlar və bugünkülər onu bir
müəllim kimi həm də klassik publisistika təlimlərini
tədris edən jurnalist-müəllim kimi sevirlər.
Əlbəttə, bu, həqiqətən bioqrafiyadan bir
detaldır və əsas məsələ orasındadır ki,
Abdulla Abasov öz tədqiqatları ilə bütöv bir irs yaratmış böyük filoloq, ədəbiyyatşünasdır.
Abdulla Abasov ədəbi simalara dair portret oçerklərində
qibtə ediləcək müasir publisistdir. Biz onun publisistikasını
böyük filosofumuz Səlahəddin Xəlilovun nəzəri
cəhətdən əsaslandırdığı "fəlsəfi"
və "maarifçilik publisistikası" kimi xüsusi
publisistik formatında görürük. Alimin 2013-cü ildə çap
etdirdiyi "Ədəbi
yadigarlar" kitabındakı ön sözü fəlsəfi
publisistikanın parlaq nümunələrindən biridir. Əlbəttə, biz bu kitabın tematikası, məziyyətləri
barədə danışacağıq. Lakin
indiki halda müəllifin kitaba yazdığı ön
sözün fəlsəfi mahiyyəti üzərində
dayanmaq istərdik. Müəllif "ədəbi yadigar" kimi təqdim
etdiyi şəxsiyyətlərin
yaradıcılığından əvvəl insan və şəxsiyyət,
yaradıcı insanın həyat kredosu, Vətən və vətəndaşlıq,
milli ruh və milli varlıq, şəxsiyyəti
formalaşdıran amillər, yaradıcılığın,
savadın, istedadın və bunlardan doğan vətəndaşlıq
hissinin Allah sevgisi olması və s. kimi məsələlərin
fəlsəfi izahını verməklə oxucunu dəqiq, inkarolunmaz
ideyaların izinə salır. Müəllifin kamil şəxsiyyət
haqqında aşağıdakı fikri öz
orijinallığı və fəlsəfi yanaşması ilə
maraq doğurur: "... Öz varlığı, əqli, fikri,
yaradıcı əməyi ilə həyatın gözəlliyini
artıran, hər cür fərdi və sosial fəaliyyəti,
mənəvi-əxlaqi və estetik kamillik dərəcəsinə
çatdıran, həyatın fəal qurucusu olan insana-şəxsiyyət,
hər cəhətdən tərbiyəli, əxlaqlı-namuslu
olmaq, Vətəni-milləti-torpağı-dini, ana dilini sevmək,
soy-kökünə ləkə düşməyə imkan verməmək,
tarixin müqəddəs qanunlarına əməl edib qorumaq,
onun dərslərindən ibrət götürmək, hər
cür təcavüzə, alçaqlığa,
satqınlıq və xainliyə sinə gərib, onları məhv
etmək ənənəvi-əxlaqi kamilliyin ayrılmaz tərkib
hissəsidir".
Publisist-alim
bu fikirlə qələmə aldığı böyük
yaradıcı şəxsiyyətlərin-Mir Cəlalın, Səməd
Vurğunun, Cəfər Xəndanın, Məmməd Arifin, Məmməd
Cəfərovun, Kamran Məmmədovun, Firudin Hüseynovun,
tanıdığı, dostluq, yoldaşlıq etdiyi digər
şəxsiyyətlərin yaradıcılıq yoluna
işıq salaraq yeni nəslə özünün dərslərini
bu nümunələr fonunda gerçəkləşdirir. Bütün bu əsərlər onun qiymətli
publisistik yaradıcılığına, həm də
jurnalistikasına aiddir.
Abdulla
Abasovun universitet müəllimliyinin də uzun akkordları var:
Əvvəlcə aspirant, sonra müəllim, baş müəllim,
dosent və nəhayət, professor. Neçə
illərdir - 1978-ci ildən üzü bəri - Abdulla müəllim
universitetin sayılan-seçilən "Müasir Azərbaycan
Ədəbiyyatı" kafedrasının professorudur. O,
həm universitetin, həm də Respublikanın bir sıra təşkilatlarının
etibar etdiyi ləyaqətli bir alim-pedaqoqdur. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Ali Attestasiya
Komissiyası Ekspert Şurasının üzvü olmuş,
hazırda Filologiya fakultəsi nəzdindəki Müdafiə
Şurasının fəal üzvlərindəndir və
bütün bunları elmi yaradıcılığı ilə
birgə aparır. Əslində, universitet
mühitində o müəllim daha çox sayılır və
hörmət qazanır ki, o tədrisi və elmi
yaradıcılığı birləşdirməyi
bacarır. Abdulla müəllim bizim kafedraya tez-tez gəlir:
yəni Jurnalistika fakultəsində dərsi olan günlərdə
dərs vaxtından bir saat əvvəl və dərs bitəndən
sonra yenə bir saat söhbətlərini bizə həsr edir. Bu söhbətlərdə hər dəfə biz
müdrik bir alimin, qələmi, qəlbi milli ədəbiyyatımıza,
milli dəyərlərimizə, klassikamıza məhəbbət
dolu bir insanın təkcə yüksək savadının,
biliyinin deyil, həm də elmi erudisiyasının, hadisələrə
təhlili münasibətinin şahidi oluruq. Onun söhbətləri bu sətirlərin müəlliflərini
bir daha ədəbiyyatımıza, sənət
dünyamıza bağlayır və biz o anda bu böyük
alimin bizə ayırdığı və qəsdən
ayırdığı o qiymətli vaxtına görə
Tanrıya şükr edirik.
Abdulla müəllim məhsuldar ədəbiyyatşünasdır. O özünün müəllimlərinə,
o müəllimlərinin yaradıcılığına sevgi
dolu bir ürəklə yanaşan tədqiqatçıdır.
Bu sırada onun özünə müəllimlər
müəllimi kimi qəbul etdiyi Mir Cəlal Paşayevin
yaradıcılığına həsr etdiyi çoxsaylı məqalələri
diqqəti cəlb edir. Bu məqalələrin
hamısında o öz müəllimini "ustad"
adlandırır. Mir Cəlal müəllimin
çoxsahəli yaradıcılığı Abdulla Abasovun təhlillərində
elmi qiymətini dəqiqliklə tapmaqdadır.
Abdulla Abasov "Ədəbi yadigarlar" kitabında
oxucuya iyirmiyə yaxın şair və
yazıçının, filoloq alimin haqqında dəyərli
portret-oçerklər təqdim etmişdir. Bu oçerklərdə
o, bədii söz dünyamızın dəyərli nümayəndələrini
təkcə bədii, elmi yaradıcılıq istiqamətindən
deyil, həm də ictimai xadim, Vətənə, xalqa, elmə,
mədəniyyətə xidmət yolundakı fəaliyyətlərini
də qələmə almışdır. Müəllif, yaradıcılıq
dünyası ilə bütün filoloji elmimizdə, milli ədəbiyyatımızda
silinməz iz qoyub getmiş əziz müəllimləri
haqqında dolğun oçerkləri ilə onları oxucuya
yenidən xatırladır. Bu sırada Azərbaycan ədəbiyyatının
görkəmli siması, bədii söz ustası, habelə filoloji elmimizin cəfakeş
alimi Mir Cəlal Paşayevə həsr etdiyi "Paklıq və müqəddəslik
nümunəsi" adlı portret oçerki diqqəti xüsusi
cəlb edir.
Bu
oçerkin çox maraqlı fəlsəfi mahiyyət
daşıyan bir preambulası, musiqişünaslıq termini
ilə desək, cəlbedici bir prelüdiyası var. Bu
parçada müəllif təqdim etdiyi yazıçı-
alim obrazının ümumi dəyərinə diqqət
yönəltmək üçün yazır: "...Elə insanlar olub ki, var və
yenə də olacaq ki, dünyaya adi, sadə bir fərd kimi gəlsələr
də, sonradan Tanrının onlara verdiyi ömrü elə
şərəf və ləyaqətlə yaşayırlar ki,
minnətsiz və təmənnasız olaraq, ulu tarixin nurlu səhifələrində
fəxri yerlərə layiq görülüblər.
Etibarlı yaddaş kitabına, tarixləşən xatirələr
aləminə, əsrlərə və nəsillərə
nümunə olan əziz, unudulmaz insanlar kimi düşüblər...
Mir Cəlal müəllim kimi ..."
Bu qiymətli
fikirləri oxuyursan və oçerkin ardını vərəqlədikcə
məlum olur ki, Mir Cəlal Paşayev Abdulla Abasovun hələ
tələbəlik illərində ilk müəllimi olmuş,
elmi işlərində ona rəhbərlik etmiş, bu gənc
alimi kafedrada saxlamış, ömrünün sonuna qədər
ona öz qayğısını əsirgəməmişdir. Oçerkin nurlu bir yazı kimi meydana gəlməsi
Mir Cəlalın təkcə nurlu
yaradıcılığı ilə deyil, həm də bu
oçerkin müəllifinə ömrü boyu göstərdiyi
insanlıq faktlarına bağlıdır.
Qeyd
etdiyimiz kimi, A.Abbasov özünün Mikayıl Rəfili,
Feyzulla Qasımzadə, Əli Sultanlı, Cəfər Xəndan
və s. kimi müəllimləri haqqında da xatirə-oçerklər
yazmışdır. O, "Həyat və bədii həqiqət"
adlı böyük bir kitabında Azərbaycan
poeziyasının, bədii nəsrimizin,
dramaturgiyamızın, tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızın
ustad nümayəndələri haqqında çoxsaylı tədqiqatlarını
çap etdirmişdir. Abdulla müəllimin
müxtəlif üsluba malik, müxtəlif
yaradıcılıq yolu olan ədiblərə bağlı
yazıları sadəcə faktları qeyd etməsi ilə
deyil, bu yaradıcı şəxsiyyətlərin əsərləri
fonunda ədəbiyyat və sənət barədə
özünün nəzəri müddəaları, orijinal təhlilləri
ilə yadda qalır.
Amma bütün bunlarla belə Abdulla müəllimin klassikaya bağlılığını heç nə əvəz edə bilməz. Təsadüfi deyil ki, onun fundamental tədqiqatları sırasında "Klassiklər həmişə müasirdir" kitabı xüsusi sambala malikdir. Bu kitabdakı məqalələr klassik ədəbi irsimizin bu gün üçün də müasirlik kəsb edən nümunələri ətrafında maraqlı tədqiqatlar silsiləsidir. Klassik mədəniyyətimizin dahi şəxsiyyəti Üzeyir Hacıbəyli yaradıcılığına həsr etdiyi kitablar sırasında son zamanlar ortaya qoyduğu "Yazıçı Üzeyir bəy Hacıbəyov" monoqrafiyası öz sambalı və fundamentallığı ilə diqqəti xüsusi cəlb edir. Monoqrafiya Üzeyir bəyi bir yazıçı kimi başdan axıradək bizə tanıdır. Əsərdə ustad ədibin bədii gülüş üsulları, folklora yaradıcı münasibəti, klassik irsdən bəhrələnməsi, dili və üslubu və s. kimi problemlərə elmi-nəzəri münasibət öz həllini tapmışdır.
Ömrünün əlli ildən çoxunu tələbə, aspirant və müəllim kimi Bakı Dövlət Universitetində pedaqoji-metodiki işə, elmi-nəzəri yaradıcılığa, tədris məsələsinə həsr edən professor A.Ə.Abasov respublikanın mətbuat orqanlarında müxtəlif ədəbi-bədii sahələrin bir sıra aktual problemlərinə həsr olunmuş iki yüzdən artıq elmi-nəzəri məqalənin, "Mətbuat və ədəbiyyat", "Ü.Hacıbəyovun sənətkarlığı", "Əbədiyyətə qovuşan sənətkar", "Həyat və bədii həqiqət", "Klassiklər həmişə müasirdir", "Ədəbi yadigarlar", "Yazıçı Üzeyir bəy Hacıbəyov" kimi monoqrafiyaların, humanitar fakultə tələbələri, aspirant və magistrlər üçün "Elmin tarixi və metodologiyası", "Tənqid və dramaturgiya", "Azərbaycan dramaturgiyasının inkişaf tarixindən", "Müasir ədəbi məktəblər", "Azərbaycan dramaturgiyası" proqramlarının bilavasitə müəllifi, kafedranın kollektivi tərəfindən hazırlanan "Azərbaycan sovet ədəbiyyatı" və "Müasir Azərbaycan ədəbiyyatı" dərsliklərinin ən məhsuldar müəlliflərindən biridir.
Bu kiçik qeydlərdən də göründüyü kimi, professor Abdulla Abasov polifonik yaradıcılıq yolu olan müasir ədəbiyyatşünas alim, müəllim və publisistdir. Onun indiyə qədər keçdiyi ömür yolu ədəbiyyatımıza, mədəniyyətimizə alim münasibətinin layiqli nümunəsidir. İndi bu şərəfli ömrün 85 ili tamam olur. Müəllim kimi ləyaqət sahibi, tədqiqatçı kimi zəhmətkeş, orijinal üsluba malik ədəbiyyatşünas və tənqidçi, aktual problemləri qələmə alan publisist və ən əsası, universitet mühitində hər anı sevgi ilə qarşılanan Abdulla Abasovun hələ qarşıda neçə-neçə kitabları, məqalələri, hər səhər onu auditoriyada həvəslə gözləyən onlarca tələbəsi durur. Bu böyük missiyanı bundan sonra da elə indiki kimi gerçəkləşdirməsi üçün müəllimimizə, dostumuza, həmsöhbətimizə bundan sonra da uzun illər arzusu ilə...
Könül
NİFTƏLİYEVA,
Cahangir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 6 mart.- S 6